AMD RX 6000-sarjan-/ 6800(XT) / RX 6900- saatavuus-/tilausseuranta

Itsellä kävi tuo verkkokaupan peruminen hiukan tunteisiin. Ymmärrän kyllä jos ovat siinä vaiheessa saaneet tiedon ettei enempää tule tai ei ehkä enää valmisteta ollenkaan. Mut mitä asiakaspalvelua tuo on oikeesti on, että laitetaan viesti että tuote poistettu ostoskoristasi ja haista v*ttu?
Vaikka en suoraan ole myynnin kanssa tekemisissä, niin sen tiedän ja ymmärrän ettei asiakasta kohdella noin. Jos jotain ei saa, niin kyllä silloin koitetaan saada sovittua vastaava tuote tilalle. Kyselin, että kai verkkokauppa nyt sit antaa minulle paremman mahdollisuuden ostaa custom kortti jotka tuli hetkeä myöhemmin myyntiin niin toinen samanlainen vastaus tuli haistattelu tyyliin että ei onnistu. Jos kerran he itse palvelevat asiakkaita siinä järjestyksessä kun niitä on tullut, niin ihan järjellä ajateltuna ne joille tuli tuo refun peruminen ovat listalla ensin customien kanssa. Mut ei, ei meidän verkkokauppa tälläiseen ryhdy. Se olisi ihan kamalaa että asiakasta palveltaisiin! Ennen kuulumatonta!
Onneksi kuitenki koneeseen eksyi muualta kortti, mutta silti tuon kaupan tapa palvella ei vaan mene järkeen.
 
Jos tuota lausetta ihan absoluuttisesti tulkitset niin sittenhän et voisi tilausksia perua ilman kaupan suostumusta. Saati sitten palauttaa ostettua tuotetta...

Ei kaikki ole ihan noin mustavalkoista...
Kyllä tuo vain on niin mustavalkoista, vaikket uskokaan. Toki kuten varmaan tiedät on laki tulkittavissa, mutta tapaukset vahvistavat tulkintoja. Verkosta ostetuissa tuotteissa on kuluttajalla 14pv lakisääteinen suoja palauttaa tuote, kun sitä ei ole ostohetkellä nähty. Tämä yksinään mahdollistaa jo sopimuksen purkamisen kuluttajan puolelta.
Tässä vielä jos et lukenut, Kaupan peruminen
 
Kyllä tuo vain on niin mustavalkoista, vaikket uskokaan. Toki kuten varmaan tiedät on laki tulkittavissa, mutta tapaukset vahvistavat tulkintoja. Verkosta ostetuissa tuotteissa on kuluttajalla 14pv lakisääteinen suoja palauttaa tuote, kun sitä ei ole ostohetkellä nähty. Tämä yksinään mahdollistaa jo sopimuksen purkamisen kuluttajan puolelta.
Tässä vielä jos et lukenut, Kaupan peruminen
Sitä juuri tarkoitin että ei tuota lausetta voi ottaa suoraan absoluuttisena totuutena.
 
Ei ole ainut kortti jota ei ole hyllyssä kun saatavuuden mukaan laittaa näytönohjaimet vaikka jimmsilläki niin ei ole kuin 8 eri mallista tuotetta saatavilla.

 
Oli miten oli, mutta ei näytä kortit tulevan edes AMD omilta sivuilta kuluttajille asti :sad: Rupee kyllä hermo menemään tämän kanssa... Ja tuota AMD tilausta ei voi edes perua :D

Toimitusajat varmaan on sen 14-21 päivää tilauksesta, mutta olisihan se kiva tietää jotain arviota. Voihan se olla että oma tilaus on jossakin 4. erässä joka tulee kesällä, tai sitten oma kortti on juuri pakkauksessa. Laitoin AMD:lle kyselyä koskien Euroopan toimituksia, onko ne ylipäätään käynnissä vai odotetaanko erän saapumista. Vinkkasin, että useampi suomalainen odottaa tätä tietoa tekniikka-aiheisella foorumilla. Eli eiköhän AMD kohta peru meidän kaikkien tilaukset;).

Oletettavasti kuitenkin tuo 6900XT tulee nopeammin, kuin 3080 tai 3090 jos nyt hyppäsi jonoon (tai riippuu tietysti maksukyvystä).
 
Toimitusajat varmaan on sen 14-21 päivää tilauksesta, mutta olisihan se kiva tietää jotain arviota. Voihan se olla että oma tilaus on jossakin 4. erässä joka tulee kesällä, tai sitten oma kortti on juuri pakkauksessa. Laitoin AMD:lle kyselyä koskien Euroopan toimituksia, onko ne ylipäätään käynnissä vai odotetaanko erän saapumista. Vinkkasin, että useampi suomalainen odottaa tätä tietoa tekniikka-aiheisella foorumilla. Eli eiköhän AMD kohta peru meidän kaikkien tilaukset;).

Pistä tänne infoa kun/jos vastaavat!
 
Noista verkkokaupan refuista vielä se, että itse tosiaan tilasin vasta tästä toisesta perutusta erästä. 6800xt refua ei ole tainnut myyntiin tulla uudestaan vaikka hinta onkin noussut. Jos tuosta tulee uusi erä saataville, niin sitten kyllä pelihousut revitään.
 
Toimitusajat varmaan on sen 14-21 päivää tilauksesta, mutta olisihan se kiva tietää jotain arviota. Voihan se olla että oma tilaus on jossakin 4. erässä joka tulee kesällä, tai sitten oma kortti on juuri pakkauksessa. Laitoin AMD:lle kyselyä koskien Euroopan toimituksia, onko ne ylipäätään käynnissä vai odotetaanko erän saapumista. Vinkkasin, että useampi suomalainen odottaa tätä tietoa tekniikka-aiheisella foorumilla. Eli eiköhän AMD kohta peru meidän kaikkien tilaukset;).

Oletettavasti kuitenkin tuo 6900XT tulee nopeammin, kuin 3080 tai 3090 jos nyt hyppäsi jonoon (tai riippuu tietysti maksukyvystä).
Mäkin laitoin jo toistakertaa niille mailia, mutta eipä nuo paljoa vastaile :D
Taitaa olla USA mihin on kaikki kortit tungettu ja nyt ollaan ihmeissään AMD:llä että eipäs jäänytkään EU porukalle mitään vaikka on tilauksia sisässä :P
 
Vaikka AMD jatkaakin refujen valmistamista "toistaiseksi", niin oliko noilla refukorteilla AIB-valmistajien mielestä liian pieni kate, joten niitä ei välttämättä sitten valmisteta enää AIB-valmistajien toimesta, jolloin myöskään suomalaisiin puljuihin niitä ei liene tulossa enää lisää.
Tietenkin jos Verkkokauppa peruu tilaukset ja samaan hengenvetoon laittaa samat kortit satasen kalliimmalla myyntiin, niin onhan tuo nyt melkosta touhua.
 
Vaikka AMD jatkaakin refujen valmistamista "toistaiseksi", niin oliko noilla refukorteilla AIB-valmistajien mielestä liian pieni kate, joten niitä ei välttämättä sitten valmisteta enää AIB-valmistajien toimesta, jolloin myöskään suomalaisiin puljuihin niitä ei liene tulossa enää lisää.
Tietenkin jos Verkkokauppa peruu tilaukset ja samaan hengenvetoon laittaa samat kortit satasen kalliimmalla myyntiin, niin onhan tuo nyt melkosta touhua.
Aiemmin (tänään) sanonut pari kertaa jo: "AIB-valmistajat" eivät valmista ainottakaan refua, vaan vain toimittavan brändätyt pahvilaatikot niille, refut valmistaa ja toimittaa AMD / alihankkija, brändäyksestä huolimatta. Ja jos tiettyillä aakkosilla nimettyä refukorttia ei ole saatavilla, voi ja pitää se sitten korvata millä vaan vastaavalla, koska kaikki refut samoja, riippumatta onko "AMD", "MSI", "ASUS", "SAPPHIRE", "XFX", "POWERCOLOR" jne.
 
Kun nyt noita refuja ei vissiin saa juuri muualta kuin suoraan AMD:lta DHL seikkailujen saattelemana, niin tuli mieleen, että minkähän tasoinen takuu/palautusprosessi tuonne on jos tarpeen? Ilmeisesti takuuta on vain vuoden verran, jos ymmärsin oikein. Vähän ehkä offtopic, mutta jäin miettimään. Hinnat on toisaalta tosi houkuttelevat.
 
Kun nyt noita refuja ei vissiin saa juuri muualta kuin suoraan AMD:lta DHL seikkailujen saattelemana, niin tuli mieleen, että minkähän tasoinen takuu/palautusprosessi tuonne on jos tarpeen? Ilmeisesti takuuta on vain vuoden verran, jos ymmärsin oikein. Vähän ehkä offtopic, mutta jäin miettimään. Hinnat on toisaalta tosi houkuttelevat.

EU:ssa virhevastuun kesto on vähintään kaksi vuotta, ja Suomessa sille ei ole määritetty mitään tiettyä kestoa.

"Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuissa on kodinkoneiden, kuten pesukoneiden, televisioiden ja tietokoneiden osalta vakiintunut käytännöksi, että tavaran on kestettävä enemmän kuin kaksi vuotta."
 
Eiköhän se ole pitkälti heille jonkun lomakkeen täyttö, näytönohjaimen paketoiminen (huolellisemmin kuin sen itse toteuttivat) ja lähetys AMD heidän osoittamaan osoitteeseen ja uuden GPU osto (jos et halua odottaa 6 viikkoa ilman näytönohjainta).

Ja sitten, jos takuu ja palautusprosessi menee AMD:llä lävitse niin saat heiltä uuden näytönohjaimen varmaan 1-2kk päästä lähetyksestä. Sen jälkeen päätät että myytkö uuden AMD näytönohjaimen vai sen 1-2k käytetyn korvaavan näytönohjaimen.
 

EU:ssa virhevastuun kesto on vähintään kaksi vuotta, ja Suomessa sille ei ole määritetty mitään tiettyä kestoa.

"Kuluttajariitalautakunnan ratkaisuissa on kodinkoneiden, kuten pesukoneiden, televisioiden ja tietokoneiden osalta vakiintunut käytännöksi, että tavaran on kestettävä enemmän kuin kaksi vuotta."
Mutta näytönohjaimen vain 2 tasan ;) Laitat kortin koneeseen niin alkoi kello tikittämään :D Itelläni hajos aikoinaan 980ti heti takuun loputtua 3 vuoden kohdalla :D
 
Takuu on takuu ja virhevastuu on virhevastuu. Jälkimmäisestä saattaa joutua tappelemaan (poikkeustapauksissa myös ensimmäisestä). Toisekseen se takuu alkaa tuotteen vastaanottamisesta (ei koneeseen laittamisesta). Mutta yhtälailla yksipuolinen tuotteen peruminen ilman ostajan lupaa/suostumusta on kyllä kaiken kaikkiaan väärin jos korvaavaa tuotetta ei voida osoittaa. Varsinkin jos tuote yhtäkkiä tuleekin saataville viikko/pari tuosta, mutta eri hinnalla.
 
Aiemmin (tänään) sanonut pari kertaa jo: "AIB-valmistajat" eivät valmista ainottakaan refua, vaan vain toimittavan brändätyt pahvilaatikot niille, refut valmistaa ja toimittaa AMD / alihankkija, brändäyksestä huolimatta. Ja jos tiettyillä aakkosilla nimettyä refukorttia ei ole saatavilla, voi ja pitää se sitten korvata millä vaan vastaavalla, koska kaikki refut samoja, riippumatta onko "AMD", "MSI", "ASUS", "SAPPHIRE", "XFX", "POWERCOLOR" jne.
Mutta jos näitä valmistajia ei kiinnosta toimitella pahvilaatikoitaan huonojen katteiden takia minnekään, niin ei niitä myöskään ole suomalaisille firmoille mistään tulossa toimitettaviksi niissä pahvilaatikoissa, vaikka pahvilaatikoiden sisään laitettavat kortit olisivatkin aivan samoja.
 
Jaahas, olen nähtävästi aivan pihalla tästä koko "näyttiskriisistä".

Miten tässä nyt pysyy parhaiten kartalla, että mistä on näyttiksiä saatavilla? Ei nyt hirveästi huvittaisi maksaa jotain yksilöä jimmsiltä/verkkokaupasta ja toivoa, että juuri sitä sattuu tulemaan varastoon... Vai onko se ainoa keino tässä tilanteessa? Vai pitääkö käydä heidän sivuiltaan katsomassa tilanne muutaman kerran päivässä? (vai onko jälkimmäisellä taktiikalla edes mahdollista ehtiä ostaman mitään...)
 
Jaahas, olen nähtävästi aivan pihalla tästä koko "näyttiskriisistä".

Miten tässä nyt pysyy parhaiten kartalla, että mistä on näyttiksiä saatavilla? Ei nyt hirveästi huvittaisi maksaa jotain yksilöä jimmsiltä/verkkokaupasta ja toivoa, että juuri sitä sattuu tulemaan varastoon... Vai onko se ainoa keino tässä tilanteessa? Vai pitääkö käydä heidän sivuiltaan katsomassa tilanne muutaman kerran päivässä? (vai onko silloin jo automaattisesti myöhässä...)
Vissiin paras/ainut keino välttyä roiman ylihinnan maksamiselta on kokeilla saada kortti AMD:n omasta kaupasta sen suositushintaan. Toinen keino on tietenkin odottaa kevääseen, jolloin hinnat (oletettavasti) saatavuuden parannuttua alenevat.
 
Jaahas, olen nähtävästi aivan pihalla tästä koko "näyttiskriisistä".

Miten tässä nyt pysyy parhaiten kartalla, että mistä on näyttiksiä saatavilla? Ei nyt hirveästi huvittaisi maksaa jotain yksilöä jimmsiltä/verkkokaupasta ja toivoa, että juuri sitä sattuu tulemaan varastoon... Vai onko se ainoa keino tässä tilanteessa? Vai pitääkö käydä heidän sivuiltaan katsomassa tilanne muutaman kerran päivässä?
Näihin näytönohjainten saatavuus-/tilausseuranta lankoihin yleensä tulee myös vinkkejä, jos jossain näkyy hyllytavarana jotain näytönohjainta, mutta aika nopeasti edelleen häviävätkin hyllystä, että tällä hetkellä vaihtoehdot ovat juurikin joko pistää tilaus sisään ja odotella juhannusta tai päivystää täällä ja/tai kauppojen sivuilla.
 
Aiemmin (tänään) sanonut pari kertaa jo: "AIB-valmistajat" eivät valmista ainottakaan refua, vaan vain toimittavan brändätyt pahvilaatikot niille, refut valmistaa ja toimittaa AMD / alihankkija, brändäyksestä huolimatta. Ja jos tiettyillä aakkosilla nimettyä refukorttia ei ole saatavilla, voi ja pitää se sitten korvata millä vaan vastaavalla, koska kaikki refut samoja, riippumatta onko "AMD", "MSI", "ASUS", "SAPPHIRE", "XFX", "POWERCOLOR" jne.
Kortti on sama, mutta tuotteena ne ei ole samoja, koska osassa takuu on 2v ja osassa 3v. Sikäli ei ole sama minkä kortin saa jos tahtoo 3v takuun
 
Jaahas, olen nähtävästi aivan pihalla tästä koko "näyttiskriisistä".

Miten tässä nyt pysyy parhaiten kartalla, että mistä on näyttiksiä saatavilla? Ei nyt hirveästi huvittaisi maksaa jotain yksilöä jimmsiltä/verkkokaupasta ja toivoa, että juuri sitä sattuu tulemaan varastoon... Vai onko se ainoa keino tässä tilanteessa? Vai pitääkö käydä heidän sivuiltaan katsomassa tilanne muutaman kerran päivässä? (vai onko silloin jo automaattisesti myöhässä...)

Ymmärtääkseni suoraan AMD:n omasta kaupasta on ehkäpä parhaat mahdollisuudet saada jotakin. Joskus tavaraa ilmestyy sinne iltapäivän paikkeilla, useimmiten ei.

 
Päätät minkä verran kortista haluat maksaa ja tämän jälkeen laitat 4-5 eri korttia 2-3 eria paikasta tilaukseen noudolla ja maksu haettaessa. Sitten kun kortti on varattu tilaukselle niin soittelet asiakaspalveluun että haluatkin sen lähetettäväksi ja voit maksaa kulut saman tien pois.

Ilman jonottamista pitää toimia aktiivisesti sen eteen että johonkin sattuu joku sopiva korttivariaatio tulemaan saataville.

AMD:n korttien kohdalla tällä hetkellä julkkarihinnalla et saa kuin AMD:lta suoraan hirveällä tuurilla jos satut sivuille kun tulee tarjolle (ja/tai täällä ilmoitetaan että saatavilla).
 
Päätät minkä verran kortista haluat maksaa ja tämän jälkeen laitat 4-5 eri korttia 2-3 eria paikasta tilaukseen noudolla ja maksu haettaessa. Sitten kun kortti on varattu tilaukselle niin soittelet asiakaspalveluun että haluatkin sen lähetettäväksi ja voit maksaa kulut saman tien pois.

Toki ongelmaksi tässä voi muodostua odotus. Eli jos päätät että haluat maksaa sen 250-400€ joudut odottamaan arviolta vuoden verran+ että joko a) uusia kortteja ilmestyy markkinoille (6700, 6700XT) tai b) 6800 ja 6800XT kortteja alkaa saada alennuksesta (vertaa Vega 64 mikä ilmestyessään maksoi suomessa jopa 1200-1500€ ja myöhemmin sitä saattoi saada noihin spekseissä mainittuihin hintoihin).
 
Viimeksi muokattu:
Juuh, ei tuo mikään erinomainen taktiikka ole. Tämän hetken AMD:n saatavuus on sillä tasolla, että jos ei AMD:n kaupasta korttia saa niin parempi kytätä uusien korttien tuloa markkinoille. Joko halvemman pään julkistus AMD:lta (ja julkkarissa kärppänä paikalla) tai sitten uusi malli tulee verkkokauppojen listoille ja ehtii ensimmäisten joukossa mukaan. Jälkimmäisen ongelma on tällä hetkellä että hinnat ovat aika poskettomissa lukemissa jälleenmyyjillä, joten vaikka uusi malli tulisi niin hinta on aivan liikaa.
 
Takuu on takuu ja virhevastuu on virhevastuu. Jälkimmäisestä saattaa joutua tappelemaan (poikkeustapauksissa myös ensimmäisestä). Toisekseen se takuu alkaa tuotteen vastaanottamisesta (ei koneeseen laittamisesta). Mutta yhtälailla yksipuolinen tuotteen peruminen ilman ostajan lupaa/suostumusta on kyllä kaiken kaikkiaan väärin jos korvaavaa tuotetta ei voida osoittaa. Varsinkin jos tuote yhtäkkiä tuleekin saataville viikko/pari tuosta, mutta eri hinnalla.

"Laki ei määrää antamaan takuuta, vaan sen antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. Takuun on oltava ostajalle lisäetu, eli sen on annettava tälle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet " / kuluttajavirasto
Eli voi olla perävalotakuulla mutta silti joutuu vastaamaan tuotteistaan. Takuu on vain kuluttajien rauhoittamiseksi eikä sillä sinänsä ole merkitystä koska lainsäädäntö kävelee takuun yli mennentullen.

Nämä AMD-kaupasta ostetut kortit myy Digital River Irlannin konttorista ja joten se joutuu noudattamaan EU:n kuluttajansuojalakeja joka on kaikissa EU-maissa suunnilleen samanlainen. Eli ostajan turva on vahva riippumatta mistä EU-maasta tuotteensa ostaa.

Valittaminen virheestä tehdään paikalliseen viranomaiseen (suomessa kvv) joka on yhteydessä taas myyjän paikalliseen virastoon joka laittaa omat viranomaisensa asialle. Eli jos tulee ongelmia niin asiaa hoitaa sinullepäin "Kerttu Kuluttaja" Suomesta ja myyjää kovistelee "Sean Seller" Irlannista. Loistava systeemi kun ei itse tarvitse liikennöidä ympäri eurooppaa. EU on perseestä ultrakalliine byrokratioineen mutta on siinä paljon hyviäkin puolia.

PS. Oma refu 6800XT toimii moitteetta ja on kyllä hyvä kortti. Ainoastaan täytyi ottaa rankemman kuorman aikana/takia kotelon lasi pois kun alkoi olla jo kuuma siitä kohtaa mihin kortti puhaltaa jäähdytysilman.
 
Noniin nyt tuli tämmönen pikkupaketti:

6800xt_4.jpg


6800xt_5.jpg
 
"Laki ei määrää antamaan takuuta, vaan sen antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. Takuun on oltava ostajalle lisäetu, eli sen on annettava tälle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet " / kuluttajavirasto
Eli voi olla perävalotakuulla mutta silti joutuu vastaamaan tuotteistaan. Takuu on vain kuluttajien rauhoittamiseksi eikä sillä sinänsä ole merkitystä koska lainsäädäntö kävelee takuun yli mennentullen.

Riippuen maasta. EU:n lainsäädännössä takuu/virhevastuu on tasan sama asia kahden vuoden osalta eikä se käsittääkseni erittele millään tavalla millä nimellä tätä nyt missäkin kutsutaan. Tämän päälle kukin valtio voi sitten pidentää ko. korvausaikaa omalla lainsäädännöllään (eli tässä tapauksessa virhevastuu on pidempi). Takuu siis joo sinänsä on valmistajan oma konsepti, mutta yhtälailla se voi olla takuu -nimellä jossain valtiossa.

Sinällään näistä takuista joita valmistajat ovat myöntäneet on kinasteltu tuon osalta että jotkut ovat rajoittaneet sitä ensimmäiseen ostajaan joka ei ole millään lailla lisäetu.

Mutta ehkä tämä tästä offtopikista meikäläisen osalta :).
 
Nyt tuli verkkiksestä geneerinen haistapaska email vastaus tilauksenperuutuksen reklamaation, jonka varmaan kaikki tänään sinne yhteydessä olleet saanneet. Ei varmaan tarvi noilta ostaa enään ikinä mitään.

verkkokauppa.com aspa sanoi:
Hei,

kiitos yhteydenotostasi.

Valitettavasti joudumme luottamaan siihen tietoon, jonka maahantuojalta saatavuuksiin liittyen saamme. Mikäli tuotetta ei ole saatavilla, emme sitä valitettavasti pysty toimittamaan.

Peruttujen tilausten tilausnumeroita emme myöskään pysty elvyttämään.

Mikäli koet tilanteen epäoikeudenmukaiseksi, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan seuraavan linkin ohjeistuksen mukaisesti:
Kuluttajaneuvonta

Hyvää päivänjatkoa.

Ystävällisin terveisin,

Xxxxx

Asiantuntija
Asiakaspalvelu
Verkkokauppa.com Oyj
Tyynenmerenkatu 11
00220 Helsinki
Y-tunnus 1456344-5
 
Noniin nyt tuli tämmönen pikkupaketti:

6800xt_4.jpg


6800xt_5.jpg
Kerrohan sit tänne miten paljon enemmän saat kortista irti! Tilasin samaisen blockin, tosin "jouduin" Jimmsiltä sen tilaamaan lahjakortin takia niin saan odotella tonne vuoden vikalle viikolle näillä näkymin.
 
Nyt tuli verkkiksestä geneerinen haistapaska email vastaus tilauksenperuutuksen reklamaation, jonka varmaan kaikki tänään sinne yhteydessä olleet saanneet. Ei varmaan tarvi noilta ostaa enään ikinä mitään.
Olkaa yhteydessä kuluttajavirastoon. Laittakaa sinne tiedoksi että vastaavia kortteja on tilattavissa/saatavilla. Sillä ei ole väliä mitä se maksaa koska hinta ei ole vastaavuuden kriteeri. Vain teknologia.
 
Olkaa yhteydessä kuluttajavirastoon. Laittakaa sinne tiedoksi että vastaavia kortteja on tilattavissa/saatavilla. Sillä ei ole väliä mitä se maksaa koska hinta ei ole vastaavuuden kriteeri. Vain teknologia.
Onkohan verkkokauppa.com:lla muidenkin tuotteiden kohdalla tilanne se, että jos varastossa tai tukussa ei ole tavaraa, tilaus irtisanotaan?
Ei varmaankaan, vaan asiakas jätetään jonottamaan. Niin kuin AIB RX 6000 -sarjan näytönohjainten kohdalla on toimittu.
 
Meettekö kaupassakin vaatimaan jotain HK:n kinkkupakettia K-menuhinnalla jos ne K-menuenarilla olevat on loppu kaupasta ja tukkurilta, vaikka tiedätte että samalta tehtaalta tulevat? Jos siltä enarilta on loppunu tuote niin kauppiaan kannalta peruminen on ainoa vaihtoehto.
 
Meettekö kaupassakin vaatimaan jotain HK:n kinkkupakettia K-menuhinnalla jos ne K-menuenarilla olevat on loppu kaupasta ja tukkurilta, vaikka tiedätte että samalta tehtaalta tulevat? Jos siltä enarilta on loppunu tuote niin kauppiaan kannalta peruminen on ainoa vaihtoehto.
Onko verkkokauppa.com valkeille ritareille jälkitilaus tuntematon käsite? AO kortit eivät todellakaan ole "loppu" vaan niitä tuotetaan kokoajan ja hamaan tulevaisuuteen. Kaikki RX 6000 sarjalaiset siellä "ei oota", pitää varmaan perua ihan kaikki tilaukset siis?
 
Meettekö kaupassakin vaatimaan jotain HK:n kinkkupakettia K-menuhinnalla jos ne K-menuenarilla olevat on loppu kaupasta ja tukkurilta, vaikka tiedätte että samalta tehtaalta tulevat? Jos siltä enarilta on loppunu tuote niin kauppiaan kannalta peruminen on ainoa vaihtoehto.
Jos mä menen kauppaan ja sanon myyjälle että haluan tätä ja tätä ja tämän. Jos kaikkia tuotteita ei löydy just silloin sieltä nii häätääkö myyjät mut liikkeestä veke että mee muualle norkoomaan siitä? Käsittääkseni koitetaan tarjota jotain vastaavaa, että se asiakas saadaan palveltua. Näköjään osalle palveluammateissa oleville tämä on ihan outo käsite. Kyllä myyjä voi ja näköjään peruikin tilauksia, mut miten ois pelisilmä siinä kun ollaan palveluhommissa. Tässä tilanteessa verkkokauppa ei edes halunnut yrittää ratkaista tätä mitenkään. Nyt viesteistä päätellen ei edes jälkikäteen. Joten nice try verkkiksen duunari
Miten tahansa tätä asiaa kääntelee, ja vaikka aateekoo nörtit nyt joutuikin pettymään niin ei tuollainen toiminta nyt vaan ole kovinkaan soveliasta myyjäliikkeeltä
 
Onko verkkokauppa.com valkeille ritareille jälkitilaus tuntematon käsite? AO kortit eivät todellakaan ole "loppu" vaan niitä tuotetaan kokoajan ja hamaan tulevaisuuteen. Kaikki RX 6000 sarjalaiset siellä "ei oota", pitää varmaan perua ihan kaikki tilaukset siis?

Niiden pitäisi vaan todeta että: "Tilaus voidaan pitää voimassa, mikäli AMD tarjoaa tukkurillemme uuden erän saatte tuotteenne siitä, emme voi kuitenkaan taata koska erä tulee tai tuleeko sitä". Koska onhan se tietysti totta että AMD vielä jatkaa noiden korttien tekoa, tosin myy niitä omassa kaupassaan.

Alunperinhän tuo tilaus on tehty sillä periaatteella että kun tuote saapuu tukkurilta sitä toimitetaan asiakkaille tilausten mukaan. Eli mikäli esim. 10 vuoden odotuksen jälkeenkään tilausta ei saavu.. ..noh, rahat ovat edelleen kaupalla (ellet tilannut jollain muulla tavoin) ja odotat vieläkin tuotetta....

EDIT: toki he voivat myös tarjota "vaihtoehtoisesti voit maksaa lisää ja tällä hetkellä esim. jonot 6900XT kortteihin ovat huomattavan lyhyet, arvioitu toimitusaika jopa kesään 2021 mennessä!"
 
Niiden pitäisi vaan todeta että: "Tilaus voidaan pitää voimassa, mikäli AMD tarjoaa tukkurillemme uuden erän saatte tuotteenne siitä, emme voi kuitenkaan taata koska erä tulee tai tuleeko sitä". Koska onhan se tietysti totta että AMD vielä jatkaa noiden korttien tekoa, tosin myy niitä omassa kaupassaan.

Alunperinhän tuo tilaus on tehty sillä periaatteella että kun tuote saapuu tukkurilta sitä toimitetaan asiakkaille tilausten mukaan. Eli mikäli esim. 10 vuoden odotuksen jälkeenkään tilausta ei saavu.. ..noh, rahat ovat edelleen kaupalla (ellet tilannut jollain muulla tavoin) ja odotat vieläkin tuotetta....

EDIT: toki he voivat myös tarjota "vaihtoehtoisesti voit maksaa lisää ja tällä hetkellä esim. jonot 6900XT kortteihin ovat huomattavan lyhyet, arvioitu toimitusaika jopa kesään 2021 mennessä!"
"Jos tavaran toimittaminen tai palvelun suorittaminen viivästyy, eikä syy ole kuluttajan, kyseessä on myyjän sopimusrikkomus. Tavaran luovutuksen viivästyessä ostajalla on oikeus vaatia sopimuksen täyttämistä, mutta myyjälle on yleensä annettava kohtuullinen lisäaika ennen kuin voi vaatia kaupan purkamista."

Taas siis myyjän sopimusrikkomus.

vk on sitoutunut tiettyyn toimitusaikaan (joka varmasti näkyy jossain dokumentissa kun on tuote tilattu). Jos ei pysty siihen on annettava kohtuullinen lisäaika. Jos ei pysty toimittamaan niin vastaava tuote tilalle alkuperäisellä hinnalla. Jos yhdessä sovitaan että rahat takaisin niin ne täytyy tulla 14vrk sopimuksesta. JOs ei niin korko juoksee ja vouti perii.

En usko että vk pystyy tuosta irti kiemurtelemaan. Täytyy tarjota vastaavan tasoista vaihtoehtoa alkuperäiseen hintaan. Kyseessä ei todellakaan ole mikään force majeure.

VK:n kohdalla tässä tilaus-peruttu-kirjeessä on yksinomaan kyse siitä että suurin osa todennäköisesti tyytyy tilanteeseen eikä lähde asiaa viemään eteenpäin. Se on jo taloudellinen voitto heille. Lisäksi tuossa kirjeessä mainittu "ota yhteys kuluttajavirastoon" on vain sen takia että osalle tulee sellainen fiilis että vk on selustansa turvannut jo kysymällä viraston kantaa eli yrittää rivien välistä sanoa että teidän on turha ottaa sinne yhteyttä koska me olemme oikeassa. Bullshit. Kieroa toimintaa. Lähentelee jo kusetusta.
 
Viimeksi muokattu:
vk on sitoutunut tiettyyn toimitusaikaan (joka varmasti näkyy jossain dokumentissa kun on tuote tilattu). Jos ei pysty siihen on annettava kohtuullinen lisäaika. Jos ei pysty toimittamaan niin vastaava tuote tilalle alkuperäisellä hinnalla. Jos yhdessä sovitaan että rahat takaisin niin ne täytyy tulla 14vrk sopimuksesta. JOs ei niin korko juoksee ja vouti perii.

En usko että vk pystyy tuosta irti kiemurtelemaan. Täytyy tarjota vastaavan tasoista vaihtoehtoa alkuperäiseen hintaan. Kyseessä ei todellakaan ole mikään force majeure.

En usko että uskaltavat ryhtyä moiseen. Esim. siellä on todella monta 5800X prosessoria tilattu ja varmaan moni uskoi saavansa tämän vuoden puolella ne. Eivät he silti voi tuohon vedoten lähettääkin "vastaavaa 3800X" prosessoria ja todeta että kohtuullisessa lisäajassa emme saaneet tilaamaanne tuotetta joten saatte korvaavan vastaavan tuotteen samalla hinnalla.
 
Huomasin just et jimssin omista tilauksista radeon 6800xt red devilissä lukee "odottaa tuotetta, jonosijoitus 1-5" .

On ilmeisesti uus homma tuo jonosijan näkyvyys, onko muillaki jonoissa olevilla kuin tarkkaan ilmotettu?
 
Ilmeisesti menee about noin ja haarukka kasvaa sitä mukaan kun jonossa siirrytään kauemmaksi (lopulta ollaan jostsain 180-360 vaihteluvälissä tai isommallakin).

Itse en voi enää katsella noita, kun ei ole jonossa missään.
 
Näköjään tuollainen tieto nykyään, hieno uudistus Jimmsiltä!

Itsellä näkyy sijoituksia kuten 5-10, 15-20 ja >200.
 
En usko että uskaltavat ryhtyä moiseen. Esim. siellä on todella monta 5800X prosessoria tilattu ja varmaan moni uskoi saavansa tämän vuoden puolella ne. Eivät he silti voi tuohon vedoten lähettääkin "vastaavaa 3800X" prosessoria ja todeta että kohtuullisessa lisäajassa emme saaneet tilaamaanne tuotetta joten saatte korvaavan vastaavan tuotteen samalla hinnalla.
Tuo ei ole vastaava tuote tiedät sen itsekin. Ostaja on vahvoilla. Myyjä joutuu vakuuttamaan ostajan (ja hänen edustajan/kvv) siitä että tuote on vastaava eikä toisinpäin. Tuossa esimerkissäsi ostajan ei tarvitse sanoa muuta kun että X570 ei tue tuolla prossulla SMA:ta näytönohjaimessa ja homma taputeltu. Ei ole vastaava.
 
Tuo ei ole vastaava tuote tiedät sen itsekin. Ostaja on vahvoilla. Myyjä joutuu vakuuttamaan ostajan (ja hänen edustajan/kvv) siitä että tuote on vastaava eikä toisinpäin.

Mutta eivät he voi tehdä oikein muutakaan? Kun tukkurilta eivät saa haluttua prosessoria, ei ole oikein korvaavaa tuotetta olemassa (yhtä hyvää mihinkään hintaan) ja ovat esim. luvanneet alunperin vuoden loppuun toimittaa... mitä kuluttaja voi tai kvv? Eikä se tukkurikaan mitään voi...

Toki noin parin vuoden odotuksella ja päätöksen tultua saavat sitten tuon prosessorin juuri tuohon hintaan, mihin mennessä on jo ehtinyt ilmestyä muita prosessoreita. Sama varmaan tuon näytönohjaimen kanssa, jos viitsivät odottaa ja valittaa saavat sitten ehkä sen parin vuoden kuluttua tuohon hintaan.
 
Jimm'sin Fighter näyttää jonopaikkaa 30 - 40. Poistan itseni tuolta jonosta huomenissa jos tämä hakemani 3060 Ti toimii odotetusti. Tilasin tuon fighterin aika myöhään, hyvän matkaa joulukuun puolella.
 
Olkaa yhteydessä kuluttajavirastoon. Laittakaa sinne tiedoksi että vastaavia kortteja on tilattavissa/saatavilla. Sillä ei ole väliä mitä se maksaa koska hinta ei ole vastaavuuden kriteeri. Vain teknologia.
Itseasiassa niitä ei ole tilattavissa :D
 
Mutta eivät he voi tehdä oikein muutakaan? Kun tukkurilta eivät saa haluttua prosessoria, ei ole oikein korvaavaa tuotetta olemassa (yhtä hyvää mihinkään hintaan) ja ovat esim. luvanneet alunperin vuoden loppuun toimittaa... mitä kuluttaja voi tai kvv? Eikä se tukkurikaan mitään voi...
Lähin vastaava ylöspäin. Eli vastaava tai parempi. Ei ole väliä. Jos tuotetta ei ole se täytyy hankkia ja myyjä vastaa kuluista. Vasta force majeure vapauttaa myyjän vastuusta.
 
Taitaa olla kahden viikon peruutusaika ainakin tässä viimeisessä 6800 tilauksessa. Edellinen XT peruutettiin vuorokaudessa, joka on jo todella tuubaa.
 
:rofl: Hyvä että jonotusnumeroilla saadaan korvattua huomattavasti ylihintaiset tuotteet muihin kauppoihin verrattuna! Toki kehitys maksaa!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 743
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom