AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Markkinointimateriaalin ei tarvitse noudattaa mitään logiikkaa. Riittä, että ne ovat jollain epäloogisella tavalla tulkittavissa rehellisiksi.
en oo valmistajien käppyröitä viimeaikoina katellu, vieläkö tämä käytäntö on käytössä?

1597053657414.png
 
Huvittavaa että tulee Rdna3 huhuja kun ei Rdna2 ohjaimiakaan ole julkaistu.
Joku aavistellut että Rdna2 floppaa ja aloittaa jo hyvissä ajoin huhut Rdna3 niin on taas jotain mitä odottaa.

Hopperista kiertää myös huhuja (5nm, chiplet, 2021). Ihan copy-paste rdna3 huhuista siis. Joku siis odottaa Amperen floppaavan ja damage control tiimi on pistänyt huhua kiertoon, jotta on taas jotain mitä odottaa.
 
Hopperista kiertää myös huhuja (5nm, chiplet, 2021). Ihan copy-paste rdna3 huhuista siis. Joku siis odottaa Amperen floppaavan ja damage control tiimi on pistänyt huhua kiertoon, jotta on taas jotain mitä odottaa.
OT, mutta näitähän oli jo viime syksynä:

 
OT, mutta näitähän oli jo viime syksynä:


No onhan tuohon syynsä miksi noita chiplettejä huhutaan:
1) Ne toimi ryzenissä ja siten ne tuntuu jeesusratkaisulle amatööristä.
2) Nvidia on julkaissut tukimuspaperin aiheesta. Väyläongelmia yms siinä tulee, mutta todetaan, että noin saadaan tehtyä kunnon monstereita, joihin valmistustekniikka ei taivu.

Se nyt on aika varmaa, että kumpikin firma tutkii noita ja niihin mennään, mutta tuskin vielä 2021.
 
Eihän kukaan uskonut niihin Ryzenissäkään ennenkuin ne yhtäkkiä tulivat varoittamatta

Ihan hyvä pointti, mutta veikkaisin chiplet gpu:n tulevan ensin datakeskusten laskentakäyttöön ja vasta sitten kuluttajapuolelle. Valmistusprosessit paranee ja monoliittisia siruja saadaan yhä kasvatettua about samoilla valmistuskuluilla. Datakeskuksissa ei murehdita 3D:tä vaan tehdään raakaa laskentaa, niin se on ikäänkuin "yksinkertaisempi" kohde aloittaa ja siellä on enemmän maksuhaluja oikeasti isoille piireille.

Sitten itse RDNA2:sta. Moores law is dead puheli taas videokanavallaan. Hyvät lääkkeet tuntui olevan, kuten aina. Nvidia on huolissaan, oli jopa huhu, että 3080 saattaa tulla 12Gb rautakonffilla arvostelukappaleisiin ja olla 10Gb bioksella (ja samalla enemmän leikatun piirin konffilla), jotta jos AMD uhkaa yllättää, niin saadaan äkkiä nostettua tehoja ja vain itse Jensen tietää mikä on lopullinen konffi.

AMD taas videon mukaan ei luota lainkaan AIB partnereihin, kun niiltä vuotaa aivan kaikki. Joten sinne kerrotaan vain asioita, joiden halutaan vuotavan. Esim niille oli esiteltyä piiriä mitä ne piti big navina (kaiketi se vain max 15% nopeampi mitä 2080TI) vaikka se oli todennäköisesti leikattu versio. Ynnä HBM2 ja "next gen gddr6" oli myös mainittu. Bonusspekulaationa Big Navi voi olla jopa Titanin tapainen tuote, jonka voi ostaa vain suoraan AMD:ltä, eikä siitä tule AIB painosta lainkaan.

Siinä tietty oli RDNA3/Hopper chilpet design huhuilut päälle ja miten Intel XE on uppoava laiva.

Julkaisuaikataulu syys/lokakuu, katsovat ensin nvidian kortit. Eiköhän tuo päädy pian artikkeliksi wccftech/tweaktown sivuille, ne kun postaa kaiken mitä twitteristä/redditistä/youtubesta löytyy.

Olisi kiva saada jotain teaseria tai vähän vakavammin otettavaa lähdettä, kuin klikkien keräämiseen keskittyviä sivuja/kanavia.
 
Eihän kukaan uskonut niihin Ryzenissäkään ennenkuin ne yhtäkkiä tulivat varoittamatta
Prosessorille riittää aika tavalla pienempi kaista sinne sirujen välille, kuin mitä GPU tarvitsisi riippumatta siitä miten sirujen jako tapahtuisi.
 
Prosessorille riittää aika tavalla pienempi kaista sinne sirujen välille, kuin mitä GPU tarvitsisi riippumatta siitä miten sirujen jako tapahtuisi.
Mutta se ei muuta sitä, että se oli Ryzeninkin kanssa täysi yllätys. Ja nuo chipletit ovat joka tapauksessa tulevaisuutta GPU puolellakin jossain vaiheessa, koska piirien kokoa ei voi enää kasvattaa, se on kallista ja saannot kärsivät koon kasvaessa.

Ja minä veikkaan, että chiplet GPU tulee ensimmäisenä kuluttajapuolelle ihan siitä syystä, että siellä on vara hiukan mokaillakin uuden tekniikan kanssa. Datakeskuksissa sen on toimittava kerrasta eikä haparointia sallita
 
Eihän kukaan uskonut niihin Ryzenissäkään ennenkuin ne yhtäkkiä tulivat varoittamatta

Monilla on sellainen virheellinen käsitys, että Zen2n "chipletit" oli jotain uutta, hienoa ja hyvää, joka tulee kaikkialle.

Mutta ei: Kyse on vain MCM:stä (multi-chip-module) jolle markkinointi keksi uuden nimen.

Melko vastaavia MCM-ratkaisuita oli nähty historian aikana ziljoona, mm. Pentium Pro:ssa, IBM:n Power-sarjan prossuissa, Intelin Clarkdalessa ja AMDn Xenos:issa.

Ja vähän erilaisia MCM-ratkaisuita oli nähty mm. Opteroneissa, Pentium Duo:ssa, core4quadissa yms.

Ettei se ollut mikään "uusi varoittamatta tullut juttu" vaan se, että ikivanha tekniikka joka silloin tällöin jossain tuotteessa otetaan käyttöön otettiin taas tilapäisesti AMDlla käyttöön.




AMD käyttää zen2-työpöytä- ja server-piireissään MCM-ratkaisua koska se sopii juuri noihin tuotteisiin AMDn markkinatilanteessa:

1) AMD on jumissa GFn kanssa olevassa WSA:ssa, ja JOTAIN pitää tehdä GFn vanhoilla tekniikoilla, tai joutuu makselemaan kompensaatiomaksuja. Nuo Zen2n kanssa käytettävät IO-piirit on vaihtoehtoiskustannuksiltaan melkein ilmaisia AMDlle
2) AMDllä on pulaa tuotekehitysresursseista sen suhteen, kuinka monta uutta valmistustekniikkaa käyttävää hi-tech-piiriä saadaan layoutattua aikayksikköä kohden. Nyt saatiin hyödynnettyä samaa piilastua 8-64 ytimen konfiguraatioissa.
3) Kun zen2n systeemiarkkitehtuuria suunniteltiin, ei voitu luottaa että TMSCn "7nm" prosessin saannot alkuvuodesta 2019 ovat hyvät, ja tuo MCM-ratkaisu jossa muistiohjain on erillisellä piirillä teki niistä "7nm"llä tehtävistä piireistä selvästi pienempiä => vähemmän riskiä huonoista saannoista.


Renoirissa IO-puoli laitettiin samalle piilastulle CPU-ytimien kanssa, koska siinä ei kuitenkaan ollut mitään synergiaa serverien kanssa ja yksi 8-ytiminen piilastu riitti, ja myös luotettiin siihen, että sen tullessa ulos myöhemmin n. tuplasti isompi piiri pystytään tekemään hyvilla saannoilla.


Ja nuo chipletit ovat joka tapauksessa tulevaisuutta GPU puolellakin jossain vaiheessa, koska piirien kokoa ei voi enää kasvattaa, se on kallista ja saannot kärsivät koon kasvaessa.

Ei. Ei piirien kokoa tarvi kasvattaa. Valmistustekniikoiden kehittyessä samaan pinta-alaan menee yhä enemmän logiikkaa, Mooren laki toimii yhä, ja ajaa nimenomaan siihen, että samalle piilastulle saadaan yhä enemmän kamaa, ja erillisiä piilastuja tarvitaan vähemmän.

Eli esim. TSMCn "7nm" valmistustekniikalla saadaan valmistettua aika lailla yhtä isoja piirejä kuin aiemmillakin valmistustekniikoilla, mutta siihen samaan pinta-alaan mahtuu paljon enemmän logiikkaa, mutta myös: pii-pinta-alan hinta on TSMCn "7nm" tekniikalla n. 1.6-kertainen aiempaan nähden, tarve siirtyä MCMiin tms. usean piilastun ratkaisuihin piirin koon takia siirtyy vaan entistä kauemmas, yhä kalliimpiin piireihin.
 
Monilla on sellainen virheellinen käsitys, että Zen2n "chipletit" oli jotain uutta, hienoa ja hyvää, joka tulee kaikkialle.

Mutta ei: Kyse on vain MCM:stä (multi-chip-module) jolle markkinointi keksi uuden nimen.

Melko vastaavia MCM-ratkaisuita oli nähty historian aikana ziljoona, mm. Pentium Pro:ssa, IBM:n Power-sarjan prossuissa, Intelin Clarkdalessa ja AMDn Xenos:issa.

Ja vähän erilaisia MCM-ratkaisuita oli nähty mm. Opteroneissa, Pentium Duo:ssa, core4quadissa yms.

Ettei se ollut mikään "uusi varoittamatta tullut juttu" vaan se, että ikivanha tekniikka joka silloin tällöin jossain tuotteessa otetaan käyttöön otettiin taas tilapäisesti AMDlla käyttöön.




AMD käyttää zen2-työpöytä- ja server-piireissään MCM-ratkaisua koska se sopii juuri noihin tuotteisiin AMDn markkinatilanteessa:

1) AMD on jumissa GFn kanssa olevassa WSA:ssa, ja JOTAIN pitää tehdä GFn vanhoilla tekniikoilla, tai joutuu makselemaan kompensaatiomaksuja. Nuo Zen2n kanssa käytettävät IO-piirit on vaihtoehtoiskustannuksiltaan melkein ilmaisia AMDlle
2) AMDllä on pulaa tuotekehitysresursseista sen suhteen, kuinka monta uutta valmistustekniikkaa käyttävää hi-tech-piiriä saadaan layoutattua aikayksikköä kohden. Nyt saatiin hyödynnettyä samaa piilastua 8-64 ytimen konfiguraatioissa.
3) Kun zen2n systeemiarkkitehtuuria suunniteltiin, ei voitu luottaa että TMSCn "7nm" prosessin saannot alkuvuodesta 2019 ovat hyvät, ja tuo MCM-ratkaisu jossa muistiohjain on erillisellä piirillä teki niistä "7nm"llä tehtävistä piireistä selvästi pienempiä => vähemmän riskiä huonoista saannoista.


Renoirissa IO-puoli laitettiin samalle piilastulle CPU-ytimien kanssa, koska siinä ei kuitenkaan ollut mitään synergiaa serverien kanssa ja yksi 8-ytiminen piilastu riitti, ja myös luotettiin siihen, että sen tullessa ulos myöhemmin n. tuplasti isompi piiri pystytään tekemään hyvilla saannoilla.




Ei. Ei piirien kokoa tarvi kasvattaa. Valmistustekniikoiden kehittyessä samaan pinta-alaan menee yhä enemmän logiikkaa, Mooren laki toimii yhä, ja ajaa nimenomaan siihen, että samalle piilastulle saadaan yhä enemmän kamaa, ja erillisiä piilastuja tarvitaan vähemmän.

Eli esim. TSMCn "7nm" valmistustekniikalla saadaan valmistettua aika lailla yhtä isoja piirejä kuin aiemmillakin valmistustekniikoilla, mutta siihen samaan pinta-alaan mahtuu paljon enemmän logiikkaa, mutta myös: pii-pinta-alan hinta on TSMCn "7nm" tekniikalla n. 1.6-kertainen aiempaan nähden, tarve siirtyä MCMiin tms. usean piilastun ratkaisuihin piirin koon takia siirtyy vaan entistä kauemmas, yhä kalliimpiin piireihin.
Noh, kyllähän nuo AMD:n chiplet -ratkaisut tulivat aivan yhtä yllättäen niin Intelille, allekirjoittaneelle kuin useimmille tämän foorumin lukijoista.
(Ehkä kaikkein fiksuimmille foorumilaisille ne eivät tulleet yllätyksinä).

AMD:n chipleteillä saadaan saantoa parannettua merkittävästi. Todennäköisyys pienen Zen2-chipletin osittaisellekin (8->6,4 tai 2 toimivaa ydintä) vikaantumiselle on aivan toisessa suuruusluokassa kuin vaikka Intelin HCC tai XCC-piirien kohdalla.
AMD:n chiplettien joustavuuskin on omaa luokkaansa: samoja chiplettejä kun voidaan käyttää niin 2 ytimen kuin 64 ytimen kokonaisuuksissa: Servereissä, tehotyöasemissa, peli-PC:ssä, halpiskoneissa.
Eikä taida Intelillä vuosiin onnistua valmistaa 16-ytimistä prosessoria, jossa on 256MB cachea ja 128 PCIe gen4 -väylää. AMD:llä se onnistuu (EPYC 7F52, 8x2 ydintä, 256MB välimuistia).

Tokihan Intelin monstereita voidaankin käyttää alemman hyödyksi vähemmän ytimiä sisältävissä malleissa, mutta ei tuollaista 28-ytimistä mallisa saa fyysisestikään sopimaan LGA 2066-kannalle - LGA 1200 kannasta puhumattakaan.

Intelin 10nm / 7nm saanto-ongelmat lisäksi ajavat Inteliä yhä todennäköisemmin chiplet -ratkaisujen suuntaan myös ja erityisesti serveriprosessoreissa.
 
Se nyt on aika varmaa, että kumpikin firma tutkii noita ja niihin mennään, mutta tuskin vielä 2021.

En usko että RDNA3 tulee 2021 ulos kun RDNA2 on tulossa vasta ihan tämän vuoden lopulla. Jäisi aika lyhytikäiseksi.


Tuolla on hiukan mukavammassa muodossa noita AMD:n patentteja, kaikkiaan toi kettu on julkaissut kolme settiä, eli 3 settiä olisi ilmeisesti vielä tulossa. Lopussa on suora linkki seuraavaan settiin jne.
Mielestäni siellä on joukossa myös sellaisia juttuja jotka voi helpottaa tuota MCM hommaa huomattavasti. Ja osa noista patenteista on sellaisia mitkä tulee jo toteutumaan näissä tulevissa julkaisuissa.
 
En usko että RDNA3 tulee 2021 ulos kun RDNA2 on tulossa vasta ihan tämän vuoden lopulla. Jäisi aika lyhytikäiseksi.


Tuolla on hiukan mukavammassa muodossa noita AMD:n patentteja, kaikkiaan toi kettu on julkaissut kolme settiä, eli 3 settiä olisi ilmeisesti vielä tulossa. Lopussa on suora linkki seuraavaan settiin jne.
Mielestäni siellä on joukossa myös sellaisia juttuja jotka voi helpottaa tuota MCM hommaa huomattavasti. Ja osa noista patenteista on sellaisia mitkä tulee jo toteutumaan näissä tulevissa julkaisuissa.
Ja osa patenteista lähes varmasti sellaisia, mitä ei tulla ikinä näkemään käytännössä.
 
En usko että RDNA3 tulee 2021 ulos kun RDNA2 on tulossa vasta ihan tämän vuoden lopulla. Jäisi aika lyhytikäiseksi.

AMD:n grafiikkapuolen vetäjän lausunnot tukisi kyllä tuota roadmappia:

"PC enthusiasts who are fed up waiting for new GeForce cards from Nvidia may be more excited by AMD. David Wang, AMD’s new graphics chief, said he’s committed to delivering a new product every year, like clockwork."

"Nonetheless, in a small roundtable following AMD’s presentation, Wang confirmed that AMD would be bringing out a new graphics product every year, via a new architecture, process changes, or “maybe incremental architecture changes.”"
 
Xboxista kerrotiin lisää, niin eurogamer teki siitä jutun. Siitä voisi nyt jotain päätellä RDNA2:stakin, tämä oli nyt aika mielenkiintoinen pätkä artikkelissa:

The RDNA 2 architecture used in Series X does not have tensor core equivalents, but Microsoft and AMD have come up with a novel, efficient solution based on the standard shader cores. With over 12 teraflops of FP32 compute, RDNA 2 also allows for double that with FP16 (yes, rapid-packed math is back). However, machine learning workloads often use much lower precision than that, so the RDNA 2 shaders were adapted still further.

"We knew that many inference algorithms need only 8-bit and 4-bit integer positions for weights and the math operations involving those weights comprise the bulk of the performance overhead for those algorithms," says Andrew Goossen. "So we added special hardware support for this specific scenario. The result is that Series X offers 49 TOPS for 8-bit integer operations and 97 TOPS for 4-bit integer operations. Note that the weights are integers, so those are TOPS and not TFLOPs. The net result is that Series X offers unparalleled intelligence for machine learning."

Edit: tuohan olikin vanha, siihen vain linkattiin nyt uudestaan, kun Microsoft paljasti lisää Xbox arkkitehtuuristaan.
 
Viimeksi muokattu:
Xboxista kerrotiin lisää, niin eurogamer teki siitä jutun. Siitä voisi nyt jotain päätellä RDNA2:stakin, tämä oli nyt aika mielenkiintoinen pätkä artikkelissa:

The RDNA 2 architecture used in Series X does not have tensor core equivalents, but Microsoft and AMD have come up with a novel, efficient solution based on the standard shader cores. With over 12 teraflops of FP32 compute, RDNA 2 also allows for double that with FP16 (yes, rapid-packed math is back). However, machine learning workloads often use much lower precision than that, so the RDNA 2 shaders were adapted still further.

"We knew that many inference algorithms need only 8-bit and 4-bit integer positions for weights and the math operations involving those weights comprise the bulk of the performance overhead for those algorithms," says Andrew Goossen. "So we added special hardware support for this specific scenario. The result is that Series X offers 49 TOPS for 8-bit integer operations and 97 TOPS for 4-bit integer operations. Note that the weights are integers, so those are TOPS and not TFLOPs. The net result is that Series X offers unparalleled intelligence for machine learning."

Edit: tuohan olikin vanha, siihen vain linkattiin nyt kun Microsoft paljasti lisää Xbox arkkitehtuuristaan.
Luvut int8 ja int4 suorituskyvylle on noin neljännes 2080ti:n suorituskyvystä tensor ytimillä. FP32 ja FP16 on taas melko lähellä. Toivottavasti tulee se 80CU malli sieltä, niin saatais ainakin FP suorituskykyä ihan urakalla.
 
Xboxista kerrotiin lisää, niin eurogamer teki siitä jutun. Siitä voisi nyt jotain päätellä RDNA2:stakin, tämä oli nyt aika mielenkiintoinen pätkä artikkelissa:

The RDNA 2 architecture used in Series X does not have tensor core equivalents, but Microsoft and AMD have come up with a novel, efficient solution based on the standard shader cores. With over 12 teraflops of FP32 compute, RDNA 2 also allows for double that with FP16 (yes, rapid-packed math is back). However, machine learning workloads often use much lower precision than that, so the RDNA 2 shaders were adapted still further.

"We knew that many inference algorithms need only 8-bit and 4-bit integer positions for weights and the math operations involving those weights comprise the bulk of the performance overhead for those algorithms," says Andrew Goossen. "So we added special hardware support for this specific scenario. The result is that Series X offers 49 TOPS for 8-bit integer operations and 97 TOPS for 4-bit integer operations. Note that the weights are integers, so those are TOPS and not TFLOPs. The net result is that Series X offers unparalleled intelligence for machine learning."

Edit: tuohan olikin vanha, siihen vain linkattiin nyt kun Microsoft paljasti lisää Xbox arkkitehtuuristaan.

Nämä matalan tarkkuuden pistetulo-/konvoluutiokäskyt oli tosiaan jo Vega 20ssä(Radeon VII) mutta puuttui RDNA1stä.

Eli siis yhdessä 32-bittisessä linjassa voidaan laskea joko 2-elementtinen 16-bittinen (int tai fp16), 4-elementtinen 8-bittinen(int) tai 16-elementtinen 4-bittinen pistetulo/konvoluutio, ja kaikissa on vielä lisäksi se ylimääräinen input että niitä voi ketjuttaa pidemmiksi pistetuloiksI/konvoluutoiksi.

ELi yksi RDNAn 32*32-bittinen SIMD-array laskee 64 16-bittistä FMAta, 128 8-bittistä MAC-operaatiota tai 256 4-bittistä mac-operaatiota.

Mutta siinä missä AMDllä vaan saadaan koko linjojen leveys hyödynnettyä myös kapeammille tietotyypeille, ja laskettua sen "täysi" 1024 bittiä sitä tulosta, nVIdialla jokainen tensoriydin laskee (4xN) x (Nx4) + (4x4) -matriisien FMA-operaation (missä N = 32/bittileveys, eli esim. FP16lla 4) jolloin kokonaisuudessaan esim. Fp16lla lasketaan 64 FMAta = 128 "flopsia".

Pikaisesti kuulostaa yhtä nopealta, mutta kun nVidialla noita tensoriytimiä on yksi 16 SIMT-linjaa kohden eli tuplasti enemmän suhteessa normaaliin shader-tehoon.

Se, että nVidialla on ihan dedikoitu matriisikertolaskukäsky eikä pelkkää pistetuloa (joista sitten softalla muodostetaan matriisikertolasku) säästää nVidialla aika reippaasti (ytimen sisäisissä) datansiirroissa ja mahdollistaa tuon hurjan suorituskyvyn noille nVidian tensoriyksiköille, kun sama input-data saadaan noilla 4-kokoisilla matriiseille hyödynnettyä neljään kertaan.


Sekä neuroverkkojen että säteenjäljityksen suhteen nVidialla ja AMDllä on erilainen filosofia; AMD pyrkii tekemään näyttistensä shadereista yleiskäyttöisiä rinnakkaislaskentaprosessoreita, joihin sitten lisäillään erikoiskäskyjä että niillä saa tehtyä erikoistuneita asioita nopeammin (TMUihin integroitu säteenjäljitys on tällainen, koska TMUt on tiukasti shaderien kyljessä) , siinä missä nVIdia tekee ihan enemmän erilaisia erikoistuneita yksiköitä muiden asioiden tekemiseen eikä yritä tehdä niin paljoa shadereilla.

nVidian suurempi määrä erikoisyksiköitä voi mahdollistaa nVidialle paremman energiatehokkuuden ja suorituskyvyn niillä asioilla joille nVidialla on erikoisyksiköt, mutta AMDn tapa olla käyttämättä niihin niin paljoa pinta-alaa tarkoittaa että AMD voi siten tehdä shadereista järeämpiä ja olla nopeampi siellä missä näitä ei voida hyödyntää. Lisäksi AMD säästää tällä tuotekehityskustannuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Twitter jengi tuntuu olevan myös aika pähkinöinä tehon kulutuksesta. Siellä on esitetty että toi Xboxin GPU kulutus olisi 130-140W

 
Twitter jengi tuntuu olevan myös aika pähkinöinä tehon kulutuksesta. Siellä on esitetty että toi Xboxin GPU kulutus olisi 130-140W

Se nyt taitaa olla jostain hihasta vedetty arvio. Ainakin tuossa uusimmassa esityksessä oli anandin seurannan mukaan kohta:

"09:31PM EDT - Q: TDP? A: Not commenting. There's so many things that are involved in the TDP, and tradeoffs. We're not really able to descibe it without describing it in a technical environemtn"

Protoissa taisi olla muistaakseni 300W virtalähteet. Selkeästi energiatehokkuus on parantunut, mutta eiköhän tuo 130-140W ole vain jonkun veikkausta, eikä ns. oikeaa tietoa.
 
Tuo GPU:n kulutus on arvioitu sen mukaan, että huhutaan TDP:n olevan 200W (tätä ei kai ole missään varmistettu?) mistä osa menee luonnollisesti prosessorille (~<60W) ja muille yksiköille kuin GPU:lle
 
Anandin seurannassa oli tämä maininta:

09:21PM EDT - CUs have 25% better perf/clock compared to last gen

Oletettavasti last gen Xbox one X, kerran on mikkisoftan esitys. RDNA2:n esittelyslidet lupaa kyllä ipc parannusta, mutta 25% ipc lisäys oli jo RDNA1 esittelyslideissä. Ainakaan sen perusteella ei tulisi odotettua isoa ipc loikkaa RDNA1 -> RDNA2 välille.
 
Anandin seurannassa oli tämä maininta:

09:21PM EDT - CUs have 25% better perf/clock compared to last gen

Oletettavasti last gen Xbox one X, kerran on mikkisoftan esitys. RDNA2:n esittelyslidet lupaa kyllä ipc parannusta, mutta 25% ipc lisäys oli jo RDNA1 esittelyslideissä. Ainakaan sen perusteella ei tulisi odotettua isoa ipc loikkaa RDNA1 -> RDNA2 välille.
Eikö tuon konsoli gpu:n pitänyt olla jonkinlainen custom / hybridi eli en lähtisi sen pohjalta spekuloimaan RDNA2 tehoja
 
Eikö tuon konsoli gpu:n pitänyt olla jonkinlainen custom / hybridi eli en lähtisi sen pohjalta spekuloimaan RDNA2 tehoja
RDNA2:een se perustuu, mutta MS ei tarkentanut mihin "last gen" viittaa, voi yhtä hyvin viitata RDNA1:een kuin X1X:ään, mutta "25% nopeampi" kuulostaa liian pieneltä X1X:ään missä mentiin jossain Polaris-tasolla suurin piirtein ulkomuistista ja RDNA1 tarjosi Vegaan nähden sen 25% (ja ainakin ulkomuistista Vegan IPC oli parempi kuin Polariksen)
 
Eikö tuon konsoli gpu:n pitänyt olla jonkinlainen custom / hybridi eli en lähtisi sen pohjalta spekuloimaan RDNA2 tehoja

Onhan se hybridi, niin on kyllä edelliset xboxitkin. Eli siinä mielessä kyllä turhaa vertailua. Esim eurogamer yritti samoilla ydinmäärillä ja kelloilla vertailla tahiti - polaris -navi eroja.
Firestrike: Polaris -> Navi +18%
Timespy: Polaris -> Navi +36%

Noihin nähden tuo 25% tuntuu kyllä oudolle.
 
Onhan se hybridi, niin on kyllä edelliset xboxitkin. Eli siinä mielessä kyllä turhaa vertailua. Esim eurogamer yritti samoilla ydinmäärillä ja kelloilla vertailla tahiti - polaris -navi eroja.
Firestrike: Polaris -> Navi +18%
Timespy: Polaris -> Navi +36%

Noihin nähden tuo 25% tuntuu kyllä oudolle.
Milläs tasolla se nyt mielestäsi on hybridi kun AMD sanoo että se perustuu RDNA2:een ja Microsoft sanoo että se perustuu RDNA2:een?
 
Milläs tasolla se nyt mielestäsi on hybridi kun AMD sanoo että se perustuu RDNA2:een ja Microsoft sanoo että se perustuu RDNA2:een?
Jo siinä kirjoittamassasi uutisessa sanotaan, että siinä gpu:ssa on custom yksiköitä
 
Milläs tasolla se nyt mielestäsi on hybridi kun AMD sanoo että se perustuu RDNA2:een ja Microsoft sanoo että se perustuu RDNA2:een?

Hybrdi ainakin siinä mielessä, että on omat ip blokit mukana, eikä ole puhdas RDNA2.

Kiersi tuosta kesällä pari huhua, että konsolit olisi oikeasti RDNA 1.5, eikä RDNA2.
Huikea tietovuoto! Tässä ovat PlayStation 5:n ja Xbox Series X:n tarkat tiedot – joku ehkä pettyy

Edit: Oikeastaan tuo epämääräinen RDNA 1.5 huhukaan ei nyt vaikuta mitään. Edeltävät xboxit oli custom piirejä, jolle ei ole suoraa vastinetta ja niin on uudet konsolitkin. Joten siitä tuo hybrdi/hybridi vertailu tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Jo siinä kirjoittamassasi uutisessa sanotaan, että siinä gpu:ssa on custom yksiköitä
Hybrdi ainakin siinä mielessä, että on omat ip blokit mukana, eikä ole puhdas RDNA2.

Kiersi tuosta kesällä pari huhua, että konsolit olisi oikeasti RDNA 1.5, eikä RDNA2.
Huikea tietovuoto! Tässä ovat PlayStation 5:n ja Xbox Series X:n tarkat tiedot – joku ehkä pettyy

Edit: Oikeastaan tuo epämääräinen RDNA 1.5 huhukaan ei nyt vaikuta mitään. Edeltävät xboxit oli custom piirejä, jolle ei ole suoraa vastinetta ja niin on uudet konsolitkin. Joten siitä tuo hybrdi/hybridi vertailu tulee.

Aivan, juu, oletin "hybridin" tarkoittavan tässä tapauksessa hybridiä AMD:n eri arkkitehtuureista kuten (monet) aiemmat konsolipiirit ovat olleet.
 
RDNA2:een se perustuu, mutta MS ei tarkentanut mihin "last gen" viittaa, voi yhtä hyvin viitata RDNA1:een kuin X1X:ään, mutta "25% nopeampi" kuulostaa liian pieneltä X1X:ään missä mentiin jossain Polaris-tasolla suurin piirtein ulkomuistista ja RDNA1 tarjosi Vegaan nähden sen 25% (ja ainakin ulkomuistista Vegan IPC oli parempi kuin Polariksen)
Olikos joku Sonyn teknikon haastattelu jossa kertoi ettei sitä voi sanoa RDNA2,tuosta nyt olisko kuukausi about aikaa.. löytyykin varmasti vielä kun kerkiän vain etsiä sen tähän.
 
Olikos joku Sonyn teknikon haastattelu jossa kertoi ettei sitä voi sanoa RDNA2,tuosta nyt olisko kuukausi about aikaa.. löytyykin varmasti vielä kun kerkiän vain etsiä sen tähän.
Sonyn siru ei ole sama kuin MS:n siru, se nähdään jos/kun Sony avaa tarkemmin mitä heillä siellä on, että mitä ne erot ovat.
Sonyn kohdalla on spekuloitu, että esimerkiksi geometriayksikkö ei olisi "RDNA2-tasoa" mutta tästä tai mistään muustakaan ei ole varmuutta.
 
Microsoftilta tullut uuden xboxin säteenjäljitysnopeuslukemia

202008180228051_575px.jpg


Tuo tarkoittaa kahdeksaa laatikkotarkastusta tai kahta kolmiotarkastusta kellojaksossa / DCU.

Eli big naville jos DCUita olisi 40 ja kellot esim. 1.8 GHz tarkoittaisi 576 miljardia laatikkotarkastusta sekunnissa.

Jos jokaiselle säteelle tarvitaan vaikka keskimäärin 40 laatikkotarkastusta ja keskimäärin kaksi kolmiotarkastusta, tarkoittaa n. 12 miljardia sädettä sekunnissa.

Jos softa jäljijttää jokaista primäärisädettä kohden 5 secondäärisädettä, tarkoittaa ~2 miljardia primääräsädettä sekunnissa. 60 FPSllä siis 33.3 miljoonaa primäärisädettä sekunnissa. ELi 4k-resolla ~4 primäärisädettä/pikseli/frame.


edit: lukuja vähän korjattu oikeasti asiasta tietävän kaverin palautteen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä näissä säteenjäljitysyksiköissä aika mukavasti vääntöä on.

Miten toi suhteutettuna nykyisten RTX korttien jerkkuun? Ollaanko saamassa minkä verran lisää puhtia vai onko sitä edelleen vaikea arvioida kun nvidia ilmottaa noi miten ilmottaa?
 
Microsoftilta tullut uuden xboxin säteenjäljitysnopeuslukemia

202008180228051_575px.jpg


Tuo tarkoittaa kahdeksaa laatikkotarkastusta tai kahta kolmiotarkastusta kellojaksossa / DCU.

Eli big naville jos DCUita olisi 40 ja kellot esim. 1.8 GHz tarkoittaisi 576 miljardia laatikkotarkastusta sekunnissa.

Jos jokaiselle säteelle tarvitaan vaikka keskimäärin 24 laatikkotarkastusta ja keskimäärin kaksi kolmiotarkastusta, tarkoittaa n. 18 miljardia sädettä sekunnissa.

Jos softa jäljijttää jokaista primäärisädettä kohden 5 secondäärisädettä, tarkoittaa ~3 miljardia primääräsädettä sekunnissa. 60 FPSllä siis 50 miljoonaa primäärisädettä sekunnissa. ELi 4k-resolla ~6 primäärisädettä/pikseli/frame.

Kyllä näissä säteenjäljitysyksiköissä aika mukavasti vääntöä on.
Olettaen että noi on siis identtiset RDNA2:n kanssa, kun MS huutelee customeiksi
 
Miten toi suhteutettuna nykyisten RTX korttien jerkkuun? Ollaanko saamassa minkä verran lisää puhtia vai onko sitä edelleen vaikea arvioida kun nvidia ilmottaa noi miten ilmottaa?

edit: muutan arviotani reippaasti, koska sain palautetta kaverilta joka oikeasti tietää näistä minua enemmän (ja vähän liikaakin)

GTX2080 TI pystyy sittenkin ehkä 222 444? miljardiin(136*1.635GHz)68*4*1.635 GHz laatikkotarkastukseen sekunnissa, eli luokkaa n. 40 80% tämän laatikkotarkastusten nopeudesta.

Tämä matchäisi nVidian mainostamaan 10 gigarayhin/s jos jokaiselle säteelle tehdään optimistisesti esim 18 laatikkotarkastusta ja yksi kolmiotarkastus ja kolmiotarkastuksen nopeus on sama neljäsosa)

Tämä matchäisi nVidian mainostamaan 10 gigarayhin/s jos puu on radix-4-puu ja joka tasolla joka yksikkö tekee tarkastuksen 4lle lapselle rinnakkain, ja valitsee niistä yhden ja tasoja puussta käydään läpi n. 10kpl (radix4-puu tarkoittaa puolta tasojen määrää radix2-puuhun verrattuna joten 10 on lähempänä todellista ja sen jälkeen vielä joku kolmiotarkastus.
 
Viimeksi muokattu:
Miten sitten lie vaikuttaa tämä:
4 texture or ray ops/clk per CU.

Eli onko Nvidialla etu siinä kun sillä on erilliset säteenjäljitysytimet?

Mitään näistä en itse ymmärrä, siksi kyselen viisaammilta...
 
Miten sitten lie vaikuttaa tämä:
4 texture or ray ops/clk per CU.

Eli onko Nvidialla etu siinä kun sillä on erilliset säteenjäljitysytimet?

Mitään näistä en itse ymmärrä, siksi kyselen viisaammilta...
Teoriassa mikäli tulee vastaan tilanne, missä teksturointisuorituskyky muodostuu pullonkaulaksi (ts kaikkea renderöitävän ruudun teksturointioperaatioita ei ehditä hoitamaan kyllin nopeasti kun osa ajasta menee säteenseurantaan)
Siitä en sitten tiedä tuleeko tuollaisia tilanteita vastaan esimerkiksi tämänhetkisissä tai lähitulevaisuuden peleissä.
 
Miten sitten lie vaikuttaa tämä:
4 texture or ray ops/clk per CU.

Eli onko Nvidialla etu siinä kun sillä on erilliset säteenjäljitysytimet?

Mitään näistä en itse ymmärrä, siksi kyselen viisaammilta...
Tuosta 3000 sarjan RT toteutuksesta vielä niin vähän tietoa että vertailu ei onnistu tietenkään siihen.
Mutta ei edes 2080Ti verrannollista arvoa ole johon voisi vertailla.

"Neither Microsoft nor NVIDIA have provided their performance metrics for DXR performance, so we are unable to compare both architectures. NVIDIA only confirmed that their RTX 20 series can offer 11 Gigarays/sec, and this value is likely to increase with the upcoming Ampere series.

Microsoft’s approach to ray tracing is no different than NVIDIA RTX implementation, as it does not fully replace ray tracing, it’s a hybrid, a simplified version that provides more visual fidelity at reasonable performance, or as Microsoft calls it an ‘economical upgrade to traditional rendering’."
-VideoCardz
 
Tuosta 3000 sarjan RT toteutuksesta vielä niin vähän tietoa että vertailu ei onnistu tietenkään siihen.
Mutta ei edes 2080Ti verrannollista arvoa ole johon voisi vertailla.

"Neither Microsoft nor NVIDIA have provided their performance metrics for DXR performance, so we are unable to compare both architectures. NVIDIA only confirmed that their RTX 20 series can offer 11 Gigarays/sec, and this value is likely to increase with the upcoming Ampere series.

Microsoft’s approach to ray tracing is no different than NVIDIA RTX implementation, as it does not fully replace ray tracing, it’s a hybrid, a simplified version that provides more visual fidelity at reasonable performance, or as Microsoft calls it an ‘economical upgrade to traditional rendering’."
-VideoCardz
Tuossa ylempänä oli hkultalan laskelmia, joiden mukaan RTX 2080 Ti:n RT-suorituskyky olisi mahdollisesti noin 40% 80CU 1,8 GHz:n RDNA2:n suorituskyvystä sillä oletuksella, että RDNA2:n säteenseurantasuorituskyky per (D)CU on identtinen XSX:n kanssa ja laskelmat osuvat oikeaan NVIDIAn gigaraysin tulkinnan osalta (koska nvidia ei vastaavia lukuja ole kertonut)

Tuo Videocardzin setti on siltä osin ihan soopaa, että ei kyse ole mistään "yksinkertaistetusta ratkaisusta" tms vaan siitä ettei yksinkertaisesti voida tehdä rautaa (ainakaan sellaista mihin yhtään kellään olisi varaa), joka riittäisi sekä rasterointipuolella nykypeleille että täysin säteenseurannalla toteutettuihin AAA-luokan peleihin (joita jonkun pitäisi sitten lähteä vääntämään tietäen ettei ne pyöri käytännössä yhtään millään)
 
Jännä sinänsä että aiemminhan meillä on aina joku valmistaja lähtenyt tarjoamaan perinteisen näytönohjaimen kylkeen jotain erillistä kiihdytinkorttia jotain uutta juttua varten, esim. PhysX ja aiemmin historiassa Voodoo. Miksei kukaan tee nyt pelkästään RT-laskentaan pyhitettyä lisäkorttia? Toki GPU:t sen tulevaisuudessa hoitaa suvereenisti, mutta tässä muutaman siirtymävuoden aikana voisi olla sellaisellekin markkinoita.
 
Jännä sinänsä että aiemminhan meillä on aina joku valmistaja lähtenyt tarjoamaan perinteisen näytönohjaimen kylkeen jotain erillistä kiihdytinkorttia jotain uutta juttua varten, esim. PhysX ja aiemmin historiassa Voodoo. Miksei kukaan tee nyt pelkästään RT-laskentaan pyhitettyä lisäkorttia? Toki GPU:t sen tulevaisuudessa hoitaa suvereenisti, mutta tässä muutaman siirtymävuoden aikana voisi olla sellaisellekin markkinoita.
Voodoot hoitivat ihan itse sen renderöinnin, syy miksi ne olivat "lisäkortteja" oli se ettei niissä ollut 2D-rautaa lainkaan. 3D-setteihin tällä ei kuitenkaan ollut vaikutusta millään tasolla vaan sen ne hoitivat ihan yksinään.
Säteenseurannan kohdalla ongelma on viiveet, data pitäisi lähettää näytönohjaimelta verrattain hitaasti toiselle kortille, joka tekee hommansa ja lähettää taas datan verrattain hitaasti takaisin jotta ruutu voidaan prosessoida loppuun, ellei sitten tehtäisi pelkästään sitä säteenseurantaa käyttäviä pelejä ja sillä säteenseurantakortilla olisi muu tarvittava rauta kuvan tuottamiseen mukana. Fysiikka ei ole yhtä aikakriittinen operaatio, joten siinä homma toimi erilliskortillakin ihan järkevästi.
 
Jännä sinänsä että aiemminhan meillä on aina joku valmistaja lähtenyt tarjoamaan perinteisen näytönohjaimen kylkeen jotain erillistä kiihdytinkorttia jotain uutta juttua varten, esim. PhysX ja aiemmin historiassa Voodoo. Miksei kukaan tee nyt pelkästään RT-laskentaan pyhitettyä lisäkorttia? Toki GPU:t sen tulevaisuudessa hoitaa suvereenisti, mutta tässä muutaman siirtymävuoden aikana voisi olla sellaisellekin markkinoita.
Ne toimisivat hyvin vain peleissä joissa kaikki rendataan säteenseurannalla. Tälläisiä pelejä ei taida pahemmin olla, niin kysyntääkään jollekkin 1000+ euron lisäkortille tuskin olisi. Ammattikäytössä RT laskenta hoidetaan tätä nykyä tehokkaimmin käsittääkseni 64 ytimisillä EPYC prossuilla.
 
Ne toimisivat hyvin vain peleissä joissa kaikki rendataan säteenseurannalla. Tälläisiä pelejä ei taida pahemmin olla, niin kysyntääkään jollekkin 1000+ euron lisäkortille tuskin olisi. Ammattikäytössä RT laskenta hoidetaan tätä nykyä tehokkaimmin käsittääkseni 64 ytimisillä EPYC prossuilla.

Epycistä en tiedä, mutta tuossahan tuli selville miksi kortti olisi taloudellinen itsemurha. RT only pelit ei pyörisi millään muulla raudalla siedettävästi, normipeliin sen efektien tuominen ei toimi, kun se pitäisi yhdistää tavalliseen rasterointiin.

Eli eiköhän kehitys mene niin, että noita RT tehosteita alkaa tulemaan aina vain enemmän, sitten aletaan panostaa aina vain vähemmän ja vähemmän normi valalaistukseen/heijastuksiin/varjoihin, kun se on käsityötä. Viimein ne peruskortit on niin nopeita, että voidaan vaihtaa RT onlymodeen, joko skaalattuna tai variable shading raten avulla viritettynä.

Vähän muuten mietityttää onko tulevaisuus muuten DLSS/MachineML skaalauksia, vai tuon Xbox esityksen mukaista todella rajua variable shading rate featuren käyttöä. Siinähän esimerkkikuvasta valtaosa rendattiin käytännössä 1080p resolla sitten kriittiset osat vedettiin 4k tarkkuudella.
 
Epycistä en tiedä, mutta tuossahan tuli selville miksi kortti olisi taloudellinen itsemurha. RT only pelit ei pyörisi millään muulla raudalla siedettävästi, normipeliin sen efektien tuominen ei toimi, kun se pitäisi yhdistää tavalliseen rasterointiin.

Eli eiköhän kehitys mene niin, että noita RT tehosteita alkaa tulemaan aina vain enemmän, sitten aletaan panostaa aina vain vähemmän ja vähemmän normi valalaistukseen/heijastuksiin/varjoihin, kun se on käsityötä. Viimein ne peruskortit on niin nopeita, että voidaan vaihtaa RT onlymodeen, joko skaalattuna tai variable shading raten avulla viritettynä.

Vähän muuten mietityttää onko tulevaisuus muuten DLSS/MachineML skaalauksia, vai tuon Xbox esityksen mukaista todella rajua variable shading rate featuren käyttöä. Siinähän esimerkkikuvasta valtaosa rendattiin käytännössä 1080p resolla sitten kriittiset osat vedettiin 4k tarkkuudella.
Jep, parin vuoden päästä joku 1080 ti tehoinen rasterointiengine saataneen pakattua ihan minimaaliseen tilaan ja loppu pii voidaan hyvillä mielin käyttää pelkkään säteenseurantaan, näin legacypelit toiminevat ihan riittävällä nopeudella ja uudet säteenseurannalla puhtaasti toteutetut pelit rullaavat nopeasti.

Skaalaustekniikat on ihan oleellinen osa ainakin yli 4k resoluutiolla tapahtuvaa pelaamista nyt ja tulevaisuudessa. 4k ja sitä alle variable rate shading tuonee paremman lopputuloksen, sillä näin vältytään pehmeiltä kappaleiden välisiltä reunoilta ja (pehemeyden poistamisesta johtuvilta) terävöitysartefakteilta.
 
Jännä sinänsä että aiemminhan meillä on aina joku valmistaja lähtenyt tarjoamaan perinteisen näytönohjaimen kylkeen jotain erillistä kiihdytinkorttia jotain uutta juttua varten, esim. PhysX ja aiemmin historiassa Voodoo. Miksei kukaan tee nyt pelkästään RT-laskentaan pyhitettyä lisäkorttia? Toki GPU:t sen tulevaisuudessa hoitaa suvereenisti, mutta tässä muutaman siirtymävuoden aikana voisi olla sellaisellekin markkinoita.

Koska sellaisessa ei olisi mitään järkeä.

Nykyaikaisissa rasterointinäyttiksissä on rasterointispesifistä rautaa n. 10% siitä piirin pinta-alasta.
Sitten siellä on ehkä n. toiset 10% tekstuuriyksiköitä(TMU) jotka on grafiikkaspesifistä muttei rasterointispesifistä.

Loput n. 80% on geneeristä rinnakkaislaskentarautaa (shader-ytimiä yms.)

Jos tehtäisiin "pelkkä säteenjäljitysnäyttis", siellä tarvittaisiin edelleen suuri määrä sitä geneeristä rinnakkaislaskentarautaa, sekä ne TMUt.

ELi meillä olisi kaksi täysin erillistä piiriä joista toisen TMUt ja shaderit idlaa samalla kun toisen piirin TMUita ja shadereita kuormitetaan huomattavasti.
Lisäksi kaikki hybridimoodit olisi kommunikaatiopullonkaulojen takia hyvin hankalia


Ziljona kertaa järkevämpää tehdä vaan esim. 10% isompi piiri jossa 9% on rasterointispesifistä rautaa, 9% säteenjäljitysspesifistä rautaa, 9% TMUita ja loput geneeristä rinnakkaislaskentarautaa, ja saada 91% piiristä hyötykäyttöön kumpaa tahansa renderöintemetodia käyttämällä.

Tai jos halutaan vielä enemmän säteenjäljitystehoa, sitten tehdä 20% isompi piiri josta n. 8% on rasterointispesifistä rautaa, n. 8% TMUita, n. 16% säteenjäljitysyksiköitä ja loput geneeristä rinnakkaislaskentarautaa.
 
Viimeksi muokattu:
Voodoot hoitivat ihan itse sen renderöinnin, syy miksi ne olivat "lisäkortteja" oli se ettei niissä ollut 2D-rautaa lainkaan.

Tai oikeastaan: ne eivät olleeet VGA-yhteensopivia (eikä kyllä MDA/CGA/EGA-yhteensopiviakaan), jolloin PCn BIOS, DOS eikä mitkään DOS-ohjelmat eivät osanneet käyttää sitä tekstin ja 2d-grafiikan tunkemiseen ruudulle.

Teoriassa olisi mahdollista tehdä windowsille tai X window systemille ajurit, jotka piirtäisivät niiden 2d-grafiikat perinteisellä Voodoolla. Ja BIOSsista pitäisi säätää että kone suostuu boottaamaan vaikkei tunnista ollenkaan "näyttistä".

En kuitenkaan ole kuullut, että kukaan olisi tällaisia ajureita väsännyt.
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä on viimeisimmät huhut tän ulos tulemisesta? Lokakuussa vai myöhemmin?
 
Mitkä on viimeisimmät huhut tän ulos tulemisesta? Lokakuussa vai myöhemmin?

Ei ole juurikaan mitään tietoa. Mutta itte veikkaan että nahkatakkiin pukeutunut namusetä kun on omat namunsa saanut esiteltyä kasienheiluttelu lukujen kanssa, niin eiköhän se AMD ala myös jotain kiusauksia pistä, eli kohta varmaan alkaa infoa tippumaan.

Olis aika tärkeää AMD:n saada omat läpyskät pihalle suht samaan aikaan, jos tulee kuukausia perässä niin nvidia ehtii kyllä myydä omiaan aika tavalla. Lomakauteen AMD varmasti mielii mukaan.
 
Ei ole juurikaan mitään tietoa. Mutta itte veikkaan että nahkatakkiin pukeutunut namusetä kun on omat namunsa saanut esiteltyä kasienheiluttelu lukujen kanssa, niin eiköhän se AMD ala myös jotain kiusauksia pistä, eli kohta varmaan alkaa infoa tippumaan.

Olis aika tärkeää AMD:n saada omat läpyskät pihalle suht samaan aikaan, jos tulee kuukausia perässä niin nvidia ehtii kyllä myydä omiaan aika tavalla. Lomakauteen AMD varmasti mielii mukaan.

Joo, ei tuo RDNA 2 ole vähään aikaan tulossa. Huhut ovat heiluneen syyskuu-marraskuu välillä, mutta mitään oikeasti luotettavan oloista ei ole kuulunut.

Raja kun on siirtynyt Intelille, niin se pahin hypemieskin on poissa. Oletettavasti vetävät radiohiljaisuutta Amperen julkaisuun asti, sitten kun on suorituskyky ja hinnat selvillä on luvassa teaseria/joku vuotava testitulos. Seuraavaksi tulee kai arkkitehtuurin esittely ja jos ollaan pitkällä julkaisuputkessa, niin kortit esitellään samalla.
 
Joo, ei tuo RDNA 2 ole vähään aikaan tulossa. Huhut ovat heiluneen syyskuu-marraskuu välillä, mutta mitään oikeasti luotettavan oloista ei ole kuulunut.

Raja kun on siirtynyt Intelille, niin se pahin hypemieskin on poissa. Oletettavasti vetävät radiohiljaisuutta Amperen julkaisuun asti, sitten kun on suorituskyky ja hinnat selvillä on luvassa teaseria/joku vuotava testitulos. Seuraavaksi tulee kai arkkitehtuurin esittely ja jos ollaan pitkällä julkaisuputkessa, niin kortit esitellään samalla.
Aika nopeasti Amperen julkaisun jälkeen pitäisi alkaa konkretiaa tulla. CP2077 lähestyy ja moni ei varmaan jää odottelemaan, jos on vain epämääräistä pp-esitystä ja todellinen saatavuus joskus joulun jälkeen ja ensi vuoden puolella.
 
PS5 tulee nyt huhujen mukaan 20.11 tjsp. Jossain vaiheessa vihjattiin, että gpu:t olisivat ensimmäiset RNDA2 tuotteet.

Mutta olisihan tuosta syytä jo kuulla jotain Amperen esittelyn/ensimmäisten korttien arvostelujen jälkeen. Siinä vaiheessa tietää jo mihin oma vauhti yltää ja mihin hinnoittelu kannattaa säätää.
 
PS5 tulee nyt huhujen mukaan 20.11 tjsp. Jossain vaiheessa vihjattiin, että gpu:t olisivat ensimmäiset RNDA2 tuotteet.

Mutta olisihan tuosta syytä jo kuulla jotain Amperen esittelyn/ensimmäisten korttien arvostelujen jälkeen. Siinä vaiheessa tietää jo mihin oma vauhti yltää ja mihin hinnoittelu kannattaa säätää.
Ei vihjattu vaan sanoivat suoraan että "Big Navi" tulee olemaan heidän (AMD) ensimmäinen RDNA2-tuote. Kysymys onkin siis laskeeko AMD konsolipiirit omiksi tuotteiksiin vai ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom