Pistetään se disclaimer tähän heti alkuun, että mielipiteet on subjektiivisia eikä samat asiat välttämättä häiritse kaikkia samalla tavalla.
Saanko esimerkin? En nimittäin äkkiseltään löytänyt käyttämistäni sovelluksista sellaista, jossa pitäisi "takaisinpäin" nappia hakea jostain yläreunasta, vaan pyyhkäisyllä pääsee takaisin; mm. asetuksissa, safarissa ja mailissa. Toisin sanoen, käytän itse sujuvasti Pro Maxia yhdellä kädellä + jos jotain täytyy kurotella näytön yläreunasta, niin silloin voi kätevästi "vetää" näkymää alemmas pyyhkäisemällä alareunaa alaspäin (en muista mikä tämän ominaisuuden nimi taas olikaan).
Joo, pyyhkäisyllä pääsee, mutta ainoa tapa pyyhkäistä taaksepäin on vasemmasta reunasta oikealle päin, ja jos pidän puhelinta järkevästi oikeassa kädessä kuten varmaan useimmat oikeakätiset tekee, niin mun peukalo ei millään yllä vasempaan laitaan pyyhkäisemään sisäänpäin.
Näkymän "alasvetäminen" ja sieltä napin painaminen kun käytössä on eleohjaus ei mene kategoriaan sujuva käyttö vaan ennemminkin purkkaviritys verrattuna siihen että sen eleen voisi tehdä kummasta reunasta vain.
Tota oikealle pyyhkäisemistä vaikea ymmärtää. Intuiviisesti mennään taaksepäin, kuten vaikka kirjaa lukiessa niin pyyhitään vasemmalta puolelta oikealle vetäen. Millä logiikalla mennään taaksepäin oikealta vasemmalle pyyhkien?
iPhone Mini on ainoa tosiallinen yhden käden puhelin, perusmallinkin kanssa menee helposti kurotteluksi.
Androidissa pyyhkäisy takaisinpäin toimii yhtä lailla oikeasta reunasta vasemmalle kuin vasemmasta oikealle pyyhkäistessä. Toki näitä voi perustella käyttäjät itselleen ja suunnittelijat käyttäjille kaiken maailman "animaatiot menee tähän suuntaan niin siksi taaksepäin pääsee vain tästä reunasta" logiikoilla, mutta ei se poista sitä faktaa että pyyhkäisy molemmista reunoista poistais tämänkin ongelman ja sallisi käyttäjille suuremman vapauden käyttää laitetta kuten itse haluavat eikä niinkuin Apple haluaa. Päätellen siitä kuinka moni tätä asiaa kyselee netin keskustelupalstoilla en ole ihan yksin mielipiteeni kanssa että tämä toteutus ei ole paras mahdollinen.
Tätä samaa aivopierua viljellään siinä mielessä Androidissakin, että siellä oletuksena takaisin-nappi on vasemmassa alalaidassa, jolloin sen kanssa on ihan sama ongelma. Nykyään se ei ole isokaan ongelma kun napit tulee softan kautta, mutta joskus aikoinaan kun esim. Samsung teki puhelimia joissa oli kiinteät kapasitiiviset napit näytön alla niin niiden toimintaapa ei saanutkaan vaihdettua. Tosin eleitä käyttämällä tämäkin ongelma poistuu.
Kaikki lähes tulkoon on vanhentunut, mutta oleellisinta on se että joku siis postaa s24 iPhone palstalle päivästätoiseen laittamalla sinun tekstiin linkin joka todellakin on jo vanhaa tietoa, mutta asia on loppuun käsitelty.
Niin, elikkä mikään ei ollut vanhentunut tai väärin kirjoittamishetkellä, mutta mitäpä sille voi jos joku netissä lainailee mun vuosia vanhoja tekstejä täältä ja copy-pasteaa niitä muille foorumeille tuoreisiin ketjuihin.
Toki sinänsä nyt kun vääntöketjussa ollaan, niin voisit vaikka eritellä mikä noista asioista ei enää pidä paikkaansa, ainoa suurempi muutos tässä vuosien aikana on suunnilleen widgetien tuominen työpöydälle ja lukitusruutuun. Jos mun valituksen aiheet on korjattu niin mielellään kuulen siitä, kun itse en ole muita suurempia muutoksia huomannut softapäivitystenkään jälkeen.