- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 11 763
Tuossa toki tarkoitin CPU-ytimiä säikeiden sijasta.
Melkoista pulushakkia kun joka toisessa viestissä vaihtuu se, mitä olet tarkoittavinaan ja olet aivan totaalisen sekaisin siitä, mitä on ytimet, mitä säikeet, ja mitä virtaaliytimet("rautasäikeet").
Eli kun jokaiselle pelin synkronoidulle säikeelle löytyy oma fyysinen core, ollaan optimitilanteessa ja lisäytimistä ei ole hyötyä. Vapailla säikeillä voi "paikata" tilannetta, mutta isolla performance tradeoffilla.
Nyt ajattelet asiaa tyäysin väärästä suunnasta.
Väännetään rautalangasta vielä VIIDENNEN KERRAN, kun ei tunnu millään menevän jakeluun:
Jos raudalla on 6 ydintä jotka pystyvät SMTllä ajamaan 12 säiettä, silloin optimaalinen koodi tälle raudalle sisältää ne 12 säiettä, jotta se saadaan optimaalisesti työllistettyä.
Näiden ajamisesta ei tule mitään context switchejä, kun ne kaikki 12 ajautuu raudalla yhtä aikaa.
Kuudelle ytimelle optimoitu koodi sisältää 12 säiettä, ei 6 säiettä.
Vaikka pelin "suorituskykytarve mitoitettaisiin" siten että sen pitäisi pyöriä myös heikommalla raudalla, sen kannattaa silti laittaa 6-ytimisellä SMT-prossulla ne 12 säiettä (tai vähintään 10, ehkä pari virtuaaliydintä voi jättää vapaaksi joillekin taustaprosesseille) ajoon, koska 12 säikeellä sillä 6-ydin-SMT-prossulla sama suorituskyky saavutetaan joka tapauksessa pienemällä kellotaajuuuella, vähemmällä virrankulutuksella jne kuin pienemmällä määrällä säikeitä.
Tuo mainitsemani max 6 pelisäiettä pitää silti vielä paikkansa. 6C/6T ja 6C/12T kun saavat useimmiten identtiset testitulokset. Uusissa konsoleissa on tulossa 8C/16T-prossut, joten tulevaisuutta ajatellen tuo on suositeltava minimi uuteen koneeseen.
Nyt menee kyllä melkoiseksi maalitolppien siirtelyksi.
Kuudelle (modernille) ytimelle optimoidussa koodissa ei ole kuutta säiettä vaan 12 säiettä (koska SMT)
Ja tämä ajautuu sitten nopeammin 12-ytimisellä prosessorilla, koskoa tällöin jokainen säi saa oman prosessoriytimensä.
Se, että kovin mobessa nykypelissä ei ole niitä >6 säiettä johtuu vaan siitä, että niitä ei ole optimoitu 6-ytimisille SMT-prosessoreille.
Viimeksi muokattu: