3600 Wraith Stealth
3600X Wraith Spire
Muissa Wraith Prism.
Tiedä sitten onko nää tasan samat kuin 2000-sarjassa, mutta nimet taitaa olla ainakin.
Joo-o. Nyt ikävästi sanottuna, ei taida moni ymmärtää, että TDP + tämmöinen jäähy rajoittavat prosessorin menoa.
Tosin tohtoritason kaverin kanssa laskettiin kerran huvikseen Jaska2Senttiä-videosta, että siinä 2700X tapauksessa luokkaa 5% (n. 200MHz katsottiin videolta mediaani). Videolla Jaska vain vaihtoi jäähyn ja ajeli testiohjelmia.
--
Muutenkin, ei se 65W Ryzen 3000 ole mikään linjalta poimittu energiatehokas superyksilö, vaan sen ominaisuudet on niin kehittyneitä, että TDP:n ylittyessä se osaa itse säädellä kellotaajuttaan hyvin nopeasti ja käytännössä alikellottaa itseään. Koska kaikki yli basen on kuitenkin täällä ihan ok, niin ei se ole alikellotusta per se , mutta sille ei ole antaa parempaakaan nimeä, niin sotketaan asioita ja väitellään semantiikasta.
Lisäksi turhan moni katsoo paperilta vain noita maksimiboosteja, ja se 65W Ryzen 3000 on melkein yhtä nopea kuin 105W Ryzen 3000. Yhden ytimen turbottaminen on kaukana siitä, että monilla ytimillä saadaan tuntuvaa boostia. Sitten jo kaksi ydintä voi olla ns. paskaa, ja käy näin taas:
Sitten ihmetellään, että tulipa ostettua toiseksi paras prosessori, 2700 8-ydin, mutta miksi se on oletuskelloilla peleissä hitaampi kuin 2600X (ja olisi hitaampi kuin 2600, mutta se ei ole kaaviossa)... Ei ole mahdollista - se maksaa enemmän! Ja se on Ryzen 7! Sen pariksi ostin halvimman Asuksen, kun siinä oli ledit ja nyt kerrotte minulle, että kaverin Asrock ja 2600X on kaikissa peleissä nopeampi?? Unpossible!
--
Niitä prosessoreita rajoittaa TDP ja lämpötila.
TDP:n saa pois kun kellottaa itse ja toivottavasti kivalla virransyötöllä.
Lämpötilaa varten vaan pitäisi hankkia parempi jäähy, kun se mukana tullut 2 heatpipen viritys..
--
Olen oikeasti vaan katkera, kun se Wraith Prism on ns. täydellinen 65W 6c/12t prosessoreille ja todella kaunis ikkunallisessa kotelossa. Valitettavasti sitä ei saa kuin Ryzen 7/9 kanssa.. Se on harmi.. Paras ja kaunein jäähy 3600:lle (jos ei hae kelloja).
--
Oikeastaan pienikin kellotus ratkaisee kaikki ongelmat, mutta kyllä löytyy täältäkin ihmisiä, joille voi tulla yllätyksenä, että varsinkin 3700X:n all-core kellot voivat jäädä todella paljon noista 3800X all-core kelloista ilman kellotusta. Olen melkein katkera myös siitä, että Intel lopetti tässä parin vuoden sisään all-core kellot ja kertoo vaan single-core boostin - ja se uppoaa kaikkiin kuin häkä. Isompi luku parempi ja ne on melkein yhtä hyviä! Katso numero!