AMD tuo syyskuussa myyntiin 16-ytimisen Ryzen 9 3950X -prosessorin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän 6 vuotta vanhoissa konsoleissa esim ps4/xbox one on ollut jo 8 ydintä eikä ole kauheasti ollut tarvetta useammalle kuin 4 ytimelle sinä aikana tietokoneella pelatessa.
Ne oli jo alunperinkin Intelin tehottomien Atomien kanssa kilpailevilla tablettiprossuytimillä.
Pelinkehittäjien tekemä koodin optimointi moneen säikeeseen oli jo pelkästään ihan sitä varten että saatiin mitään pyörimään niissä.
Eikä isompien tehojen käyttöön saamiseksi.
Kahdeksanytiminen energiatehokkaimmilleen alikellotettu Sandy/Ivy Bridge olisi ollut ihan eri asia.


Ja kaiken Wintoys10 PC:ssä pyörivän taustatauhkan takia neliytiminen prossu on ollut aika low endia jo useamman vuoden.
Varsinkin hyperthreadittömät prossuthan ovat helposti nikotelleet vaativammissa peleissä useamman taustatauhkan sattuessa vaatimaan prossuaikaa samaan aikaan.
 
Tässä kohtaa kannattaa muistaa se, että Cinebench on AMD:n cherrypickaama testi...

Joskin kyllähän se suuntaa näyttä muistakin testeista.

Nähtäväksi jää, miten esim. pelit, tietokantakuormat ja muut tykkäävät siitä kun eri chipleteillä ei ole yhteistä cachea ja threadien välisen kommunkaation latenssit ovat asymmetriset.
Ihan hyvin 3900X näyttäisi panevan kampoihin 9900K:lle. 3950X taistelee sitten 9900KS:n kanssa. Toki nämä ovat AMD ajamia testejä valitsemillaan peleillä mutta eiköhän Intel ja AMD ole nyt aikalailla tasoissa.
1080p_gaming_1-100798889-large.jpg
 
Tietysti pakko on keinotekoinen preferenssi. Mutta jos sinulla on mahdollisuus esim. tehdä yhden osion varmuuskopiota samalla kun yhdeltä ruudulta katselet kuulokkeiden kanssa videota ja parempi puolisko muokkaa kuvaa toisella ruudulla niin miksi ei?

Toinen vaihtoehto olisi odottaa ensiin useampi tunti että toinen muokkaa kuvaa, sitten käyttää itse aikaa ja katsoa elokuvaa/sarjaa ja sitten jättää esim. yöksi varmuuskopiointi rullaamaan.

Kyse on siis enempikin siitä kokeeko käyttäjä(t) itse rahan arvoiseksi tuollaisen investoinnin. Samahan sekin on että voit streemata suoraan livenä kun esim. pelaat tai voit myöhemmin käyttää tunteja ja editoida sen minkä jälkeen vasta julkaiset. Kyllä erilaisia syitä löytyy, kyse on enempi siitä ovatko ne juuri henkilölle X (joka miettii prosessorin ostamista) tarpeeksi painavia "vaivaan" (hinta, vaihtaminen/kokoaminen) nähden.
Tarkoitin tuolla pakolla sitä, että osa käyttäjistä joutuu investoimaan esim. lisämuistiin pakotetusti ihan sen takia, että kone alkaa esimerkiksi swappaamaan ja alunperin tunnin operaatio voi venyä vuorokauden pituiseksi, kun taas lisämuistilla selviäisi sillä tunnilla. Raudan loppuminen kesken kostautuu huomattavasti. Tai jokin AI-algoritmi ei vaan yksinkertaisesti mahdu GPU-muistiin, joten pakko saada isompi rauta, jossa algoritmi suoriutuu loppuun asti. Tai levytila ei riitä tiedostojen käsittelyyn jne. Tällaisia ihan oikeita pakkojakin on, varsinkin ammattityössä.

Isoin etu kaiken ymppäämiseen yhteen koneeseen on tilansäästö. Joissain osissa voi myös säästää, mutta toisaalta tehokkaammissa osissa voi olla hinta/laatu huonompi. Tarkoitan siinä suhteessa, että mitä tehoja pystyy provisioimaan eteenpäin. Esim. huipputason näytönohjaimesta ei välttämättä saa virtualisoitua 50% CUDA-coreista toiseen virtuaalikoneeseen.
 
Tarkoitin tuolla pakolla sitä, että osa käyttäjistä joutuu investoimaan esim. lisämuistiin pakotetusti ihan sen takia, että kone alkaa esimerkiksi swappaamaan ja alunperin tunnin operaatio voi venyä vuorokauden pituiseksi, kun taas lisämuistilla selviäisi sillä tunnilla. Raudan loppuminen kesken kostautuu huomattavasti. Tai jokin AI-algoritmi ei vaan yksinkertaisesti mahdu GPU-muistiin, joten pakko saada isompi rauta, jossa algoritmi suoriutuu loppuun asti. Tai levytila ei riitä tiedostojen käsittelyyn jne. Tällaisia ihan oikeita pakkojakin on, varsinkin ammattityössä.

Isoin etu kaiken ymppäämiseen yhteen koneeseen on tilansäästö. Joissain osissa voi myös säästää, mutta toisaalta tehokkaammissa osissa voi olla hinta/laatu huonompi. Tarkoitan siinä suhteessa, että mitä tehoja pystyy provisioimaan eteenpäin. Esim. huipputason näytönohjaimesta ei välttämättä saa virtualisoitua 50% CUDA-coreista toiseen virtuaalikoneeseen.

Asetun tässä kyllä tohtorin puolelle, mutta kyllähän prossuakuormittavia järkeviä skenaarioita saadaan samaan aikaan kuin pelataan. 12 tai 16 ytiminen kuluttajasiru on monen pelistreamaajan märkä uni. Tää otettiin tuossa aiemmin jo esille. AMD mainostaa tätä myös content creatoreille joihin streamaajat, myös pelistreamaajat eittämättä kuuluvat.
 
Johan alkaisi h.265 pakkauskin sujumaan tuolla. Tuli mukavasti löylyä lisää kun päivitti haswellistä 2700X:ään. Alkaa jo tekemään mieli 16 corea...
 
Pelien suorituskyvyn kannalta kriittisissä silmukoissa ei ajetaan mitään pakkaamista ja purkamista, korkeintaan asynkronisesti taustalla. Assettien purkamista voidaan tehdä ennen peliluuppia ja silloin vaikutus on latausaikoihin.

Kyllähän pakkaus ja purku skaalautuu ihan hyvin. Oletko kokeillut benchmarkata esim. 7-zipillä säätämällä core-määrää. Jotkut tietyt algoritmit ja formaatit eivät tue montaa säiettä, jos esim. ei voi purkaa lohkokohtaisesti.
Avoimen maailman peleissä käsittääkseni pelimaailman assettia käpistellään lennossa ja kuten totesit kaikenlaista voidaan tehdä asynkronisesti siinä sivussa. Proceduraaliset assetit ja AI tai vaikkapa DLSS tapaiset ennakoinnit sitten vielä erikseen. En tosin ihan varma ole mitä haetaan sillä että peli ei hyödynnä useampaa ydintä. Ohjelmistot kuitenkin yleensä käsitetään säikeiden ja prosessien kautta. Jos peli osaa hyödyntää vain yhtä ydintä tarkoitetaanko että peli sisältää vain yhden säikeen?
 
Se on jämpti , että 8-ytimistä pienempää ei kannata tosiaankaan valita. Säästää voi vaikka AM4 coolerissa ja valitsemalla edullista 3200 muistia. 16GB mini - sniidujonneille tiedoksi. Igorin veljet tulee kotiin jos ostat alle 16GB.
 
Huom R15 vs R20 cinebench
Se on silti AMD:n valitsema testi. Tuskin he ovat vapaaehtoisesti omiin kalvoihinsa itselleen epäedullista testiä valinneet.

CB (sekä R15, että R20) on juuri niitä kuormia, joissa ei ole mitään säikeiden välistä kommunikaatiota ja joka skaalaa täydellisesti NUMA-arkkitehtuureillekin, mikä ei päde kaikille muille testeille.
Vaikea sanoa, tuntuu että AMD oikeastaan vähän jarruttelee noilla testeillä, ettei Intel yrittäisi mitään ihmeellisempää siinä vaiheessa kun oikeat reviewit tulee...

Nimittäin nuo testit on tehty juuri niin että intelillä on kaikki suotuisimmat säädöt. Ei ole uusinta Windows 1903 buildia jotka korjaavat ryzenin kellotaajuustimeriä ja yhtään intelin mitigaatiopatchia ei ole kuulemma noissa päällä. Eli kaikki intel-buffit on nimenomaan noissa epäsuotuisasti päällä AMD:n kannalta.

Mutta ehkä taktiikka onkin tuossa se, että AMD tietää, että Pro-Intel reviewerit ei välttämättä näitä mitigaatioita tai uusimpia windows päivityksiä muutenkaan käyttäisi.
 
Vaikea sanoa, tuntuu että AMD oikeastaan vähän jarruttelee noilla testeillä, ettei Intel yrittäisi mitään ihmeellisempää siinä vaiheessa kun oikeat reviewit tulee...

Nimittäin nuo testit on tehty juuri niin että intelillä on kaikki suotuisimmat säädöt. Ei ole uusinta Windows 1903 buildia jotka korjaavat ryzenin kellotaajuustimeriä ja yhtään intelin mitigaatiopatchia ei ole kuulemma noissa päällä. Eli kaikki intel-buffit on nimenomaan noissa epäsuotuisasti päällä AMD:n kannalta.

Mutta ehkä taktiikka onkin tuossa se, että AMD tietää, että Pro-Intel reviewerit ei välttämättä näitä mitigaatioita tai uusimpia windows päivityksiä muutenkaan käyttäisi.
Kellotaajuustimer tuskin auttaa mitenkään täyden kuorman renderöintikelloihin, vaan purskeissa laskettavaa keksiviin peli-/ toimistosoftatestien turbojen nopeuteen.
 
Hieman OT, mutta aikamoinen jytky on AMD:ltä tullut. Asiat ovat varmasti kohdillaan, kun emolevyvalmistajat ovat panostaneet melkoisesti tuotteisiinsa.

Paljon Intelin uusien (Zombieload, RIDL, Fallout, jne.) haavoittuvuuksien paikkaaminen syö suorituskyä AMD:n eduksi? Alkaa hieman nyppimään Spectren ja Meltdownin jälkeen nämä uutukaiset. Näistä herää luonnollisesti kysymys, että minkä verran suorituskyky ripuloituu vuosien saatossa, kun löytyy taas uusia, perustavaa laatua olevia bugeja. AMD on tässä suhteessa, ainakin viimevuosina pärjännyt loistavasti.

Tuollainen 3900X tai jopa 3950X olisi kyllä sijoitus pitkälle tulevaisuuteen.
 
Se on jämpti , että 8-ytimistä pienempää ei kannata tosiaankaan valita. Säästää voi vaikka AM4 coolerissa ja valitsemalla edullista 3200 muistia. 16GB mini - sniidujonneille tiedoksi. Igorin veljet tulee kotiin jos ostat alle 16GB.

Aijon uhmata tätä ja ostaa 6-ytimisen. Tyyliin ensivuonna tulee kuitenkin vastustamaton päivityshinku, jolloin voi poimia käytettynä tuollaisen 8- tai jopa 12-ytimisen, kun tulee korvaava 4000-sarja ja Inteliltäkin jotain ja hinnat romahtaa.

Pelithän alkaa tukemaan aikuisten oikeasti kunnolla ytimiä vasta 2021, kun uusille konsoleille alkaa tulla pelejä ja niitä käännellään koneelle. 2020 joulumarkkinoille tulee kourallinen julkaisupelejä, jotka ovat pääosin exlusiivejä.
 
Mutta ehkä taktiikka onkin tuossa se, että AMD tietää, että Pro-Intel reviewerit ei välttämättä näitä mitigaatioita tai uusimpia windows päivityksiä muutenkaan käyttäisi.
Se on 110% varmaa että Intelin markkinointiosastolla mietitään keinoja "testaajien" ohjeistamiseen "kuinka testata oikein".

Ei sitä viimeisimpia haavoittuvuuksiakaan olisi haluttu julki edes puolen vuoden korjausajan jälkeenkään...
Vaan oltiin työntämässä uutta rahatukkoa käteen, ettei kerrottaisi julkisuuteen toiseen puoleen vuoteen.
Intel Tried to Bribe Dutch University to Suppress Knowledge of MDS Vulnerability


Näistä herää luonnollisesti kysymys, että minkä verran suorituskyky ripuloituu vuosien saatossa, kun löytyy taas uusia, perustavaa laatua olevia bugeja.
Eiköhän niitä ole jo uusia tiedossa "Intelin korjattavina"...
 
Ai niin. Mukavaa olla oikeassa;) Sanoin silloin aikanaan kun näistä tulevista Ryzenistä keskusteltiin että tulee 16/32 core prossu seuraavaksi. Osa piti huru-ukkona ja höpö höpö:n haavelijana;) Ei kanna kaunaa;) Kiva.
En ymmärrä miksi ei olisi voinut tulla, onhan esim 1950x myös 16/32
Jos väittää että olisi tulossa 32/64 niin sitten voisi pitää haaveilijana.
Kyse ei ollut TR:stä vaan ns. normi M4 kantaan sopivasta prossusta mistä tässä on koko ajan puhuttu!? Kovasti porukat väittivät että ei tule M4 kantaan 16/32 core prossua. Eli hieman nyt hakemalla hait jotain juttua mistä kitistä. Eli 1950 ei tietääkseni ole M4 kantaan sopiva prossu.
 
Ai niin. Mukavaa olla oikeassa;) Sanoin silloin aikanaan kun näistä tulevista Ryzenistä keskusteltiin että tulee 16/32 core prossu seuraavaksi. Osa piti huru-ukkona ja höpö höpö:n haavelijana;) Ei kanna kaunaa;) Kiva.
Pari vuotta sitten kaikkia Ryzenin omistajia pidettiin huru-ukkoina, nyt samat tyypit ovat kuitenkin itse vaihtamassa Ryzeniin. :vihellys:
 
Se on jämpti , että 8-ytimistä pienempää ei kannata tosiaankaan valita. Säästää voi vaikka AM4 coolerissa ja valitsemalla edullista 3200 muistia. 16GB mini - sniidujonneille tiedoksi. Igorin veljet tulee kotiin jos ostat alle 16GB.
No ei se nyt ihan näin kiveenkirjotettua ole. Tossa ylempänäkin tosiaan jo kerettiin mainita ettei pelit nykyseltään tue kahdeksaa ydintä kunnolla (just kk sitten kattelin kun esmes MK11 käyttää vaan 4 ydintä ja loppua neljää ei sit ollenkaan), eikä uudet konsolitkaan kerkeä tulla kun vasta 2020 loppuvuodesta, niin mitään pakottavaa tarvetta tolle kasiytimiselle ei oikeastaan ole, mikäli pelikäyttö on puhtaasti mielessä. Toki mikäli budjetti sallii niin onhan se 8 ytiminen pitkäikäsempi, mutta onhan tuossa hintaeroakin jo jonkinverran, olettaen että ollaan halvinta 6c ja 8c mallia vertaamassa.
 
Pari vuotta sitten kaikkia Ryzenin omistajia pidettiin huru-ukkoina, nyt samat tyypit ovat kuitenkin itse vaihtamassa Ryzeniin. :vihellys:
Varmasti riippuu ihan siitä, pystyykö AMD tekemään lopultakin HYVÄN julkaisun VÄLTTÄVÄN asemasta.
Tämän näkee sitten, kunhan useampi luotettava kolmas osapuoli pääsee vapaasti testaamaan / vertaamaan noita uusia prosessoreja.
 
Varmasti riippuu ihan siitä, pystyykö AMD tekemään lopultakin HYVÄN julkaisun VÄLTTÄVÄN asemasta.

Onhan niitä ollut jo HYVIÄ prosessoreita sekä näytönohjaimia (eli PARAS hinta/laatusuhde). Tietysti se "PARAS" (välittämättä hinnasta) vielä puuttuu.

Mutta uskoisin että PARAS 16-ydin peliprosessori saatetaan saada (hinnasta välittämättä) esim. kohta ulos. Eli maksoi miten paljon tahansa ei välttämättä maailmasta löydy parempaa.. ..ilmeisesti jotain tälläistä hait takaa? :smoke:

Toki vielä näytönohjaimissa (paras hinnasta välittämättä, oli sitten 2 tai jopa 4 rinnan) vielä uupuu.. saa nähdä tuleeko parannusta vai ei.
 
Ehkä olisi hyvä ottaa vertailuun myös 1500 euroa maksavan 16core 7960x prosessorin maailmanennätys.

7960x 5.2ghz= 10895cb

Mr. Fox`s Cinebench - R20 score: 10895 marks with a Core i9 7960X

Nimetön.png

Eli tuolla puolet halvemmalla amd prossulla tehtiin uusi 16core cinebench r20 ennätys
Ilmeisesti olivat saaneet hieman parannettua tuota 3950X:n ennätystulosta. Uusi ennätys on nyt 12167 Cinebench R20 multicore testissä.
AMD-Ryzen-9-3950X-World-Record-OC-740x417.jpg
Lisäksi olivat saaneet kaikki ytimet kellotettuna @5Ghz tulokseksi 11607, jos nyt tulkitsen alla olevaa videoita oikein.

rYOnNcr.png
Ilman LN:ää kulku ei taida olla kummoista.
 
Mikäs näistä tulevista nyt voisi olla paras pelikäyttöön kun korttina 2080Ti ?

Pudonnut jo kelkasta kun uusia tulee ovista ja ikkunoista, tällä hetkellä 8700K ja sen päivittäminen 9900K ei oikein tuo lisä FPS mutta jos saa jo AMD:ltä roppakaupalla ytimiä ja 8700K nähden lisäboostia niin pitää harkita koko alustan vaihtoa.
Paha sanoa vielä. Itse luulen, että 8 ytiminen olisi paras, jolloin se että prossa on kahdessa eri chipletissä ei vaikuttaisi, mutta jos tuo winkan päivitys auttaa tohon, niin sillon 12 ja 16 ytimisetkin menee harkintaan. Rauhassa vain testejä odottelemaan!
 
Paha sanoa vielä. Itse luulen, että 8 ytiminen olisi paras, jolloin se että prossa on kahdessa eri chipletissä ei vaikuttaisi, mutta jos tuo winkan päivitys auttaa tohon, niin sillon 12 ja 16 ytimisetkin menee harkintaan. Rauhassa vain testejä odottelemaan!

Näin on, kurkitaan testit ensin. Ehkä parempi päivittää emo, muistit, prossu samaan syssyyn kuin alkaa uutta Xboxiakin olla saannilla jos seuraavat julkaisut osuu niille main. Tuskin siis 16 ytimestä hyötyy mitään vähään aikaan + 4k resot niin näyttisriippuvaisia kuitenkin.
 
Paha sanoa vielä. Itse luulen, että 8 ytiminen olisi paras, jolloin se että prossa on kahdessa eri chipletissä ei vaikuttaisi, mutta jos tuo winkan päivitys auttaa tohon, niin sillon 12 ja 16 ytimisetkin menee harkintaan. Rauhassa vain testejä odottelemaan!
12- ja 16-ytimisten kohdalla tosin kummallakin chipletillä on oma L3 cache, joka voi joissakin tilanteissa parantaa suorituskykyä. Jää nähtäväksi, miten se vaikuttaa pelikäytössä.
 
Ilmeisesti olivat saaneet hieman parannettua tuota 3950X:n ennätystulosta. Uusi ennätys on nyt 12167 Cinebench R20 multicore testissä.
AMD-Ryzen-9-3950X-World-Record-OC-740x417.jpg
Lisäksi olivat saaneet kaikki ytimet kellotettuna @5Ghz tulokseksi 11607, jos nyt tulkitsen alla olevaa videoita oikein.

rYOnNcr.png
Ilman LN:ää kulku ei taida olla kummoista.

Liekkö sitten niin, että viivanleveyden pienetessä vallitsevaksi kellotaajuuden nostoesteeksi tulee esim läpikuuluminen ja siihen ei juurikaan jäähdytys vaikuta. Eli voidaan unohtaa nuo jäädytyskellottelu, kun niistä saatava hyöty kutistuu olemattomiin...

Siis kun jossainhan oli, että ei typenkään kanssa kummoisesti kulje..
 
Pari vuotta sitten kaikkia Ryzenin omistajia pidettiin huru-ukkoina, nyt samat tyypit ovat kuitenkin itse vaihtamassa Ryzeniin. :vihellys:
Varmasti riippuu ihan siitä, pystyykö AMD tekemään lopultakin HYVÄN julkaisun VÄLTTÄVÄN asemasta.
Tämän näkee sitten, kunhan useampi luotettava kolmas osapuoli pääsee vapaasti testaamaan / vertaamaan noita uusia prosessoreja.
Pystyykö? Missäs Intel avaruudessa sää seilaat;) On jo pystynyt ja tämä uusi 3 tuhatta sarja on aikamoinen potku kilpailijan munille ja jos sitä ei tajua, tai tahdo tajuta niin jotain on pahasti vinossa;)

Jo nyt nähtyjen vetojen perusteella voidaan sanoa että jytky sieltä tuli. Katso esim. kulutuksia, tehoja, hintaa ja yhteensopivuutta entiseen. Milloin kilpailijalta on tullut vastaavaa? Ainoa asia mikä itseä mietityttää on se että tuli satsattua TR alustaan ja nyt pitää siihen odotella vielä jonkin aikaa uutta.

Jos asiat olisivat menneet Intel edellä niin edelleen täällä vedettäisiin 4/8 core prossuilla noin 3-5% nousuilla per sukupolvi. Amd pakotti myös Intelin inssit jälleen töihin ja hyvä niin. Kilpailua on ja se näkyy hinnoissa, tehon kasvuna ja lopulta myös peleissä missä koodaajat alkaa pikkuhiljaa kayttää tuota saatavaa tehoa hyödyksi.
 
@Weega666

Yhtään Zen 2 prossua ei ole vielä julkistettu (launch), vaan ne on ainoastaan julistettu (relase)

Tänään jos menee kauppaan ja lyö pari tonnia pöytään saatesanoilla "paras peliprossu, tarpeeksi muistia ja muut romut ok-tasolle ja lopulla näyttistä" niin sieltä sujahtaa 9900K koneeseen ilman epäröintejä.

Sit kun aletaan menemään halvempaan hintaluokkaan ja aletaan miettimään alustan elinkaarta jne niin sitten aletaan puhumaan AMD:stä tänään. Toki tietynlaiseen hyötykäyttöön on sitten esim threadripperiä tarjolla ja sehän pätkii multicoressa Intelin toimistoalustan kuus-muna ja perf/€-suhteessa Intelin HEDT-alustat useimissa tapauksissa lähes yhtälailla.

Tarina muuttunee 7.7.
 
Pystyykö? Missäs Intel avaruudessa sää seilaat;) On jo pystynyt ja tämä uusi 3 tuhatta sarja on aikamoinen potku kilpailijan munille ja jos sitä ei tajua, tai tahdo tajuta niin jotain on pahasti vinossa;)

Jo nyt nähtyjen vetojen perusteella voidaan sanoa että jytky sieltä tuli. Katso esim. kulutuksia, tehoja, hintaa ja yhteensopivuutta entiseen. Milloin kilpailijalta on tullut vastaavaa? Ainoa asia mikä itseä mietityttää on se että tuli satsattua TR alustaan ja nyt pitää siihen odotella vielä jonkin aikaa uutta.

Jos asiat olisivat menneet Intel edellä niin edelleen täällä vedettäisiin 4/8 core prossuilla noin 3-5% nousuilla per sukupolvi. Amd pakotti myös Intelin inssit jälleen töihin ja hyvä niin. Kilpailua on ja se näkyy hinnoissa, tehon kasvuna ja lopulta myös peleissä missä koodaajat alkaa pikkuhiljaa kayttää tuota saatavaa tehoa hyödyksi.

Katson asian toteutuneeksi vasta, kun luotettavat kolmannet osapuolet on ajaneet testit ja tuo 3000 sarja on kaupoissa (ei paperijulkaisuna).

Tällä hetkellä ei ole testattu, eikä ole saatavilla, joten siis, ihan tässä reaalimaailmassa: Saa nähdä siis pystyykö AMD tekemään hyvän julkaisun. Turha antaa mopon keulia, se ei auta ketään, mihinkään suuntaan. Tällä hetkellä testattuna ja saatavilla on vain ryzen 1 refreshiä, eli 2000 sarjaa.
 
En nyt oikein tajua mikä ihmisten mielestä sitten olisi "hyvä" julkaisu jossei huokeat hinnat ja tod.näk. pääsy lähelle inteliä yhden säikeen suorituskyvyssä riitä?
Mielestäni jo ensimmäisen sukupolven ryzenit oli erittäin hyvä tuote, tietenkin jos mielessä on ainoastaan saada se paras mahdollinen pelisuorituskyky niin ymmärrän kyllä että sitten intel oli/on se ainoa vaihtoehto. Tämmöselle tavan tallaajalle hinta/nopeus oli aika ratkasevassa roolissa.

Nyt pitää vielä miettiä päivittääkö vain prossun vai laittaako kaikki uusiks? Alla on nyt kuitenkin prime x370 pro ja b-die muistit niin taidan päätyä vain prossun vaihtoon, toinen harkinnan alla oleva asia on että ostaako tän top of the line mallin vai hakeeko sweet spotin esim. 3700x?
 
En nyt oikein tajua mikä ihmisten mielestä sitten olisi "hyvä" julkaisu jossei huokeat hinnat ja tod.näk. pääsy lähelle inteliä yhden säikeen suorituskyvyssä riitä?
Mielestäni jo ensimmäisen sukupolven ryzenit oli erittäin hyvä tuote, tietenkin jos mielessä on ainoastaan saada se paras mahdollinen pelisuorituskyky niin ymmärrän kyllä että sitten intel oli/on se ainoa vaihtoehto. Tämmöselle tavan tallaajalle hinta/nopeus oli aika ratkasevassa roolissa.

Nyt pitää vielä miettiä päivittääkö vain prossun vai laittaako kaikki uusiks? Alla on nyt kuitenkin prime x370 pro ja b-die muistit niin taidan päätyä vain prossun vaihtoon, toinen harkinnan alla oleva asia on että ostaako tän top of the line mallin vai hakeeko sweet spotin esim. 3700x?

Nyt, kun Intelillä on ollut huomattavia valmistusteknisiä ongelmia ja lisäksi tietoturvapaikkaukset ovat syöneet myös ihan mukavasti suorituskykyä, niin on täysin selvää, että jos julkaisu on "hyvä", niin se pääsee LOPULTAKIN myös pelipuolella suorituskyvyssä Intelin prossujen ohi.
Jos ei pääse, niin sitten ei mahda mitään. Jos jää tasoihin tai vähäsen alle (niin kuin edelliset julkaisut), niin sitten lopputulos on "välttävä". Itse käytän aina kolmiportaisia asteikkoja (huono, välttävä, hyvä). Toteutumisen katson , kun useampi luotettava kolmas osapuoli ajaa testit. Valmistajan yleensä valikoidut testit ja vuodot ovat erittäin epäluotettavia lähteitä, mihinkään suuntaan.

Tietysti on myös hyvin epätodennäköinen mahdollisuus, että uudessa prossussa on bugi, joka voi realisoitua vasta julkaisun jälkeen ja pahimmillaan sitä ei voida korjata, kuin prossun vaihdolla.

Tämän takia itse yleensä annan tuotteiden olla "yleisessä betatestissä" vähintään muutaman kuukauden, ennen hankintapäätöstä..
 
Nyt, kun Intelillä on ollut huomattavia valmistusteknisiä ongelmia ja lisäksi tietoturvapaikkaukset ovat syöneet myös ihan mukavasti suorituskykyä, niin on täysin selvää, että jos julkaisu on "hyvä", niin se pääsee LOPULTAKIN myös pelipuolella suorituskyvyssä Intelin prossujen ohi.
Jos ei pääse, niin sitten ei mahda mitään. Jos jää tasoihin tai vähäsen alle (niin kuin edelliset julkaisut), niin sitten lopputulos on "välttävä". Itse käytän aina kolmiportaisia asteikkoja (huono, välttävä, hyvä). Toteutumisen katson , kun useampi luotettava kolmas osapuoli ajaa testit. Valmistajan yleensä valikoidut testit ja vuodot ovat erittäin epäluotettavia lähteitä, mihinkään suuntaan.

Tietysti on myös hyvin epätodennäköinen mahdollisuus, että uudessa prossussa on bugi, joka voi realisoitua vasta julkaisun jälkeen ja pahimmillaan sitä ei voida korjata, kuin prossun vaihdolla.

Tämän takia itse yleensä annan tuotteiden olla "yleisessä betatestissä" vähintään muutaman kuukauden, ennen hankintapäätöstä..

Tätä juuri tarkoitinkin sillä että jos se pelisuorituskyky on prioriteettina. Jos en nyt väärin muista niin eikös nämä pelitestit tehty ilman intelin suorituskykyä heikentäviä korjauksia? Korjatkaa jos muistankin väärin.

Tämä prossu on kyllä nannaa tehokäyttäjille jos merkit paikkansa pitää (eli suorituskyky sillä tasolla mitä ollaan esitetty). En sinänsä striimaamisesta sinänsä ole paljoa perillä mutta olettais ainakin että tämä suoriutuu siitä niin hyvin että ns. striimaus-pc ei ole enään niin tarpeellinen.
 
Aijon uhmata tätä ja ostaa 6-ytimisen. Tyyliin ensivuonna tulee kuitenkin vastustamaton päivityshinku, jolloin voi poimia käytettynä tuollaisen 8- tai jopa 12-ytimisen, kun tulee korvaava 4000-sarja ja Inteliltäkin jotain ja hinnat romahtaa.

Pelithän alkaa tukemaan aikuisten oikeasti kunnolla ytimiä vasta 2021, kun uusille konsoleille alkaa tulla pelejä ja niitä käännellään koneelle. 2020 joulumarkkinoille tulee kourallinen julkaisupelejä, jotka ovat pääosin exlusiivejä.

Ja luultavasti tuo 6 ytiminen tuottaa melkein samat fps lukeman kuin 8 tai 16 ytiminen. Kellotukseenkin varmaan riittää stock cooleri jos sellainen tulee mukana.
 
Ja luultavasti tuo 6 ytiminen tuottaa melkein samat fps lukeman kuin 8 tai 16 ytiminen. Kellotukseenkin varmaan riittää stock cooleri jos sellainen tulee mukana.
Pelkässä pelikäytössä varmasti. Tuo 3600 PBO:n kanssa on luultavasti paras peliprossu/€€€ tälle vuotta.
 
Tätä juuri tarkoitinkin sillä että jos se pelisuorituskyky on prioriteettina. Jos en nyt väärin muista niin eikös nämä pelitestit tehty ilman intelin suorituskykyä heikentäviä korjauksia? Korjatkaa jos muistankin väärin.

Tämä prossu on kyllä nannaa tehokäyttäjille jos merkit paikkansa pitää (eli suorituskyky sillä tasolla mitä ollaan esitetty). En sinänsä striimaamisesta sinänsä ole paljoa perillä mutta olettais ainakin että tämä suoriutuu siitä niin hyvin että ns. striimaus-pc ei ole enään niin tarpeellinen.

Tuohon striimamiseen otan kantaa, koska otit sen maininnaksi tuossa. Lähdetään ensinnäkin siitä liikkeelle, että omassa koneessani on TR 1920x 12c/24t. Nämä uudet prosessorit tulevat olemaan nopeampia mikäli ennakkotiedot pitää paikkaansa, kuin tämä omassa käytössäni oleva. Vastaan siis siltä osin.

Ensinnäkin pelaamiset sujuu ongelmitta, vaikka ei varmasti ole ihan niin korkeat fps:t mitä noilla Intelin 9000-sarjalla vaikka on. Sitten kun mennään striimaamiseen niin siinä kohtaa prosessori pääsee oikeuksiin, koska puhun nimenomaan X264 encoodaamisesta eli prosessorilla tehtävästä työstä. Nvenc:iä ei sotketa mukaan GPU encoodamisen takia. Omat asetukseni ovat OBS:llä striimatessa seuraavat; x264 Software Encoding, 1080p@60fps,CPU usage: Medium, 6000 kbit/s. Sitten peliasetukset ovat 2560x1440 ja aika tavalla pelissä kuin pelissä on max settingsit käytössä pelistä riippumatta GTX1080ti kortilla. Korkein prosessorin käyttöaste on ollut kokonaisuudessaan n.75% pelatessa ja striimatessa. Oma striimaus pc ei ole enää tarpeellinen, koska tällä voi hoitaa niin pelaamiset, kuin striimaamiset ilman kompromissejä. Ajelen prossun kaikkia ytimiä 3.9Ghz, jotta lämmöt on hyvin aisoissa 24/7 käytössä Noctuan ilmajäähyllä. Pelkästään pelatessa n.50C lämmöt ja sitten, kun striimin myös laittaa päälle niin lämmöt on n.60C ja idlessä lämmöt ovat n.35-38C nurkilla.

Olen kyllä sitä mieltä, että tämä uusi julkaisu on erittäin kova juurikin siltä näkökannalta kaikille niille, ketkä meinaa tehdä muutakin kuin vain pelata koneella fps:t tapissa uusimmilla näytönohjaimillansa. Pitää toki muistaa, että 2560x1440 ja 3840x2160 resoilla fps erot kavenee Intelin ja AMD:n välillä. Toki mikäli AMD:n uusien SC luvut pitää paikkansa niin käy pelkästään myös siihen pelikäyttöön vieläkin paremmin mitä nämä 1st gen ja 2nd gen prossut ovat olleet, mutta normikäyttäjä saa kohtuullisella rahalla myös sitä lisätehoa niin halutessa.
 
Paha sanoa vielä. Itse luulen, että 8 ytiminen olisi paras, jolloin se että prossa on kahdessa eri chipletissä ei vaikuttaisi, mutta jos tuo winkan päivitys auttaa tohon, niin sillon 12 ja 16 ytimisetkin menee harkintaan. Rauhassa vain testejä odottelemaan!

12- ja 16-ytimisten kohdalla tosin kummallakin chipletillä on oma L3 cache, joka voi joissakin tilanteissa parantaa suorituskykyä. Jää nähtäväksi, miten se vaikuttaa pelikäytössä.

AMD mainostaa heidän 3950X-suoritintaansa lauseella "World's 1st 16-core gaming CPU" ja tämä tulee kyllä kieltämättä vähän puskista! Eli ajattelisi, että vääntöä löytyy enemmän kuin tarpeeksi 12- ja 16-ytimisistä prossuista, vaikka ytimiä jäisikin idlaamaan. Toki sweet spot on sitten muualla, kuten vaikka 6- tai 8-core varianteissa.
 
Viimeksi muokattu:
En tosin ihan varma ole mitä haetaan sillä että peli ei hyödynnä useampaa ydintä. Ohjelmistot kuitenkin yleensä käsitetään säikeiden ja prosessien kautta. Jos peli osaa hyödyntää vain yhtä ydintä tarkoitetaanko että peli sisältää vain yhden säikeen?
Riippuu käyttöjärjestelmästä, mutta jos otetaan pohjaksi yksinkertaistettu rautamalli, kukin prosessori (ydin/HT-virtuaaliydin yms.) voi ajaa kerrallaan tasan yhtä käskyä yhdestä "käskyvirrasta". Käyttis paketoi tämän yleensä niin, että tarjotaan säikeitä, joita aikataulutetaan rinnakkain ja/tai vuorotellen eri prosessoreille. Eli prosessorin suuntaan vetää koko ajan monta liukuhihnaa käskyjä sisään ja käyttis aikatauluttaa hihnat enemmän tai vähemmän täyteen käskyjä eri säikeistä.

Säie on tavallaan vaan kirjanpitomerkintä, missä kohtaa koodia suoritus menee tällä hetkellä (+ pieni määrä säielokaalia tilaa).Tarvitaan vähintään yksi säie per prosessori, jotta prosessorin tehot saa täysin hyödynnettyä. Ohjelmaprosessi käynnistyy niin että käyttis luo yhden säikeen sitä varten. Ohjelma voi luoda lisää säikeitä halutessaan. Prosessin ja säikeen ero on se, että prosessilla on hallussa muutakin dataa (esim. huolehtii tiedostokahvoista, muistialueiden kirjanpidosta jne), mutta laskennan kannalta sen voi mieltää yhtä moneksi säikeeksi kuin mitä prosessi on säikeitä käynnistänyt (oletuksena yhden). Jos prosessin sisällä luodaan uusia säikeitä, ne jakavat tuon prosessin "kirjanpidon". Pitää myös muistaa, että käyttis sisäisestikin voi startata säikeitä, esim. vaikkapa tiedoston käsittelyyn.

Eli.. montaa ydintä tukeva ohjelma voi startata monta prosessiakin, jolloin säikeitä saadaan enemmän, mutta monesti järkevämpää saman prosessin sisällä, jos tietorakenteita on muutenkin jaettava. Tiedon jakaminen prosessista ulospäin vaatii omia temppuja ja on yleensä hitaampaa. Toisaalta jos on fiksusti koodattu käyttöjärjestelmä, niin ihan perinteinen ei-säikeistetty ohjelmakin voi käyttiksen API-kutsujen kautta käyttää huomaamattomasti säikeitä ja montaa ydintä, ainakin hetken aikaa.

Käytännössä nykyään prosessorin liukuhihna voi ottaa sisään reippaasti käskyjä ja ajaa eri säikeiden käskyjä rinnakkain eri vaiheissa, mutta koodarin ei välttämättä tarvitse tietää tästä paljonkaan. Kunhan koodaa kielen ja prosessorin yhdessä tukemaa loogista konsistenssimallia vastaan, niin tästä ei tule ongelmia.
 
Luulisin jotakin tietäväni käyttöjärjestelmistä mutta muuten ansiokas vastaus ei kyllä yhtään vastannut alkuperäiseen kysymykseeni pelimoottoreista ja siitä miksi puhutaan ettei lisäytimistä olisi hyötyä. Pelikehityksestä en tiedä yhtään mitään niin olisi mielenkiintoista tietää mikä osa moottorista on se joka ei säikeisty tai jonka säikeistäminen on vaikeaa.
 
Luulisin jotakin tietäväni käyttöjärjestelmistä mutta muuten ansiokas vastaus ei kyllä yhtään vastannut alkuperäiseen kysymykseeni pelimoottoreista ja siitä miksi puhutaan ettei lisäytimistä olisi hyötyä. Pelikehityksestä en tiedä yhtään mitään niin olisi mielenkiintoista tietää mikä osa moottorista on se joka ei säikeisty tai jonka säikeistäminen on vaikeaa.
Se on osittain liikesalaisuus. Jossain määrin voi esim. profiloida ohjelmaa aina ja arvailla, missä ongelma.
 
Liekkö sitten niin, että viivanleveyden pienetessä vallitsevaksi kellotaajuuden nostoesteeksi tulee esim läpikuuluminen ja siihen ei juurikaan jäähdytys vaikuta. Eli voidaan unohtaa nuo jäädytyskellottelu, kun niistä saatava hyöty kutistuu olemattomiin...

Siis kun jossainhan oli, että ei typenkään kanssa kummoisesti kulje..

Itseasiassa 7 nm siirtymisessä oletuksena oli, että kellotaajuudet laskevat siirryttäessä pienempään valmistusprosessiin vs 14/12 nm. Zen 2 suunniteltiin (2015 loppu tms) tästä syystä julkaistavan alunperin vain serveripuolelle, mutta olivat huomanneet ja saaneet toimimaan vastaavilla tai jopa korkeammilla kellotaajuuksilla niin suunnitelmat olivat muuttuneet, että Zen 2 tuodaan myös työpöytäpuolelle ja pelkän valmistusprosessipäivityksen lisäksi mukaan lisättiin myös IPC-parannuksia alkuperäisistä suunnitelmista poiketen.
 
Itseasiassa 7 nm siirtymisessä oletuksena oli, että kellotaajuudet laskevat siirryttäessä pienempään valmistusprosessiin vs 14/12 nm. Zen 2 suunniteltiin (2015 loppu tms) tästä syystä julkaistavan alunperin vain serveripuolelle, mutta olivat huomanneet ja saaneet toimimaan vastaavilla tai jopa korkeammilla kellotaajuuksilla niin suunnitelmat olivat muuttuneet, että Zen 2 tuodaan myös työpöytäpuolelle ja pelkän valmistusprosessipäivityksen lisäksi mukaan lisättiin myös IPC-parannuksia alkuperäisistä suunnitelmista poiketen.
Näköjään olleet planeetat oikeassa asennossa Zenin kanssa. :D
 
Itseasiassa 7 nm siirtymisessä oletuksena oli, että kellotaajuudet laskevat siirryttäessä pienempään valmistusprosessiin vs 14/12 nm. Zen 2 suunniteltiin (2015 loppu tms) tästä syystä julkaistavan alunperin vain serveripuolelle, mutta olivat huomanneet ja saaneet toimimaan vastaavilla tai jopa korkeammilla kellotaajuuksilla niin suunnitelmat olivat muuttuneet, että Zen 2 tuodaan myös työpöytäpuolelle ja pelkän valmistusprosessipäivityksen lisäksi mukaan lisättiin myös IPC-parannuksia alkuperäisistä suunnitelmista poiketen.
Ehkei se GF:n 12 nm prosessi ollutkaan kovin hyvä. :bored:
 
Ehkei se GF:n 12 nm prosessi ollutkaan kovin hyvä. :bored:

No oli se jonkinmoinen parannus vs GF 14nm sillä olivathan 2. sukupolven Ryzen ja Threadripperit ihan selkeä parannus 1. sukupolveen verrattuna.
 
Itseasiassa 7 nm siirtymisessä oletuksena oli, että kellotaajuudet laskevat siirryttäessä pienempään valmistusprosessiin vs 14/12 nm. Zen 2 suunniteltiin (2015 loppu tms) tästä syystä julkaistavan alunperin vain serveripuolelle, mutta olivat huomanneet ja saaneet toimimaan vastaavilla tai jopa korkeammilla kellotaajuuksilla niin suunnitelmat olivat muuttuneet, että Zen 2 tuodaan myös työpöytäpuolelle ja pelkän valmistusprosessipäivityksen lisäksi mukaan lisättiin myös IPC-parannuksia alkuperäisistä suunnitelmista poiketen.
Kuulostaa aika uskomattomalta soopalta, että IPC parannuksia alettiin muokata piiriin vain sen takia, että kellotaajuudet nousivatkin ylemmäs kuin oletettiin. Voivathan he noin tietty sanoa, mutta ei siinä kyllä minusta mitään järkeä ole.

IPC parannukset joko kannatta tuoda tai jättää tuomatta riippuen siitä, että paljonko niiden kehittäminen maksaa ja paljonko ne piiriä parantavat (kokonaissuorituskyvyn, perf/w:n ja täten AMD:n kannalta parantuviin hinnotteilumahdollisuuksiin nähden). Niiden lopullisten saavutettavien kellotaajuuksien ei nähdäkseni pitäisi juurikaan vaikuta tuohon päätökseen.
 
Itseasiassa 7 nm siirtymisessä oletuksena oli, että kellotaajuudet laskevat siirryttäessä pienempään valmistusprosessiin vs 14/12 nm. Zen 2 suunniteltiin (2015 loppu tms) tästä syystä julkaistavan alunperin vain serveripuolelle, mutta olivat huomanneet ja saaneet toimimaan vastaavilla tai jopa korkeammilla kellotaajuuksilla niin suunnitelmat olivat muuttuneet, että Zen 2 tuodaan myös työpöytäpuolelle ja pelkän valmistusprosessipäivityksen lisäksi mukaan lisättiin myös IPC-parannuksia alkuperäisistä suunnitelmista poiketen.

Tästä olen lähes täysin eri mieltä. 2015 suunnitelmissa oli käyttää 7nm prosessina GlobalFoundriesin prosessia (koska WSA) ja GF:n prosessille luvattiin avoimesti yli 5 GHz:n kellotaajuuksia (koska IBM). Joku TSMC:n tai Samsungin käyttö Zen2:lle oli tuossa vaiheessa pelkkä varasuunnitelma (koska WSA). Siten lähtökohtana ei Zen2:lle voinut olla alemmat kellotaajuudet kuin 14/12nm prosesseilla. Varsinkin kun 14LPP:n tiedettiin olevan todella huonosti kellottuva.

Kuulostaa myös hyvin kummalliselta olla ottamatta Zen2:n tuomia IPC parannuksia mukaan työpöytäversioon joka kuitenkin oletettavasti olisi julkaistu palvelinversion jälkeen (koska palvelinversiosta enemmän rahaa).

Kuulostaa aika uskomattomalta soopalta, että IPC parannuksia alettiin muokata piiriin vain sen takia, että kellotaajuudet nousivatkin ylemmäs kuin oletettiin. Voivathan he noin tietty sanoa, mutta ei siinä kyllä minusta mitään järkeä ole.

IPC parannukset joko kannatta tuoda tai jättää tuomatta riippuen siitä, että paljonko niiden kehittäminen maksaa ja paljonko ne piiriä parantavat (kokonaissuorituskyvyn, perf/w:n ja täten AMD:n kannalta parantuviin hinnotteilumahdollisuuksiin nähden). Niiden lopullisten saavutettavien kellotaajuuksien ei nähdäkseni pitäisi juurikaan vaikuta tuohon päätökseen.

Näin, ei tuossa ole järkeä. Nyt tosin näyttää Zen2:n arkkitehtuurissa olevan ainakin jotain muutoksia (tiettyjä viiveitä laskettu) joilla on haettu lisää IPC:ta kellotaajuuden kustannuksella.

Koko TSMC:n käyttö Ryzeneissä on muutenkin pelkkä varasuunnitelma (koska WSA) ja GF:n oharit laittoivat niin monta asiaa uusiksi, ettei spekulaatio ole helppoa. Ellei joku GF:n tai AMD:n puolelta tarkasti kerro mitä alunperin piti tehdä (ja tuskin kertovat).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom