AMD:n David Wang kertoi näkemyksensä DXR-rajapinnasta

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Toistaiseksi nvidian rtx näytönohjaimet on ainoita jotka kykenee yli 30fps ray tracing kalkulointiin 1080p-1440p resoluutioilla.
Ja maksaa nelinumeroisen summan...

Jos rt olisi amd juttu niin ehkä suorituskyky näyttäisi vihreitä tuotteita inhoavien silmissä paremmalta :vihellys:
Mahdollisesti, jos hinta olisi vaikka 40% alhaisempi. ;)
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Tuntuu riittävän tuo nykyinen suorituskyky FHD resoluutiolle, joka taas riittää suurimmalle osalle käyttäjistä.
Ok. No itse en olisi kovin mielissäni jos lähes 1,5k€ kortilla pitäisi pelata 1080p resolla ja silti freimit droppailis alle 60.

Kaikkien dx12 dxr:ää tukevien gpu piirien pitäisi osata laskea säteitä softalla, olisiko RT on esim. intel hd, iris, amd polaris, vega jnejne ohjaimilla 720p ja 1-15fps nopeus mielestäsi riittävä? Toistaiseksi nvidian rtx näytönohjaimet on ainoita jotka kykenee yli 30fps ray tracing kalkulointiin 1080p-1440p resoluutioilla.
Niin siis en hetkeäkään uskonut että toi olis ollut totta. Ja itselle joku 30fps on ihan fine elokuviin mutta kyllä peleiltä haluan vähintään sen 60fps johon noi nykyiset lelut ei vaan vielä kykene, varsinkaan 1080p yli resolla.

Mulle riittää :)

Jos rt olisi amd juttu niin ehkä suorituskyky näyttäisi vihreitä tuotteita inhoavien silmissä paremmalta :vihellys:
Ei sillä ole yhtään mitään väliä kenen valmistama kortti on kyseessä. Tuolla teholla se AMD kortti olisi myös sontaa omasta mielestäni varsinkin kun yhtälöön vielä lisätään hinta.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
Jos rt olisi amd juttu niin ehkä suorituskyky näyttäisi vihreitä tuotteita inhoavien silmissä paremmalta :vihellys:
Minulle mikä tahansa "juttu" ja suorituskyky on aivan sama jos sen hinta on luokkaa 1000€-1500€+
Kun "juttu" alkaa ilmestymään hintaluokaltaan 250-400€ näytönohjaimiin alan itse näyttämään vihreää valoa ja harkita sitä. Ennen tuota se on turhake, varsinkin jos yhtälö "maksa noin 1500€ etkä voi pelata 1440p näytölläsi 1440p resoluutiolla" toteutuu niin reaktio on maksimissaan tämä :facepalm:
 
Liittynyt
30.03.2018
Viestejä
201
Ok. No itse en olisi kovin mielissäni jos lähes 1,5k€ kortilla pitäisi pelata 1080p resolla ja silti freimit droppailis alle 60.
1500€ ?
GeForce RTX 2080 Ti
GeForce RTX 2080
Minulle mikä tahansa "juttu" ja suorituskyky on aivan sama jos sen hinta on luokkaa 1000€-1500€+
Kun "juttu" alkaa ilmestymään hintaluokaltaan 250-400€ näytönohjaimiin alan itse näyttämään vihreää valoa ja harkita sitä. Ennen tuota se on turhake, varsinkin jos yhtälö "maksa noin 1500€ etkä voi pelata 1440p näytölläsi 1440p resoluutiolla" toteutuu niin reaktio on maksimissaan tämä :facepalm:
Turhake tai ei, RTX 2080 ja 2080Ti korteille >60fps 2160p ei ole ongelma rt off. Yli 60fps 1440p 250-400€ rt kortteja odotellessa :kahvi:

NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition 11 GB Review
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
Turhake tai ei, RTX 2080 ja 2080Ti korteille >60fps 2160p ei ole ongelma rt off.
Öh.. ..niin? Eli maksaa itsensä kipeäksi siitä että saa uutuus ominaisuuden jota ei käytä (jolloin se ei ole ongelma). Eli edelleenkin olen sitä mieltä että KUN tuota ominaisuutta voi a) käyttää ja b) se maksaa noin 250-400€ voin alkaa sitä harkitsemaan.

Se on ihan sama esim. emolevyn ledivalaistuksessa. Kun se väkisin tulee halvalla (alle 140€ tarjouksesta ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO) lippulaivan mukana ja sen voi ominaisuuksista säätää pois niin otan sen. Ei se nyt haittaa. Mutta että erityisesti ostaisin tuotteen historiallisen kalliilla hinnalla vain siksi että siinä on ominaisuus mitä henkilökohtaisesti en edes käyttäisi (tai mitä ei vielä edes tueta ja kun tullaan hieman suuremmassa mittakaavassa tukemaan, vertaa esim. Nvidian PhysX tuettuja pelejä mitä lienee alle 100kpl sitten armon vuoden 2005!, on aika varmaa että vähintään keskiluokan luultavasti jo alemman luokan näytönohjainten tehot ovat huimasti suuremmat kuin juuri nyt myynnissä olevan huippumallin.. ..vuonna 2005 tuo oli muuten ATI Radeon X800XL 256MB noin 280$ hintaan nopeasti tutkien, nyt voi miettiä miten hyvin sillä tai noin 240$ silloin maksaneella ASUS GeForce 6800GT 256MB voi pelata esim. Project CARS peliä?)

Luultavasti se näyttäisi kutakuinkin tältä, noin 720p resoluutiolla ja ilman PhysX:
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
Vasta julkaistun w10 1809 päivityksen, demojen, bäfän ja muiden kehitysvaiheessa olevien rt pelien tuloksista ei välttämättä kannata tehdä lopullisia johtopäätöksiä nykyisten rtx korttien rt potentiaalista.
...
Kyllä voi kun tehon puute tälllähetkellä on noin valtava kuin että sitä tarvii lisää 5-10 kertaisen määrän,
sen pelin lisäviilaus ei kymmenkertaista pelitehoa,
eli ei ole mitään mahiksia että edes tehokkaimman RTX 2080 Ti mallin säteenseurantateho riittäisi mihinkään kunnollisen mittakavan käytöön
(BF2 käytti sitä vain suorissa heijastuksisa täysin heijastavilla pinnoilla esim. varjojen muodostuksessa ei käytety säteenseurantaa ollenkaan).

Itse kun olen sitämieltä että jos aletaan käytää säteenseurantaa sillä pitää pystyä tekmään sekä varjot että haijastukset (mukaanlukien heijastuksen kuvaalan ulkopuolelta).

Tuohon riittävä rautamäärä toteutettuna nykyisillä Nvidian RTX ytimillä on vasta sitten kun niitä RTX ytimiä on kortissa sen 5-10 kertaa enempi kuin mitä on nykyisessä RTX 2080 Ti kortissa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
Mainittiinko tuolla missä kentässä testattiin? Joissain kentissä ilmeisesti pyörii ihan kohtalaisesti, kun taas toisissa hyytyy todella pahasti. Single playerissä osa kentistä 2080Ti jaksoi nipin napin sitä 1080p resoa.
Semmoisilla alueila missä ei ole niitä täysinheijastavia pintoaja pyörii hyvin koska sitä säteenseurantaa ei ollenkaan käytetä kun ei ole niitä heijastavia pintoja.

Ts Säteenseuranta demopeli pyörii hyvin silloin kun ei käytetä säteenseurantaa.
 
Liittynyt
30.03.2018
Viestejä
201
Öh.. ..niin? Eli maksaa itsensä kipeäksi siitä että saa uutuus ominaisuuden jota ei käytä (jolloin se ei ole ongelma). Eli edelleenkin olen sitä mieltä että KUN tuota ominaisuutta voi a) käyttää ja b) se maksaa noin 250-400€ voin alkaa sitä harkitsemaan.
Ööh, käsittääkseni rtx 2080 ti on merkittävästi nopeampi kuin edellisen sukupolven 1080 Ti puhumattakaan amd:n vega leluista. RTX ohjaimia ei ostella rt peleille (ei oo) vaan ihan paremman suorituskyvyn takia.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Ööh, käsittääkseni rtx 2080 ti on merkittävästi nopeampi kuin edellisen sukupolven 1080 Ti puhumattakaan amd:n vega leluista. RTX ohjaimia ei ostella rt peleille (ei oo) vaan ihan paremman suorituskyvyn takia.
Toki se on merkittävästi nopeampi, mutta niin on hintakin korkeampi. Viimeksi esim GTX 1070 oli nopeampi kuin GTX 980 Ti mutta sen hinta oli silti matalampi kuin GTX 980:n.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Semmoisilla alueila missä ei ole niitä täysinheijastavia pintoaja pyörii hyvin koska sitä säteenseurantaa ei ollenkaan käytetä kun ei ole niitä heijastavia pintoja.

Ts Säteenseuranta demopeli pyörii hyvin silloin kun ei käytetä säteenseurantaa.
Linkki tälle !
Koska kukaan meistä ei halua lukea mutu paskaa.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Tuohon riittävä rautamäärä toteutettuna nykyisillä Nvidian RTX ytimillä on vasta sitten kun niitä RTX ytimiä on kortissa sen 5-10 kertaa enempi kuin mitä on nykyisessä RTX 2080 Ti kortissa.
Ja välttämättä edes 10 kertaistettu teho ei vielä riitä juurikaan 1080p korkeammalle. Tuli silloin pari kuukautta sitten tästä ns. WOW! kertoimesta sanottua tuolla jossain ketjussa ja nyt mitä on nähty on ollut lähinnä MEH kertointa nostattavaa. Silloin BF5 kun tuota demottiin niin jotain pientä WOW elämystä sai aikaan mutta tiesin jo silloin että mitään demossa nähdyn kaltaista ei tulla todellisuudessa näkemään, olihan se demossa kuin jotain slowmotion pätkää olis kattonu, toki osin tarkoituksella oli niin tehty.

Ja johan se kertoo jotain että RT tehoa ei noissa leluissa ole riittävästi kun power usage tippuu kun laitetaan RT päälle koska shaderit rupee silloin idlaamaan. Toisinsanoen nyt on yksi pullonkaula mittaristoon lisää eli RTX.

Ööh, käsittääkseni rtx 2080 ti on merkittävästi nopeampi kuin edellisen sukupolven 1080 Ti puhumattakaan amd:n vega leluista. RTX ohjaimia ei ostella rt peleille (ei oo) vaan ihan paremman suorituskyvyn takia.
Kyllä niitä RTX lelujen ostelua moni vaan silloin perusteli voimakkaasti nimenomaan että saa futureproofia ja jotain uutta hienoa jota ei ole kellään.
Toki onhan se ihan ymmärrettävää että koittaa jotenkin itselleen selitellä asiaa nyt kauniiksi kun todellisuus on paljastunut.
Edelleen raytracing aika ei ole vielä kypsä. Toki tämä nyt jonkinlainen avaus on ja varmasti hommaa tulee kiihdyttämään kun munakana vaiheesta ollaan päästy eteenpäin, mutta on typeryyttä jos tältä faktalta vain sulkee silmät.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Onko jossain vertailukuvia minkälaisia efektejä tuosta saa vastineeksi fps:n uhraamisesta?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806


Kenttä jossa ei heijastuksia pyöri hyvin. Kenttä jossa paljon heijastuksia tökki pahasti.
Niin tietysti. On paljon kenttiä joissa pyörii kohtalaisesti (low). Sen on monet testit osoittaneet.
Ja mikä parempaa monet oikeat pelaajat.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Ööh, käsittääkseni rtx 2080 ti on merkittävästi nopeampi kuin edellisen sukupolven 1080 Ti puhumattakaan amd:n vega leluista. RTX ohjaimia ei ostella rt peleille (ei oo) vaan ihan paremman suorituskyvyn takia.


Tulee Amd ottamaan pataa ;) ja nahkatakki mies vie voitot.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
]

Tulee Amd ottamaan pataa ;) ja nahkatakki mies vie voitot.
Mesh shader on muistaakseni idealtaan hyvin sama kuin primitive shaderit, AMD toi ensin ja markkinoi päin vittua kun kuvitteli tekevänsä siitä automaagisen, NVIDIA teki vähän ilmeisesti venyvämmän version, saa nähdä parantaako AMD seuraavassa genissä taas
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Mesh shader on muistaakseni idealtaan hyvin sama kuin primitive shaderit, AMD toi ensin ja markkinoi päin vittua kun kuvitteli tekevänsä siitä automaagisen, NVIDIA teki vähän ilmeisesti venyvämmän version, saa nähdä parantaako AMD seuraavassa genissä taas
+task shader. Beyondin foorumilla isot pojat ovat keskustelleet jo kauemman aikaa sitten. Et sitten tällä foorumilla ottanut asiaa mitenkään esille aiemmin. Onko se vähän vaikeaa tuoda esille kun Nvida tekee jotain paremmin. Ei se ainakaan tuolla uutis puolella tule esille. Onneksi Beyond3d foorumi on olemassa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
Linkki tälle !
Koska kukaan meistä ei halua lukea mutu paskaa.
Jos et itse kykene tajuamaan sitä että
jos ei ole mitään mihin tarvisi säteen seurantaa niin sitä ei voi myöskään käytää
en alla kaivamaan sinule todisteita niin älyvapaasta syystä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
+task shader. Beyondin foorumilla isot pojat ovat keskustelleet jo kauemman aikaa sitten. Et sitten tällä foorumilla ottanut asiaa mitenkään esille aiemmin. Onko se vähän vaikeaa tuoda esille kun Nvida tekee jotain paremmin. Ei se ainakaan tuolla uutis puolella tule esille. Onneksi Beyond3d foorumi on olemassa.
Tällä foorumilla ei ole ollut juuri keskustelua asiasta, uutisessa niistä kyllä mainittiin. Ehkä se keskustelu herää jos/kun pelit alkavat niitä hyödyntämään
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
Tällä foorumilla ei ole ollut juuri keskustelua asiasta, uutisessa niistä kyllä mainittiin. Ehkä se keskustelu herää jos/kun pelit alkavat niitä hyödyntämään
Ja sitten on vielä se että tämän nimeomaisen ketjun aihe on

Mitä Wang sanoi DXR rajapinnasta ja säteenseurannan ajankohtaisuudesta.

Wang ei sanonut mitään Mesh+task shaderista joten se ei ole tämän ketjun aiheeseen sisältyvä ominaisuus.

Jos haluaa keskustatlla Mesh-task shaderista täälä ioBBS:ssä on riittävästi Nvidia RTX ketjuja sen toteuttamiseen.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Jos et itse kykene tajuamaan sitä että
jos ei ole mitään mihin tarvisi säteen seurantaa niin sitä ei voi myöskään käytää
en alla kaivamaan sinule todisteita niin älyvapaasta syystä.
On paikkoja joihin käytetään säteen seurantaa ja low asetuksilla vielä framet matalalla resolla kelvollisia. Tietysti se vaihtelee kentästä toisee. On niitä muitakin kuin postaamasi video joita voi katsoa. Eikös joku jo kuukausi sitten sanonut et kyseisessä kohdassa heijastukset heittävät överille.
Ja parhaita ovat kommentoimaan ne joilla on kokemusta kyseisestä pelistä ja raudasta millaista lisä arvoa säteenseuranta antaa vai antaako.
Tältäkin foorumilta niitä löytyy...
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
...
Ja parhaita ovat kommentoimaan ne joilla on kokemusta kyseisestä pelistä ja raudasta millaista lisä arvoa säteenseuranta antaa vai antaako.
...
Pointti ei ollut se antaako säteenseuranta lisäarvoa koska on päivänselvää että se antaa.

Pointi on se että teho ei vielä riitä eikä tule riittämään vielä pariin näytönohjainsukupolveen.

Itse ostan heti sätenseurantaan kykenevät riitävän tehokkaan näytönohjaimen ja säteenseurantaa oikeasti fiksusti hyödyntävän pelin sitten kun sellaiset on myynnissä.


PS "On niitä muitakin kuin postaamasi video joita voi katsoa." kaikki on Batlefield 2 pelistä joten eri videon postaajan käyttö ei muuta todellisuutta miksikään kun on vain yksi näyte BF2 josssa se säteenseuranta on päälle liimattu ominaisuus jota käytetään erittäin rajatuissa tilanteissa eikä lähellekkään kaikessa sellaisessa jossa säteenseurannan käytöstä olisi todella paljon hyötyä.

Esim. BF2 hyötyisi näyttävyyden puolesta todella paljon jos säteenseuranta omianusuutta käytettäisiin varjojen yhteydesä jota kyseisessä pelissä ei tehdä,
BF2:ssa on varjoja käytännöllisestikatsoen kaikkialla joten säteenseurannasta sen yhteydesä olisi paljon enempi hyötyä kuin pellkien suorien heijastusten yhteydessä.
Sitten on vielä se että jos varjojen yhteydessä käytetäisiin sätenseurantakykyä se RTX korteilla suurella todennäköisyydellä johtaisi sekä paremman näköisiin varjoihin että parempaan FPS:ään (toisin on tilanne noiden suorien heijastusten kanssa).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Pointti ei ollut se antaako säteenseuranta lisäarvoa koska on päivänselvää että se antaa.

Pointi on se että teho ei vielä riitä eikä tule riittämään vielä pariin näytönohjainsukupolveen.
Kirjoituksestani jäi pari sanaa uupumaan lauseen lopusta. Eli, Ja parhaita ovat kommentoimaan ne joilla on kokemusta kyseisestä pelistä ja raudasta millaista lisä arvoa säteenseuranta antaa vai antaako tällä hetkellä.


Näkishän tuon omin silmin jos vain ostaisi kyseisen pelin.

 
Liittynyt
30.03.2018
Viestejä
201
David Wangin mukaan AMD tulee luonnollisesti vastaamaan DXR-haasteeseen, mutta sen aika ei ole ainakaan vielä. Wangin henkilökohtaisen mielipiteen mukaan DXR ei voi yleistyä, ennen kuin se on saatavilla kaikissa tuotesegmenteissä.
Ja välttämättä edes 10 kertaistettu teho ei vielä riitä juurikaan 1080p korkeammalle. Tuli silloin pari kuukautta sitten tästä ns. WOW! kertoimesta sanottua tuolla jossain ketjussa ja nyt mitä on nähty on ollut lähinnä MEH kertointa nostattavaa. Silloin BF5 kun tuota demottiin niin jotain pientä WOW elämystä sai aikaan mutta tiesin jo silloin että mitään demossa nähdyn kaltaista ei tulla todellisuudessa näkemään, olihan se demossa kuin jotain slowmotion pätkää olis kattonu, toki osin tarkoituksella oli niin tehty.

Ja johan se kertoo jotain että RT tehoa ei noissa leluissa ole riittävästi kun power usage tippuu kun laitetaan RT päälle koska shaderit rupee silloin idlaamaan. Toisinsanoen nyt on yksi pullonkaula mittaristoon lisää eli RTX.
.
diipadaapaa
.
Edelleen raytracing aika ei ole vielä kypsä. Toki tämä nyt jonkinlainen avaus on ja varmasti hommaa tulee kiihdyttämään kun munakana vaiheesta ollaan päästy eteenpäin, mutta on typeryyttä jos tältä faktalta vain sulkee silmät.
Epäilemättä amd haluaa vastata haasteeseen. Projekti lienee aloittamista vaille valmis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 076
Kirjoituksestani jäi pari sanaa uupumaan lauseen lopusta. Eli, Ja parhaita ovat kommentoimaan ne joilla on kokemusta kyseisestä pelistä ja raudasta millaista lisä arvoa säteenseuranta antaa vai antaako tällä hetkellä.


Näkishän tuon omin silmin jos vain ostaisi kyseisen pelin.
Ei tarvitse ostaa Sampsalla on twitchissä BF V RTX on kokeilu videota ja pahimmillaan fps droppasi 29 ja aika usein pyöri alle 40 jos yhtään enemmän oli ruudulla mäiskettä, tuo siis 1080p ja 2080Ti. Lisäksi hakemalla sai hakea noita RTX efektejä kun vertaili päälle ja pois.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 529
Kaikissa RT testeissä mitä olen nähnyt on ollut jotain ihme lagia noissa säteenseurannalla tehdyissä pinnoissa nopealla liikkeellä ja siksi varmaan tippuu ruudunpäivitysnopeus huomattavasti. Eipä tuo BF nyt niin paljon erilaiselta näyttänyt (ei edes välttämättä yhtään paremmalta) tuolla säteenseurannalla. Näkisin tämän tekniikan olevan ostokypsää aikaisintaan parin sukupolven päästä.

Yhtään ei haittaa vaikkei Navi tukisi RT:tä ollenkaan, kunhan nyt tulisi ensi vuoden alkupuolella, että saisi tuon kortin vihdoin vaihtoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Yhtään ei haittaa vaikkei Navi tukisi RT:tä ollenkaan, kunhan nyt tulisi ansi vuoden alkupuolella, että saisi tuon kortin vihdoin vaihtoon.
High end Navin on huhuiltu tulevan 2020. Jos julkaisu sykli on taas high endillä 3 vuotta niin pari sukupolvea siitä eteen niin ollaan 2026. Odottavan aika on pitkä. Taidan pysyä Nvidian tuotoksissa enkä odottaa 8 vuotta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
High end Navni on huhuiltu tulevan 2020. Jos julkaisu sykli on taas high endillä 3 vuotta niin pari sukupolvea siitä eteen niin ollaan 2026. Odottavan aika on pitkä. Taidan pysyä Nvidian tuotoksissa enkä odottaa 8 vuotta.
Tosin kun kehitys vaikeutuu kokoajan, niin kannattaa varautua selkeästi hidastuvaan kehitysnopeuteen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
High end Navin on huhuiltu tulevan 2020. Jos julkaisu sykli on taas high endillä 3 vuotta niin pari sukupolvea siitä eteen niin ollaan 2026. Odottavan aika on pitkä. Taidan pysyä Nvidian tuotoksissa enkä odottaa 8 vuotta.
Huhut saavat huhuilla mitä haluavat, AMD on jo luvannut sijoittajille Next-genin Navin jälkeen 2020, muutenkin täysin absurdi väite noilta huhusivustoilta että "midrange Navi" julkaistaisiin H1/19 ja "high-end Navi" 2020-2021 mihin ainakin pari sivustoa sortui - jos AMD:lta tulisikin vain midrange Navi 2019 samaa arkkitehtuuria ei taatusti käytettäisi liki kaksi vuotta myöhemmin täysin eri piirin suunnitteluun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 025
No tämähän tässä pelottaakin. Mahdetaanko saada DXR:stä todellista iloa vielä pitkään aikaan.
Johan siitä saadaan parhaillaan iloa. Se ilo vaan on epäsuoraa ja näkyy suoremmin pääasiassa pelifirmojen artisteilla ja kenttäsuunnittelijoilla, joiden hommat nopeuvat merkittävästi kun valaistuksia ei tarvitse laskea tuntitolkulla jokaisen muutoksen jälkeen, vaan saadaan reaaliaikaiset järkevät previewit joiden perusteella tehdä niitä valaistuksia.

Se, että koska noita efektejä otetaan itse peleissä käyttöön jää vähän nähtäväksi. Jos ja kun AMD:llä ei ole BVH-traversal-acceleraattoreita tarjolla seuraavan sukupolven konsoleihin, niin ei se ainakaan hyvää lupaa.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Epäilemättä amd haluaa vastata haasteeseen. Projekti lienee aloittamista vaille valmis.
Eiköhän se projekti ole aloitettu jo aikapäiviä sitten, kuten niin moneen otteeseen on todettu niin DXR ei ole mikään nvidian tuote vaan mikrosoftin ja mikrosoft luonnollisesti on jakanut suunnitelmansa aikoja sitten näytönohjainten valmistajille.

AMD panostaa nyt tähän
Radeon Rays Technology

Jota se demosi jo yli vuosi sitten.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
Eiköhän se projekti ole aloitettu jo aikapäiviä sitten, kuten niin moneen otteeseen on todettu niin DXR ei ole mikään nvidian tuote vaan mikrosoftin ja mikrosoft luonnollisesti on jakanut suunnitelmansa aikoja sitten näytönohjainten valmistajille.

AMD panostaa nyt tähän
Radeon Rays Technology

Jota se demosi jo yli vuosi sitten.
Radeon Rays ei ole mitenkään uusi juttu, 2014 ollut jo Firerays nimellä ellei aikaisemmin. Toki siihen on panostettu ehkä näkyvämmin viime aikoina
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
Epäilemättä amd haluaa vastata haasteeseen. Projekti lienee aloittamista vaille valmis.
Käytännössä riittävää säteenseurantakykyä ei voi tehdä GPU:hun nykyisellaä Nvidian erilisellä säteenseuranta raudalla kun GPU:sta (ei edes tulevilla 7nm+++) ei voi tehdä fyysisesti niin suurta että siinä olisi yhtäaikaan hyvä normaali Cuda ydin että hyvä säteenseuranta ydin teho ts tämä Nvidian RTX toteutus ei ole eds tulevaisuudessa skaalattavissa tarpeeksi tehokaaksi (ellei rauta ja/tai softa toteutus muutu merkittävästi).

Ts säteen seurannan aika ei ole vielä kun ei ole käytettävissä sellaista säteenseurannan rauta toteutusta joka ei veisi liikaa piialaa.

Tämä piiala ongelma poistuu käytännössä vasta sitten kun jompikumpi (Nvidia/AMD) saa aikaan sellaisen piiritoteutuksen joka ei vaadi täysin erilistä rautaa säteenseuranta laskuihin.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
High end Navin on huhuiltu tulevan 2020. Jos julkaisu sykli on taas high endillä 3 vuotta niin pari sukupolvea siitä eteen niin ollaan 2026. Odottavan aika on pitkä. Taidan pysyä Nvidian tuotoksissa enkä odottaa 8 vuotta.
No tarpeeksi tehokkaan Nvidia raudankin kanssa se odotusaika tulee olemaan vähintään sen 4 vuotta ts n. 2022.

Tämä siksi kun seuraava Nvidia tuote tulee olemaan näiden nykyisten Turing piirien shrikkin ja ydinmääränkasvatus 7nm prosessille ja sille 7nm prosssille ei näitä nykyisiä Turing Cuda ja säteenseuranta ytimiä mahdu siihen GPU:hun tarpeeksi että teho olisi riittävä.
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 983
No tämähän tässä pelottaakin. Mahdetaanko saada DXR:stä todellista iloa vielä pitkään aikaan.
Pahalta näyttää ellei tuossa Nvidia nykyisesä rautatoteutuksesa ole paljon tilantarpeen suhteen karsimisvaraa koska nykyisillä tilavaatimuksillaan noita Nvidian säteenseurantayksikköjä ei voi laitaa tarpeeksi tulevaisuudessa käytettävissä oleville piialoile.


Siitä on turhan puhua pystyisikö AMD siihen kun näyttää selvästi siltä että AMD ei edes aio yritää erillisen säteenseuranta raudan tekoa, mikä tämän Nvidian Turingin perusteela on ihan järkevä päätös koska se erillisrauta vaatii liikaa rajallista piia-alaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Pahalta näyttää ellei tuossa Nvidia nykyisesä rautatoteutuksesa ole paljon tilantarpeen suhteen karsimisvaraa koska nykyisillä tilavaatimuksillaan noita Nvidian säteenseurantayksikköjä ei voi laitaa tarpeeksi tulevaisuudessa käytettävissä oleville piialoile.


Siitä on turhan puhua pystyisikö AMD siihen kun näyttää selvästi siltä että AMD ei edes aio yritää erillisen säteenseuranta raudan tekoa, mikä tämän Nvidian Turingin perusteela on ihan järkevä päätös koska se erillisrauta vaatii liikaa rajallista piia-alaa.
Eli AMD aikoo luopua koko bisneksestä.
Yleisrauta on tähän mennessä aina ollut enemmän trankkuja ja piialaa vaativa, kuin erikoisrauta. Joten ei ole nähtävissä, että saataisiin tehtyä täysin yleisrautaa, joka olisi suorituskykyisempää, kuin tiettyyn tehtävään optimoitu kalikka.
Esim videon pakkaamisessa ja purkamisessa tätä on yritetty, mutta pakkaus ja purkurautaa on silti tehty nykyään kaikkiin GPU:hin, koska se hakkaa yleisraudan senverran kirkkaasti.

JA kun jo 2080Ti:ssä on tuo suorituskyky riittävä, niin on täisin selvää, että se on riittävä myös tulevissa huippukorteissa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 703
Eli AMD aikoo luopua koko bisneksestä.
En nyt usko että AMD aikoo koko (näytönohjainpuolen) bisneksestään luopua. Eihän Nvidiakaan sitä tehnyt vaikka ei heti tukenut DX12 kun se julkaistiin ja AMD tuki...

Mutta tehdään pieni veto. Itse väitän että vielä 2020 AMD myy näytönohjaimia (sekä prosessoreita) ja sinä väität että AMD aikoo luopua koko bisneksestään. Katsotaan vuoden ja rapian kuukauden päästä kumpi meistä on oikeassa. :kippis:
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
JA kun jo 2080Ti:ssä on tuo suorituskyky riittävä, niin on täisin selvää, että se on riittävä myös tulevissa huippukorteissa.
Täh? Miten ihmeessä se RTX korttien säteenseuranta teho voi olla jonkun mielestä riittävä? :D Eihän se riitä juuri mihinkään kun voidaan vaan johonkin tiettyihin heijastuksiin nyt käyttää ja vaikka käytetään hyvin karsitusti niin suorituskyky tankkaa todella rajusti ja cuda ytimet alkaa idlaamaan joka on selvä merkki siitä että cuda/rt ytimien suhde on myös pielessä.
Jos noilla nykyisillä RTX korteilla sädetettäisiin myös varjot niin se suorituskyky tankkaisi vielä rajummin.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Täh? Miten ihmeessä se RTX korttien säteenseuranta teho voi olla jonkun mielestä riittävä? :D
Riittävän värittyneet lasit päässä uskoo "just buy it" hömppään ja puolustaa viimeiseen asti.

Itse sanoin jo heti rtx julkaisun yhteydessä että katsotaan sitten kolmannen tai neljännen generaation kohdalla miltä näyttää. Siinä kohtaa on varmaan myös kilpailijan rt tuotetta ulkona ja vertailua voi tehdä. Menee aikaa että noista on oikeasti mitään hyötyä ja vielä pidempään että säteet alkaisi korvata perinteistä renderöintiä. Tämä eka generaatio on enemmänkin "dev kit", jota myydään myös tyhmille kuluttajille ylihintaan.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Jo nyt mahdollista, kyse todella laajasta paketista.
Etkö sinä ymmärrä että se suorituskyky tippuu sitä mukaa kun aletaan sädettää enemmän asioita? Olisihan se mahdollista sädettää vaikka kaikki tuossa BFV:ssä mutta mikä olisi suorituskyky sen jälkeen? 15FPS? Jos edes sitä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 121
Täh? Miten ihmeessä se RTX korttien säteenseuranta teho voi olla jonkun mielestä riittävä? :D Eihän se riitä juuri mihinkään kun voidaan vaan johonkin tiettyihin heijastuksiin nyt käyttää ja vaikka käytetään hyvin karsitusti niin suorituskyky tankkaa todella rajusti ja cuda ytimet alkaa idlaamaan joka on selvä merkki siitä että cuda/rt ytimien suhde on myös pielessä.
Ihan kuin rasteroidessa ei ne shader-ytimet koskaan idlaisi kun pullonkaula on ROPeissa, kolmioiden alustuksessa tai CPUssa/ajureissa..

Ihan vastaavalla argumentilla voisi sanoa, että Vega 64n tai Polariksen rastetointiteho ei ole riittävä.

Jos noilla nykyisillä RTX korteilla sädetettäisiin myös varjot niin se suorituskyky tankkaisi vielä rajummin.
Häh. Mikä softa tekee jotain muuta mutta ei varjoja säteenjäljityksellä?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 121
Etkö sinä ymmärrä että se suorituskyky tippuu sitä mukaa kun aletaan sädettää enemmän asioita? Olisihan se mahdollista sädettää vaikka kaikki tuossa BFV:ssä mutta mikä olisi suorituskyky sen jälkeen? 15FPS? Jos edes sitä.
Mitä nyt tarkoitat "asialla" ? Säteenjäljityksessä kyllä tyypillisesti tehdään törmäystarkastustestit kaikkiin primitiiveihin, mitä maailmassa on, BVH vaan skaalautuu mukavan logaritmisesti kolmioiden määrään nähden että näiden määrä lisääntyminen ei te siitä juurikaan raskaampaa.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Mitä nyt tarkoitat "asialla" ? Säteenjäljityksessä kyllä tyypillisesti tehdään törmäystarkastustestit kaikkiin primitiiveihin, mitä maailmassa on, BVH vaan skaalautuu mukavan logaritmisesti kolmioiden määrään nähden että näiden määrä lisääntyminen ei te siitä juurikaan raskaampaa.
It’s also worth pointing out that ray traced reflections is the only ray traced effect in Battlefield V. Every other aspect of how the game is rendered is done through traditional means, so shadows and ambient occlusion, for example, are the standard game effects. This means that if you’re not in an area with reflective surfaces, you basically aren’t getting any benefit from DXR.

Battlefield V DXR Real-Time Ray Tracing Performance Tested
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Täh? Miten ihmeessä se RTX korttien säteenseuranta teho voi olla taa nyt jonkun mielestä riittävä? :D Eihän se riitä juuri mihinkään kun voidaan vaan johonkin tiettyihin heijastuksiin nyt käyttää ja vaikka käytetään hyvin karsitusti niin suorituskyky tankkaa todella rajusti ja cuda ytimet alkaa idlaamaan joka on selvä merkki siitä että cuda/rt ytimien suhde on myös pielessä.
Jos noilla nykyisillä RTX korteilla sädetettäisiin myös varjot niin se suorituskyky tankkaisi vielä rajummin.
Kannattaa nyt muistaa se, että softan tekemiseen alusta asti siihen, että peli on pelattavana voi mennä esim 5 vuotta.
Nykyiset ratkaisut ovat poikkeuksetta päälle liimattuja versioita, joita ei ole optimoitu oikein millääntavoin mihinkään suuntaan.
MUTTA!
Jotta yleensäkin voitaisiin jotain ominaisuutta käydä kunnolla tukemaan, niin sen ominaisuuden on ensin oltava RAUTA tasolla.
Ihankuin 64 bittisiä X86 prossuja oli vuosia, ennenkuin windows kävi tukemaan niitä yleisesti ja 64 bittiseen järjestelmään kannatti sitten siirtyä.
Esim 2080Ti on erittäin hyvä paketti, sillä se on pirun nopea perinteisissä softissa (tällähetkellä vaikuttaa siltä, että kilpailijat eivät ole saavuttamassa edes samaa tasoa ihan heti, vaikka aikoinaan, parhaimmillaan kesti sen puoli vuotta, kun kilpailija nokitti aina vähäsen suorituskyvyssä ohi.) Lisksi siinä on täysin kelvollinen RT ratkaisu, muiden uudistuksien lisäksi, joita vastaan kilpailijoilla ei ole myöskään vielä tarjota muuta, kuin "ei vielä ole aika" selityksiä David Wangin tyyliin.
Oleellinen juttu 2080Ti:ssä on lähinnä se, että pitää selvitä, miksi niitä on hajonnut useilla, eli ko korttien hankinta kannattaa pistää jäihin, kunnes joko ongelma selviää tai selviää, että vika on koskenut erää joistain komponenteistä, eikä niitä enää ole uusissa korteissa.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 696
Kannattaa nyt muistaa se, että softan tekemiseen alusta asti siihen, että peli on pelattavana voi mennä esim 5 vuotta.
Nykyiset ratkaisut ovat poikkeuksetta päälle liimattuja versioita, joita ei ole optimoitu oikein millääntavoin mihinkään suuntaan.
MUTTA!
Jotta yleensäkin voitaisiin jotain ominaisuutta käydä kunnolla tukemaan, niin sen ominaisuuden on ensin oltava RAUTA tasolla.
Ihankuin 64 bittisiä X86 prossuja oli vuosia, ennenkuin windows kävi tukemaan niitä yleisesti ja 64 bittiseen järjestelmään kannatti sitten siirtyä.
Esim 2080Ti on erittäin hyvä paketti, sillä se on pirun nopea perinteisissä softissa (tällähetkellä vaikuttaa siltä, että kilpailijat eivät ole saavuttamassa edes samaa tasoa ihan heti, vaikka aikoinaan, parhaimmillaan kesti sen puoli vuotta, kun kilpailija nokitti aina vähäsen suorituskyvyssä ohi.) Lisksi siinä on täysin kelvollinen RT ratkaisu, muiden uudistuksien lisäksi, joita vastaan kilpailijoilla ei ole myöskään vielä tarjota muuta, kuin "ei vielä ole aika" selityksiä David Wangin tyyliin.
Oleellinen juttu 2080Ti:ssä on lähinnä se, että pitää selvitä, miksi niitä on hajonnut useilla, eli ko korttien hankinta kannattaa pistää jäihin, kunnes joko ongelma selviää tai selviää, että vika on koskenut erää joistain komponenteistä, eikä niitä enää ole uusissa korteissa.
Olet oikeassa. Pointti kai olikin se, että vaikka 2080 TI on helposti paras (tehokkain) pelikortti, niin silti myös se yskii RT-ominaisuuksien kanssa todella pahasti. En edes halua miettiä miten yhtään hitaammat kortit pärjää noissa. Kilpailua ei ole normikäytössä eikä RT-käytössä tuolle kortille, eikä pitkään aikaan tulekaan, ennen kuin nvidia julkaisee seuraavan sarjan, jossa toivottavasti on myös RT-tehoja saatu nostettua huomattavasti.

EDIT. Ja tästä syystä AMD:llä ei ole mitään järkeä lähteä tuohon RT-kilpaan. Heillä ei ole siihen mitään mahdollisuuksia tällä hetkellä. AMD:lla on kuitenkin vielä vuosia aikaa saada RT-ominaisuus käyttöön ennen kuin se yleistyy peleissä enempää.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 559
EDIT. Ja tästä syystä AMD:llä ei ole mitään järkeä lähteä tuohon RT-kilpaan. Heillä ei ole siihen mitään mahdollisuuksia tällä hetkellä. AMD:lla on kuitenkin vielä vuosia aikaa saada RT-ominaisuus käyttöön ennen kuin se yleistyy peleissä enempää.
Teet pitkälle meneviä olettamuksia, meillä ei ole mitään tietoa esimerkiksi tuleeko Navissa olemaan RT-kiihdytystä vai ei, eikä ole mitenkään itsestäänselvää että ratkaisu kun se tulee tulisi olemaan samankaltainen kuin NVIDIAn.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 201
Viestejä
4 194 525
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom