Hommasin itse vuosi sitten ensimmäisen iPhoneni ja tunnistan kyllä osan noista kipupisteistä. Tässä luurissa on paljon hyvää ja olen ajan myötä oppinut tykkäämään Applen ekosysteemistä ja iOS:sta, mutta tuo kuvien ja tiedostojen kanssa säätäminen etenkään Windows-koneen kanssa ei ole yksi niistä asioista. Vähän sellainen fiilis tulee, että oikein yrittävät saada käyttämään iCloudia (ja maksamaan siitä), sillä sen kautta sujuisi helpoiten etenkin jo järjestelyjen albumien osalta.
* USB tiedonsiirto. Kun luuri täynnä ja puhelin kiinni piuhalla windows koneen usb portissa tyhjennystä varten. DCIM alikansioiden (kuukauden ja vuoden mukaan muodostuneet) kopioinnissa siirto keskeytyy varsinkin isommilla video tiedostoilla ja koko luurin sisältö lakkaa näkymästä. Ärsyttää. Samaten tuntuu että jos vastaa siirron aikana tulevaan whatsapp viestiin niin siitäkin leipoo heti siirrot jumiin.
Itse en ole kaapelilla kuvia siirrellyt kuin ihan alkuun testimielessä pari kertaa, joten en osaa sen kummemmin tuohon sanoa. Liekö sinulla jo kameran asetuksissa formaateissa valittu "yhteensopivin"? Se ei toki vaikuta jo kuvattuihin tiedostoihin. Joillakin on auttanut kun Kuvat-sovelluksen alimpaan asetukseen valitsee "pidä alkuperäiset".
* Oi miksi ei whatsappin valokuvat voi mennä eri kansioon, jolloin itse kuvatut valokuvat ja videot olisi siististi eri paikassa.
* Jos kuvia kokeilee siirrellä uusiin albumeihin/kansioihin niin miksi ne ei siirry sinne vaan jäävät myös "yleiseen albumiin" ja miksi nuo itse tehdyt kansiot ei näy tiedostohallinnassa tietokoneella.
Tuohon jälkimmäiseen ensin. Alkuun tätä ihmettelin itsekin, mutta auttaa kun ymmärtää, että logiikka on tyystin erilainen kuin Androidilla. Kuvat kun eivät oikeasti
siirry yhtään minnekään, vaan albumeissa on ikään kuin vain pikakuvake näistä kuvista. Tässä on omat puolensa, esim. sama kuva tai video useassa albumissa ei vie turhaan ylimääräistä tilaa. Siinä lienee myös se syy miksei Windows tunnista näitä albumeita tai kansioita. Toisaalta taas ihan yhtälailla ainakin oman vanhan Samsungin Galleria-sovellus näyttää vastaavanlaisessa "yleisessä albumissa" kaikki luurin kuvat riippumatta siitä missä kansiossa ne ovat, että sen puoleen käytännön eroa ei ole. Mutta mitä logiikkaan muutoin tulee, niin se ei tosiaan tunnu järjelliseltä että kaikki kuvat, olivat ne sitten peräisin kamerasta, pikaviestimistä, netistä tai mistä tahansa peräisin päätyvät vain ja ainoastaan yhteen läjään. Jotkut harvat sovellukset näyttävät luovan itse albuminsa, mutta valitettavan harva. Tämän toivoisi tapahtuvan vakiona joka sovelluksen kohdalla.
Olen omalta osaltani ratkaissut tämän kameran kuvien suhteen pikakomentojen avulla. Itse en ole jaksanut asiaan niin kauhean hyvin perehtyä vaan olen käyttänyt tällaisia valmiita muiden tekemiä, esim.:
www.reddit.com
Tein noista automaatiot, ensimmäinen pikakomento suoriutuu joka kerta kun suljen kameran ja jälkimmäinen kerran päivässä.
* Onko olemassa appia jolla saa esim facebook videon talteen lähetettäväksi vaikka whatsappilla (androidille löytyy downloader) ja ei en halua tehdä näyttötallennusta.
Tarvitseeko sen erikseen olla app? Noita nettisivuja joiden kautta voi ladata eri sosiaalisen median videoita on lukemattomia, niin itse varmaan ratkaisisin asian lisäämällä sellaisen (fdown.net tmv.) pikakuvakkeen kotinäytölle.