AMD:n David Wang kertoi näkemyksensä DXR-rajapinnasta

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Lisksi siinä on täysin kelvollinen RT ratkaisu
Johan se on monta kertaa todettu ettei 2080Ti sädenopeus riitä 1080p isompaan. Ei riitä edes 1080p, jos käytettäisiin säteitä yhtään enempää. Nythän on siis ensimmäinen peli jossa yksi monista asioista on tehty säteillä ja vaikka on vasta yksi osa tehty säteillä niin ehdoton pullonkaula on se säteiden nopeus. Mitäs sitten kun tehtäisiin muutkin järkevät asiat säteenseurannalla? Nopeus nousisi? Tuskinpa vain. Silloin 2080Ti ei riittäisi edes 720p resolle.

EDIT. Ja tästä syystä AMD:llä ei ole mitään järkeä lähteä tuohon RT-kilpaan. Heillä ei ole siihen mitään mahdollisuuksia tällä hetkellä. AMD:lla on kuitenkin vielä vuosia aikaa saada RT-ominaisuus käyttöön ennen kuin se yleistyy peleissä enempää.
AMD:llä on jo säteenseurantaa radeon rays toteutuksessa. Se on kuitenkin devaajille suunnattu paketti, kuten nvidian ekat RTX kortitkin kuuluisi olla. Nyt tätä dev-kittiä myydään dev-kit hinnalla normaaleille kuluttajille. :facepalm:

Toivottavasti amd lähtee mukaan vasta kun hommassa on jotain järkeä. 1080p konsoli säteenseurannalla olisi ihan kelpo vehje joskus muutaman vuoden päästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 690
Teet pitkälle meneviä olettamuksia, meillä ei ole mitään tietoa esimerkiksi tuleeko Navissa olemaan RT-kiihdytystä vai ei, eikä ole mitenkään itsestäänselvää että ratkaisu kun se tulee tulisi olemaan samankaltainen kuin NVIDIAn.
Oli tai ei Navissa RT-kiihdytys niin en jaksa uskoa, että se olisi vielä sateentekijä näissä asioissa. Toivottavasti olen väärässä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Oli tai ei Navissa RT-kiihdytys niin en jaksa uskoa, että se olisi vielä sateentekijä näissä asioissa. Toivottavasti olen väärässä.
Jos on niin silloin tulevat konsolit olisi säteillä. Se taas nostaisi devaajien intoa ja tekniikan yleistymistä. Jotenkin vain vaikea uskoa että seuraavissa konsoleissa olisi säteenseurantaa millään tasolla.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
AMD:llä on jo säteenseurantaa radeon rays toteutuksessa. Se on kuitenkin devaajille suunnattu paketti, kuten nvidian ekat RTX kortitkin kuuluisi olla. Nyt tätä dev-kittiä myydään dev-kit hinnalla normaaleille kuluttajille. :facepalm:
No mitä ehmettiä, Radeon Rays on verrattavissa NVIDIAn Optixiin eikä RTX:ään, kumpikin on vuosia vanha juttu jo
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
805
No mitä ehmettiä, Radeon Rays on verrattavissa NVIDIAn Optixiin eikä RTX:ään, kumpikin on vuosia vanha juttu jo
Niin, täälläpä on tietäjiä :D
Taidampa alkaa lukea enemmän beyondin foorumia....
Siellä faktat näyttelee suurempaa roolia eikä se kuka on GPU:un valmistaja
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
BFV käyttää säteenseurantaa vain heijastuksiin
ok.

Mutta tosiaan kyseessä on peli, jossa säteenjäljitys on jälkikäteen purkkaviritetty mukaan renderöijään, joka on alunperin suunniteltu täysin rasterointia silmälläpitäen.

Tulee heti mieleen kaksi syytä huonoon suorituskykyyn:

1)

Huonosta suorituskyvystä aika paljon voi selittyä jo BVH-puulla, eli

Koko BVH-puu rakennetaan uusiksi joka framen välillä ja joko
A) tähän haaskataan paljon laskentatehoa (joko CPUlla tai näyttiksen shadereilla; nVidialla ei (vielä) ole rautatukea BVH-puun rakentamiseen, tai
B) se BVH-puu rakennetaan jollain hyvin nopealla algoritmillä joka tekee hyvin huonolaatuisen BVH-puun jolloin säteenjäljityksessä tulee todella paljon ylimääräisiä tarkastuksia.

Jos pelin 3D-objekteja säilytetään järkevässä tietorakenteessa jossa BVH-puun muodostaminen on otettu huomioon, voidaan BVH-puun rakentamista nopeuttaa huomattavasti, eikä tämä vaadi mitään hirveän monimutkaista. Esimerkiksi korkealla tasolla jaetaan kaikki objektit paikallaanpysyviin ja liikkuviin, ja molemmille tehdään oma haara juuritasolla BVH-puuhun, ja joka framella generoidaan uusiksi vain se liikkuvien objektien BVH-puu-haara. Toki tämä jakokin tarkoittaa yleensä yhtä lisätarkastusta/säde.

2)

Toinen mahdollisuus huonon suorituskykyyn voi olla, jos pelissä ei käytetä mitään hyvää kohinanvaimennusta polunjäljityksen yhteydessä, vaan ammutaan suuri määrä säteitä per pikseli. Toki noissa kohinanvaimennuksissakin on ongelmansa, erityisesti jos sitä tehdään temporaalisesti.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
JA kun jo 2080Ti:ssä on tuo suorituskyky riittävä, niin on täisin selvää, että se on riittävä myös tulevissa huippukorteissa.
Juu, on se riittävä jos pelataan jollain postimerkkiresoluutiolla, mutta tuolla kortilla vaan pitäisi päästä 4K resoihin asti ja se säteenseuranta hyytyy jo kauan ennen sitä. Ei riitä kunnolla edes FullHD:lle. Kun muistetaan, että halvemmat kortit ovat vieläkin hitaammalla varustettuja, niin tuon ensimmäisen sukupolven säteenseurannan suurin tarkoitus on varmaan näyttää hyvältä mainosmiehen powerpointissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Juu, on se riittävä jos pelataan jollain postimerkkiresoluutiolla, mutta tuolla kortilla vaan pitäisi päästä 4K resoihin asti ja se säteenseuranta hyytyy jo kauan ennen sitä. Ei riitä kunnolla edes FullHD:lle. Kun muistetaan, että halvemmat kortit ovat vieläkin hitaammalla varustettuja, niin tuon ensimmäisen sukupolven säteenseurannan suurin tarkoitus on varmaan näyttää hyvältä mainosmiehen powerpointissa.
FHD on resoluutio, jota monet käyttävät. Postimerkkiresoluutio on 320x200 pikseliä. Sitä käytettiin ennen tätä Nvidia RTX rautaratkaisua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
[offtopic]

FHD on resoluutio, jota monet käyttävät. Postimerkkiresoluutio on 320x200 pikseliä. Sitä käytettiin ennen tätä Nvidia RTX rautaratkaisua.
Oli aika melkoinen elämys aikoinaan huomata, että Red Alertista oli DOS-binäärin lisäksi myös win32-binääri, joka tuki myös suurta 640x480- vai 640x400-resoluutiota (jota DOS-binääri ei tukenut). Ruudulle mahtuikin kerralla näkyviin yli nelinkertainen alue.

Vuoropohjaisissa strategiapeleissä toki sitten kaipaa kaikkea mahdollista resoluutiota mikä on saatavilla, että saa parhaan kokonaiskuvan pelitilanteesta, mutta niissä riittääkin melkein SPF-luokassa oleva framerate, kun kuva tarvii piirtää uudestaan ainoastaan kun vuoro vaihtuu tai kun siirtää jotain yksiköitä tai vaihtaa ruudusta toiseen tai scrollaa karttaa tms.
[/offtopic]
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
FHD on resoluutio, jota monet käyttävät. Postimerkkiresoluutio on 320x200 pikseliä. Sitä käytettiin ennen tätä Nvidia RTX rautaratkaisua.
FHD ei ole se resoluutio, jota käyttävät tämän hintaluokan näytönohjainten ostajat, eikä 60 Hz se virkistystaajuus mitä näitä kortteja ostavat hakevat, järki nyt käteen :facepalm:
FHD on käytetyin resoluutio varmasti, sitä ei epäile kukaan, mutta niitä näyttöjä pyöritetään ennen kaikkea niillä keskiluokan ja siitä alaspäin näytönohjaimilla, joita suurin osa ostaa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
No mitä ehmettiä, Radeon Rays on verrattavissa NVIDIAn Optixiin eikä RTX:ään, kumpikin on vuosia vanha juttu jo
Kyllä. Nvidian Optixiä pystytään nyt myös kiihdyttämään RTX korteilla ja se on täysin validi ja oikea käyttökohde noille korteille.

Pointti lähinnä oli että tuo säteenseuranta on nyt "pakotettu" kaikille high end pelaajille, vaikka sen toteutus on vasta tasoa "devaajille". Ongelma tässä on lähinnä se hinta. Nyt kuluttajan on pakko maksaa $$$ extraa ominaisuudesta, jota ei todellakaan voi vielä käyttää niin laajasti kuin markkinointi antoi ymmärtää. Devaukseen yms. tuo hinta on täysin fine. Siellä ei myöskään haittaa että rajoittuu vain 1080p resolle, tai jopa pienemmälle.

Kunhan nuo 2080Ti säteenseurantatehot saadaan sinne 1060-1070 teholuokkaan niin sittenhän tuossa on reilusti järkeä. FullHD kortti, jolla voi pelata myös RTX on. 4K pelaamiseen ei ole vielä "RTX on" saatavilla. Miksi siis muuten hyvään 4K korttiin laitetaan rautaa joka maksaa, mutta jota ei käytetä kortin jäkevissä resoissa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Kyllä. Nvidian Optixiä pystytään nyt myös kiihdyttämään RTX korteilla ja se on täysin validi ja oikea käyttökohde noille korteille.

Pointti lähinnä oli että tuo säteenseuranta on nyt "pakotettu" kaikille high end pelaajille, vaikka sen toteutus on vasta tasoa "devaajille". Ongelma tässä on lähinnä se hinta. Nyt kuluttajan on pakko maksaa $$$ extraa ominaisuudesta, jota ei todellakaan voi vielä käyttää niin laajasti kuin markkinointi antoi ymmärtää. Devaukseen yms. tuo hinta on täysin fine. Siellä ei myöskään haittaa että rajoittuu vain 1080p resolle, tai jopa pienemmälle.

Kunhan nuo 2080Ti säteenseurantatehot saadaan sinne 1060-1070 teholuokkaan niin sittenhän tuossa on reilusti järkeä. FullHD kortti, jolla voi pelata myös RTX on. 4K pelaamiseen ei ole vielä "RTX on" saatavilla. Miksi siis muuten hyvään 4K korttiin laitetaan rautaa joka maksaa, mutta jota ei käytetä kortin jäkevissä resoissa?
Ihan samoin käyttäjät joutuivat aluksi maksamaan esim 64 bittisistä prossuista, joita ei koskaan käytetty. Joskus se on vain kehityksen edettävä ja on pirun hyvä, että Nvidia toi RTX:n huippukortteihin. Pelkästään devauskäyttöön julkaistuna tuonkaltainen ominaisuus ei tule yleistymään. Kyllä se kuuluu alkaa löytyä myös käyttäjäpuolelta ja nyt oli juuri oikea aika näköjään julkaista se, kun näyttää toimivan esim FHD resolla riittävän hyvin, eli suurimmalle osalle käyttäjistä riittävänhyvin.

Kannattaa muuten muistaa, että näyttiksillähän ei ole ostopakkoa, joten jos on joku syy, miksi ei halua ostaa noita, niin aina voi jättää ostamatta.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
nyt oli juuri oikea aika näköjään julkaista se, kun näyttää toimivan esim FHD resolla riittävän hyvin, eli suurimmalle osalle käyttäjistä riittävänhyvin.
Jatkat edelleen tuota samaa hokemaa. NVIDIA ei tuonut tuota suurimmalle osalle käyttäjistä jotka käyttävät FHD:ta, se toi sen loppuviimein erittäin pienelle enthusiast luokalle ja se sama porukka ei kattele FHD vaan 1440p ja 4K-näyttöjä ja 60 hertsiä parempia virkistystaajuuksia.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 301
Toivottavasti amd lähtee mukaan vasta kun hommassa on jotain järkeä. 1080p konsoli säteenseurannalla olisi ihan kelpo vehje joskus muutaman vuoden päästä.
Ei taida ihan muutama vuosi riittää. Jos oletetaan, että Nvidian toteutus on kohtalaisen hyvä, siitä seuraa, että toimiva säteenseuranta syö melkoisesti pinta-alaa piiriltä. Kun samanaikaisesti valmistusprosessien kehitys käy yhä hitaammaksi ja kalliimmaksi, näköpiirissä ei ole sellaista deus ex machinaa, joka yhtäkkiä tekisi säteenseurannasta riittävän edullista konsoleihin.

Pikemminkin näyttää siltä, että jopa korkeimman hintaluokan erillisnäytönohjaimissa menee vuosia ennen kuin RTX ON ei tarkoita massiivista heikennystä käytännön suorituskykyyn.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Joskus se on vain kehityksen edettävä ja on pirun hyvä, että Nvidia toi RTX:n huippukortteihin.
Tästä olen samaa mieltä. Nvidia on sen verran reilussa johdossa, että tällainen piirin pinta-alan "haaskaus" on mahdollista. RT on tulevaisuutta ja tämän julkaisun kautta se on ison askeleen lähempänä todellisuutta. Valitettavasti ensimmäisen generaation tuotteet tuppaa vain olemaan ne ensimmäiset joiden toimivuus/teho loppuu lyhyeen. En yhtään ihmettelisi jos nvidia onnistuisikin seuraavan parin sukupolven aikana vielä tuplaamaan RT tehon per transistori. Silloin ekan generaation kortit on täysiä mopoja RT:n osalta.

Kyllä se kuuluu alkaa löytyä myös käyttäjäpuolelta ja nyt oli juuri oikea aika näköjään julkaista se, kun näyttää toimivan esim FHD resolla riittävän hyvin, eli suurimmalle osalle käyttäjistä riittävänhyvin.
RTX 2070 teho riittää nipin napin 1080p low asetuksiin... Sen alapuolella olevat kortit, joita suurin osa käyttää, ei tue edes sitä low asetusta. Ne jotka ostavat tehokkaimman mahdollisen kokoonpanon, eivät todellakaan pelaa 1080p@60fps. Paitsi ehkä nyt uusia RT pelejä, koska "RTX ON".

Ei taida ihan muutama vuosi riittää.
Joo tuskin Navissa mitään RT toimintoja on. Katsotaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jospa AMD tällä kertaa on se joka katsoo rauhassa ja tuo oman version hieman myöhemmin. AMD on tuonut paljon asioita ensin, esim async, mutta niiden hyöty on realisoitunut vasta myöhemmin. RT coren "hyöty" ei tosin tule samalla lailla realisoitumaan tulevaisuudessa, koska kyseessä niin specifi kohde.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Sehän riippuu aivan niistä koodareista, että mitä sillä BVH kiihdytyksellä ja DXR-api:lla päädytään tekemään. Jos tehdään liian kunnianhimoista, niin sitten nykii ja pätkii. Jos taas tehdään sellaisia asioita jotka pyörivät tarpeeksi nopeasti, niin suorituskyky ei putoa välttämättä yhtään.

Sama homma se on shadereiden kanssa. On todella helppoa kirjoittaa shaderikoodia joka hyydyttää 1080p resolla RTX 2080Ti:n aivan diashowksi.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
meillä ei ole mitään tietoa esimerkiksi tuleeko Navissa olemaan RT-kiihdytystä vai ei, eikä ole mitenkään itsestäänselvää että ratkaisu kun se tulee tulisi olemaan samankaltainen kuin NVIDIAn.
Täällä moni kommentoi, että "hyvä kun AMD ei ole nyt lähtenyt aikaisessa vaiheessa tähän mukaan". Voiko joku valaista asiaa, mitä etua AMD saa myöhäisellä mukaan tulollaan, varsinkin, jos niin kuin Kaotik toteaa, jos onkin täysin erilainen toteutus?
Juu, on se riittävä jos pelataan jollain postimerkkiresoluutiolla, mutta tuolla kortilla vaan pitäisi päästä 4K resoihin asti ja se säteenseuranta hyytyy jo kauan ennen sitä. Ei riitä kunnolla edes FullHD:lle. Kun muistetaan, että halvemmat kortit ovat vieläkin hitaammalla varustettuja, niin tuon ensimmäisen sukupolven säteenseurannan suurin tarkoitus on varmaan näyttää hyvältä mainosmiehen powerpointissa.
Pointti lähinnä oli että tuo säteenseuranta on nyt "pakotettu" kaikille high end pelaajille, vaikka sen toteutus on vasta tasoa "devaajille". Ongelma tässä on lähinnä se hinta. Nyt kuluttajan on pakko maksaa $$$ extraa ominaisuudesta, jota ei todellakaan voi vielä käyttää niin laajasti kuin markkinointi antoi ymmärtää. Devaukseen yms. tuo hinta on täysin fine. Siellä ei myöskään haittaa että rajoittuu vain 1080p resolle, tai jopa pienemmälle.

Miksi siis muuten hyvään 4K korttiin laitetaan rautaa joka maksaa, mutta jota ei käytetä kortin jäkevissä resoissa?
Entä ne pelaajat jotka käyttävät G-Sync näyttöjä. :cool:Esim. 30FPS on vähintäänkin riittävää (pl. 144Hz pelaajat).
Ja tässä nyt kuitenkin otetaan uuden asian suhteen vasta ensiaskelia (pelienkoodaajat).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Täällä moni kommentoi, että "hyvä kun AMD ei ole nyt lähtenyt aikaisessa vaiheessa tähän mukaan". Voiko joku valaista asiaa, mitä etua AMD saa myöhäisellä mukaan tulollaan, varsinkin, jos niin kuin Kaotik toteaa, jos onkin täysin erilainen toteutus?
Ei yhtään mitään, jos AMD edes tulee mukaan myöhässä. Mikäli Navissa on säteenseurantaa kiihdytetty ei voitane puhua "myöhässä mukaantulosta".
Toisaalta vaikka hyötyä ei ole, siitä ei välttämättä ole varsinaista haittaakaan (se nähdään sitten joskus tulevaisuudessa)
Entä ne pelaajat jotka käyttävät G-Sync näyttöjä. :cool:Esim. 30FPS on vähintäänkin riittävää (pl. 144Hz pelaajat).
Ja tässä nyt kuitenkin otetaan uuden asian suhteen vasta ensiaskelia (pelienkoodaajat).
Vaikka DXR-rajapintana on uusi, säteenseuranta tai sen periaatteet ei ole millään tapaa uusi juttu, ei tässä pelinkehittäjät tyhjästä lähde opiskelemaan uutta.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Toisaalta vaikka hyötyä ei ole, siitä ei välttämättä ole varsinaista haittaakaan (se nähdään sitten joskus tulevaisuudessa)
Ja mitä AMD siihen kun Nvidian DXR- pelejä on jo läjä, kokevatko Nvidian häiritsevän heidän suorituskykyä?
Vaikka DXR-rajapintana on uusi, säteenseuranta tai sen periaatteet ei ole millään tapaa uusi juttu, ei tässä pelinkehittäjät tyhjästä lähde opiskelemaan uutta.
Ei tietenkään nyt tyhjästä ala.
Itse en ymmärrä mitään koodaamisesta, mutta eräs suomalainen pelienkoodaaja sanoin muutama vuosi takaperin, että DX11: sta on vasta nyt osattu alkaa hyödyntämään hyvin (DX12 oli juuri tuloillaan).
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Entä ne pelaajat jotka käyttävät G-Sync näyttöjä. :cool:Esim. 30FPS on vähintäänkin riittävää (pl. 144Hz pelaajat).
Ja tässä nyt kuitenkin otetaan uuden asian suhteen vasta ensiaskelia (pelienkoodaajat).
Jos puhutaan 30fps nopeudesta PC peleissä, niin puhutaan armottomasti alitehoisesta tietokoneesta verrattuna ohjelmaan ja sen vaatimaan tehoon oli käytössä G-Sync tai ei. 30fps PC:llä on naurettava ruudunpäivitysnopeus. Tuollaisella nopeudella kiikutaan sillä rajalla, että pienikin nykäys näkyy heti kun silmä alkaa näkemään erilliset framet.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Jos puhutaan 30fps nopeudesta PC peleissä, niin puhutaan armottomasti alitehoisesta tietokoneesta verrattuna ohjelmaan ja sen vaatimaan tehoon oli käytössä G-Sync tai ei. 30fps PC:llä on naurettava ruudunpäivitysnopeus. Tuollaisella nopeudella kiikutaan sillä rajalla, että pienikin nykäys näkyy heti kun silmä alkaa näkemään erilliset framet.
Oma mielipide ja kokemus 4K/UHD (g-sync) on että 30FPS ei millään eroa näytön 60FPS: sta. Eron huomaa vasta n. 25 kieppeiltä alkaen (pelikohtaista vaihtelua on, mutta aina 30FPS riittää).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Ja mitä AMD siihen kun Nvidian DXR- pelejä on jo läjä, kokevatko Nvidian häiritsevän heidän suorituskykyä?
DXR on Microsoftin rajapinta ja niin kauan kuin ei tiedetä millaisia toteutuksia kummallakin tulee olemaan, mitkä niiden vahvuudet ja heikkoudet ovat ja niin edelleen, ei voida tehdä mitään oletusta "NVIDIAn DXR-peleistä". Yhtä hyvin on mahdollista että nyt RTX:ien "mittojen mukaan" tehtävät toteutukset sopivat yhtä hyvin tai jopa paremminkin AMD:lle, tai sitten huonommin, sen näkee sitten joskus.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Oma mielipide ja kokemus 4K/UHD (g-sync) on että 30FPS ei millään eroa näytön 60FPS: sta. Eron huomaa vasta n. 25 kieppeiltä alkaen (pelikohtaisa vaihtelua on, mutta aina 30FPS riittää).
Käypä kysymässä joltain fps pelaajalta mitä mieltä hän on 30fps riittävyydestä kynäriin tai mitä peliä hän nyt sitten hakkaakaan.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Oma mielipide ja kokemus 4K/UHD (g-sync) on että 30FPS ei millään eroa näytön 60FPS: sta. Eron huomaa vasta n. 25 kieppeiltä alkaen (pelikohtaisa vaihtelua on, mutta aina 30FPS riittää).
Mutta heti jos kyse on AMD vs Intel niin pitää olla vähintään 200fps että voi edes harkita?
Nimenomaan, kun Intellin uusi 6- ydin lyö 8- ytimisen Rysenin +20 FPS peleissä, niin kyllä kiinnostaa.:cool:
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Käypä kysymässä joltain fps pelaajalta mitä mieltä hän on 30fps riittävyydestä kynäriin tai mitä peliä hän nyt sitten hakkaakaan.
Mutta heti jos kyse on AMD vs Intel niin pitää olla vähintään 200fps että voi edes harkita?
Säteenseuranta on jo nyt käyttökelpoinen, myös 4K @G-Sync
Oma lainaus:
Entä ne pelaajat jotka käyttävät G-Sync näyttöjä. :cool:Esim. 30FPS on vähintäänkin riittävää (pl. 144Hz pelaajat).
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Säteenseuranta on jo nyt käyttökelpoinen, myös 4K @G-Sync
Oma lainaus:
Eli ei ole ketään muuta käyttäjäkuntaa kuin "30fps is fine" ja "144Hz pelaajat"? Minun mielestäni noiden kahden väliin mahtuu käytännössä melkein kaikki PC pelaajat. :D
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Käypä kysymässä joltain fps pelaajalta mitä mieltä hän on 30fps riittävyydestä kynäriin tai mitä peliä hän nyt sitten hakkaakaan.
30FPS vielä menee jossain vuoropohjasessa pelissä, mutta kaikki pelit jotka perustuu reaaliaikaiseen liikkeeseen kyllä tuntuu tahmeilta 30FPS kun on tottunut johonkin aivan muuhun.
Jos jatkuvasti paukuttaa 30FPS eli konsoli freimeillä niin ei se varmaan huonolta tunnu kun ei paremmasta tiedä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Eli ei ole ketään muuta käyttäjäkuntaa kuin "30fps is fine" ja "144Hz pelaajat"? Minun mielestäni noiden kahden väliin mahtuu käytännössä melkein kaikki PC pelaajat. :D
Eli mielestäsi G-sync ei auta mitään.:facepalm:
Jos jatkuvasti paukuttaa 30FPS eli konsoli freimeillä niin ei se varmaan huonolta tunnu kun ei paremmasta tiedä.
Tässä nyt ihan vaan vertasin 60FPS/30FPS G-Sync ON.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Eli mielestäsi G-sync ei auta mitään.:facepalm:
Tässä nyt ihan vaan vertasin 60FPS/30FPS G-Sync ON.
Ei G-sync taio siitä 30 FPS:stä yhtään sen parempaa, se näyttää 60 Hz näytöllä täysin samalta kuin ilman G-Synciä. G-Sync auttaa jos se FPS heittelehtii 30 - 60 FPS välimaastossa jossain
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Joo tuskin Navissa mitään RT toimintoja on. Katsotaan nyt mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Jospa AMD tällä kertaa on se joka katsoo rauhassa ja tuo oman version hieman myöhemmin. AMD on tuonut paljon asioita ensin, esim async, mutta niiden hyöty on realisoitunut vasta myöhemmin. RT coren "hyöty" ei tosin tule samalla lailla realisoitumaan tulevaisuudessa, koska kyseessä niin specifi kohde.
Tosin Gsync tuli ensin, Nvidia vain osasi hyödyntää yhteistyössä näyttövalmistajien kanssa sen ensin markkinoilla olemisensa.
Gsynchän oli pitkään myöskin asyncciä selkeästi toimivampi ratkaisu, samalle asialle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Käypä kysymässä joltain fps pelaajalta mitä mieltä hän on 30fps riittävyydestä kynäriin tai mitä peliä hän nyt sitten hakkaakaan.
Jos meillä on peli, jossa ties mitkä asiat riippuvat FPS:stä (ts fysiikat ovat rikki) ja suuremmat FPS:t antavat "kilpailukykyisemmät" fysiikat, niin toki sellaisessa pelissä FPS halutaan mahdollisimman ylös.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
Entä ne pelaajat jotka käyttävät G-Sync näyttöjä. :cool:Esim. 30FPS on vähintäänkin riittävää (pl. 144Hz pelaajat).
Kyllä minä g-sync näyttöja jo vuosia omistaneena katselen mieluummin 80fps lukemia kuin esim 60fps lukemia, saatikka alle 60fps menevää kuraa. G-sync ei pysty taikatemppuihin, eli fps:n laskiessa tarpeeksi alas se ei kyllä päivää pelasta mitenkään päin.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 625
Jos meillä on peli, jossa ties mitkä asiat riippuvat FPS:stä (ts fysiikat ovat rikki) ja suuremmat FPS:t antavat "kilpailukykyisemmät" fysiikat, niin toki sellaisessa pelissä FPS halutaan mahdollisimman ylös.
Kyllä, mutta tässähän HEDT esitti, että 30fps on aina riittävä kunhan näytössä on G-Sync
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Ei G-sync taio siitä 30 FPS:stä yhtään sen parempaa, se näyttää 60 Hz näytöllä täysin samalta kuin ilman G-Synciä. G-Sync auttaa jos se FPS heittelehtii 30 - 60 FPS välimaastossa jossain
Kyllä, mutta tässähän HEDT esitti, että 30fps on aina riittävä kunhan näytössä on G-Sync
Tietenkin isompi on parempi, siitä ei ollut kyse.

Tuossa esim. video jossa 60FPS->30FPS->60FPS, jossa myös 30FPS on ihan sulavaa, siis en näe yksittäisiä ruutuja, nykimistä, yms. (G-Sync v2 ON):

-Poistin videon, ylläpidon mukaan ei todista mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Tietenkin isompi on parempi, siitä ei ollut kyse.

Tuossa esim. video jossa 60FPS->30FPS->60FPS, jossa myös 30FPS on ihan sulavaa, siis en näe yksittäisiä ruutuja, nykimistä, yms. (G-Sync v2 ON):
Ei sillä kuvalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Ero tulee siitä että 30FPS on tahmaisempi kun liikutat hiirtä verrattuna 60FPS. Tuossa se ero on erittäin hyvin havaittavissa mutta 60FPS:stä kun lähdetään menemään ylöspäin niin se ero ei ole enää niin selvä.

EDIT: G-Sync tai Freesync ei siis tuo mitään lisäarvoa sulavuuteen, ne ainoastaan eliminoi repeilyn verrattuna siihen että ajettaisiin ilman syncciä
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Tietenkin isompi on parempi, siitä ei ollut kyse.

Tuossa esim. video jossa 60FPS->30FPS->60FPS, jossa myös 30FPS on ihan sulavaa, siis en näe yksittäisiä ruutuja, nykimistä, yms. (G-Sync v2 ON):
Tuo koko video on 30 FPS, ei tietenkään näy mitään eroa :facepalm:
Se 30 FPS on ihan se ja sama onko näytössä g-syncciä tai freesyncciä tai mitään muutakaan syncciä, noiden synccien pointti on estää repeily ja saada jaottomatkin FPS:t pyörimään sulavasti (esim 30 FPS @ 60 Hz näyttää ihan samalta oli synccejä tai ei, mutta vaikkapa 36 @ 60 Hz aiheuttaa enemmän tai vähemmän repeilyä ja epätasaisuutta, joihin nämä syncit auttavat)
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Tuosta Gamersnexuksen Battlefield V RTX -videosta kun katselee noita esimerkkejä pelin rt-toteutuksesta, niin se on kyllä tällä hetkellä ainakin toteutettu jotenkin aivan päin helvettiä ja koko toteutus näyttäisi olevan aivan rikki. En lähtisi vielä tekemään täten mitään ihan hirveän huikeita johtopäätelmiä tuon perusteella DXR:n tai nvitukan raudan toimivuudesta.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Tuosta Gamersnexuksen Battlefield V RTX -videosta kun katselee noita esimerkkejä pelin rt-toteutuksesta, niin se on kyllä tällä hetkellä ainakin toteutettu jotenkin aivan päin helvettiä ja koko toteutus näyttäisi olevan aivan rikki. En lähtisi vielä tekemään täten mitään ihan hirveän huikeita johtopäätelmiä tuon perusteella DXR:n tai nvitukan raudan toimivuudesta.
BFV:ssä bugaa tosiaan välillä ne, mm. TechReport pisti merkille jotain artifakteja:
Despite the photorealism promised by ray tracing, RTX reflections aren't free of artifacts of their own. As we approach and move up the hill past the guard shack in this video, you might see some of the puddles exhibit what appears to be noise. These artifacts appear as "sparkles" or cross-shaped areas of bright pixels whose source isn't immediately evident. I didn't see this kind of noise too often while putting my nose in this section of the game, but it was evident enough when it did appear that I was reminded of the fact that I was looking at a screen. Whether this noise is something that can be worked out with future software updates and improved use of RTX resources will remain to be seen, but at the moment, it is a reminder that we haven't quite grasped the holy grail of computer graphics even in the limited context of hybrid rendering.
Examining the performance of Nvidia RTX effects in Battlefield V
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Tuosta Gamersnexuksen Battlefield V RTX -videosta kun katselee noita esimerkkejä pelin rt-toteutuksesta, niin se on kyllä tällä hetkellä ainakin toteutettu jotenkin aivan päin helvettiä ja koko toteutus näyttäisi olevan aivan rikki. En lähtisi vielä tekemään täten mitään ihan hirveän huikeita johtopäätelmiä tuon perusteella DXR:n tai nvitukan raudan toimivuudesta.
Niin noh, ehkä pelimoottorilla joka on vartavasten tehty säteille saadaan parempi teho, mutta se tarkoittaisi sitten että kaikki pitää sädettää ja sanoa goodbye hybrid renderöinnille.
Eikös se starwars pätkä ollut vartavasten tehty demo joka on hyvin kontrolloitu skenaario, ei siis mikään avoin maailma eli siinä on pystytty kikkoja käyttämään ja se muistaakseni pyöri just just 24fps tai jotain.
Eli ollaan vielä kaukana siitä että hybrid renderöinnistä voidaan luopua.

Se että miten paljon hybrid renderöintiä voidaan nopeuttaa on käsittääkseni rajallinen koska ensin joudutaan sädettämään mitä sädetetään ja sitten rasteroidaan loput. Käsittääkseni on aika mahdotonta tehdä noita samaan aikaan.
Mutta korjatkoon joku jos olen väärässä.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Niin noh, ehkä pelimoottorilla joka on vartavasten tehty säteille saadaan parempi teho, mutta se tarkoittaisi sitten että kaikki pitää sädettää ja sanoa goodbye hybrid renderöinnille.
Eikös se starwars pätkä ollut vartavasten tehty demo joka on hyvin kontrolloitu skenaario, ei siis mikään avoin maailma eli siinä on pystytty kikkoja käyttämään ja se muistaakseni pyöri just just 24fps tai jotain.
Eli ollaan vielä kaukana siitä että hybrid renderöinnistä voidaan luopua.

Se että miten paljon hybrid renderöintiä voidaan nopeuttaa on käsittääkseni rajallinen koska ensin joudutaan sädettämään mitä sädetetään ja sitten rasteroidaan loput. Käsittääkseni on aika mahdotonta tehdä noita samaan aikaan.
Mutta korjatkoon joku jos olen väärässä.
Nopeuteen on paha ottaa mitään kantaa tässä, mutta noista esimerkeistä on havaittavissa mm että sieltä puuttuu materiaalimäärityksiä, culling toimii päin persettä ja heijastuksissa on jotain LOD-outoksia, joista ei ole edes mitään hyötyä rt-nopeuden kannalta.

edit: Se on toki tuon perusteella melko selvä homma, ettei DXR ole tosiaan mikään ihan tuosta vaan päällelätkäistävä ominaisuus.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Ei sillä kuvalla ole mitään tekemistä asian kanssa. Ero tulee siitä että 30FPS on tahmaisempi kun liikutat hiirtä verrattuna 60FPS. Tuossa se ero on erittäin hyvin havaittavissa mutta 60FPS:stä kun lähdetään menemään ylöspäin niin se ero ei ole enää niin selvä.
Testasin tuota "hiiren tahmaamista" vielä erikseen. Eikä ainakaan tuossa ole mitään vaikutusta hiireen osoittimeen tai joystick: iin, oli FPS 30, 60 tai siltä väliltä.
Tuo koko video on 30 FPS, ei tietenkään näy mitään eroa :facepalm:
:facepalm: Hyvä, ettet nähnyt eroja, kun niitä ei livenäkään huomannut.:tup: (varmistin etukäteen moneen kertaan, että videolla näkyvä vastaa nähtyä).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Testasin tuota "hiiren tahmaamista" vielä erikseen. Eikä ainakaan tuossa ole mitään vaikutusta hiireen osoittimeen tai joystick: iin, oli FPS 30, 60 tai siltä väliltä.
:facepalm: Hyvä, ettet nähnyt eroja, kun niitä ei livenäkään huomannut.:tup: (varmistin etukäteen moneen kertaan, että videolla näkyvä vastaa nähtyä).
Voi nyt hyvää päivää, ei kenenkään tekninen osaaminen voi olla noin heikoissa kantimissa. 30 FPS video näyttää 30 FPS:ltä riippumatta siitä esitetäänkö siinä 30, 60 tai vaikka 2000 FPS:n kuvaa, sitä ei voi käyttää yhtään minkään yli 30 FPS:n sulavuuden, eron tai minkään muunkaan osoittamiseen.
Ja kyllä, siinä on eroa vaikka sinä et sitä huomaisi, valtaosa kyllä erottaa 30 ja 60 FPS:n keskenään paitsi itse kuvan sulavuudesta, myös niistä inputeista.

edit:
Käy vaikka täällä ihmettelemässä: Compare frames per second: which looks better?
Motionblurrit nolliin, taustalla ei niin väliä, valkkaat toiselle pallolle 30 FPS ja toiselle 60 FPS
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Voi nyt hyvää päivää, ei kenenkään tekninen osaaminen voi olla noin heikoissa kantimissa. 30 FPS video näyttää 30 FPS:ltä riippumatta siitä esitetäänkö siinä 30, 60 tai vaikka 2000 FPS:n kuvaa, sitä ei voi käyttää yhtään minkään yli 30 FPS:n sulavuuden, eron tai minkään muunkaan osoittamiseen.
Turha tuota on jauhaa, kun ei ole sitä 10 000k/s kameraa käytössä.

edit:
Käy vaikka täällä ihmettelemässä: Compare frames per second: which looks better?
Motionblurrit nolliin, taustalla ei niin väliä, valkkaat toiselle pallolle 30 FPS ja toiselle 60 FPS
:tup:Tuo on kyllä hyvin tuttua, on tuolla tullut ihmeteltyä asiaa aiemmin: www.testufo.com/framerates#count=2&background=stars&pps=480

Se mitä nuo testit näyttävät 30FPS olevan, ei kuitenkaan näy tuossa ed. pelissä (puhun live pelistä siis) (tai mainitut input ongelmat).
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Se mitä nuo testit näyttävät 30FPS olevan, ei kuitenkaan näy tuossa ed. pelissä (puhun live pelistä siis) (tai mainitut input ongelmat).
Kyllä itse ainakin huomaan selvän eron kun pelissä cäppää 30FPS:n verrattuna 60FPS taikka enemmän. Kaikki kontrollit vaan tuntuu tahmeilta.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Sulla sitten varmaan prossun kaikki ytimet 100% käytössä?
Millä ihmeen logiikalla tähän päädyit? Eikö 30FPS:n pyörittäminen pitäisi kaiken jären mukaan olla kevyempää niin CPU:lle kuin GPU:lle, silti se on tahmainen verrattuna 60FPS.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Sulla sitten varmaan prossun kaikki ytimet 100% käytössä?
Ajattelitko koska hänellä on vanha Intelin prosessori missä vain 4-ydintä? Ehkä nyt aletaan suosittelemaan suoraan AMD:n 8-ydin/16-säie prosessoreita pelaajille sinä parhaana vaihtoehtona koska nyt faktojen (tai no sinun) mukaasi tuo 30FPS riittää oikein hyvin...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Millä ihmeen logiikalla tähän päädyit? Eikö 30FPS:n pyörittäminen pitäisi kaiken jären mukaan olla kevyempää niin CPU:lle kuin GPU:lle, silti se on tahmainen verrattuna 60FPS.
Ainakin tuossa X-Plane: ssa GPU odottaa CPU: ta, koska yksi ydin 100% (kun max muu liikenne) muut ytimet jotain n. 70-80%. Sen takia ei tahmaa inputit.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Turha tuota on jauhaa, kun ei ole sitä 10 000k/s kameraa käytössä.
Miksi sitten käytit sitä videota esimerkkinä jos kerran tiesit että se on täysin turha?
:tup:Tuo on kyllä hyvin tuttua, on tuolla tullut ihmeteltyä asiaa aiemmin: www.testufo.com/framerates#count=2&background=stars&pps=480

Se mitä nuo testit näyttävät 30FPS olevan, ei kuitenkaan näy tuossa ed. pelissä (puhun live pelistä siis) (tai mainitut input ongelmat).
Se näyttää ihan samalta oli kyse pelistä tai ei, ruudulla oleva kuva päivittyy 30 kertaa sekunnissa. Syötteesi (hiiri, näppis, ohjain, mikävain) vaikuttavat 30 kertaa sekunnissa.
Jos et kykene erottamaan sitä, niin sullehan tulee harrastuksesta aika tavalla halvempaa kun ei tartte 30 FPS:ää enempää missään.

Se ei kuitenkaan muuta millään tasolla sitä, ettei 30 FPS ole PC-puolella ollut pariin vuosikymmeneen millään tasolla riittävä ruudunpäivitysnopeus mihinkään nopeatempoisempaan tai edes reaaliaikaiseen, koska 60 FPS on kaikilta osa-alueiltaan parempi
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
871
Miksi sitten käytit sitä videota esimerkkinä jos kerran tiesit että se on täysin turha?
Kuten jo sanoin, ei ole mielestäni turha (siksi toisekseen se on oma video ja oma vaivansa siinäkin oli).
Syötteesi (hiiri, näppis, ohjain, mikävain) vaikuttavat 30 kertaa sekunnissa.
30x /sek on ihmiselle paljon.:tup:
Jos et kykene erottamaan sitä, niin sullehan tulee harrastuksesta aika tavalla halvempaa kun ei tartte 30 FPS:ää enempää missään.
Oma lainaus:
Tietenkin isompi on parempi, siitä ei ollut kyse.
:tup::tup:
Se näyttää ihan samalta oli kyse pelistä tai ei, ruudulla oleva kuva päivittyy 30 kertaa sekunnissa.

Se ei kuitenkaan muuta millään tasolla sitä, ettei 30 FPS ole PC-puolella ollut pariin vuosikymmeneen millään tasolla riittävä ruudunpäivitysnopeus mihinkään nopeatempoisempaan tai edes reaaliaikaiseen, koska 60 FPS on kaikilta osa-alueiltaan parempi
Vaikuttaa tuossa aika olennaisesti se, ettei (peli)kohteet liiku kovin usein ruudun poikki suuntaisesti.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 468
Viestejä
4 163 131
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom