AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
346
1700 3.95 -1.png
Täällä tällasta. Muistit 3200 cl14.
Vähän sai kulkemaan enemmän, kun otti HPET off ja kellotti biosista pstatella + offset voltagella.
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Täällä tällasta. Muistit 3200 cl14.
Vähän sai kulkemaan enemmän, kun otti HPET off ja kellotti biosista pstatella + offset voltagella.
Toihan menee nätisti. Itsellä tosiaan ei mennyt pätkääkään yli 3.9, koittelin 3.95 yms, ei edes 1.45V riittänyt Primeen.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 771
Itellä sama jos koittaa tosta yli päästä, 4ghz ei mene vaikka 1.5V laittas.
Kannattaa suosiolla jättää se 4GHz tavoittelu ja katsoa oman kiven järkevät säädöt. Itsellä 3.94GHz ja jos nostan +25MHz niin jännitteet karkaa käsistä. Mieluummin 50MHz alempana mukavan kylmänä kuin 50MHz ylempänä tappovolteilla ja tuularit täysillä. :)
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
346
Kannattaa suosiolla jättää se 4GHz tavoittelu ja katsoa oman kiven järkevät säädöt. Itsellä 3.94GHz ja jos nostan +25MHz niin jännitteet karkaa käsistä. Mieluummin 50MHz alempana mukavan kylmänä kuin 50MHz ylempänä tappovolteilla ja tuularit täysillä. :)
Joo, samaa mieltä kyl. Pitihän se silti testata. :lol:
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Totta kai aina pitää testata, vähän kuin velvollisuus kun kerran kerroinlukoton kivi ja kellotusemo. Toki lopulta (pitäisi) aina palata 24/7 turvallisiin voltteihin ja vakaisiin kelloihin, onhan tuo oma 3.9GHz @1.35V hemmetin mukavan, kun pelatessa lämmöt 55-58 :kippis:
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
onhan tuo oma 3.9GHz @1.35V hemmetin mukavan, kun pelatessa lämmöt 55-58 :kippis:
3,925Mhz @1,375V pelatessa 38 - 45 astetta custom loopissa :D Sori oli pakko tää on vaan niin hupaisaa kun on pitkään käyttäny Intelin kiviä jotka piti korkata että sai edes maltillisiksi lämmöt :)
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
3,925Mhz @1,375V pelatessa 38 - 45 astetta custom loopissa :D Sori oli pakko tää on vaan niin hupaisaa kun on pitkään käyttäny Intelin kiviä jotka piti korkata että sai edes maltillisiksi lämmöt :)
Joo, custom looppia olen kyllä ajatellut. Ensin tosin menee kokeiluun vaihtaa noi PH-TC14PE orkkisflektit 140mm ML, jos vähän vielä pudottais desibelejä pois. Olis kyllä tossa huippukoppa vetää loopit, sais iskeä radeja niin paljon kuin sielu sietää:
enthoo.png


Lämpöjä tosiaan sais varmaan alemmas, jos jaksais kuunnella tuulettimien huminaa yhtään enemmän :D Ja juu, ehdottomasti isot propsit AMD:lle juotoksista. Ei tarvitse korkkailla ja menetellä takuita sen takia :tup:

Vielä kun Primeenkin saataisiin muistituki 3200+, niin kyllä olisi komeata elämä :rofl:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 457
Zenstates 0.2.2 toimii prime x370:lla ja 0604 bioksella. Sen saa vielä käynnistymään automaattisesti, eli oikein mukava korvike bioksen p-stateille.

Edit: linkki lisätty.
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Wääh miks mä menin päivittämään aamulla tän C6H:n BIOS:n tohon viimeisimpään viralliseen eli 1107:aan. Aiemmin mulla oli kivenvarma 100Mhz BCLK ja nyt se seilaa sitten oman mielensä mukaan. Mähän siis oon testannu että tää kivi pysyy vakaana tällä 3,925Ghz nopeudella joten epävakauksia odotellessa....

agagas.jpg


Onko se sitten kohta taas mentävä väkisin laittamaan kellot kertoimen kautta ja antaa P State kellojen olla. *huokaus*
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 495
Wääh miks mä menin päivittämään aamulla tän C6H:n BIOS:n tohon viimeisimpään viralliseen eli 1107:aan. Aiemmin mulla oli kivenvarma 100Mhz BCLK ja nyt se seilaa sitten oman mielensä mukaan. Mähän siis oon testannu että tää kivi pysyy vakaana tällä 3,925Ghz nopeudella joten epävakauksia odotellessa....



Onko se sitten kohta taas mentävä väkisin laittamaan kellot kertoimen kautta ja antaa P State kellojen olla. *huokaus*
Kohtuullisella varmuudella uskaltaisin väittää, että kyseessä on vain hwinfon/sensorien hetkellinen sekoilu. Ainahan* voi vetää rollbackin, jos tuntuu että uusi oli huonompi.

*En tiedä miten käy jos uudemmalla EC-versiolla olevan biosin flashaa takaisin vanhempaan.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Kohtuullisella varmuudella uskaltaisin väittää, että kyseessä on vain hwinfon/sensorien hetkellinen sekoilu. Ainahan* voi vetää rollbackin, jos tuntuu että uusi oli huonompi.
Ei ollu mitenkään hetkellistä sekoilua kun se jo bootissa näytti ensin BCLK 101 ja kellot tasan 4Ghz. Sitten se laski "normaaliin eli tohon 3,917 ja 99,8 BCLK" ja vähän ajan päästä BCLK nous tohon 102.4 kuten näet. Jonkun hetkellisen bootissa käyneen 101 voisin hyväksyä, se tuskin kaataa konetta mutta jos toi pyörii ylös-alas niin se kyllä vuorenvarmasti kippaa jossain vaiheessa. Joku tossa BIOS:ssa on kyllä oudosti nyt. Palaan toistaiseksi kerroinkelloihin kunnes tuosta joko selviää lisää tai mulla on töistä vapaata että ehdin ton kanssa säätää.

Bios fläshin tein toki kunnolla eli ensin defaults -> save and exit -> takas bios ja bios päivitys -> päivityksen jälkeen defaults -> save and exit -> takas bios ja sit vasta P State ja muut asetukset.

*En tiedä miten käy jos uudemmalla EC-versiolla olevan biosin flashaa takaisin vanhempaan.
Ei mitenkään. Näyttää samaa 1107:aa. Eli ei saa fläshättyä vanhempaa tohon päälle. No omaa kärsimättömyyttä tässä on kun ei jaksanu lukea tosta BIOS versiosta. Ainakin cha_fan3 ohjaus toimii :D

Edit: toisaalta tän vois ottaa positiivisesti. Nyt jos meen vähän aikaa manuaalisilla kelloilla niin voisin testata ton Ryzen Balanced Power planin ja kattoa tuntuuko skeidalta vai ei. P State kellojen kanssa ei oikeen voi testata koska BIOS ohjaa sitten kellojen ja volttien muuttumista.
 
Liittynyt
10.05.2017
Viestejä
26
Laitetaampas omia tuloksia sekaan.
R7 1700 @ 3.95GHz
Crosshair 6 Hero
TridentZ cl14 3000MHz @ 3200MHz 14-14-14-14-34 1T

upload_2017-5-10_4-42-18.png


Tässä odotellaan 3600MHz muisti strappiä jos vaikka saisi tuon 1800pts rajan rikottua.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.04.2017
Viestejä
82
Laitetaampas omia tuloksia sekaan.
R7 1700 @ 3.95GHz
Crosshair 6 Hero
TridentZ cl14 3000MHz @ 3200MHz 14-14-14-14-34 1T



Tässä odotellaan 3600MHz muisti strappiä jos vaikka saisi tuon 1800pts rajan rikottua.
Mikä jäähy sulla ku 11c idlenä ja 40c rasituksessa :o
 

jsa

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
630
Taitaa vaan lukea väärin. Crosshairin lämmöt on 53 current ja 38 min :)
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Ei mitenkään. Näyttää samaa 1107:aa. Eli ei saa fläshättyä vanhempaa tohon päälle. No omaa kärsimättömyyttä tässä on kun ei jaksanu lukea tosta BIOS versiosta. Ainakin cha_fan3 ohjaus toimii :D

Edit: toisaalta tän vois ottaa positiivisesti. Nyt jos meen vähän aikaa manuaalisilla kelloilla niin voisin testata ton Ryzen Balanced Power planin ja kattoa tuntuuko skeidalta vai ei. P State kellojen kanssa ei oikeen voi testata koska BIOS ohjaa sitten kellojen ja volttien muuttumista.
Joo jaksoin mä ajella kerroinkelloilla varmaan tunnin eilen. Loppuilta meni sit kun päätin testata muistien kulkua vähän enemmän. Muistit 3423Mhz 16/16/16/16/34 BCLK 107 ja P State kellojen kanssa prossu 3,932Mhz. Vakaa kuin kivi. Ajelin illalla ensin Realbenchiä puolisen tuntia ja sitten jätin koko yöksi jauhamaan Prime 95:sta (custom 128/128). Siellä se jauhoi vielä aamulla kun nousin ylös eli olisko joku ~6 tuntia pyöriny Prime. Pykälän piti nostaa voltteja että pysyi vakaana joten nyt mennään rasituksessa 1,395V vcore 1,396V SVI2 ja idlessä piikkailee pahimmillaan 1,419V (molemmat).

Lämmöt edelleen varsin alhaiset joten sen puolesta olisi varaa nostaa lisääkin mutta alkaa olla aika maksimivoltit mitä haluan 24/7 käytössä pitää. Ihan jees pitää olla tyytyväinen tähän :) Nyt kun töistä pääsin ja sain syötyä pitää katella jos jaksais Suomen pelin lomassa ajella Cinebenchin tms. Tuskin tosta hirveen monta pojoa tulee lisää vs 3,925Ghz/3200CL14 mutta vähän on silti vähän.
 
Liittynyt
28.04.2017
Viestejä
82
Joo jaksoin mä ajella kerroinkelloilla varmaan tunnin eilen. Loppuilta meni sit kun päätin testata muistien kulkua vähän enemmän. Muistit 3423Mhz 16/16/16/16/34 BCLK 107 ja P State kellojen kanssa prossu 3,932Mhz. Vakaa kuin kivi. Ajelin illalla ensin Realbenchiä puolisen tuntia ja sitten jätin koko yöksi jauhamaan Prime 95:sta (custom 128/128). Siellä se jauhoi vielä aamulla kun nousin ylös eli olisko joku ~6 tuntia pyöriny Prime. Pykälän piti nostaa voltteja että pysyi vakaana joten nyt mennään rasituksessa 1,395V vcore 1,396V SVI2 ja idlessä piikkailee pahimmillaan 1,419V (molemmat).

Lämmöt edelleen varsin alhaiset joten sen puolesta olisi varaa nostaa lisääkin mutta alkaa olla aika maksimivoltit mitä haluan 24/7 käytössä pitää. Ihan jees pitää olla tyytyväinen tähän :) Nyt kun töistä pääsin ja sain syötyä pitää katella jos jaksais Suomen pelin lomassa ajella Cinebenchin tms. Tuskin tosta hirveen monta pojoa tulee lisää vs 3,925Ghz/3200CL14 mutta vähän on silti vähän.
Voltteja saa vapaasti nostella sinne AMD:n ilmoittamaan 1.45v rajaan asti pstate kellotuksissa. Sun prossu downvolttaa automaattisesti kun rasitus poistuu, joten ei ole 24/7 kellot. Harvalla mylly pyörii 100% käyttöasteella 24/7

Oma setuppi max 1.356v, avg 1.017v ja min 0,719v. Lähinnä pelailtu ja nettiä selailtu.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Voltteja saa vapaasti nostella sinne AMD:n ilmoittamaan 1.45v rajaan asti pstate kellotuksissa. Sun prossu downvolttaa automaattisesti kun rasitus poistuu, joten ei ole 24/7 kellot. Harvalla mylly pyörii 100% käyttöasteella 24/7
Ei mun kivi mee yli 3.95Ghz. Sen testasin jo sillon alussa. Sama vaikka käyttäis tossa 1.45V niin black screeniä ja prossuerroria heittää.

Jos nostan tästä 3.932Ghz seuraavaan pykälään niin se on 3.959Ghz. Turhaan mä hakkaan päätä seinään kun tiedän missä oman kiven raja menee.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 771
Ei mun kivi mee yli 3.95Ghz. Sen testasin jo sillon alussa. Sama vaikka käyttäis tossa 1.45V niin black screeniä ja prossuerroria heittää.

Jos nostan tästä 3.932Ghz seuraavaan pykälään niin se on 3.959Ghz. Turhaan mä hakkaan päätä seinään kun tiedän missä oman kiven raja menee.
Aika identtinen oman kiven kanssa. Seinä nousee pystyyn 3.95 paikkeilla. 3.94 menee ihan mukavan pienillä volteilla mutta 3.96 on jo lähes mahdoton saada vakaaksi. :)
 
Liittynyt
28.04.2017
Viestejä
82
Ei mun kivi mee yli 3.95Ghz. Sen testasin jo sillon alussa. Sama vaikka käyttäis tossa 1.45V niin black screeniä ja prossuerroria heittää.

Jos nostan tästä 3.932Ghz seuraavaan pykälään niin se on 3.959Ghz. Turhaan mä hakkaan päätä seinään kun tiedän missä oman kiven raja menee.
Tarkotin näin yleisesti pstate kellotuksista jos käyttää offset voltteja, turha sitä volttien määrää on pelätä jos mylly ei ole kuin satunnaisesti 100% käytössä. Eri asia rendaajat yms tehokäyttäjät
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 771
Tarkotin näin yleisesti pstate kellotuksista jos käyttää offset voltteja, turha sitä volttien määrää on pelätä jos mylly ei ole kuin satunnaisesti 100% käytössä. Eri asia rendaajat yms tehokäyttäjät
Tässä on vain se Ryzenien perusvika. Tietyssä kohtaa jännitettä saa lyödä kauheasti lisää ilman että saa juuri yhtään kelloja lisää. Aivan turhaa lämmöntuottoa ja melua imo.

Edit: ja en pelkää jännitteitä tai teholukemia, mutta jos niistä ei ole hyötyä niin niistä ei ole hyötyä. Vanhalla 1366 kivellä kyllä nostelin jännitettä thermal throttlausrajaan asti, mutta sillä saikin lisää tehoa. Ryzenillä ei juurikaan saa.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Tarkotin näin yleisesti pstate kellotuksista jos käyttää offset voltteja, turha sitä volttien määrää on pelätä jos mylly ei ole kuin satunnaisesti 100% käytössä. Eri asia rendaajat yms tehokäyttäjät
100% rasituksessahan itse asiassa ei ole maksimivoltit vdroopin takia. Mulla esim. toi 1.419V meinaa rasituksessa 1.396V LLC 3.

Ja ehkä joo ilmaisin vähän epäselvästi itseäni. Tarkoitin että koska oman kiven kulut alkaa olla aika lailla maksimeilla niin turha nostaa voltteja enempää 24/7 käyttöön. Vähemmän on aina vähemmälle jos voltteja ei ole välttämätöntä nostaa vakautta varten.

Edit: mRkukov katot nyt kun Suomi häviää etkä ninjaile mun vastauksia siellä
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
75
olen kellottanut ryzen 1700x 3800mhz , manual 1,375v.
mutta lämmöt on kokoajan idle nyt CPU(tdie) 38c-45c joka on mielestäni hieman outoa? hwinfo, ryzen masterilla mitattu.
rasituksessa nousee prime 95/intel burntest 72,5c max.. gta v pelasin hetken lämmöt nouse max 62c.
mikähän tässä mättää? pitääkö käyttä prossunjäähy irti että on kunnon kosketuksessa?

edit. ihan noviisi näissä kellotus hommissa.
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
olen kellottanut ryzen 1700x 3800mhz , manual 1,375v.
mutta lämmöt on kokoajan idle nyt CPU(tdie) 38c-45c joka on mielestäni hieman outoa? hwinfo, ryzen masterilla mitattu.
rasituksessa nousee prime 95/intel burntest 72,5c max.. gta v pelasin hetken lämmöt nouse max 62c.
mikähän tässä mättää? pitääkö käyttä prossunjäähy irti että on kunnon kosketuksessa?
Ei mitään hätää. Omalla kohdalla R7 1700 3.9GHz 1.35V ja idle 38-40c. Nuo on vähän lämpöisiä jopa idlessä.
 
Liittynyt
28.04.2017
Viestejä
82
olen kellottanut ryzen 1700x 3800mhz , manual 1,375v.
mutta lämmöt on kokoajan idle nyt CPU(tdie) 38c-45c joka on mielestäni hieman outoa? hwinfo, ryzen masterilla mitattu.
rasituksessa nousee prime 95/intel burntest 72,5c max.. gta v pelasin hetken lämmöt nouse max 62c.
mikähän tässä mättää? pitääkö käyttä prossunjäähy irti että on kunnon kosketuksessa?

edit. ihan noviisi näissä kellotus hommissa.
Sun korkeat idle lämmöt johtuu siittä kun prossu on jatkuvasti ns "täysillä". Suosittelen offset voltteja ja pstate kellotusta. Oma 1700 täysin idlenä 1200mhz 0,719v 26c ja täysillä 3800mhz, 1.356v ja about 75c max rasituksessa. Nettiä selaillessa aaltoilee 30-37 välillä.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Idlelämmöt ovat korkeita jos prossu käy koko aika maksimitaajuudella ja saa annetun maksimijännitteen. Atan87 kerkes just tossa sanoa samaa. Pstate kellotus onnistuu Zenstatesilla vaikka emolevyssä ei olisikaan Pstate kellotusmahdollisuutta. @hese_e linkkasi tuon softan ylempänä.

Mulla pysyy kyllä custom loopissa hämmästyttävän viileänä tämä kivi... Prime 95:sta 6 tuntia ajaessa maksimilämmöt oli käyneet 55 asteessa ja tämä siis se emolevyn CPU lämpö eikä TCTL/TDIE joka on tuota matalampi. Pelatessa sahaa jossain 35 - 45 asteen välillä. Rasitusvoltit 1.396V ja maksimivoltit 1.419V.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
75
Idlelämmöt ovat korkeita jos prossu käy koko aika maksimitaajuudella ja saa annetun maksimijännitteen. Atan87 kerkes just tossa sanoa samaa. Pstate kellotus onnistuu Zenstatesilla vaikka emolevyssä ei olisikaan Pstate kellotusmahdollisuutta. @hese_e linkkasi tuon softan ylempänä.

Mulla pysyy kyllä custom loopissa hämmästyttävän viileänä tämä kivi... Prime 95:sta 6 tuntia ajaessa maksimilämmöt oli käyneet 55 asteessa ja tämä siis se emolevyn CPU lämpö eikä TCTL/TDIE joka on tuota matalampi. Pelatessa sahaa jossain 35 - 45 asteen välillä. Rasitusvoltit 1.396V ja maksimivoltit 1.419V.

mitä tossa ohjelmassa noi P0 , P1 ja P2 sit tarkoittaa? nostaako tuo rasituksen mukaan mhz? eli säädän tuohon ohjelman avulla mhz ja voltit ja ohjelma käynistyy automaattisesti kun tietokoneen käynnistää? pitääkö biosista sitten olla joku auto voltage päällä vai?
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
mitä tossa ohjelmassa noi P0 , P1 ja P2 sit tarkoittaa? nostaako tuo rasituksen mukaan mhz? eli säädän tuohon ohjelman avulla mhz ja voltit ja ohjelma käynistyy automaattisesti kun tietokoneen käynnistää? pitääkö biosista sitten olla joku auto voltage päällä vai?
Ihan alkuun pääsee sillä että säätää vain tuo P0. Se edustaa niitä maksimitaajuuksia ja -voltteja. BIOS:sta pitää prosessorin kerroin olla automaattisella koska muuten Pstate kellotus ei onnistu. Laittaisin myös voltit automaattiselle ettei BIOS asetus yliaja tuon zenstatesin säätöä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
75
Ihan alkuun pääsee sillä että säätää vain tuo P0. Se edustaa niitä maksimitaajuuksia ja -voltteja. BIOS:sta pitää prosessorin kerroin olla automaattisella koska muuten Pstate kellotus ei onnistu. Laittaisin myös voltit automaattiselle ettei BIOS asetus yliaja tuon zenstatesin säätöä.

nyt tuo ohjelma ei enään suostu käynnistyy heittää (error starting service).. säätelin ohjelmalla mhz ja v. ja pistin rasitus testin päälle ja kone kaatui. ja nyt ei lähde enään ohjelma toimimaan. poistettu ja asennettu uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.04.2017
Viestejä
82
nyt tuo ohjelma ei enään suostu käynnistyy heittää error starting service.. säätelin ohjelmalla mhz ja v. ja pistin rasitus testin päälle ja kone kaatui. ja nyt ei lähde enään ohjelma toimimaan. poistettu ja asennettu uudelleen.
Lisää voltteja. Ohjelman korruptoituminen on outoa, paitsi jos sulla on hdd cache käytössä.

Mikä emolevy sulla on? Parhaan tuloksen saat biosista säätämällä. Laita mulle vaikka YV ni voin jeesii sua asetuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.04.2017
Viestejä
82
Hdd cache meinaa sitä et sun windows tekee kirjoituskäskyn levylle, mutta se data meneekin ensin RAM muistiin josta se sitten hdd:n kykyjen mukaan puretaan pysyväksi dataksi hdd:lle. Hard crashissa kaikki kirjoittamaton data RAM muistista tuhoutuu = ohjelmat voivat corruptoitua.
Asetus löytyy device managerista, etsit sieltä oman kiintolevysi, avaat properties ja policies välilehdessä on write cache.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 538
Saa nähdä saisko uusilla bioseilla toimiin 4x8GB tai 2x16GB 3200Mhz kapuloita. 16 gigalla ei kyllä pärjää 8coren kanssa oikein mitenkään. Jollain halvemmalla mieluummuin kuin flare x:llä...
 
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Saa nähdä saisko uusilla bioseilla toimiin 4x8GB tai 2x16GB 3200Mhz kapuloita. 16 gigalla ei kyllä pärjää 8coren kanssa oikein mitenkään. Jollain halvemmalla mieluummuin kuin flare x:llä...
4xSR tai 2xDR alkaa toimimaan isommilla taajuuksilla 1.0.0.6 AGESA:n myötä.
Tällä hetkellä ainoa mitä voi tehdä toimivuuden parantamiseksi on laittaa tCL asetus 18 arvoon.
DR kammoilla kannattaa lisäksi nostaa ProcODT 96Ohm arvoon.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 068
@Soakki käytitkö Prime95 28.1 ja 128/128 asetuksella? (In-place Large FFTs -> custom -> Max FFT size 128)

Tuo vissiin tällä hetkellä ~ainoa tapa saada prime95:lla "täys rasitus" ryzenille.
Onko noin??

@Keketin

Blendiä ainoastaan testasin. Prime95 oli juuri tuo 28.10 versio.

@The Stilt

Näyttääkö CPU-Z ja HWinfo niin paljon väärin? HWinfo Primeä pyörittäessä sanoi jännitteen käyneen maksimissaan 1.46 V. CPU-Z:ssa jännitteet pyöri 1.41 - 1.46V välillä kun sitä seurailin. Aion kyllä jättää kellotukset tuohon 4 GHz (Offset -0.625V + LLC3)! Kiitos että huolehdit minunkin prossu-parastani :)
Mikä noista P95 testeistä nyt parhaiten kertoo "vakauden"? No kuitenkin, ite ajelin RealBenchiä 1h putkeen ja kuvasta näkee tiedot:



Eli 1700@3900mhz@1.35v biosista. Muistit 3200mhz@cl16@1.35v. Lämmöt maksimissaan jotain 73c paikkeilla ja veden lämpötila oli vähän päälle 40c. Mielestäni ei paha ja näyttäisi olevan vakaa :)



Ja tuolta näyttää mun looppi, vihdoin sain tuon valmiiksi tai no nuo piuhat tarvis niputtaa vielä tuolta alhaalta mutta kuitenkin :)
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Onko noin??



Mikä noista P95 testeistä nyt parhaiten kertoo "vakauden"? No kuitenkin, ite ajelin RealBenchiä 1h putkeen ja kuvasta näkee tiedot:



Eli 1700@3900mhz@1.35v biosista. Muistit 3200mhz@cl16@1.35v. Lämmöt maksimissaan jotain 73c paikkeilla ja veden lämpötila oli vähän päälle 40c. Mielestäni ei paha ja näyttäisi olevan vakaa :)



Ja tuolta näyttää mun looppi, vihdoin sain tuon valmiiksi tai no nuo piuhat tarvis niputtaa vielä tuolta alhaalta mutta kuitenkin :)
En saa auki puhelimella kuvia isoksi niin paljonko lämmöt?

Edit. Nyt aukes kun pääs koneelle. Hyvät lämmöt :) Mulla 1800X ylikellotettuna ja kaverina R9 Nano rankasti ylikellotettuna kierrossa. Radeina 360+240 30mm. Pienempi radi push/pull 1200 rpm tuulettimet ja isommalla radilla push ~1400 RPM PWM tuulettimet. Lämmöt jota kuinkin samoissa lukemissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.04.2017
Viestejä
82
Tässä kohtaa nousee esille kysymys, että kannattaako vakautta testata ohjelmalla/säädöillä/rasituksessa mitä oikeassa maailmassa ei ole kuin synteettisesti? Eli sun OC voi olla 100% vakaa normaalissa käytössä, mut kyykkää synteettiseen rasitukseen jota ei muualta tule?
 

MrFoxZet

R♿ T Virallinen™ Autisti
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
212
Tässä kohtaa nousee esille kysymys, että kannattaako vakautta testata ohjelmalla/säädöillä/rasituksessa mitä oikeassa maailmassa ei ole kuin synteettisesti? Eli sun OC voi olla 100% vakaa normaalissa käytössä, mut kyykkää synteettiseen rasitukseen jota ei muualta tule?
Syy miksi synteettisiä käytetään kellotuksen vakauden etsinnässä on nimenomaan tuo rasitus. Viat löytyvät nopeammin ja jos synteettiset menee läpi niin hyvin todennäköisesti kone ei koskaan kaadu myöskään normaalikäytössä. Jos vain pelikuormalla tms testaa, niin ei käsittääkseni takaa täysin järjestelmän vakautta ja se saattaa odottamatta kaatua, vaikkei rasitus olisikaan yhtä kova.
 
Liittynyt
28.04.2017
Viestejä
82
Itse vedän cinebenchin kolmesti läpi ja rendaan videon. Tähän mennessä ei ole koskaan järjestelmä kaatunut odottamatta jos näistä pääsee kunnialla läpi. Toki en odotakaan että kestäisi primeä/realbenchiä, mutta tälläisiä workloadeja mulla ei ole eikä tule jokapäiväisessä käytössä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 980
Pohjustusta:
Ajattelin aikani kuluksi testata parhaat asetukset millä prosessori on sekä riittävän tehokas työ/harrastuskäytössä ja kuitenkin tarvittaessa osaa tipauttaa jännitettä tarpeeksi alas että sitä voi tahtoessaan pitää vaikka 24/7 päällä. Tämä tietysti siten että WHEA virheitä / kaatumisia tms. ei ilmene.

Toinen syy on se että tästä toivottavasti uudempikin käyttäjä näkee summittaiset asetukset millä jännitteet eivät nouse liikaa ja mikä toimii "ihan OK" myös ilmajäähyllä. (Ei siis vaan "laita 4GHz ja 1.4V jos toimii niin hyvä")

"Kaikki" on 100% samoilla asetuksilla biosista kuin vakiona paitsi:
CPU Load Line Calibration: level 1 (ei tule suuntaan tai toiseen paljoa heittoa)
Muistit 2400 14/14/14/34 (32Gb DDR4 3200 ei vielä toimi kuten pitäisi mutta siihen pitäisi tulla kuluvan kuun aikana toivottavasti parannusta.)

Eli: 1700X 1.2 - 3.975GHz 0.6V - 1.34375V, lämmöt ~26-60C, käytetty Zen States 0.2.2 kellotukseen, asetukset näkyvät alta
Ryzen 1700X vakaa.PNG

Lähdin asetuksiin siten että katsoin 4GHz vaativan "jonkun verran enempi" jännitettä, tipautin 0.025GHz ja katsoin missä jännitteet riittävät koneen vakaana pysymiseen / testien ajamiseen. Bonusta siitä että nyt maksimissaankin jännitteet pysyvät alle AMD suosituksen (1.35V) jatkuvasta jännitteestä ja reippaasti alle AMD suositteleman (1.45V) maksimi piikki jännitteen.
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 4604

Vieras (tunnus poistettu)
Tässä kohtaa nousee esille kysymys, että kannattaako vakautta testata ohjelmalla/säädöillä/rasituksessa mitä oikeassa maailmassa ei ole kuin synteettisesti? Eli sun OC voi olla 100% vakaa normaalissa käytössä, mut kyykkää synteettiseen rasitukseen jota ei muualta tule?
Kuvitellaan että painat 80kg ja sinut nostetaan nosturilla 50m korkeuteen, köyden varaan.
Haluatko mieluummin 80kg vai 320kg kuorman kestävän köyden?

Mikäli prosessori ei ole vakaa teoreettisessa maksimirasituksessa, se ei yksinkertaisesti ole vakaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 788
Oman kokemuksen mukaan nämä synteettiset testit ei kerro absoluuttista totuutta koneen vakaudesta, on tullut testailtua aikoinaan vakautta useammalla testillä ja näytti ok:ta, kunnes laitoit battlefieldin tulille ja kas, eka vartti riitti kaatumiseen, tämän jälkeen olen suosiolla jättänyt useiden tuntien/yön yli kestävät prime testit tekemättä, lopullinen vakaus sitten peleillä yms. Yleiskäytöllä.

Battlefield pelit taitaa olla yleisesti hyvä "testiohjelma" prosessorin vakautta testatessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 980
Viestejä
4 295 405
Jäsenet
71 760
Uusin jäsen
Jakkemon

Hinta.fi

Ylös Bottom