Juu aikasempi 1600 oli kellotettuna 4,0GHz ja voltit 1,45. Olis pystyny meneen vielä pidemmällekkin mutta en nähnyt tarpeelliseksi.1600x ottaa myös boostatessaan (4.1Ghz) tuon verran voltteja ja kaksi vuotta toiminut, en olisi huolissani.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu aikasempi 1600 oli kellotettuna 4,0GHz ja voltit 1,45. Olis pystyny meneen vielä pidemmällekkin mutta en nähnyt tarpeelliseksi.1600x ottaa myös boostatessaan (4.1Ghz) tuon verran voltteja ja kaksi vuotta toiminut, en olisi huolissani.
Tarkoitin oikeastaan "motion blur" kun puhuin haamukuvasta. Että se parani 144 Hz monitorilla.
On ne 144hz näyttöjä mutta paneelityypin vuoksi esim VA sitä 144hz ei pystytä täysin aukottomasti huödyntämään.Ja meinaat tosiaan että "144Hz" lätkä näytön kyljessä tarkoittaa automaattisesti pienempää motion blurria?
Noitahan on paljon testattu ja ne halvimmat "144Hz" paneelit on monesti alle 100Hz vehkeitä, koska ne pikselit ei vain pysy perässä.
Sanoisin että kaikki yli 100Hz on sulavaa jos kaksi ehtoa täyttyy:
-free/greesync käytössä
-paneeli kunnollinen
Ja meinaat tosiaan että "144Hz" lätkä näytön kyljessä tarkoittaa automaattisesti pienempää motion blurria?
Noitahan on paljon testattu ja ne halvimmat "144Hz" paneelit on monesti alle 100Hz vehkeitä, koska ne pikselit ei vain pysy perässä.
Vaihdoit siis parempaan paneeliin.Väite oli että yli 60 Hz on hifistelyä. Mun tapauksessa omasta mielestä motion blur väheni selvästi (mm. testufo) kun vaihdoin TN 60 Hz oc 70 TN 144 Hz.
Kiinnostaa lukea testi jossa todetaan että motion blur on keskimäärin sama 60 Hz ja 144 Hz paneeleissa?
Vaihdoit siis parempaan paneeliin.
Oma veikkaus että vaikka ajaisit sitä sinun 144Hz paneelia 60Hz modessa niin siinä olisi silti vähemmän blurria. Eli itse Hz luvulla ei mitään tekemistä blurrin kanssa.
9700k 5Ghz oc verrattuna 3700x 4,25ghz oc:
Hitman 2 mumbai benchmark:
9700k nopeampi 24,8%
Ghost Recon Wildlands:
9700k nopeampi
avg fps:5,7%
min fps:9,7%
GTA 5 :
9700k nopeampi
avg:15,3%
min:18,2%
SOTTR:
9700k nopeampi
avg:27,4%
min:37%
Far Cry 5:
9700k nopeampi
avg 23,4%
min: 25,5%
Toisesta lähteestä vielä: Eli aika selvästi 9700k on nopeampi kuin 3700x ja lisäksi myös kellotettu i5 9600k näyttäis olevan tässä parempi kuin 3600/3700x. ( ja tosiaan pelisuorituskykyä tarkasteltaessa)
Löytyi mielenkiintoinen video Ryzen 9 3900X:n alivoltittamisesta. OptimumTech oli saanut vcore 1.0v 4215 Mhz, 1.05v 4212 Mhz, 1.15v 4209 Mhz. Lämmöt oli Kraken X62 1.0v @ 2000 rpm 42 c, Noctua NH-L12 1.05v @ 2000 rpm 70 c ja Cryorig C7G 1.05v @ 2000 rpm 72 c
Video:
Meilkein ehdin innostua mutta.. Tuota alivoltitusta näkyy käyttäjäkunta ehtineen jo testailemaan, ja kuuluu heikentävän selvästi suoritus kykyä. Sitä enemmän mitä alemmas mennään, luonnollisesti. Jännästi vaan tuon jannun testeissä puhutaan vain lämmöistä.
Ja jengi raportoi saaneensa silti 800 pistettä vähemmän CB:ssä.
AMD Ryzen 9 3900X 12-Core CPU Undervolted to 1.00V - Legit Reviews
Tuossa yksi esimerkki.
Kulutus ja lämmöt kyllä putoaa kiitettävästi.
Mutta vasta kun @Sampsa kokeilee ja iskee dataa tiskiin niin voidaan olla varmoja.
Alivoltitus eli se miten pienellä jännitteellä prossu toimii halutulla kellotaajuudella, tässä tapauksessa vakiona, on ihan yksilöllistä. Tossa legitillä on ilmeisen hyvä yksilö kyseessä. Ei AMD ole huvikseen ruuvannut jännitteitä "yli", vaan sitä jännitettä tarjoillaan just sen verran että 100% linjalta ulos tulevista prossuista suoriutuu AMD:n haluamien speksien mukaan.
Toisinsanoen alivoltitus on samanlaista arpapeliä kuin ylikellotus, ja jostain yksittäisestä prossutestistä on mahdotonta vetää mitään yleistä linjaa että "kaikki x prossut toimii vakiona 1.0v valmistajan 1.35v vakion sijaan".
Paitsi eihän tuo 3900X toiminut vakiona 1.0V:lla. Saattaa päällepäin näyttää siltä mutta suorituskyky on sama kuin 3.2GHz kelloilla jos vakio on 4.2 ja cinepeli skaalautuu 1:1. Ja kun katotaan Stiltin volttikäppyrää niin 1.0V:lla pitäisi saavuttaa 3.6GHz. Toisinsanoen suorituskykyä hukkaantuu enemmän kuin pitäisi.Alivoltitus eli se miten pienellä jännitteellä prossu toimii halutulla kellotaajuudella, tässä tapauksessa vakiona, on ihan yksilöllistä. Tossa legitillä on ilmeisen hyvä yksilö kyseessä. Ei AMD ole huvikseen ruuvannut jännitteitä "yli", vaan sitä jännitettä tarjoillaan just sen verran että 100% linjalta ulos tulevista prossuista suoriutuu AMD:n haluamien speksien mukaan.
Toisinsanoen alivoltitus on samanlaista arpapeliä kuin ylikellotus, ja jostain yksittäisestä prossutestistä on mahdotonta vetää mitään yleistä linjaa että "kaikki x prossut toimii vakiona 1.0v valmistajan 1.35v vakion sijaan".
Vertailun vuoksi vielä 36 pelibenchmarkkia 1080p resolla. Ironisesti 9900k ottaa turpaan kynärissä, vaikka se oli juuri eräs niistä argumenteista, että AMD ei sovellu (kilpa)pelaamiseen lainkaan; toki jos reso vaihdetaan 720p tuolla näytönohjaimella, niin ehkä sitten 9900k vie maagisesti voiton.
TL;DW kokonaisuudessa Intel vie voiton, mutta AMD on yllättävänkin lähellä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Vertailun vuoksi vielä 36 pelibenchmarkkia 1080p resolla. Ironisesti 9900k ottaa turpaan kynärissä, vaikka se oli juuri eräs niistä argumenteista, että AMD ei sovellu (kilpa)pelaamiseen lainkaan; toki jos reso vaihdetaan 720p tuolla näytönohjaimella, niin ehkä sitten 9900k vie maagisesti voiton.
TL;DW kokonaisuudessa Intel vie voiton, mutta AMD on yllättävänkin lähellä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Ja witcherHieman poikkeavat tulokset vs IO-Tech (mm. F1 2019) mutta lopputulos sama.
Oli tullut näköjään uusi video missä pahoitteli ja kertoi mokanneensa tulosten suhteen ensimmäisellä videolla. Kertoi samalla mistä hänen mielestä moka johtui ja näytti uudelleen testauksen jälkeen tulokset.Optimum Tech poisti videonsa alikellotuksesta. Mahtoi olla joku virhe siinä.
Tom's Hardware testannut myös PBO + AutoOC 3800X-artikkelissaan, aika samaa kaavaa jatkaa. Mielenkiitoista nähdä miten suorituskyky tulee parantumaan kun ajurit ja bios kehittyy.Jos nyt meni ohi, niin tuossa on PBO+AutoOC AMD:ssa ja onhan vehkeet kerenneet jo vanheta reilun viikon. Joku tommonen Adoredin yksittäinen slide ei oikein testiasetuksista kerro mitään, erona hänellä tuo Ultra nähtävästi ainakin.
Itse en ole vielä ihan varma onko AMD:n puolelta piirisarjan ajurit saatika BIOS vielä aivan tikissään, joten joudumme vielä varmaankin palaamaan näihin bencheihin myöhemmin. Ja eikös io-tech luvannut myös näin tehdä.
14% 9900k ja 13% 9700k edellä 3900x:ää. (OC tulokset) , mutta vakiona vaan 5,9% 9900k ja 3,8% 9700k .Tom's Hardware testannut myös PBO + AutoOC 3800X-artikkelissaan, aika samaa kaavaa jatkaa. Mielenkiitoista nähdä miten suorituskyky tulee parantumaan kun ajurit ja bios kehittyy.
AMD Ryzen 7 3800X Review: Conclusion - Tom's Hardware
Niin eikös optimi muistiasetukset noille uusille ryzeneille ole 3600, jotta infinity fabric pysyy "täysillä"...?
Ei se 3600MHz ole mikään absoluuttinen raja, suhteen voi pitää samana ihan miten ylös vaan.
Eri asia toki on, että miten pitkälle se FCLK menee (riippuu prosessoriyksilöstä ja muistikonfiguraatiosta).
Suurin osa prosessoreista menee nykyisen tiedon perusteella ainakin 1800MHz 1 DPC SR (yksipuoleiset kammat) muistikonfiguraatiolla.
Omalla 3900X testiyksilöllä tosin 3466MHz (eli 1733MHz FCLK) on suurin edes etäisesti vakaa taajuus, käytettäessä 1 DPC DR (kaksipuoleiset kammat) konfiguraatiota.
Rahat hukkaan siis ku tulossa 2x16GB 3733C17 kammat? No ei nyt ehkä hukkaan mutta..
Onko muuten tuon FCLK:n vakauden testauksessa RAM test eli muistitesterit oikeita työkaluja?
Rahat hukkaan siis ku tulossa 2x16GB 3733C17 kammat? No ei nyt ehkä hukkaan mutta..
Onko muuten tuon FCLK:n vakauden testauksessa RAM test eli muistitesterit oikeita työkaluja?
Asetat muistit profiilin mukaisesti DDR4-3733 ja manuaalisesti Infinity Fabricin fclk-kellon 1866 MHz. Muistitohjaimen uclk-kellotaajuus tosin puolittuu.
Tai sitten voit kokeilla DDR4-3600 ja mahdollisimman kireät latenssit.
Asetat muistit profiilin mukaisesti DDR4-3733 ja manuaalisesti Infinity Fabricin fclk-kellon 1866 MHz. Muistitohjaimen uclk-kellotaajuus tosin puolittuu.
Tai sitten voit kokeilla DDR4-3600 ja mahdollisimman kireät latenssit.
Hyvä tietää, mitään tämän suuntaista infoa ei suoraan AMD:n suunnalta ole kerrottu edes etäisesti.Ei sitä muistiohjaimen kelloa (UCLK) mikään pakko oli puolinopeudella ajaa.
Se pitää puolittaa vain silloin, kun FCLK ei ole 1:1 muistikellon kanssa.
Jos se puolittuu jollain emolevyllä automaattisesti, niin sen saa kytkettyä takaisin 1:1 asentoon CBS valikosta.
Loogisesti sijoitettu NBIO\XFR Enhancement alle
Uusin CPU-Z näyttää UCLK:n "NB Frequency" nimellä.
Jahas... siellä sitä kehitellään softaa mikä ei ole julkisesti jaossa.
Mitäpä jos autojen nopeus ilmoitettasiin vastaavasti, että maksimi nopeus ja kiihtyvyys olisi saavutettavissa vain lentokoneesta pudotettaessa.Sanamuodoista voi viilata pilkkua. Maksimi ei ole sama asia kuin luvattu tai takuuvarma. Ihan samasta syystä intelikin lakkasi ajat sitten speksaamasta suoraan boost kellotaajuuksia kuten ennen.
Vähän kuten AMD:n Robert sen asian selitti että ryzenillä ei ole enää mitään kiveen hakattua boost kelloa vaan siihen toteutuvaan kelloon vaikutti yksi jos toinenkin asia.
Sitä voikin miettiä että moniko auto oikeasti kulkee ja kiihtyy sen minkä tehdas lupaa.Mitäpä jos autojen nopeus ilmoitettasiin vastaavasti, että maksimi nopeus ja kiihtyvyys olisi saavutettavissa vain lentokoneesta pudotettaessa.
Nämä on vain lukuja paperilla eikä tarvitse toteutua, saa nähdä kauanko voidaan tälläistä markkinointia jatkaa.
Kyllä niissä autojenkin kuluissa on olosuhde-ehtoja.Mitäpä jos autojen nopeus ilmoitettasiin vastaavasti, että maksimi nopeus ja kiihtyvyys olisi saavutettavissa vain lentokoneesta pudotettaessa.
Nämä on vain lukuja paperilla eikä tarvitse toteutua, saa nähdä kauanko voidaan tälläistä markkinointia jatkaa.
Mitäpä jos autojen nopeus ilmoitettasiin vastaavasti, että maksimi nopeus ja kiihtyvyys olisi saavutettavissa vain lentokoneesta pudotettaessa.
Nämä on vain lukuja paperilla eikä tarvitse toteutua, saa nähdä kauanko voidaan tälläistä markkinointia jatkaa.
Ja sitten kun on 1440p venytettynä 32" alalle
se Pixel per inch on lähes sama kuin 24" 1080p.llä
Eli erot on olemattomia ja revikoissa 32" 1440p luonnehditaan että tarjoaa suunnilleen samaa tarkkuutta kuin 1080p 24"
Mutta jos puhut 32" 1080p vs 32" 1440p niin silloin huomaa erot aivan selvästi.
Mun silmään ovat saman näköisiä laadullisestiEi sillä tuumakoolla tai pikseliä tuumalla arvolla ole mitään merkitystä kun puhutaan oikeasti siitä mitä peli näyttää ulos. Jos vaakaviivalle menee 1920 pikseliä ja toiselle 2560 niin ei se 1 pikselin kokonen ukko näy fullhd resolla vaikka olis miten iso näyttö.
Nyt sekoitat jotain FullHD ja isoa näyttöä vaikka en ole tuollaisesta puhunut.ei se 1 pikselin kokonen ukko näy fullhd resolla vaikka olis miten iso näyttö.
Ja vielä ei pidä unohtaa sitä katseluetäisyyttä. Silmän tarkka näkökenttä on tietyn kokoinen eli kun se tuumakoko kasvaa, niin sitä kuvaa pitää viedä kauemmaksi jolloin tarkkuuden merkitys vähenee. Yleinen hyvälaatuinen printti on noin 300dpi (dots per inch) ja katseluetäisyys noin 30cm. Vastaavalta etäisyydeltä käytetty iPad on noin 270ppi (pixels per inch). Tämän tarkempaa ei ole järkeä tehdä koska valtaosa ei eroa huomaisi. Tietokoneen näyttöä katsellaan noin 80cm päästä, jolloin 100ppi on riittävä ja ammattimonitoritkin eivät ole paljoa enempää esim. joku Eizon 4K 36"-monitori on noin 125ppi. Normaalia 50"-televisiota katsotaan noin kolmen metrin päästä, johon FullHD on aika lailla riittävä. Kolmesta metristä ihmisen silmä ei pysty erottamaan paljoa enempää. Elokuvissa taas suositeltu katseluetäisyys on noin 3x kankaan korkeus, jolloin 4K on ihan riittävä, jos siis istuu suositellulla etäisyydellä. Mutta jos sitten katsellaan näyttöjä alle suositeltujen etäisyyksien, jolloin päätä joutuu todennäköisesti veivaamaan välillä puolelta toiselle, niin silloin toki nuo korkeammat tarkkuudet tulevat tarpeeseen.Ei sillä tuumakoolla tai pikseliä tuumalla arvolla ole mitään merkitystä kun puhutaan oikeasti siitä mitä peli näyttää ulos. Jos vaakaviivalle menee 1920 pikseliä ja toiselle 2560 niin ei se 1 pikselin kokonen ukko näy fullhd resolla vaikka olis miten iso näyttö.
Niin no, tällöinhän on kyse siitä että se kuva tuodaan ns. keinotekoisesti lähemmäs naamaa jolloin suositeltu resoluutio tavallaan muuttuu. Voisi kuvitella että tuon voisi kuitenkin kiertää ohjelmallisesti vaikka piirämällä sen kuvan pelimoottorilla zoomaamalla kohti kohdetta tms. vähän samaan tapaan kuin kiikarikiväärin zoomi, mutta ilman niitä kiikarin kehyksiä.Kuvan terävyys (ppi/katseluetäisyys) on kuitenkin eri asia kuin mistä jooseppi valitti. Jos sattuu olemaan sellainen pelitilanne, että siellä kilometrin päässä aavikolla juoksee pikkumies ja koitat tähdätä siihen rautatähtäimillä eikä voi zoomata, niin se voi olla 1080p-resolla yhden pikselin kokoinen, tai ei välttämättä erotu laisinkaan. 4k-resolla siinä on 4 pikseliä mihin tähdätä. Toki hyvin harvinaista ja epäkäytännöllistä joka tapauksessa.
Tunnut nyt olevan täysin pihalla asiasta. Ei kyse ole mistään zoomeista, keinotekoisesti lähemmäs tuomisista tai muusta sellaisesta, vaan siitä että kuvan erottelukyky on parempi.Niin no, tällöinhän on kyse siitä että se kuva tuodaan ns. keinotekoisesti lähemmäs naamaa jolloin suositeltu resoluutio tavallaan muuttuu. Voisi kuvitella että tuon voisi kuitenkin kiertää ohjelmallisesti vaikka piirämällä sen kuvan pelimoottorilla zoomaamalla kohti kohdetta tms. vähän samaan tapaan kuin kiikarikiväärin zoomi, mutta ilman niitä kiikarin kehyksiä.
Enpä lähtisi noin väittämään ellen olisi aika varma mistä toinen puhuu. Nyt näyttää siltä että puhumme edelleen eri kantilta ja vain noin periaatteessa samasta asiasta. Itse luulin että rautatähtäimellä tarkoitetaan sitä pienen pientä zoomia mikä usein tapahtuu kun tavallaan tähdätään sillä rautatähtäimellä eli kuvaa zoomataan vähän eteenpäin kun ilman kiikaria oleva kivääri nostetaan pelissä "poskelle". Tämä taisi olla osaltani virhetulkinta.Tunnut nyt olevan täysin pihalla asiasta. Ei kyse ole mistään zoomeista, keinotekoisesti lähemmäs tuomisista tai muusta sellaisesta, vaan siitä että kuvan erottelukyky on parempi.
4K-kuvaan yksinkertaisesti mahtuu neljä kertaa se määrä pikseleitä kuin 1080p-kuvaan, jolloin katseluetäisyyksistä tai muista riippumatta ne asiat ruudulla piirretään neljä kertaa yksityiskohtaisemmin. Esimerkiksi jos siellä ruudulla on se 4 pikselin kokoinen kohde 4K-resoluutiolla, se on yhden pikselin kokoinen 1080p-resoluutiolla, ihan riippumatta mistään muusta.
Ei täällä mitään tuollaista olla menty väittämään. Pyrin vain tuomaan esiin sen tosiasian, että katseluetäisyydellä on väliä. 720P:stä 1080P:hen siirtyminen oli paljon isompi hyppäys normi-TV:n käyttäjälle kuin 4K:hon hyppääminen katseluetäisyyden takia. Kännyköissä on tarkkoja näyttöjä, mutta on jokseenkin toivotonta spottaa se yksittäinen pikseli edes fullHD-kännynäytöltä. Itse säästän oman Galaxyni akkua käyttämällä 1080P:tä koska en vain kykene näkemään eroa parempiin resoihin oli sitten käyttökohde mikä tahansa. Muutenkin ei nyt ole kyse vain PC-pelaajan 4K-monitoreista. Kyllä minä itsekin erotan häiritsevän selvästi 1080P 24"-näytöltä pikselit, koska sitä töllöttää sen verran läheltä, mutta taas läppärissä ja pädissä se fullHD on vielä täysin riittävä.@sushukka
"Silmä ei erota yli 4K resoa" on vain uusi versio "silmä ei näe yli 24fps"-myytistä
Ihminen näkee kuvan terväyydessä eron vielä pitkään sen jälkeen kun yksittäiset pikselit eivät enää silmällä erotu.
Näytöissä ollaan vielä kaukana siitä, että niiden tarkkuudet ylittäisivät ihmissilmän kyvyn. Joku 1080p on sillä tasolla tarkkuudessa, että esimerkiksi järjellisellä FOV:illa fps pelien taisteluetäisyydet ovat järjestään liian lyhyitä, koska jossain 300m päässä oleva vihu on tosiaan vain sen muutaman pikselin kokoinen. Sit kun kaikilla on 30" näytöt (tai pienemmät lähempänä naamaa tai isommat kauempana naamasta) vähintään 8K resolla, niin voidaan alkaa keskustelemaan.