AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

Täällä on kummassakin koneessa 7v vanhat prossut.
Täällä vasta seitsemäs vuosi menossa ykköskoneessa, muissa sitten vanhempia. 2600k alkaa lähestyä jo 10v ikää. Seuraava tuskin viihtyy yhtä kauan koneessa. Mutta siihen tähtään että ei tarvitse joka vuosi vaihtaa.
 
Kuka pitää samaa prossua noin kauan koneessaan? :hmm:
Täällä on koneessa kohta 10v täyttävä i7950@4.1GHz, joka laittaa kampoihin paljon uudemmille. Ei konetta ole pakko uudistaa aina viimeisimmän hypen perusteella.

Toki nyt alkaa olemaan jo korkea aika päivittää, mutta kyllä sellainen 5v menee heittämällä, jos vain lisää tarvittaessa muistia ja vaihtaa näyttistä jne. Ja tästäkin saa vielä hyvät palikat mihin tahansa koneeseen, jos ei tarvitse pelata uusimpia pelejä parhailla grafiikka-asetuksilla.
 
Jos tähän koronavuoden tuotesaatavuuteen ei tule parannusta, prossun ensimmäinen ikävuosi tulee jo pelkastään tilauksen odottamisen aikana. :P

ps. Itsekin aikoinaan päivitin 4970K:n nykyiseen 7700K:hon ja on yhä sellainen olo, että olipa melko turha päivitys kaikin kaikkiaan. Mikäli koneella ei editoi mediaa/simuloi, tai laske matikkaa ja esim. pelaa vähintään 1440p resoluutiolla, en usko että käytännön sokkotestissä eroja edes huomaisi 2-3 eri generaatioiden väliltä.
 
Tuleekohan myöhemmin 5700(X) halvemmalla, joka ei aivan päihitä 10700K:ta, esimerkiksi pelisuorituskyvyssä.

Ei ole päivityshaluja. Noin vuosi sitten päivitetty 2600K -> 3700X. En aivan usko, että 3700X pysyy yhtä pitkään.
 
Tuleekohan myöhemmin 5700(X) halvemmalla, joka ei aivan päihitä 10700K:ta, esimerkiksi pelisuorituskyvyssä.

Ei ole päivityshaluja. Noin vuosi sitten päivitetty 2600K -> 3700X. En aivan usko, että 3700X pysyy yhtä pitkään.

Intel on jo ilmoittanut julkaisevansa seuraavan setin 2021Q1 ja riippuu varmasti aika paljon sen suorituskyvystä mitä AMD julkaisee. Jos uus arkkitehtuuri on AMD:n lupausten mukainen ja myy hyvin, ei sillä ole mitään kiirettä julkaista huonompia malleja eikä ainakaan nykyisille Inteleille häviäviä. AMD on aina aikaisemmin julkaissut ns. valueprossut mutta erona on ollut lähinnä heatspreaderista ja paketista puutuva X-kirjain. Olisko siis edes mahdollista julkaista jotain häviävää? Edullisemmat versiot ovat jo aiemmissa sukupolvissa myyneet 4-5 kertaa X-mallien verran. AMD on vain selvästi siirtynyt valuesta performance myyjäksi. Uudessa julkaisussa suurin muutoshan ei ollut se, että myydään X-versiot $50 kalliimpana, vaan se että ei myydä edullisia malleja ollenkaan joita on aiemmin myyty moninkertaisesti.
 
2021Q1 setti on 14nm, ei jatkoon. Itse käytännössä katselen että tuleeko AMDn DDR5-platta tarjolle ennenkuin intel pääsee deskarilla alle 14nm nodeen ja sitten arvotaan seuraajaa 9900K:lle.
 
2021Q1 setti on 14nm, ei jatkoon. Itse käytännössä katselen että tuleeko AMDn DDR5-platta tarjolle ennenkuin intel pääsee deskarilla alle 14nm nodeen ja sitten arvotaan seuraajaa 9900K:lle.

Valmistustekniikka on vanha mutta ytimet saadaan kai viimein lake-arkkitehtuurista seuraavaan cove-versioon.
 
Kyllä, mutta 14nm tarkoittaa että on kiuas tai kallis tai molempia. Olen myös hyyyyyyyvin skeptinen koko big-little -setistä. Jonkun pitäisi kertoa Windowsille paljon asioita että tuommoinen voi toimia kunnolla.
 
Jos tähän koronavuoden tuotesaatavuuteen ei tule parannusta, prossun ensimmäinen ikävuosi tulee jo pelkastään tilauksen odottamisen aikana. :p

ps. Itsekin aikoinaan päivitin 4970K:n nykyiseen 7700K:hon ja on yhä sellainen olo, että olipa melko turha päivitys kaikin kaikkiaan. Mikäli koneella ei editoi mediaa/simuloi, tai laske matikkaa ja esim. pelaa vähintään 1440p resoluutiolla, en usko että käytännön sokkotestissä eroja edes huomaisi 2-3 eri generaatioiden väliltä.

Eipä Intelillä ole juuri tainnut tulla Hashwellien jälkeen juuri muuta uutta kuin lisää kelloja ja enemmän coreja sisältäviä malleja... joten ei mikään ihme, ettei huomaa.
 
Kyllä, mutta 14nm tarkoittaa että on kiuas tai kallis tai molempia. Olen myös hyyyyyyyvin skeptinen koko big-little -setistä. Jonkun pitäisi kertoa Windowsille paljon asioita että tuommoinen voi toimia kunnolla.

Onko toi jo vähän keulimista? Ei kai Inteliltä mitään noin hienoa ole tulossa vielä vaan bigLITTLE touhut on 2021 loppua. 14nm on kiletämättä pettymys mutta tuota lake-14nm duplikaattia on jauhettu niin monta vuotta, että uusi arkkitehtuuri on jo edistysakel. 10nm prosessillahan tuo arkkitehtuuri ei ole vaikuttanut mitenkään erinoamiselta kellojen suhteen mutta en osaa arvioida kuika paljon siitä johtuu arkkitehtuurista tai prosessita. Ehkä Hkultala tai joku muu osaa.
 
Onko toi jo vähän keulimista? Ei kai Inteliltä mitään noin hienoa ole tulossa vielä vaan bigLITTLE touhut on 2021 loppua. 14nm on kiletämättä pettymys mutta tuota lake-14nm duplikaattia on jauhettu niin monta vuotta, että uusi arkkitehtuuri on jo edistysakel. 10nm prosessillahan tuo arkkitehtuuri ei ole vaikuttanut mitenkään erinoamiselta kellojen suhteen mutta en osaa arvioida kuika paljon siitä johtuu arkkitehtuurista tai prosessita. Ehkä Hkultala tai joku muu osaa.
Ei tuossa intelin 14nm+++++ ja tsmc:n 7nm prosessissa nyt NIIN hirveitä eroja ole ainakaan dimensioiden osalta, tuo uusi arkkitehtuuri voi hyvinkin korjata osaltaan noita kuumanakäymisiä. Saas nähdä, kuinka paljon.
 
Onko toi jo vähän keulimista? Ei kai Inteliltä mitään noin hienoa ole tulossa vielä vaan bigLITTLE touhut on 2021 loppua. 14nm on kiletämättä pettymys mutta tuota lake-14nm duplikaattia on jauhettu niin monta vuotta, että uusi arkkitehtuuri on jo edistysakel. 10nm prosessillahan tuo arkkitehtuuri ei ole vaikuttanut mitenkään erinoamiselta kellojen suhteen mutta en osaa arvioida kuika paljon siitä johtuu arkkitehtuurista tai prosessita. Ehkä Hkultala tai joku muu osaa.
bigLITTLE touhut tulee desktopille Alder Laken myötä (2021).
 
Näköjään mennyt sekaisin nuo kaksi, eli joo ensin sieltä tulee Rocket Lake joka on 14nm backportattuja uusia coreja + PCIE 4 ja max 8 corea ja sitten loppuvuodesta vasta näitä 8 oikeaa corea, 8 atom-corea virityksiä ilmeisesti 10nm prosessilla ja ehkäpä DDR 5 + PCIE 5 tuella?

Olettaen ettei mikään myöhästy. Rocket Lake tuskin enää, engi sampleja lienee jo liikenteessä, mutta...

Rocket Laken max 8 corea suoraan sanoen tiputtaa kiinnostusta jonkin verran ja 14nm on aika lailla "joo ei". Alder Lake on sitten vielä kysymysmerkki, mutta vähän huolestuttaa miten hyvin tuommoinen 8+8 viritys toimii deskarilla. Ymmärrän sen täysin läppärikäyttöön jolla tuo tuonee merkittävää hyötyä, mutta jos deskaripurkkini vetää käytössä sen 500W seinästä niin ei kiinnosta niin pennin jeniä onko siellä jotain vähävirtaista corea säästelemässä 10 wattia matkalla...

Olettaen että 2021 lopussa tipahtaa jälleen uusi painos AMDn jyrästä (DDR5 ainakin, PCIE 5 ehkä?) niin voipi olla että 9900K siinä vaiheessa vaihtuisi punaisen tiimin tuotoksiin.
 
Rocket Laken max 8 corea suoraan sanoen tiputtaa kiinnostusta jonkin verran ja 14nm on aika lailla "joo ei".

Olettaen että 2021 lopussa tipahtaa jälleen uusi painos AMDn jyrästä (DDR5 ainakin, PCIE 5 ehkä?) niin voipi olla että 9900K siinä vaiheessa vaihtuisi punaisen tiimin tuotoksiin.
Jos devit alkavat optimisoida pelejänsä AMD:n 12-ydin prosessorille ni alkaa kyllä Intelillä puntit tutisemaan. Varsinkin low-endissä.
 
Jos devit alkavat optimisoida pelejänsä AMD:n 12-ydin prosessorille ni alkaa kyllä Intelillä puntit tutisemaan. Varsinkin low-endissä.
Lähes samaa on sanottu aiemmin 1->2 ytimisiin mentäessä, 2->4 ytimisiin mentäessä, 4->6/8 ytimisiin mentäessä jne... Oma veikkaus on että tuo useampien ytimien tukemisen laajeneminen on hidas evoluutio, jossa jo pelkkä ht/smt auttaa hyvin paljon. Lisäksi näin pc-pelaajana tuntuu jännältä kiittää nimenomaan konsoleita siitä, että pelien moniydintuki on oikeasti juttu ja se suunta mihin edetään enemmän ja enemmän. Lisäksi kun jos puhutaan AAA peleistä, niin yleensä se on se näyttis joka toimii ekana pullonkaulana, tosin näkeehän nykyään jo tämmöisillä 4c8t prossuilla (kuten tämä oma 7700k) pientä satunnaista stutterointia monissa peleissä, jotka toimii muuten samanoloisilla ympäristöillä, mutta jo 8700k prossulla paljon smoothimmin.
 
Lähes samaa on sanottu aiemmin 1->2 ytimisiin mentäessä, 2->4 ytimisiin mentäessä, 4->6/8 ytimisiin mentäessä jne... Oma veikkaus on että tuo useampien ytimien tukemisen laajeneminen on hidas evoluutio, jossa jo pelkkä ht/smt auttaa hyvin paljon. Lisäksi näin pc-pelaajana tuntuu jännältä kiittää nimenomaan konsoleita siitä, että pelien moniydintuki on oikeasti juttu ja se suunta mihin edetään enemmän ja enemmän. Lisäksi kun jos puhutaan AAA peleistä, niin yleensä se on se näyttis joka toimii ekana pullonkaulana, tosin näkeehän nykyään jo tämmöisillä 4c8t prossuilla (kuten tämä oma 7700k) pientä satunnaista stutterointia monissa peleissä, jotka toimii muuten samanoloisilla ympäristöillä, mutta jo 8700k prossulla paljon smoothimmin.
Mutta nyt Intelin puolella on ongelmana se, että heidän on todella vaikeata skaalata niiden omaa uutta arkkitehtuuria edes kahdeksan ytimen tasolle. Sen takia Tiger Lake-S on vain 4c/8t tällä hetkellä. Saa nähdä miten käy, mutta 7700K alkaa olemaan aika vanhentunut nykyaikana.
 
...mutta 7700K alkaa olemaan aika vanhentunut nykyaikana.
on, siksi tässä ostohousuja vähän kaapista kaivelenkin :D ...mut alleviivasinkin enemmän tuosta useamman ytimen hyödystä toiseen about yhtä vanhaan, lähes identtiseen prossaan, jossa on vain enemmän ydintä kivellä.
 
Onko 5700 mallista kuulunut mitään?
Nähdäkseni amd:n suunnasta ei ole julkista lisäinformaatiota tuon tilaisuuden ja muutaman haastattelusession lisäksi ole ole tippunut mitään lisätietoa.

Ja huhujakaan ei sen kummemmin.
 
Kyllä, mutta 14nm tarkoittaa että on kiuas tai kallis tai molempia. Olen myös hyyyyyyyvin skeptinen koko big-little -setistä. Jonkun pitäisi kertoa Windowsille paljon asioita että tuommoinen voi toimia kunnolla.

Rocket Lakessa ei ole mitään big.littleä.

Se tulee vasta sen seuraajassa Adler Lakessa.
 
Jos devit alkavat optimisoida pelejänsä AMD:n 12-ydin prosessorille ni alkaa kyllä Intelillä puntit tutisemaan. Varsinkin low-endissä.
Tästä ei ole pelkoa pitkään aikaan. 90% pelaajien prossuista on alle 8-ytimisiä (Steam survey 9/2020). 75% pelaa 4 ja 6-ytimisellä ja siihen markkinaan pelit optimoidaan. On haastavaa keksiä lisäytimille jotain hyötykuormaa, kun kaiken pitää kuitenkin toimia hyvin ilmankin. Pelaajat on tarkkaa porukkaa ja ai että sitä porua jos se karkkirahoista säästetty kuusytiminen alkaa tökkiä.
 
Tästä ei ole pelkoa pitkään aikaan. 90% pelaajien prossuista on alle 8-ytimisiä (Steam survey 9/2020). 75% pelaa 4 ja 6-ytimisellä ja siihen markkinaan pelit optimoidaan. On haastavaa keksiä lisäytimille jotain hyötykuormaa, kun kaiken pitää kuitenkin toimia hyvin ilmankin. Pelaajat on tarkkaa porukkaa ja ai että sitä porua jos se karkkirahoista säästetty kuusytiminen alkaa tökkiä.
Sen kyselyn hetkinen tilanne ei kuitenkaan heijasta tulevaan. Mitään ei menetetä siinä, että hyödynnetään enemmän ytimiä.
 
Tästä ei ole pelkoa pitkään aikaan. 90% pelaajien prossuista on alle 8-ytimisiä (Steam survey 9/2020). 75% pelaa 4 ja 6-ytimisellä ja siihen markkinaan pelit optimoidaan. On haastavaa keksiä lisäytimille jotain hyötykuormaa, kun kaiken pitää kuitenkin toimia hyvin ilmankin. Pelaajat on tarkkaa porukkaa ja ai että sitä porua jos se karkkirahoista säästetty kuusytiminen alkaa tökkiä.

Teoriassa totta, eli jos käyttäjällä sattuu olemaan tälläinen kokoonpano:
OS: Windows 10 64bit, 16Gb RAM, 3.3-3.69GHz 4-core CPU, Nvidia Geforce GTX 1060 missä 8191MG VRAM, 1920x1080 monitori, mikki, englanninkielinen käyttöjärjestelmä, 250-499GB vapaata kiintolevytilaa (1Tb kiintolevytilaa) sekä Oculus Rifts S VR headsetti.

Mikäli jokin on tämän alle tai puuttuu ei yllä keskiverto Steampelaajaksi tai jos jokin on tätä parempi (esim. sattuu olemaan päälle 4 ydinprosessori tai edes buustit menee päälle 3.69GHz edes hetkellisesti) olet jo prosentuaalisesti parempi kuin suurin osa Steamin pelaajista..
..tai sitten tätä ei ehkä pitäisi kuitenkaan turhaan tulkita ja myöntää että tämä ei ihan 100% pidä kuitenkaan paikkaansa?
 
Estääkös sitä jokin että AAA pelit ei jo nyt hyödyntäisi rautaa jota ei ole käytännössä kenelläkään?

Mopommalla raudalla vain tingitään detaileista ja/tai fps lukemista vaikkapa
 
Estääkös sitä jokin että AAA pelit ei jo nyt hyödyntäisi rautaa jota ei ole käytännössä kenelläkään?

Mopommalla raudalla vain tingitään detaileista ja/tai fps lukemista vaikkapa
Ei sitä mikään estä, mutta taloudellisesti tuo ei kannata. Pelin aktiivinen elinkaari harvoin kestää montaa vuotta. Miksi hyödyntää tulevaisuuden rautaa, jos pelin saa raudan yleistyttyä alennuslaarista? Devaajat varmasti haluaisivat hyödyntää kaikki ytimet, mutta he eivät siitä yksin päätä.

Jos saat hyödynnettyä vaikka 16 ydintä nätisti, niin pelin pitää silti toimia välttävästi 4 ytimellä. Käytännössä tuo lisäkuorma ei saa vaikuttaa pelin logiikkaan ja pitää olla jotain extraa, koska peli ei muuten skaalaudu alaspäin. Jossain vuoropohjaisessa strategiapelissä homman saisi toimimaan.
 
Estääkös sitä jokin että AAA pelit ei jo nyt hyödyntäisi rautaa jota ei ole käytännössä kenelläkään?

Mopommalla raudalla vain tingitään detaileista ja/tai fps lukemista vaikkapa
Estää. Mitään pelimekaniikkaa ei voi suunnitella kuin heikoimman ehdoilla.


Kiiltäviä metallipintoja ja 8k tekstuureita voi kyllä lisäillä, mutta ei kai ne juuri ketään kiinnosta kun peli itse on sama kuin pahimmassa tapauksessa jopa kännykkäjulkaisussa.
 
Tästä ei ole pelkoa pitkään aikaan. 90% pelaajien prossuista on alle 8-ytimisiä (Steam survey 9/2020). 75% pelaa 4 ja 6-ytimisellä ja siihen markkinaan pelit optimoidaan. On haastavaa keksiä lisäytimille jotain hyötykuormaa, kun kaiken pitää kuitenkin toimia hyvin ilmankin. Pelaajat on tarkkaa porukkaa ja ai että sitä porua jos se karkkirahoista säästetty kuusytiminen alkaa tökkiä.

Softaa ei optimoida "ytimille" vaan säikeille.

Prossulle, jossa on 4 ydintä ja 8 rautasäettä optimaalinen määrä ajossa olevia säikeitä on 8 ja prossulle, jossa on 6 ydintä ja 12 rautasäettä optimaalinen määrä ajossa olevia säikeitä on 12, eli 4- tai 6-ytimisillä prossuilla pelit kannattaisi optimoida 8 tai 12 säikeelle.

Ja sitten kun pelissä on ne 8 säiettä, ne ajautuu kuitenkin nopeammin 8-ytimisellä jossa jokaiselle säikeelle riittää oma ydin, ja jos pelissä on 12 säiettä, ne ajautuu kuitenkin nopeammin 12-ytimisellä jossa jokaiselle säikeelle riittää oma ydin.
 
Onko vielä mitään tietoa mihin kellonaikaan noiden prossujen myynti alkaa 5.11.?
 
Softaa ei optimoida "ytimille" vaan säikeille.
Tässä puhuttiin softan optimoimisesta markkinaan, ei varsinaisen koodin optimoinnista. Pelit kannattaa taloudellisesti suunnitella toimimaan parhaiten sillä raudalla, millä valtaosa pelaa. Kun käyttäjillä alkaa olemaan suhteessa enemmän 6- ja 8-ytimisiä prossuja, niin pelejäkin voi taas säikeistää enemmän.

Zen 3 tuo ison parannuksen single thread -suorituskykyyn. Siitä taas on käytännössä aina hyötyä peleissä ja hyötyohjelmissa.
 
Tässä puhuttiin softan optimoimisesta markkinaan, ei varsinaisen koodin optimoinnista. Pelit kannattaa taloudellisesti suunnitella toimimaan parhaiten sillä raudalla, millä valtaosa pelaa. Kun käyttäjillä alkaa olemaan suhteessa enemmän 6- ja 8-ytimisiä prossuja, niin pelejäkin voi taas säikeistää enemmän.

Zen 3 tuo ison parannuksen single thread -suorituskykyyn. Siitä taas on käytännössä aina hyötyä peleissä ja hyötyohjelmissa.

Ei.

Missasit TÄYSIN pointin.

Parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi pitää saada kaikki prosessorin virtuaaliytimet työllistettyä. Ymmärrätkö tähän asti?
 
Ei.

Missasit TÄYSIN pointin.

Parhaan suorituskyvyn saavuttamiseksi pitää saada kaikki prosessorin virtuaaliytimet työllistettyä. Ymmärrätkö tähän asti?
Selvästikin. Veikkaan, että missasit myös mun pointin heti ekassa vastauksessasi. Mihin aiheeseen viittaat tässä ylipäätään?
 
Onkos toi zen3 bios-päivitykset tulossa about kaikille emoille? Multa löytyy MSI:n B350M PRO-VDH lauta ja pohjalla 1. sukupolven ryzen. Kelasin jos uusista prosessoreissa on suurtakin etua niin voisi päivitellä, tuskin viitsin uutta emoa ostaa.
 
Selvästikin. Veikkaan, että missasit myös mun pointin heti ekassa vastauksessasi. Mihin aiheeseen viittaat tässä ylipäätään?

Pointtisi tuntuu perustuvan täysin rikkinäiseen ollettamukseen että "ydin" tai "säie" olisi joku suorituskyvyn yksikkö. Sitä ne eivät ole.

Toistetaan nyt vielä ziljoonanteen kertaan ensimmäinen pointtini:

Jotta 4-ytimisestä nykyaikaisesta prosessorista saadaan kaikki suorituskyky irti, sille pitää tarjota 8 säiettä suoritettavaksi.

Ymmärrätkö?
 
Onkos toi zen3 bios-päivitykset tulossa about kaikille emoille? Multa löytyy MSI:n B350M PRO-VDH lauta ja pohjalla 1. sukupolven ryzen. Kelasin jos uusista prosessoreissa on suurtakin etua niin voisi päivitellä, tuskin viitsin uutta emoa ostaa.
Mun käsittääkseni vain 400- ja 500-sarjoille.
500 nopeammin, mutta 400 sarjalle vasta alkuvuodesta 2021.
Tästä saa toki kuvan että 300-sarjalle ei tule lainkaan.
 
Pointtisi tuntuu perustuvan täysin rikkinäiseen ollettamukseen että "ydin" tai "säie" olisi joku suorituskyvyn yksikkö. Sitä ne eivät ole.

Toistetaan nyt vielä ziljoonanteen kertaan ensimmäinen pointtini:

Jotta 4-ytimisestä nykyaikaisesta prosessorista saadaan kaikki suorituskyky irti, sille pitää tarjota 8 säiettä suoritettavaksi.

Ymmärrätkö?
Käytin ytimien määrää luokittelemaan laitteistoja, juuri kuten ne tuolla Steamin surveyssä on listattu. Kategorioiden takana on oikeita laitteita, joille ne pelit optimoidaan. Kategorian "4 cores" takana on sekä 4C/4T että 4C/8T prossuja, joita ei sen tarkemmin ole rautasäikeiden määrän mukaan jaoteltu. Ei tässä kukaan ole kyseenalaistanut sitä, etteikö CPU:sta saisi parhaan tehon kuormittamalla täysillä kaikkia säikeitä ilman context switchingiä.

Keskustelu lähti on alun perin tuosta AMD:n 12-ytimiselle prossulle pelien optimoinnista, johom on mielestäni vielä pitkä matka (konekannan takia, ei teknologian).
 
Tästä ei ole pelkoa pitkään aikaan. 90% pelaajien prossuista on alle 8-ytimisiä (Steam survey 9/2020). 75% pelaa 4 ja 6-ytimisellä ja siihen markkinaan pelit optimoidaan. On haastavaa keksiä lisäytimille jotain hyötykuormaa, kun kaiken pitää kuitenkin toimia hyvin ilmankin. Pelaajat on tarkkaa porukkaa ja ai että sitä porua jos se karkkirahoista säästetty kuusytiminen alkaa tökkiä.

Niitä tilastoja voi tulkita niin monella tavalla.

Syyskuu - Toukokuu = ero
4-core 45.69 - 48.34 = -2.65
6-core 26.34 - 22.85 = 3.49
8-core 9.33 - 7.07 = 2.26

Eli 4-core prossujen määrä laskee kuin lehmän häntä, kun taas 6 ja 8-core prossujen määrä on nousussa.

Tai ehkä kuva on parempi kertomaan mitä on tapahtumassa.
MAY, JUN, JUL, AUG and SEP.png


Vuosi eteenpäin niin 4 ja 6-coret voi olla aika lähellä toisiaan ja 8-core on ehkäpä ajanut 2-core prossuista ohitte.
 
Hyvää ja selventävää grafiikkaa, kiitos. Neljän kuukauden otoksen perusteella ei voi suoraan ennustaa lineaarisesti interpoloimalla, mutta tuon perusteella parin vuoden päästä olisi 20% 8-ytimisiä tai parempia.

2-ytimiset voisi jopa pudottaa pois vertailusta, sillä siltä porukalta tuskin montaa euroa pelimarkkinoille heruu.
 
Tuossahan varmasti tulee loikkia eteenpäin aina vähän millon sattuu. Tämän syksyn näytönohjain markkinat saattaa ajaa aika isoa massaa päivittämään koko koneen talven mittaan, jolloin varmasti quadeja tippuu pois aktiivisesta pelikäytöstä paljon normaalia rivakampaan tahtiin. JiiPeen postaamissa käyrissä näkyy että elokuusta syyskuuhun muutos on hidastunut ihan silmin nähden, oletan syyksi että pelaajat odottaa uusia julkaisuja eikä päivitä.
 
Onkos toi zen3 bios-päivitykset tulossa about kaikille emoille? Multa löytyy MSI:n B350M PRO-VDH lauta ja pohjalla 1. sukupolven ryzen. Kelasin jos uusista prosessoreissa on suurtakin etua niin voisi päivitellä, tuskin viitsin uutta emoa ostaa.
Ei ole luvattu kuin b550 ja x570 emoille. b450 ja x470 emot saavat valmistajasta riippuen epävirallisen tuen bios päivityksellä vasta tammikuussa aikaisintaan. b350 ja x370 on periaatteessa jätetty ilman tukea, kuten oli myös jätetty a320 emolevyt ilman tukea ryzen 3000 sarjalle, vaikkakin monet a320 emolevyt - kuten allaoleva - tukevat ryzen 3000 sarjaa ja jopa 3950x prosessoria, ainakin valmistajan mukaan.
 
Jos sieltä tulee jotain piirejä joissa on jotain rikki, ne voidaan myydä muina malleina (esim. ne, joissa on kaksi ydintä rikki, voidaan heti myydä 5900X:nä ja 5600X:nä, ja myöhemmin julkaistaneen joku 4-ytiminen 5300X jona voi myydä kaikki joissa on 3-4 ydintä rikki, ja niissä tulevissa halpismalleissa voi myös osan L3sta kytkeä pois päältä)

Ei kai Zen 3:sta voi mitenkään enää tuollaista neliydinmallia tulla, kun kerran täysin CCX on 8 ydintä.

Jos miettii segmentointia ja tälläistä. Korkeintaan totaalisen huonot menee myyntiin Kiinassa 6 ytimisinä ehkä ilman HT:tä. Tämä kaikki samalla kun varastot on täynnä 3100:aa jota juuri kukaan ei halua ostaa.

Kun molemmat käy samoihin emoihin niin mikä olisi se hinta ja käyttösegmentti mihin neliytiminen Zen 3 mahtuisi, Zen 2:n 3100 ja 3600 välissä? Siinä on jo puhtaasti hinnassa todella tiukkaa, ja sitten suorituskyvyssä kanssa todella hankalaa keksiä rakoa. Ilmeisesti 2600 on poistumassa.


-----------------------------------
Tuossa oli muillakin paljon juttua 4 ytimisistä useammalla sivulla, ja ettei AMD saa antaa Intelin olla ainoa vaihtoehto siinä.
Siis noita mallejahan on jo ulkona kohtalainen määrä, että AMD:ltä kyllä löytyy siihen segmenttiin jo olemassa olevaa tarjontaa, ja eikä vielä myöhemmin tule jotain Zen 2 pohjaisia apuja joita ei tällä hetkellä edes vielä ole julkaistu.

Vai onko ne puhtaasti läppäreihin? Nykyiset APUt ovat siis Zen plussaa, AM4 kannassa? Mä en ole tuota segmenttiä oikein seurannut ja oma rajansa minkä verran jaksaa googlettaa. Esim. Ryzen 3 1200 julkaistu tuossa kesällä, mutta kävikö sille samoin kuin 3300x:lle, jalkoja särkee ja pakottaa, AMD ei viitsi valmistaa sitä?

5600X voi kyllä olla järkivalinta peliprossuksi, mutta 10850K:ssa on 67% enemmän ytimiä. Siinä on myös 25% enemmän ytimiä kuin 5800X:ssä ja sitä on ollut saatavilla halvemmalla hinnalla (444e) kuin millä tuo 5800X nähtävästi julkaistaan (479e).

Samanhintaisia nuo on kun otat järkevät emovalinnat huomioon. 5800X saa ehkä jopa halvemmalla jos jaksaa odottaa B450 tukea tammikuuhun, mutta siihen menessä myös 10850Kn ja Z490 hinnat ovat voineet tippua, että about samanhintaisia ne.


hinnoilla ainakaan. Käytännössä ehjiä 8-ytimisiä on pakko kastroida läjittäin 6-ytimisiksi jotta kysyntään pystytään vastaamaan?

Käytännössä ikuisuushan näin on tehty. Enää ei vaan kuluttajat voi noita rampauttamisia mitenkään kiertää, vain ne ominaisuudet mitä lukee myyntipakkauksen kyljessä on kuluttajan saatavilla.

Olen myös hyyyyyyyvin skeptinen koko big-little -setistä. Jonkun pitäisi kertoa Windowsille paljon asioita että tuommoinen voi toimia kunnolla.

Ootko kuullut termistä Wintel? Nimenomaan tähän asti se on ollut AMD joka on toivonut että Microsoft tekisi Windowsin scheluderiin muutoksia jotta AMD prossuja ei ajeta samalla tapaa kuin Intelin, jotta ne toimisivat paremmin.

Edit: niin toi big.little ei tule nyt 11 sukupolvessa vaan 12:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Käytin ytimien määrää luokittelemaan laitteistoja, juuri kuten ne tuolla Steamin surveyssä on listattu. Kategorioiden takana on oikeita laitteita, joille ne pelit optimoidaan. Kategorian "4 cores" takana on sekä 4C/4T että 4C/8T prossuja, joita ei sen tarkemmin ole rautasäikeiden määrän mukaan jaoteltu.

Absense of proof is not proof of absense. Se, että Steam ei kerro, että monissa niistä on SMT ei poista niistä sitä SMT:tä ja pelinkehittäjät tietää sen.

Ja kun optimoimaan siten että otettaan prossuista kaikki teho irti, toimii esim prossuilla tai vähävirtaisemmilla läppäriprosssuilla.

Ei tässä kukaan ole kyseenalaistanut sitä, etteikö CPU:sta saisi parhaan tehon kuormittamalla täysillä kaikkia säikeitä ilman context switchingiä.

Keskustelu lähti on alun perin tuosta AMD:n 12-ytimiselle prossulle pelien optimoinnista, johom on mielestäni vielä pitkä matka (konekannan takia, ei teknologian).

... ja toistetaan pointtini vielä kerran, kun ei tunnu menevän perille:

Ei niitä pelejä tarvi optimoida "12 ytimelle" että ne hyötyy 12 ytimestä

MIkäli peli optimoidaan tappiin asti 6-ytimiselle modernille prosessorille, se käyttää 12 säikettä (koska SMT), jolloin se hyötyy 12 ytimestä (kjoska ne 12 säiettä ajaantuu nopeammin kuin niillä on omat ytimensä vs että 2 säiettä ajautuu samalla ytimellä.
 
Ei kai Zen 3:sta voi mitenkään enää tuollaista neliydinmallia tulla, kun kerran täysin CCX on 8 ydintä.
Voi, ja helpommin koska ei vaadita edes sitä 2+2 tai kaikki 4 yhdessä CCX:ssä rakennetta. Se sitten on eri kysymys, onko järkeä alkaa käyttämään näitä Zen 3 chiplettejä neliytimisiin, joka riippunee paljon siitä, onko AMD:lla jo varaa suunnitella useampia eri piirejä (ja kuinka helposti tuo Zen 3 CCX on muokattavissa?).
 
Se sitten on eri kysymys, onko järkeä alkaa käyttämään näitä Zen 3 chiplettejä neliytimisiin

Kai se on suunnilleen yhtä järkevää tai järjetöntä kuin 8 Zen 2 ytimen (chipletin) käyttäminen 3300x:n? Joita ei ole retailina kunnolla saatavilla, kertoi Toms hardware, ja siihen pieneen saumaan Inteli nyt tuppaa.
 
Se sitten on eri kysymys, onko järkeä alkaa käyttämään näitä Zen 3 chiplettejä neliytimisiin, joka riippunee paljon siitä, onko AMD:lla jo varaa suunnitella useampia eri piirejä (ja kuinka helposti tuo Zen 3 CCX on muokattavissa?).
En todellakaan usko että alkaisivat erillistä piiriä tekemään jollekin 4c prossulle. Siinä ei olisi pienintäkään järkeä. Ennemmin halutaan se minimicoremäärä kuuteen. "Pienemmät" on sitten niitä embedded järjestelmiä varten. Chipletit työpöydille ja apu:t sekä läppäreihin että työpöydälle.
 
Kai se on suunnilleen yhtä järkevää tai järjetöntä kuin 8 Zen 2 ytimen (chipletin) käyttäminen 3300x:n? Joita ei ole retailina kunnolla saatavilla, kertoi Toms hardware, ja siihen pieneen saumaan Inteli nyt tuppaa.

8? 3300x:ssä on yksi chiplet, jossa coret on yhdellä ccx:llä. Nämä ilmeisesti laitetaan mielummin parempien katteiden tuotteisiin, tai sitten niitä ei yksinkertaisesti tuotu kovin suurta määrää.

Pienet prossat on luultavasti kustannustehokkaampaa pitää markkinoilla zen2:sena, jos en ihan väärässä ole, niin jopa zen1+ on yhä tuotannossa, ne ei kyllä joudu tappelemaan 7nm kapasiteetista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom