• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Onko se kaikin puolin tehokkaampi? Nvidia käsittääkseni poisti ammattilaissoftien kiihdytystuen Quadroja halvemmista korteista. Aiemmin oli Titanit, joilla pro-softatkin toimivat täydellä vauhdilla. En nyt ole kyllä viimeisimpiä 3d-mallinnussoftien benchmarkkeja lukenut, että paljonko RTX-sarjan kortit häviävät Quadroille ja onko AMD:lla ollut saumaa iskeä siihen väliin. Toki ne käyttäjät jotka ajavat ammattilaissoftia kotonaan omalla eikä työnantajan hankkimalla pro-raudalla ovat hyvin hyvin pieni markkinasegmentti, että ei taida juuri olla merkitystä.
Ymmärtääkseni 4090:ssä ainoa keinotekoinen rajoite liittyy useamman GPU:n yhteistoimintaan eikä laskentatarkkuuksia koskevia rajoituksia ole.
 
Toki nuo hybridimoodit jossa säteenjäljitystä käytetään siihen että generoidaan dynaamisesti rasteroinnille noita valo-/varjomäppitekstuureita mutta lopullinen rendaus tehdään rasteroinnilla voi viedä enemmän muistia kuin rasterointi yksinkertaisella valaistuksella.

Käytännössä tämän hetken peleissä (subjektiivisesti arvioituna) yhtä hieno valaistus puhtaasti rasterilla vie yleensä noin gigan verran vähemmän muistia verrattuna siihen että RT-efektit on laitettu päälle.

Tästä syystä monet teoriassa hyvää RT-suorituskykyä tarjoavat nVidian kortit erityisesti 3000-sarjasta eivät käytännössä tarjoa hyvää RT-suorituskykyä kun 8Gb näyttömuisti tulee täyteen jopa 1080p resoluutiolla uusissa peleissä, mikäli RT asetukset ruuvataan tasolle, jossa ne voittavat rasteroinnin
 
Onko se kaikin puolin tehokkaampi? Nvidia käsittääkseni poisti ammattilaissoftien kiihdytystuen Quadroja halvemmista korteista. Aiemmin oli Titanit, joilla pro-softatkin toimivat täydellä vauhdilla. En nyt ole kyllä viimeisimpiä 3d-mallinnussoftien benchmarkkeja lukenut, että paljonko RTX-sarjan kortit häviävät Quadroille ja onko AMD:lla ollut saumaa iskeä siihen väliin. Toki ne käyttäjät jotka ajavat ammattilaissoftia kotonaan omalla eikä työnantajan hankkimalla pro-raudalla ovat hyvin hyvin pieni markkinasegmentti, että ei taida juuri olla merkitystä.
Quadroja/tesloja/... ei varsinaisesti enää ole olemassa. Pro kortit nimetty tyyliin rtx 6000 ada.

Ainoa hidaste minkä tiedän varmuudella pelikorteissa olevan on että tensoriytimien nopeus on keinotekoisesti hidastettu fp16 ja fp32 formaatteja käytettäessä. Tällä ohjataan niitä jotka aikoo opettaa/fine tunettaa neuroverkkoja ostamaan pro korttia. Inferenssikäytössä tuolla ei ole merkitystä.

3d softissa kuten blender, autocad tai omniverse tuskin on mitään hidastuksia enää käytössä renderöintinopeuteen liittyen tai ei ole ainakaan mun silmiin osunut. Studio ajuriahan nvidia kyllä tarjoaa pelikorteillekin. Studio ajuri sama kuin peliajuri, mutta enemmän testausta esim. photoshop/davinci resolve liittyen ja päivitysväli harvempi. Taitaa riittää pelikorttien rajallinen muistimäärä ohjaamaan käyttäjiä ostamaan pro korttia jos aikoo vaikka tehdasta suunnitella omniversellä.
 
Käytännössä tämän hetken peleissä (subjektiivisesti arvioituna) yhtä hieno valaistus puhtaasti rasterilla vie yleensä noin gigan verran vähemmän muistia verrattuna siihen että RT-efektit on laitettu päälle.

Tästä syystä monet teoriassa hyvää RT-suorituskykyä tarjoavat nVidian kortit erityisesti 3000-sarjasta eivät käytännössä tarjoa hyvää RT-suorituskykyä kun 8Gb näyttömuisti tulee täyteen jopa 1080p resoluutiolla uusissa peleissä, mikäli RT asetukset ruuvataan tasolle, jossa ne voittavat rasteroinnin
Juuri noin. @hkultala avasi hyvin teoriaa, mutta käytäntö on valitettavasti vielä sellainen, että RT-pelaaminen vaatii hieman enemmän videomuistia.

TPU:sta löytyi viimeisen puolen vuoden ajalta viisi pelitestiä, joissa oli RT.

-yhdessä pelissä RT ei juuri syönyt muistia
-kahdessa se vei noin 1 - 2 Gt
-yhdessä meni ylimääräistä RT ja RR (Ray Reconstruction) päällä 3,8 Gt@2160p
-yhdessä pelissä RT + RR haukkasi 4 - 5 Gt

Säteenseurantaa kaipailevan kannattaa ottaa muistia pykälän verran enemmän kuin muiden vastaavalla resoluutiolla pelaavien.


@Heseman

Screenshot_2024-12-31-00-31-29-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2024-12-31-00-31-52-86_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2024-12-31-00-32-14-47_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2024-12-31-00-32-28-86_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2024-12-31-00-32-40-92_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Quadroja/tesloja/... ei varsinaisesti enää ole olemassa. Pro kortit nimetty tyyliin rtx 6000 ada.

Ainoa hidaste minkä tiedän varmuudella pelikorteissa olevan on että tensoriytimien nopeus on keinotekoisesti hidastettu fp16 ja fp32 formaatteja käytettäessä. Tällä ohjataan niitä jotka aikoo opettaa/fine tunettaa neuroverkkoja ostamaan pro korttia. Inferenssikäytössä tuolla ei ole merkitystä.

3d softissa kuten blender, autocad tai omniverse tuskin on mitään hidastuksia enää käytössä renderöintinopeuteen liittyen tai ei ole ainakaan mun silmiin osunut. Studio ajuriahan nvidia kyllä tarjoaa pelikorteillekin. Studio ajuri sama kuin peliajuri, mutta enemmän testausta esim. photoshop/davinci resolve liittyen ja päivitysväli harvempi. Taitaa riittää pelikorttien rajallinen muistimäärä ohjaamaan käyttäjiä ostamaan pro korttia jos aikoo vaikka tehdasta suunnitella omniversellä.

En tiedä mitä solidworks ja etenkin siemens NX käyttää, mutta tälläinen vanha kuva 3090 julkaisusta löytyi.
Screenshot_20210616-015959.jpg
 
En tiedä mitä solidworks ja etenkin siemens NX käyttää, mutta tälläinen vanha kuva 3090 julkaisusta löytyi.
Screenshot_20210616-015959.jpg
En mä saa tuosta kyllä oikein mitään irti. Pikainen googlettelu niin ei löydy mitään megavalitusta, että jotain muuta kuin tensoriytimien fp16/fp32moodi gimpattu 4090:ssa versus ada rtx 6000. UE5, blender, davinci resolve yms. niin 4090:en vie tän generaation nopeinta pro korttia(ada rtx 6000). 4090:ssa isompi kellotaajuus. Mutta tämä lienee taas ihan väärä ketju nvidian pro vs. pelikortti pohtimiseen. $1,599 RTX 4090 Beats $6,800 RTX 6000 Ada in Content Creation
 
Viimeksi muokattu:
En mä saa tuosta kyllä oikein mitään irti. Kysyin googlelta niin keinoäly kertoo tällaista 4090 vs. ada rtx 6000

katso liitettä 1451702

Ja sit löytyy jotain random tomshardware yms. missä on jotain pro softia vertailtu ja 4090:en vie ada rtx 6000:sta. 4090:ssa isompi kellotaajuus, 6000:ssa isompi muisti
3090 ja titan rtx:ssä on saman verran muistia.

Ja sun linkistä:

"Siemens NX for example typically sees massive performance gains compared to GeForce cards."

Eli joko noi käyttää noita fp16 ja fp32 formaatteja tai sitten on edelleen jotain muita rajoituksia.
 
Kyllä tuo 9070XT varmaan ihan kelpo kortti on. Jännä nähdä, kuinka paljon lisää siitä saa kellottamalla, varsinkin vesiblokilla ja tehorajat poistettuna. 6900XTXH sain >25%, 7900XTX >35% enemmän irti. 5700XT ja 6950XT tuossa vielä "työn alla"..
30% parannus pistäisi tuon jo samalle viivalle 7900XTX kanssa, tosin tehoa tarvii varmasti enemmän.. Toisaalta jos on selkeästi energiatehokkaampi niin olisi sekin kiva, mun ITX-kopassa (Fractal Ridge) polttaa nimittäin jo näppinsä tuon 6950XT:n kanssa 325W tehorajalla :D

Jos hinta on järkevä, niin kai se on hommattava tuokin. Ihan vaan huvin ja (oc-)urheilun vuoksi :D
 
En tiedä mitä solidworks ja etenkin siemens NX käyttää, mutta tälläinen vanha kuva 3090 julkaisusta löytyi.
Screenshot_20210616-015959.jpg

Olisiko tuo sitä wanhaa tuttua Quadro/Gorce optimointieroa ammattisoftiin? Aikanaanhan se oli todella iso. Sitten Vega Frontier muutti pakkaa (siihen sai firegl ajurit) ja yllättäen Titan nopeutui rajusti ammattisoftissa, kun sai ennen vain Quadrolle varatut softaoptimoinnit.

En kyllä tiedä missä tilassa quadro/geforce on nykyään, eli onko kaikki softaoptimoinnit käytössä ja quadrolla vain "me takaamme toimivuuden", vai mikä on tilanne.
 
3d softissa kuten blender, autocad tai omniverse tuskin on mitään hidastuksia enää käytössä renderöintinopeuteen liittyen tai ei ole ainakaan mun silmiin osunut.
On noissa ajureissa rajoituksia. esim. NVIDIA:n puolella P2P-tuki vaatii Linuxilla epävirallisen patsin käyttämistä, ja oletan että Windows-puolella se ei toimi ollenkaan.
 
Alkaa vähän kuume nousemaan. Unelmissa olis 4080 suorituskyky 600-650 euron hintaan, mutta se taitaa olla vähän liian paljon vaadittu.
 
Alkaa vähän kuume nousemaan. Unelmissa olis 4080 suorituskyky 600-650 euron hintaan, mutta se taitaa olla vähän liian paljon vaadittu.
Eiköhän se ole alle 600 dollaria jenkeissä(jos Amd aggressiivinen hinnoitelussa niin alle 500 dollaria) ja Suomi hinta sitten mitä vain.

Itse miettinyt että käytetty RX 7900 xt voisi olla aika kova vaihtoehto, sitä jo saanut 650 eurolla ja jopa allekin käsittääkseni tällä foorumilla, tosin sitten pitäisi miettiä kumpaa arvostaa enemmän, huhuttua parempaa av1 jossa b frame tuki joka parantaa kuvanlaatua sekä energiatehokkuutta ja parempaa rt suorituskykyä(itse en välitä vielä asiasta) sekä että on uusi ja on takuu vai 4gb enemmän vramia ja mahdollisesti hiukan halvempi(käytettynä).
 
Eiköhän se ole alle 600 dollaria jenkeissä(jos Amd aggressiivinen hinnoitelussa niin alle 500 dollaria) ja Suomi hinta sitten mitä vain.

Itse miettinyt että käytetty RX 7900 xt voisi olla aika kova vaihtoehto, sitä jo saanut 650 eurolla ja jopa allekin käsittääkseni tällä foorumilla, tosin sitten pitäisi miettiä kumpaa arvostaa enemmän, huhuttua parempaa av1 jossa b frame tuki joka parantaa kuvanlaatua sekä energiatehokkuutta ja parempaa rt suorituskykyä(itse en välitä vielä asiasta) sekä että on uusi ja on takuu vai 4gb enemmän vramia ja mahdollisesti hiukan halvempi(käytettynä).
Noissa vaihtoehdoissa mulle varmaan se takuu merkitsee eniten. Ostan kortin 5 vuoden välein suunnilleen ja en halua olla koko ajan pelko persiissä että hajoaako se sillä aikaa. Muuten mulle riittäis kyllä varmaan 7800xt:kin.

Noh, katotaan mitä sieltä tulee.
 
Ainakin videoenkoodauksen osalta on tapahtunut kehitystä, kun RDNA 4:lle on luvattu AV1-formaatin osalta B-frame-tukea

Onko tällä mitään merkitystä mahdolliselle VR-suorituskyvylle? Tai onko ylipäätänsä ollut mitään huhuja VR-suorituskyvystä, jossa AMD on laahannut pahasti Nvidian perässä.

Vai onko ongelma vain softapuolella?
 
Onko tällä mitään merkitystä mahdolliselle VR-suorituskyvylle? Tai onko ylipäätänsä ollut mitään huhuja VR-suorituskyvystä, jossa AMD on laahannut pahasti Nvidian perässä.

Vai onko ongelma vain softapuolella?
Suorituskykyyn tuskin vaikutusta mutta voisi parantaa kuvanlaatua jos käyttää langattomasti tai langallisilla VR laseilla joissa ei ole hdmi/displayport tukea. Paljonko niin en osaa sanoa, pitäisi varmaan odotella jonkun EposVox tubettajan arviota miten enkoodauksessa B-frame tuki parantaa kuvanlaatua striimauksessa(joka tarkoittaa miten tietokoneelta VR laseille striimaus näyttää).

Käsittääkseni Esim RX 7xxx sarjassa Amd oli alussa isoja suorituskykyongelmia ajurien kanssa VR peleissä mutta nyt pitäisi toimia suurimmassa osassa pelejä kuten kuuluu.

On sitten yksittäisiä pelejä joissa Amd näytönohjain ei oikein toimi kunnolla, en nyt muista mistä yksi käyttäjä tällä foorumilla puhui että ei toimi kunnolla vieläkään Amd näytönohjaimella.

Voi olla tai sitten olematta että ajurien täytyy parantua jotta toimii 99 prosentissa VR pelejä kunnolla sitten kun uusi RX 9xxx sarja tulee.
 
Suorituskykyyn tuskin vaikutusta mutta voisi parantaa kuvanlaatua jos käyttää langattomasti tai langallisilla VR laseilla joissa ei ole hdmi/displayport tukea. Paljonko niin en osaa sanoa, pitäisi varmaan odotella jonkun EposVox tubettajan arviota miten enkoodauksessa B-frame tuki parantaa kuvanlaatua striimauksessa(joka tarkoittaa miten tietokoneelta VR laseille striimaus näyttää).

Käsittääkseni Esim RX 7xxx sarjassa Amd oli alussa isoja suorituskykyongelmia ajurien kanssa VR peleissä mutta nyt pitäisi toimia suurimmassa osassa pelejä kuten kuuluu.

On sitten yksittäisiä pelejä joissa Amd näytönohjain ei oikein toimi kunnolla, en nyt muista mistä yksi käyttäjä tällä foorumilla puhui että ei toimi kunnolla vieläkään Amd näytönohjaimella.

Voi olla tai sitten olematta että ajurien täytyy parantua jotta toimii 99 prosentissa VR pelejä kunnolla sitten kun uusi RX 9xxx sarja tulee.
Kiitos vastauksesta. Tosiaan tuo striimaus taisi ollakin se ongelma esim. Quest 3:n kanssa, mistä olin lukenut netissä, jonka vuoksi ihmiset suosittelevat Nvidian tuotteita.

Myös ilmeisesti iRacingissa on ongelmia AMD:n korttien kanssa, jos täytyy renderöidä useampaa kuvaa samaan aikaan (eli VR tai triple-screen), joten siellä suositellaan pääsääntöisesti Nvidian kortteja myöskin. Kyllä siellä porukka ajelee myös AMD:lla, mutta aika paljon ongelmista saanut lukea.

Itsellä ei sinänsä mitään hajua aiheesta, mutta suunnitteilla on sekä VR-lasit että uusi kortti iRacingia varten jossakin vaiheessa tätä vuotta, niin siinä mielessä kiinnostaa.
 
Tämä tosiaan kiinnostaa itseäkin, kun lähinnä VR-puuhiin kortti on hakusessa. Quest 2 käytössä. Taitaa vaan Nvidia olla sen verran kalliimpi per pikseli, että näillä tuloilla amd on ainoa vaihtoehto.
 
Käyttääkö kukaan DxO Photolab ohjelmaa AMD kortilla?. Itsellä nyt 3080 ja harkinnassa AMD kortti mutta tuo ei saisi kyllä hidastua.
 
Käyttääkö kukaan DxO Photolab ohjelmaa AMD kortilla?. Itsellä nyt 3080 ja harkinnassa AMD kortti mutta tuo ei saisi kyllä hidastua.

Käytössä on (6800xt), verrattuna intelin integroidulla olevaan kannettavaan export on huomattavasti nopeampi. Ei se tietty kunnon vertailuarvoa anna nvidiaan suhteutettuna.
 
Käytössä on (6800xt), verrattuna intelin integroidulla olevaan kannettavaan export on huomattavasti nopeampi. Ei se tietty kunnon vertailuarvoa anna nvidiaan suhteutettuna.

Tänne olikin kerätty infoa:


Deep primellä näemä 3090 ja 6900xt on aika tasoissa, toisin versiot (4-6) eivät ole ihan uusimpia.
 
Mitäs sitä illan eventiltä voi odottaa? Tuleeko pelkkä lista siitä mitä kortti on syönyt ja hinta vai saadaanko tietää testituloksia tms? En ole ikinä tälläistä tapahtumaa seurannut. Nyt oon odottanu jo pitkään, kun se kortti pitäis hommata.
 
Mitäs sitä illan eventiltä voi odottaa? Tuleeko pelkkä lista siitä mitä kortti on syönyt ja hinta vai saadaanko tietää testituloksia tms? En ole ikinä tälläistä tapahtumaa seurannut. Nyt oon odottanu jo pitkään, kun se kortti pitäis hommata.

Speksit ekana julkaistavasta kortista ja pienempi tai isompi määrä valmistajan käsin valitsemia testituloksia on käytännössä varma. Jos tulee useampi malli kerralla myyntiin, niin kaikista speksit ja ~samat testit. Vaikka ei tulisi kahta eri mallia heti aluksi myyntiin niin silti luultavasti sen toisenkin speksit julkaistaan.

Julkaisupäivä hyvin suurella todennäköisyydellä tulee kanssa, kuin myös hinta. Hinta tosin voi vielä jälkikäteen muuttua kilpailijan julkistuksen mukaan (esim RX 7600), joskus on nimet (esim RTX 4080 12Gb) tai jopa speksit (esim RX 5600 XT) vaihtuneet tuotteilla ja joskus myös on tehty niin, että aluksi julkaistu mielenkiintoiset tuotteet ja vasta vähän myöhemmin todelliset jytkyt (prossuista Ryzen 3000-sarja, aluksi tuli 6- ja 8-ytimiset mallit ja sitten muistaakseni viikkoa myöhemmin jytkytettiinkin pöytää myös 12- ja 16-ytimiset versiot)
 
Kiitos paljon. Pari kyssäriä vielä : Saavatko jotkut nettivideoiden tekijät noita kortteja etukäteen testejä varten vai pitääkö pelikohtaisia tuloksia odotella siihen asti kunnes ovat kortit kaupoissa? Jos nyt alkuun tulee yks malli ja yks versio, niin milloinkohan saataisiin muitten firmojen korteista infoa vertailua varten?

Kovasti kiinnostaa 9070xt:n ja 9070:sen erot suorituskyvyissä ja hinnoissa.
 
Kiitos paljon. Pari kyssäriä vielä : Saavatko jotkut nettivideoiden tekijät noita kortteja etukäteen testejä varten vai pitääkö pelikohtaisia tuloksia odotella siihen asti kunnes ovat kortit kaupoissa? Jos nyt alkuun tulee yks malli ja yks versio, niin milloinkohan saataisiin muitten firmojen korteista infoa vertailua varten?

Kovasti kiinnostaa 9070xt:n ja 9070:sen erot suorituskyvyissä ja hinnoissa.

Noi saa ne etukäteen kuten io-teckillä varmaan on jo yksi tai kaksi mallia kädessään. Jos io-tech ei saa kaikkia tulevia niin ainakin nää isommat Youtuben testaajat, GN, HU, LTT jne saavat aina. (joitain poikkeuksia on halvat mallit koko malliston elinkaaren puolivälissä jolloin niitä vaan julkaistaan ilman markkinointia)

Mutta pääsääntöisesti testitulokset saa julkaista samaan aikaan kun myynti alkaa, tai joskus päivää aikaisemmin, valmistajasta ja mallista riippuen. Parin parhaimman mallin tulokset saa pääsääntöisesti julkaista vuorokautta aiemmin, keskitason(600e-800e) mallien ei välttämättä.

Yleensä saa myös julkaista tyhjänpäiväisiä unboxing videoita vuorokautta tai muutamaa aikaisemmin. Ne tosin eivät koskaan kerro yhtään mitään tuotteista ja ovat puhdasta markkinointia.


Jos hinnat ovat houkuttelevat niin suosiolla ehdotan että laittaa opportunistisesti tilauksia vetämään näihin ainakin Suomessa toimiviin liikkeisiin, että saa jostain jotain jollain järkevällä aikataululla. En muista lainkaan että ainakaan AMD olisi minkään julkaisussa omannut kunnollista varastoa valmiina kaupoissa. Vaan kaupoissa on ehkä muutama yksilö jotka nopeimmat saa ja kaikki muut saa odotella kuukauden tai parikin. Niinkuin normaalitilanteessa, unohtaen 3000/6000 sarjan hyvin poikkeuksellisen tilanteen.

Näillä Suomessa toimivilla liikkeillä eli Gigantti, Verkkokauppa, Jimm(z), Datatronic, Multitronic voi toimitetunkin tuotteen palauttaa ilmaiseksi. Proshop pyytää jonkun vitosen tms. palautuksesta ja Dustin Homesta en muista. Lisäksi noilla muilla paitsi Gigantilla pystyy helposti lähetykseen menevän tuotteen peruuttamaan, jolloin siitä ei ole edes mitään ylimääräistä vaivaa kenellekään.


"yks malli ja yks versio, niin milloinkohan saataisiin muitten firmojen korteista infoa vertailua varten?"

Suorituskykyerot eri versioiden välillä siis tyyliin dual, tuf ja stix ovat aika olemattomia. Suurimmat erot ovat jäähyissä ja niissäkin pääsääntöisesti jo version nimestä ja mallin TDP arvosta pystyy päättelemään etukäteen onko 2 tai 3 tuulettimen malli. Oikeat vertailut ovat siis aina mallien välillä.


"Kovasti kiinnostaa 9070xt:n ja 9070:sen erot suorituskyvyissä ja hinnoissa."

Suorituskykyerot mallisarjan sisällä voi aika lailla laskea suoraan shader yksiköiden määristä.
 


Tuo on tänään 21:00 -> Eikös AMD julkaise tuossa sitten uudet näytönohjaimet? Nvidian vastaava on aamuyöstä niin ei motivaatio riitä siihen.
 
Kiitos paljon. Pari kyssäriä vielä : Saavatko jotkut nettivideoiden tekijät noita kortteja etukäteen testejä varten vai pitääkö pelikohtaisia tuloksia odotella siihen asti kunnes ovat kortit kaupoissa? Jos nyt alkuun tulee yks malli ja yks versio, niin milloinkohan saataisiin muitten firmojen korteista infoa vertailua varten?

Kovasti kiinnostaa 9070xt:n ja 9070:sen erot suorituskyvyissä ja hinnoissa.

Ainakin Digital Foundry sai jo NVDIA:n 3000 sarjan lanseeraustilaisuuden aikaan kortteja itselleen testiin, ja saivat julkaista omat ennakotuntumat parin NVIDIA:n valitseman pelin perusteella. Muita vastaavia ei tule itselle kyllä mieleen, missä olisi joku tubettaja saanut omia testejään julkaista lanseerauksen aikoihin.
 
Videocardzilla vissiin AMD:n pressimateriaalit jo hallussa. Spekuloivat twitterissä, että AMD saattaisi ilmoittaa uusien näyttisten hinnat vasta myöhempänä ajankohtana eikä vielä tämäniltaisessa CES keynotessaan.

Ihan järkevää sinänsä katsoa että miten vihu hinnoittelee ja mennä sen mukaan sitten kun tuote ei kuitenkaan ihan heti ole hyllyssä.

 
Ihan järkevää sinänsä katsoa että miten vihu hinnoittelee ja mennä sen mukaan sitten kun tuote ei kuitenkaan ihan heti ole hyllyssä.
Mikä estää Nvidiaa tekemästä samoin? Ennakkoasetelma tuotetarjonnan osalta puoltaa Nvidiaa, jonka vuoksi heillä on "varaa odotella". Tästä syystä johtuen näkisin, että AMD:n olisi "pakko avata peli".
 
Mikä estää Nvidiaa tekemästä samoin? Ennakkoasetelma tuotetarjonnan osalta puoltaa Nvidiaa, jonka vuoksi heillä on "varaa odotella". Tästä syystä johtuen näkisin, että AMD:n olisi "pakko avata peli".

Miten tuotetarjonta liittyy mihinkään? Paremminkin niin päin että markkinajohtajalta halutaan enemmän tietää hinnat, niin siksi he voivat odotella vähemmän pitkään kuin AMD joka kiinnostaa harvempia. :hmm:
 
Mikä estää Nvidiaa tekemästä samoin? Ennakkoasetelma tuotetarjonnan osalta puoltaa Nvidiaa, jonka vuoksi heillä on "varaa odotella". Tästä syystä johtuen näkisin, että AMD:n olisi "pakko avata peli".
Ehkä noin ja toki se että ennakkoon jaetuissa pressislaideissa ei hinta näy ei tarkoita etteikö sitä tänään kerrottaisi. Illalla selviää miten meinaavat toimia.
 
Miten tuotetarjonta liittyy mihinkään? Paremminkin niin päin että markkinajohtajalta halutaan enemmän tietää hinnat, niin siksi he voivat odotella vähemmän pitkään kuin AMD joka kiinnostaa harvempia. :hmm:
Jos olet teknologia-alan toimija ja tuotteesi ovat huonompia kuin kilpailijan, olet altavastaajana. Usein altavastaajan täytyy tehdä peliliikkeitä ennen "johtajaa".

Ja varsinkin tilanteessa kun AMD targetoi vain tiettyä segmenttiä. Nvidia voi kaikessa rauhassa launchata vain top tier kortit (joita AMD:lla ei tule olemaan) ja myydä niitä kunnes AMD avaa pelin tänään - x kuukauden päästä.
 
Mikä estää Nvidiaa tekemästä samoin? Ennakkoasetelma tuotetarjonnan osalta puoltaa Nvidiaa, jonka vuoksi heillä on "varaa odotella". Tästä syystä johtuen näkisin, että AMD:n olisi "pakko avata peli".

Jos olet yhtään katsonut nvidian markkinointia, niin ne vertaa vain itseensä, ei kilpailijoihin. Kaikki esitykset pohjautuu maailmaan, jossa kilpailijoita ei ole, tai ne ei ole edes mainitsemisen arvoisia. Nvidia julkaisee kuten on aikonut, hintojen kanssa.
 
Jos olet teknologia-alan toimija ja tuotteesi ovat huonompia kuin kilpailijan, olet altavastaajana. Usein altavastaajan täytyy tehdä peliliikkeitä ennen "johtajaa".

Ja varsinkin tilanteessa kun AMD targetoi vain tiettyä segmenttiä. Nvidia voi kaikessa rauhassa launchata vain top tier kortit (joita AMD:lla ei tule olemaan) ja myydä niitä kunnes AMD avaa pelin tänään - x kuukauden päästä.

En ymmärrä että miksi altavastaajan pitäisi tehdä mitään ennen "johtajaa", ainakaan tällaisessa tapauksessa. Paremminkin panokset on pienempiä kun ei ole niin paljoa pelissä eikä kukaan kiinnitä niin paljoa huomiota. Sitäpaitsi jos kortit tulee myyntiin vasta useamman viikon päästä, niin aivan sama koska hinnat paljastetaan.
 
En ymmärrä että miksi altavastaajan pitäisi tehdä mitään ennen "johtajaa", ainakaan tällaisessa tapauksessa. Paremminkin panokset on pienempiä kun ei ole niin paljoa pelissä eikä kukaan kiinnitä niin paljoa huomiota. Sitäpaitsi jos kortit tulee myyntiin vasta useamman viikon päästä, niin aivan sama koska hinnat paljastetaan.
Lukuina sama asia:

Käyttäjäkunta muodostuu 100%:sta.

Yritys A (AMD) tavoittaa tuoteportfoliollaan 60% asiakkaista (mutu heitto).
Yritys B (Nvidia) tavoittaa tuoteportfoliollaan 100% asiakkaista.

Nyt jos yritys A julkaisee vain tuotteet ilman niiden hintoja, niin se ei aseta minkäänlaista painetta yritykselle B omien julkaisujen suhteen. Yritys B pystyy keskittymään kokonaisuudessaan tuohon 40% markkinaosuuteen missä sillä on monopolitilanne koska muuta tarjontaa ei ole.

Kysyin / haastoin alunperinkin, että jos AMD jättäisi hinnat julkaisematta, niin Nvidia voi halutessaan tehdä samoin. AMD:llä se on kovempi paine saada tuotteet mahdollisimman nopeasti myyntiin ja ennen kaikkea myydyksi koska tähtäävät voluumimarkkinaan.

Ts. AMD ei voita mitään jos se alkaa pelaamaan tietoisesti tällaista "pimityspeliä" informaation suhteen. Nvidialla riittää kolikoita pelata sitä peliä pitempään. :)
 
Nyt jos yritys A julkaisee vain tuotteet ilman niiden hintoja, niin se ei aseta minkäänlaista painetta yritykselle B omien julkaisujen suhteen. Yritys B pystyy keskittymään kokonaisuudessaan tuohon 40% markkinaosuuteen missä sillä on monopolitilanne koska muuta tarjontaa ei ole.

Kysyin / haastoin alunperinkin, että jos AMD jättäisi hinnat julkaisematta, niin Nvidia voi halutessaan tehdä samoin. AMD:llä se on kovempi paine saada tuotteet mahdollisimman nopeasti myyntiin ja ennen kaikkea myydyksi koska tähtäävät voluumimarkkinaan.

Miksi AMD:n pitäisi asettaa mitään painetta ennen kuin tuotteet tulee myyntiin, ja miten tuoteosuudet tähän liittyy?
 
Vaikuttaa että AMD on ottanut oppia Nvidialta, eli FSR4 toimisi huhujen mukaan vain RDNA4 korteilla.

Tuo on kyllä ihan ymmärrettävä peliliike. Aikasemmin on ollut isompi syy ostaa Nvidian kortti, koska sillä toimii sitten DLSS ja FSR molemmat. Nyt se on sama että kumman ottaa, kun molemmissa on sitten puolensa. Ratkaisevana tekijänä enään hinta/teho suhde.
 
Tuo on kyllä ihan ymmärrettävä peliliike. Aikasemmin on ollut isompi syy ostaa Nvidian kortti, koska sillä toimii sitten DLSS ja FSR molemmat. Nyt se on sama että kumman ottaa, kun molemmissa on sitten puolensa. Ratkaisevana tekijänä enään hinta/teho suhde.
Valitettavasti DLSS on aika paljon laajemmin käytössä kuin FSR, saati sitten FSR4.

(ellei puhuta konsoleista)
 
Lukuina sama asia:

Käyttäjäkunta muodostuu 100%:sta.

Yritys A (AMD) tavoittaa tuoteportfoliollaan 60% asiakkaista (mutu heitto).
Yritys B (Nvidia) tavoittaa tuoteportfoliollaan 100% asiakkaista.

Nyt jos yritys A julkaisee vain tuotteet ilman niiden hintoja, niin se ei aseta minkäänlaista painetta yritykselle B omien julkaisujen suhteen. Yritys B pystyy keskittymään kokonaisuudessaan tuohon 40% markkinaosuuteen missä sillä on monopolitilanne koska muuta tarjontaa ei ole.

Kysyin / haastoin alunperinkin, että jos AMD jättäisi hinnat julkaisematta, niin Nvidia voi halutessaan tehdä samoin. AMD:llä se on kovempi paine saada tuotteet mahdollisimman nopeasti myyntiin ja ennen kaikkea myydyksi koska tähtäävät voluumimarkkinaan.

Ts. AMD ei voita mitään jos se alkaa pelaamaan tietoisesti tällaista "pimityspeliä" informaation suhteen. Nvidialla riittää kolikoita pelata sitä peliä pitempään. :)

Toisaalta jos mietitään tuota pidempään mitä oikeasti tapahtuisi? Eli JOS AMD eikä Nvidia kumpikaan suostuisi kertomaan hintoja tai laittamaan kortteja myyntiin seuraus => 100% markkinoista ja ostajista ostaisi sitten Inteliä koska ennemmin tai myöhemmin ei olisi mitään muita kortteja tarjolla...

Joten ei se ihan noinkaan voi mennä...
 
Toisaalta jos mietitään tuota pidempään mitä oikeasti tapahtuisi? Eli JOS AMD eikä Nvidia kumpikaan suostuisi kertomaan hintoja tai laittamaan kortteja myyntiin seuraus => 100% markkinoista ja ostajista ostaisi sitten Inteliä koska ennemmin tai myöhemmin ei olisi mitään muita kortteja tarjolla...

Joten ei se ihan noinkaan voi mennä...
Toki näin jos mennään ajatusleikissä "äärettömästi eteenpäin".

Tässä lienee järkevintä ottaa tarkasteluun se aikaväli mikä on julkaisupäivän ja myyntiintulopäivän välillä. Jos tuote on myynnissä niin sillä on oltava jokin hinta.

Siksi on hyvin vaikea nähdä, että oikeastaan kumpikaan, AMD tai Nvidia, lähtisi tässä julkaisuvaiheessa piilottelemaan hintoja. Mutta tokkopa tällä enää väliä, kohtahan se nähdään.
 
Toisaalta jos mietitään tuota pidempään mitä oikeasti tapahtuisi? Eli JOS AMD eikä Nvidia kumpikaan suostuisi kertomaan hintoja tai laittamaan kortteja myyntiin seuraus => 100% markkinoista ja ostajista ostaisi sitten Inteliä koska ennemmin tai myöhemmin ei olisi mitään muita kortteja tarjolla...

Joten ei se ihan noinkaan voi mennä...
Riippunee siitä millon myynti oikeasti alkaa. Voipi olla ettei tammikuussa nähdä kaupoissa rdna4 eikä 5070ti. Jos menee näin niin hinnat voi tulla lähempänä myyntiintuloa.
 
Valitettavasti DLSS on aika paljon laajemmin käytössä kuin FSR, saati sitten FSR4.

(ellei puhuta konsoleista)
Omat kokemukset on kyllä ollu täysin päinvastasia. Tuntuu että joka pelissä on FSR, jopa tuossa uudessa Finnish Cottage Simulatorissa. FSR on myös käytössä Joissakin emulaattoreissa ja jopa VLC playerissa sekä selaimissa kuten Edge.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 705
Viestejä
4 568 223
Jäsenet
75 266
Uusin jäsen
Robertem

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom