AMD 3. sukupolven Ryzen kellotukset ja kokemukset (Matisse/Zen2)

Eikö fast buutti saattanu aiheuttaa esim wattmanin käynnistymisen asetukset nollattuna?

Mulla pelas yhen illan x570-p 3700x flare x 3200 cl14 docp profiililla, jonka jälkeen oli huomattavan epävakaa, vaikka memtest sanoi ok. Dram calculator for ryzen mukaiset ajotukset 3200 cl14, ja jännitteen nosto 1,35-1,38v jälkeen ei mitään ongelmia ole ollut.

Joku mainitsi aiemmin, että aiempi gen todellinen jännite olisi +-0,025v, kokeilin sitte nostaa omaani ja hyvin pelittää. Näkeekö millään mitä sinne oikeasti menee jännitettä?

Hmm pitää varmaan vielä kokeilla tosiaan laittaa ihan kaikki asetukset sen calculaattorin mukaa ja nostaa niitä voltteja vähän. Tosin kyllä se pelaa 3200 cl 14 mutta aiheuttaa sen että kone ei käynnisty oikein että jostain syystä muka epävakaa vaikka se ei windossissa sitä ole. Meni koko perjatai yö ku en saanut pelaamaan nii alko jo melko tatti kasvamaan otsaan.
 
Aika kova ero Scythe Mugen 5 rev.b ja Noctua D15 AM4 jäähdyttimien välillä. Noctualla boostaa hiukan korkeammalle ja 3900X käy noin 10C viileämpänä
 
Aika kova ero Scythe Mugen 5 rev.b ja Noctua D15 AM4 jäähdyttimien välillä. Noctualla boostaa hiukan korkeammalle ja 3900X käy noin 10C viileämpänä
3900X joo lämpiää kovin, mulla oli aiemmin 3700X ja sillä NH-D15 vs 30e Freezer 33, niin eroa oli vain pari astetta jopa PBO päällä.
 
Laitetaan tykkäyksiä ihan vaan darkmodella isolla näytöllä silmille hyökkäävästä upotuksesta ja resoluutiosta :dead: Mutta ihan asiaan poiketen todettakkoon tälläinen käyttäjäkokemus että ABB biosilla riitti 1.1v soc 3600cl14 kireille. ABBA biosilla en saanut vanhoja ABB kireitä säätämälläkään vakaiksi, saati sitten edes boottaamaan. Nostamalla socin 1.125v sai muistit vakaaksi myös ABBA:lla tämä tosin vaati myös vddg ja procodt nostoa (hieman löysemillä cl14 ajoituksilla), mutta kokeilin jälkeenpäin memtest vakauden löydyttyä tiputtaa socin takaisin 1.1v ja 10m jälkeen antoi erroria. Edelliset kireämmät ABB asetukset kumminkin oli vakaat 1.1v socilla ja uudet löysemmät taas ei :cigar2:

Pistimpä kuvan editissä pieneksi, olikin aika isot alkuperäiskuvat siinä hardwareluxxin artikkelissa. Se oli kyllä hyvä luettava, oli muisteja eri kellotaajuuksilla, niiden asetukset viilattuna, sekä xmp profiilina ja viilatut asetukset kerrottuna artikkelissa. Ynnä b-die, hynix, micron piirit dual rankilla ja tavallisina. Sekä tuo asyncroninen muisti/fabric testiosio tuon soc volttien testailun lisäksi.

Ihan eri tason testausta kuin joku techpowerup (testasi käytännössä eri taajuuksia xmp profiililla) ja joku saitti testasi samoilla primääriasetuksilla vain kellotaajutta nostamalla.
 
Tuli raudanhimon pauloissa vaihdettua 1600->3600 ja pikaisella testailulla vaikuttaisi ettei ainakaan mitään boosting ongelmia ole. MSI:n bios antaa laittaa auto oc maksimissaan +500mhz joten pitihän tuo koittaa, pbo latasin mobo limitit (1000W, 95A ja 140A). Ajon aikana näytti pari ydintä boostailevan hetkittäin 4.425Ghz ja loput 4.375Ghz, R20 antoi single corelle 507 ja tällöin kellot kokoajan 4.4-4.425Ghz eli ilmeisesti ihan hyvin. 4.3Ghz näyttäisi myös kulkevan heittämällä 1.337v jänöillä (matalempia en ehtinyt testata) mutta eipä tuosta omassa käytössä juurikaan iloa ole niin pysyköön auto oc vaan käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllästyin odottamaan Ryzen 3900X:ää, joten laitoin 3700X:n tilaukseen. Emolevynä Asus Prime B350M-A. Koitin saada Windowsin asennettua, mutta tuli aika hämäriä virheilmoituksia ja blue screeniä jatkuvasti. Kokeilin jopa vanhempaa BIOS-versiota, mutta aina sama homma. Windowsin asennus kaatui melkein heti.

Nollasin BIOS:n ja vaihdoin muistit 2133 MHz tilaan (ainut asetus mitä muutin), niin kaikki ongelmat katosivat ja sain Windowsin asennettua.

Eli jos jollakin muilla on ongelmia saada järjestelmää vakaaksi, niin muistien kellotaajuuksia kannattaa koettaa laskea reippaasti. Lähinnä tällä saa ainakin haarukoitua ongelman laatua, kun aluksi oli todella vaikea tietää mistä kaatuilu voi johtua.

Näköjään tämä emo ei ole neljällä muistikammalla vakaa, vaikka 1700X toimi moitteetta. Pitää viikonloppuna koettaa saako noihin muisteihin eloa...
 
Varmaan jotain bugeja näissä uusissa bioseissa, jotka on julkaistu vanhoille emoille. Muistit lähtevät toimimaan speksatulla nopeudella ja ajoituksilla, kun manuaalisesti asetin FCLK asetuksen arvoon 1700 ja muistien kellotaajuus arvossa Auto.

Jos FCLK on asetuksessa Auto, niin käytännössä Windows kaatuu heti jos hiirtä liikuttaa. Pitää upata jossain vaiheessa noita kuvia virheilmoituksista. Olivat aika outoja ilmoituksia...

Eli lopulta 1.0.0.3 ABBA toimii Asus Prime B350M-A emolla, kun manuaalisesti asettaa FCLK asetuksen, eikä käytä Auto asetusta. Muita asetuksia ei tarvinnut omassa tapauksessa muuttaa. Nyt pitäis sit selvittää mikä olis järkevä FCLK asetus, tai vaikuttaako tuon nostaminen paljoa suorituskykyyn.
 
Eli lopulta 1.0.0.3 ABBA toimii Asus Prime B350M-A emolla, kun manuaalisesti asettaa FCLK asetuksen, eikä käytä Auto asetusta. Muita asetuksia ei tarvinnut omassa tapauksessa muuttaa. Nyt pitäis sit selvittää mikä olis järkevä FCLK asetus, tai vaikuttaako tuon nostaminen paljoa suorituskykyyn.

1900fclk / 3800mhz muistit 1:1 on suorituskyvyn kannalta parhain, ellei satu olemaan jotain jumalkiveä mikä kulkee 1933mhz
 
Olen huomannut saman näiden Ryskien päivityksen jälkeen. Muistit kannattaa pitää siellä matalalla, ennenkuin kaikki muut on saatu toimimaan. Sama oli 2700X:n ja on 3800X:n kanssa. Käsisäätö vaatii aikaa ja hermoja. Sinisiä/mustia ruutuja tulee harvemmin mutta, bios nollaus kannattaa opetella. Nyt 3800X boostaa kaikilla coreilla 4,5-4,55GHz, ei tietenkään yhtäaikaa, mutta mukana myös ne ex heikommat. G-Skillin Trident 3200CL15 ei kulje sen paremmin 3600CL16 asetuksilla. Keski-ikäinen tyytyy toistaiseksi näihin.
 
[QUOTE="Sepek, post: 5918369, member: 3237"Sinisiä/mustia ruutuja tulee harvemmin mutta, bios nollaus kannattaa opetella. [/QUOTE]
Ennen ei tarvinut biosia nollata lähes ikinä, mutta nyt jokainen virheellinen säätö vaatii nollauksen, jos ei postaa. Tuo määritelmä oli siis Intelin kanssa, emolevyinä Gigabyte ja Asus ja ajallisesti noin 15 vuotta erilaisien settien kanssa, mutta onko MSI poikkeus?
 
Sinisiä/mustia ruutuja tulee harvemmin mutta, bios nollaus kannattaa opetella.
Ennen ei tarvinut biosia nollata lähes ikinä, mutta nyt jokainen virheellinen säätö vaatii nollauksen, jos ei postaa. Tuo määritelmä oli siis Intelin kanssa, emolevyinä Gigabyte ja Asus ja ajallisesti noin 15 vuotta erilaisien settien kanssa, mutta onko MSI poikkeus?
Intel on mennyt viimeiset 10v "samalla setillä" ja ovat muutenkin 10 kertaa isompi firma kuin AMD. AMD on nyt 3v sisällä tuonut markkinoille täysin uuden arkkitehtuurin ja nyt vielä chiplet kamaa kuluttajaprossuihinkin. Laadunvarmistus ja yhteistyö emolevyvalmistajien kanssa varmasti vois olla parempaa myös. Pääasiassa viat vaikuttavat koskevan emolevyjen asetuksia ja muistitukea...

Ryzen 1000-sarjan kanssa itsellä kävi hyvä mäihä, kun ostin juuri sellaisen setin minkä piti speksien mukaan toimia ja sehän toimi. Nyt 3000-sarjan kanssa piti 3-4 tuntia säätää, että sai toimimaan (sis. Windows 10 asennuksen & päivittämisen). Vähän kauhistutti alun bluescreenit, mutta onneksi kokeilin melkein ensimmäisenä säätää muistien kelloja pienemmälle ja syy löytyi nopeasti. Vituttais kyl jos joutuis uutta konetta päivätolkulla säätämään käyttökuntoon.
 
Näköjään aika paljon tuurista kiinni kuinka paljon hyötyä saa käsin kellotteluista. Oma varmaankin huonointa roskaluokkaa oleva 3600 kulkee nyt 3x 4175 ja 3x 4100MHz 1,375V:lla(vakiona all-core cb20 ajellessa näyttää 1,365V). Tulee se 25-100MHz turpaan 1-core boostkelloissa vakioon nähden, mutta all-core on 150-225MHz nopeampi. Tuo ccx-kohtainen kellottelu vaikuttaa ihan fiksulta vedolta ja Ryzen masterin kanssa säätäessä ei tarvitse cmos-tyhjennyksen kanssa pelleillä.
 
Ei MSI/ASUS ole poikkeus. Eihän näitä nyt tarvitse juurikaan nollata, oikeastaan ei koskaan. Mutta jos tulee se järkytys. Prossut toimii hyvin, mutta muistit tuottaa tuskaa. Tai, että niistä ei saa enempää irti.
 
Nollausnappula käden ulottuvilla ja profiilista palautuu asetukset. Eihän siinä mene minuuttiakaan.
 
Kyllä minulla menee ja helposti. Mikään ei ole itsestään selvää.
 
Nollausnappula käden ulottuvilla ja profiilista palautuu asetukset. Eihän siinä mene minuuttiakaan.
Ota aikaa, jos pitää avata kotelon kylki ja laittaa meisseli pinnien väliin! Ennen ei tarvinnut tehdä mitään, kun toimivat asetukset tuli heti tai korkeintaan powerin katkaisijaa kääntämällä. Jos tuo homma toimi jo Northwoodin kanssa niin on aikamoinen taantuma menossa!
 
Nollaus nappula on koneen päällä ja emossa, oli myös Xeon 1231v3 kanssa. Kaikki toimii aina hyvin, kun mihinkään ei koske. Mutta jos sen +1% ja yli hyödyn haluaa, niin jotain pitää tehdä. Ryzen Masterin ja Wattmanin jätän välistä.
 
Nollaus nappula on koneen päällä ja emossa, oli myös Xeon 1231v3 kanssa. Kaikki toimii aina hyvin, kun mihinkään ei koske. Mutta jos sen +1% ja yli hyödyn haluaa, niin jotain pitää tehdä. Ryzen Masterin ja Wattmanin jätän välistä.
Nyt oli kyse tilanteista, kun kone ei postaa, mutta biosia ei tarvinut nollata käytännössä ikinä, vaikka mitä säätöjä haki.
 
Nyt oli kyse tilanteista, kun kone ei postaa, mutta biosia ei tarvinut nollata käytännössä ikinä, vaikka mitä säätöjä haki.

Muistien kellotus tekee jumit (omalla kohdalla). Olisi tietty hyvä jos bios hoksaisi että näin kävi. Mutta melko harvoin noihin enää puuttuu käyttöön oton jälkeen.

Intel-alustalla takavuosina jätin itse muistit suosiolla kellottamatta. ( Ekaa kertaa oli Sandy. )

Vaikutus oli joko pieni tai sitä ei osattu mitata. Sub timingseistä ei ollut mitään työkaluja , hyvä jos biosissa edes näkyi. 30 fps vauhdissa ei huolestuttu joka tökkäisystä.
 
(3700x / x370 Prime Pro)
Onkos muille käynyt tätä, joka nyt itsellä päällä:
Käynnistin normaalisti koneen windowsiin.
Kone tuntuu hyvin jähmeältä. Käynnistän CPU-Z:n ja windowsin oman Task Managerin, ja prossun nopeus on ja pysyy 552MHz...
Nyt boottaan...
EDIT:
Bootin jälkeen toimii normaalisti.
 
Joskus on jäänyt tuolla tavalla hitaalle sleepistä palatessa. Ei ole enää pariin kuukauteen ilmennyt. Arvelen, että johtui muistikellotuksista tai silloisesta biosista. (3700x ja msi x570 gaming edge)
 
Tuli hommattua Mugen 5 CM212 Evon tilalle, sillä ajatuksella, että saisi viilattua muutaman asteen lämpötiloja alemmaksi 3700x kanssa. Kuinka kävikään, siitä seuraavassa...

Ensialkuun tärkeimmät muuttujat, eli kummallakin jäähyllä samat MX4:set ja sama Noctuan tuuletin. PBO pois päältä ja samat muistiajoitukset, AUTO-OC.

Sitten tuloksiin: AIDA vakaustesti, samat lämmöt (78-88). Windows desktop, samat lämmöt (34-47). Handbrake h.264, samat lämmöt (74-75).

Kuten arvata saattaa, ihmetys oli ilmeinen. No, uudet pastet ja uudet testit. Ei eroa. Eri levitysmetodi ja tarkistus miten paste leviää, ei eroja levitysmetodien välillä, tahna leviää suht tasaisesti sama miten sen levittää (piste, risti/ristipiste, levitys, jne). Eikä myöskään eri tahna tuonut eri tulosta, Mugenin mukana tullut tahna antoi ihan samat tulokset.

Seuraavaksi kotelon ollessa auki kokeilemaan lämpiääkö jäähy... no ei lämpene. Siinä vaiheessa tuli sellainen i5 3570k fiilis, kun omassa yksilössä IHS oli ilmeisesti enempi vähempi valmiiksi irti, eikä lämpö välittynyt jäähylle oikeastaan ollenkaan. Mutta näissähän IHS on juotettu... Otin vielä varmemmaksi vakuudeksi tuulettimen irti samalla kun kone oli AIDA testiajossa. Jonkin ajan kuluttua jäähy alkoi lämmetä jonkin verran, mutta ilmoitetuissa lämmöissä ei tapahtunut suurempaa muutosta. Eikä jäähy ollut lähellekään niin kuuma, kun mitä olisi saattanut kuvitella.

Mitä netti osasi kertoa, samaa on tapahtunut muillakin, että ilmoitettu lämpö ja todellisuus ovat todella kaukana toisistaan. Liekö se sitten joku BIOS ongelma, vai mikä. Katsoa parantaako seuraava AGESA tilannetta jotenkin, että mikäli se on jokin yhteensopivuusongelma vanhoilla laudoilla... että tällaista.
 
3600 on idlenä aina vähintään 3,6GHz, Ryzen balanced ja vähimmäistila on 5%:a. Miksi tuo ei laske taajuutta?
 
Tuli hommattua Mugen 5 CM212 Evon tilalle, sillä ajatuksella, että saisi viilattua muutaman asteen lämpötiloja alemmaksi 3700x kanssa. Kuinka kävikään, siitä seuraavassa...

Ensialkuun tärkeimmät muuttujat, eli kummallakin jäähyllä samat MX4:set ja sama Noctuan tuuletin. PBO pois päältä ja samat muistiajoitukset, AUTO-OC.

Sitten tuloksiin: AIDA vakaustesti, samat lämmöt (78-88). Windows desktop, samat lämmöt (34-47). Handbrake h.264, samat lämmöt (74-75).

Kuten arvata saattaa, ihmetys oli ilmeinen. No, uudet pastet ja uudet testit. Ei eroa. Eri levitysmetodi ja tarkistus miten paste leviää, ei eroja levitysmetodien välillä, tahna leviää suht tasaisesti sama miten sen levittää (piste, risti/ristipiste, levitys, jne). Eikä myöskään eri tahna tuonut eri tulosta, Mugenin mukana tullut tahna antoi ihan samat tulokset.

Seuraavaksi kotelon ollessa auki kokeilemaan lämpiääkö jäähy... no ei lämpene. Siinä vaiheessa tuli sellainen i5 3570k fiilis, kun omassa yksilössä IHS oli ilmeisesti enempi vähempi valmiiksi irti, eikä lämpö välittynyt jäähylle oikeastaan ollenkaan. Mutta näissähän IHS on juotettu... Otin vielä varmemmaksi vakuudeksi tuulettimen irti samalla kun kone oli AIDA testiajossa. Jonkin ajan kuluttua jäähy alkoi lämmetä jonkin verran, mutta ilmoitetuissa lämmöissä ei tapahtunut suurempaa muutosta. Eikä jäähy ollut lähellekään niin kuuma, kun mitä olisi saattanut kuvitella.

Mitä netti osasi kertoa, samaa on tapahtunut muillakin, että ilmoitettu lämpö ja todellisuus ovat todella kaukana toisistaan. Liekö se sitten joku BIOS ongelma, vai mikä. Katsoa parantaako seuraava AGESA tilannetta jotenkin, että mikäli se on jokin yhteensopivuusongelma vanhoilla laudoilla... että tällaista.
Siis eihän toi 3700X kuluta pahimmillaankaan kuin n. 100W tehoa. Itsellä jäähynä Thermalright True Spirit 120mm, jonka tuulettimen kierrokset laitettu minimille tuuletinohjainmella. Lämmöt rasituksessa n. 73 astetta (Ryzen 1700X taisi olla 68 astetta).

Yksittäisiä ytimiä kuormitettaessa ydin kuluttaa alle 15W tehoa ja tämän pystyy mikä tahansa prosessorijäähy jäähdyttämään ilman ongelmia. Ongelmana on vaan se, että tuo 15W tehonkulutus kohdistuu hyvin pienelle alueelle prosessorissa, johtuen 7nm prosessista. Mieti jos yksi ydin olisi neulansilmän kokoinen ja se kuluttaisi vaikka tuon saman 15W tehon, niin ytimen lämpö voisi nousta tuhanteen asteeseen ja se olisi iso ongelma. Lopulta lämpö kuitenkin johtuisi ympäröivään aineeseen, eikä ympäröivän aineen lämpötila lopulta nousisi paljoakaan.
 
Näyttääkö tuo HWiNFO oikein x570 virransyötön lämmöt? Heti koneen käynnistyksen jälkeen kun katsoo idle lämmöt niin Temp2 on 84C ja Temp5 88C. Sitten kun lyö täyden avx-rasituksen päälle niin lämmöt tippuvat 80C tuntumaan.

edit. piti laittaa emolevy viestiketjuun.
 
Asuksen emossa en saanu muisteja toimimaan yli 3000 mhz vaikka mitä tein nii luovutin. Tosin sain kulkemaan 3000mhz 1500 fckl ja latenssit 12 11 11 11 ja oliko 28. Olis ollu vaan mukava saada yli 3000 mhz.
 
Muisteista puheenollen, eilen yritin saada Kingston Fury Black V2 menemään 3400 mutta ei millään jännitteellä eikä löysemmillä ajastuksilla. 3333 menee 1,25v. Jännä että noin tiukka seinä tuli vastaan.
 
Olen pienessä krapulassa, mutta mistä löytyy Peak Core Voltage BIOS:issa?

Haluaisin ehkä säätää myös EDC/TDC.

Olen nyt tehnyt näitä säätöjä Ryzen Masterissa..
 
Mikä on prosessorin niinsanottu oikea lämpötila HWiNFO:ssa? Onko se tuo CPU CCD1 (Tdie)? Edellisessä Intel prosessorissa oli vain "CPU", mutta tämä 3700X näyttää kolmea eri lämpötilaa.
 
Mikä on prosessorin niinsanottu oikea lämpötila HWiNFO:ssa? Onko se tuo CPU CCD1 (Tdie)? Edellisessä Intel prosessorissa oli vain "CPU", mutta tämä 3700X näyttää kolmea eri lämpötilaa.

CPU (Tctl/Tdie) on oikea lämpötila. CCD on osa prosessoria. CCD1/2+IOD on prosessori.
 
3600 koneessa kiinni ja 3800X pöydällä paketissa. Vertailin noita pakettien tietoja. Muuten aika samat, mutta 3800X on logo NVM Express. Koneessa on Adatan M.2 kovo kiinni. En ole saanut aivan luvattuja nopeuksia siitä irti ja onko prosessorilla merkitystä NVME kovon maximi suorituskyvyssä?
 
3600 koneessa kiinni ja 3800X pöydällä paketissa. Vertailin noita pakettien tietoja. Muuten aika samat, mutta 3800X on logo NVM Express. Koneessa on Adatan M.2 kovo kiinni. En ole saanut aivan luvattuja nopeuksia siitä irti ja onko prosessorilla merkitystä NVME kovon maximi suorituskyvyssä?

Tuskin mitään merkityksellistä.

Luvatut nopeudet saat paremmin kun vaihdat "väärän" ohjelman "oikeaan", sellaiseen joka antaa suurempia lukemia.
 
Mitä porukalla on kulkuja 3600 non x:llä ? Ite porskuttannut 1.35v 4.3ghz vois olla kulkuja enemmänkin mutta ei oo raaskinnut näin pienellä jäähyllä voltteja nostella.
 
Heh, itse olen yrittänyt hakea netistä ryzeneille kellotusoppaita mutta en vieläkään tiedä miten tuota oikeaoppisesti kellotetaan. Nostetaanko jännitettä offsetilla vai manuaalisesti, jos syötän kertoimen biossiin niin tarkoittaako se että kaikille ytimille käytetään sitä kerrointa vai miten? Viimeksi kellotellut i7-860 prossua väylällä. :D
 
En minä ainakaan biossista ole saanut mitään vakaaksi. En tajua miten ne voltit siellä toimii. Ryzen masterilla 4125Mhz tuntuu olevan maksimi vakaa.. Täytyy olla käyttäjässä vika. Jotenkin paljon hankalampaa kun Ryzen 1600:lla.
 
Ite laitoin biossista 4.325ghz ja voltteja 1.35v ja llc:n high antaa 1.345 - 1.375v. mitä lueskellut niin näissä on aika suuret yksilölliset erot miten kulkevat
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom