AMD Ryzen 7 (AM4 B350/X370) kellotukset ja kokemukset (Summit Ridge)

D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Tuossa testissä molemmat threadit käy 67% core kuormalla. Kun lasket kelloja niin kuormat pitäisi pysyä suhteessa identtisinä. Ryzenin tapauksessa taitaa olla vain että nvidian koodi ei ole optimoitu yhtä hyvin kuin pelinkoodi, jolloin se joutuu käyttämään enemmän suoritinta saadakseen saman suorituskyvyn. Pitänee vielä muistaa että pelihän ei myöskään ole saanut mitään Ryzen pohjaista päivitystä, eli on oletettavissa että sielläkin on vielä jotain parannustua. Tämä on vain yksi testi, mutta väittäisin tuon perusteella että nvidialla on vain korkeampi overhead Ryzenillä suhteessa Inteliin.
Juu tätä epäilin itsekin. Vaikka viime vuonna piti olla se vuosin kun DX12 pelit ottavat kunnolla tuulta allensa niin kyllä se vain on siirtynyt tälle vuodelle ja tällä hetkellä varmaan puolet yleisesti pelatuista peleistä ovat "vain" DX11 pelejä. Osasin odottaa sitä itsekin.

Noin omasta (pikaisesta) kokemuksesta voin tosiaan todeta että tuo ongelma ei koske kuin niitä DX11 pelejä jotka ihan oikeasti syövät Single Thread tehoja jolloin ne hyötyvät siitä että Kaby Lakea saa kellotettua sinne 5Ghz tuntumaan. Verrokkina esimerkiksi Dishonored 2 joka oli sekä tilastollisesti että käytännössä ihan samaa fps lukemaa Ryzenin tai Kaby Laken kanssa. Paitsi että Ryzenillä oli ehkä 50% tehoja käytetty kun Kabylla syötiin ihan tappiinsa. Muutenkin ainoa itse pelaamani peli millä saan noita droppeja on tuo TW3. Ilmeisesti tosiaan GTA V tekee samaa (käyttäytyy muutenkin samalla tavalla kuin TW3) mutta vähiin rupeavat nuo pelit käymään. Yritän tässä laittaa vielä ennen Ryzenin takaisin iskemistä verrokkiluvut Dishonored 2:sta ja Deus Ex: MD:stä. Mulla tuo aika on vähän kortilla ja enemmän riippuu siitä milloin sattuu vapaapäivä ja onko sille vapaalle suunniteltu mitään muuta kuin koneen kanssa leikkimistä...
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
64
Sainkohan käsiini maailman huonoimman 1800x:n, kun ei suostu millään menemään yli 3,9ghz... Emolevynä AsRock x370 taichi. Onko muille sattunut yhtä surkeita yksilöitä? G.Skillin 3000mhz cl15 trident z:t (2x16gb) eivät myöskään kulje yli 2400mhz.
Pienen säätämisen jälkeen sain tuon prossun toimimaan 3910Mhz @1,36V ja muistit 2520Mhz cl13 kun Bclk on 105Mhz. Vielä jäi 4Ghz saavuttamatta, mutta ainakin suunta on oikea :)
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Juu, noi on hieman ikäviä varsinkin jos vanhempi asiakas varaa oikein käynnin ja sitten viaksi paljastuu luokkaa "tulostimen virtakaapeli irrotettu seinästä asiakkaan toimesta, siivouksen ajaksi, unohdettu laittaa takaisin".
"tulostimen virtakaapeli irrotettu seinästä asiakkaan puolison toimesta, siivouksen ajaksi, unohdettu laittaa takaisin"
 

JPA

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Menisköhän hirveesti mettään jos tilais/hakis tommosen setin, vai kannattaisiko emoon sijoittaa satkun verran enemmän?

Entäs muistit, noilla on ilmeisesti (joillakin kokoonpanoilla) päästy ~3000 hujakoille?

Jäähyksi vois laittaa tuon vanhan Noctuan NH-D14:n, kunhan sitten joku päivä saa kiinnikkeet.
 

Liitteet

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
@JPA, Ihan hyvältä vaikuttaa. Emon pitäisi olla ihan riittävä. Muisteista en osaa sanoa, ehkä joku muu voi varmistaa että varmasti toimii?
 

JPA

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Jäi nuo muistit mieleen kun ne on taidettu mainita muutaman kerran tässä 41 sivun aikana, muistas vaan :p

Jossain keskusteluissa kehuttiin että G.Skill (Samsungin piirit?) ois parempi kaveri Ryytsenille, vois esim G.Skill Ripjaws V 16GB DDR4 3200MHz olla toinen vaihtoehto?

Asrockista jäänyt ihan hyvä fiilis Z77 Extreme4:n jäljiltä, mutta näyttäs että Asrockin emoissa 2 SATA-liitäntää vähemmän, tarttis enemmän kuin tuon 6.

Kerrankin on tilanne ettei oo niin hirvee kiire, ehtii valkkailla kelvollisen setin, ei tuu kovin tiuhaan vaihdeltua, i7-3770k setti on palvellut jo useamman vuoden ;)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 733
Asrockista jäänyt ihan hyvä fiilis Z77 Extreme4:n jäljiltä
Hieman pidempään tietokoneiden parissa puuhastellessani olen huomannut että esim. Epox tai vaikka MSI ovat hyviä, yhden prosessorin kanssa mutta esim. MSI:n todella hyvä 775 kannan emo ei sitten ollutkaan niin hyvä kun tuli LGA1155 kanta kyseeseen. Siinä Asrock oli oikeasti erittäin hyvä (kalliimmat mallit kuten Z68 Extreme 4 Gen3) ja edullinen.

AMD on alustana hieman erilainen kuin Intel ja on syynsä miksi ASUS:ta suositellaan. Toki vielä tällä hetkellä kaikkien emojen ajurituki on mitä on mutta tuo mitä itse ehdotit on minusta hinta/laatu suhteessa paras vielä normaalissa ilma/vesijäähdyttelyssä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Jossain keskusteluissa kehuttiin että G.Skill (Samsungin piirit?) ois parempi kaveri Ryytsenille, vois esim G.Skill Ripjaws V 16GB DDR4 3200MHz olla toinen vaihtoehto?
Täytyy olla sitten nimenomaan 3200MHz CL14 muistikitti, että ovat varmasti samsungin b-piireillä. Corsair LPX-kitin luulisi myös olevan suhteellisen hyvä valinta ryzenille, kun niitä toimitettiin medialle sillon ryzenin kaveriksi AMD:n toimesta.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Täytyy olla sitten nimenomaan 3200MHz CL14 muistikitti, että ovat varmasti samsungin b-piireillä. Corsair LPX-kitin luulisi myös olevan suhteellisen hyvä valinta ryzenille, kun niitä toimitettiin medialle sillon ryzenin kaveriksi AMD:n toimesta.
Itse asiassa Stiltti tuolla aiemmin korjasi että luultavasti melkein kaikki yli 3000Mhz G.Skillit sisältävät b.piirit. Mutta yleisesti ottan vaikuttaa siltä että nimenomaan tuo 3200Mhz CL14 kitti toimii parhaiten. Tällä forallakin on niitä joilla on 3200Mhz CL16 kitti joka ei mene yli 3000Mhz kun taas netistä yleisesti (ja myös omasta kokemuksesta) näyttäisi että tuo CL14 kitti menee suurimmalla osalla heittäen speksatulle nopeudelle.

Edit: ja tuo on toki jonkin verran emolevy/bios riippuvainen asia. Moni on pohtinut että rajoittaako prossun muistiohjain mutta taitaa käytännössä kaikki Ryzenit kyetä vähintään tuohon 3200Mhz nopeuteen joten jos ei muistit kulje niin ongelma on pikemmin emolevyllä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 733
Edit: ja tuo on toki jonkin verran emolevy/bios riippuvainen asia. Moni on pohtinut että rajoittaako prossun muistiohjain mutta taitaa käytännössä kaikki Ryzenit kyetä vähintään tuohon 3200Mhz nopeuteen joten jos ei muistit kulje niin ongelma on pikemmin emolevyllä.
Emolevyllä juu, esim. itsellänikään ei toimi mutta syynä voi olla se että vaikka on 2X Gskill TridentZ CL16 32GB 3200MHz DDR4 1.35V eli ovat oikean nopeuksisia ja merkkisiä 32Gb (2x16) on liikaa. Samaten jos on 4kpl kampoja voi vaikuttaa.

Eli syitä voi olla monia mutta eiköhän uefi-biospäivitykset auta tuohon. Aiempi uefi-biosversio meni 2660 nyt 2400... muutosta siis tapahtuu o_O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Itse asiassa Stiltti tuolla aiemmin korjasi että luultavasti melkein kaikki yli 3000Mhz G.Skillit sisältävät b.piirit. Mutta yleisesti ottan vaikuttaa siltä että nimenomaan tuo 3200Mhz CL14 kitti toimii parhaiten. Tällä forallakin on niitä joilla on 3200Mhz CL16 kitti joka ei mene yli 3000Mhz kun taas netistä yleisesti (ja myös omasta kokemuksesta) näyttäisi että tuo CL14 kitti menee suurimmalla osalla heittäen speksatulle nopeudelle.

Edit: ja tuo on toki jonkin verran emolevy/bios riippuvainen asia. Moni on pohtinut että rajoittaako prossun muistiohjain mutta taitaa käytännössä kaikki Ryzenit kyetä vähintään tuohon 3200Mhz nopeuteen joten jos ei muistit kulje niin ongelma on pikemmin emolevyllä.
Voi olla toki että olen väärässä, mutta mielestäni b-piireillä "varmasti" ovat lähinnä olleet 3000C14, 3200C14, 3600C15/C16 kitit, kun taas mm. 3200C16(16-18-18-38) kitit voivat olla myös hynix/samsung e(?)-piireillä.

Omasta kokemuksesta voisin tässä vaiheessa sanoa, ettei tunnu olevan mitään 100% varmaa valintaa, jos muistit haluaa 3200mhz ryzenin kanssa.

Itse läpi käymäni kitit: 2x G.Skill Ripjaws V 3200C16 (2x8gb), testattu kahdella eri 1700X, yhdellä R5 1600, C6H:lla, kahdella eri Prime X370 Prolla. Kulku tössäsi ~2933mhz 14-14-14-32, bios-versiosta riippumatta. Blck:lla ei näitä kittejä ole ylikellotettu, joten ei tietoa venyvätkö yhtä pitkälle lopulta kuin alla oleva kitti.

1x G.Skill TridentZ 3200C14 GTZSK (2x8gb ja 1x 8gb testattu) (samsung b-die), testattu kahdella eri 1700X, yhdellä C6H ja yhdellä Prime x370 Prolla, Kulku tössää 3003mhz 14-14-14-30, bios versiosta riippumatta. (blck 102,4)

Toukokuussa toivottavasti tulee parannusta tähän tilanteeseen.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Omasta kokemuksesta voisin tässä vaiheessa sanoa, ettei tunnu olevan mitään 100% varmaa valintaa, jos muistit haluaa 3200mhz ryzenin kanssa.
Sanoisin että paras atm. on hankkia emo jolla onnistuu refclock muutokset. Saa Hynixitkin kulkemaan speksatut nopeudet. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Sanoisin että paras atm. on hankkia emo jolla onnistuu refclock muutokset. Saa Hynixitkin kulkemaan speksatut nopeudet. :)
Jos luit viestini kokonaan, huomasit varmaan että ei C6H tuonut tilanteeseen muutosta. Ei edes näillä b-piirit omaavilla sampoilla.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Jos luit viestini kokonaan, huomasit varmaan että ei C6H tuonut tilanteeseen muutosta. Ei edes näillä b-piirit omaavilla sampoilla.
Oletko siis testannut jättää kertoimen matalalle (nopeus vaikka 2400/2666 tai mikä onkin vakaa) ja sitten nostaa refclockia niin paljon että saavuttaa halutun nopeuden? 102.4 refclock ei ole paljoa. Itsellä siis muistit 3023Mhz refclock 113.4MHz. Perus 100MHz refclockilla max 2667MHz.

Edit:
Vai olikos sulla joku ongelma lisälaitteiden kanssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 493
Oletko siis testannut jättää kertoimen matalalle (nopeus vaikka 2400/2666 tai mikä onkin vakaa) ja sitten nostaa refclockia niin paljon että saavuttaa halutun nopeuden? 102.4 refclock ei ole paljoa. Itsellä siis muistit 3023Mhz refclock 113.4MHz. Perus 100MHz refclockilla max 2667MHz.

Edit:
Vai olikos sulla joku ongelma lisälaitteiden kanssa?
Itseasiassa tuo on varmaan ainoa asia jota ei ole vielä tullut testattua. Osittain siitä syystä että @The Stilt mainitsee tuossa strictly technical kirjoituksessa että olisi syytä pysytellä alle 107mhz blck. Kai tuotakin voisi toisaalta kokeilla, tuskin sillä mitään ainakaan rikkoo. :)

The base-clock (BCLK)

Overclocking the base clock (BCLK) on AM4 platform is possible, however generally not recommended. This is due to its frequency relations with other interfaces, such as the PCIe. Unlike with Intel's more recent CPUs, there is no asynchronous mode (straps / gears) available, which would allow stepping down the PCIe frequency at certain intervals. The PCIe frequency relation is fixed and therefore it increases at the same rate with the BCLK. Gen. 3 operation can generally be sustained up to ~107MHz frequency and higher speeds will usually require forcing the links to either Gen. 2 or to Gen. 1 modes.

Unstable PCIe can cause various issues, such as system crashes, data corruption (M.2 SSDs), graphical artifacts and various kinds of other undefined behavior.

Ryzen: Strictly technical
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Mutta jos ei ole M.2 levyä eikä ole tarvetta PCIe 3.0 väylille niin ei tietääkseni mitään syytä miksei voisi kokeilla. c6h muistaakseni tiputtaa automaattisesti Gen2/Gen1 nuo väylät tiettyjen nopeuksien jälkeen. En ole huomannut mitään ongelmia tämän 113.4MHz kanssa ja Hynixin 2x16GB setti viilettää vähän speksattua kovempaa. :)

Edit, tässä:
ASUS ROG Crosshair VI Hero Extreme Overclocking Guide (Updated to v0.5) - Overclocking.Guide

Niin ja kun kellottaa refclock +pstate niin laskukaava tarvittaviin kertoimiin menee aika hauskaksi. 8B kertoimella tulisi normaalisti 3475MHz, joten nyt tuleekin:
3475MHz / 100 * 113.4 = 3940,65MHz
 
Viimeksi muokattu:
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Mutta jos ei ole M.2 levyä eikä ole tarvetta PCIe 3.0 väylille niin ei tietääkseni mitään syytä miksei voisi kokeilla. c6h muistaakseni tiputtaa automaattisesti Gen2/Gen1 nuo väylät tiettyjen nopeuksien jälkeen. En ole huomannut mitään ongelmia tämän 113.4MHz kanssa ja Hynixin 2x16GB setti viilettää vähän speksattua kovempaa. :)

Edit, tässä:
ASUS ROG Crosshair VI Hero Extreme Overclocking Guide (Updated to v0.5) - Overclocking.Guide
Joo kokeilemisesta ei oo mitään haittaa. Itsellä tosiaan Intel puolella lievästi BCLK (104mhz) kellotusta eikä siinä mitään ongelmia oo tullu.

En muuten ehdi jatkaa tuota pelitestailua. Laitan jo tänään ton Ryzenin takas kokoonpanoon kun kerran vielä vapaapäivä. Muuten menis toista viikkoa ja tää 7700K + Apex on kumminkin tarkotus saada myytyä jossain vaiheessa. Tulipahan testattua edes tuo Witcher 3. En ole kovinkaan huolissani tuosta asiasta enkä mitenkään tuomitse Ryzeniä "huonona" peliprossuna koska pääsääntöisesti muut pelit toimivat mainiosti ja eiköhän tulevaisuudessa nähdä sitten paremmin koodattuja pelejä ja ehkä myös ajureita jotka toimivat paremmin yhteen Ryzenin kanssa. Max 50% käyttöaste pelatessa on kyllä ihan hyvä ja Ryzeni käy kellotettunakin HUOMATTAVASTI viileämpänä kuin korkattu + nestemetallilla varustettu 7700K (tyyliin max jotain 58 astetta pelatessa vs 7700K piikkaa jopa ~70 asteessa).
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Ööö mitä merkitystä lämmöillä on eri tuotteiden kesken?

Onko AMD throttlauslämpötila sama kuin Intelin? Mikäli ei ole, niin asialla on merkitystä tasan nolla.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
64
Nyt kävi niin, että 32Gb Trident Z vaihtuu 16Gb Trident Z:aan. Saapahan sampan b-diet ja toivottavasti prossunkin kellottumaan vakaammin. Jos joku siis haaveilee 32Gb G.Skill Trident Z 3000Mhz CL15 -muisteista ryzenin kanssa, niin en suosittele... Noiden kanssa ei tule kuin paha mieli.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Ööö mitä merkitystä lämmöillä on eri tuotteiden kesken?

Onko AMD throttlauslämpötila sama kuin Intelin?
Prossu käy viileämpänä -> ei puske lämpöä niin paljon custom looppiin jolloin neste ei käy niin lämpimänä -> tuulettimet pyörii hiljaisempina. Siinä on mulle ihan riittävästi syytä tykätä viileämmästä. Ei kumpikaan käy mulla throttlausrajoilla.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Prossu käy viileämpänä -> ei puske lämpöä niin paljon custom looppiin jolloin neste ei käy niin lämpimänä -> tuulettimet pyörii hiljaisempina. Siinä on mulle ihan riittävästi syytä tykätä viileämmästä. Ei kumpikaan käy mulla throttlausrajoilla.
Ytimen lämpötilalla ei ole merkitystä, wateilla on.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Ytimen lämpötilalla ei ole merkitystä, wateilla on.
Niin ja sitten? Onko se jotenkin sulta pois jos kattelen mielummin viileämpänä käyvää prossua kuin kuumana käyvää? Mun kellotettu Ryzeni vie seinästä vähemmän virtaa kuin kellotettu 7700K koska Riisenillä tulee aiemmin seinä vastaan jolloin 24/7 voltit on pienemmät kun taas 7700K:lla saa tiristettyä enemmän. Voisit muuten jatkaa tuota ihme jankkausta jossain muualla kuin tässä ketjussa. Sulla on omintakeisen ärsyttävä tyyli heitellä noita kommentteja ihan vaan provosoidaksesi ihmisiä.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Niin ja sitten? Onko se jotenkin sulta pois jos kattelen mielummin viileämpänä käyvää prossua kuin kuumana käyvää? Mun kellotettu Ryzeni vie seinästä vähemmän virtaa kuin kellotettu 7700K koska Riisenillä tulee aiemmin seinä vastaan jolloin 24/7 voltit on pienemmät kun taas 7700K:lla saa tiristettyä enemmän. Voisit muuten jatkaa tuota ihme jankkausta jossain muualla kuin tässä ketjussa. Sulla on omintakeisen ärsyttävä tyyli heitellä noita kommentteja ihan vaan provosoidaksesi ihmisiä.
Ok no tuota mä laitankin hiustenkuivaajan lämmittämään työmaata 60'C, koska sama asiahan se on verrattuna isompaan lämppäriin joka puhaltelee 60'C myös.

Pointtina lähinnä että jos huudellaan asioita, niin perusteluita myös. Muuten aika mutupaketti puuhastelua uskomusten perusteella, itse pidän faktoista.

Tuo boldattu pätkä laittaa kyllä hymyilyttämään. Niin suomalaista junttiasennetta. Miksi sen pitäisi olla keneltäkään pois? :D Välillä vaan tulee mietittyä näiden suomalaisten sananparsien merkityksiä.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Ok no tuota mä laitankin hiustenkuivaajan lämmittämään työmaata 60'C, koska sama asiahan se on verrattuna isompaan lämppäriin joka puhaltelee 60'C myös.

Pointtina lähinnä että jos huudellaan asioita, niin perusteluita myös. Muuten aika mutupaketti puuhastelua uskomusten perusteella, itse pidän faktoista.
Jos mun nestelämpötila näyttää mittarin mukaan 2 astetta vähemmän kun Intel setupilla ja näyttis käy samoilla kelloilla/lämmöillä niin silloin se ero selittyy sillä että prossu työntää mun looppiin vähemmän lämpöä. Siinä on sulle faktaa ja mulle aivan sama puhutaanko wateista tai lämpötilasta.

Tuo boldattu pätkä laittaa kyllä hymyilyttämään. Niin suomalaista junttiasennetta. Miksi sen pitäisi olla keneltäkään pois? :D Välillä vaan tulee mietittyä näiden suomalaisten sananparsien merkityksiä.
Tuo vastaustapa tulee kyllä ihan seurauksena sun tavasta heitellä noita turhia onelinereita vaikka yleensä sulla onkin joku järki siellä taustalla. Opettele keskustelemaan typerien heittojen sijaan. Sulla on ihan asiaakin mutta se jää tommosen provosoinnin takia sivuun.

Jääköön tämä offtopikki nyt mun puolesta, eiköhän tuossa tullu nyt asia selväksi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Ryzenin pienempi tehonkulutus ja muut akuankan parraimmat:





2 astetta? :D Ilman lämpötila siis absoluuttisen sama kuin aiemmalla mittauskerralla ja 2'C ei mene varmastikaan muuttujien piikkiin? Tuulettimien RPM kennolla sama yms. En kyllä kahden asteen lämpötilassa nesteen osalta kauheasti lähtisi käsiäni nostelemaan.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Ryzenin pienempi tehonkulutus ja muut akuankan parraimmat:





2 astetta? :D Ilman lämpötila siis absoluuttisen sama kuin aiemmalla mittauskerralla ja 2'C ei mene varmastikaan muuttujien piikkiin? Tuulettimien RPM kennolla sama yms. En kyllä kahden asteen lämpötilassa nesteen osalta kauheasti lähtisi käsiäni nostelemaan.
Lopetahan jo se trollaus. Boldasin oleellisen:

Tulipahan testattua edes tuo Witcher 3. En ole kovinkaan huolissani tuosta asiasta enkä mitenkään tuomitse Ryzeniä "huonona" peliprossuna koska pääsääntöisesti muut pelit toimivat mainiosti ja eiköhän tulevaisuudessa nähdä sitten paremmin koodattuja pelejä ja ehkä myös ajureita jotka toimivat paremmin yhteen Ryzenin kanssa. Max 50% käyttöaste pelatessa on kyllä ihan hyvä ja Ryzeni käy kellotettunakin HUOMATTAVASTI viileämpänä kuin korkattu + nestemetallilla varustettu 7700K (tyyliin max jotain 58 astetta pelatessa vs 7700K piikkaa jopa ~70 asteessa).
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Hienot kuvaajat @mäggäri . Oliks noi kuvat mun kellotetuista setupeista? Ai ei ollu. Kyllä mä nään Hwinfosta miten paljon pelatessa mun prossu ja/tai ytimet syö watteja. Eihän ne absoluuttisia ole koska en omista yleismittaria mutta aika suuntaa antavia ja edelleenkin pelatessa minun kokoonpanoilla ja asetuksilla Ryzeni syö seinästä vähemmän kuin Inteli ja nesteen lämmöt ovat pienemmät. Minä lopetan nyt tuohon trollaukseen vastaamisen, ei jaksa käyttää useampia minuutteja pelleilyyn kun teet tuota ihan tarkoituksella.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Ryzenin pienempi tehonkulutus ja muut akuankan parraimmat:2 astetta? :D Ilman lämpötila siis absoluuttisen sama kuin aiemmalla mittauskerralla ja 2'C ei mene varmastikaan muuttujien piikkiin? Tuulettimien RPM kennolla sama yms. En kyllä kahden asteen lämpötilassa nesteen osalta kauheasti lähtisi käsiäni nostelemaan.
Eli vertaat 8/16 core/thread 128bit avx vs 4/8 core/thread 256bit avx maksimikuorman tehonkulutusta ja teet siitä suoran johtopäätöksen normikäytön ja pelikäytön tehonkulutukseen.

Peleissä ryzen on viileämpi, kun i5/i7 vetää 100% prosukuormalla ja ryzen 50%, joten tehonkulutuskin on pienempi. Jos taas pelit saa vedettyä 16 säiettä tappiin, niin se pelitesti on ihan puhdas teuratus intelin osalta.
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Hienot kuvaajat @mäggäri . Oliks noi kuvat mun kellotetuista setupeista? Ai ei ollu. Kyllä mä nään Hwinfosta miten paljon pelatessa mun prossu ja/tai ytimet syö watteja. Eihän ne absoluuttisia ole koska en omista yleismittaria mutta aika suuntaa antavia ja edelleenkin pelatessa minun kokoonpanoilla ja asetuksilla Ryzeni syö seinästä vähemmän kuin Inteli ja nesteen lämmöt ovat pienemmät. Minä lopetan nyt tuohon trollaukseen vastaamisen, ei jaksa käyttää useampia minuutteja pelleilyyn kun teet tuota ihan tarkoituksella.
Näet sen laittamalla mittarin seinän ja datapömpelin väliin. Lämpötilat ja jännite, siinäpä oikeastaan ne joista jaksan välittää piirun vertaa softien näyttäminä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Kyllä mä nään Hwinfosta miten paljon pelatessa mun prossu ja/tai ytimet syö watteja.
Sen verran ettei noihin lukemiin kannata uskoa tippaakaan. Saattavat olla jopa 40% pielessä. :D

Veden lämpötila on paljon parempi mittari ja 2 astetta on jo kohtalaisen paljon. Omassa setissä idle-rasitus lämpötilaero on noin 5 astetta. :tup:
 

mäggäri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 374
Sen verran ettei noihin lukemiin kannata uskoa tippaakaan. Saattavat olla jopa 40% pielessä. :D

Veden lämpötila on paljon parempi mittari ja 2 astetta on jo kohtalaisen paljon. Omassa setissä idle-rasitus lämpötilaero on noin 5 astetta. :tup:
Niin tämä. Kyllä seuraava sijoitus onkin omissa hankinnoissa tuo wattimittari, kunhan maltan googlettaa että minkä ostan.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Veden lämpötila on paljon parempi mittari ja 2 astetta on jo kohtalaisen paljon. Omassa setissä idle-rasitus lämpötilaero on noin 5 astetta. :tup:
Niinpä. Mutta kun pitää kaverin vääntää väkisin. Kyllä se 2 asteen ero on aika iso etenkin omalla tuuletinprofiililla jossa nousee 37 asteessa kierrokset ylemmäs ja Ryzenillä ei oo kertaakaan käyny yli 35 asteessa. Sitä tossa just sanoin että mulle on ihan sama väännetäänkö wateista tai muusta koska ihan käytännössä toi lämpötilaero näkyy mun käytössä.

Se on loppuviimein ainoa asia millä on merkitystä. Sähkölaskussa ero on ehkä muutamia kymmeniä senttejä per lasku ja näyttiksen kellotus tekee paljon isomman loven kuin kumpikaan prosessori.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
511
@akselic tuo sun vänkääminen nyt vaan on yhtä turhaa, ku galileon väite siitä että maa on pyöreä. Eihän sun uusi setup voi olla parempi, viileämpi, tai energiatehokkaampi, kun AMD
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Itsellä vanha kellotettu 1366 setti vei samalla näyttiksellä yli 100W enemmän, sekä idlessä että rasituksessa (furmark+prime95). Ei toimi enää niin hyvänä lisälämmittimenä pakkasella. :D
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
32Gb (2x16) on liikaa. Samaten jos on 4kpl kampoja voi vaikuttaa.
Vastahan täällä oli kuva jossa oli paremmuusjärjestys eli 2x single bank, 2xdual bank, 4x single ja 4x dual (näin ulkomuistista) eli jos nopeimmat muistit tahot niin 2x 8GB tikut. tuota isommat on väkisin dualeja ja se rajoittaa menoja samoin kuin 4 tikkua.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Juu ehkä tässä on nyt vähän selvennöksen paikka jos joku ei ole tuota alusta asti seurannut. Tämä siis lähti siitä kun ihmeteltiin pelaamisen aikana tuota Nvidian ajurithreadin korkeaa käyttöä Ryzenillä ja koska minulla on vielä toistaiseksi myös Apex + 7700K niin asentelin sen ajan kuluksi ja testasin esiintyykö samaa Intel puolella. Samalla pelatessa tuli seurattua myös edellä mainittuja lämpötiloja sun muita tilastoja joskin niistä ei ole nyt screenshottia esittää. Mun kommentit siis perustuu ihan omaan kokemukseen ja vielä lyhyen ajan sisällä sen sijaan että etsisin koulumestarityyliin netistä minua tukevia kuvaajia tms.

Noiden testien lopputulos noin summa summarum menee minun setupeissa noin suunnilleen näin:

- Keskimääräinen fps 1440p resoluutiolla ja tappiinsa kellotetulla Titan X Pascalilla on vähän pelistä riippuen noin 5fps Intelin hyväksi
- Fps dropit tietyissä peleissä ovat Intelin kanssa pienempiä kuin Ryzenillä
- Nvidian ajurithread ei käy Intelin kanssa niin kovalla kuin Ryzenin kanssa (tämä lienee sekä pelioptimoinnin että ajurikehityksen paikka) ja tämä ilmeisesti johtaa siihen että fps dropit ovat Ryzenillä silminnähtävästi suurempia kuin Intelillä.
- Suurin osa minun pelaamista peleistä toimii omin silmin ihan yhtä sujuvasti kummallakin alustalla.
- Pelatessa Intelin threadit tekevät työtä yli 90% käyttöasteella. Ryzenillä ei pahemmin yli 50% per thread mennä.
- Pelatessa minun kokoonpanoilla ja kellotuksilla Ryzen käy viileämpänä ja tuottaa myös vähemmän lämpökuormaa koska nesteen lämpötila custom loopissa jää alemmas. Watit ja muut sitten erikseen.

Ainoa miinus mitä nyt keksin siitä kun siirryin 7700K -> 1700 on se että nyt on turha mennä pätemään Firestrike tuloksiin kun combined tulos jää niin alas [emoji14]

Vaikuttaa että porukka ollut pääsiäisen johdosta liian pitkään neljän seinän sisässä. ;)
On. Ihan liikaa :D Mutta onpahan tuotettu tähän ketjuun edes jotain järkevää tietoa. Toi loopin purkaminen ja kasaaminen on kyllä työlästä pelkästään testaamista varten [emoji14]

Edit: Tosiaan jos puhtaasti pelikäyttöä ajatellaan niin vaihto Ryzeniin ei luultavasti ollut paras veto. Mutta koneella tulee tehtyä muutakin kuin pelaamista ja tulevaisuuden varalle tuo ytimien määrä on luultavasti hyvä asia. Samoin on se että suurin osa peleistä pyörii yhtä hyvin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
325
Rytsölä kyllä viihtyy matalemmissa lämmöissä. Aluksi R7 1700 vakiojäähyllä oli hankala saada 3,9Ghz vakaaksi, mutta nyt menee 4,0Ghz hyvinkin turvallisilla jännitteillä. :tup:

Ensin sahasi 5 tuntia Prime95 128/128 ja sen jälkeen 30min Realbench taustalla sama HWInfo ikkuna. Kokeilin myös 4,1Ghz 1,39V-1,40V rasitusjännitteellä, mutta kaatui Realbenchiin 10min jälkeen. Tuolloin LLC3:lla idlasi 1,42-1,43V, joka varmaan alkaa olemaan rajoilla mahdollisten jännitepiikkien takia. En jaksa vielä tarkemmin hakea, kun ei muisteistakaan saa kaikkea irti...
 

Liitteet

Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 376
Rytsölä kyllä viihtyy matalemmissa lämmöissä. Aluksi R7 1700 vakiojäähyllä oli hankala saada 3,9Ghz vakaaksi, mutta nyt menee 4,0Ghz hyvinkin turvallisilla jännitteillä. :tup:

Ensin sahasi 5 tuntia Prime95 128/128 ja sen jälkeen 30min Realbench taustalla sama HWInfo ikkuna. Kokeilin myös 4,1Ghz 1,39V-1,40V rasitusjännitteellä, mutta kaatui Realbenchiin 10min jälkeen. Tuolloin LLC3:lla idlasi 1,42-1,43V, joka varmaan alkaa olemaan rajoilla mahdollisten jännitepiikkien takia. En jaksa vielä tarkemmin hakea, kun ei muisteistakaan saa kaikkea irti...
Toimivatko muuten sinun g.skillit lennosta 3200Mhz vai jouduitko nostamaan esim jännitettä tuosta 1.35v? Muutitko prossua kellotettaessa mitään muuta kuin jännitettä ja kellotaajuutta?

Kokeilin testiksi muutamaa 1700x prossua ja toinen kulki 3,87 @ 1.38v ja toinen 3,85 @ 1.38v kaatumatta cinebenchissä ajaessa sitä monta kertaa putkeen. Voisikohan olla tämä X370 prime ja sen uusin biossi syylinen... Tai sitten näille pitää tehdä jotain muutakin kuin pelkästään jännitteen ja Mhz vaihtoa? Kokeilin nostaa SOC jännitettä 1.1v mutta ei vaikutusta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
325
Mulla toimi 3200CL14 heti ekasta yrityksestä kaikki muut vakiona Autolla, kun DRAM voltagen laitto 1.35V. Nyt on offsetti kellotus muistaakseni +0.175 Vcore ja +0.12 SOC. LLC3, Phase Control Extreme, BLCK 100, DRAM boot voltage Auto, BIOS 1002. Näillä asetuksilla on aina bootannut, mutta kun olen vaihtanut asetuksia niin pari kertaa juminut DRAM trainingiin. Kerran jumi kun tiputin LLC3:sta alemmas ja kerran kun laitoin DRAM boot voltage 1,35V. Jälkimmäinen vähän erikoista kun muualla suositellaan, että muuttaisi Autosta tuohon, minulla mennyt toisinpäin. :rolleyes: Taitaa olla monesti aika pienestä kiinni. Nämä kammat on 3200CL14 Ripjawsit, olisi myös 3000CL14 TridentZit, mitä pitäisi jossain vaiheessa kokeilla (myös B-die).
Mennyt pari päivää konetta kasatessa, mutta nyt alkaa vihdoin olemaan valmista. Täytyy ottaa paremmat kuvat myöhemmin. :kippis:
Vanha vain intelille tarkoitettu prossublokki puristettu EK:n Supremacy EVO AM4 päivityslevyllä ;)
 

Liitteet

JPA

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Olisiko kellään jakaa kokemuksia 32GB kiteistä, laskeskelin ettei 16GB enää omaan käyttöön riitä?
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Olisiko kellään jakaa kokemuksia 32GB kiteistä, laskeskelin ettei 16GB enää omaan käyttöön riitä?
Tällähetkellä nopeusrajoitteisia koska ainoastaan single bank tikut yhtenä parina toimii maxnopeudella.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 652
Olisiko kellään jakaa kokemuksia 32GB kiteistä, laskeskelin ettei 16GB enää omaan käyttöön riitä?
Oma 32gigan G.Skill kitti kulkee 2666MHz tällä hetkellä. Ei siinä muuta vikaa ole. Virallisesti sen pitäisi kulkea 3333MHz
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Olisiko kellään jakaa kokemuksia 32GB kiteistä, laskeskelin ettei 16GB enää omaan käyttöön riitä?
Jos emosta löytyy säätö refclockille eikä ole M.2 levyjä niin refclockilla saa kovempiakin tuloksia. Itsellä 2x16gb hynixit reilulla 3000mhz.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 733
Uskaltaako tähän jättää volttien puolesta? @4029 MHz

Itselläni voisi olla ehkä samanlaiset voltit jos käyttäisin tuon 0.025-0.050mhz korkeammalla. Eli suosittelen että yrität laskea yhden pykälän ja katsoa sitten maksimi voltteja.
Lähden itse ideasta että tuo ei ehkä kerro 100% varmasti tulosta (hieman skeptinen siihen että alimmat voltit ovat idlessä oikeasti 0.349V) mutta AMD on sanonut että 3½V olisi OK 24/7 kelloille. 4½V olisi OK hetkellisiksi piikeiksi => otaksun ja toivon että 5+ vuoden kantamalla maksimi piikkinä 4.06V on OK ja "keskimäärin" 1.230-1.330V ei mene liian korkeaksi. Suurinta osaa ajastahan tuo ei todellakaan ole tuolla 0.349V tms. paikkeilla mutta suurimman osan ajasta pysyy silti alle 1.35V.

Tässä oma kuvani verrokkina: @3.992 (4GHz mutta bus speed valitettavasti 99.80)
HWInfo.PNG


HUOM! tämä siis oma mielipiteeni. Voin kertoa ~6v päästä faktaa kun hankin seuraavan emo+prossu+muistit setin tai kun tämä (toivottavasti ei) hajoaa.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
@ahtaaja, Kyllähän tuota tulee pelattua ja oikein hyvin toimii. Tuolla BF1 topikissa on tästä juteltukin muutaman kanssa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 748
Viestejä
4 202 484
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom