Tässä nyt jonkin aikaa vega 64 käyttäneenä pakko todeta että vähän ristiriitaiset tunnelmat vehkeestä. Tämä on ensimmäinen radeon noin 10 vuoteen. Uusissa peleissä esim. Wolfenstein New colossus pyörii upeasti 4k:na ja lukittuna 60 Hz suorituskyky vähintään hyvällä tasolla. Toinen asia sitte vanhat dx9 pelit. Borderlands 2 tökki ja pätkii niin helvetisi samoilla asetuksilla ku gtx 1070 veti komeasti. Vakiona tälle syötetään järjettömästi liikaa voltteja. Oma kortti hyrrää nyt 1.05v. Tilasin jäähyksi morpheuksen mutta toimitusaika on joskus... Hyvä kortti tämä on, mutta vaatii näpräämistä että saa tehot ulos. Samoin eri ajuriversiot vaatii volttien mulkkausta. Viimeiset 4 nvidiaa oli kaikki enemmän plug and play tyyppisiä. Kortti koneeseen afterburnerilla kellot kohdalleen ja siinä kaikki.
Hmm, mikäs on kokoonpano noin niin kuin näytön osalta ja asetukset?
Itse tuli ostettua se täälläkin mainostettu Sampan halpis 4k Freesyncillä (40Hz - 60Hz) ja sen (sekä VR:n) takia piti saada tehokkaampaa korttia.
Itse olen aina pitänyt v-syncin päällä, jopa silloin kun vielä tuli pelattua verkkoräiskintöjä (olen varmaan aina ollut niissä niin surkea, ettei pienellä viipeellä ole luultavasti minulle mitään merkitystä!)
Anyway, olen koitellut kaikenlaisia asetuksia tuon Freesyncin, V-syncin, Enhanced Syncin yms. suhteen. Omat havainnot:
AMD:n asetuksissa oleva V-sync ei vaikuta DX-peleissä mitenkään, itsekin vissiin mainostavat sen toimivan vain OpenGL:ssä.
Freesync päällä ja V-sync päällä, saattaa tulla pätkimisiä kun peli (syystä tai lentokoneesta) menee sen 60Hz:n yli.
Freesync päällä ja V-sync pois, jos yli 60Hz (eli ollaan sen Freesyncin ulkopuolella), repeilee ihan samalla lailla kuin v-sync pois päältä.
Freesync päällä ja Encanhed sync päällä, peli piirtää niin nopeasti kuin mahdollista, pääsääntöisesti ei repeile eikä (välttämättä) nyi, mutta aika moni peli kuitenkin nykii.
Freesync päällä, v-sync pois ja pelin fps rajoitettu (mieluusti muutaman fps:n alle tuon maksimi freesyncin rajan), täysin sulava kokemus.
Nyt, ongelmia tulee, että millä rajoitat. Peleissä joissa on mahdollista rajoittaa, on yleensä vain tasalukuja (30, 60, 120, 240) ja sen verran tulee heittoa, että jos menee sen oman rajan yli, nylkähtää...
Jos rajoitat AMD:n omalla FRTC:llä, tulee käsittääkseni heti samat viipeet peliin, kuin pitäessä V-sync päällä (Youtube Battle(non)sense:n videot aiheesta mielenkiintoisia).
Ja sitten on tietenkin RTSS, joka taitaa olla about se paras vaihtoehto. Tosin itse lopetin sen käytön, kun totesin sen joissain tilanteissa häiritsevän AMD:n ajurisoftan toimintaa ja jopa ohjelmia yleensä...
Tosin, vetelemällä kaikkiin omat asetukset, saa ongelmat pois tarvittaessa, mutta kuitenkin...
Miksi vedin romaanin, no tuli eilen pitkästä aikaa testattua em. Borderlands 2:sta ja testasin asetuksia, niin melko ihanteellisen sai heittämällä kaikki asetukset 4k:na kaakkoon, pelistä v-sync pois ja FRTC:llä rajoitus 57 fps:ään. Varmaan saisi vielä sulavamman ja pienemmillä viipeillä, jos heittäisi tuon RTSS:n koneeseen ja rajoittaisi sillä...