3200 cl 16 --> viive 10 ns
3600 cl 18 --> viive 10 ns
Eli tavalla jolla latenssit yleensä ilmoitetaan, ne pitää suhteuttaa taajuuteen jolla muisti toimii.
Se on hiukan hämmentävää ja yksikkö ns (nanosekunti) kävisi varmaan yhtä hyvin ellei paremmin.
Periaatteessa viive (ns) pitäisi pysyä melko samana koko sillä taajuusalueella, jolla muistikampa toimii nikottelematta. Kunnes nostetaan jännitettä, jolloin viivettä voi ehkä pudottaa.
Aida-ohjelmalla voi testata käytännön latenssia. Siihen vaikuttaa koko ajoitusten nippu, ei vaan pelkästään yksi arvo. Riippuu vähän pelistä kumpi on tarkkaan ottaen tärkeämpi, kaista (eli taajuus) vai latenssi (ja tarkemmin ottaen mitkä latensseista).
Latenssilaskureita löytyy netistä. Kaava josta se tulee on
RAM Latency=CAS Latency * 2000/ Data Rate
Osasit asiaa hyvin pukea sanoiksi. Joudun tunnustamaan että olen käsittämättömän huono matematiikassa. Yhdelle siitä jo mainitsinkin privassa kun sain apuja. Olen yrittäny vähän siis vain vähän laskea noilla kaavoilla enkä saa mitään mätsäämään millään, joten unohdin kokonaan koko laskemisen enkä ole enää edes yrittäny. En käyttäny mitään nettilaskureita tuohon kaavan selvittämiseen, ja jäi siis selvittämättä.
Sitä Aida64 ohjelmaa olen tässä miettiny ja se vähän houkuttaa mutten ole vielä jaksanu tilata sähköpostiin sitä linkkiä että sais 30pv trialin käyttöön. Tarkoituksena se on myös kokeilla mutta venytän vielä vähän tota 30pv trialia. Jos näillä muilla keinoin saa tietokoneen vakaaksi niin sitten voin 30pv vain ihastella Aida:lla.
Mutta tuo oli tavoitteena tuo latenssi 3600mhz kanssa, ja jos olisin joutunu cl19 kasvattamaan latenssia niin todennäköisesti olisin päätyny käyttämään 3200mhz taajuutta pienemmällä latenssilla. Tuo oli se vähimmäisvaatimus itselle että pitäis päästä 3600mhz eikä suurempaa latenssia kuin cl18. Tietysti vähän vielä houkuttais kokeilla jos sais vähän paremmin kulkemaan jos tekis sellaista "hienosäätöä" vielä, mutta nyt saa mennä tällä.
Latenssit ja taajuudet hertzit ja tietokoneet, sekaisin kuin seinäkello mutta koittakaa kestää. Mutta kiitos!
Viimeksi muokattu: