Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nooh, ei sitten vängätä enempää. Tässä joku päivä teen vertailun videon.Sen verran omakohtaista kokemusta että minulla on custom loop, 240/30mm (vastaava radi kuin tuossa kitissä) ja 280/45mm radi, riittää kellotetulle 4790k ja vega 64 juuri, eikä vegaa ole paljoa alivoltitettu.
Kuten mRkukov mainitsi, niin tuolla custom vesijäähdytys ketjussa paljon juttua ja kannattaa käydä lukemassa ennen kuin ostoksia tekee
Kun sinulla on täysin sama kortti, niin oletko huomannut näillä uusilla ajureilla kaatuilua? Äsken kesken Forza Horizon 4 -session ensin jäätyi kuva kummastakin näytöstä, sitten kakkosnäytöstä katosi signaali (vasta bootti herätti sen takaisin) ja työpöytä tuli näkyviin päänäyttöön. Tein tosin Afterburnerilla tuuletinprofiilin, kun kerta tuo ajurin oma säätö sille ei oikein toimi kunnolla. Jos laittoi manuaalitilaan, niin tuulettimet pyörivät kokoajan, eikä kortti osaa niitä laittaa pois päältä ollenkaan. Ajurista automaattitila niille päälle ja taas hiljenee lämpöjen salliessa.
Sulle vastattiin jo nestejäähyketjussa mutta jottei nyt kukaan täällä ymmärrä väärin, tuo on ihan täyttä puutaheinää. Neste jäähdyttää komponentteja jotka ovat AINA lämpimämpiä kuin ympäröivä (huone)ilma ja tällöin myös se neste on AINA lämpimämpää.Edit: niille jotka eivät ymmärrä vesijäähdytyksestä niin silloin kun veden lämpötila nousee yli ympärillä olevan ilman, jäähdyttimmen kapasiteetti ei riitä siirtämään tarvitsemaa lämpöä pois nesteestä.
Thanks. Otan sitten tuon Sapphiren kaveriksi vaikka Corsairin 750 wattisen. Jimmsin sivuilla on kyllä maininta, että minimi 850W, mutta luulisi tuon 750 wattisen kuitenkin riittävän ainakin mitä tuli muitakin arvioita tuossa katseltua.Asuksen korttia itse välttelisin, kun jäähdyttimen kanssa voi olla arpapeliä, että saatko korjatun version vai et. Vanhassa versiossa lämmöt nousevat todella korkeiksi. Itselläni on 750-wattinen EVGA:n G2:nen tuollaisen Asuksen kanssa, riittää oikein hyvin.
Minulla on Vega 64 vakiona 760W laatupowerilla eikä kertaakaan ole ollut ongelmiaThanks. Otan sitten tuon Sapphiren kaveriksi vaikka Corsairin 750 wattisen. Jimmsin sivuilla on kyllä maininta, että minimi 850W, mutta luulisi tuon 750 wattisen kuitenkin riittävän ainakin mitä tuli muitakin arvioita tuossa katseltua.
Sulle vastattiin jo nestejäähyketjussa mutta jottei nyt kukaan täällä ymmärrä väärin, tuo on ihan täyttä puutaheinää. Neste jäähdyttää komponentteja jotka ovat AINA lämpimämpiä kuin ympäröivä (huone)ilma ja tällöin myös se neste on AINA lämpimämpää.
Kyllä aivan oikein mutta +40C on minun mielestä aivan liikaa nesteen lämmöksi ja tuota luokkaa se aivan varmasti on jos cpu+gpu 240 radissa aivan saman vaikka siinä olisi push pull combo tuulettimia.
Hmm, pahemmin asiasta tietämättä voidaan spekuloida että kun koneen käynnistää lämpö on kutakuinkin tasan niin kotelon ulko kuin sisäpuolellakin. Eli esim. sen +25C. Nyt kun kone käy hetken voidaan otaksua että osat lämpiävät ja nesteenkin lämpö nousee, varmaan jopa työpöytäkäytössä helposti noin +10 astetta jolloin päästäisiin jo +35C? Tämä siis pelkästään ns. työpöytä käytössä vaikka hieman pidemmän "katsompas koneella leffan netflixissä ja selaan sitten hieman nettiä" session aikana.
Ei se minusta nyt niin paha olisi jos veden lämpö nousee esim. +40-50C jos kuitenkin rasituksessa (mikä ei tarkoita työpöytä käyttöä) prosessori ja näytönohjain pysyy esim. alle +70C?
+40 niin saat varmasti pumpun rikki. Mitä kuumempi vesi/radi niin sitä paremmin 25 asteinen ilma sitä jäähdyttää, eli pienemmällä radillakin "pärjää". Yleisesti kuitenkin pidetään että vesijäähyissä veden lämpö ei saisi nousta yli 45. Jos mitenkään mahdollista niin alle 40 on suotava. 35 tai alle on sitten jo hyvä, vaikka osa tavoittelee 30 astetta moralla. Yhdellä 240 kennolla ja vegalla nousee veden lämmöt varmasti 50 tietämille. Silloin alkaa myös vega hidastaa muistejaan yms koska liikaa lämpöä. Voidaanko silloin sanoa että radi on riittävä? Minun mielestä ei. Kyllähän se toki toimii, muttei enää optimaalisesti.Siis sen kennon riittävyyden tietää siitä jos se delta ei jatkuvassa rasituksessa nouse loputtomiin. Eli oli se delta sitten +5 tai +40 astetta, niin kunhan se vakiintuu jossain vaiheessa niin silloin radi on riittävä. Ainakin näin sen olen itse ymmärtänyt vaikken koskaan vesilelujen kanssa olekkaan leikkinyt.
Toisella +10 delta on liikaa, toiselle +30 voi olla ihan ok.
+40 niin saat varmasti pumpun rikki. Mitä kuumempi vesi/radi niin sitä paremmin 25 asteinen ilma sitä jäähdyttää, eli pienemmällä radillakin "pärjää". Yleisesti kuitenkin pidetään että vesijäähyissä veden lämpö ei saisi nousta yli 45. Jos mitenkään mahdollista niin alle 40 on suotava. 35 tai alle on sitten jo hyvä, vaikka osa tavoittelee 30 astetta moralla. Yhdellä 240 kennolla ja vegalla nousee veden lämmöt varmasti 50 tietämille. Silloin alkaa myös vega hidastaa muistejaan yms koska liikaa lämpöä. Voidaanko silloin sanoa että radi on riittävä? Minun mielestä ei. Kyllähän se toki toimii, muttei enää optimaalisesti.
Miksi kukaan hankkisi vesijäähyä jos aikoo ajella 60 asteista vettä? 60 asteisen veden kun pitäisi jäähdyttää ne komponentit. 60 asteisella vedellä cpu/gpu kuumenee jo kriittiselle rajalle, joten ajelee mieluummin vaikka refu lehtipuhaltimella.40 + 20 = 60 ja pika googlella pumpuille luvataan 60 astetta maksimiksi.
Freesync välkkyminen pienentyi huomattavasti kun asensin 18.5.1 ajurit, näyttönä Samsung C27FG70.Valituksen aihettakin asiaankuuluvasti löytyy, ei tosin korttiin kohdistuvaa.
Osasyy kortin ostoon oli Freesync ominaisuuden käyttöönotto näytössä, mutta ilokseni sain todeta kuuluvani muiden joukkoon näytön "Ultimate Engine" -tilan aiheuttamassa välkkymisessä. Kyseessä siis samppa cf791.
Kahden päivän taistelukoulutuksen jälkeen ei voi todeta kuin että susipaska Freesync implementointi on kyseisessä kuvassa.
Miksi kukaan hankkisi vesijäähyä jos aikoo ajella 60 asteista vettä? 60 asteisen veden kun pitäisi jäähdyttää ne komponentit. 60 asteisella vedellä cpu/gpu kuumenee jo kriittiselle rajalle, joten ajelee mieluummin vaikka refu lehtipuhaltimella.
Kiitos vinkistä, täytynee testata.Freesync välkkyminen pienentyi huomattavasti kun asensin 18.5.1 ajurit, näyttönä Samsung C27FG70.
EDIT: Jottei täysin OT menisi niin onkos kellään ongelmia radeon overlayn kanssa uusilla ajureilla?
Ittellä ei taaskaan toimi. Ilmeisesti aika vetää clean installia jälleen kerran. Toi overlay on ollut se mikä itsellä on säännöllisin väliajoin hajonnut kun on vaan päivitellyt ajureita.
Toimii overlay. Vedin DDU:n ennen ajureiden asennusta.
HDMI on ihan kätevä tapa siirtää monikanavaääntä digitaalisena vahvariin. Ei kyllä ole hetkeen pääkoneesta ollut moista linjaa, mutta mediakoneesta toki. Chromecast ajaa toki nykyisin aika pitkälti saman asian.Käyttääkö kukaan muuten noita näyttiksen audio-ominaisuuksia? Itse olen aina device managerista ne disabloinut, kun käytössä on tykki ja näyttö, niin ei kummallekaan tule lähetettyä millään tavoin ääntä. En tiedä sitten onko siitä syystä aina ollut helpompi elämä, kun käytän näytönohjainta vain siihen sen primäärihommaan, mutta enpä ole moneen vuoteen törmännyt tällä vanhalla näyttiksellä mihinkään GPU-pohjaisiin ongelmiin, saa nähdä kun saa sen Vegan koneeseen, onko elämä sitten taas yhtä ajureiden säätöä ja asetusten uudelleenharjoittelua.
HDMI on ihan kätevä tapa siirtää monikanavaääntä digitaalisena vahvariin. Ei kyllä ole hetkeen pääkoneesta ollut moista linjaa, mutta mediakoneesta toki. Chromecast ajaa toki nykyisin aika pitkälti saman asian.
Tästä tulikin mieleen, mulla on 27näyttö dbllä ja hdmistä päätteelle joka jakaa sit töllöön jne, niin musiikkia kuunneltaessa päätteen kautta se pätkii, 5-10 min välein, pätkäisee siis äänet noin sekunniksi. En muista koska huomasin ekan kerran, mut nykyisillä ajureilla ongelmaa on, täytyy kokeilla auttaako päivitys uusinpiin.
HDMI – Wikipedia
Tästä tulikin mieleen, mulla on 27näyttö dbllä ja hdmistä päätteelle joka jakaa sit töllöön jne, niin musiikkia kuunneltaessa päätteen kautta se pätkii, 5-10 min välein, pätkäisee siis äänet noin sekunniksi. En muista koska huomasin ekan kerran, mut nykyisillä ajureilla ongelmaa on, täytyy kokeilla auttaako päivitys uusinpiin.
Itsehän toki siirrän stereoäänet optisella, se kun on häiriövapaa ja lisäksi hyvä pitkiin vetoihin. Omalla vanhalla kortilla tosiaan nykyisellä 10m hdmillä ei ongelmaa pelkän 1080p kuvan kanssa, mutta edellisellä kaapelilla meni läpi vain pätkittäin, eli jos tuo AMDn hdmi on suht hdmi 1.4 speksien mukainen niin pitäisi toimia oikein hyvin omalle tykille.HDMI on ihan kätevä tapa siirtää monikanavaääntä digitaalisena vahvariin. Ei kyllä ole hetkeen pääkoneesta ollut moista linjaa, mutta mediakoneesta toki. Chromecast ajaa toki nykyisin aika pitkälti saman asian.
Power limit tappiin.Sitten toinen kysymys, että saako jostain lukittua P staten vaikka tohon
Mutta huonosti monikanavaäänille. Pitää yleensä olla joku erikoissofta tai kortti että saa optiseen monikanavat, ilman että ne tulee suoraan levyltä passthrough:na.Itsehän toki siirrän stereoäänet optisella, se kun on häiriövapaa ja lisäksi hyvä pitkiin vetoihin.
Tuohon coren muuttumiseen vaikuttaa moni asia. Mutta ilmeisesti lämmöt ok kun olet alivoltittanut?
Käytätkö vsynkki tai freesynkkiä? Jos et niin käytä jompaa kumpaa.
Mainitsit että aikaisemmin toimi mutta yks kaks ei. Asensitko uudet ajurit tai jotain? Vaikuttaa aika hassulta
Edit:En usko että pystyy p statee lukitsemaan eikä se tuskin auta tuohon ongelmaan. Se johtuu nyt jostain muusta
Pystyy lukitsemaan wattmanilla, katso kuvan yläpalkki.Sitten toinen kysymys, että saako jostain lukittua P staten vaikka tohon max asentoon ettei tarvis pelejä nykien pelata?
Selitäs nyt vähän tarkemmin. Tietääkseni korttia ei voi lukita tiettyyn P stateen. Tuossa kuvassa taas ei ole mitään järkeä. Väität että "lukittu" ja samalla vasemman reunan mittari sanoo että idle-kelloilla.Pystyy lukitsemaan wattmanilla, katso kuvan yläpalkki.
Klikkaat esim. Tuota State 7 ja asetat sen sen minimi tilaksi...Selitäs nyt vähän tarkemmin. Tietääkseni korttia ei voi lukita tiettyyn P stateen. Tuossa kuvassa taas ei ole mitään järkeä. Väität että "lukittu" ja samalla vasemman reunan mittari sanoo että idle-kelloilla.
Lopulliset 56 pulsen lukemat tuli arvottua: core 1650, muistit 950, -100mV ja PL +20. Peleissä menee useinkin tuonne tappiin, mutta karkkimarkeissa pitäis kai säätää tarkemmin että coren kellot nousee sinne 1600 yli, lisää jänöä jne. Ei sinällään niin kiinnosta pojot kuin se että on vakaa, niin näillä nyt mennään.
Vasta toinen tapaus 570 polariksen jälkeen joka yllätti positiivisesti kellotusvaralla, että näin amd:n leirissä. Tottunu siihen että täällä mennään enimmäkseen limiitillä. Uutta tämä, että ne rajat pitää itse hakea.
Oliko sulla Hynixin vai Samsungin muistit? Itellä Hynixit tuolla 950mhz ja pientä epävakautta ilmassa vaikka karkkimarkit sun muut menee täysin ongelmitta ilman artifakteja läpi.Lopulliset 56 pulsen lukemat tuli arvottua: core 1650, muistit 950, -100mV ja PL +20. Peleissä menee useinkin tuonne tappiin, mutta karkkimarkeissa pitäis kai säätää tarkemmin että coren kellot nousee sinne 1600 yli, lisää jänöä jne. Ei sinällään niin kiinnosta pojot kuin se että on vakaa, niin näillä nyt mennään.
Vasta toinen tapaus 570 polariksen jälkeen joka yllätti positiivisesti kellotusvaralla, että näin amd:n leirissä. Tottunu siihen että täällä mennään enimmäkseen limiitillä. Uutta tämä, että ne rajat pitää itse hakea.
Minulta kiitos sinnepäin, kun olet jaksanut tännekin kirjoittaa kellotteluistasi. Opin minäkin paljon pelkästään viestejäsi lukemalla.
Oliko sulla Hynixin vai Samsungin muistit? Itellä Hynixit tuolla 950mhz ja pientä epävakautta ilmassa vaikka karkkimarkit sun muut menee täysin ongelmitta ilman artifakteja läpi.
Uusilla ajureilla taas itse yllätyin kun kone elpyi ilman boottia. Toki jos tarpeeksi pahasti menee niin bootti vaadittu. Aikaisemmin mikä vain virhe oli aina boot, mutta nyt osasta elpyy ilman mitään ongelmia.Mutta se tuli huomattua, että kun tämä kortti kaatuu, niin se tekee sen tyylillä. Pelkkä uudelleen käynnistys taikka resetointi ei riittänyt palauttamaan näyttistä, vaan virrat piti ottaa kokonaan pois. Vähän siinä säikähti, kun näytöt ei enää heränny henkiin koneen käynnistyessä muuten normaalisti. Eipä jää ainakaan epäselväksi, että mitkä ne säätövarat on: jos rajat ylittyy, niin kortti lukittuu. Hermoja raastavaa hommaa.
Uusilla ajureilla taas itse yllätyin kun kone elpyi ilman boottia. Toki jos tarpeeksi pahasti menee niin bootti vaadittu. Aikaisemmin mikä vain virhe oli aina boot, mutta nyt osasta elpyy ilman mitään ongelmia.
Itse juuri tilasin Mindfactorystä tuon 64 Strixin kun himottaa kokeilla sitä kahdella 25mm kotelotuulettimella höystettynä. Toivottavasti ei tule tällainen maanantaikappale itselle ja toivottavasti takuumatka menee mutkattomasti! 113C on kyllä jo liikaa omasta mielestäni. Kauhistelen jo 95C VRM lämpöjäOma Vega 64 STRIX -korttini lähtee joulumatkalle takuuseen. Toivottavasti saan vaihdettua tuon toiseen 64:seen. Eilen käytin koneen kylkipaneelin irti ja laitoin Forza Horizon 4:n tulille. Kotelon toimiva äänieristys on kyllä hieno asia, sillä tuo Vegani coil whine -ulina on aivan jäätävän kovaa! En ole koskaan kuullut noin äänekkäästi ulisevaa korttia, tai ylipäätään mitään tuotetta. Sen lisäksi VRM kävi pelatessa edelleen yli sadassa asteessa, kylki kiinni korkein lukema on ollut 113 astetta.
FreeSyncin kanssa ei ole ollut ongelmia, tosin joskus näyttö kyllä vilkkuu jonkin verran.