Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Corsair HX650, i7 8700k 5GHz ja Vega 64 kellotettu eikä ollut ongelmia.Uskaltaisiko Vega56:n kellottamattoman 7700k:n kaveriksi kun PSU on Seasonic 620W M12II-620 Evolution täysmodulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Bronze - 89,90€ ???
Kaatuuko koko kone vai mitkä on oireet?
Edit1. Niin virtis tosiaan mulla 650w g3
Kerralla kanttuvei, iski ilmeisesti PSUn ylijännitesuojaus päälle. Liekö sitä paranneltu myöhäisemmissä malleissa, ettei se reagoi samalla tavalla piikkeihin, jotka ei todennäköisesti kuitenkaan ylitä maksimi antotehoja. Eihän niitä millään wattimittarilla näe, olisiko kulutus ollu keskimäärin jotain 450 luokkaa niillä asetuksilla mitkä sitten sai EVGAn kippaamaan.
Okei. Pitääpä itekki ihan huvikseen kattella mittarilla käytetyt wattiloiset.
Oon ite ollu siinä uskossa että jopa vähän pelivaraakin olisi, mutta noo eipä tuolla niin väliä.
Ai sekin on normaalia että 9kk käytön jälkeen lämmöt alkaa normikäytöllä nousta 100-110 asteeseen? Näyttis on myös speksattu 1501 MHz joten mun mielestä vähän huono tekosyy. Näyttiksen tahnat on vaan kulunut käytössä ja nyt selvitellään miten tästä eteenpäin =D Ihme vaa et Kompletin kokoinen pulju ei voi tehdä takuukorjausta eli tahnojen vaihtoa.Basekellot on taatut ja ne lienee välillä 1200-1300MHz. Lisäksi vegalla tulee myös power limit pudottamaan kelloja, ja Radeon chill ominaisuus tekee ihan samaa, jos sen on päälle laittanut.
Nouseeko GPU:n lämmöt 100C vai hotspot? Ja kannattaa huomioida, että virrankulutus on peli/sovelluskohtaista. Joissain sovelluksissa se throttlaa kelloja alas power limitin mennessä rikki ja toisissa taas olisi kulkuja enemmänkin, mutta kellot säädetty Wattmanista turhan alas.Ai sekin on normaalia että 9kk käytön jälkeen lämmöt alkaa normikäytöllä nousta 100-110 asteeseen? Näyttis on myös speksattu 1501 MHz joten mun mielestä vähän huono tekosyy. Näyttiksen tahnat on vaan kulunut käytössä ja nyt selvitellään miten tästä eteenpäin =D Ihme vaa et Kompletin kokoinen pulju ei voi tehdä takuukorjausta eli tahnojen vaihtoa.
Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
Nouseeko GPU:n lämmöt 100C vai hotspot? Ja kannattaa huomioida, että virrankulutus on peli/sovelluskohtaista. Joissain sovelluksissa se throttlaa kelloja alas power limitin mennessä rikki ja toisissa taas olisi kulkuja enemmänkin, mutta kellot säädetty Wattmanista turhan alas.
Ja se on edelleen speksattu - Base: 1170 MHz. Turha kiukutella.
Takuuseenhan tuon pitäisi mennä. Kortti ei toimi enää samoin kuin uutena vaan aiheuttaa ongelmia käytössä.Joo mutta nyt puhuttiinkin oc clockista, edelleen miksi kortti on aikaisemmin ylläpitänyt 1500mhz mutta nyt ei pysty? Vaikka vedin voltit ja power limitin minimiin niin toi hotspot throttlasi silti. Ei ole väliä onko core vai hotspot koska jos jompi kumpi menee tietyn rajan yli, kortti throttlaa. Hölmöähän tossa throttlaamisessa on vielä se että se nostaa voltteja korkeammalle kuin alivoltitus on asetettu joka johtaa korkeampaan lämmöntuotantoon ja sitä ei saa pois muuten kuin käynnistämällä koneen uudestaan. Throttlaaminen on nimenomaan tuosta 105 asteen hot spotin ylittämisestä johtuvaa. Eli kortti throttlaa ja ainoa tapa on avata kortti ja vaihtaa thermal pastet.
Power limit minimiin ja kummasti laskee kelloja? Niinhän tuo toimii...Joo mutta nyt puhuttiinkin oc clockista, edelleen miksi kortti on aikaisemmin ylläpitänyt 1500mhz mutta nyt ei pysty? Vaikka vedin voltit ja power limitin minimiin niin toi hotspot throttlasi silti. Ei ole väliä onko core vai hotspot koska jos jompi kumpi menee tietyn rajan yli, kortti throttlaa. Hölmöähän tossa throttlaamisessa on vielä se että se nostaa voltteja korkeammalle kuin alivoltitus on asetettu joka johtaa korkeampaan lämmöntuotantoon ja sitä ei saa pois muuten kuin käynnistämällä koneen uudestaan. Throttlaaminen on nimenomaan tuosta 105 asteen hot spotin ylittämisestä johtuvaa. Eli kortti throttlaa ja ainoa tapa on avata kortti ja vaihtaa thermal pastet.
Power limit minimiin ja kummasti laskee kelloja? Niinhän tuo toimii...
Omalla koneella Far Cry 5 4K, kulutus 245W softamittarin mukaan ja kellot putoaa 1100MHz. Täysin samoilla Wattmanin asetuksilla Unigine Superposition 184W ja 1500MHz. Far cry 5 siis power limitin ja Superposition alas jätettyjen kellojen rajoittama. Kannattaa ajella vakiona, jos ei ole aikaa perehtyä näiden säätämiseen. Voi hyvin olla myös kyse heikosta kontaktista(löysistä ruuveista, kun ihmiset niitä ruuvaa), mutta noiden asiavirheiden takia en poissulkisi käyttäjää mahdollisista ongelmakohdista pois, kun valitetaan kellotetun gpu:n toimimisesta. Kellotukset saa näillä tehdä joka softalle/pelille erikseen omaan profiiliinsa.
Ja edelleen se base-taajuus on se mikä on luvattu. Boosteja koskee rajoitukset ihan samaan tapaan kuin cpu-puolellakin. Sitä voi toki koittaa riitauttaa, jos jälleenmyyjä ei ole boostin toiminnasta maininnut mitään.
Vaikutti se sun kortti huonolta, jos vertaa muihin ok:sti/hyvin toimiviin kortteihin. Toivottavasti saat rahanpalautuksen tai sitte jonku toisen kortin.Joo siis kyllähän ne kellot laskikin jonnekin 1300-1400mhz luokkaan kun alivoltititti minimiin. Se ei silti estänyt hot spotin nousua yli 105 asteen. Itse näytönohjaimeen en ole muuten koskenut kuin pölyt putsannut paineilmalla.
Gigabyte Radeon RX Vega 56 Gaming OC
Grafiikkamoottori AMD Radeon RX VEGA 56
Ydinkello 1501 MHz
Johan tuolla nettisivuillaki sanotaan että tuote pyörii 1501mhz
Nyt kun on asennettu tämä ja todettu toimivaksi, niin mitä asetuksia suosittelettä tämän kanssa? Turbo modea, alivoltitusta tms? Sillä vegoista ei kokemusta ole tätä ennen
Itse testasin / testaan parhaillaan ja todellakin ihan simppelillä "muuta jännitettä => aja SuperPosition Extreme testi => katso tulos" kun asetukset P7 1702 (muisti P3 980 & 975mV) huomaan seuraavaa:
- 1.200v kellot tuossa 159x tuntumissa (jo heti testin alussa, ei siis kyse lämmöistä) en ajanut koko testiä lävitse.
- 1.175v hieman päälle 1600 kellot. En ajanut koko testiä lävitse.
- 1.150v tulos 4653
- 1.100v tulos 4661
- 1050v tulos 4617
- 1075v tulos 4642
- 1120v tulos 4735
- 1130v tulos 4732
- 1125v tulos 4735
- 1115v tulos 4725
Kellot pysyvät parhaimmillaan noin 1637-1645 välillä.
Jätin sitten tuon 1120v asetuksen käyttöön.
Vielä ihan testin takia katsoin mitä tapahtuisi jos tipauttaisin pyynnön 1702 => 1650 pitäen muut 100% samoissa:
Alun tulos: - 1120v tulos 4735 (P7 1702) kellot keskimäärin 1637-1645
Uusi tulos: - 1120v tulos 4619 (P7 1650) kellot keskimäärin 1588-159x
Lisää outoja tuloksia:
1702:
- 1.120v tulos 4735
1730:
- 1.120v tulos 4795 (kellot keskimäärin 1660)
1750:
- 1.120v (testi) kaatuu mutta pyörittiin keskimäärin 1690
1740:
- 1.125v tulos 4809 (kellot keskimäärin 1668-1678)
Taidan jättää tähän mutta hieman outoa luulin että joku 1702 olisi ns. maksimit mitä edes yrittäisi kokeilla ja ainoastaan lisäämällä jännitettä saisi parempia tuloksia. Nyt käykin ilmi että kun vähentää jännitettä mutta nostaa kelloja saa parempaa tulosta (kunnes jossain vaiheessa jännitettä on liian vähän pyyntiin nähden)
Mun tämän hetken yleiskäyttö asetusprofiili vega64 nitrolla:Nyt kun on asennettu tämä ja todettu toimivaksi, niin mitä asetuksia suosittelettä tämän kanssa? Turbo modea, alivoltitusta tms? Sillä vegoista ei kokemusta ole tätä ennen. Ja ei tarvitse säädellä varmaan tuuletuskäyriä, että pysyy kortti viileänä? (näyttää aika alhaiselta tuo % määrä tuulettimien käytössä vaikka olisi 70 astetta, alle 50%?)
Turbo modesta jotain pientä hyötyä taulukon mukaan?
Nyt kun on asennettu tämä ja todettu toimivaksi, niin mitä asetuksia suosittelettä tämän kanssa? Turbo modea, alivoltitusta tms? Sillä vegoista ei kokemusta ole tätä ennen. Ja ei tarvitse säädellä varmaan tuuletuskäyriä, että pysyy kortti viileänä? (näyttää aika alhaiselta tuo % määrä tuulettimien käytössä vaikka olisi 70 astetta, alle 50%?)
Nyt kun on asennettu tämä ja todettu toimivaksi, niin mitä asetuksia suosittelettä tämän kanssa? Turbo modea, alivoltitusta tms? Sillä vegoista ei kokemusta ole tätä ennen. Ja ei tarvitse säädellä varmaan tuuletuskäyriä, että pysyy kortti viileänä? (näyttää aika alhaiselta tuo % määrä tuulettimien käytössä vaikka olisi 70 astetta, alle 50%?)
Alkaa menemään hermo ton Komplettiin RMA-prosessin suhteen. Kortti on ollut kohta 3 viikkoa heillä testattavana ja vieläkään eivät ole tehneet mitään asian korjaamiseksi. Ei suostuta vaihtaa edes tahnoja koska sanovat että he eivät sitä voi tehdä. Prosessi on edennyt seuraavasti:
- Aluksi he lähettävät viestin että kortissa ei ole mitään vikaa, furmarkki pyöritetty yli 20 min ja hotspot vaan 103 astetta ei throttlaa
- Vastaan että ei käy selitykseksi kun omassa koneessani kyseinen näyttis alkaa throttlaamaan ja max lämmöt 108 astetta. Sanon et iskekää se kiinni suljettuun koteloon ja laittakaa furmark ja prime95 torture testit että testaa sitä 105 asteen lämpörajaa joka aiheuttaa sitten tuon throttlaamisen
- Komplett kysyy että onko tällä throttlaamisella vaikutusta suorituskykyyn ohjelmia käytettäessä
- Sanon että on, kellot tippuu 1500mhz ---> 1300mhz ja FPS pienenee peleissä. Kellot ei myöskään nouse takas vaa pitää käynnistää kone uusiksi ja 10 min pelailua ja taas alkaa throttlailu.
- Nyt ne kysyy että mitkä on mun voltage asetukset ja fan curvet "Most OC guides seem to recommend a slight under voltage paired with a more aggressive fan curve"
Koitan nyt miettiä täs mitä tähä sanoisi, kortti kun throttlaa jopa alivoltittaessa että ei sekään auta. Oisko jollain IO-techhiläisel idiksiä mitä tehdä täs kohtaa? Vituttais itse fiksaa kortti thermal pastella kun siinä menee takuu ja vaan sen takia koska jälleenmyyjä ei voi sitä itse tehdä?
If you provide us with further description as to how we can recreate the problem, absolutely we can make a new RMA and make an attempt to recreate the issue. However, as it stands, no fault was found. We cannot open the card and void your warranty.
18:40:53 - Kundservice If you want to dispute the result of our RMA, you are welcome to do so to our customer coordinator via kundombud@komplett.se
Keskustelua chat palvelussa 13.6
If you provide us with further description as to how we can recreate the problem, absolutely we can make a new RMA and make an attempt to recreate the issue. However, as it stands, no fault was found. We cannot open the card and void your warranty. If you want to dispute the result of our RMA, you are welcome to do so to our customer coordinator via kundombud@komplett.se
Absurdin huonoa asiakaspalvelua Kompletilla. Ne ei edes tehneet jatkotestejä näytönohjaimelle vaan ne oli lähettänyt sen heti 13.6 paluupostilla sen jälkeen kun ne oli todennut et hotspot furmarkil 103 astetta, ei ongelmaa.Nyt sieltä tuli vielä viestiä että se on jäänyt Postnordille jumiin jonnekin ja ne koittaa selvittää mihin se mun paketti on jäänyt.
Ainakin selvisi se, ettei ne voi korjata tuota kyseistä vikaa takuuhuoltona takuun raukeamatta. Mikä mahtaa olla gigabyten kanta siihen, että koplaa korttia itse? Sapphirella siihen ei ole ymmärtääkseni ainakaan mitään sanomista.
If you had confirmed for sure there is a hardware issue cause the graphics card throttling which needs to be repaired, please contact your supplier and they are responsible to assist customers to arrange warranty service. If you find any problem dealing with your supplier, please let us know who and when you contacted? how did you contact (phone or email)? What was the reason they refuse to help? and provide us the invoice to verify the warranty terms.
Regards,
GIGABYTE
Saisit tarkempia tuloksia Firestrikella tai Timespylla. Superposition benchmarkissa vaikka nosti kelloja (muistit) niin ei parantunut tulokset siinäTäällähän näitä eri kellotuksia / alivoltituksia onpi merkittynä.. Saa joistakin vähän suuntaa mitä on.
AMD Radeon RX Vega Undervolting Survey (Reddit) – Responses
Hieman kokeillut itsekin säädellä, tässä pari tulosta:
Pelkällä turbo modella vega 64 nitro+:
Sitten tuulettimien säädöt + 50% virrankulutus:
Sitten tämän hetkinen säätö.. kun en paljoa näitä ole kokeillut ja testaillut, niin ei kovin helpolla uskalla kokeilla mitä vaan
Muisteille 1000mhz, 950mv.
Tila 7 1662mhz, 1085mv.
Tila 6: 1582mhz, 1050mv.
Tila 5: 1472mhz, 1000mv.
Edit. Nyt muistit laitettu 1100mh ja 1000mv niin pikkuriikkisen vielä parani
Ja nyt lisänä laitettu tila 7: 1712mhz, tila 6 1612mhz ja tulos:
Saisit tarkempia tuloksia Firestrikella tai Timespylla. Superposition benchmarkissa vaikka nosti kelloja (muistit) niin ei parantunut tulokset siinä
Testasin vielä: Firestrikessa parani tulos 2% 1050mhz---->1150mhz muistit
Superposition 1080p extremellä: Tulos parani 1,28% 1050mhz--->1150mhz
Timespy: 1080mhz--->1160mhz 1,93% parempi tulos
I scored 19 651 in Fire Strike
I scored 19 456 in Fire Strike
Euroopan kuluttajakeskus: Euroopan kuluttajakeskus SuomessaTietää välttää komplettia jatkossa! Ei taida kuluttaja-asiamiehelle valituksen teko auttaa kun ei suomalainen kauppa. Onneks itse gigabyte ottaa homman hoitoon!
Siinähän koittaa. Itse taistelin Mindfactoryn kanssa tuon kautta ja lopputulos oli, että eivät voi tehdä mitään, kärsi tai lähde Saksaan käymään oikeutta. Noi saksalaiset verkkokaupat pyllistää tolle koko lafkalle kun sillä ei ole siellä mitään valtaa. Ihan turha edes yrittää taistella. Itse on riskinsä ottanut kun on Saksasta tilannut ja turha kuvitella, että mikään kuluttaja-asiamies sua auttaisi kun ei firmoja edes pelota, että voisivat joutua vastuuseen. Nootin lähettivät sinne ja saklsalaiset siellä vähän sanoivat firmalle soosoo ja ne vaan nauro. Lopputulos oli turhaa työtä ja aikaa meni ja mikään ei muuttunut.Euroopan kuluttajakeskus: Euroopan kuluttajakeskus Suomessa
Siinähän koittaa. Itse taistelin Mindfactoryn kanssa tuon kautta ja lopputulos oli, että eivät voi tehdä mitään, kärsi tai lähde Saksaan käymään oikeutta. Noi saksalaiset verkkokaupat pyllistää tolle koko lafkalle kun sillä ei ole siellä mitään valtaa. Ihan turha edes yrittää taistella. Itse on riskinsä ottanut kun on Saksasta tilannut ja turha kuvitella, että mikään kuluttaja-asiamies sua auttaisi kun ei firmoja edes pelota, että voisivat joutua vastuuseen. Nootin lähettivät sinne ja saklsalaiset siellä vähän sanoivat firmalle soosoo ja ne vaan nauro. Lopputulos oli turhaa työtä ja aikaa meni ja mikään ei muuttunut.
Tietää välttää komplettia jatkossa! Ei taida kuluttaja-asiamiehelle valituksen teko auttaa kun ei suomalainen kauppa. Onneks itse gigabyte ottaa homman hoitoon!
Saas nähä pitääkö toi alla oleva paikkaansa
Juu, minä halusin vain antaa esimerkin siitä mitä se todellisuus on, vaikka kuinka EU:ssa muka on kuluttajansuoja yhtenäistä yms. niin loppukädessä se on kuluttajan oma asia kuitenkin lähteä taistelemaan oikeuksistaan ja se ei ole halpaa. Suosittelen ehdottomasti, että valmistajan kautta aina jos mahdollista nämä ulkomailta ostetut, niille tuntuu olevan noin 1000x tärkeämpää se tyytyväinen asiakas kuin näille jälleenmyyjille.Joo aina voi kuitenkin kokeilla ja jos Gigabyte saa tuon korjattua niin on mullekin iha fine. En tiedä sitten että onko sillä väliä että kaupan ostohetkellä tuote on tilattu Komplett Services Finland Oy:ltä ja sitä ei ole ilmeisesti vielä lakkautettu.
Saas nähä pitääkö toi alla oleva paikkaansa
No nyt tuli Vega56 ja koneessa kiinni. Nopeat testit, niin hienosti pyörittää. Samsungin muistit näyttää olevan. Mitäs tälle nyt kannattaa tehdä?
Voltteja laskea 1020-1140mv(korkein arvo) varmaan aika hyvä riippuu vähän haluatko, että on mahdollisimman nopea ja kohtuu hiljainen vai hiljainen ja kohtuu nopea ja testaa vaikka huvikseen paljon kulkee muistit. Ylläolevan viestin esimerkki asetuksissa on enemmän hiljainen.No nyt tuli Vega56 ja koneessa kiinni. Nopeat testit, niin hienosti pyörittää. Samsungin muistit näyttää olevan. Mitäs tälle nyt kannattaa tehdä?
No, perhana!Nyt olisi näyttävästi 3dmark ainoastaan 3,74€. Pitihän se ostaa, jos saisi jotenkin toimimaan nuo testitkin.. ettei tuota white screeniä tulisi vaan. Olisi mukava saada siitäkin tuloksia tällä vega 64 nitrolla
Vakiona vai kellotettuna?Näyttävästi hwinfossa tuli gpu sock kohtaan 0W kun firestrike kaatui, ja maximi oli muistaakseni 260w.. eli eikö saanut tarpeeksi virtaa tuo vega 64? Aika untuvikko vielä näissä säädöissä olen.
Ja onko ajureista johtuva ongelma tuo, kun välillä testissä / ihan alkuvalikossakin 3dmarkissa vilahtaa mustia ruutuja?