AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 806
SRAM on niin juttuja joiden kutistuminen on loppunut jo iät ajat sitten kun logiikka ja tehonsyöttö vielä kutistuu.
No ei se iät ajat sitten ole, 4/5nm se skaalautui vielä, 3nm:ssä tuli vasta seinä vastaan.
Taidat nyt sekoittaa SRAMin ja PHYt yms analogishitit keskenään
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
141
4K ja 200% resolution scaling? Tuohan on ihan vaan pelleilyä.
Miksi ihmeessä välimuistipiiriä tehtäisiin millään 2 nm prosessilla kun 3 nm ja käytännössä myös 4/5nm tarjoaa ihan saman kokoisen piirin halvemmalla?
Jotta pystyisi vielä lisää kasvattaa SRAM : n kokoa vs. vanhempiin x3d prossuihin nähden ja saisi sitä kautta lisää pelinopeutta. Mutta taitaa olla aika hankala tehtävä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 806
Jotta pystyisi vielä lisää kasvattaa SRAM : n kokoa vs. vanhempiin x3d prossuihin nähden ja saisi sitä kautta lisää pelinopeutta. Mutta taitaa olla aika hankala tehtävä.
No kun se x megatavun SRAM on ihan saman kokoinen sillä 4 tai 5 nm:llä kuin 2 nm:llä. Se ei skaalaudu enää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 857
No ei se iät ajat sitten ole, 4/5nm se skaalautui vielä, 3nm:ssä tuli vasta seinä vastaan.
Taidat nyt sekoittaa SRAMin ja PHYt yms analogishitit keskenään
Kyllä nimenomaan tarkoitin sram solua

 
Liittynyt
10.02.2019
Viestejä
173
Tämä on hyvä muistaa ja erilaiset sutteroinnit jotka eivät niinkään vaikuta keskimääräiseen fps lukuun mutta vaikuttavat kyllä helvetisti pelikokemukseen.
Juuri nuo satunnaiset piikit itsellä tökki 7600X:n kanssa, meinasin siinä pysytellä seuraavaan generaatioon 4090 kaverina ja resoina 4K120/1440p240. Laitettu 7800X3D tilalle, niin oli se vaan näin sunnuntaipelaajana myönnettävä, että kyllä se pelikokemus parani. Toki kaikki eivät kiinnitä näihin huomiota ollenkaan.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 095
FPS:stä se on kiinni, eikä resosta. Sopiva kilpailullinen peli joka ei ole kovinkaan raskas niin saadaan vaikka 4K-resolla helposti yli 200fps 3D-prossulla, esim. pubg. 4090 jaksaa tuolla resolla vielä helposti.
Siis tarkoitat että kun otetaan sopivan vanha peli niin sitten.. Kunnon rusinoiden poimimista pullasta taas. Joku PUBG on jo 7v vanha peli. Oli hiukan eri lelut silloin kun se julkaistiin. Nykyään se pyörii riittävän kovaa isolla skaalalla rautaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 806
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 857
Tuo oli alle kaksi vuotta sitten ja siellä puhuttiin (vielä silloin) tulevista prosesseista. Se ei ole iät ja ajat sitten.
TSMC esimerkkinä N7 jälkeen ei ole juurikaan kehitystä. Toki mielipidekysymus mutta N7 on on 2018 vuosinallin prosessi joka ainakin minun mielestä on iät ajat sitten.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
966
Siis tarkoitat että kun otetaan sopivan vanha peli niin sitten.. Kunnon rusinoiden poimimista pullasta taas. Joku PUBG on jo 7v vanha peli. Oli hiukan eri lelut silloin kun se julkaistiin. Nykyään se pyörii riittävän kovaa isolla skaalalla rautaa.
Niin no se on kuitenkin peli joka saa jatkuvasti päivityksiä. Ei tuo nyt ainoa peli ole jossa tuo pätee, luultavasti täysin sama homma fortnite/apex/warzone:n kanssa. Nuo on kuitenkin kaikki pelejä joissa on selkeästi hyötyä korkeammasta FPS:stä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 095
Niin no se on kuitenkin peli joka saa jatkuvasti päivityksiä. Ei tuo nyt ainoa peli ole jossa tuo pätee, luultavasti täysin sama homma fortnite/apex/warzone:n kanssa. Nuo on kuitenkin kaikki pelejä joissa on selkeästi hyötyä korkeammasta FPS:stä.
Siitä FPS:n noususta on tiettyyn pisteeseen asti oleellisesti hyötyä. Tietty piste kun ylitetään niin iskee vähenevän tuoton laki. fortnite/apex/warzone rullannu jo vuosia niin kovilla fps lukemilla käsittääkseni että suuremmista lukemista ei ole merkittävää hyötyä. Psykologinen vaikutus toki isommalla numerolla aina on ainakin joillekkin.

Saattaa olla että esim. AMD on tutkinut asiaa ja sitten päättänyt kakun koon.
Saattaa olla että AMD on valinnut cachen koon puhtaasti datacenter tarpeiden mukaan. Se että pelit siitä hyötyy myös on ihan kiva bonari.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 246
3D prossujen hyöty katoaa kuin pieru saharaan kun unohdetaan 1080p reso.

X3D prossu, 1080p resona ja 4090 on niin älytön yhdistelmä että jos joku sellaisella ajelee niin kannattaa tilata lääkäriin aika.

Siitä X3D:stä voi joskus tulevaisuudessa olla hyötyä isommilla resoilla näillä nykyisillä prossuilla kun on huomattavasti tehokkaampaa näyttistä tarjolla, mutta se taas jälleen kerran kuulostaa niin älyttömältä yhdistelmältä että ei mitään rajaa.

Mielestäni noiden X3D prossujen hyöty pelaamisessa on varsin minimaalinen. Taitaa olla enempi psykologinen vaikutus. Mielestäni aika turhia työpöytä käyttöön noi prossut. Siitä isosta kakusta on palvelin puolella ihan oikeasti hyötyä mutta kotikäyttäjille se hyöty on jäänyt tuhnuksi.

Kyllä ainakin oma kokemukseni kun vaihdoin Intelin 13700k:sta 7800X3D:n niin ero oli yllättävän iso. Näyttö tuolloin oli 1440p ja näyttis Rtx 4090. Ja kohtahan julkaistaan 5090-kortit niin prosessorilta vaaditaan vielä enemmän pelisuorituskykyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 095
Kyllä ainakin oma kokemukseni kun vaihdoin Intelin 13700k:sta 7800X3D:n niin ero oli yllättävän iso. Näyttö tuolloin oli 1440p ja näyttis Rtx 4090. Ja kohtahan julkaistaan 5090-kortit niin prosessorilta vaaditaan vielä enemmän pelisuorituskykyä.
Mikä oikein on yllättävän iso? Koska itse kun tarkastelen TPU:n 7800X3D revikkaa ja yksittäisiä pelitestejä 1440p niin oikeastaan siellä on tasan yksi peli eli Borderlands 3 jossa voi sanoa että on yllättävän iso ero. Kaikki muut on mielestäni kyllä aika tasoissa tai jos on isompaa eroa niin sillä tuskin käytännössä on juurikaan merkitystä koska FPS on jo niin korkea.

Se vähenevän tuoton laki kun vaan pätee edelleen.
1718636629243.png

Jossain 150FPS jälkeen tuotto alkaa yksinkertaisesti olla jo niin huonoa että aika turhaa touhua koittaa siihen panostaa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 928
Mikä oikein on yllättävän iso?
Tuo riippuu ihan henkilöstä. Eli miten usein vaihtaa sitä prosessoria tai näytönohjainta.
Monille se "normaali" on 10-15% kaikki sen päälle on sitten jo enemmän.
Itse en halua joka sukupolvi vaihtaa joten minulle on se sitten näytönohjain tai prosessori tahtoisin mieluusti vähintään 50% eroa mielellään 100% tai enemmän.
Sanoisin että esim. R9 Nano => Vega 64 => 6700XT erot olivat "yllättävän iso" luokkaa, myös 2600K => 1700X => 5900X eroja kuvailisin samoin kun parhaillaan muistin määrä tuplaantuu ja tehot moninkertaistuvat, ytimien määrä kasvaa jne.

Mutta kuten sanottu uskallan väittää että nuo ovat aina henkilökohtaisia. Todella moni tekee vaihtoja useammin.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 246
Mikä oikein on yllättävän iso? Koska itse kun tarkastelen TPU:n 7800X3D revikkaa ja yksittäisiä pelitestejä 1440p niin oikeastaan siellä on tasan yksi peli eli Borderlands 3 jossa voi sanoa että on yllättävän iso ero. Kaikki muut on mielestäni kyllä aika tasoissa tai jos on isompaa eroa niin sillä tuskin käytännössä on juurikaan merkitystä koska FPS on jo niin korkea.

Se vähenevän tuoton laki kun vaan pätee edelleen.

Jossain 150FPS jälkeen tuotto alkaa yksinkertaisesti olla jo niin huonoa että aika turhaa touhua koittaa siihen panostaa.
Paha enää muistaa mitään tarkkoja lukuja kun vaihdosta rupeaa vuosi olemaan aikaa, mutta todella tyytyväinen olin tuolloin tuohon vaihdokseen. Toki tässä nyt tarvitsee ottaa huomioon se, että itselleni iso ero on jo se jos vaikka mini-fps nousee 85:stä 100 fps:ään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 951
Viestejä
4 272 236
Jäsenet
71 585
Uusin jäsen
villejok

Hinta.fi

Ylös Bottom