AMD Ryzen-sarjan muistit

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Noniin, tuli heitettyä taas uusin bios sisään. DOCP näyttää identtiseltä vanhan ja uuden bios version välillä. Testasin taas pyöräyttää Cinebenchiä läpi ja kaatuu taas heti koko kone.

Kävin kahlaamassa biossista kaikki Ai Tweaker välilehden asetukset sekä valikot läpi ja vertasin niitä vanhaan bios versioon. 2 asetusta on tullut sinne lisää verrattuna vanhaan biossiin. CPU core current telemetry ja CPU soc current telemetry(ovat auto asetuksella). Mitään muuta eroa ei löydy. :hmm:

Heitin taas manuaalisesti kaikki muistiasetukset niin toimii. Mikähän tuossa uudessa bios versiossa rikkoo DOCP:n.

Jos bios versiot kiinnostaa niin vanha versio on 2204 jolla toimii ja uusi versio on 2407 jolla ei toimi. Lankku tosiaan jo yllä mainittu Asus ROG Strix X570-E Gaming.
Hmm..

Heitä Ryzen masterista screenshotti. Asusin lankut heittää usein mystisiä jännitteitä autoasetuksilla. Voi olla että epävakaus johtuu niistä.
 
Liittynyt
13.06.2018
Viestejä
143
Hmm..

Heitä Ryzen masterista screenshotti. Asusin lankut heittää usein mystisiä jännitteitä autoasetuksilla. Voi olla että epävakaus johtuu niistä.
Tältä näyttää uusimmalla biossilla kaikki defaulttina ja DOCP päällä.
Ryzenmaster_DOCPpäällä_CPUvakio.JPG
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
@Snike

Joo, komppaan @Samat

Laita VDDG (sekä IOD että CCD) = 950mV. ProcODT:n kanssa voi myös leikkiä (itse laittaisin Dual rank muisteille 48-60), mut alenna tota VDDG:tä ensin ja kato auttaako se.
 
Liittynyt
13.06.2018
Viestejä
143
CLD0 VDDG jännite aivan liian korkea, voi aiheuttaa ongelmia.
Heitin nyt DOCP kylkeen samat jännitteet mitä olen laittanut manuaaliseen profiiliin. Kuva alla.
voltit.JPG

Pitää testailla. Nyt ainakin tuntuu että ei heti kaadu jos Cinea esim. ajelee mutta oudosti multicoren tulos jää melkein tonnin esim. manuaalisista asetuksista tai vanhan biossin DOCP profiilista :hmm:

Edit. heitin bootin vielä varmuudeksi välissä niin nyt kyllä pyörii tulokset samoissa kun vanhalla biossilla tai manuaali asetuksilla. Cine myös pyörinyt läpi nyt noin 20 kertaa ilman kaatumisia. Ennen kaatui 1-2 ajon aikana. Testaillaan lisää. Jätän Karhun yöksi pyörimään.
 
Viimeksi muokattu:

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 940
CLD0 VDDG jännite aivan liian korkea, voi aiheuttaa ongelmia.
Mulla on viiden merkitsevän numeron tarkkuudella sama jännite. Täytyy muistaa lotota. Ei siis oikein jaksa uskoa että tuo on oikea mittaustulos.

Joku väitti että CLDO VDDG tehdään Soc-jännitteestä ja on vähintään 50 mV pienempi kuin soc mutta pystyy pudottamaan enemmänkin. Tiedä sitten miten tuo lopulta on.

Kävi mielessä taannoin voisiko joltain emolevyltä tuommoinen low-dropout regulaattori (LDO) kokonaan puuttua, jos nyt jännite sattuu olemaan oikealla hehtaarilla ilmankin, mutta mistäpä näitä tietää.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 961
Mulla on viiden merkitsevän numeron tarkkuudella sama jännite. Täytyy muistaa lotota. Ei siis oikein jaksa uskoa että tuo on oikea mittaustulos.

Joku väitti että CLDO VDDG tehdään Soc-jännitteestä ja on vähintään 50 mV pienempi kuin soc mutta pystyy pudottamaan enemmänkin. Tiedä sitten miten tuo lopulta on.

Kävi mielessä taannoin voisiko joltain emolevyltä tuommoinen low-dropout regulaattori (LDO) kokonaan puuttua, jos nyt jännite sattuu olemaan oikealla hehtaarilla ilmankin, mutta mistäpä näitä tietää.
Nuo meni autolla Asuksen emolla niin korkeaksi, että ei edes postannut (korkeilla muistikelloilla). Muuten samoilla asetuksilla ja nuo jännitteet alas pääsi jo sitten biosiin ja windowsia lataamaan. Varmasti yksilökohtaisia eroja noissakin, että miten paljon kestää.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Käyttäjä Reous hwluxx.de:stä on tutkinut tarkemmin yksittäisten ajoistusten vaikutusta suorituskykyyn. Tässä linkki: [Guide] - RAM Timings und deren Einfluss auf Spiele und Anwendungen (AMD) - Update 23.05.2020 (saksaksi).



Tässä taulukossa on kuvattu DDR4-3800 taajuudella toimivien muistien suorituskykyä ensin simuloiduilla XMP-ajoituksilla ja sen jälkeen optimoiduilla ajoituksilla, kumulatiivisesti ajoitus kerrallaan.

Oli tylsää näin kisattomana viikonloppuna, joten päätin yrittää jälleen kerran 1900 FCLK:ia, ja nyt olen 6kk sen jälkeen kun alunperin luovutin asian kanssa onnistunut siinä (näin ainakin alustavasti) . Tai ainakin olen päässyt asiassa eteenpäin. Juomat ovat siis vielä korkkaamatta. :D

Jauhan parhaillaan Prime95 large FFT:tä varmistaakseni että setti on vakaa. Tätä kirjoittaessa Prime95 on jauhanut 25 min - aikaisemmin kone kaatui aina minuutin sisällä FCLK:n ollessa 1900. Ja tällä hetkellä sekä memclock, FCLK ja UCLK ovat 1900MHz.

Mua auttoi "Promontory 1.05v" nostaminen. Kyse on siis piirisarjan jänniitteestä. Mun käsittääkseni AMD speksaa tuolle 1.05v käyttöjännitteen (josta nimi juontuu), mutta Gigashiten auto-asetus asetti sen toimimaan 1.00v. Koska tuota voi vain nostaa 0.02v pykälin, asetin sen toimimaan 1.06v. HWinfo raportoi nyt 1.003v sijaan 1.056v.


Toivottavasti tää paska nyt pysyy vakaana, niin pääsen virittelemään muisteille uudet DDR4-3800 asetukset.
Jatkoa tälle: sain FCLK 1900 vakaaksi. Tähän auttoi SOC voltagen alentaminen tuosta kaikkien suosittelemasta 1100mV:stä -> 1050mV. Mielestäni tämä ei ole järkeenkäypää, mut toisaalta pitää muistaa että vaikka toi 1100mV on AMD:n oma suositus, AMD itse speksaa Zen 2:t tukemaan maksimissaan DDR4-3200 nopeutta (jolloin FCLK tietty on 1600). Voi olla että IO piirin virtabudjetti loppuu kesken jos se pistetään kovemman rasituksen alaiseksi.

Jännää. Noh, nyt hakemaan uusia ajoituksia. tCL 14 ei ainakaan pyöri, tähän mennessä olen pyörittänyt ihan suht löysillä 16-16-16-32-48 asetuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.06.2018
Viestejä
143
Karhua pyöritin nyt 3400% asti ilman erroreita. Eli näytäisi siltä, että DOCP toimimattomuus johtuu Asuksen onnettomasta jännitteiden hallinnasta.
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
205
Karhua pyöritin nyt 3400% asti ilman erroreita. Eli näytäisi siltä, että DOCP toimimattomuus johtuu Asuksen onnettomasta jännitteiden hallinnasta.

Eilen kokeilin niin 4400% kohdin tuli virhe.
Windowsin oma muistintestaus ei löytänyt mitn.
Miten pitkään pitänee ajaa tuota, että ei virheitä. Jostain luin että windowskin voi antaa virheen karhuun. Liekö perää. Melko raastavaa ajaa tunti aina, yks naksu jostain pois/johonkin lisää ja toinen tunti käyntiin
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
@knz0 Millä Infinity fabricin vakaus testataan parhaiten?
Prime95 ja large ffts on se mitä itse olen käyttänyt, yleensä Prime bustaa epävakaan muistiohjaimen/infinity fabricin tunnin sisällä. randomx-stress toimii tähän tarkoitukseen myös, sekä myös OCCT käyttäen large data set asetusta.

Epävakaus voi esiintyä myös pätkivinä ääninä ja usb-ongelmina ja olen kuullut että jotkut käyttää ihan LatencyMonia seuratakseen hard pagefaultien määrää. Hard pagefaulteja tulee ihan vakaalla järjestelmällä myös erinäisten paskasoftien ja Windowsin oman muistinhallinnan takia (ja niitähän tulee helvetisti jos sulla on esim Prime95 pyörimässä ja haukkaamassa 28GB muistia samalla kun vaikka luet foorumeita), ja sen takia sitä lukua tulee verrata esim jonkun pommivakaan 3200C16 FCLK 1600 asetuksen kanssa esim. pelaten jotain peliä puolen tunnin verran ja vertaamalla pagefault lukemia keskenään.

Ja näin yleisenä vinkkinä niin kannattaa laittaa HWInfo taustalle pyörimään ja seurata WHEA erroreiden määrää. Niitä ei pitäisi laisinkaan tulla. Ite viritin hwinfon soittamaan varoitusäänen jos näin käy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Prime95 ja large ffts on se mitä itse olen käyttänyt, yleensä Prime bustaa epävakaan muistiohjaimen/infinity fabricin tunnin sisällä. randomx-stress toimii tähän tarkoitukseen myös, sekä myös OCCT käyttäen large data set asetusta.

Epävakaus voi esiintyä myös pätkivinä ääninä ja usb-ongelmina ja olen kuullut että jotkut käyttää ihan LatencyMonia seuratakseen hard pagefaultien määrää. Hard pagefaulteja tulee ihan vakaalla järjestelmällä myös erinäisten paskasoftien takia (ja niitähän tulee helvetisti jos sulla on esim Prime95 pyörimässä ja haukkaamassa 28GB muistia samalla kun vaikka luet foorumeita), ja sen takia sitä lukua tulee verrata esim jonkun pommivakaan 3200C16 FCLK 1600 asetuksen kanssa esim. pelaten jotain peliä puolen tunnin verran ja vertaamalla pagefault lukemia keskenään.

Ja näin yleisenä vinkkinä niin kannattaa laittaa HWInfo taustalle pyörimään ja seurata WHEA erroreiden määrää. Niitä ei pitäisi laisinkaan tulla. Ite viritin hwinfon soittamaan varoitusäänen jos näin käy.
Joo noista randomx-stressiä olen käyttänyt jonkun aikaa sitten, en vain ole varma laitoinko ne suorituskomennot oikein niin että testaa joka threadilla, muistaakseni siinä oli jotain vastoinkäymisiä :D
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
@knz0 hei sellanen kysymys vielä, mikä yhteensattuma on sillä kun nostan IF 1866mhz niin näyttäisi että PBO ei enää boostaa niin korkealle? 3800x, ASUS ROG Crosshair hero viii x570, spread spectrum disabled. 1800mhz IF hw64 ilmottaa max boostiksi 4550mhz ja 1866mhz IF lla Max boost 4450mhz?
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 940
Käyttäjä Reous hwluxx.de:stä on tutkinut tarkemmin yksittäisten ajoistusten vaikutusta suorituskykyyn. Tässä linkki: [Guide] - RAM Timings und deren Einfluss auf Spiele und Anwendungen (AMD) - Update 23.05.2020 (saksaksi).



Tässä taulukossa on kuvattu DDR4-3800 taajuudella toimivien muistien suorituskykyä ensin simuloiduilla XMP-ajoituksilla ja sen jälkeen optimoiduilla ajoituksilla, kumulatiivisesti ajoitus kerrallaan.
Jännä taulukko.
  • tCL eli "kaikista tärkein latenssi" jolla puheella muistikammat myydään ei ollut hirmu tärkeä.
  • Powerdown disable, joka voi unohtua vaikka muistit muuten tuunataan tappiin, merkkasi mitatulle latenssille paljon ja suorituskyvylle vähän.
  • Testatuissa kahdessa pelissä tRAS, tRC, tRRDS, tRRDL, tFAW ja tRFC merkkasi paljon ja muut suht vähän. Nämä kohdalleen ja muitten kanssa ei niin tarkkaa. Peleissä siis.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 593
@knz0 hei sellanen kysymys vielä, mikä yhteensattuma on sillä kun nostan IF 1866mhz niin näyttäisi että PBO ei enää boostaa niin korkealle? 3800x, ASUS ROG Crosshair hero viii x570, spread spectrum disabled. 1800mhz IF hw64 ilmottaa max boostiksi 4550mhz ja 1866mhz IF lla Max boost 4450mhz?
Tämä on ihan yleinen ilmiö. Zen2:n alkuaikoina spekuloitiin, että nopeampi IF syö tehobudjettia. Tai ehkä jotkin piirillä sijaitsevat lämpöanturit alkavat pikkaisen ottaa takapakkia boosteihin. Joka tapauksessa ihan normaalia, mutta yksi syy lisää miksi itse päädyin all core -kelloihin R5 3600:lla. IF/mem -setti on kuitenkin ykkösprioriteetti kellotuksissa, ja kun ne laski buusteja tuon prossun jo ennestään suht vaatimattomista lukemista, niin all corella sai sekä hyvät latenssit että kohtuulliset core clockit.

Jännä taulukko.
  • tCL eli "kaikista tärkein latenssi" jolla puheella muistikammat myydään ei ollut hirmu tärkeä.
  • Powerdown disable, joka voi unohtua vaikka muistit muuten tuunataan tappiin, merkkasi mitatulle latenssille paljon ja suorituskyvylle vähän.
  • Testatuissa kahdessa pelissä tRAS, tRC, tRRDS, tRRDL, tFAW ja tRFC merkkasi paljon ja muut suht vähän. Nämä kohdalleen ja muitten kanssa ei niin tarkkaa. Peleissä siis.
Kannattaa muistaa, että nuo on kumulatiivisia. Ts. vaikkapa tCL:n näennäinen yhdentekevyys ei ole välttämättä totuus silloin, kun nuo subtimingit on kohdallaan. Olisi ollut ihan hyvä lisä testiin, että olisi loppuun päästyään kokeillut vielä löysemmillä primary timingeilla. Luulen, että erot olisivat olleet isompia.

Sen tuo kyllä hyvin näyttää, että sub timings on supertärkeä optimoitava Ryzeneillä. Tuossa testissä on pari ajoitusta, jotka on kireämpiä kuin omani. En muista, olenko koittanut tiukata kaikkia niitä ihan loppuun asti, ehkä pitää kokeilla taas joku päivä...
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Tämä on ihan yleinen ilmiö. Zen2:n alkuaikoina spekuloitiin, että nopeampi IF syö tehobudjettia. Tai ehkä jotkin piirillä sijaitsevat lämpöanturit alkavat pikkaisen ottaa takapakkia boosteihin. Joka tapauksessa ihan normaalia, mutta yksi syy lisää miksi itse päädyin all core -kelloihin R5 3600:lla. IF/mem -setti on kuitenkin ykkösprioriteetti kellotuksissa, ja kun ne laski buusteja tuon prossun jo ennestään suht vaatimattomista lukemista, niin all corella sai sekä hyvät latenssit että kohtuulliset core clockit.



Kannattaa muistaa, että nuo on kumulatiivisia. Ts. vaikkapa tCL:n näennäinen yhdentekevyys ei ole välttämättä totuus silloin, kun nuo subtimingit on kohdallaan. Olisi ollut ihan hyvä lisä testiin, että olisi loppuun päästyään kokeillut vielä löysemmillä primary timingeilla. Luulen, että erot olisivat olleet isompia.

Sen tuo kyllä hyvin näyttää, että sub timings on supertärkeä optimoitava Ryzeneillä. Tuossa testissä on pari ajoitusta, jotka on kireämpiä kuin omani. En muista, olenko koittanut tiukata kaikkia niitä ihan loppuun asti, ehkä pitää kokeilla taas joku päivä...
Okei eli pitää ottaa taas tähtäimen 4,4ghz all-core kellot 3800x prossulla.
Luovutin tästä ajatuksesta melkein heti kun prossua ekaa kertaa testailin kun kerta boosti kivasti 4,55ghz.
Nyt ehkä jos IF sais vakaaksi 1900mhz ja all-core 4,4 niin voisi olla mahdollisesti vielä vähän potkua reservissä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 961
Oli ilmeisesti (mahdollisesti) äänikortin ajuri, joka aiheutti noita random kaatumisia/blue screenejä. Windows 10 build 2004 ja Xonar Essence STX näyttäisi toimivan tuo Maxtechin UNi Xonar 1.80a-r3 ajuri (Asuksen uusimmalla ja UNi 1.75:llä kaatuili satunnaisesti). Päivitetty myös uusimmat ajurit AMD piirisarjalle ja Vega näytönohjaimelle. Saa nyt mennä näillä 3600 muistiasetuksilla, kunnes tulee parempi bios tähän X570 TUF emoon.

@knz0 sinulla hyvä yksilö, jos piirisarjalle riittää 1.05V jännite. Omalle pitää syöttää 1.11250V ja piirisarjan LLC2 että ei tule karhussa heti virheitä (3600 ja korkeammat muistikellot subtimingit viritettynä). HWINfon mukaan tuo muuten teki noin 2-3A eron virrassa SOC:lle 1.05V vs 1.11250V CB R20 ajossa. Eli vaikuttanee hiukan all core boosteihin.
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Prime95 ja large ffts on se mitä itse olen käyttänyt, yleensä Prime bustaa epävakaan muistiohjaimen/infinity fabricin tunnin sisällä. randomx-stress toimii tähän tarkoitukseen myös, sekä myös OCCT käyttäen large data set asetusta.

Epävakaus voi esiintyä myös pätkivinä ääninä ja usb-ongelmina ja olen kuullut että jotkut käyttää ihan LatencyMonia seuratakseen hard pagefaultien määrää. Hard pagefaulteja tulee ihan vakaalla järjestelmällä myös erinäisten paskasoftien ja Windowsin oman muistinhallinnan takia (ja niitähän tulee helvetisti jos sulla on esim Prime95 pyörimässä ja haukkaamassa 28GB muistia samalla kun vaikka luet foorumeita), ja sen takia sitä lukua tulee verrata esim jonkun pommivakaan 3200C16 FCLK 1600 asetuksen kanssa esim. pelaten jotain peliä puolen tunnin verran ja vertaamalla pagefault lukemia keskenään.

Ja näin yleisenä vinkkinä niin kannattaa laittaa HWInfo taustalle pyörimään ja seurata WHEA erroreiden määrää. Niitä ei pitäisi laisinkaan tulla. Ite viritin hwinfon soittamaan varoitusäänen jos näin käy.
Aikasemmin kun testaillut niin en ainaka sampan b-die muisteilla saanut IF 1900mhz, tosin errorit 130% kohdalla saattoi johtua myös yli 50°c muistilämmöistä... No eilen kuitenkin näillä sinun ohjeilla micron E-die d.o.c.p @3800mhz IF 1900mhz, Soc 1.125v, VDDG 1.075v, VDDP 950mV, rullas prime95 large ffts reilu tunnin ilman ongelmia eikä WHEA hwinfossakaan mitään ilmoitellut.
Eli voidaanko tästä todeta IF vakaaksi ja sitten ruveta ruuvaamaan ajotukset kohdilleen?
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
@Samat Ei riittänyt ihan SOC 1.05v, kone boottaili randomisti idlessä/kevyessä käytössä vaikka benchmarkit ja vakaustestit meni ongelmitta. Nyt testissä 1.07v ja LLC low (aikaisemmin LLC medium)
 
Viimeksi muokattu:

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Aikasemmin kun testaillut niin en ainaka sampan b-die muisteilla saanut IF 1900mhz, tosin errorit 130% kohdalla saattoi johtua myös yli 50°c muistilämmöistä... No eilen kuitenkin näillä sinun ohjeilla micron E-die d.o.c.p @3800mhz IF 1900mhz, Soc 1.125v, VDDG 1.075v, VDDP 950mV, rullas prime95 large ffts reilu tunnin ilman ongelmia eikä WHEA hwinfossakaan mitään ilmoitellut.
Eli voidaanko tästä todeta IF vakaaksi ja sitten ruveta ruuvaamaan ajotukset kohdilleen?
Kuulostaa hyvältä, mutta testaa ihmeessä vielä peleillä tai peli-benchmarkeilla (esim 3dmark stresstest). Epävakaa FCLK aiheuttaa usein framedroppeja ja äänten pätkimistä. Mulla töksähteli eilen F1 2020 siihen malliin että siitä olisi pitänyt hiffata ettei kaikki ollut kuten pitää. Noh, tänään kone on bootannut randomisti kahteen otteeseen, ensin. VLC kautta chromecastille striimatessa ja toisen kerran sillä välin kun kävin kävelyllä.
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Kuulostaa hyvältä, mutta testaa ihmeessä vielä peleillä tai peli-benchmarkeilla (esim 3dmark stresstest). Epävakaa FCLK aiheuttaa usein framedroppeja ja äänten pätkimistä. Mulla töksähteli eilen F1 2020 siihen malliin että siitä olisi pitänyt hiffata ettei kaikki ollut kuten pitää. Noh, tänään kone on bootannut randomisti kahteen otteeseen, ensin. VLC kautta chromecastille striimatessa ja toisen kerran sillä välin kun kävin kävelyllä.
Joo testataan tänään tarkovin parissa, se vain tosin on kovin huono peli testata kun beta vaiheessa itse pelikin aiheuttaa random kaatumisia ja bugeja :D
Mikäli epävakautta esiintyy niin olisiko LLC säädöstä mahdollisesti hyötyä/VDDP jännitteen laskemisesta?
Koitin googlella ettiä eilen vinkkejä IF vakauden parantamiseksi mutta tosi huonosti ja vaikeasti löydettävissä ni en nyt ihan tiiä SocV, VDDG ja VDDP vaikutuksista IF kulkuun...siks löin vaa DRAM calculaattorin Max arvot sekä vddp rec.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
No siis ainakin mun laitos ei pidä liian korkeasta jännitteestä raskaassa rasituksessa (= 1100mV SOC ja medium), eikä liian matalasta (= 1050mV ja LLC medium) jännitteestä. Voi toki olla että lopullisesti vakaat asetukset saadaan VDDG_IOD ja VDDG_CCD:tä virittämällä, mutta kokeilen nyt tuota 1070mV SOC ja LLC lowia ihan VLC transcoding puuhissa sillä välin kun teen muita askareita

VDDP on mulla tällä hetkellä 850mV. Kuten sanottua, mitään ongelmia muistitesteissä ei ole ollut, nyt pitäis vaan saada toi kaatuminen lakkaamaan.

1866 FCLK:ia pyörittäessä mulla oli käytössä 1100mV SOC, VDDG (molemmat) 950mV, VDDP 900mV. Vakaa kuin mikä. 1900 FCLK jos pyörittelen noilla samoilla seteillä niin Prime kyykkää sekunneissa.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 366
Kannattaa huomioida, että VSOC, VDIMM yms. ovat kytköksissä vahvasti myös procODT:hen sekä ClkDrvStrengthiin. Esim. joskus on hyvä laskea VSOC, VDIMM ja procODT (32) ja nostaa ClkDrv 40:een. Joillain kiteillä/asetuksilla tuo on OK nostaa 60 tai jopa 120.

Ylipäätään procODT ja nuo CAD BUS asetukset, eritoten ClkDrvStren vaikuttavat yllättävän paljon vakauteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 099
SOC, VDDG, VDDP. Onko noille jotkut "karkeat" arvot olemassa mitkä toiminee suurimmalle osalle kokoonpanoja?
Itse menin aika pitkälti calculatorin mukaan ja laitoin 3600 15-15-15-15-30-46, trfc 302 (jostain syystä ryzen master sanoo CAS write latency 14) ja calculator neuvoi laittamaan 1.1v SOC, 0.95V VDDP ja 1.05v VDDG. Itse kivi on 4.3ghz 1.225v all core.
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
SOC, VDDG, VDDP. Onko noille jotkut "karkeat" arvot olemassa mitkä toiminee suurimmalle osalle kokoonpanoja?
Itse menin aika pitkälti calculatorin mukaan ja laitoin 3600 15-15-15-15-30-46, trfc 302 (jostain syystä ryzen master sanoo CAS write latency 14) ja calculator neuvoi laittamaan 1.1v SOC, 0.95V VDDP ja 1.05v VDDG. Itse kivi on 4.3ghz 1.225v all core.
Mä vähän luulen että calculaattorin antamat on juuri ne karkeat arvot. Niistä sitten viilaamaan jos ei rokkaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 099
Mä vähän luulen että calculaattorin antamat on juuri ne karkeat arvot. Niistä sitten viilaamaan jos ei rokkaa.
Totta, paha vaan sanoa mihin suuntaan. Toisaalta jos nuo nykyiset on vakaat, niin ei ne hirveän huonostikaan varmaan ole. Vaikuttaako nuo millään tapaa lämpöihin, mitä voi seurata?
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 366
SOC, VDDG, VDDP. Onko noille jotkut "karkeat" arvot olemassa mitkä toiminee suurimmalle osalle kokoonpanoja?
Itse menin aika pitkälti calculatorin mukaan ja laitoin 3600 15-15-15-15-30-46, trfc 302 (jostain syystä ryzen master sanoo CAS write latency 14) ja calculator neuvoi laittamaan 1.1v SOC, 0.95V VDDP ja 1.05v VDDG. Itse kivi on 4.3ghz 1.225v all core.
AMD suosittelee CLDO_VDDP 900 mV ja CLDO_VDDG 950 mV. Nuo on pääsääntöisesti hyvä pitää noin jos homma pelittää. Etenkin FCLK:ia nostaessa yli 1800 MHz, yleensä VDDG tulee nostaa samalla. Noissa tulee myös olla vähintään tuo 50 mV ero. Itselläni on nyt muistit 3600 MHz, VDDP 900, VDDG 950, VSOC 1050 mV.
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
AMD suosittelee CLDO_VDDP 900 mV ja CLDO_VDDG 950 mV. Nuo on pääsääntöisesti hyvä pitää noin jos homma pelittää. Etenkin FCLK:ia nostaessa yli 1800 MHz, yleensä VDDG tulee nostaa samalla. Noissa tulee myös olla vähintään tuo 50 mV ero. Itselläni on nyt muistit 3600 MHz, VDDP 900, VDDG 950, VSOC 1050 mV.
Itse olen lukenut että vähintään 40mV ero VSOC ja VDDG välillä, VDDG jännite kun otetaan VSOCista.

Yksi minkä huomasin ASUS ROG Crosshair VIII HERO emolla niin kun VSOC asettaa manuaalisesti 1.1v niin se näkyy BIOSissa että HWinfossa 1.088V. Ehkä se voi aiheuttaa jotain epävakautta jos VDDG jännite on liian lähellä todellista SOC jännitettä.
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
205
Kokeile tRRDS = 4; tRRDL = 6; tFAW = 16; tRFC 300. SCL-loppuiset menevät varmaan 4 molemmat. Noilla pitäisi päästä jo alle 66ns.

Mulla on siis nämä asetukset käytössä. Patriot Viper 4133C19 kammat kyseessä. Nykyään niitä on 4, kuvassa kaksi, ja neljällä kammalla jouduin hieman löysäämään tRFC:tä. Kahdella kammalla meni 252, neljällä 300.
Mikä arvo sinulla tcwl?
En näe sitä tuossa ryzenin kuvassa

Lisäys: netin mukaan pitäis olla sama kuin cl, eli 16
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
154
Hmm, täällä kun on poppoota joka näistä ymmärtää reilusti: vieläkö tuosta jotain voi kiristellä? Latency on 65,4ns ja karhua pyöritteli nyt 5h mukisematta näillä 3666@14 säädöillä, IF:n kanssa leikkinyt ja tuntuu olevan tuossa ehdoton maksimi. Sama miten löysäksi ajaa niin ei se tunnu 1:1 enää menevän tuon jälkeen. 14-14-14 testailin ja se kippasi nykyvolteilla 10min kohdalla - SOC lisää vai jotain muuta?
3666cl14.PNG

Edit. Ja kyseessä tosiaan Patriot Viper 4400 CL19 kammat 2x8 x570-i laudalla 3700X:n kamuna.
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Hmm, täällä kun on poppoota joka näistä ymmärtää reilusti: vieläkö tuosta jotain voi kiristellä? Latency on 65,4ns ja karhua pyöritteli nyt 5h mukisematta näillä 3666@14 säädöillä, IF:n kanssa leikkinyt ja tuntuu olevan tuossa ehdoton maksimi. Sama miten löysäksi ajaa niin ei se tunnu 1:1 enää menevän tuon jälkeen. 14-14-14 testailin ja se kippasi nykyvolteilla 10min kohdalla - SOC lisää vai jotain muuta?


Edit. Ja kyseessä tosiaan Patriot Viper 4400 CL19 kammat 2x8 x570-i laudalla 3700X:n kamuna.
VSOC ja procODT?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 961
Itse olen lukenut että vähintään 40mV ero VSOC ja VDDG välillä, VDDG jännite kun otetaan VSOCista.

Yksi minkä huomasin ASUS ROG Crosshair VIII HERO emolla niin kun VSOC asettaa manuaalisesti 1.1v niin se näkyy BIOSissa että HWinfossa 1.088V. Ehkä se voi aiheuttaa jotain epävakautta jos VDDG jännite on liian lähellä todellista SOC jännitettä.
Juuri tämän takia itse säätänyt tuon SOC jännitteen 1.11250V ja SOC LLC2, niin pysyy HWINfon mukaan aika tarkkaan siinä 1.1V jännitteessä (Asus X570 TUF). Tuo ei kestä tällä dippailla pahemmin alle tuon rasituksessa. VDDG ja VDDP näyttäisi vaikuttavan myös effective clock arvoon, joten noita hienosäätämällä voi saada hitusen suorituskykyä lisää.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Hmm, täällä kun on poppoota joka näistä ymmärtää reilusti: vieläkö tuosta jotain voi kiristellä? Latency on 65,4ns ja karhua pyöritteli nyt 5h mukisematta näillä 3666@14 säädöillä, IF:n kanssa leikkinyt ja tuntuu olevan tuossa ehdoton maksimi. Sama miten löysäksi ajaa niin ei se tunnu 1:1 enäämenevän tuon jälkeen. 14-14-14 testailin ja se kippasi nykyvolteilla 10min kohdalla - SOC lisää vai jotain muuta?


Edit. Ja kyseessä tosiaan Patriot Viper 4400 CL19 kammat 2x8 x570-i laudalla 3700X:n kamuna.
tRCDWR = 8
tRP = 13
tRRDS = 3; tRRDL = 4; tFAW = 12
_SCL loppuiset = 2 tai 3
tWR = 8 tai 10

@Specialisti kappas, kummallista ettei Ryzen Master näytä tota. Mitä luultavimmin mulla oli tCWL = tCL. GDM enabled pakottaa sen kuitenkin tasalukuun, joten tCWL= tCL -1 ei hyödynnä ketään, ja tCWL = tCL - 2 on turhan tiukka ajoitus ottaen huomioon miten pieni vaikutus tCWL:llä loppujen lopuksi on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522
Juuri tämän takia itse säätänyt tuon SOC jännitteen 1.11250V ja SOC LLC2, niin pysyy HWINfon mukaan aika tarkkaan siinä 1.1V jännitteessä (Asus X570 TUF). Tuo ei kestä tällä dippailla pahemmin alle tuon rasituksessa. VDDG ja VDDP näyttäisi vaikuttavan myös effective clock arvoon, joten noita hienosäätämällä voi saada hitusen suorituskykyä lisää.
Olisiko LLC3 liikaa?
Nyt tuo karhu pyörii IF 1900mhz dram calculaattorin safe presetillä ja voltaget max sekä VDIMM 1.45v.
Latency 67.5ns
Jos tosta lähtis sitten kiristelemään.

Edit. Karhu vasta hankittu softa minulla niin paljoa tota täytyy pyöritellä ja täytyykö advanced välilehdeltä jotain säätää?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 961
Olisiko LLC3 liikaa?
Nyt tuo karhu pyörii IF 1900mhz dram calculaattorin safe presetillä ja voltaget max sekä VDIMM 1.45v.
Latency 67.5ns
Jos tosta lähtis sitten kiristelemään.

Edit. Karhu vasta hankittu softa minulla niin paljoa tota täytyy pyöritellä ja täytyykö advanced välilehdeltä jotain säätää?
HWInfosta seuraa miten pysyy se jännite, tarvittaessa LLC3 tai pykälä jännitettä ylöspäin SOC:lle. 10k+% on ihan hyvä ajaa karhua, löytyy sieltä ne satunnaisetkin virheet. Tuolla tulee yleensä todella nopeasti se virhe, riippuen hiukan siitä mikä asetus pielessä. Yleensä jo alle 100% herjaa virheestä, jos liian tiukat asetukset tai liian vähän jännitettä. Itsellä tullut sitten yleensä jossain 600% kieppeillä virhettä, jos vielä jotain säädettävää. Jos menee yli 1000%, niin harvemmin enää tulee virheitä sen jälkeen (vaikka näinkin on käynyt, olikohan liian tiukka Twr jolla tuli jossain 4000% jälkeen virhe joskus kun opetteli tätä muistien kellotusta). Advanced välilehdeltä en ole säätänyt mitään, mutta viisaammat korjatkoon. Ja jo aiemmin mainitulla P95 large fft testillä näkee onko IF oikeasti vakaa kun siellä liikkuu enemmän dataa.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
43

suunnitelmissa nyt tilata nuo muistit. onkos nämä nyt sitä kuuluisaa B-dietä?

kellään kokemuksia miten saa kulkemaan?

täys noviisi muistien kellotuksessa niin kaikki apu otetaan vastaan. rysen 3700x + asus prime pro x470 lautana
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343

suunnitelmissa nyt tilata nuo muistit. onkos nämä nyt sitä kuuluisaa B-dietä?

kellään kokemuksia miten saa kulkemaan?

täys noviisi muistien kellotuksessa niin kaikki apu otetaan vastaan. rysen 3700x + asus prime pro x470 lautana
Latensseista ja nopeudesta päätellen on b-dieta. 16GB tikut eivät kellotu yhtä hyvin kuin 8GB single rank tikut.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351

suunnitelmissa nyt tilata nuo muistit. onkos nämä nyt sitä kuuluisaa B-dietä?

kellään kokemuksia miten saa kulkemaan?

täys noviisi muistien kellotuksessa niin kaikki apu otetaan vastaan. rysen 3700x + asus prime pro x470 lautana
On B-dieta (mikään muu piiri ei yllä 16-16-16 primääreihin @ DDR4-3600. Pullonkaulana tulee olemaan lämmöt, eli pidä huolta että kalikat saa ilmavirtaa.

Dual-rank kulkee kyllä Zen 2:lla kunhan lämmöt saa pidettyä kurissa. On aikapitkälti prossun muistiohjaimesta kiinni saatko esim. 3733 14-15-14-28-42 vakaaksi, vai joudutko nostamaan tRCD:tä ja/tai tCL:ää.

Täältä löytyy muiden tuloksia ja täältä pääset ylikellotusoppaan pariin. Unohda DRAM calculatorit, niistä ei ole kuin haittaa.
 
Liittynyt
25.01.2020
Viestejä
522

suunnitelmissa nyt tilata nuo muistit. onkos nämä nyt sitä kuuluisaa B-dietä?

kellään kokemuksia miten saa kulkemaan?

täys noviisi muistien kellotuksessa niin kaikki apu otetaan vastaan. rysen 3700x + asus prime pro x470 lautana
Joo itellä on samoilla primäärilatensseilla 2x8gb SR samat tikut ja muuten kyllä kulkuja löytyy, mutta niinkuin @knz0 mainitsi niin lämmöt tulee vastaa. Pitäs laittaa oma tuuletin muisteille jos täyden hyödyn haluat irti, heatspreaderit on vähän huonolaatuset omaan hommaansa, 1,45v on ihan maksimi mitä voi jänöjä antaa ja sillonki kotelotuuletus 100% vaikka koppa muuten virtaa hyvin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
Tuote: Gskill F4-3200C16D-32GVK Memory D4 3200 32GB C16 RipV K2 2X 16GB, 1.35V, RipjawsV Black
Hinta: 109€ + veroero
Kauppa: Amazon.de
Linkki: https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B0171GQR0C/
Ja lisää pukkaa tarjousta. Noissa kun kävi katsomassa valmistajan QVL:ää, niin oli kaikki Perskiven B550-laudat ja tänään tuli itselle ilmoitus B550 Taichin lähetyksestä. On muuten Perskiven sivuilla aika kapea QVL muistien osalta...
 
Liittynyt
08.07.2018
Viestejä
205
tRCDWR = 8
tRP = 13
tRRDS = 3; tRRDL = 4; tFAW = 12
_SCL loppuiset = 2 tai 3
tWR = 8 tai 10

@Specialisti kappas, kummallista ettei Ryzen Master näytä tota. Mitä luultavimmin mulla oli tCWL = tCL. GDM enabled pakottaa sen kuitenkin tasalukuun, joten tCWL= tCL -1 ei hyödynnä ketään, ja tCWL = tCL - 2 on turhan tiukka ajoitus ottaen huomioon miten pieni vaikutus tCWL:llä loppujen lopuksi on.

Noita testejä lueskellut, niin monessa mainintaa että gdm on disabledina nopeampi kuin enabled.
Kuitenkin monella se on päällä, sinullakin näyttää olevan kuvan asetuksissa.
Onko tuo asetus vain, että se pyöristää lähimpään toimivaan lukemaan vai mikä lie ajatus?
Ite kokeilin noita sinun 3800 asetuksia ihan yks yhteen, mutta vain 3800 ---> 3733 muutos (sekä trfc:t kaikki kolme 294 arvoihin) kun tämä paketti ei tunnu tykkäävän isommasta väylästä.
Näillä tuo enabled päällä antaa huonommat tulokset kuin disabledina.
_______________________________________

Muistit näyttää antavan virhettä kun lämmöt nousee n. 45 asteeseen.
Pitää kokeilla onko apua erillisestä föönistä niille kohan se saapuu.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 067
Edit. Karhu vasta hankittu softa minulla niin paljoa tota täytyy pyöritellä ja täytyykö advanced välilehdeltä jotain säätää?
Tuollahan nuo on karhun sivuilla:
  • Coverage ≤ 100 %: 64,57 %
  • Coverage ≤ 200 %: 75,79 %
  • Coverage ≤ 400 %: 82,68 %
  • Coverage ≤ 800 %: 91,34 %
  • Coverage ≤ 1600 %: 96,06 %
  • Coverage ≤ 3200 %: 98,03 %
  • Coverage ≤ 6400 %: 99,41 %
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Eiköhän tää ole nyt vakaa. Jään vielä seuraamaan miten kone käyttäytyy idlessä. Vielä saattais löytyä kiristettävää (tRFC, SCL:t) mutta se saa jäädä myöhemmäksi, huomenna takas mökille niin pääsen taas miettimään elämän tarkoitusta. :psmoke:

Jännitteet ja vastukset:

1,47v DRAM
1,1v SOC
0,9v VDDP
0,85v VDDG_IOD (tää tais olla tämän tarinan deus ex machina. korkeampi SOC ja alempi VDDG_IOD näyttää korjanneen nuo idlekaatumiset)
1,01v VDDG_CCD

procODT 43,6ohm
CAD busit kaikki 24ohm

10000% karhua, 3 sykliä TM5:sta ja prime95 largea 4h
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Noita testejä lueskellut, niin monessa mainintaa että gdm on disabledina nopeampi kuin enabled.
Kuitenkin monella se on päällä, sinullakin näyttää olevan kuvan asetuksissa.
Onko tuo asetus vain, että se pyöristää lähimpään toimivaan lukemaan vai mikä lie ajatus?
Ite kokeilin noita sinun 3800 asetuksia ihan yks yhteen, mutta vain 3800 ---> 3733 muutos (sekä trfc:t kaikki kolme 294 arvoihin) kun tämä paketti ei tunnu tykkäävän isommasta väylästä.
Näillä tuo enabled päällä antaa huonommat tulokset kuin disabledina.
_______________________________________

Muistit näyttää antavan virhettä kun lämmöt nousee n. 45 asteeseen.
Pitää kokeilla onko apua erillisestä föönistä niille kohan se saapuu.
Geardownmode on kuin 1,5T, eli 1T ja 2T välissä ja se asetus tosiaan ei toimi parittomilla cas asetuksilla. Yleensä se pyöristää ylöspäin sen, esim omat b-die kapulat antoi cl15-15-15 asetuksilla cl16-15-15 toteutuneet.
Geardownmode disabled antaa paremmat tulokset vaikka olisi samat cl asetukset koska silloin on aito 1T asetus käytössä ja se myös antaa käyttää parittomia cas asetuksia. Mutta kannattaa tosiaan testata vakaus koska geardownmode antaa jonkin verran anteeksi niitä kireitä kellotus asetuksia.
Tossa jotain tarkempaa analyysia ja googlettamalla lisää.
What is DDR4 Memory Gear-Down Mode?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
Kumpaa noista kannattaisi ostaa? Sen verran halvempaa, kuin vastaava Suomesta, että melkein tuolta sitten... Ennen kuin hinta nousee ja emokin tulee ensi viikolla! xD

Kts. seuraava...
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
Tuote: Corsair Vengeance LPX 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz C16 XMP 2,0
Hinta: n. 120 €
Kauppa: Amazon.de
Linkki: https://www.amazon.de/gp/product/B016ORTNI2/
Tuote: Gskill F4-3200C16D-32GVK Memory D4 3200 32GB C16 RipV K2 2X 16GB, 1.35V, RipjawsV Black
Hinta: 109€ + veroero
Kauppa: Amazon.de
Linkki: https://www.amazon.de/gp/offer-listing/B0171GQR0C/
Jos nyt onnistuisi paremmin, kun kännykällä meni plörinaksi... Siis:
Kumpaa noista kannattaisi ostaa? Sen verran halvempaa, kuin vastaava Suomesta, että melkein tuolta sitten... Ennen kuin hinta nousee ja emokin tulee ensi viikolla! xD
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 510
Viestejä
4 201 775
Jäsenet
70 914
Uusin jäsen
higvlad

Hinta.fi

Ylös Bottom