Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei, Päinvastoin. Mitä matalampi FPS suhteessa framerateen, sitä vähemmän vsync suhteessa tuntuu.
Jos virkistystaajuus on 60 Hz ja peli pyörisi 70 Hz, vsyncin kanssa se pyörii 60 Hz:lla.
Jos virkistystaajuus on 60 Hz ja peli pyörisi 59 Hz, vsyncin kanssa se pyörii 30 Hz:lla (60/2)
Jos virkistystaajuus on 60 Hz ja peli pyörisi 25 Hz, vsyncin kanssa se pyörii 20 Hz:lla (60/3)
Jos virkistystaajuus on 60 Hz ja peli pyörisi 19 Hz, vsyncin kanssa se pyörii 15 Hz:lla (60/4)
Oletko nyt ihan varma, että se tahdistaa sen noin, eikä vaan kasvata frametimea tietyillä frameilla? Vsync-päällä voi mielestäni saada 59fps, jotkut framet vaan menee pidempään kuin toiset.
Mitä oikein tarkoitat "kasvata frametimeä tietyillä frameilla" ?
Ilman mitään g-/freesynciä joka framen virkistys ruudulle kestää aina tasan saman ajan. Ja ilman kolmoispuskurointia yhtä puskuria virkistetään ruudulle, toiseen rendataan kuvaa.
Tällöin aika, joka käytetään framen piirtämiseen on aina virkitysajan moninkerta. (kun piirtäminen valmistuu aiemmin, näyttis sitten idlaa sen loppuajan).
Sama kuva näytetään yhden, kahden, kolmen, tai neljän jne virkistyksen ajan.
Kyllä FE:llä on vedelty 36-41 MH/S. Tuskin tuosta nopeampi on RX.
Lähteet? En ole tuollaisia kuvankaappauksia nähnyt vaikka seuraankin "skeneä".Kyllä FE:llä on vedelty 36-41 MH/S. Tuskin tuosta nopeampi on RX.
Lähteet? En ole tuollaisia kuvankaappauksia nähnyt vaikka seuraankin "skeneä".
Toimiiko vsync todellakin nykyään noin? Joskus aikoinaan kuvaputkinäyttöjen aikaan oppi laittamaan mokoman pois päältä kun tiputukset olivat näytön päivitystaajuuden monikertoja. Eli siis jos peli olisi jaksanut pyöriä 59 fps nopeudella ja monitorin päivitystaajuus oli 60 Hz, niin käytännössä peli pyöri 30 fps:n nopeudella.Oletko nyt ihan varma, että se tahdistaa sen noin, eikä vaan kasvata frametimea tietyillä frameilla? Vsync-päällä voi mielestäni saada 59fps, jotkut framet vaan menee pidempään kuin toiset.
Eli yhden sekunnin sisään mahtuu jaksoja, jolloin se ajaa 60fps ja 30fps , ja lopullinen fps tasoittuu tuonne välille:
![]()
T: Vsync-pelaaja.
Kyllä, JOS jokainen ruutu vie TASAN 1/59 sekuntia. Aika harvinainen tilanne muuttuvassa pelissä.Eikö tuolle nopeuden puolittumiselle ole täydet perusteet? Jos tietokone pystyy laskemaan 59 ruutua sekunnissa, niin silloin yhdelle ruudulle kuluva aika on 1/59 sekuntia, mikä on enemmän kuin 1/60 sekuntia (näytön taajuus), jolloin jokainen ruutu joka piirretään nyt, voidaan näyttää korkeintaan kahden ruudunpäivityksen päästä.
Menee hankalaksi selittää, niin esimerkeillä:
1 ruutu on hankala piirtää ja sen piirtämiseen käytetään 2 virkistysjaksoa.
58 ruutua on helppo piirtää ja niiden piirtämiseen käytetään 1 virkistysjakso.
Näin Vsync-penaltyksi tulee esimerkissä 1 virkistyjakso ja avg fps on 59. Sinun selityksestäsi voi saada sen kuvan, että fps on 30..
Aivan, eli siis tuohon ei ole mitään lisä-älyä saatu, mitä vähän ihmettelinkin. Tuo 59 fps on sinällään aika normaali tilanne, jos peli ei jostain syystä pyöri jatkuvasti yli 60 fps nopeudella, niin esim. vähän raskaampaan peliympäristöön siirtyminen rampauttaa kuvanpäivityksen. Itse siedän tuota ruudun repeilyä, mutta en ruudunpäivitysnopeuden laskua, joten se on aika luonnollinen valinta.Kyllä, JOS jokainen ruutu vie TASAN 1/59 sekuntia. Aika harvinainen tilanne muuttuvassa pelissä.
Tässä tapauksessa pointti oli että yksi ruutu vie sen 2/60 sec ja loput 58 ruutua vie 1/60 sec. Silloin tuo yksi hidas tiputtaa frames per SECOND arvon juurikin 59, mutta loput 58 ruutua piirretään silti nopeudella 60fps. Lopputulos sekunnille siis 59 ruutua, joista yksi oli hidas.
Lasket keskiarvoa.
Minä puhuin hetkellisestä FPS:stä.
Ja siihen, miten keskiarvo lasketaan hetkellisestä ei vsync vaikuta mitenkään.
Kyllä tuo tilanne tapahtuu usein, mikäli kone ei ole tarpeeksi tehokas saavuttamaan jatkuvaa yli 60 fps:n nopeutta. Ei tietenkään vaikuta koneisiin, joissa on markkinoiden nopein näytönohjain, mutta budjettipelaaja varmasti kytkee mieluummin vsyncin päältä, jos vaihtoehtona on pudottaa grafiikka-asetuksia alaspäin...
Yleensä niissä peleissä mitä itse pelailen, fps ei "seilaile" vaan on aika tasainen. Tuollaisissa tilanteissa se 59 fps tilanne on aika ärsyttävä.
No joo, olikin 28-41. Eilen kelasin videon läpi, niin jäi huomaamatta.
Spekulointina voisi olla se, että tuo throtlaus ei laske pelkästään kellotaajuuksia vaan ottaa myös laskentayksiköitä pois käytöstä.Aika jännä että vesijäähdytetty versio pysyy 41MH koska core ei ala throttlaamaan. Ilmajäähdytetty laskee 37MH -> alle 30MH. Sitä vaan, että kun tuo on memory hard algoritmi, mainerit alikellottavat korttien corea säästääkseen sähkön kulutuksessa. Miksi siis Vegan coren kellojen tippuminen alle 1GHz vaikuttaa mitenkään hashausnopeuteen?![]()
Näkyyhän tuosta videosta suoraan että kun gpu tippuu alle 1200 MHz niin samalla muistit tippuvat 1090->800 MHz.Spekulointina voisi olla se, että tuo throtlaus ei laske pelkästään kellotaajuuksia vaan ottaa myös laskentayksiköitä pois käytöstä.
Eiks vegassa ollut jotain optimointeja joita tukemalla cryptolaskennat nopeutuu merkittävästi?Aika jännä että vesijäähdytetty versio pysyy 41MH koska core ei ala throttlaamaan. Ilmajäähdytetty laskee 37MH -> alle 30MH. Sitä vaan, että kun tuo on memory hard algoritmi, mainerit alikellottavat korttien corea säästääkseen sähkön kulutuksessa. Miksi siis Vegan coren kellojen tippuminen alle 1GHz vaikuttaa mitenkään hashausnopeuteen?![]()
Eiks vegassa ollut jotain optimointeja joita tukemalla cryptolaskennat nopeutuu merkittävästi?
Näin olin jostain lukevani.
Tiedetäänkö vielä mitään AMD:n ensi vuoden suunnitelmista vai paljastetaanko ensi vuoden mallit vasta Computexissa tms.?![]()
Googlaillessani huomasin, että ensi vuoden malleissa Vega ja Navi menee iloisesti sekaisin. Onkohan Navi vain työnimi, joka sitten muutetaan Vega 11/20:ksi.Ei kovin konkreettista.
Tiedetään, että Vegaa on tulossa myös piirit Vega 11, Vega 20(tämä on ehkä die shrink?) sekä huhuja on ollut myös neljännestä piiristä joka on HPC-piiri joka menee samalle paketille jonkun epyc-prossun kanssa.
Lisäksi tiedetään, että seuraavan sukupolven koodinimi on "Navi".
Onhan nuo refupuhaltimet 2 slotin kortteja. Ainakin Asuksen Strixit tjsp on sitten 2,5 slotin, liekkö muidenkin valmistajien customit pitkälti noita isompia... nykyään kun pitää olla isoa ja ledejä.Hetken aikaa ollut sivussa näistä keskusteluista ja koetan hieman catchupata, niin onko nyt niin että kaikki RX Vega kortit on yli 2 slotin kortteja? Mitä katselin kuvia niin näytti 2,5 taikka 3 slotin korteilta mehevän jäähyn takia?
Yritätkö sano jotain tuolla sliden otsikolla? No, näyttää ainakin tulevan yksi vega versio vielä 14nm++++++++..
Kiirettä vaan pukkaa, tuon mukaan Navi pitäisi tulla ensi vuoden alussa, ja sitä ennen pitäisi ehtiä saada joku 14nm+ refreshi Vegasta vielä pihalle. Mutta joo, eiköhän nuo ole "hiukan" optimistisia arvioita taas.
Hetken aikaa ollut sivussa näistä keskusteluista ja koetan hieman catchupata, niin onko nyt niin että kaikki RX Vega kortit on yli 2 slotin kortteja? Mitä katselin kuvia niin näytti 2,5 taikka 3 slotin korteilta mehevän jäähyn takia?
Ja eikös vesiversiot ole myös?Nano taitaa olla yhden slotin.
Lähinnä tässä mietin että tuleeko hetkeen mitään järkevää versiota saataville jonka voisi ITX koneeseen laittaa johon mahtuu max. se 2 slotin kortti.
Juurikin Nano. 150W TDP, teho jossain 1060/1070 välissä ehkä? Revikoita odotellessa.
Ei kuullosta kovin kummoiselta päivitykseltä nykyiseen R9 Nanoon verrattuna, joka tehoissa on aika samassa maastossa?
Eikös tuosta Vega 11 mallista spekuloitu, että olisi pienempi versio Vegasta korvaamaan keskiluokan kortteja?Ei kovin konkreettista.
Tiedetään, että Vegaa on tulossa myös piirit Vega 11, Vega 20(tämä on ehkä die shrink?) sekä huhuja on ollut myös neljännestä piiristä joka on HPC-piiri joka menee samalle paketille jonkun epyc-prossun kanssa.
Lisäksi tiedetään, että seuraavan sukupolven koodinimi on "Navi".
Mitä +-merkki tarkoittaa tässä asiayhteydessä?
Mitä +-merkki tarkoittaa tässä asiayhteydessä?
Uskoisin sen tarkoittavan samaa kuin polaris refreshissä, eli paremmin tunnetaan prosessi ja arkkitehtuuri ja sen myötä saadaan otettua hieman lisää kelloja ja/tai parempaa energiatehokkuutta samasta piiristä.
Käsittääkseni ei, vaan sitä, että valmistusprosessia on saatu joidenkin parametrien osalta viilattua hiukan paremmaksi, vaikka varsinaiset oleelliset mitat yms. onkin samat kuin aiemmin ja valmistukseen käytettävä tehdaskalusto on samaa kuin ennenkin.
Toisaalta 14nm prosessi on kyllä ollut sen verran pitkään käytössä että luulisi viilailua jo tapahtuneen.Käsittääkseni ei, vaan sitä, että valmistusprosessia on saatu joidenkin parametrien osalta viilattua hiukan paremmaksi, vaikka varsinaiset oleelliset mitat yms. onkin samat kuin aiemmin ja valmistukseen käytettävä tehdaskalusto on samaa kuin ennenkin.
Hetken aikaa ollut sivussa näistä keskusteluista ja koetan hieman catchupata, niin onko nyt niin että kaikki RX Vega kortit on yli 2 slotin kortteja? Mitä katselin kuvia niin näytti 2,5 taikka 3 slotin korteilta mehevän jäähyn takia?
Kaivoin tuon tehon hanuristani, kannattaa odotella revikoita. Mutta jos astetta ylempi Vega 56 vaikuttaa olevan nopeampi kuin 1070, niin voi Nano olla noin tasoissakin 1070:n kanssa ellei myös jopa nopeampi. Jätin vaan vähän realiteettisuolaa tuohon tehoveikkaukseeni.
Miten sli/crossfire-tuen puuttuminen vaikuttaa pieniin koteloihin? Tai muiden pci korttien mahtumiseen.Eipä sillä pelaajalle ole niin väliä että onko 1 2 vai vaikka 4 slottia vievä kortti kun crossfire ja sli tuesta ollaan luopumassa. Kumpikaan valmistaja ei enää panosta noihin.
Eipä sillä pelaajalle ole niin väliä että onko 1 2 vai vaikka 4 slottia vievä kortti kun crossfire ja sli tuesta ollaan luopumassa. Kumpikaan valmistaja ei enää panosta noihin.
Niin se taitaa olla RX 470 ja RX 480 kanssa myöskin. RX 470:llä on merkittävä muistikellotaajuustappio RX 480 verrattuna ja Vega taitaa olla sellainen piiri, joka erityisesti kaipaisi muistikelloja. Buildzoid spekuloi, että muistijännitteet olisi lukittuja Vega 56:ssa, ettei sitä voisi kellottaa Vega 64:n tasolle.Buldoiz vai mikä se jamppa nyt olikaan joka videoillaan pureutuu rautaan syvemmin oli hyvin innoissaan tuosta Vega 56 ja sanoi et jos se käyttäytyy samoin kuin fury aikaiset kortit oliko nyt fury nano joka oli leikattu kortti? Niin 56 kun antaa vähän kelloja ja sen pitäisi teorissa kellottua samaan kuin 64, niin se myöskin olisi lähes 64 nopeutinen. Perusteli sitä että furyn kanssa nähtiin että core leikkaus ei AMD:llä vaikuta paljoa tehoihin. Se tosin oli hiukan huolissaan tuon muistin kellotuksen suhteen että onko se biosissa estetty ettei sitä saa kulkemaan samaa kuin 64 kulkee, sitten sen kellotuksella ei saavuta paljoa. Nythän sen 56 muistikello on jotain 800 kun 64 on 945 näin ulkomuistista vedettynä.
Miten sli/crossfire-tuen puuttuminen vaikuttaa pieniin koteloihin? Tai muiden pci korttien mahtumiseen.
Miks se kone pitää koittaa ängetä johonkii jouluna tyhjäksi syötyyn piparipurkkiin?
Fury X ja Nano olivat täysiä 4096SP piirejä, mutta Nano oli vain hyvin rajoitettu virrankäytössä (1 8Pin lisävirta) ja Furysta on leikattu 1/8 pois (eli ~3500 shaderia).Buldoiz vai mikä se jamppa nyt olikaan joka videoillaan pureutuu rautaan syvemmin oli hyvin innoissaan tuosta Vega 56 ja sanoi et jos se käyttäytyy samoin kuin fury aikaiset kortit oliko nyt fury nano joka oli leikattu kortti? Niin 56 kun antaa vähän kelloja ja sen pitäisi teorissa kellottua samaan kuin 64, niin se myöskin olisi lähes 64 nopeutinen. Perusteli sitä että furyn kanssa nähtiin että core leikkaus ei AMD:llä vaikuta paljoa tehoihin. Se tosin oli hiukan huolissaan tuon muistin kellotuksen suhteen että onko se biosissa estetty ettei sitä saa kulkemaan samaa kuin 64 kulkee, sitten sen kellotuksella ei saavuta paljoa. Nythän sen 56 muistikello on jotain 800 kun 64 on 945 näin ulkomuistista vedettynä.