Kämpässä oli tänään sopivan lämmintä stressitestaukseen (ambient 25-26 astetta). Totesin, että Prime95 ei ole kovin hyvä vakaustesti ainakaan omalle 3600:lle. Olin testannut 4200 allcore kellot 1.28V:lla jo pikaisella 30min ajolla small FTT:tä (ei AVX). Nyt sitten halusin testata, että olisiko se oikeasti vakaa. 1,5h meni ilman mitään ongelmia, siinä lopetin. Small FTT AVX:llä oli testattu jo aiemmin ja todettu että kippaa aika heti. En ollut varma, johtuiko se lämmöistä vai ihan vaan AVX:n herkkyydestä, joten halusin AVX:ään ns. toisen mielipiteen. Päätin testata RealBench 2.56:n stress testillä, joka siis ajaa samaan aikaan Handbrakella h.264 -pakkausta, LuxMarkilla OpenCL-rendausta ja täyttää raot vielä Blender-rendauksella.
RealBench osoittautui mielenkiintoiseksi. Lämmöt pysyy kurissa oikein hyvin, 1.28V:lla nousivat enintään johonkin 70 asteen tienoille. Mutta vakaa se ei ollut. Kippaus tuli ekalla kerralla ehkä 20 min jälkeen. Kokeilin uudestaan, ja kippaus 40 min kohdalla. VCORE 1.29V:iin ja kippaus 40 min kohdalla. 1.30V -> eka tunnin setti pystyssä, mutta kaatui 20 min kohdalla heti perään aloitetussa toisessa tunnin loopissa. Vasta 1.31V pysyi pystyssä 2h putkeen, siihen lopetin. Lämmöt piikkasi lopullisilla jännitteillä 73,5 asteeseen. Kaikki kippaukset oli mallia "kertalaakista reboot".
RealBench 2.56 ei siis käytä AVX:ää koko ajan, vaan pyörittää erilaisia settejä noita kolmea eri ohjelmaa. Syklisestä kuormasta johtuen pitää lämmöt sen verran kurissa, että AVX:n varsinaisesta vakaudesta saa edes jonkinlaisen käsityksen ilman inferno-efektiä. Ja löysi ainakin mulla epävakauden kohtuullisen nopeasti. Lisäpisteet siitä, että OpenCL lisää näyttiksen lämpökuormaan mukaan. Tämä oli itselleni kiinnostava varsinkin siksi, että mun muistit on herkät lämmölle. RealBenchilla sai siis vähän kuvaa siitä, että mitä muistilämmöt on, kun prossua kuormitetaan aika rankasti, muisteja ihan reilusti ja näyttistäkin itselläni noin 170W:n teholla. Tältä osin itselleni selvisi, että aiemmat memtest-ajot lämmittää kampoja huomattavasti enemmän (max 51 astetta vs RealBenchin max 47). Eli omalla setillä tilanne on ilmeisesti sellainen, että memtestillä prossu pysyy sen verran viileänä, että CPU-tuulettimien kierrokset pysyvät aika alhaalla ja siksi ilma ei kierrä kampojen ympärillä. Kun CPU:lla on muutakin tekemistä kuin pitää huoli siitä, että muisteilla on koko ajan purtavaa, niin jäähyssä nousee fan RPM sen verran, että näyttiksestä tuleva lämpö ei kauheasti haittaa.
Täältä siis plussa RealBench 2.56:lle. Primella sai hyvin selville, paljonko jänöä sietää antaa ilman että lämmöt karkaa käsistä, mutta ilman AVX:ää se ei ole kovin hyvä vakaustesti ja AVX päällä taas aika... über. Memtestillä sai testattua muistien lämpökuormituksen ja toki myös varmistettua, että erroreita ei tule yhtään. Mutta RealBench on mun mielestä hyvä kokonaistoimivuuden testi, selvästi parempi kuin Primen blend.