AMD 3. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset (Matisse/Zen2)

Omasta mielestä 3900X sahaa ihan samalla tavalla vaikka 1usmus PPlan tulilla. Taichista en löytänyt AMD Cool'n'Quiet enkä PPC Adjustment säätöjä. Tosin tää jeppe kertoili ettei niin väliäkään.

Joo hwinfo näyttää että esim R15 single core testissä pysyy tasaisesti toi boosti yhdellä corella tätä käyttäessä koko testin ajan. Normi power planilla pari corea boostailee vuoronperään.

Ja boosti oli itsellä 4556.8mhz. 99.8mhz bclk.

3900X tosiaan käytössä

Joo hwinfo näyttää että esim R15 single core testissä pysyy tasaisesti toi boosti yhdellä corella tätä käyttäessä koko testin ajan. Normi power planilla pari corea boostailee vuoronperään.

Ja boosti oli itsellä 4556.8mhz. 99.8mhz bclk.

3900X tosiaan käytössä

Jaa. Mulla sahaa kuten kuvailit normaali käytöstä. Pari corea sahaa vuoronperään. Pääosin tasainen kuorma näillä kahdella ytimellä @ 4450MHz mutta droppeja on edelleen. Ajoin pari testiä ja ekassa oli paljon enemmän kellotaajuuden huojuntaa, mutta max boostit oli 4650MHz. Jännä juttu.. mikähän tossa mättää?

Kuuluuko ryzenin alkaa laskea kelloja jo 70 asteessa? En ole saanut tuota omaa 3800X pysymään viileänä millään vaikka dark rock pro 4 käytössä. Parhaat cinebench 20 tulokset tulee kun laitan -1.2v offsettia. Hyvin huomaa kun lämpötila lähestyy 70 astetta, niin kellot tippuu heti.
On kyllä kummallinen prossu. Ollut älytöntä taistelua vaikka ei ole edes tarvinut yrittää kellottaa. Millään emon vakioasetuksilla ei oikein kulje ollenkaan.

Kuuluuko ryzenin alkaa laskea kelloja jo 70 asteessa? En ole saanut tuota omaa 3800X pysymään viileänä millään vaikka dark rock pro 4 käytössä. Parhaat cinebench 20 tulokset tulee kun laitan -1.2v offsettia. Hyvin huomaa kun lämpötila lähestyy 70 astetta, niin kellot tippuu heti.
On kyllä kummallinen prossu. Ollut älytöntä taistelua vaikka ei ole edes tarvinut yrittää kellottaa. Millään emon vakioasetuksilla ei oikein kulje ollenkaan.
Kuuluu. Kellot skaalautuu lämmön mukaan. 50 vs 70 astetta on huomattava ero. Jäähdyttäminen on haastavaa pienen sirun vuoksi.

Coolers & Cases Really Matter for Ryzen 3000 CPUs | Thermal Scaling & Frequency

amd-ryzen-3900x_cold-scale_all.png

Vanhemmalla 1003 ABBA biossilla pistin eilen kokeiluun tuon power planin. Nyt buustailee ilman PBOta suurin piirtein samoille kelloille kuin AMD planilla PBO päällä ja CCD0 kaikki coret käy tasaisesti vierailemassa yli 4500 lukemissa, ennen vain kaksi. Hieman olen pelaillut tänään, eipä kyllä mitään ilman softia havaittavaa parannusta ole.

ASUS Strix X570-E Gaming emolle tuli juuri uusi 1403 bios, jossa on 1.0.0.4B AGESA.

Tuo bios on katastrofaalinen muistien kulun kannalta: Edellisellä 1201 biosilla omat 3600 CL17 muistit kulkivat DOCP profiililla vakaasti (testattu Karhulla yli 7000%). Tällä uudella 1403 biosilla mikään nopeus yli 3200 ei boottaa. Jos niitä kokeilee on pakko resetoida biosin asetukset, että pääsee uudelleen edes biosiin.

Tietääkö joku mitä tuossa on muutettu, että muistien vauhti on saatu tapettua noin totaalisesti?

EDIT: Lisävaroituksena: Vanhempaan bios versioon ei voi palata!

Viimeksi muokattu:
ASUS Strix X570-E Gaming emolle tuli juuri uusi 1403 bios, jossa on 1.0.0.4B AGESA.

Tuo bios on katastrofaalinen muistien kulun kannalta: Edellisellä 1201 biosilla omat 3600 CL17 muistit kulkivat DOCP profiililla vakaasti (testattu Karhulla yli 7000%). Tällä uudella 1403 biosilla mikään nopeus yli 3200 ei boottaa. Jos niitä kokeilee on pakko resetoida biosin asetukset, että pääsee uudelleen edes biosiin.

Tietääkö joku mitä tuossa on muutettu, että muistien vauhti on saatu tapettua noin totaalisesti?

Vähän sama keissi kun mä päivitin ABBA version. Piti vain hakea uudestaan muisteille vakaa profiili :btooth:

X570-Plus TUF:lle nyt näköjään myös julkaistu. Pitänee odotella muiden kokemuksia ennen kuin menee päivittämään.

ei vaikuttanut mitään, ja upea 1.0.0.4 bios pasko sen mitä 1.0.0.3abballa saatiin korjattua :tup:
käytännössä prossu vetää idlessä 2x enemmän tehoa, idlaavat coret 2x enemmän jännitettä samat asetukset kuin aikaisemmin.
emo: strix x570-e, 3900x, noctua d15 kuulerilla.

singlecore kellot -100mhz upea amd

23771 -> 23870 Fire strike scoreen muutosta tuolla power planilla. Taidan pitäytyä tässä nykyisessä bios versiossa vielä kerta strix x570-e:llä on noin tuhnuja kokemuksia.

23771 -> 23870 Fire strike scoreen muutosta tuolla power planilla. Taidan pitäytyä tässä nykyisessä bios versiossa vielä kerta strix x570-e:llä on noin tuhnuja kokemuksia.
Vähän vaikea sanoa kuinka tarkka tuo 0.42% nousu on ja paljonko siitä on vaan taustakohinan muutosta.

On kyllä hieman beta-testaaja olo.

Kasasin reilu kaksi viikkoa sitten pojalle seuraavanlaisen kokoonpanon:
- MSI B450 Mortar MAX mATX
- Ryzen 5 3600
- 16Gb 3200 RAM
- Nvidia GTX 1080

Alkuun kokeilin mukana tulleella jäähyllä, mutta piti niin kauheaa meteliä, että eihän siitä mitään tullut. Hain sitten jäähyksi 240mm AIO:n, jolla melutaso ja lämmöt kyllä pysyy kurissa. Boosteja prossu suostui ottamaan 4,1Ghz asti....

Kovin odotuksin eilen päivittelin biosin (1.0.0.4B AGESA) uusimpaan, niin mitä vielä! Boostit laskeen, nyt menee just ja just 4Ghz rikki. Sama homma Allcore, että single core. Ei vain mene enempää. Lämmöistäkään ei pitäisi olla kiinni, rajussa (Prime) rasituksessa n.69-71 astetta.

Mitähän tämänkin kanssa pitäisi tehdä?

Toisaalta, mitäpä tästä opimmekaan? Kun vanhemman pojan konetta päivitellään ensi vuonna, niin siihen katsotaan tarkemmin palikat.

Ilmeisesti sen, että jos säätäminen ei kiinnosta niin biosta ei kannata päivitellä suin päin?
Tuo nyt pätee aikalailla kaikkiin päivityksiin, näyttiksen ajureista lähtien.

Kumpa kysymys olisikin vain yhdestä biosin päivityksestä, sen kun saa palautettua samalla vaivalla kun päivitettyäkin.

Jäi kyllä nyt hieman epäselväksi mikä se ongelma nyt sitten oikein oli?

Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos "luvatut" boostit jää noin paljon kohtuullisen järeällä jäähdytyksellä, niin jää vähän kusetettu maku muroihin.

Viimeksi muokattu:
Kyllä minä olen sitä mieltä, että jos "luvatut" boostit jää noin paljon kohtuullisen järeällä käähdytyksellä, niin jää vähän kusetettu maku muroihin.
Millä ohjelmalla sitä single corea on testattu sitten?
Itsellä oma 3600 boostaa kyllä joskus jollain corella sinne luvattuun 4,2GHz Abba bios versiosta eteenpäin. All core sitten pyöriikin jossain 3,95GHz.

Viimeksi muokattu:
Millä ohjelmalla sitä single corea on testattu sitten?
Itsellä oma 3600 boostaa kyllä joskus jollain corella sinne luvattuun 4,2GHz Abba bios versiosta eteenpäin. All core sitten pyöriikin jossain 4,95GHz.

CB15, CB20, Prime95, CPU-Z, Handbrake, jne. Käytännössä kaikilla yleisillä testisoftilla + jokusella pelillä.

Tuohan on jo aika kultainen yksilö jos lähes 5GHz pyörii...
Pitäis näköjään keskittyä kun kirjoittelee numeroita :D

CB15, CB20, Prime95, CPU-Z, Handbrake, jne. Käytännössä kaikilla yleisillä testisoftilla + jokusella pelillä.
Noista suurin osa on all core rasituksia jos et siis ajanut single core testiä CB15&CB20 liittyen, mutta ei taida itselläkään CB15&CB20 single core renderi mennä 4,2GHz.
Jossain pelissä on tullut, kaiketi ei kaikissa peleissäkään boostaa sinne asti riippuu pelistä.

Pitäis näköjään keskittyä kun kirjoittelee numeroita :D

Noista suurin osa on all core rasituksia jos et siis ajanut single core testiä CB15&CB20 liittyen, mutta ei taida itselläkään CB15&CB20 single core renderi mennä 4,2GHz.
Jossain pelissä on tullut, kaiketi ei kaikissa peleissäkään boostaa sinne asti riippuu pelistä.

Tottakai olen ajanut single core testit, kaikissa softissa missä se on mahdollista. Ei kai sitä muuten voi testata.

Tarkkailuun on käytetty Ryzen Masteria ja HWInfo64:sta.

Tottakai olen ajanut single core testit, kaikissa softissa missä se on mahdollista. Ei kai sitä muuten voi testata.

Tarkkailuun on käytetty Ryzen Masteria ja HWInfo64:sta.
Ihan mielenkiinnosta, millasia VID ja kellontaajuusarvoja se näyttää hwinfossa kun selailet vaikka näitä foorumeita? Laita vaikka joku screenshotti kyseisistä arvoista.

Ihan mielenkiinnosta, millasia VID ja kellontaajuusarvoja se näyttää hwinfossa kun selailet vaikka näitä foorumeita? Laita vaikka joku screenshotti kyseisistä arvoista.

Eka.png

Kokeilin tässä hieman eri muistiasetuksia samalla ja sain single core boostin nousemaan 4,175Ghz:iin. Kai tähän täytyy olla tyytyväinen. Ainoa mitä on muutettu on muistien nopeudet 3200Mhz -> 3400Mhz

Tämä siis Ryzen Balanced - virranhallintaprofiililla.

Eka.png

Kokeilin tässä hieman eri muistiasetuksia samalla ja sain single core boostin nousemaan 4,175Ghz:iin. Kai tähän täytyy olla tyytyväinen. Ainoa mitä on muutettu on muistien nopeudet 3200Mhz -> 3400Mhz

Tämä siis Ryzen Balanced - virranhallintaprofiililla.
Jotakin häikkää näyttäis olevan varmaan biossin puolella ku ei mennä koskaan 1,5V asti. Noiden arvojen perusteella mitä tossa screenshotissa on veikkaisin että 1,5V jännitteellä menis toi 4,2GHz raja rikki. Miltä näyttää mitatut jännitearvot ton hwinfon puolella?

Nyt on Noctua NH-D14 kiinni. Idlessä lämmöt 34-35 astetta. CB15 ajossa lämmöt käy 65 asteessa ja allcore kellot 3955 Mhz. Single core boostit on se luvattu 4200Mhz. Ilmeisesti tuo 65 astetta on aivan minimi lämmöt mitä jäähy kykynee jäähdyttämään koska tuulettimien ajaminen täysillä ei laskenut lämpöjä ollenkaan vaan vastaan tulee lämpöputkien lämmönsiirtokyky. Pitemmissä ajoissa tuo tuulettimen nopeus tietenkin auttaa pudottamaan lämpöä kun jäähdytin rivasto lämpeää tarpeeksi. BF V pelissä nykyisellä tuuletin profiililla lämmöt max 58 astetta. Allcore boostit 4100Mhz ja välillä pari corea boostaa sen 4200Mhz.

Onkos tulokset linjassa muiden 3600 omistajien kanssa vastaavalla jäähy ratkaisulla? Prossu ihan vakiona ja ei ole tarvetta kyllä kellotella.

EDIT: Ilmeisesti noi Afterburnerin CPU kellot on aivan puuta heinää. Ryzen masteri näyttää peleissä jotain aivan helvetisti pienempiä lukemia.

Viimeksi muokattu:
Nyt on Noctua NH-D14 kiinni. Idlessä lämmöt 34-35 astetta. CB15 ajossa lämmöt käy 65 asteessa ja allcore kellot 3955 Mhz. Single core boostit on se luvattu 4200Mhz. Ilmeisesti tuo 65 astetta on aivan minimi lämmöt mitä jäähy kykynee jäähdyttämään koska tuulettimien ajaminen täysillä ei laskenut lämpöjä ollenkaan vaan vastaan tulee lämpöputkien lämmönsiirtokyky. Pitemmissä ajoissa tuo tuulettimen nopeus tietenkin auttaa pudottamaan lämpöä kun jäähdytin rivasto lämpeää tarpeeksi. BF V pelissä nykyisellä tuuletin profiililla lämmöt max 58 astetta. Allcore boostit 4100Mhz ja välillä pari corea boostaa sen 4200Mhz.

Onkos tulokset linjassa muiden 3600 omistajien kanssa vastaavalla jäähy ratkaisulla? Prossu ihan vakiona ja ei ole tarvetta kyllä kellotella.

EDIT: Ilmeisesti noi Afterburnerin CPU kellot on aivan puuta heinää. Ryzen masteri näyttää peleissä jotain aivan helvetisti pienempiä lukemia.

Onhan noi ihan linjassa kun minulla on vastaavan jäähdytystehon antava Thermalrightin silver-arrow ib-e tuplatorni jäähy kahdella 140mm tuulettimella.
Mulla lämmöt nousee R15 testissä 68 asteeseen mutta mulla on PBO ja auto oc päällä. R15 testin aikana allcore boost mulla sen 4,1GHz mutta minulla single core boost vetää parhaimmalla ytimellä sen 4,4GHz.
Mitä saat siinä R15 ajossa tulokseksi? Mulla 1643cb.

Edit. Ja kellot katsoin hwinfo64 ohjelmalla

Onko täällä joku hakenut maksimeita noin 1.3 voltilla ?

Lähinnä nyt kiinnostaa rajoittaa tuo volttien suuri hyppely ja etsiä semmoiset kivat 24/7 asetukset.. Ryzen defaulteilla menee 1.31875V ja kaikki coret yli 4GHz.. Täytyy jättää stressitesti yöksi päälle, mutta jos tuohon neljän gigahertsin pintaan pääsisi pienemmillä volteilla, niin olisi hyvä. Ei ne viimeiset megahertsit , vaan semmoinen käyttökelpoinen optimi.

Lähinnä nyt kiinnostaa rajoittaa tuo volttien suuri hyppely ja etsiä semmoiset kivat 24/7 asetukset.. Ryzen defaulteilla menee 1.31875V ja kaikki coret yli 4GHz.. Täytyy jättää stressitesti yöksi päälle, mutta jos tuohon neljän gigahertsin pintaan pääsisi pienemmillä volteilla, niin olisi hyvä. Ei ne viimeiset megahertsit , vaan semmoinen käyttökelpoinen optimi.
Mulla taitaa olla 3700X:llä voltit 1.2V ja all-core -kellot 4.1GHz ja se on x265-pakkausvakaa 24/7. PBO nosteli voltteja todella paljon ylemmäs.

Mulla taitaa olla 3700X:llä voltit 1.2V ja all-core -kellot 4.1GHz ja se on x265-pakkausvakaa 24/7. PBO nosteli voltteja todella paljon ylemmäs.

Kiitos! Laitan testit pyörimään 1.25V ja 4.05GHz.

Ryzen Master vaan halusi oletuksena noin korkeat voltit ja niillä se on ajellut tämän päivän.

Onhan noi ihan linjassa kun minulla on vastaavan jäähdytystehon antava Thermalrightin silver-arrow ib-e tuplatorni jäähy kahdella 140mm tuulettimella.
Mulla lämmöt nousee R15 testissä 68 asteeseen mutta mulla on PBO ja auto oc päällä. R15 testin aikana allcore boost mulla sen 4,1GHz mutta minulla single core boost vetää parhaimmalla ytimellä sen 4,4GHz.
Mitä saat siinä R15 ajossa tulokseksi? Mulla 1643cb.

Edit. Ja kellot katsoin hwinfo64 ohjelmalla

1539 pojoa vakiona. Tuokin tulos tuntuu heittelevän aika paljon. Välillä ollut alle 1500 pojoa ja seuraavalla ajolla menee taas yli 1500. Kokeilin tuolla Ryzen masterilla auto oc ta mutta allcore boostiit ihan samat mitä vakionakin ja single corekin vain 4250. Mitä linee pitää säätää lisää että nostaa kellot samoihin mitä sulla.

Jotakin häikkää näyttäis olevan varmaan biossin puolella ku ei mennä koskaan 1,5V asti. Noiden arvojen perusteella mitä tossa screenshotissa on veikkaisin että 1,5V jännitteellä menis toi 4,2GHz raja rikki. Miltä näyttää mitatut jännitearvot ton hwinfon puolella?

Päivitin tänään ilmestyneen Beta-biosin ja nyt kaksi ydintä boostaa joskus äärimmäisen harvoin 4,2Ghz asti. Voltit ei nouse edelleenkään yli 1,475 missään tilanteessa.

Lämmöt idlenä n.35 ja 15 minuutin Prime95 (small ffft) ajon jälkeen 77,5 astetta. Lämoöihin olen suht tyytyväinen.

1539 pojoa vakiona. Tuokin tulos tuntuu heittelevän aika paljon. Välillä ollut alle 1500 pojoa ja seuraavalla ajolla menee taas yli 1500. Kokeilin tuolla Ryzen masterilla auto oc ta mutta allcore boostiit ihan samat mitä vakionakin ja single corekin vain 4250. Mitä linee pitää säätää lisää että nostaa kellot samoihin mitä sulla.
Bioksesta se pbo(performance boost overdrive) päälle ja myös se auto oc(mun emossa on valinnat +50,+10,+150+200). Löytyy ainakin amd cbs valikosta mutta voi löytyä myös emon oc valikosta, riippuen emosta

Katselin nyt tämän viimeisimmänkin uefi-biosin ja kyllästyin odottelemaan AMD:n hyvin buustaavaa (lähelle sitä luvattua 4.6GHz) buustia ja päätin vetää manuaalisesti ne sitten. Ensin katsoin 1.35V ja mihin päästään:
4.325GHz_Cinebench.PNG

Sitten laitoin tuon 1.306V ja päädyin mahdollisesti 24/7 asetuksiin. Eli 4.3GHz, ainakin enempi tulee pisteitä kuin normaalisti ja tuo 0.8.0 version Zen Statesista antaa valita kuitenkin käytänkö tuota aina vai esim. vain enempi tehoa tarvitessa (ei siis normi netin selaaminen / videot tms):
1.306V_4.3GHz_Cinebench.PNG

Mistähän johtuu kun olen laittanut biossista 1,225v ja 4GHz niin Ryzen Master ja HWiNFO64 näyttävät 1,10v?

Mistähän johtuu kun olen laittanut biossista 1,225v ja 4GHz niin Ryzen Master ja HWiNFO64 näyttävät 1,10v?

Veikkaan, että se on VID joka näyttää 1.10v. Core voltage SVI2 näyttänee sen, mitä BIOSissa asetit. Syytä tähän en tiedä, mutta näin on ollut itselläkin aina kun jännite on kiinteäksi asetettu.

Päivitin tänään ilmestyneen Beta-biosin ja nyt kaksi ydintä boostaa joskus äärimmäisen harvoin 4,2Ghz asti. Voltit ei nouse edelleenkään yli 1,475 missään tilanteessa.

Lämmöt idlenä n.35 ja 15 minuutin Prime95 (small ffft) ajon jälkeen 77,5 astetta. Lämoöihin olen suht tyytyväinen.

Kyllähän pikkuasiat monesti harmittaa jos tulee "kusetettu olo", vaan kannattaa oikeasti miettiä asiaa vähän laatikon ulkopuolelta.

A) Huomaatteko oikeasti pojan pelikoneessa yhtään mitään eroa jos kellot on minimaalisen vähän vähemmän
B) Kannattaako noin mitättömän asian takia harmitella ja vittuuntua?

Eikös se ole pääasia että kone toimii siinä käytössä mihin se on hommattu, eikä se että onko joku megahertsi ihan täysin kohdillaan kun/jos sitä ei oikeasti pysty missään edes huomaamaan?

Toi on vähän kuin harmittelisi että ferrari kulkee vain 290km/h eikä 300km/h, ei sillä ole oikeasti kellekään normaalikäyttäjälle mitään merkitystä.

En yritä pottuilla, vaan lähinnä vihjata että ehkä tollaseen asiaan ei kannata kauheana enempää uhrata aikaa kun tuskinpa tuosta mitään vaikutusta on. Suurempi vaivahan se olisi kone vaihtaa kokonaan :D

Veikkaan, että se on VID joka näyttää 1.10v. Core voltage SVI2 näyttänee sen, mitä BIOSissa asetit. Syytä tähän en tiedä, mutta näin on ollut itselläkin aina kun jännite on kiinteäksi asetettu.
Joo tuo se taitaa olla tutkimusten perusteella.

zp3qfCy.png

16gmUpZ.jpg

9L4H59e.jpg

Kyllähän pikkuasiat monesti harmittaa jos tulee "kusetettu olo", vaan kannattaa oikeasti miettiä asiaa vähän laatikon ulkopuolelta.

A) Huomaatteko oikeasti pojan pelikoneessa yhtään mitään eroa jos kellot on minimaalisen vähän vähemmän
B) Kannattaako noin mitättömän asian takia harmitella ja vittuuntua?

Eikös se ole pääasia että kone toimii siinä käytössä mihin se on hommattu, eikä se että onko joku megahertsi ihan täysin kohdillaan kun/jos sitä ei oikeasti pysty missään edes huomaamaan?

Toi on vähän kuin harmittelisi että ferrari kulkee vain 290km/h eikä 300km/h, ei sillä ole oikeasti kellekään normaalikäyttäjälle mitään merkitystä.

En yritä pottuilla, vaan lähinnä vihjata että ehkä tollaseen asiaan ei kannata kauheana enempää uhrata aikaa kun tuskinpa tuosta mitään vaikutusta on. Suurempi vaivahan se olisi kone vaihtaa kokonaan :D

Eihän sillä oikeasti olekaan käytännön merkitystä. Tosin jos ostaisin Ferrarin ja se ei kulkisikaan luvattua nopeutta, niin kauppaan se lähtisi takaisin... Suorituskyvyn osalta olisi riittänyt huomattavasti tehottomampi konekin.

Noh, ensi vuonna kun vanhemman pojan konetta päivitetään, niin tietääpähän varautua.

On kyllä melko tuuheat noi vakiojänöt. 3600X:llä vakiona esim. CB15 allcore 4.1GHz, jänöt siellä maksimissa 1.325V~ ja lämmöt 71-72 astetta Noctua NH-U12A:lla. Hieman häiritsevän kovaa tuulettimet pauhaa.

Manuaalisesti meni heittämällä 1.2V 4.1GHz, lämmöt 62 astetta ja prossujäähyn tuulettimet melko hiljaiset <1100RPM (vain 300RPM enempi kuin säätämäni idle kierrosnopeus). Pitää vielä testata vakaus/voisiko pudottaa jänöjä vielä enempi

Taidampa tyytyä tähän manuaalikellokseen kun 100% rasituksessa niin paljon hiljaisempi

On kyllä melko tuuheat noi vakiojänöt. 3600X:llä vakiona esim. CB15 allcore 4.1GHz, jänöt siellä maksimissa 1.325V~ ja lämmöt 71-72 astetta Noctua NH-U12A:lla. Hieman häiritsevän kovaa tuulettimet pauhaa.

Manuaalisesti meni heittämällä 1.2V 4.1GHz, lämmöt 62 astetta ja prossujäähyn tuulettimet melko hiljaiset <1100RPM (vain 300RPM enempi kuin säätämäni idle kierrosnopeus). Pitää vielä testata vakaus/voisiko pudottaa jänöjä vielä enempi

Taidampa tyytyä tähän manuaalikellokseen kun 100% rasituksessa niin paljon hiljaisempi

Jos jotain, niin ehkä kuitenkin kannattaa vähän performance testiä.

Ryzen 3k käsittääkseni aika helposti clockstrechaa...

Jos jotain, niin ehkä kuitenkin kannattaa vähän performance testiä.

Ryzen 3k käsittääkseni aika helposti clockstrechaa...
Ei clock stretchable ollenkaan jos kellot on asetettu käsin, vaan se kaatuu jos jännitteet ei oo tarpeaksi korkeat. Kellovenytystä tapahtuu vain kun boost algoritmi havaitsee että jännitettä ja kelloja voisi nostaa, mutta boostaava ydin mittaa alemman jännitteen kun mitä on pyytänyt (esim. offsetin tai kämäsen VRM:n takia).

Statistiikka

Viestiketjuista
267 171
Jäsenet
75 997
Uusin jäsen
Nicegpu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom