Tässä on edelleen se ongelma, josta
@mRkukov kanssa väittelimme.
> 4.0GHz ja monta ydintä kerrallaan ei onnistu, koska power target on rajallinen. Tästä seuraa se, että maksimigigahertsit on rajoitettuja ja virrankulutus karkaa käsistä kellottaessa. Tämä nyt tarkoittaa, että pitää kellotukseen olla erittäin hyvä virransyöttö ja jäähy. Lisäksi sivuefektinä, koska halutaan se halo-malli, niin kaikki muut on oletusarvoisesti pienemmillä kellotaajuuksilla - että 16-ydin toimii parhaiten kaikissa testeissä ja kaikki ostavat sen.
Tässä ei ole siksi mitään järkeä, että samalla tekniikalla toteutettu 6-ydin kellottaa paljon korkeammalle ja toimii peleissä paljon paremmin tästä syystä.
Rautalangasta väännettynä:
6c/12t Ryzen3 antaa peleissä +20% ja kellottuu 5.0GHz+ , niin kuka ostaa 16c/32t Ryzenin, joka vaatii kellotukseen Asus ROG Rampage 400 Euron + custom loopin (ja silti jää jälkeen), jos on valittavana paljon halvempi ja käyttökelpoisempi prosessori.
Pelikäyttöön näitä pääasiassa ostetaan -> threadripperit on se hyötykäyttäjäprosessori.
--
Tietenkin aina on se mahdollisuus, että julkaistaan vaan ne "huippumallit" kesäkuussa ja tuodaan paremmin kellottuva mid-range myöhemmin tänä vuonna. Tuskin, sanon minä. Nyt mennään sillä , että tuotesarjan paras tuote pieksee Inteliä peleissä ja pakottaa heidät tutkimaan hinnoitteluaan uudestaan. Siihen ei 16-ydin pysty.
--
edit: itse veikkaan, että uudet Ryzenit kellottuvat paljon paremmin, johtuen vaikka kertoimista, joita voi laittaa IF:lle. Mutta kulutus seuraa normaalia kaavaa, niin ytimiä voi laittaa lisää rajallisesti.