AMD CPU-spekulaatio (Zen6/Zen7 ...)

No mistä tiedät nuo saantojen määrät? Ei hyvänen aika.

4n prosessin saantojen raportoitiin olevan odotettuja korkemmalla tasolla jo pari vuotta sitten

7000-sarja tehtiin samalla prosessilla, eikä siitä tullut edes OEM-kanaviin 4-ytimisiä prossuja, eli piirejä joissa olisi kahdessa eri ydinparissa vikaa ei kertakaikkiaan ole.

AMD ei ole missään vihjannut 9900X3D:n olevan 8 + 4 prossu

Itse odottelen ja toivon että ehkä saamme AM5 aikaan vielä 12-ydin/24-säie 3D prosessorin joka olisi yhden sirun toteutus ja sisältäisi siten myös ison (tai ainakin edes yhtenäisen) L3 välimuistin.. ..esim. 192 MB. Toki tiedän että se alussa maksaisi mansikoita mutta olisi ainakin jotain mitä pelaajat myös tahtoisivat ja tietynlainen "halo" tuote kuten 5800X3D oli ilmestyessään.

Kokonainen core complex die (CCD) kakutettu ja neljä ydintä jäisi ylitse perustaskeihin.
Tää ei ole lähde. Toki tää on mahdollista toteuttaa, mutta tähän asti 3900x prossusta 9900x prossuun on kaikki olleet 6+6 ytimisiä.
No mistä tiedät nuo saantojen määrät? Ei hyvänen aika.
Koska zen 5 prossun die size on pieni, niin niitä mahtui paljon wafferille, eikä mahdolliset virheet vaikuta moneen prossuun verrattuna jos se die size olisi iso, kuten intelin 28 ytiminen monoliitti (palvelinpuolelta) tai gpu:t.

Lisäksi Ian Cutress laski että materiaalikustannus 7950x prossulle olisi 70 dollaria ja muutenkin käsitteli saantoja, yms videollaan ja on kaikki syy olettaa lukemien olevan saman suuntaisia myös 9000 sarjassa.

Ts, olen aiheesta hieman lukenut ja tiedän asiasta vähäsen.

Itse odottelen ja toivon että ehkä saamme AM5 aikaan vielä 12-ydin/24-säie 3D prosessorin joka olisi yhden sirun toteutus ja sisältäisi siten myös ison (tai ainakin edes yhtenäisen) L3 välimuistin.. ..esim. 192 MB. Toki tiedän että se alussa maksaisi mansikoita mutta olisi ainakin jotain mitä pelaajat myös tahtoisivat ja tietynlainen "halo" tuote kuten 5800X3D oli ilmestyessään.
Jostain olen lukenut, että Zen6 olisi tulossa 12:n coren CCD:llä. Noista säikeistä nyt en menisi niin vannomaan, Intel jo lopetti MT:n ja mitä olen tuon 9950X:n kanssa leikkinyt ja pelaillut, niin prossu tuntuu olevan parhaimmillaan SMT pois kytkettynä. Jossain benchmarkeissa, jotka pystyvät hyödyntämään 32 säiettä, SMT:stä on pientä etua (yllättävän vähän, ei todellakaan "tuplaa" laskentatehoa vaan puhutaan ennemminkin murto-osista.

Tää ei ole lähde. Toki tää on mahdollista toteuttaa, mutta tähän asti 3900x prossusta 9900x prossuun on kaikki olleet 6+6 ytimisiä.

Koska zen 5 prossun die size on pieni, niin niitä mahtui paljon wafferille, eikä mahdolliset virheet vaikuta moneen prossuun verrattuna jos se die size olisi iso, kuten intelin 28 ytiminen monoliitti (palvelinpuolelta) tai gpu:t.

Lisäksi Ian Cutress laski että materiaalikustannus 7950x prossulle olisi 70 dollaria ja muutenkin käsitteli saantoja, yms videollaan ja on kaikki syy olettaa lukemien olevan saman suuntaisia myös 9000 sarjassa.

Ts, olen aiheesta hieman lukenut ja tiedän asiasta vähäsen.

Onko Ian Cutress nyt jollain lailla guru materiaalikustannusten laskennassa vai itse cpu:n suorituskyvyn?

Jossain benchmarkeissa, jotka pystyvät hyödyntämään 32 säiettä, SMT:stä on pientä etua (yllättävän vähän, ei todellakaan "tuplaa" laskentatehoa vaan puhutaan ennemminkin murto-osista.

Ei SMT:n ikinä olekaan väitetty tuplaavan suorituskykyä. Parhaimmillaan voidaan saavuttaa noin 30-35% lisää suorituskykyä kun verrataan samaan määrään ytimiä ilman SMT:tä samoilla kelloilla. Mutta SMT päällä virtaa kuluu enemmän, eli virrankulutus normalisoituna ehkä 20% etua

Onko Ian Cutress nyt jollain lailla guru materiaalikustannusten laskennassa vai itse cpu:n suorituskyvyn?

Ian Cutressin ammatti on puolijohdeteollisuuden analyytikko ja hän on laskennallinen kemia (computational chemistry) tohtori. Eli joo, on molemmissa.

Viimeksi muokattu:
Ei SMT:n ikinä olekaan väitetty tuplaavan suorituskykyä. Parhaimmillaan voidaan saavuttaa noin 30-35% lisää suorituskykyä kun verrataan samaan määrään ytimiä ilman SMT:tä samoilla kelloilla. Mutta SMT päällä virtaa kuluu enemmän, eli virrankulutus normalisoituna ehkä 20% etua

Ian Cutressin ammatti on puolijohdeteollisuuden analyytikko ja hän on kemiallisen laskennan (computational chemistry) tohtori. Eli joo, on molemmissa.
Pieni korjaus. Computational chemistry ei ole suomeksi kemiallinen laskenta, vaan laskennallinen kemia. Siinä käytetään simulaatioita ja matemaattisia malleja, jotta voidaan ennustaa reaktioita ja molekyylien rakenteita ilman kokeellista tutkimusta.

Jostain olen lukenut, että Zen6 olisi tulossa 12:n coren CCD:llä. Noista säikeistä nyt en menisi niin vannomaan, Intel jo lopetti MT:n ja mitä olen tuon 9950X:n kanssa leikkinyt ja pelaillut, niin prossu tuntuu olevan parhaimmillaan SMT pois kytkettynä. Jossain benchmarkeissa, jotka pystyvät hyödyntämään 32 säiettä, SMT:stä on pientä etua (yllättävän vähän, ei todellakaan "tuplaa" laskentatehoa vaan puhutaan ennemminkin murto-osista.
Tästä oli jossain ketjussa jo vääntöä, mutta MLID ainakin oli jotain tietoja saanut että Zen6 saattaisi olla 12 core CCD.

Ja tosiaan jos olisi, suurin osa peleistä kannattaisi varmaan ajaa ilman SMT siinä vaiheessa. Nykyään taas jos ajaa pelkästään 8 corella ilman SMT, oma käsitys on että stutteria saattaa tulla (näin oli jo intel 9700k vs 9900k Far Cry muistaakseni)

4n prosessin saantojen raportoitiin olevan odotettuja korkemmalla tasolla jo pari vuotta sitten

7000-sarja tehtiin samalla prosessilla, eikä siitä tullut edes OEM-kanaviin 4-ytimisiä prossuja, eli piirejä joissa olisi kahdessa eri ydinparissa vikaa ei kertakaikkiaan ole.

AMD ei ole missään vihjannut 9900X3D:n olevan 8 + 4 prossu
Jossain palvelinprossuissa on vaan 1 yhdin/ccd

Jossain palvelinprossuissa on vaan 1 yhdin/ccd
Kyllä, tässä on kova: 16 ydintä, 16 CCD:tä.
Voisi olla toimiva peliprosessorinakin (12-kanavaisella muistilla varustettuna). Kellotkin menevät boostissa 5GHz. Hintaa on vain 2900€.
1741461198537.png

Epyc 9005 -sarjaan (zen5) ei ole vielä julkistettu X-malleja (X3D -välimuistilla varustettuja), mutta 9004 -sarjassa (Zen 4) noita on:

Eikä maksa kuin 5200€!
1741461467582.png

Kellot ovat kuitenkin melkein 1GHz vähemmän kuin Zen5:ssä, jossa saatetaan päästä samoille kelloille kuin F-malleissa.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 545
Jäsenet
76 626
Uusin jäsen
Sakisto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom