AMD vs Intel ylikellotettuna ilmajäähdytyksellä (2019)

Viestiketju alueella 'io-tech.fi artikkelit' , aloittaja Sampsa, 12.07.2019.

  1. jhjh

    jhjh

    Viestejä:
    1 035
    Rekisteröitynyt:
    19.12.2018


    9700k 5Ghz oc verrattuna 3700x 4,25ghz oc:

    Hitman 2 mumbai benchmark:
    9700k nopeampi 24,8%

    Ghost Recon Wildlands:
    9700k nopeampi
    avg fps:5,7%
    min fps:9,7%

    GTA 5 :
    9700k nopeampi
    avg:15,3%
    min:18,2%

    SOTTR:
    9700k nopeampi
    avg:27,4%
    min:37%

    Far Cry 5:
    9700k nopeampi
    avg 23,4%
    min: 25,5%

    Mainitsemisen arvoista, että ilmeisesti on ylikellotettu ilman powerlimit säätöjä.

    Toisesta lähteestä vielä: Eli aika selvästi 9700k on nopeampi kuin 3700x ja lisäksi myös kellotettu i5 9600k näyttäis olevan tässä parempi kuin 3600/3700x. ( ja tosiaan pelisuorituskykyä tarkasteltaessa)
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
    Asmola ja Fozyzy tykkäävät tästä.
  2. sushukka

    sushukka

    Viestejä:
    667
    Rekisteröitynyt:
    16.04.2017
    Tuohan ei ole ainoa näyttö joka itselläni on käytössä. Samassa koneessa on kiinni myös 4K-näyttö ja VR-lasit. Normaalissa työpöytä- ja pelikäytössä projektori tuo paljon suuremman immersion ja mielestäni paremman kokemuksen kuin pienempi monitori, minkä takia käytän big screeniä pääosan ajasta. Silti 1080Ti:nkin saa kyllä monessa pelissä hikoilemaan ihan tälläkin kombolla. Toki jossain vaiheessa tulee ehkä päivitettyä 4K-tykkiin, mutta katseluetäisyys on jo nyt sellainen ettei muutos tule olemaan ollenkaan niin merkittävä kuin aikanaan 720P:stä hypättäessä.

    Haamukuvaongelman allekirjoitan tai tarkemmin ruudun vasteajan, mutta se ei tietenkään ole sama asia kuin FPS:t kunhan vain mahdollistaa FPS:ien nopeamman piirtämisen ihan käytännössä. Toki ihmiset ostaa sitä missä on isompi numero ja on ainakin periaatteessa parempi kuin entinen malli. Sitenhän tämä maailma toimii ja niin kuuluukin että kehitystä tapahtuu. Se että onko se muutos aina niin merkittävä, on eri asia. 4K-telkkareita on myyty jo pitkän aikaa, mutta aitoa korkean tarkkuuden sisältöä on vieläkin vaikea löytää. Samoin monella se 4K töllö lilluu siellä monen metrin päässä olohuoneessa, jolloin se kasvaneen tarkkuuden hyöty voi olla vähän siinä ja tässä.

    Suuresta massasta puhuessani tarkoitin sitä perusjamppaa konsolin tai marketti-PC:n kanssa. Tässäkään ketjussa tuskin kukaan kuuluu siihen kohderyhmään. Konsoleiden nopeus varmasti kasvaa ja noita korkeammilla ruudunpäivitysnopeudella toimivia konsolipelejä on ollut iät ajat (harvoja tosin). Kuitenkin se tuntuisi aina menevän niin, että jokaisessa konsolisukupolvessa ne FPS:t uhrataan paremman grafiikan edeltä. Jos sillä olisi oikeasti käyttäjille iso merkitys, niin näin ei olisi ollut jo vuosikymmenet. Ja jos nyt ihan rehellisesti kysytään siltä 90% pelaajista mitä mieltä he ovat 144FPS:stä, Freesyncistä, 60FPS-minimilimiitistä, niin vastaus on ööh tai mitä sitten jos peli on hyvä tai leffoissahan riittää 25FPS. Ollaan vain siellä peliharrastajien kärkikaartissa, mutta ei tästä hertsihifistelystä saa ison kansan huvia vaikka miten haluttaisiin.
     
  3. JiiPee

    JiiPee

    Viestejä:
    2 841
    Rekisteröitynyt:
    21.06.2017
    :sfacepalm: Ja monikos noista menee natiivilla resolla sen 120Hz?

    Meneehän monitorikin vaikka 480Hz kun resoa vaan pumpataan alas ja on sopivaa rautaa.

    https://www.blurbusters.com/4k-120hz-with-bonus-240hz-and-480hz-modes/

     
  4. hik

    hik

    Viestejä:
    631
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Tarkoitin oikeastaan "motion blur" kun puhuin haamukuvasta. Että se parani 144 Hz monitorilla.

    144 Hz monitoreita toistaiseksi myydään kait vaan "gaming"-segmentissä ja kaikki niistäkään ei ole 144 Hz. Eli toki voi sanoa että kyseessä on nichen niche. Viime vuonna myydyistä 126 miljoonasta lcd-monitorista 5 miljoonaa oli yli 100-hertsisiä. Yli 100 Hz mallien myynnin vuosikasvu oli 100 %.

    Vastaavasti voisi väittää että Applen puhelimet on hifistelijöiden valinta, ei niitä peruskäyttäjä marketin hyllystä käy poimimassa kuitenkaan. Äkkiseltään googlattuna näytti että Prisman verkkokaupassa oli kumminkin sekä iPhoneja että 144 Hz monitoreja listattuina.
     
    Latezki ja Lepakomäyrä tykkäävät tästä.
  5. Pastori82

    Pastori82

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2017
    Juu aikasempi 1600 oli kellotettuna 4,0GHz ja voltit 1,45. Olis pystyny meneen vielä pidemmällekkin mutta en nähnyt tarpeelliseksi.
     
  6. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 151
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja meinaat tosiaan että "144Hz" lätkä näytön kyljessä tarkoittaa automaattisesti pienempää motion blurria? :lol:
    Noitahan on paljon testattu ja ne halvimmat "144Hz" paneelit on monesti alle 100Hz vehkeitä, koska ne pikselit ei vain pysy perässä.

    Sanoisin että kaikki yli 100Hz on sulavaa jos kaksi ehtoa täyttyy:
    -free/greesync käytössä
    -paneeli kunnollinen

    Hyvin harva pystyisi sokkotestissä erottamaan 100/144/240Hz nopeuksia toisistaan. Toki löytyy niistä joille kyse on elämästä ja kuolemasta, eli kilpatasolla pelaajat, mutta peruskäyttäjille se 100+ on täysin riittävä. Paljon tärkeämpää että on VRR ja edes kohtalainen paneeli.

    Edit:
    Itselle riittää jo 70+, kunhan synkkaus toimii kunnolla.
     
    Viimeksi muokattu: 15.07.2019
    sushukka, Lepakomäyrä ja Focus0 tykkäävät tästä.
  7. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 797
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    On ne 144hz näyttöjä mutta paneelityypin vuoksi esim VA sitä 144hz ei pystytä täysin aukottomasti huödyntämään.
    Näytön overdrive auttaa että pixelit pysyy mukana mutta osalla näytöistä se aiheuttaa vain overshoottia reippaasti,välttämättä edes Max overdive ei riitä ja pixelit ovat silti liian hitaita 144hz pelailuun.
    Eli kyllä, usein se 100-120hz on ainakin VA paneelilla parempi kuin 144hz.
     
  8. hik

    hik

    Viestejä:
    631
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Väite oli että yli 60 Hz on hifistelyä. Mun tapauksessa omasta mielestä motion blur väheni selvästi (mm. testufo) kun vaihdoin TN 60 Hz oc 70 TN 144 Hz.

    Kiinnostaa lukea testi jossa todetaan että motion blur on keskimäärin sama 60 Hz ja 144 Hz paneeleissa?
     
  9. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 151
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vaihdoit siis parempaan paneeliin.

    Oma veikkaus että vaikka ajaisit sitä sinun 144Hz paneelia 60Hz modessa niin siinä olisi silti vähemmän blurria. Eli itse Hz luvulla ei mitään tekemistä blurrin kanssa.
     
    sushukka tykkää tästä.
  10. hik

    hik

    Viestejä:
    631
    Rekisteröitynyt:
    06.04.2017
    Juu toki koitin vaihtaa vähän parempaan ja 144 näytön blurri on varmaankin pienempi myös 60 Hz taajuudella.

    Ajatus että paneelin Hz (60/144) ei korreloi blurrin kanssa ollenkaan, uskon kun testit sen osoittaa. Arvelin että 144 paneeli on keskimäärin kalliimpi/nopeampi kuin 60 Hz paneeli ja rahalla saa muutakin kuin hertsejä.
     
  11. Niceman

    Niceman Make ATK Great Again

    Viestejä:
    147
    Rekisteröitynyt:
    03.12.2017
    Menkääs muualle kinastelee näytöistä!

    Silti Amd tekee yksi parhaimista prosessoreista! Ja mihin hintaa!
     
    JukkaX, Juhnu, Pastori82 ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  12. Physis

    Physis

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    17.12.2016
    Löytyi mielenkiintoinen video Ryzen 9 3900X:n alivoltittamisesta. OptimumTech oli saanut vcore 1.0v 4215 Mhz, 1.05v 4212 Mhz, 1.15v 4209 Mhz. Lämmöt oli Kraken X62 1.0v @ 2000 rpm 42 c, Noctua NH-L12 1.05v @ 2000 rpm 70 c ja Cryorig C7G 1.05v @ 2000 rpm 72 c

    Video:
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2019
  13. N1kkel

    N1kkel

    Viestejä:
    855
    Rekisteröitynyt:
    24.02.2017
    Eiköhän nuo erot tasoitu 1440p-resoluutiolla melko pieniksi...
     
    Topixx tykkää tästä.
  14. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    1 162
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Gamernexus kelloitteli typen kanssa ja siinä pelkästään pienellä lämpötilan laskulla boost kellot nousi hieman eli esim, kohtalaisen tehokasta vesijäähyä kannattaa harkita.
     
  15. Serke

    Serke

    Viestejä:
    773
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Meilkein ehdin innostua mutta.. Tuota alivoltitusta näkyy käyttäjäkunta ehtineen jo testailemaan, ja kuuluu heikentävän selvästi suoritus kykyä. Sitä enemmän mitä alemmas mennään, luonnollisesti. Jännästi vaan tuon jannun testeissä puhutaan vain lämmöistä.
     
    Cuthalu tykkää tästä.
  16. Stringer

    Stringer ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ Premium+ ☆☆☆

    Viestejä:
    502
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Noh, ainakin stockista -0,1 tuotti paremmat boostit.
     
  17. Serke

    Serke

    Viestejä:
    773
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ja jengi raportoi saaneensa silti 800 pistettä vähemmän CB:ssä.
     
  18. Stringer

    Stringer ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ Premium+ ☆☆☆

    Viestejä:
    502
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itsellä nousi n. 100 v20
     
  19. Serke

    Serke

    Viestejä:
    773
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  20. Kapteeni_kuolio

    Kapteeni_kuolio ⚓Ledimestari⚓ Premium-jäsen Team R&T Team Stream

    Viestejä:
    1 357
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Alivoltitus eli se miten pienellä jännitteellä prossu toimii halutulla kellotaajuudella, tässä tapauksessa vakiona, on ihan yksilöllistä. Tossa legitillä on ilmeisen hyvä yksilö kyseessä. Ei AMD ole huvikseen ruuvannut jännitteitä "yli", vaan sitä jännitettä tarjoillaan just sen verran että 100% linjalta ulos tulevista prossuista suoriutuu AMD:n haluamien speksien mukaan.

    Toisinsanoen alivoltitus on samanlaista arpapeliä kuin ylikellotus, ja jostain yksittäisestä prossutestistä on mahdotonta vetää mitään yleistä linjaa että "kaikki x prossut toimii vakiona 1.0v valmistajan 1.35v vakion sijaan".
     
    omegasupreme, Fozyzy ja Taneli- tykkäävät tästä.
  21. Technarchy

    Technarchy

    Viestejä:
    2 217
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Optimum Tech poisti videonsa alikellotuksesta. Mahtoi olla joku virhe siinä.
     
  22. hese_e

    hese_e

    Viestejä:
    1 367
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Noihan se menee valtaosan ajasta eli samaa arpapeliä piin laadusta riippuen, kuten ylikellottaessakin.

    Tässä vain näkyy hyvin tuo miten uusi ryzen käyttäytyy eri tavalla tehden poikkeuksen. Stilt mainitsikin siitä muistaakseni foorumilla, että jos prosu ei saa pyytämiään voltteja se laskee kelloja. Eli normi alivoltituksessa kellot pysyisi samana ja oltaisiin piiloton ytimessä miten pienellä jännitteellä ollaan vielä vakaita, mutta nyt kellot laskee samalla ja vakauden kanssa ei pitäisi tulla ongelmia.
     
  23. KognaK

    KognaK

    Viestejä:
    466
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Paitsi eihän tuo 3900X toiminut vakiona 1.0V:lla. Saattaa päällepäin näyttää siltä mutta suorituskyky on sama kuin 3.2GHz kelloilla jos vakio on 4.2 ja cinepeli skaalautuu 1:1. Ja kun katotaan Stiltin volttikäppyrää niin 1.0V:lla pitäisi saavuttaa 3.6GHz. Toisinsanoen suorituskykyä hukkaantuu enemmän kuin pitäisi.
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    hik tykkää tästä.
  24. jkm

    jkm

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    23.06.2017
    Vertailun vuoksi vielä 36 pelibenchmarkkia 1080p resolla. Ironisesti 9900k ottaa turpaan kynärissä, vaikka se oli juuri eräs niistä argumenteista, että AMD ei sovellu (kilpa)pelaamiseen lainkaan; toki jos reso vaihdetaan 720p tuolla näytönohjaimella, niin ehkä sitten 9900k vie maagisesti voiton.

    TL;DW kokonaisuudessa Intel vie voiton, mutta AMD on yllättävänkin lähellä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

     
    Cuthalu ja JiiPee tykkäävät tästä.
  25. Skige

    Skige

    Viestejä:
    92
    Rekisteröitynyt:
    15.03.2017
    Tuntuu olevan ihan testaajasta ja sivustosta kiinni tulokset. (Niinkuin yleensä) Tässä näyttäs olevan melko samalla viivalla.
    Ryzen-3900X-3700X-review-CSGO-1024x683.png
     
  26. Asmola

    Asmola Molander Ylläpidon jäsen Team Apex Legends RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    3 104
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hieman poikkeavat tulokset vs IO-Tech (mm. F1 2019) mutta lopputulos sama.
     
  27. jhjh

    jhjh

    Viestejä:
    1 035
    Rekisteröitynyt:
    19.12.2018
    Ja witcher
     
    Asmola tykkää tästä.
  28. jkm

    jkm

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    23.06.2017
    Jos nyt meni ohi, niin tuossa on PBO+AutoOC AMD:ssa ja onhan vehkeet kerenneet jo vanheta reilun viikon. Joku tommonen Adoredin yksittäinen slide ei oikein testiasetuksista kerro mitään, erona hänellä tuo Ultra nähtävästi ainakin.

    Itse en ole vielä ihan varma onko AMD:n puolelta piirisarjan ajurit saatika BIOS vielä aivan tikissään, joten joudumme vielä varmaankin palaamaan näihin bencheihin myöhemmin. Ja eikös io-tech luvannut myös näin tehdä.
     
  29. Physis

    Physis

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    17.12.2016
    Oli tullut näköjään uusi video missä pahoitteli ja kertoi mokanneensa tulosten suhteen ensimmäisellä videolla. Kertoi samalla mistä hänen mielestä moka johtui ja näytti uudelleen testauksen jälkeen tulokset.
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2019
  30. The Stilt

    The Stilt

    Viestejä:
    974
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Toisin kuin OptimumTechin "korjatussa" videossa sanotaan, kyseessä ei ole mikään biosbugi vaan prosessorin AVFS:n ominaisuus.

    Postasin toiselle forumille 3900X:llä otetut datat clock stretcherien käytöksestä, kun prosessorin jännitettä pudotetaan.
    0.000% tarkoittaa ettei stretcheri ole aktiivisena ja mitä suuremmaksi arvo kasvaa, sitä enemmän suorituskykyä menetetään.

    https://www.overclock.net/forum/28046248-post211.html
     
    Focus0, rlame ja Serke tykkäävät tästä.
  31. Asmola

    Asmola Molander Ylläpidon jäsen Team Apex Legends RTX ON Team H2O

    Viestejä:
    3 104
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tom's Hardware testannut myös PBO + AutoOC 3800X-artikkelissaan, aika samaa kaavaa jatkaa. Mielenkiitoista nähdä miten suorituskyky tulee parantumaan kun ajurit ja bios kehittyy.

    [​IMG]

    AMD Ryzen 7 3800X Review: Conclusion - Tom's Hardware
     
    FlyingAntero tykkää tästä.
  32. jhjh

    jhjh

    Viestejä:
    1 035
    Rekisteröitynyt:
    19.12.2018
    14% 9900k ja 13% 9700k edellä 3900x:ää. (OC tulokset) , mutta vakiona vaan 5,9% 9900k ja 3,8% 9700k .
     
    Viimeksi muokattu: 17.07.2019
    sushukka tykkää tästä.
  33. Jerry Wires

    Jerry Wires

    Viestejä:
    292
    Rekisteröitynyt:
    11.04.2018
    Niin eikös optimi muistiasetukset noille uusille ryzeneille ole 3600, jotta infinity fabric pysyy "täysillä"...?
     
  34. The Stilt

    The Stilt

    Viestejä:
    974
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Ei se 3600MHz ole mikään absoluuttinen raja, suhteen voi pitää samana ihan miten ylös vaan.
    Eri asia toki on, että miten pitkälle se FCLK menee (riippuu prosessoriyksilöstä ja muistikonfiguraatiosta).

    Suurin osa prosessoreista menee nykyisen tiedon perusteella ainakin 1800MHz 1 DPC SR (yksipuoleiset kammat) muistikonfiguraatiolla.
    Omalla 3900X testiyksilöllä tosin 3466MHz (eli 1733MHz FCLK) on suurin edes etäisesti vakaa taajuus, käytettäessä 1 DPC DR (kaksipuoleiset kammat) konfiguraatiota.
     
    Focus0 tykkää tästä.
  35. rick_james

    rick_james

    Viestejä:
    122
    Rekisteröitynyt:
    08.12.2016
    Rahat hukkaan siis ku tulossa 2x16GB 3733C17 kammat? No ei nyt ehkä hukkaan mutta..

    Onko muuten tuon FCLK:n vakauden testauksessa RAM test eli muistitesterit oikeita työkaluja?
     
  36. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Team H2O

    Viestejä:
    7 434
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Asetat muistit profiilin mukaisesti DDR4-3733 ja manuaalisesti Infinity Fabricin fclk-kellon 1866 MHz. Muistitohjaimen uclk-kellotaajuus tosin puolittuu.

    Tai sitten voit kokeilla DDR4-3600 ja mahdollisimman kireät latenssit.
     
    rick_james tykkää tästä.
  37. Max

    Max Tukijäsen

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    01.03.2017
    Oliko sinulla eri CCXien välillä suorituskykyeroja @Sampsa ?

    Der8auer puhuu uusimmassa videossaan että pystyi samaan vielä vähän enemmän puristettua irti kun kellotti eri kellot per CCX niin että kellotti aina erilliset CCXät vastamaan sitä mihin kyseinen CCX pystyi, sen sijaan että kellottaisi kaikki coret samalle taajuudelle. Hänellä näytti olevan Asuksen joku custom ohjelma käytössä, mutta kuulemma on myös mahdollista tehdä Ryzen Masterilla.

    Jos ymmärsin videon oikein niin 3900x ymmärtääkseni on 4 kpl 3 coren CCXää, Der8auerilla parhaalle CCXlle meni coret 4450, ja huonoin 4350 (eli ei nyt hirvittävän iso ero)

    Der8auerin video asiasta:
     
  38. The Stilt

    The Stilt

    Viestejä:
    974
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Ram Test on suositeltava työkalu tuohon tarkoitukseen.
     
    Apukuski ja rick_james tykkäävät tästä.
  39. rick_james

    rick_james

    Viestejä:
    122
    Rekisteröitynyt:
    08.12.2016
    Täytyy näitä kokeilla sitten, kun saa osat käsiinsä ja kasaankin vielä. Periaattessa noiden pitäisi olla korkeampi "binni" kuin 3600C17 mutta taitaa olla aika mitättömät erot, ellei oikeasti olemattomat.
    Taisin olla vähän AMD:n markkinointikuvien uhri, kun luulin, että tuo puolittuminen tapahtuu vasta yli 3733MHz mennessä. Eikä tainnut aivot toimia, kun ei ajatellut tuota single rank vs. dual rank eroa saavutettaviin taajuuksiin/latensseihin.
    Näillä uusilla tiedoilla siis 3600/1800MHz kuulostaa jo hyvältä kaksipuolisilla kammoilla, ainakin kun Stiltin prossuyksilöllä vain 3466/1733MHz oli vakaa.

    No niin korkealle nostetaan, kuin menee ja kiristetään latenssit. Tiedossa luultavasti pitkiä iltoja, varsinkin jos lähtee noihin aliajoituksien optimointiin...
     
  40. The Stilt

    The Stilt

    Viestejä:
    974
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Ei sitä muistiohjaimen kelloa (UCLK) mikään pakko oli puolinopeudella ajaa.
    Se pitää puolittaa vain silloin, kun FCLK ei ole 1:1 muistikellon kanssa.

    Jos se puolittuu jollain emolevyllä automaattisesti, niin sen saa kytkettyä takaisin 1:1 asentoon CBS valikosta.
    Loogisesti sijoitettu NBIO\XFR Enhancement alle :vihellys:

    [​IMG]

    Uusin CPU-Z näyttää UCLK:n "NB Frequency" nimellä.
     
    Mechanical Man, Threadripper, mRkukov ja 6 muuta tykkäävät tästä.
  41. Sampsa

    Sampsa Sysop Ylläpidon jäsen Team PUBG Team Stream Team H2O

    Viestejä:
    7 434
    Rekisteröitynyt:
    13.10.2016
    Hyvä tietää, mitään tämän suuntaista infoa ei suoraan AMD:n suunnalta ole kerrottu edes etäisesti.
     
  42. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 151
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jahas... siellä sitä kehitellään softaa mikä ei ole julkisesti jaossa. :D
     
    Niko, Focus0, Mechanical Man ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  43. antero

    antero

    Viestejä:
    2 662
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Mitäpä jos autojen nopeus ilmoitettasiin vastaavasti, että maksimi nopeus ja kiihtyvyys olisi saavutettavissa vain lentokoneesta pudotettaessa.
    Nämä on vain lukuja paperilla eikä tarvitse toteutua, saa nähdä kauanko voidaan tälläistä markkinointia jatkaa.
     
    Kuikelo tykkää tästä.
  44. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    1 229
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sitä voikin miettiä että moniko auto oikeasti kulkee ja kiihtyy sen minkä tehdas lupaa.

    Tai päästelee päästöjä tai kuluttaa polttoainetta.. :D
     
  45. Baldrick

    Baldrick

    Viestejä:
    2 228
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Kyllä niissä autojenkin kuluissa on olosuhde-ehtoja.

    Ja voi kerrata peruskoulun fysiikkaakin.
     
    Viimeksi muokattu: 19.07.2019
  46. Pulmunen

    Pulmunen

    Viestejä:
    15
    Rekisteröitynyt:
    22.05.2019

    Tossa on hyvä video miten turbo kellot toimii ryyzenissä. Eli ne on hyvinkin paljon riippuvaisia jäähdytyksestä, toisin kun inttelit boostaa riippumatta siitä onko lämmöt 50c vai 80c,
    ryyzeni skaalautuu vielä 0c lämmöissä typellä jäähdyttäessä.
     
  47. jooseppi79

    jooseppi79

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    26.06.2019
    Ei sillä tuumakoolla tai pikseliä tuumalla arvolla ole mitään merkitystä kun puhutaan oikeasti siitä mitä peli näyttää ulos. Jos vaakaviivalle menee 1920 pikseliä ja toiselle 2560 niin ei se 1 pikselin kokonen ukko näy fullhd resolla vaikka olis miten iso näyttö.
     
    Latezki tykkää tästä.
  48. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    2 797
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Mun silmään ovat saman näköisiä laadullisesti
    32" 1440p
    24" 1080p
    Pixel per tuuma on lähes sama ja sen kyllä huomaa.
    Yhtä tarkoilta näyttää kun tuossa olen katsellut kun 17 näyttöö pöydillä ja vertailuja on helppo tehdä.

    Huomaan eron kuitenkin kun kyseessä on esim 1440p 27" näyttö.

    Nyt sekoitat jotain FullHD ja isoa näyttöä vaikka en ole tuollaisesta puhunut.
    Kyse on pienemmästä näytöstä(24") jossa 1080p vs Isompi näyttö(32")jossa 1440p
    ja näyttää yhtä tarkoilta

    Esim 27" 1080p huomaa selvästi että kuvan tarkkuus on heikompi kuin 24" 1080p näytössä.

    Enkä postaa enään mitään OT tähän ketjuun joten poistun taka vasemmalle.
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2019
  49. sushukka

    sushukka

    Viestejä:
    667
    Rekisteröitynyt:
    16.04.2017
    Ja vielä ei pidä unohtaa sitä katseluetäisyyttä. Silmän tarkka näkökenttä on tietyn kokoinen eli kun se tuumakoko kasvaa, niin sitä kuvaa pitää viedä kauemmaksi jolloin tarkkuuden merkitys vähenee. Yleinen hyvälaatuinen printti on noin 300dpi (dots per inch) ja katseluetäisyys noin 30cm. Vastaavalta etäisyydeltä käytetty iPad on noin 270ppi (pixels per inch). Tämän tarkempaa ei ole järkeä tehdä koska valtaosa ei eroa huomaisi. Tietokoneen näyttöä katsellaan noin 80cm päästä, jolloin 100ppi on riittävä ja ammattimonitoritkin eivät ole paljoa enempää esim. joku Eizon 4K 36"-monitori on noin 125ppi. Normaalia 50"-televisiota katsotaan noin kolmen metrin päästä, johon FullHD on aika lailla riittävä. Kolmesta metristä ihmisen silmä ei pysty erottamaan paljoa enempää. Elokuvissa taas suositeltu katseluetäisyys on noin 3x kankaan korkeus, jolloin 4K on ihan riittävä, jos siis istuu suositellulla etäisyydellä. Mutta jos sitten katsellaan näyttöjä alle suositeltujen etäisyyksien, jolloin päätä joutuu todennäköisesti veivaamaan välillä puolelta toiselle, niin silloin toki nuo korkeammat tarkkuudet tulevat tarpeeseen.
     
  50. moukula

    moukula

    Viestejä:
    190
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kuvan terävyys (ppi/katseluetäisyys) on kuitenkin eri asia kuin mistä jooseppi valitti. Jos sattuu olemaan sellainen pelitilanne, että siellä kilometrin päässä aavikolla juoksee pikkumies ja koitat tähdätä siihen rautatähtäimillä eikä voi zoomata, niin se voi olla 1080p-resolla yhden pikselin kokoinen, tai ei välttämättä erotu laisinkaan. 4k-resolla siinä on 4 pikseliä mihin tähdätä. Toki hyvin harvinaista ja epäkäytännöllistä joka tapauksessa.
     
    Latezki tykkää tästä.