Apple vs. Android väittely-/vertailu-/vääntöketju

Itsellä ei sinällään kumpikaan puoli maistu paremmalta, mutta Android on nyt ainakin toistaiseksi jäänyt käyttöön ja Apple mac ja iOS tavarat tuli loputkin myytyä tuossa kesällä.

Jos nyt joku yksittäinen asia pitää keksiä niin iOS:n ilmoitukset ja niiden esitystapa on niin valovuosia Androidia jäljessä. Etenkin jos tulee paljon ilmoituksia, kuten itsellä saattaa toisinaan päivisin tulla niin lukitusruutu on ihan kauheeta katsottavaa kun sieltä yrittää niitä tärkeämpia juttuja onkia ensin.

Toisekseen Androidin mahdollisuus muokata sitä mitä ilmoituksia sovelluksessa näytetään on huomattavasti kehittyneempi kuin iOS:llä. iOS:llä osa sovelluksista mahdollistaa jonkinlaisen säätämisen mistä asioista ilmoitukset näytetään, androidilla tämä toimii oikeastaan jokaisella sovelluksella.

Sinänsä iOS:n ekosysteemi on parempi jos käytössä on myös mac kun ilmoitusten peilaus yms toimii todella hyvin, mutta itselle se ei ole millään tavoin ollut enää pitkään mikään tärkeä juttu kun pääkäyttiksenä pyörinyt pitkälti Linux jo reilun vuoden ja siihen saan esim KDE Connectilla melkein samat ominaisuudet oli käytössä Android tai iOS.

En pitäny ilmoituskeskusesta, takaisin -nappulasta( oli usein vas. ylhäällä tai sitten piti pyyhkäistä vas. oikealle, joka täysin epäloogista isolla puhelimella). Näppäimistössä ei ollut numeroriviä oletuksena näkyvillä, eikä tainnut vakioon saada? Chromea käyttävänä se oli aika huonosti toteutettu, jatkuvasti palkki alhaalla ja ruudulla vähemmän tavaraa. "Dynamic island" aika surullinen, taitaa tosin olla osin face id:n syytä. Soittoääntä ja ilmoitusääniä ei saanut ainakaan helposti vaihdettua mihin halusi, muutenkin kaikilla tuntui olevan se perus "bling" käytössä. Kuvakkeita ei silloin saanut mihin halusi(oli muuten täysin käsittämätöntä). Sitten esim jonkun sivuston (esim. is.fi) selaus nopeasti ihan sivun loppuun onnistuu S24:llä parilla peukalon sivelyllä, mutta applen kanssa sai "kiihdyttää" useita kertoja. Tämä em. ominaisuus tuntui todella kankealta, en tiedä olisiko pystynyt säätämään.

Sitten niihin puoliin, miksi omistan toisaseksi vielä Android luurin. Ilmoituskeskus on mielestäni nyky-Androideissa valovuosia edellä. Applen tapa antaa käyttäjälle ilmoituksia lukitusnäyttöön on kaoottinen ja sekava. Olen kokeillut eri tapoja mitä lOS tarjoaa, mutta kaikissa lopputulosa on huomattavasti vaikeammin hahmotettavissa kuin Samsungissa. Joillekkin on ehkä helpompi seurata suunnittelufilosofiaa missä applikaation asetukset ovat asetukset "applikaation" alla (Apple), eivätkä itse applikaatiossa, mutta minulle tuo on usein vain lisännyt aikaa kun välilehtiä joutuu swappailemaan. On myös täysin applikaatioista riippuvaista mitkä kaikki asiat ovat asetusvalikon takana ja mitkä itse applikaatiossa, enkä nää tätä kovin loogisena siksi. Applen ilmoituskeskus on myös tätä samaa ajatteluperinnettä. Androidissa arvostan sitä että jo ilmoituspalkista voi kätevästi nykyään hiljentää ja rajoittaa ilmoitusten näkymistä. Applella tämä vaatii reissun Asetusvalikon ilmoituskeskukseen, jossa sitten ei ole kovin intuitiivisesti mielestäni selitetty ainakaan uudelle käyttäjälle mitä mikäkin ilmoitusasetus tarkoittaa. On myös varsin turhauttavaa että esimerkiksis haptiikat/tärinät saa pois vain asetusvalikkoa ronklaamalla eikä helposti kuten androidissa yläpalkin kautta.
Oikeastaan ilmoituskeskus ja ilmoitusten käsittely on ehkä jopa suurin syy mikä pitää minut Androidin käyttäjänä. Sen verran varsinkin puhelimessa tuota Applen ratkaisua vihaan. Applen moniajo toimii nykyää suht moitteetta, mutta siinä missä Androidin kompastuskivi on tyypillisesti ollut hyvin/huonosti toimiva prosessien tappo joka ainakin S23U toimii täysin moitteetta, Applella se tuntuu olevan moniajon systeemitason toteutus, missä on täysin applikaatiosta riippuvaista miten hyvin se pelittää moniajossa. Google Photosia, Google mapsia, Google Drivea, Gmailia ja Gboardia käyttävänä tuntuu että vähemmän yllättävästi hyvä Androidluuri suoriutuu näistä paremmin ja yleensä jotain ominaisuuksia on Appleversioista jätetty pois. Googlen palvelut toimivat kuitenkin tarpeeksi hyvin Applella, että tämä ei ole itselle kynnyskysymys. Sitten ovat tietysti eleet, joissa Android myös mielestäni vielä edellä. Androidin systeemitason takaisin päin swaippaus ele kuulostaa pieneltä, mutta olen kokenut sen huomattavasti käytettävämpänä varsinkin yhdellä kädellä kuin Applen vastaavan ja tässäkin on asia jossa applikaatio toteutus tuntuu sanelevan sitä miten nuo toimivat IOS:sissa. En kovin paljon arvosta sitä sorminäppäryysharjoitusta missä koitat jommalla kummalla kädellä saada jonkin sormista ulottumaan sinne vasempaan ylälaitaan takaisinpäin nuolelle. Androidin etuna nään myös omalla kohdallani Google Homen ja varsinkin sen käyttö assistantin (ja assistant yleensä vs Siri) kautta paremmin toimivana omille laittelleni. Tämä toki johtuu osittain siitä että laitteet ovat valikoituneet Android etusijalla, joten laitan tämän enemmän sen piikkiin että olen ehtinyt investoida googlen ekosysteemeihin enemmän vuosien mittaan.

All in all molemmat käyttöjärjestelmät ovat matkineet toisiltaan niin paljon ominaisuuksia että erot ovat nykyää suuressa mittakaavassa todella pieniä. Sanoisin omalla kohdallani, että nykyisin siirtyisin henk koht puhelimessa ehkä jopa Appleen, jos tuo ilmoitustenhallinta saataisi siinä jotenkin sellaiseksi, että se ei aiheuta pientä ahdistuskohtausta joka kerta kun ilmoituksia on tullu useampia ja useammasta paikasta. Assistantin käyttö esim valojeni ohjaamiseen myös on semmoinen, johon en toistaiseksi ole keksinyt yhtä kätevää ratkaisua Applelta.
Nuo mainitut jutut on aivan totta. Tosin tuota ilmoituskeskusta en koe itselleni ongelmaksi, vaikken sen logiikkaa oikein ymmärräkään. Takaisin pyyhkäisy myös häiritsee jonkin verran, mutta se miksi se ei suuresti häiritse, johtunee siitä, että minulla on suht lyhyet ja paksut sormet, eikä oikein mikään nykypuhelin tunnu olevan suunniteltu minun ergonomialle, mutta tämä on parhaasta päästä. Samasta syystä todennäköisesti johtuu se, että itse pidän siitä, että numeronäppäimistö ei ole oletuksena näkyvillä vaan kirjaimille on enemmän tilaa. Androideissa tosin näppäimistön sai muutettua sellaiseksi, ettei numerot ollut näkyvillä, mutta sekään ei merkittävästi auttanut virhepainalluksiin.
Soittoääniä en ole vielä kokeillut vaihtaa muualta, kuin vakiovalikoimasta, mutta ääniasetukset itsessään vaatii opettelua. Olikohan nyt niin, etttä ääniasetukset on ns. tilannekohtaisia? Eli soittoäänen ja ilmoitusten äänenvoimakkuutta voi säätää vain ns. kotivalikossa, puheluiden äänenvoimakkuutta vain puhelun aikana ja median äänenvoimakkuutta sovelluksen ollessa käynnissä? Pari kertaa nyt ollut lähellä käydä huonosti, kun työni puolesta minun pitää olla välillä tavoitettavissa ja olin mielestäni hiljentänyt jonkin median äänet, mutta sitten on tullut puhelua ilman soittoääntä.

Nuo mainitut jutut on aivan totta. Tosin tuota ilmoituskeskusta en koe itselleni ongelmaksi, vaikken sen logiikkaa oikein ymmärräkään. Takaisin pyyhkäisy myös häiritsee jonkin verran, mutta se miksi se ei suuresti häiritse, johtunee siitä, että minulla on suht lyhyet ja paksut sormet, eikä oikein mikään nykypuhelin tunnu olevan suunniteltu minun ergonomialle, mutta tämä on parhaasta päästä. Samasta syystä todennäköisesti johtuu se, että itse pidän siitä, että numeronäppäimistö ei ole oletuksena näkyvillä vaan kirjaimille on enemmän tilaa. Androideissa tosin näppäimistön sai muutettua sellaiseksi, ettei numerot ollut näkyvillä, mutta sekään ei merkittävästi auttanut virhepainalluksiin.
Soittoääniä en ole vielä kokeillut vaihtaa muualta, kuin vakiovalikoimasta, mutta ääniasetukset itsessään vaatii opettelua. Olikohan nyt niin, etttä ääniasetukset on ns. tilannekohtaisia? Eli soittoäänen ja ilmoitusten äänenvoimakkuutta voi säätää vain ns. kotivalikossa, puheluiden äänenvoimakkuutta vain puhelun aikana ja median äänenvoimakkuutta sovelluksen ollessa käynnissä? Pari kertaa nyt ollut lähellä käydä huonosti, kun työni puolesta minun pitää olla välillä tavoitettavissa ja olin mielestäni hiljentänyt jonkin median äänet, mutta sitten on tullut puhelua ilman soittoääntä.
Äänet ja tuntopalaute valikosta täppä pois kohdasta "muuta painikkeilla", niin esim median ääniasetukset ei vaikuta soittoääneen.

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom