AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

8? 3300x:ssä on yksi chiplet, jossa coret on yhdellä ccx:llä. Nämä ilmeisesti laitetaan mielummin parempien katteiden tuotteisiin, tai sitten niitä ei yksinkertaisesti tuotu kovin suurta määrää.

Pienet prossat on luultavasti kustannustehokkaampaa pitää markkinoilla zen2:sena, jos en ihan väärässä ole, niin jopa zen1+ on yhä tuotannossa, ne ei kyllä joudu tappelemaan 7nm kapasiteetista.

Joo lähinnä puhuin edelleen Pomkin laskelman (idean) pohjalta vaikka laskelma ei ollut Zen 2. Voi olla tilastollisesti kovin harvinaista että Zen 2 chipletissä on 1 ehjä ccx ja 1 niin kaputt ccx, että vain 1 ydin pelaa, jolloin se on pakko myydä 3300x mallina eikä 3600x. Jos nyt olen sattumalta oikein käsittänyt ja ilman aavistusta asic laadusta.
 
8? 3300x:ssä on yksi chiplet, jossa coret on yhdellä ccx:llä. Nämä ilmeisesti laitetaan mielummin parempien katteiden tuotteisiin, tai sitten niitä ei yksinkertaisesti tuotu kovin suurta määrää.

Pienet prossat on luultavasti kustannustehokkaampaa pitää markkinoilla zen2:sena, jos en ihan väärässä ole, niin jopa zen1+ on yhä tuotannossa, ne ei kyllä joudu tappelemaan 7nm kapasiteetista.
Kuvittelisin että noista quadeista aika iso osa menee OEM puolelle. Retail paketissa prossunsa ostavista suurin osa varmasti katselee vähintään tuonne 200e hintaluokkaan jossa ne hinnat alkaen 6-coret on tarjolla. Amazonin best seller lista tällä hetkellä:

1. 3700x (8c 16t)
2. 3600 (6c 12t)
3. 3600x (6c 12t)
4. 2600 (6c 12t)
5. 3900x (12c 24t)
6. 3400g (4c 8t + G)
7. 3100 (4c 8t)

8. 2700x (8c 16t)

Intelin myydyn quadi vasta sijalla 13, i3-9100F (4c 4t ilman igputa)
 
Ei niitä pelejä tarvi optimoida "12 ytimelle" että ne hyötyy 12 ytimestä

MIkäli peli optimoidaan tappiin asti 6-ytimiselle modernille prosessorille, se käyttää 12 säikettä (koska SMT), jolloin se hyötyy 12 ytimestä (kjoska ne 12 säiettä ajaantuu nopeammin kuin niillä on omat ytimensä vs että 2 säiettä ajautuu samalla ytimellä.
Asiasta ei kannata tehdä liian vaikeaa. Jos CPU:sta löytyy vähintään yhtä paljon säikeitä kuin mitä pelimoottori käyttää, niin suorituskyky riippuu täysin single thread -suorituskyvystä. Niistä ylimääräisistä vapaista säikeistä ei ole pelin suorituskyvyn kannalta mitään hyötyä, jos taustalla ei ajeta muita ohjelmia. Aika harva pelihän vielä käyttää yli kuutta synkronoitua säiettä.
 
Asiasta ei kannata tehdä liian vaikeaa. Jos CPU:sta löytyy vähintään yhtä paljon säikeitä kuin mitä pelimoottori käyttää, niin suorituskyky riippuu täysin single thread -suorituskyvystä. Niistä ylimääräisistä vapaista säikeistä ei ole pelin suorituskyvyn kannalta mitään hyötyä, jos taustalla ei ajeta muita ohjelmia. Aika harva pelihän vielä käyttää yli kuutta synkronoitua säiettä.

Väärin.

Kun kaksi säiettä ajautuu SMTllä samalla ytimellä, molempien nopeus on tyypillisesti n. 55%-75% siitä mikä niiden nopeus olisi jos molemmilla olisi oma ytimensä.

Kokonaisnopeutus SMTstä on n.1.1x - 1.5x, ei 2x.

=> Sama määrä säikeitä ajettuna siten että jokaisella säikeellä on oma ytimensä on n. 1.33x - 1.8x nopeampi.
 
Väärin.

Kun kaksi säiettä ajautuu samalla ytimellä, molempien nopeus on tyypillisesti n. 55%-75% siitä mikä niiden nopeus olisi jos molemmilla olisi oma ytimensä.

Koklnaisnopeutus SMTstä on n.1.1x - 1.5x, ei 2x.

Tässä ilmeisesti haettiin takaa sitä tilannetta, joka nykyisissä peleissä on varsin usein: Yksi (tai muutama) säie on selvästi muita enemmän kuormittunut vaikka itse pelimoottori osaisi jakaa kuorman jossain suhteessa esimerkiksi 8-12 säikeelle. Käytännössä tämä yksi säie hakkaa menemään 100 % kuormituksella sen, minkä prosessori antaa boostata ja on pullonkaulana nopeuden kasvamiselle juuri kyseisessä pelissä.

Se, mitä haet takaa on ilmeisestikin se, että mikäli säikeiden keskinäinen kuormitus olisi suunnilleen samaa luokkaa niin 12 säikeen peliä on nopeampaa ajaa fyysisesti 12-ytimisellä prosessorilla kuin 6c12t prosessorilla mitä se myös olisikin. Tällä hetkellä peleissä tilanne ei toteudu mutta toivon, että uuden konsolisukupolven ja siellä käytettävissä olevan laskentatehon myötä pelimoottorien säikeistymiseen panostetaan enemmän.
 
Ei ihan ymmärrys riitä kaikkeen kun , joten simppeli kysymys: Nyt on aika päästää 1700@4ghz eläkkeelle, joten mitä rytsölää tilalle? Kone puhtaasti pelikäytössä VR(reverb g2) ja 3440x1440 pelailussa, näytönohjain 2070 super. Päivittynee 3070 jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. Koneessa custom loop.

3600x, 5600x vai 5800x? Raha ei sinällään ole ongelma, mutta en haluaisi maksaa turhasta. Kannattaako kahdesta lisä ytimestä maksaa satanen?
 
Väärin.

Kun kaksi säiettä ajautuu SMTllä samalla ytimellä, molempien nopeus on tyypillisesti n. 55%-75% siitä mikä niiden nopeus olisi jos molemmilla olisi oma ytimensä.

Kokonaisnopeutus SMTstä on n.1.1x - 1.5x, ei 2x.

=> Sama määrä säikeitä ajettuna siten että jokaisella säikeellä on oma ytimensä on n. 1.33x - 1.8x nopeampi.
Tuossa toki tarkoitin CPU-ytimiä säikeiden sijasta. Eli kun jokaiselle pelin synkronoidulle säikeelle löytyy oma fyysinen core, ollaan optimitilanteessa ja lisäytimistä ei ole hyötyä. Vapailla säikeillä voi "paikata" tilannetta, mutta isolla performance tradeoffilla.

Tuo mainitsemani max 6 pelisäiettä pitää silti vielä paikkansa. 6C/6T ja 6C/12T kun saavat useimmiten identtiset testitulokset. Uusissa konsoleissa on tulossa 8C/16T-prossut, joten tulevaisuutta ajatellen tuo on suositeltava minimi uuteen koneeseen.
 
Ei ihan ymmärrys riitä kaikkeen kun , joten simppeli kysymys: Nyt on aika päästää 1700@4ghz eläkkeelle, joten mitä rytsölää tilalle? Kone puhtaasti pelikäytössä VR(reverb g2) ja 3440x1440 pelailussa, näytönohjain 2070 super. Päivittynee 3070 jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. Koneessa custom loop.

3600x, 5600x vai 5800x? Raha ei sinällään ole ongelma, mutta en haluaisi maksaa turhasta. Kannattaako kahdesta lisä ytimestä maksaa satanen?

Jimmssin ennakkohinnat 5600X 319 € ja 5800X 479 €. Tuo 5800X on €/core-ratioltaan huonoin noista uusista prosessoreista. Sopiva valinta riippuu myös nykyisestä emolevystä, jos haluaa mennä ilman emolevyn vaihtoa niin 3700X (tai 3800X/XT mikäli saa esim. käytettynä ilman merkittävää lisähintaa) voi olla kova sana. Miten niiden osalta hinnat elävät launchin jälkeen jää nähtäväksi. Uskoisin, että näemme houkuttelevia Black Friday-tarjouksia noista Zen2-prossuista. Tuossa operaatiossa säästyneet rahat voi sitten laittaa parempaan näytönohjaimeen.

Itse huomasin muutamissa vanhemmissa peleissä merkittävän suorituskykyparannuksen 2700X -> 3700X siirtymisen myötä. 5800X:n kanssa uskoisin eron olevan vielä selvempi, mutta ko. prosessori on todella kallis.
 
Jimmssin ennakkohinnat 5600X 319 € ja 5800X 479 €. Tuo 5800X on €/core-ratioltaan huonoin noista uusista prosessoreista. Sopiva valinta riippuu myös nykyisestä emolevystä, jos haluaa mennä ilman emolevyn vaihtoa niin 3700X (tai 3800X/XT mikäli saa esim. käytettynä ilman merkittävää lisähintaa) voi olla kova sana. Miten niiden osalta hinnat elävät launchin jälkeen jää nähtäväksi. Uskoisin, että näemme houkuttelevia Black Friday-tarjouksia noista Zen2-prossuista. Tuossa operaatiossa säästyneet rahat voi sitten laittaa parempaan näytönohjaimeen.

Itse huomasin muutamissa vanhemmissa peleissä merkittävän suorituskykyparannuksen 2700X -> 3700X siirtymisen myötä. 5800X:n kanssa uskoisin eron olevan vielä selvempi, mutta ko. prosessori on todella kallis.
Emolevy menee vaihtoon, koska nykyinen x470 tuf oli virransyötön osalta fatal error ostos. iRacingissa alka 1700 kyykkäämään koska tuo arvostaa yhtä säiettä paljon.

Onko nyt niin, että ei kuitenkaan enää kannata 6 ytimistä hankkia enää vaan 8 on minimi pelikäytössäkin?
 
3600x, 5600x vai 5800x? Raha ei sinällään ole ongelma, mutta en haluaisi maksaa turhasta. Kannattaako kahdesta lisä ytimestä maksaa satanen?
Suosittelisin myös 3700X:ää, koska konsolit ovat kohta 8-ytimisiä. Hintaero 3600X:ään on helposti perusteltavissa. 2070 super rajoittaa menoa sen verran, että 5800X:stä ei saa täysin vastinetta rahalle.
 
Tuossa toki tarkoitin CPU-ytimiä säikeiden sijasta. Eli kun jokaiselle pelin synkronoidulle säikeelle löytyy oma fyysinen core, ollaan optimitilanteessa ja lisäytimistä ei ole hyötyä. Vapailla säikeillä voi "paikata" tilannetta, mutta isolla performance tradeoffilla.

Tuo mainitsemani max 6 pelisäiettä pitää silti vielä paikkansa. 6C/6T ja 6C/12T kun saavat useimmiten identtiset testitulokset. Uusissa konsoleissa on tulossa 8C/16T-prossut, joten tulevaisuutta ajatellen tuo on suositeltava minimi uuteen koneeseen.

Sinä pelkäät context switchiä ihan urakalla.. Mistä tämä pelko on peräisin?

Ei ainakaan lapsuuden traumoista, kun joskus vuosituhannen alussa kaikki softat ajoi yhdellä säikeellä. Prosessorissa ei ollut kuin yksi ydin ja yksi säie.

Olet kyllä tässä väärässä, että se jatkuva pompottelu säikeiden välillä syö tehoja (enemmän kuin SMT antaa lisätehoja). Voisin jopa väittää, että 16 säiettä toimii nopeammin tuolla 6c/12t prosessorilla kuin 6 säiettä.
 
En todellakaan usko että alkaisivat erillistä piiriä tekemään jollekin 4c prossulle. Siinä ei olisi pienintäkään järkeä.

Juu, AMDllä on parempaa käyttöä resursseilleen kuin tällaisen kehittäminen pelkästään vähän halvempien valmistuskustannusten takia.

Ennemmin halutaan se minimicoremäärä kuuteen.

Tästä taas olen eri mieltä. Aina löytyy jonkin verran asiakkaita jotka ei halua maksaa sitä hintaa mikä halutaan 6-ytimisistä malleista pyytää. Parempi niille on myydä cripplattuja malleja pienemmällä (mutta silti selvästi positiivisella) katteella kuin joko laskea kalliimpien mallien hintoja tarpeeksi alas tai antaa niiden ostaa kilpailijan tuotteita.

"Pienemmät" on sitten niitä embedded järjestelmiä varten. Chipletit työpöydille ja apu:t sekä läppäreihin että työpöydälle.

Tosin AMDllä ei ole yhtään modernia 4-ydin-APUa tuotannossa. Renoir on jo 8-ytiminen ja Banded Kestler on vain 2-ytiminen.

Ja Renoir lienee kalliimpi valmistaa kuin Matisse tai Vermeer, ainakin kun ottaa WSAn vaikutuksen huomioon.

Eli 4-ytimiset piirit ilman GPUta on järkevää tehdä APU-piireistä vasta kun Banded Kestlerille tulee 4-ytiminen seuraaja.

Ja koska se neliytiminen "7nm" piiri tulisi kuitenkin selvästi kalliimmaksi kuin Banded Kestler valmistaa(ja WSA-vaikutukset vielä päälle), Banded Kestlerin valmistus jatkunee pitkään.
 
Sinä pelkäät context switchiä ihan urakalla.. Mistä tämä pelko on peräisin?

Ei ainakaan lapsuuden traumoista, kun joskus vuosituhannen alussa kaikki softat ajoi yhdellä säikeellä. Prosessorissa ei ollut kuin yksi ydin ja yksi säie.

Olet kyllä tässä väärässä, että se jatkuva pompottelu säikeiden välillä syö tehoja (enemmän kuin SMT antaa lisätehoja). Voisin jopa väittää, että 16 säiettä toimii nopeammin tuolla 6c/12t prosessorilla kuin 6 säiettä.
Kyse oli synkronoiduista säikeistä, jotka siis synkronoituvat pääsäikeen kanssa. Pelit voivat luoda toki paljon enemmän aktiivisia säikeitä, kuin mitä CPU:ssa on. Context switchingistä tulee kuitenkin ennen pitkää haittaa, jos aktiivisia säikeitä on liikaa. Tämä ei ole omaa kuvitelmaa, vaan luin tästä Unreal Enginen dokumentaatiosta.
 
Emolevy menee vaihtoon, koska nykyinen x470 tuf oli virransyötön osalta fatal error ostos. iRacingissa alka 1700 kyykkäämään koska tuo arvostaa yhtä säiettä paljon.

Onko nyt niin, että ei kuitenkaan enää kannata 6 ytimistä hankkia enää vaan 8 on minimi pelikäytössäkin?

6-ytimisellä pärjää varmasti pelikäytössä tällä hetkellä, 8-ytimisen osalta juurikin uusien konsolien vaikutus peleihin ja aikataulu on se mitä tässä odotetaan. Jos emolevy on tuota tasoa, niin sitä vaihtamatta 3600 vanilla voisi olla kokeilemisen arvoinen ja ennen kaikkea pienen budjetin lääke tuohon iRacingiin ilman välitöntä pelkoa VRM:n räjäyttämisestä ennen kuin pistää isompia rahoja kiinni päivitykseen. Se tosiaan rajoittaa aika kiitettävästi vaihtoehtoja nykyisen emolevyn jatkokäytön suhteen. :beye:

Ostaa nyt siihen sen 3600:n ja pistää vaikka sitten koko setin uusiksi jahka peleissä tulee kunnolla tarvetta 8-ytimisille prosessoreille.
 
Tuntuu siltä, että tässä nyt kovasti yritetään toivoa 5600:sta mopompaa siis, vähemmillä ytimillä.. Luulen että ei välttämättä edes tule, ainakaan ennenkuin riittävän hajonneita chiplettejä on kunnon pino kasattuna, ja jotenkin noista aikaisemmista laskelmista jothuen näyttäis siltä, että todennäköisempää on saada noita varten jotkin APU:t.
 
8? 3300x:ssä on yksi chiplet, jossa coret on yhdellä ccx:llä. Nämä ilmeisesti laitetaan mielummin parempien katteiden tuotteisiin, tai sitten niitä ei yksinkertaisesti tuotu kovin suurta määrää.

Pienet prossat on luultavasti kustannustehokkaampaa pitää markkinoilla zen2:sena, jos en ihan väärässä ole, niin jopa zen1+ on yhä tuotannossa, ne ei kyllä joudu tappelemaan 7nm kapasiteetista.

Itsellä jäi kutina että hinnoittelivat 3300X väärin ja olikin liian jytky hintaisekseen (itsellä oli tilauksessa 120e hintaan mutta peruin kun ei alkanut kuulumaan.) Pesi kuitenkin esim. pelaamisessa 180e hintaisen 3600:n.
 
6-ytimisellä pärjää varmasti pelikäytössä tällä hetkellä, 8-ytimisen osalta juurikin uusien konsolien vaikutus peleihin ja aikataulu on se mitä tässä odotetaan. Jos emolevy on tuota tasoa, niin sitä vaihtamatta 3600 vanilla voisi olla kokeilemisen arvoinen ja ennen kaikkea pienen budjetin lääke tuohon iRacingiin ilman välitöntä pelkoa VRM:n räjäyttämisestä ennen kuin pistää isompia rahoja kiinni päivitykseen. Se tosiaan rajoittaa aika kiitettävästi vaihtoehtoja nykyisen emolevyn jatkokäytön suhteen. :beye:

Ostaa nyt siihen sen 3600:n ja pistää vaikka sitten koko setin uusiksi jahka peleissä tulee kunnolla tarvetta 8-ytimisille prosessoreille.

Emolevy menee uusiksi joka tapauksessa, en jaksa enää tuon paskan kanssa säätää.1700 saa tasan 4ghz irti cpu lämpötilan pysyessä n. 55c, mutta tämän yli vähänkin alkaa throttlaamaan kun tuo 4 vaiheinen alkaa sulamaan alle. Taidan laittaa emon ostoon nyt ja odotella vielä black friday tarjoukset ja 5000 sarjan saatavuuden.
 
Tulipas jytky. Itse odottelin suunnilleen 15%:n IPC-nousua, kun oli ihan uusi prossuperhekin, mutta näköjään tuleekin vielä enemmän.

Muutama huomio:
  • Hinnat näyttävät rumemmilta kuin oikeasti ovatkaan, kun kansanmallit 5600 ja 5700X jäivät toistaiseksi julkaisematta. Huippumalleissa 50 dollaria lisää ei tunnu juuri missään, mutta 5600X- ja 5800X-malleissa näyttää pahalta, kun porukka käyttää referensseinä 3600- ja 3700X-prossuja.
  • Itse pidän ainakin selvänä, että 5600 ja 5700X tullaan vielä julkaisemaan: AMD:n kannalta ihan turha pukata niitä ulos nyt, kun kaikki arvostelut sanoisivat, että hyviähän nuo huippumallit ovat, mutta miksi ihmeessä maksaa niistä, kun 5700X on yhtä nopea ja 5600 häviää jonkun viis pinnaa?
  • IPC-parannus oli sen verran iso, että prossun transistorimäärä on varmaan kasvanut aika reippaasti. Veikkaan, että jotain 40-50% enemmän. Ydinpiiri on sitten jotain 93 mm2(?) eli ihan hyvät saannot tuollakin saa. Joku on varmaan Redditissä jo laskenyt pikseleitä striimistä. :geek:
  • IO-piiri on sama vanha, joten muistilatensseihin ei kannata odottaa merkittävää parannusta. Latenssiriippuvaisissa kuormissa (jotka eivät mahdu L3-välimuistiin) Intel vie selvästi. Userbenchmarkin poikien pitääkin vaihtaa pisteytykset suosimaan alhaista muistilatenssia. :rofl:
 
uo mainitsemani max 6 pelisäiettä pitää silti vielä paikkansa. 6C/6T ja 6C/12T kun saavat useimmiten identtiset testitulokset.
TPU:lla eroa 9600k:n ja 10600k:n välillä on jo kaikkien pelien keskiarvossa 5%, ja niiden pelisetti on kuitenkin keskimäärin aika antiikkisilla pelimoottoreilla. Osassa peleistä ero on jotakuinkin 0%, toisissa sitten jo 10%. Minimit noissa peleissä jotka ottavat enemmän osumaa on luultavasti paljon matalemmat kuin mitä keskimääräistä FPS lukua vertailemalla voisi olettaa. En nyt jaksa alkaa etsimään tarkempia tuloksia, harmi että TPU ei vaan osaa minimejä listata.
battlefield-v-1920-1080.png
 
Olen myös hyyyyyyyvin skeptinen koko big-little -setistä. Jonkun pitäisi kertoa Windowsille paljon asioita että tuommoinen voi toimia kunnolla.
Eikös Windows tue jo nyt prosessoriytimien priorisointia? 8+8-ratkaisussa oleellista lienee, että miten paljon piipinta-alaa se vie verrattuna 10+0- tai 12+0-ratkaisuun, ja mikä on suorituskyky verrattuna noihin ratkaisuihin. Se on selvää, että 16 isoa ydintä on nopeampi, mutta toisaalta AMD tarvitsee siihen kaksi täysin toimivaa chiplettiä ja siitä pyydetään korkeaa hintaa. Suorituskyvyssäkin on sitten Cinebench ja kaikki muut sovellukset ja pelit. Cinebenchissä saadaan täysi tasainen kuormitus kaikille ytimille, mutta monessa käytössä vain osa ytimistä joutuu täydelle kuormitukselle, ja tällöin niitä muita säikeitä voidaan ajaa kevyemmillä ytimillä ilman suorituskykymenetystä.
 
Huhuja pukkaa
1602408196326.png

Vasen Matisse , oikea Vermeer , noista kuvista on vähän vaikea laskea pinta-ala eroja
Eli on siellä saatu fiilailla niitä microcoodeja tehonoston suhteen
 
Emolevy menee uusiksi joka tapauksessa, en jaksa enää tuon paskan kanssa säätää.1700 saa tasan 4ghz irti cpu lämpötilan pysyessä n. 55c, mutta tämän yli vähänkin alkaa throttlaamaan kun tuo 4 vaiheinen alkaa sulamaan alle. Taidan laittaa emon ostoon nyt ja odotella vielä black friday tarjoukset ja 5000 sarjan saatavuuden.

Zen2:n kanssa on vähän eri filosofia suorituskyvyn hakemisen osalta kuin Summit Ridgessä: annetaan automatiikan hoitaa prosessorin kellotaajuudet, jolloin VRM ei 6-ytimisen 65W TDP-prossunkaan kanssa piiputa. Kelloihin kajoamalla saa ST- ja pelisuorituskyvyn muutenkin helposti putoamaan koska automatiikka osaa nostaa yhden ytimen kelloja järkevästi kuormituksen mukaan. Siinä ei tarvitse säätää prossun kellojen ja volttien kanssa ollenkaan. :tup:

Optimointi tehdään IF:n kelloja nostamalla ja muistiasetusten kanssa pelaamalla. Hyvä optimi on 3600 muisteille ja 1800 IF:lle, tuon yli tulee nopeasti epävakautta ja yli 1900 ei kovin moni IF jaksa mennä. Liian isoilla muistikelloilla IF:ää joutuu ajamaan jakajalla (=hitaampi). Jos muistit ei anna 3600 periksi niin ajaa sitten hieman pienemmillä kelloilla niitä. Jos ei jaksa noita hieroa ja muisteille löytyy vaikka 3200 XMP profiili niin ajaa sitten sillä.

Emolevyn jos meinasit vaihtaa niin B550 tai X570 on suositus Zen3-tukea silmällä pitäen. Ne eivät vaan toimi tuon 1700:n kanssa ollenkaan, joten prossu pitää myös vaihtaa samalla esim. Zen2:een.
 
En todellakaan usko että alkaisivat erillistä piiriä tekemään jollekin 4c prossulle. Siinä ei olisi pienintäkään järkeä. Ennemmin halutaan se minimicoremäärä kuuteen. "Pienemmät" on sitten niitä embedded järjestelmiä varten. Chipletit työpöydille ja apu:t sekä läppäreihin että työpöydälle.
Tuskin chiplettejä pienempiä tulee, mutta voihan se olla järkevää tehdä kaksi versiota APU:ja: 4c+pieni GPU ja 8c+isompi GPU, eri asia sitten se onko resursseja suunnitella kahta piiriä suhteellisen lähelle toisiaan. Toi 4c+SMT kuitenkin riittää vielä hyvin pitkään niissä hommissa mitä noilla pikkubudjettiluokan vempeleillä tehdään.
 
...Userbenchmarkin poikien pitääkin vaihtaa pisteytykset suosimaan alhaista muistilatenssia. :rofl:
Pepsi max tuntuu muutes jännältä nenän rööreissä, mutta onneks näppäimistö säästy sateelta :D

Mut joo, tosiaan, tuo kakun käyttäytymisen selviäminen on itellenikin yksi merkittävimmistä asioista, jonka haluaisin ymmärtää. Jos ajatellaan huonosti säikeistyvää koodia, onko 5900x:n tuplamäärästä L3:sta mitään hyötyä 5800x:ään, vai ennemminkin haittaa?
 
Pepsi max tuntuu muutes jännältä nenän rööreissä, mutta onneks näppäimistö säästy sateelta :D

Mut joo, tosiaan, tuo kakun käyttäytymisen selviäminen on itellenikin yksi merkittävimmistä asioista, jonka haluaisin ymmärtää. Jos ajatellaan huonosti säikeistyvää koodia, onko 5900x:n tuplamäärästä L3:sta mitään hyötyä 5800x:ään, vai ennemminkin haittaa?
Tuskin on merkittävää iloa kun se toinen välimuistin puolikas on IF:n kautta yhteydessä. Eli tilanne toiselle CCD:lle jutellessa lienee aivan sama kuin ZEN 2 prosessoreissa.
 
Eli on siellä saatu fiilailla niitä microcoodeja tehonoston suhteen
Jos muutokset olisi tehty vain mikrokooditasolla, niin nykyiset prosessorit voitaisiin päivittää softalla uusiksi. Kyllä tässä on ihan arkkitehtuuritasolla tehty hyvin paljon muutoksia.

Mikrokoodi on jotakuinkin sama asia kuin firmware.
 
Tuskin on merkittävää iloa kun se toinen välimuistin puolikas on IF:n kautta yhteydessä. Eli tilanne toiselle CCD:lle jutellessa lienee aivan sama kuin ZEN 2 prosessoreissa.

Ei. Ei siellä zen3n L3-kakussa ole mitään kahta eri puolikasta. Koko 32 megan L3 on käytettävissä mille tahansa sen piilastun säikeelle täydellä nopeudella (se täysi nopeus tosin on todnäk hitaampi kuin zen2n täysi nopeus)

Ja zen2ssa yhden säikeen tapauksessa se muiden CCXien välimuisti on täysin hyödytöntä/käyttämätöntä, ei vain hitaampaa.
 
Ei. Ei siellä zen3n L3-kakussa ole mitään kahta eri puolikasta. Koko 32 megan L3 on käytettävissä mille tahansa sen piilastun säikeelle täydellä nopeudella (se täysi nopeus tosin on todnäk hitaampi kuin zen2n täysi nopeus)

Ja zen2ssa yhden säikeen tapauksessa se muiden CCXien välimuisti on täysin hyödytöntä/käyttämätöntä, ei vain hitaampaa.
Sitähän juuri tarkoitin että Zen 3 välimuisti on yhtenäinen kahdeksan ytimen kesken.
:)


Mutta tuota en tiennyt että zen2 tapauksessa ccx:ltä toiselle ei voi tehdä välimuistihakuja.
 
Koko 32 megan L3 on käytettävissä mille tahansa sen piilastun säikeelle täydellä nopeudella...
Mutta jos säie hyppää chipletiltä toiselle 5900x:ssä, niin sillon tulee cache miss ja töttöröö? Lähinnä tässä nyt yhä pyörittelen mielessäni noita mitään mahdollisia etuja 5800x:stä vs. 5900x.
 
Mutta jos säie hyppää chipletiltä toiselle 5900x:ssä, niin sillon tulee cache miss ja töttöröö? Lähinnä tässä nyt yhä pyörittelen mielessäni noita mitään mahdollisia etuja 5800x:stä vs. 5900x.
Juuri siksi se käyttiksen skeduleri nuo ccx/ccd rajat huomioikin.
 
Tulipas jytky. Itse odottelin suunnilleen 15%:n IPC-nousua, kun oli ihan uusi prossuperhekin, mutta näköjään tuleekin vielä enemmän.
Zen3 oli erittäin positiivinen yllätys, mutta taitaa tulla monelle kalliiksi. Jos 3000-sarjasta onnistuu upgrade pelkän prossun vaihdolla, niin väliraha 20%+ IPC parannukseen on todella houkutteleva.
 
Mutta tuota en tiennyt että zen2 tapauksessa ccx:ltä toiselle ei voi tehdä välimuistihakuja.

Zen2lla ydin ei voi täyttää toisen CCXn välimuistia; Toisen CCXn L3 ei toimi "L4na" muille CCXlle.


Eli, toisen CCXn välimuistista voidaan vain lukea, ja silloinkin ainoastaan siten, että joku siihen toiseen CCX:ään kytketty ydin on itse ensin hakenut sen datan sinne. (ja jos meillä on yksisäikeinen tilanne, sitä "jotain toista" ei voi olla)

Eli, kun tulee L3-välimuistihuti, muiden CCXien L3-välimuistit kyllä tarkastetaan ja jos data löytyi sieltä, se käsittääkseni voidaan sieltä lukea.



Ihan sama juttu kuin ytimien privaatti-L2sten välillä. Dataa ei pystytä täyttämään toisten ytimien L2-välimuisteihin, mutta jos jonkun muun ytimen L2sta löytyy datasta muutettu versio, pitää se välimuistikoherenttiuden takia pystyä sieltä lukemaan.
 
Mut joo, tosiaan, tuo kakun käyttäytymisen selviäminen on itellenikin yksi merkittävimmistä asioista, jonka haluaisin ymmärtää. Jos ajatellaan huonosti säikeistyvää koodia, onko 5900x:n tuplamäärästä L3:sta mitään hyötyä 5800x:ään, vai ennemminkin haittaa?

Nimenomaan silloin ku on yksi muistia paljon käyttävä säie , hyöty on kaikkein suurimmillaan, kun sen käytössä oleva välimuistimäärä tuplaantuu.

Negatiiviseksi tuo välimuistimuutos taas käy tilanteessa, jossa meillä on monta erillistä prosessia, jotka eivät jaa mitään dataa keskenään. Tällöin ne vaan kilpailevat samasta välimusititilasta. Erityisesti jos siellä on sekä "kaistarohmuja säikeitä" että "latenssikriittisiä säikeitä" ja kaistarohmut säikeet vievät itselleen suuren osan välimuistista, jolloin "latenssikriittiset säikeet" missailevat enemmän.
 
Mutta jos säie hyppää chipletiltä toiselle 5900x:ssä, niin sillon tulee cache miss ja töttöröö?

Joo, silloin tulee L3-cache miss.

Mutta, jos se skeduloidaan satunnaisesti jollekin ytimelle, on 50% mahkut osua samalle piilastulle, samaan L3:een eli ei L3-missiä.

12-ytimisellä Zen2lla taas on vain 25% mahkut osua samaan CCXään, samaan L3een, 75% mahkut että tulee L3-missit.

ELi zen3 on tässäkin selvästi parempi kuin Zen3, koska todennäköisyys sille että pysytään saman L3n alueella on selvästi parempi.
 
Mutta tämäkään siis ei oo niin paha, jos tosiaan pystytään lukemaan tuo toinenkin L3, vrt. että joudutaan menemään keskusmuistiin?

Siis, toisia L3ia ei voida suoraan käyttää mutta jos data oman L3n missatessa löytyy jostain muusta L3sta niin se haetaan sieltä, mutta hitaasti, melko samaan tyyliin kuin haku keskusmuististakin . Tämä mekanismi (tai sitten mekanisti pakottaa flushata toiset välimuistit muistiin) datan hakemiseen toisista välimuisteista on pakko olla, jotta välimuistikoherenssius toimisi.

Ja se datan hakeminen sieltä jostain muusta L3sta omaan on melkein yhtä hidasta kuin sen datan hakeminen keskusmuistista asti.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipas jytky. Itse odottelin suunnilleen 15%:n IPC-nousua, kun oli ihan uusi prossuperhekin, mutta näköjään tuleekin vielä enemmän.

Itse odotin vielä pienempää, yllätti minut vielä enemmän.

  • IPC-parannus oli sen verran iso, että prossun transistorimäärä on varmaan kasvanut aika reippaasti. Veikkaan, että jotain 40-50% enemmän. Ydinpiiri on sitten jotain 93 mm2(?) eli ihan hyvät saannot tuollakin saa. Joku on varmaan Redditissä jo laskenyt pikseleitä striimistä. :geek:

Pinta-ala nimenomaan EI ole kasvanut merkittävästi, sen näkee noista julkaistuista kuvista. Ja tämä oli yllätys ainakin itselleni.

Transistorimäärä taas on melko turha mittari. Välimuistitransistorin koko on n. neljäsosa keskimääräisestä logiikkatransistorista ja varmana tuhannesosa jostain IO-transistorista.

Tosiaan AMDltä tuli ulos paperi, jossa selitetään optimointeja mikrokoodivälimuistiin. Eli esim. mikrokoodivälimuistia ei ole tarvinnut kasvattaa mutta sille on silti saatu selvästi parempi osumatarkkuus.
 
Paljonkohan saa noista vanhoista 3000-sarjalaisista, tässä ois 3950X, jos 500e saa käytettynä, tai vähän enemmän se on jees.

tuo 5950X on kyllä melko kallis, 5900X houkuttelisi enemmän, ja mahtaako tuon 5950X alempi base-clock olla huonompi peleissä. turbo-clock on sitten isompi. joku 14-corea olisi kyllä ollut optimi :)

Ja mahtaako ilma enää riittää, vesijäähyä en mielelläni rakenna.
 
Oliskohan AMD:n mahdollista korjata AM4-alustaan, siis Zen3:een tuo sensorilogiikka niin että emolevyt ohjaisivat tuulettimia CPU Die keskiarvon mukaan eikä noiden lyhyiden piikkien mukaan kuten tähän asti. Esmes Ryzen Master on jo jonkin aikaa ilmoittanut lämmön vain tuon yditen keskiarvon mukaan, mutta se on ilmeisesti softalla toteutettu. HWiNFOssa on samankaltainen CPU Die (average), tuntuu toimivan melko samanlailla.

Kuinkahan monella % Zen 2 omistajista tuulettimet sahaavat ärsyttävästi edes takaisin? Aika harva käyttäjä tajuaa/osaa säätää tuuletinprofiilit kuntoon.. Olisi mielestäni oiva plussa uusille prossuille jos toimisi suoriltaan järkevästi
 
tuo 5950X on kyllä melko kallis, 5900X houkuttelisi enemmän, ja mahtaako tuon 5950X alempi base-clock olla huonompi peleissä. turbo-clock on sitten isompi. joku 14-corea olisi kyllä ollut optimi :)

Sitä base clock arvoa kannattaa tuijotella ainoastaan silloin kun sitä prossua luukutetaan kaikilla ytimillä.
 
Capture.PNG


Eiköhän tuo 5950x ole kautta linjan nopeampi, asia erikseen saako siitä kuitenkaan pelikäytössä mitään vastinetta rahalle.
Tehokas ilmajäähy tai AIO riitänee, molemmat on 105w TDP.
 
Capture.PNG


Eiköhän tuo 5950x ole kautta linjan nopeampi, asia erikseen saako siitä kuitenkaan pelikäytössä mitään vastinetta rahalle.
Tehokas ilmajäähy tai AIO riitänee, molemmat on 105w TDP.
R20 multi pisteet 5950X:llä kielii siitä että all core boostit jää tuntuvasti alle 3950X:n

L3 rakenne ja sen tehonkulutus selittänee tuon eron.
 
Paljonko se 3950X sitten saa vakiona?
Oma 200 wattiin viritetty saa n. 9400pts pitkästi yli 4 GHz all core boostilla.

Jos ajattelee että yksittäisen ytimen ipc on kasvanut noin paljon niin todellinen multicore kello on renderöinti sun muissa taskeissa lähempänä 3,5 kuin 4 GHz
 
Voipa olla myös että siellä jää vähemmän resursseja smt:n käyttöön kun yhdelläsäikeellä pystytään pitämään core paremmin työllistettynä.
 
Ei ihan ymmärrys riitä kaikkeen kun , joten simppeli kysymys: Nyt on aika päästää 1700@4ghz eläkkeelle, joten mitä rytsölää tilalle? Kone puhtaasti pelikäytössä VR(reverb g2) ja 3440x1440 pelailussa, näytönohjain 2070 super. Päivittynee 3070 jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa. Koneessa custom loop.

3600x, 5600x vai 5800x? Raha ei sinällään ole ongelma, mutta en haluaisi maksaa turhasta. Kannattaako kahdesta lisä ytimestä maksaa satanen?

Puhtaasti pelikäyttöön itsekin etsimässä uutta prossua. Ennen Zen 3 tilanne vaikutti siltä että i5-10600k olis paras valinta, nyt täytyy katsoa kuitenkin kuinka paljon paranee tuolla 5600x, kunhan noita testejä saapuu. Tosin minulla reso normaali 1440p, mutta en ehkä lähtisi enään tuolla laajemmallakaan päivittämään mihinkään Zen 2 prossuun.
 
Mitään järkeä ei ole ostaa alle 8 core / 16 thread prosessoria nyt, tuon verran ytimiä / säikeitä uusista konsoleista löytyy. Itse en usko että single core suorituskyky on tulevaisuudessa niin tärkeä kuin nyt (aikakin että enginet alkaa käyttämään prosessoreita kunnolla, eikä vain muutamaa hassua ydintä), kunhan nyt koneesta löytyy Zen 2 aikakauden suorituskykyä ja oikea määrä ytimiä, niin varmasti pärjää pitkän aikaa.
 
Mitään järkeä ei ole ostaa alle 8 core / 16 thread prosessoria nyt, tuon verran ytimiä / säikeitä uusista konsoleista löytyy. Itse en usko että single core suorituskyky on tulevaisuudessa niin tärkeä kuin nyt (aikakin että enginet alkaa käyttämään prosessoreita kunnolla, eikä vain muutamaa hassua ydintä), kunhan nyt koneesta löytyy Zen 2 aikakauden suorituskykyä ja oikea määrä ytimiä, niin varmasti pärjää pitkän aikaa.
En mitään alle 8 core prossua itse ostaisi. Silti joillekin se 6 core voi olla järkevämpi päivitys tällä hetkellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom