Apple vs. Android väittely-/vertailu-/vääntöketju

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 085
Siis kyllä hertsit huomaa mutta puhelin ei ”tunnu” että nyt on saakutti 1400€ kaksi sukupolvea uudempi flagship. Faceid miettii välillä ihan samanlailla kuin iphone11/12. Pieni paussi ja ihmetellään ja sitte tulee vihreää. Eikö se tällä voisi mennä jo kokonaisuudessaan välittömästi? Appikset ei lataannu sen nopeampaa. No mitään 3d pelejä en pelaa niin liekkö ne menee iphone12:lla 20fps mutta tällä uudella 120fps.

Kokonaisuutena tunne että tässäkö se on, että ainoa ero on redditin skrollauksessa 120fps. Noh onneksi en itse maksanut tästä ja devaus käyttöön tämå pääosin tulikin työn puolesta.

Yksi negatiivinen juttukin. Tuo always-on näyttö on aivan liian kirkas kun puhelin yöpöydällä. Oneplus toteuttanut tuon paljon järkevämmin android puolella. Pitää selata asetuksia saako tuota pois tai himmeämmälle.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Siis kyllä hertsit huomaa mutta puhelin ei ”tunnu” että nyt on saakutti 1400€ kaksi sukupolvea uudempi flagship. Faceid miettii välillä ihan samanlailla kuin iphone11/12. Pieni paussi ja ihmetellään ja sitte tulee vihreää. Eikö se tällä voisi mennä jo kokonaisuudessaan välittömästi? Appikset ei lataannu sen nopeampaa. No mitään 3d pelejä en pelaa niin liekkö ne menee iphone12:lla 20fps mutta tällä uudella 120fps.

Kokonaisuutena tunne että tässäkö se on, että ainoa ero on redditin skrollauksessa 120fps. Noh onneksi en itse maksanut tästä ja devaus käyttöön tämå pääosin tulikin työn puolesta.

Yksi negatiivinen juttukin. Tuo always-on näyttö on aivan liian kirkas kun puhelin yöpöydällä. Oneplus toteuttanut tuon paljon järkevämmin android puolella. Pitää selata asetuksia saako tuota pois tai himmeämmälle.
Ei kait noissa paljoa eroa olekaan. iPhone 12 on edelleen ihan pätevä.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Mulla aina ollut Android-laitteet mutta aina kun päivittää laitteistoa tulee mieleen, et pitäisikö kokeilla Applea, mut sit en uskallakkaan. Mut kysyisin nyt kun puhelimen päivitys edessä, mikä on Applen puolella paremmin hoidettua ja missä Androidilla taas etua?
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Mulla aina ollut Android-laitteet mutta aina kun päivittää laitteistoa tulee mieleen, et pitäisikö kokeilla Applea, mut sit en uskallakkaan. Mut kysyisin nyt kun puhelimen päivitys edessä, mikä on Applen puolella paremmin hoidettua ja missä Androidilla taas etua?
No ainakin päivitykset julkaistaan heti kaikille laitteille, ei tarvinne odotella x+1 kuukautta että oma valmistaja päättää tuoda päivityksen julki (jos edes tuo, etenkin halvemman pään laitteilla tämä on isohko ongelma edelleen).

iOS:lla sovellukset yleensä laadukkaampia, etenkin tälläiset multiplatform sovellukset. Mutta tämä on lähinnä sovelluksesta riippuvaa.

Android on edelleen huomattavasti avoimempi alusta (tämä on tietysti sekä plussa että miinus).
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
386
Ainoa asia, mistä olen Iphonessa pitänyt enemmän kuin android-puhelimissa on sen fyysinen koko. Nyt Galaxy S22 näyttäis olevan 6.1" kuten Iphone 13-14 joten siinä meni sekin. S Galaxy S3/S4 viimeisin sopivan kokoinen mitä muistan käyttäneeni.

Ei meikäläisen tyngillä yletä tämänhetkisen Galaxy S20:n ylävalikolle laittamaan BT:tä päälle samalla kädellä millä pidän puhelinta kädessä ilman että liu'utan puhelinta kädessä alemmas mikä yleensä nostaa riskiä tiputtaa puhelin lattialle.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Mulla aina ollut Android-laitteet mutta aina kun päivittää laitteistoa tulee mieleen, et pitäisikö kokeilla Applea, mut sit en uskallakkaan. Mut kysyisin nyt kun puhelimen päivitys edessä, mikä on Applen puolella paremmin hoidettua ja missä Androidilla taas etua?
Ei tarvi viritellä mitään, kaikki minkä on tarkoitettu toimivan toimii kuin junan vessa. Airplay/airdrop/yms

Itselläni tilanne on toisin päin ja aina silloin tällöin tulee otettua kokeeksi joku muu kuin iphone, mutta aina on routa ajanut takaisin omena leiriin.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
391
Kohta puolitoista vuotta iPhone 12 minillä menty ja ei se tunne vaan poistu mihinkään, että erityisesti puhdas Android houkuttelee takaisin. IPhonessa on puolensa - airdrop on mahtava ja naamaskanneri toimii. Mutta nämä "kaikki vaan toimii"-puheet on kyllä ihan sitä itseään. Paljon on tullut harmaita hiuksia, kun ei vaan toimi. Tai sitten monet asiat ovat omaan makuun selkeämmin toteutettu Androidissa.

Jo pelkästään iPhonella kirjoittaminen häviää 100-0 edelliselle Pixelille.

Turha näistä on vääntää. Molemmissa on puolensa, mutta en missään nimessä julista Applea ylivertaiseksi. Joissakin asioissa kyllä - erityisesti applen omien tuotteiden kanssa. Mutta se ei riitä omalla kohdalla. Lienee viimeinen apple vähään aikaan.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Turha näistä on vääntää. Molemmissa on puolensa, mutta en missään nimessä julista Applea ylivertaiseksi. Joissakin asioissa kyllä - erityisesti applen omien tuotteiden kanssa. Mutta se ei riitä omalla kohdalla. Lienee viimeinen apple vähään aikaan.
Juurikin näin. Toinen on jossain hyvä ja toinen toisessa. Turha fanaattisuus näissä on juuri sitä itseään, eli täysin turhaa "kaistan tuhlausta". Se on hyvä että on vaihtoehtoja ja kyllä itsekin käyttelen mielummin tätä Pixeliä kuin firman 14 Pro:ta. Tässä jo vähän miettinyt että muutan oman liittymän e-sim pohjaiseksi niin voi sitten kantaa pelkästään toista puhelinta mukana.
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
718
En tiedä mistä johtui, mutta iphone 13prolla tuli järjetön määrä kirjoitusvirheitä.
Lisäksi tosiaan pilkkua et saa näppäimistön etusivulle ja näppikset vaihtuu riippuen mikä sovellus on käytössä.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
271
Aikanaan kun oma Lumian luuri oli loppusuorallaan niin ajattelin että kirjoitusvirheet johtuu puhelimesta ja jotenkin ”kuluneesta” näytöstä. Sitten kun luuri vaihtui huaweihin niin totesin että kyllä ne on minun peukalot joita ei ole tehty kosketusnäytöllä kirjoittamista varten. Eikä tämä onnistu tällä nykyisellä iphonella sen paremmin.

Miellyttävimmät kirjoitusmuodot menee järjestyksessä kynä-näppäimistö-kosketusnäyttö.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
560
Sekä mini iPhone että Android-luuri on käytössä ja en osaa päättää kummasta luopuisi vai joutuuko pitämään molemmat. iPhone on vaan niin näppärä kooltaan, käyttö on todella sulavaa ja perusominaisuudet toimivat mielestäni huomattavasti paremmin kuin Androidissa. Minkäänlaisesta jumittelusta ei ole ollut tietoakaan. Mutta sitten kun mennään hiemankin "peruskäytön" ulkopuolelle, alkavat ongelmat: hotspot ei toimi kunnolla, et voi siirtää tiedostoja suoraan USB-kaapelilla puhelimen ja pc:n välillä, järkevää hakemistorakennetta ei ole, käyttöliittymä ei ole juurikaan muokattavissa jne. Jo pelkästään oman soittoäänen asettaminen iPhoneen on tehty tavattoman vaikeaksi.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
hotspot ei toimi kunnolla, et voi siirtää tiedostoja suoraan USB-kaapelilla puhelimen ja pc:n välillä, järkevää hakemistorakennetta ei ole, käyttöliittymä ei ole juurikaan muokattavissa jne. Jo pelkästään oman soittoäänen asettaminen iPhoneen on tehty tavattoman vaikeaksi.
Miten niin hotspot ei toimi kunnolla? Itsellä toiminut ihan ok ne kerrat kun tarvinut. Ainut missä olisin tarvinnut usb-kaapelisiirtoa ja hakemistorakennetta olisi ollut antiikkiset mp3-tiedostojen soittamiseen. Toisaalta en osaa hirveästi laskea Applelle miinukseksi sitä, että waretettujen musiikkitiedostojen kanssa on hankalaa, kuten muidenkin laittomuuksien kanssa. En ole oikein osannut kaivata käyttöliittymään sen kummempaa muokattavuutta. Mutulla sanoisin että suurin osa ei ihan hirveästi muokkaa Windows tai macOS käyttöliittymäänsä tietokoneellakaan, joten miksi sillä on niin merkitystä sitten mobiilipuolella? Omia soittoääniä en edes muista milloin olisin kaivannut, sieltä valikosta löytyy ihan riittävästi vaihtoehtoja, jotain ritariässän tunnusmusiikkia en tosiaan osaa kaivata enää 2020-luvulla ja puhelin on muutenkin pelkillä värinöillä tai äänettömänä 90% ajasta.

edit. oma soittoääni onnistuu kun iTunesista lataa jonkun ja senhän voi asettaa soittoääneksi, mutta tässäkin tämä valitus liittyy yleensä siihen, kun ei voi laittomasti kopioitua mp3-tiedostoa asettaa soittoääneksi helposti.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
560
Miten niin hotspot ei toimi kunnolla? Itsellä toiminut ihan ok ne kerrat kun tarvinut. Ainut missä olisin tarvinnut usb-kaapelisiirtoa ja hakemistorakennetta olisi ollut antiikkiset mp3-tiedostojen soittamiseen. Toisaalta en osaa hirveästi laskea Applelle miinukseksi sitä, että waretettujen musiikkitiedostojen kanssa on hankalaa, kuten muidenkin laittomuuksien kanssa. En ole oikein osannut kaivata käyttöliittymään sen kummempaa muokattavuutta. Mutulla sanoisin että suurin osa ei ihan hirveästi muokkaa Windows tai macOS käyttöliittymäänsä tietokoneellakaan, joten miksi sillä on niin merkitystä sitten mobiilipuolella? Omia soittoääniä en edes muista milloin olisin kaivannut, sieltä valikosta löytyy ihan riittävästi vaihtoehtoja, jotain ritariässän tunnusmusiikkia en tosiaan osaa kaivata enää 2020-luvulla ja puhelin on muutenkin pelkillä värinöillä tai äänettömänä 90% ajasta.

edit. oma soittoääni onnistuu kun iTunesista lataa jonkun ja senhän voi asettaa soittoääneksi, mutta tässäkin tämä valitus liittyy yleensä siihen, kun ei voi laittomasti kopioitua mp3-tiedostoa asettaa soittoääneksi helposti.
Itsellä hotspot toimii vain ensimmäiset 5-10min, sen jälkeen verkkoliikenne ei enää toimi ja iPhone on käynnistettävä uudestaan. Hotspotin uudelleenkytkentä ei auta asiaan. Kaikki mahdolliset ratkaisut verkkoasetusten alustamisesta iPhonen alustamiseen olen kokeillut.

No itse kuulun niihin, jotka vielä kuuntelevat fyysisiä musiikkitiedostoja puhelimella ja se ei tarkoita sitä että kappaleet olisi waretettu.

Mutta tämä nyt on vähän tätä, että jos yhden ei tarvitse tehdä mitään sellaista mitä i-laitteella ei pysty tekemään, niin se ei välttämättä koske kaikkia muita.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Itsellä hotspot toimii vain ensimmäiset 5-10min, sen jälkeen verkkoliikenne ei enää toimi ja iPhone on käynnistettävä uudestaan. Hotspotin uudelleenkytkentä ei auta asiaan. Kaikki mahdolliset ratkaisut verkkoasetusten alustamisesta iPhonen alustamiseen olen kokeillut.

No itse kuulun niihin, jotka vielä kuuntelevat fyysisiä musiikkitiedostoja puhelimella ja se ei tarkoita sitä että kappaleet olisi waretettu.

Mutta tämä nyt on vähän tätä, että jos yhden ei tarvitse tehdä mitään sellaista mitä i-laitteella ei pysty tekemään, niin se ei välttämättä koske kaikkia muita.
Ei tietenkään, toin vain oman näkökulmani esille. Viimeksi käytin Android tablettia ja ei sitä sekasotkua vaan jaksa. Pixel-tuotteet oma lukunsa, pitäisi käyttää että voisi sanoa mielipiteensä.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
No itse kuulun niihin, jotka vielä kuuntelevat fyysisiä musiikkitiedostoja puhelimella ja se ei tarkoita sitä että kappaleet olisi waretettu.
Jos suoratoistopalvelut eivät vieläkään nappaa, niin suosittelen sen verran uhraamaan PC:tä Applen alttarille että lataa iTunesin ja laittaa fyysiset tiedostot sinne. Sieltä ne lienee edelleen mahdollista synkata vaivattomasti iPhoneen verkon yli(?). Ja jos se warettaminen ei ollut oma harrastus, niin tulevaisuuden musiikkiostot on helppoa ja edullista tehdä iTunesin kattavan musiikkivalikoiman kautta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
Itsellä hotspot toimii vain ensimmäiset 5-10min, sen jälkeen verkkoliikenne ei enää toimi ja iPhone on käynnistettävä uudestaan. Hotspotin uudelleenkytkentä ei auta asiaan. Kaikki mahdolliset ratkaisut verkkoasetusten alustamisesta iPhonen alustamiseen olen kokeillut.
Oletko kokeillut yhteensopivuustilaa? Käytännössä siis käyttää 2,4 ghz wifiä sit ja ehkä jotain heikompaa salausta. Mäkkimaailmassahan tuo toimii vieläpä niin, että hotspotin ei tarvi olla edes käytössä, jotta siihen voi macilta yhdistää (tietty pitää olla saman apple-id:n laite). Joskus kyl sattuu niin, että ei suostukkaan yhdistään ekalla kerralla. Mut toisaalla imac on vuodelta 2013 ja iphone on 12 pro max. Aika hieno yhteensopivuus, vaikka vuosia on laitteiden välillä.. imacissa on tosin uusin käyttis ilman valmistajan tukea (ventura) ilman mitää pysyviä hackeja, mut toimii täydellisesti.

e: allaolevassa kuvassa iphonen hotspot ei ole asetettu löydettävissä-tilaan:

Näyttökuva 2023-1-4 kello 16.07.56.png
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
560
Jos suoratoistopalvelut eivät vieläkään nappaa, niin suosittelen sen verran uhraamaan PC:tä Applen alttarille että lataa iTunesin ja laittaa fyysiset tiedostot sinne. Sieltä ne lienee edelleen mahdollista synkata vaivattomasti iPhoneen verkon yli(?). Ja jos se warettaminen ei ollut oma harrastus, niin tulevaisuuden musiikkiostot on helppoa ja edullista tehdä iTunesin kattavan musiikkivalikoiman kautta.
Joo näin olen kyllä tehnyt ja iTunesin kautta siirtänyt ne VLC:n hakemistoon, mutta pointti oli lähinnä se miten hankalaksi prosessi on tehty. iTunesin valikoima on kieltämättä kattava, mutta tuntuu että se PC:llä jumittaa aika paljon.

Oletko kokeillut yhteensopivuustilaa? Käytännössä siis käyttää 2,4 ghz wifiä sit ja ehkä jotain heikompaa salausta. Mäkkimaailmassahan tuo toimii vieläpä niin, että hotspotin ei tarvi olla edes käytössä, jotta siihen voi macilta yhdistää (tietty pitää olla saman apple-id:n laite). Joskus kyl sattuu niin, että ei suostukkaan yhdistään ekalla kerralla. Mut toisaalla imac on vuodelta 2013 ja iphone on 12 pro max. Aika hieno yhteensopivuus, vaikka vuosia on laitteiden välillä.. imacissa on tosin uusin käyttis ilman valmistajan tukea (ventura) ilman mitää pysyviä hackeja, mut toimii täydellisesti.

e: allaolevassa kuvassa iphonen hotspot ei ole asetettu löydettävissä-tilaan:

Kyllä olen kokeillut muttei auta. Ongelman tekee erikoiseksi se, että 5-10min hotspotin käytön jälkeen myöskään iPhonen päässä verkkoliikenne ei toimi, mutta tätä ei tapahdu koskaan ilman että hotspot on päällä. En tiedä toimisiko sitten iPhone - Mac yhteys ilman ongelmia.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Joo näin olen kyllä tehnyt ja iTunesin kautta siirtänyt ne VLC:n hakemistoon, mutta pointti oli lähinnä se miten hankalaksi prosessi on tehty. iTunesin valikoima on kieltämättä kattava, mutta tuntuu että se PC:llä jumittaa aika paljon.



Kyllä olen kokeillut muttei auta. Ongelman tekee erikoiseksi se, että 5-10min hotspotin käytön jälkeen myöskään iPhonen päässä verkkoliikenne ei toimi, mutta tätä ei tapahdu koskaan ilman että hotspot on päällä. En tiedä toimisiko sitten iPhone - Mac yhteys ilman ongelmia.
Voisit viedä huoltoon tuon hotspotin takia. Jos huolto testaa ja ei löydä ongelmaa, niin sitten ongelma on tietokoneessasi.
 
  • Tykkää
Reactions: jos
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Joo näin olen kyllä tehnyt ja iTunesin kautta siirtänyt ne VLC:n hakemistoon, mutta pointti oli lähinnä se miten hankalaksi prosessi on tehty.
Mun oli pakko opetella uusia temppuja, kun käsittääkseni iTunes ja Mac Mini M1 eivät ole keskenään yhteensopivia. Vuosia sitten kuuntelin vielä vanhanaikaisesti, eli rippasin kaikki uudet CD:t ja suurimman osan vanhoista (yhteensä n. 2000 CD:tä kertynyt vuosien varrella) ja iTunesilla luuriin ja iPodiin. Yritin tässä juuri hiukan päivittää tuota luurissa majaillutta valikoimaa pitkästä aikaa ja onhan se ihan saatanan vaikeeta. Foobar2000 piti asentaa, siirtää levyt kaapelilla sen hakemistoon, kun sitä Applen omaa musakikkaretta ei vaan kotikonstein saa lukemaan jostain random-kansiosta tavaraa. Ja siihen musiikkikansioon taas en keksinyt tapaa kajota ilman iTunesia. Täysin käyttökelvoton siis se iPhonen oma Music, jos meinaa niinkin vanhanaikaista mediaa kuin mp3:sia yrittää kuunnella.

Maksan jo Spotifystä enkä näe syytä maksaa Apple Musicista. Mulla on kumma tapa kuunnella reissuilla pitkän lennon aluksi yksi tietty levy ja sen jälkeen selata muuta offline-valikoimaa, mitä luurissa on ollut iät ja ajat. Se yksi tietty sattuu olemaan sellainen, mitä ei suoratoistoista löydy. Oli siellä toinenkin mun vakiovalikoimaan kuulunut, mutta se on nykyään saatavilla. Se yksi tietty levy on oikeastaan ainoa syy, miksi lähdin vielä mp3:silla kikkailemaan. En vain halunnut antaa periksi.

Mitä hotspotiin tulee, mulla ei ole koskaan ollut sen kanssa mitään ongelmia läppärin, iPadin eikä chromecastien kanssa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Sekä mini iPhone että Android-luuri on käytössä ja en osaa päättää kummasta luopuisi vai joutuuko pitämään molemmat. iPhone on vaan niin näppärä kooltaan, käyttö on todella sulavaa ja perusominaisuudet toimivat mielestäni huomattavasti paremmin kuin Androidissa. Minkäänlaisesta jumittelusta ei ole ollut tietoakaan. Mutta sitten kun mennään hiemankin "peruskäytön" ulkopuolelle, alkavat ongelmat: hotspot ei toimi kunnolla, et voi siirtää tiedostoja suoraan USB-kaapelilla puhelimen ja pc:n välillä, järkevää hakemistorakennetta ei ole, käyttöliittymä ei ole juurikaan muokattavissa jne. Jo pelkästään oman soittoäänen asettaminen iPhoneen on tehty tavattoman vaikeaksi.

Ip6-12 välillä en muista hotspotin kanssa olleen kertaakaan itselläni ongelmaa. Autossa ja reissussa jaan tenavien tablettiin yhteyttä ja aina se on mennyt mukisematta. Toisella muksulla on android tabletti ja sitähän pitää joskus käynnistellä tai räplätä lentotilaa että saa yhdistettyä. Mutta ipad on osannut kyllä joka kerta yhdistää ihan automaagisesti.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Mun oli pakko opetella uusia temppuja, kun käsittääkseni iTunes ja Mac Mini M1 eivät ole keskenään yhteensopivia. Vuosia sitten kuuntelin vielä vanhanaikaisesti, eli rippasin kaikki uudet CD:t ja suurimman osan vanhoista (yhteensä n. 2000 CD:tä kertynyt vuosien varrella) ja iTunesilla luuriin ja iPodiin. Yritin tässä juuri hiukan päivittää tuota luurissa majaillutta valikoimaa pitkästä aikaa ja onhan se ihan saatanan vaikeeta. Foobar2000 piti asentaa, siirtää levyt kaapelilla sen hakemistoon, kun sitä Applen omaa musakikkaretta ei vaan kotikonstein saa lukemaan jostain random-kansiosta tavaraa. Ja siihen musiikkikansioon taas en keksinyt tapaa kajota ilman iTunesia. Täysin käyttökelvoton siis se iPhonen oma Music, jos meinaa niinkin vanhanaikaista mediaa kuin mp3:sia yrittää kuunnella.

Maksan jo Spotifystä enkä näe syytä maksaa Apple Musicista. Mulla on kumma tapa kuunnella reissuilla pitkän lennon aluksi yksi tietty levy ja sen jälkeen selata muuta offline-valikoimaa, mitä luurissa on ollut iät ja ajat. Se yksi tietty sattuu olemaan sellainen, mitä ei suoratoistoista löydy. Oli siellä toinenkin mun vakiovalikoimaan kuulunut, mutta se on nykyään saatavilla. Se yksi tietty levy on oikeastaan ainoa syy, miksi lähdin vielä mp3:silla kikkailemaan. En vain halunnut antaa periksi.

Mitä hotspotiin tulee, mulla ei ole koskaan ollut sen kanssa mitään ongelmia läppärin, iPadin eikä chromecastien kanssa.
Toisaalta, jos maksat jo Spotifystä, niin tarviiko niitä kaikkia ripattuja levyjä enää kuunnella erikseen. Vai onko niin harvinaista kamaa ettei suoratoistopalveluista löydy? Ja voin suositella iPhonen ja Macin käyttäjille ihan varauksetta myös Apple Musicia Spotifyn korvaajaksi. Todella moneen vanhaankin biisiin on (keinotekoisesti prosessoitu?) Dolby Atmos -tilaääni ja ainakin AirPodeilla tai ihan uusien Macbookkien kaiuttimilla tuo immersio on älyttömän vahva. Sitä ei pysty edes sanoin kuvailemaan, kuinka hienosti uuden Macbookin kaiuttimetkaan luovat tarkan 3D äänen. Kuulokkeilla toimii tosin vielä paremmin. Lisänä Apple Musicissa on uutuutena Karaoke-ominaisuus, jolla voi mykistää laulun kaikista biiseistä, jos sanat löytyvät palvelusta. Tuokin prosessoimalla tehty, mutta toimii älyttömän hyvin kaikista vanhoista suomalaisista karaokeklassikoista nykypäivän poppimusaan tai kirkonpolttoheviin.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Toisaalta, jos maksat jo Spotifystä, niin tarviiko niitä kaikkia ripattuja levyjä enää kuunnella erikseen. Vai onko niin harvinaista kamaa ettei suoratoistopalveluista löydy? Ja voin suositella iPhonen ja Macin käyttäjille ihan varauksetta myös Apple Musicia Spotifyn korvaajaksi. Todella moneen vanhaankin biisiin on (keinotekoisesti prosessoitu?) Dolby Atmos -tilaääni ja ainakin AirPodeilla tai ihan uusien Macbookkien kaiuttimilla tuo immersio on älyttömän vahva. Sitä ei pysty edes sanoin kuvailemaan, kuinka hienosti uuden Macbookin kaiuttimetkaan luovat tarkan 3D äänen. Kuulokkeilla toimii tosin vielä paremmin. Lisänä Apple Musicissa on uutuutena Karaoke-ominaisuus, jolla voi mykistää laulun kaikista biiseistä, jos sanat löytyvät palvelusta. Tuokin prosessoimalla tehty, mutta toimii älyttömän hyvin kaikista vanhoista suomalaisista karaokeklassikoista nykypäivän poppimusaan tai kirkonpolttoheviin.
En mä kaikkia levyjä kuuntele enkä ole vuosiin edes ripannut mitään. En ole tosin ostanutkaan enää levyjä, kun Spotify on tarpeeksi kattava. Todella marginaalista tuo arkistoitujen mp3:sten käyttö oikeasti mulla. Käytännössä 2-3 kertaa vuodessa teen tuon saman rituaalin, eli kuuntelen sen yhden levyn. Se on todellakin matkustusrituaali eikä mikään muu. Sikäli erikoinen yhteensattuma, että juuri SE levy puuttuu kaikista suoratoistoista. Saman bändin melkein kaikki muu tuotanto sieltä löytyy. On yksi toinenkin vastaava esimerkki, mutta sitä levyä kuuntelen vielä harvemmin. Lakkasin päivittämästä mp3-listaa iTunesissa suurinpiirtein samalla hetkellä kun Spotifystä aloin maksaa. Olisin pärjännyt sillä vanhallakin mp3-kokoelmalla maailman tappiin asti, mutta kun olen kohta vaihtamassa uudempaan puhelimeen, rupesin huvikseni ja välipäivien ratoksi touhuamaan tuon vanhan kanssa. Hämmästys oli suuri, kun ei tosiaan edes löydy iTunesia tuohon pöytämasiinaan. Sillä en muuten kuuntele yhtään mitään, kun se on ollut tähän asti puhtaasti kuvankäsittelyyn pyhitetty.

Mulla ei ole kyllä pienintäkään aikomusta vaihtaa Spotifyä Apple Musiciin, mutta se olkoot toisen ketjun tarinaa. Tai oikeastaan asia ei kiinnosta mua senkään vertaa, että viitsisin sitä perustella. Ja oikeastaan vielä vähemmän kiinnostaa mitkään atmokset. Hiukan sama kun harvoin leffateatteriin mennessä valikoi huolellisesti 2D:n 3D:n sijaan. Ei vaan kiinnosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
889
Itsellä musiikin kuuntelu tapahtuu ehkä 70/30 suhteella Spotifyn hyväksi, mutta en kyllä ole mielelläni vaihtamassa iLeiriin jo pelkän iTunesin/Apple Musicin takia.
Juuri tuo musiikin siirto koneesta puhelimeen ja tarvittaessa takaisin koneelle on sen verran iso asia että aikoinaan kärsin mieluummin hitaista ja nykivistä TouchWiz kilkkeistä nopeiden ja suhkot varmojen Nexus/Pixel puhelinten sijaan.
Kun ei hotsittanut edes se yksi 30-40gb kirjaston siirto kortilta koneelle ja siitä puhelimeen, jonka jälkeen siirto mahdollisesti vanhasta puhelimesta uuteen.
Kun senkin voi tehdä muutamassa sekunnissa ottamalla muistikortin pois vanhasta puhelimesta ja siirtää uuteen.

Jonka takia on puhelin valikoima ikävästi kavennut viime vuosina myös Android puolella, mutta toistaiseksi vielä on valikoimasta löytynyt vielä valmistaja joka noita kortteja yhä tukee.

Vaikka toki sitten edellisen puhelin päivityksen jälkeen on tullut konetta vaihdettua ja samalla saatu käyttöön usb 3.0, joten tuo siirto ei enää veisi ihan niin kauan.

Vaikka toki tuo muistikortittomien tavarat koneeseen ja uuteen luuriin venkslaus kuulostaa huomattavasti paremmalta kuin mitä ilmeisesti on iOS puolella oleva sillisalaatti offline musiikin osalta.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Yritin joskus elämää Galaxy S20:n kanssa ja sehän ei keskustele macOS:n kanssa yhteen niin, että olisi mahdollista siirtää Finderin kautta tiedostoja siihen. Galaxyn ja macOS kanssa oli pakotettu käyttämään Samsungin ”iTunesia” tiedostojen siirtoon. Hieman huvitti ja vitutti yhtä aikaa koko tilanteen absurdius.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 820
Ip6-12 välillä en muista hotspotin kanssa olleen kertaakaan itselläni ongelmaa. Autossa ja reissussa jaan tenavien tablettiin yhteyttä ja aina se on mennyt mukisematta. Toisella muksulla on android tabletti ja sitähän pitää joskus käynnistellä tai räplätä lentotilaa että saa yhdistettyä. Mutta ipad on osannut kyllä joka kerta yhdistää ihan automaagisesti.
edellinen työpuhelin Ip11 katkoi hotspot yhteyttä jatkuvasti, pysyi max 15min. kerralla päällä. Sekä puhelin että, sama mikä laite oli yhdistettynä( läppäri, ipad, android tabletti ), näyttivät kyllä että yhteys on mutta dataa ei liikkunut. Piti aina laittaa hotspot pois päältä ja takaisin että toimi taas. Kävi huollossakin ja toimi muutaman kuukauden sen jälkeen, sitten alkoi samat oireet.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
743
Yritin joskus elämää Galaxy S20:n kanssa ja sehän ei keskustele macOS:n kanssa yhteen niin, että olisi mahdollista siirtää Finderin kautta tiedostoja siihen. Galaxyn ja macOS kanssa oli pakotettu käyttämään Samsungin ”iTunesia” tiedostojen siirtoon. Hieman huvitti ja vitutti yhtä aikaa koko tilanteen absurdius.
Jep hankalaksi tehty kun Apple ei edelleenkään tue normaaleja MTP protokollia mitä laitteet yleisesti tiedonsiirrossa käyttävät. Typerää, mutta syyttävä sormi kannattaa suunnata suoraan Appleen ja macOS:ään.
 

jos

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
560
Tein uudelleen täydellisen resetin iPhoneen ja kokeilin hotspotia toisen läppärin kanssa, mutta sama ongelma jatkuu. Voisi tuota Apple-huoltoa kokeilla kun vielä takuu on voimassa jos siitä sitten mitään apua on. Ilmeisesti yleisempikin ongelma @Emeron viestin perusteella.

Toinen totuttelemista aiheuttanut asia iPhonessa on ollut do not disturb -tilan toiminta ja tästä aiemmin mainitsinkin tuolla iOS-ketjussa, sillä ei-tähdellisille yhteystiedoille tuuttaa varattua kun kyseinen tila on päällä ja tämä johtaa siihen että ihmiset luulevat että puhut toista puhelua. On tietysti mielipidekysymys tykkääkö Androidin vai iOS:n toimintaperiaatteesta enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.01.2023
Viestejä
2
Ei helvetti tottuukohan tähän iphoneen oikeasti jossain vaiheessa...
Kesäkuun alusta saakka ollut nyt iphone 11 käytössä kun uusi työnantaja sellaisen kouraan antoi puhelinetuna. Jätin vanhan OnePlus 7:n laatikkoon kun ajattelin säästää puhelinkuluissa helpottaa elämääni, mutta en kyllä vieläkään ole ihan varma kestääkö mun kaali tätä iphonen kanssa elämistä vai pyydänkö muuttamaan puhelinedun työpuhelimeksi ja otan oman takaisin käyttöön. Tämä toki hankaloittais elämää töissä kun pitäis kantaa kahta luuria mukana, mutta mutta..

Pitkää softatukea ja face ID:tä lukuunottamatta en ole keksinyt oikeastaan mitään mikä iphonessa olisi nykyään paremmin kuin androidissa. Face ID:stäkään en ole ihan täysin varma vielä että käyttäisinkö mieluummin kuitenkin näyttöön integroitua sormenjälkilukijaa, mutta onhan tuo kasvontunnistus näppärä silloin kun se on näppärä.

Eniten mua häiritsee se, että minkä h**vetin takia niitä ikoneiden paikkoja ei voi itse vapaasti päättää? Miksi se täyttöjärjestys pitää pakottaa käyttöjärjestelmän puolesta? Itse tykkäisin järjestellä ikoneita (kohtuullisen pienen määrän) eri näytöille alalaitaan (jotta niihin yltää peukalolla kun puhelinta käyttää yhdellä kädellä), mutta eihän tämä toki onnistu iphonen kanssa. Puhumattakaan nyt siitä widgetien puutteesta, joka on lähinnä naurettavan ja surkuhupaisan puolella. Tähän tosin taitaa korjausta tulla seuraavan päivityksen myötä, viimeinkin.

Myös käyttöliittymän navigointi tuntuu kankealta, eleet toimii ihan yhtä paskasti kuin androidessakin, eli ei hyvin, koska ovat niin tarkkoja pyyhkäisyeleiden alkukohdista ja suunnista, että suurimman osan aikaa mulla ei ainakaan peukalolla vasemmasta reunasta sisäänpäin pyyhkäisy vie takaisinpäin, eikä sinne peukalolla meinaa millään yltääkään jos luuri on yhdessä kädessä. Androidin alalaidan back-napin sijasta käytössä on sitten vasemmassa ylälaidassa sijaitseva back-nappi joka käytännössä vaatii aina kahden käden käyttämistä navigointiin. Alkunäyttöön sentään pääsee helposti, ja sovelluksien välillä vaihtaminen sujuu hyvin alalaidasta pyyhkäisemällä.

Mekaanisesti tuo iphone 11 on kyllä kuin paluu johonkin 2010 vuoteen noiden jäätävien näytönreunojen kanssa. Saman fiiliksen myös nostattaa käyttöjärjestelmän joka paikassa vallitseva hitaus. Oneplussan kanssa kaikki vaan tuntuu tapahtuvan nopeammin ja sulavammin kuin iphonella. Etenkin kaikki käyttöjärjestelmän animaatiot on ihan raivostuttavan hitaita.

Henkilökohtaisesti ahdistaa myös yleensä kaikki mukautettavuuden puute. Systeemi on todella rajoittava kun kaikki pitää tehdä kuten Apple haluaa eikä käyttäjällä ole mitään sanottavaa mihinkään. Androidissa pystyy mukauttamaan todella monia asioita vaivattomasti. Joku taisi aiemmin mainitakin mm. siitä bluetoothin ja järjestelmän äänenvoimakkuuden säädöstä erikseen, se on yksi asia mitä itsekin käytän. Mikäli jollekulle jäi epäselväksi, niin se siis tarkoittaa sitä, että äänenvoimakkuusnapin painaminen viakka kuulokkeissa ei vaikuta puhelimen äänentoiston voimakkuuteen, vaan luurien oman. Tämä mahdollistaa huomattavasti tarkemman äänenvoimakkuuden säädön koska voit vielä "hienosäätää" äänenvoimakkuutta kuulokkeissa erikseen järjestelmästä. Nämä kun on naitettu yhteen niin mennään taas jollain valmiilla pykälillä, jotka ainakin mulle on yleensä liian suuria ja äänenvoimakkuudet menee todella nopeasti niin isolle etten ikinä käytä sellaisia voimakkuuksia vaikkapa kuulokkeissa. Tuntuu oudolta, että ainoat käyttökelpoiset äänenvoimakkuuden tasot on 30-pykäläisen asteikon pykälät 3-5 ja kaikki muu huutaa aivan liian lujaa mun korville... noissakin 3 on todella hiljainen, 4 vähän liian hiljainen ja 5 vähän liian kova niin siinä sitä sitten taas ollaan.

Hämmentävää on myös se, että miksi iphonen kanssa pitää erikseen "käynnistää" apple pay kaksoisklikkaamalla virtanappia vaikkei sen nfc:tä käytetä mihinkään muuhun kuin maksuihin. Androidissa riittää että näyttö on päällä kun vie luurin maksupäätteeseen niin maksu hoituu, yli 50€ maksuilla pitää lukituskin olla auki. Niin ja toki sieltä sai samalla vaikka plussapallot k-kaupan kassalta kun oli plussakortti asennettuna luuriin. Pikkuasia ehkä, mutta ihmetyttää kun on nähnyt että sen voi tehdä toisinkin, vaikka androidissa nfc:tä käytetään laajasta muuhunkin kuin vain maksuihin.

Carplay on ehkä se missä iphone vetää pidemmän korren. Android Auto on aika heikosti tuettu ja buginen, vaikkakin itselläni aina toiminut hyvin, ja kauhean tarkka kaapeleista ym. kun taas carplay toimii jokaisessa iphonessa (kai..) kunhan vaan sirin kytkee päälle.

Aikamoisia 1. maailman ongelmia, mutta jos vertaa fiilistä ja tuntumaa OP7 Androidin ja iphone 11 iOS:n välillä niin kyllä Oneplussa ja android vie.

Annetaan nyt iphonelle vielä aikaa jos siihen tottuisi ja jos uusi ios parantaisi tilannetta.
Postailetko tätä vanhentunutta tietoa muille palstoille yhtenään vai onko joku muu keksinyt käyttää viestiäsi joka ei pidä paikkaansa?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Postailetko tätä vanhentunutta tietoa muille palstoille yhtenään vai onko joku muu keksinyt käyttää viestiäsi joka ei pidä paikkaansa?
Oliko tässä mikä kaikki vanhentunutta silloin heinäkuussa 2020 kun kirjoitin tämän tekstin? Spesifioitko tarkemmin mikä tässä ei pidä paikkaansa niin käydään asia läpi, jos sellanen kiinnostaa eikä pelkkä onelinereiden kirjoittelu?

Edit: en kyllä muistaakseni ole tätä tekstiä muualle postannut, vaan vai tänne kirjoittanut tajunnanvirtaa ios turhautumisesta. Samoja asioita toki saattanut muuallakin tuoda esille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
Oliko tässä mikä kaikki vanhentunutta silloin heinäkuussa 2020 kun kirjoitin tämän tekstin? Spesifioitko tarkemmin mikä tässä ei pidä paikkaansa niin käydään asia läpi, jos sellanen kiinnostaa eikä pelkkä onelinereiden kirjoittelu?

Edit: en kyllä muistaakseni ole tätä tekstiä muualle postannut, vaan vai tänne kirjoittanut tajunnanvirtaa ios turhautumisesta. Samoja asioita toki saattanut muuallakin tuoda esille.
Nojuu, kyllähän tuo sama tekstipätkä löytyy ainaki parista suomi24 ketjusta, joku kopsaillut koko tekstin täältä ja linkannut sun viestiin. Ei kyl tähän keskusteluun kuulu pätkääkään tuollaisen ruotiminen (eikä kyl mihinkään muuhunkaan ketjuun). Muutenki outoa nostaa yli kaks vuotta vanha viesti. Tervetuloa silti foorumille, @Vapushaukka. Täällä on eri säännöt kuin suomi24:ssä. Kantsii käydä läpi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Nojuu, kyllähän tuo sama tekstipätkä löytyy ainaki parista suomi24 ketjusta, joku kopsaillut koko tekstin täältä ja linkannut sun viestiin.
Siis mitä helvettiä, ihan oikeasti? :D

Joo ei ole kyllä mun omia tekosia, en käytä ko. palvelua tai edes vieraile siellä...

**

Ettei mennä ihan offareille tässä ketjussa, niin muutama havainto näiden vuosien aikana
+ Androidin eleohjaus on saatu toimimaan (viimeinkin)
+/- Applen eleohjaus on muuten toimiva mutta edelleenkään ei pääse taaksepäin oikealta sivulta pyyhkäisemällä kuten Androidissa, eli eleohjauksenkin kanssa käyttäminen on aika heikkoa näin oikeakätiselle yhden käden käyttöä ajatellen, aina tarvitaan kahta käyttä jotta käyttäminen on sujuvaa
+ Apple on saanut tuen widgeteille (myös lukitusnäytöllä), helpottaa tuskaa ikoneiden järjestelyn kanssa
+ Apple on siirtänyt selainten välilehtien hallinnan alalaitaan, mikä on käytön kannalta järkevämpi paikka kuin ylälaita

Kesällä täyttäis firman puhelin 3 vuotta jonka jälkeen sais uuden, vaihtoehdot taitaa edelleenkin olla iPhonen tuoreehko versio tai Nokian halpis-Android. Ei pysty käsittämään miksei voi tarjota kunnon flagship anteroita jos kerran iphone on toinen vaihtoehto. Ei noi nykyiset noksutkaan paljoa houkuttele niin varmaan uusin sitten iphoneksi taas, pitää kattoa jos noi tuoreemmat mallit olis jotenkin tyydyttävämpiä kuin 11 aika kokonaisvaltainen pettymys, tyylikkäämpiä ja modernimman näköisiä/oloisia ainakin ovat. Kolme vuotta tässä mennyt kahden luurin taktiikalla kun ei kärsiny jättää omaa luuria pois ja heittäytyä pelkän iphonen käyttäjäksi...
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
671
+/- Applen eleohjaus on muuten toimiva mutta edelleenkään ei pääse taaksepäin oikealta sivulta pyyhkäisemällä kuten Androidissa, eli eleohjauksenkin kanssa käyttäminen on aika heikkoa näin oikeakätiselle yhden käden käyttöä ajatellen, aina tarvitaan
Saanko esimerkin? En nimittäin äkkiseltään löytänyt käyttämistäni sovelluksista sellaista, jossa pitäisi "takaisinpäin" nappia hakea jostain yläreunasta, vaan pyyhkäisyllä pääsee takaisin; mm. asetuksissa, safarissa ja mailissa. Toisin sanoen, käytän itse sujuvasti Pro Maxia yhdellä kädellä + jos jotain täytyy kurotella näytön yläreunasta, niin silloin voi kätevästi "vetää" näkymää alemmas pyyhkäisemällä alareunaa alaspäin (en muista mikä tämän ominaisuuden nimi taas olikaan).
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Tota oikealle pyyhkäisemistä vaikea ymmärtää. Intuiviisesti mennään taaksepäin, kuten vaikka kirjaa lukiessa niin pyyhitään vasemmalta puolelta oikealle vetäen. Millä logiikalla mennään taaksepäin oikealta vasemmalle pyyhkien?

iPhone Mini on ainoa tosiallinen yhden käden puhelin, perusmallinkin kanssa menee helposti kurotteluksi.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Tota oikealle pyyhkäisemistä vaikea ymmärtää. Intuiviisesti mennään taaksepäin, kuten vaikka kirjaa lukiessa niin pyyhitään vasemmalta puolelta oikealle vetäen. Millä logiikalla mennään taaksepäin oikealta vasemmalle pyyhkien?
Hitsi, toihan toimii. Ei tartte enää safarissa hakea sitä nuolinäppäintä alhaalta. Taas opin uutta!
 
Liittynyt
09.01.2023
Viestejä
2
Oliko tässä mikä kaikki vanhentunutta silloin heinäkuussa 2020 kun kirjoitin tämän tekstin? Spesifioitko tarkemmin mikä tässä ei pidä paikkaansa niin käydään asia läpi, jos sellanen kiinnostaa eikä pelkkä onelinereiden kirjoittelu?

Edit: en kyllä muistaakseni ole tätä tekstiä muualle postannut, vaan vai tänne kirjoittanut tajunnanvirtaa ios turhautumisesta. Samoja asioita toki saattanut muuallakin tuoda esille.
Kaikki lähes tulkoon on vanhentunut, mutta oleellisinta on se että joku siis postaa s24 iPhone palstalle päivästätoiseen laittamalla sinun tekstiin linkin joka todellakin on jo vanhaa tietoa, mutta asia on loppuun käsitelty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
Millä logiikalla mennään taaksepäin oikealta vasemmalle pyyhkien?
Mennäänkö jossain näin päin? Eikö iPhoneissa ainakin nimenomaan pyyhkästä vasemmasta reunasta oikealle päin. Samalla tavalla kuin painaisi kirjaa vasemmasta sivusta ja pyyhkäisisi oikealle, niin pääsee edelliselle sivulle. Itse olen myös tykännyt Maceissä rullauksen ja touchbarin logiikasta eli kun rullaa/swaippaa ylöspäin, niin sivu menee alaspäin aivan kuin kosketusnäyttöä käyttäisi. Tuo on nyt alkanut tulla windows-läppäreihinkin, mutta ei ollut vielä muutama vuosi sitten.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Mennäänkö jossain näin päin? Eikö iPhoneissa ainakin nimenomaan pyyhkästä vasemmasta reunasta oikealle päin. Samalla tavalla kuin painaisi kirjaa vasemmasta sivusta ja pyyhkäisisi oikealle, niin pääsee edelliselle sivulle. Itse olen myös tykännyt Maceissä rullauksen ja touchbarin logiikasta eli kun rullaa/swaippaa ylöspäin, niin sivu menee alaspäin aivan kuin kosketusnäyttöä käyttäisi. Tuo on nyt alkanut tulla windows-läppäreihinkin, mutta ei ollut vielä muutama vuosi sitten.
Juu mennään, mutta kun Android-puolelta tulee monesti valitusta kun taaksepäin pitäisi mennä oikealta vasemmalle pyyhkien…
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
Saanko esimerkin? En nimittäin äkkiseltään löytänyt käyttämistäni sovelluksista sellaista, jossa pitäisi "takaisinpäin" nappia hakea jostain yläreunasta, vaan pyyhkäisyllä pääsee takaisin; mm. asetuksissa, safarissa ja mailissa. Toisin sanoen, käytän itse sujuvasti Pro Maxia yhdellä kädellä + jos jotain täytyy kurotella näytön yläreunasta, niin silloin voi kätevästi "vetää" näkymää alemmas pyyhkäisemällä alareunaa alaspäin (en muista mikä tämän ominaisuuden nimi taas olikaan).
Alla olevassa artikkelissa on avattu aika hyvin takaisin pyyhkäisyn ongelmaa iOS:ssa. Vasemmalta oikealle pyyhkäisy on hankalampi suorittaa kuin oikealta vasemmalle ainakin oikeakätisille (tosin itse käytän vasurinakin puhelinta kuten oikeakätiset, kun joskus siihen oppinut nappien sijoittelun vuoksi). Lisäksi iOS:ssa pyyhkäisy ei toimi "universaalisti" vaan sovellusten sisällä.
Sekä Androidissa että iOS:ssa on kuitenkin pohjimmiltaan ongelmana, että käyttöliittymäsuunnittelu ei ole pysynyt perässä kasvaneiden näyttöjen kanssa. Vasta parin viime vuoden aikana on alkanut tapahtumaan muutosta parempaan. iOS:ssa Control Center tulee tuli kuitenkin fiksusti laitteen alareunasta (edit. muuttui iPhone X:n myötä).

[/S]
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Pistetään se disclaimer tähän heti alkuun, että mielipiteet on subjektiivisia eikä samat asiat välttämättä häiritse kaikkia samalla tavalla.

Saanko esimerkin? En nimittäin äkkiseltään löytänyt käyttämistäni sovelluksista sellaista, jossa pitäisi "takaisinpäin" nappia hakea jostain yläreunasta, vaan pyyhkäisyllä pääsee takaisin; mm. asetuksissa, safarissa ja mailissa. Toisin sanoen, käytän itse sujuvasti Pro Maxia yhdellä kädellä + jos jotain täytyy kurotella näytön yläreunasta, niin silloin voi kätevästi "vetää" näkymää alemmas pyyhkäisemällä alareunaa alaspäin (en muista mikä tämän ominaisuuden nimi taas olikaan).
Joo, pyyhkäisyllä pääsee, mutta ainoa tapa pyyhkäistä taaksepäin on vasemmasta reunasta oikealle päin, ja jos pidän puhelinta järkevästi oikeassa kädessä kuten varmaan useimmat oikeakätiset tekee, niin mun peukalo ei millään yllä vasempaan laitaan pyyhkäisemään sisäänpäin.

Näkymän "alasvetäminen" ja sieltä napin painaminen kun käytössä on eleohjaus ei mene kategoriaan sujuva käyttö vaan ennemminkin purkkaviritys verrattuna siihen että sen eleen voisi tehdä kummasta reunasta vain.

Tota oikealle pyyhkäisemistä vaikea ymmärtää. Intuiviisesti mennään taaksepäin, kuten vaikka kirjaa lukiessa niin pyyhitään vasemmalta puolelta oikealle vetäen. Millä logiikalla mennään taaksepäin oikealta vasemmalle pyyhkien?

iPhone Mini on ainoa tosiallinen yhden käden puhelin, perusmallinkin kanssa menee helposti kurotteluksi.
Androidissa pyyhkäisy takaisinpäin toimii yhtä lailla oikeasta reunasta vasemmalle kuin vasemmasta oikealle pyyhkäistessä. Toki näitä voi perustella käyttäjät itselleen ja suunnittelijat käyttäjille kaiken maailman "animaatiot menee tähän suuntaan niin siksi taaksepäin pääsee vain tästä reunasta" logiikoilla, mutta ei se poista sitä faktaa että pyyhkäisy molemmista reunoista poistais tämänkin ongelman ja sallisi käyttäjille suuremman vapauden käyttää laitetta kuten itse haluavat eikä niinkuin Apple haluaa. Päätellen siitä kuinka moni tätä asiaa kyselee netin keskustelupalstoilla en ole ihan yksin mielipiteeni kanssa että tämä toteutus ei ole paras mahdollinen.

Tätä samaa aivopierua viljellään siinä mielessä Androidissakin, että siellä oletuksena takaisin-nappi on vasemmassa alalaidassa, jolloin sen kanssa on ihan sama ongelma. Nykyään se ei ole isokaan ongelma kun napit tulee softan kautta, mutta joskus aikoinaan kun esim. Samsung teki puhelimia joissa oli kiinteät kapasitiiviset napit näytön alla niin niiden toimintaapa ei saanutkaan vaihdettua. Tosin eleitä käyttämällä tämäkin ongelma poistuu.

Kaikki lähes tulkoon on vanhentunut, mutta oleellisinta on se että joku siis postaa s24 iPhone palstalle päivästätoiseen laittamalla sinun tekstiin linkin joka todellakin on jo vanhaa tietoa, mutta asia on loppuun käsitelty.
Niin, elikkä mikään ei ollut vanhentunut tai väärin kirjoittamishetkellä, mutta mitäpä sille voi jos joku netissä lainailee mun vuosia vanhoja tekstejä täältä ja copy-pasteaa niitä muille foorumeille tuoreisiin ketjuihin.

Toki sinänsä nyt kun vääntöketjussa ollaan, niin voisit vaikka eritellä mikä noista asioista ei enää pidä paikkaansa, ainoa suurempi muutos tässä vuosien aikana on suunnilleen widgetien tuominen työpöydälle ja lukitusruutuun. Jos mun valituksen aiheet on korjattu niin mielellään kuulen siitä, kun itse en ole muita suurempia muutoksia huomannut softapäivitystenkään jälkeen.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 071
No ei mulla ainakaan tule vaan oikealta ylhäältä.
Eiku ai niin! Tämä muuttui iPhone X:n julkaisun myötä. Itsellä kun on Androidissa käytössä Bottom Quick Settings, niin jäänyt päälle muistikuva, että näinhän se oli iOS:ssa. Sehän siis muuttui iOS:ssakin huonoon suuntaan juuri, kun näytöt kasvoivat.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 820
Pistetään se disclaimer tähän heti alkuun, että mielipiteet on subjektiivisia eikä samat asiat välttämättä häiritse kaikkia samalla tavalla.



Joo, pyyhkäisyllä pääsee, mutta ainoa tapa pyyhkäistä taaksepäin on vasemmasta reunasta oikealle päin, ja jos pidän puhelinta järkevästi oikeassa kädessä kuten varmaan useimmat oikeakätiset tekee, niin mun peukalo ei millään yllä vasempaan laitaan pyyhkäisemään sisäänpäin.

Näkymän "alasvetäminen" ja sieltä napin painaminen kun käytössä on eleohjaus ei mene kategoriaan sujuva käyttö vaan ennemminkin purkkaviritys verrattuna siihen että sen eleen voisi tehdä kummasta reunasta vain.



Androidissa pyyhkäisy takaisinpäin toimii yhtä lailla oikeasta reunasta vasemmalle kuin vasemmasta oikealle pyyhkäistessä. Toki näitä voi perustella käyttäjät itselleen ja suunnittelijat käyttäjille kaiken maailman "animaatiot menee tähän suuntaan niin siksi taaksepäin pääsee vain tästä reunasta" logiikoilla, mutta ei se poista sitä faktaa että pyyhkäisy molemmista reunoista poistais tämänkin ongelman ja sallisi käyttäjille suuremman vapauden käyttää laitetta kuten itse haluavat eikä niinkuin Apple haluaa. Päätellen siitä kuinka moni tätä asiaa kyselee netin keskustelupalstoilla en ole ihan yksin mielipiteeni kanssa että tämä toteutus ei ole paras mahdollinen.

Tätä samaa aivopierua viljellään siinä mielessä Androidissakin, että siellä oletuksena takaisin-nappi on vasemmassa alalaidassa, jolloin sen kanssa on ihan sama ongelma. Nykyään se ei ole isokaan ongelma kun napit tulee softan kautta, mutta joskus aikoinaan kun esim. Samsung teki puhelimia joissa oli kiinteät kapasitiiviset napit näytön alla niin niiden toimintaapa ei saanutkaan vaihdettua. Tosin eleitä käyttämällä tämäkin ongelma poistuu.
Androidissa siis mennään takaisin molempiin suuntiin pyyhkäisemällä? Miten sitten pääsee takaisin sinne ”eteenpäin”? IPssä oikealta vasemalle pyyhkäisyllä, mikä minusta ainakin ihan loogista.
 
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
65
Apple ei pääse koskaan eroon rajoitteistaan. Onneksi edes EU pakotti Type C liitännän standardiksi älypuhelimiin jolloin Applelaisten ei tarvitse ottaa omaa piuhaa mukaan tuttavien luokse:cool:. Parin Applen laitteen jälkeen oli taivaallista palata Androidiin ja tietokonepuolella Windowsiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
Onneksi edes EU pakotti Type C liitännän standardiksi älypuhelimiin:cool:.
Apple on itseasiassa niitä ainoita puhelinvalmistajia, jotka on about vuosikymmenen menneet samalla liitännällä ja latureilla. usb-c ollu "standardi" ehkä viimeiset 5 vuotta vasta muilla, jos sitäkään jos koko mallistoa aletaan tutkiin? usb-c standardi auttaa eniten tuolla muussa elektroniikassa, jossa on kaikki maholliset usb:t käytössä ja poropietariaki sen lisäksi. Jostain syystä tuosta on tehty joku Apple-ongelma.

e: ja pitää muistaa ,että samaa koitettiin micro-usbin kans. Olispaha hienoa, ku se ois standardi :poop: Lisäksi standardi ei koske pelkkää liitäntää, vaan lataustandardia, joka myöskin on Applella ollut käytössä jo vuosikymmenen? About mitä tahansa laturia voi ja on voinut käyttää about minkä laitteen lataukseen vain, kunhan piuhassa on oikeat liitännät. On tullut mm. mäkkiä ladattua iphonen laturilla ja päinvastoin :D Iphonen laturia jouduin kerran käyttään, ku ei ollut muutakaan. Saihan sillä yön aikana tarpeeksi virtaa läppäriin aamuksi...

Liitäntä on siis aikalailla sivuseikka, standardin tärkein juttu on noi laturit. Piuhat ei hirveenä serriä sisällä.
 
Viimeksi muokattu:

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Apple ei pääse koskaan eroon rajoitteistaan. Onneksi edes EU pakotti Type C liitännän standardiksi älypuhelimiin jolloin Applelaisten ei tarvitse ottaa omaa piuhaa mukaan tuttavien luokse:cool:. Parin Applen laitteen jälkeen oli taivaallista palata Androidiin ja tietokonepuolella Windowsiin.
iPhonessa kestää akku kokopäivän niin ei tarvi mitään piuhoja kantaa mukana.

Voitko kertoa tuosta taivaasta seikkaperäisemmin?
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
671
Näkymän "alasvetäminen" ja sieltä napin painaminen kun käytössä on eleohjaus ei mene kategoriaan sujuva käyttö vaan ennemminkin purkkaviritys verrattuna siihen että sen eleen voisi tehdä kummasta reunasta vain.
Tätä en kyllä tarkoittanut, vaan jos siellä näytön yläreunassa on jotain, esim. ilmoitukset, niin ne saa ”vedettyä” tarvittaessa lähemmäksi. Eikös Androidissakin ole ilmoitukset näytön yläreunassa edelleen?

Vielä kun mietin tätä yhdellä kädellä tapahtuvaa käyttöä, niin itse näköjään pidän luuria siten, että mun peukalo ylettää jokapuolelle ruutua, mitä nyt vähän tiukkaa tekee venyä kellon päälle. :geek:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 055
Tätä en kyllä tarkoittanut, vaan jos siellä näytön yläreunassa on jotain, esim. ilmoitukset, niin ne saa ”vedettyä” tarvittaessa lähemmäksi. Eikös Androidissakin ole ilmoitukset näytön yläreunassa edelleen?
Androidilla saa kyl "ylävalikon" yleensä helpommin vetäistyä kuin iossissa. Ei tarvi sieltä näytön yläreunasta vetää, vaa vaikka keskeltä kotinäkymää. Iosilla tulee joku hakupalkki sillälailla. Ja joo, iosissa saa alareunaa alaspäin vetäisemällä ruudun yläosan puoliväliin ja sit yltää paremmin "yläreunaan", mut aika purkka on.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 986
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom