- Liittynyt
- 18.09.2019
- Viestejä
- 207
Ei kerro rami jännitettä, tai sitte olen sokea.Hwinfo taitaa tarjota luotettavimman softalukeman.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei kerro rami jännitettä, tai sitte olen sokea.Hwinfo taitaa tarjota luotettavimman softalukeman.
Eikö fast buutti saattanu aiheuttaa esim wattmanin käynnistymisen asetukset nollattuna?
Mulla pelas yhen illan x570-p 3700x flare x 3200 cl14 docp profiililla, jonka jälkeen oli huomattavan epävakaa, vaikka memtest sanoi ok. Dram calculator for ryzen mukaiset ajotukset 3200 cl14, ja jännitteen nosto 1,35-1,38v jälkeen ei mitään ongelmia ole ollut.
Joku mainitsi aiemmin, että aiempi gen todellinen jännite olisi +-0,025v, kokeilin sitte nostaa omaani ja hyvin pelittää. Näkeekö millään mitä sinne oikeasti menee jännitettä?
Ei kerro rami jännitettä, tai sitte olen sokea.
Pitää olla uusin hw nii se alkaa näyttämään kaikki mitä pitää.Kyllä se kertoo jos sille on tuki. Näkyy muistien jännite sekä lämpötila.
Millainen muu setti? Emo, kotelo (ja sen tuuletus) jne.?Aika kova ero Scythe Mugen 5 rev.b ja Noctua D15 AM4 jäähdyttimien välillä. Noctualla boostaa hiukan korkeammalle ja 3900X käy noin 10C viileämpänä
Factal Design Define R5 vakiotuulettimilla, ASUS Strix X570-E gaming, 32 gigaa 3600 CL17 muistia, 3900X, 500 + 1000 gigaa M.2 SSD (Samsung). Toimii oikein mukavastiMillainen muu setti? Emo, kotelo (ja sen tuuletus) jne.?
3900X joo lämpiää kovin, mulla oli aiemmin 3700X ja sillä NH-D15 vs 30e Freezer 33, niin eroa oli vain pari astetta jopa PBO päällä.Aika kova ero Scythe Mugen 5 rev.b ja Noctua D15 AM4 jäähdyttimien välillä. Noctualla boostaa hiukan korkeammalle ja 3900X käy noin 10C viileämpänä
Laitetaan tykkäyksiä ihan vaan darkmodella isolla näytöllä silmille hyökkäävästä upotuksesta ja resoluutiosta Mutta ihan asiaan poiketen todettakkoon tälläinen käyttäjäkokemus että ABB biosilla riitti 1.1v soc 3600cl14 kireille. ABBA biosilla en saanut vanhoja ABB kireitä säätämälläkään vakaiksi, saati sitten edes boottaamaan. Nostamalla socin 1.125v sai muistit vakaaksi myös ABBA:lla tämä tosin vaati myös vddg ja procodt nostoa (hieman löysemillä cl14 ajoituksilla), mutta kokeilin jälkeenpäin memtest vakauden löydyttyä tiputtaa socin takaisin 1.1v ja 10m jälkeen antoi erroria. Edelliset kireämmät ABB asetukset kumminkin oli vakaat 1.1v socilla ja uudet löysemmät taas ei
Eli lopulta 1.0.0.3 ABBA toimii Asus Prime B350M-A emolla, kun manuaalisesti asettaa FCLK asetuksen, eikä käytä Auto asetusta. Muita asetuksia ei tarvinnut omassa tapauksessa muuttaa. Nyt pitäis sit selvittää mikä olis järkevä FCLK asetus, tai vaikuttaako tuon nostaminen paljoa suorituskykyyn.
Intel on mennyt viimeiset 10v "samalla setillä" ja ovat muutenkin 10 kertaa isompi firma kuin AMD. AMD on nyt 3v sisällä tuonut markkinoille täysin uuden arkkitehtuurin ja nyt vielä chiplet kamaa kuluttajaprossuihinkin. Laadunvarmistus ja yhteistyö emolevyvalmistajien kanssa varmasti vois olla parempaa myös. Pääasiassa viat vaikuttavat koskevan emolevyjen asetuksia ja muistitukea...Ennen ei tarvinut biosia nollata lähes ikinä, mutta nyt jokainen virheellinen säätö vaatii nollauksen, jos ei postaa. Tuo määritelmä oli siis Intelin kanssa, emolevyinä Gigabyte ja Asus ja ajallisesti noin 15 vuotta erilaisien settien kanssa, mutta onko MSI poikkeus?Sinisiä/mustia ruutuja tulee harvemmin mutta, bios nollaus kannattaa opetella.
Jos oikein innostuu ropaamaan niin kytkee kotelon reset-nappulan cmos-reset pinneihin kiinni. Onnistuu biosin nollaus nopeasti.Kyllä minulla menee ja helposti. Mikään ei ole itsestään selvää.
Ota aikaa, jos pitää avata kotelon kylki ja laittaa meisseli pinnien väliin! Ennen ei tarvinnut tehdä mitään, kun toimivat asetukset tuli heti tai korkeintaan powerin katkaisijaa kääntämällä. Jos tuo homma toimi jo Northwoodin kanssa niin on aikamoinen taantuma menossa!Nollausnappula käden ulottuvilla ja profiilista palautuu asetukset. Eihän siinä mene minuuttiakaan.
Nyt oli kyse tilanteista, kun kone ei postaa, mutta biosia ei tarvinut nollata käytännössä ikinä, vaikka mitä säätöjä haki.Nollaus nappula on koneen päällä ja emossa, oli myös Xeon 1231v3 kanssa. Kaikki toimii aina hyvin, kun mihinkään ei koske. Mutta jos sen +1% ja yli hyödyn haluaa, niin jotain pitää tehdä. Ryzen Masterin ja Wattmanin jätän välistä.
Nyt oli kyse tilanteista, kun kone ei postaa, mutta biosia ei tarvinut nollata käytännössä ikinä, vaikka mitä säätöjä haki.
Mitäs Ryzen master näyttää?3600 on idlenä aina vähintään 3,6GHz, Ryzen balanced ja vähimmäistila on 5%:a. Miksi tuo ei laske taajuutta?
Biosista cool n quiet enabled? Muistaakseni vaikuttaa3600 on idlenä aina vähintään 3,6GHz, Ryzen balanced ja vähimmäistila on 5%:a. Miksi tuo ei laske taajuutta?
Siis eihän toi 3700X kuluta pahimmillaankaan kuin n. 100W tehoa. Itsellä jäähynä Thermalright True Spirit 120mm, jonka tuulettimen kierrokset laitettu minimille tuuletinohjainmella. Lämmöt rasituksessa n. 73 astetta (Ryzen 1700X taisi olla 68 astetta).Tuli hommattua Mugen 5 CM212 Evon tilalle, sillä ajatuksella, että saisi viilattua muutaman asteen lämpötiloja alemmaksi 3700x kanssa. Kuinka kävikään, siitä seuraavassa...
Ensialkuun tärkeimmät muuttujat, eli kummallakin jäähyllä samat MX4:set ja sama Noctuan tuuletin. PBO pois päältä ja samat muistiajoitukset, AUTO-OC.
Sitten tuloksiin: AIDA vakaustesti, samat lämmöt (78-88). Windows desktop, samat lämmöt (34-47). Handbrake h.264, samat lämmöt (74-75).
Kuten arvata saattaa, ihmetys oli ilmeinen. No, uudet pastet ja uudet testit. Ei eroa. Eri levitysmetodi ja tarkistus miten paste leviää, ei eroja levitysmetodien välillä, tahna leviää suht tasaisesti sama miten sen levittää (piste, risti/ristipiste, levitys, jne). Eikä myöskään eri tahna tuonut eri tulosta, Mugenin mukana tullut tahna antoi ihan samat tulokset.
Seuraavaksi kotelon ollessa auki kokeilemaan lämpiääkö jäähy... no ei lämpene. Siinä vaiheessa tuli sellainen i5 3570k fiilis, kun omassa yksilössä IHS oli ilmeisesti enempi vähempi valmiiksi irti, eikä lämpö välittynyt jäähylle oikeastaan ollenkaan. Mutta näissähän IHS on juotettu... Otin vielä varmemmaksi vakuudeksi tuulettimen irti samalla kun kone oli AIDA testiajossa. Jonkin ajan kuluttua jäähy alkoi lämmetä jonkin verran, mutta ilmoitetuissa lämmöissä ei tapahtunut suurempaa muutosta. Eikä jäähy ollut lähellekään niin kuuma, kun mitä olisi saattanut kuvitella.
Mitä netti osasi kertoa, samaa on tapahtunut muillakin, että ilmoitettu lämpö ja todellisuus ovat todella kaukana toisistaan. Liekö se sitten joku BIOS ongelma, vai mikä. Katsoa parantaako seuraava AGESA tilannetta jotenkin, että mikäli se on jokin yhteensopivuusongelma vanhoilla laudoilla... että tällaista.
Näyttää jotain ihan muuta, peak speed on paikollen vain 155MHz.Mitäs Ryzen master näyttää?
Muisteista puheenollen, eilen yritin saada Kingston Fury Black V2 menemään 3400 mutta ei millään jännitteellä eikä löysemmillä ajastuksilla. 3333 menee 1,25v. Jännä että noin tiukka seinä tuli vastaan.
Olen pienessä krapulassa, mutta mistä löytyy Peak Core Voltage BIOS:issa?
Mikä on prosessorin niinsanottu oikea lämpötila HWiNFO:ssa? Onko se tuo CPU CCD1 (Tdie)? Edellisessä Intel prosessorissa oli vain "CPU", mutta tämä 3700X näyttää kolmea eri lämpötilaa.
3600 koneessa kiinni ja 3800X pöydällä paketissa. Vertailin noita pakettien tietoja. Muuten aika samat, mutta 3800X on logo NVM Express. Koneessa on Adatan M.2 kovo kiinni. En ole saanut aivan luvattuja nopeuksia siitä irti ja onko prosessorilla merkitystä NVME kovon maximi suorituskyvyssä?
Paljonko kokeilit voltteja?