Tutkin tuota 1900IF / 3800mem ongelmaa lisää. Ei siinä kyllä mikään Ryzen Masterilla näkyvä raja tule vastaan mielestäni, EDC oli keltaisella pyörien 85% paikkeilla. Testasin myös PBO päällä, sama tilanne silläkin: 1867IF/3733mem on nopeampi Cinessä kuin 1900/3800. Eli vaikka kaikki vaikuttaa vakaalta, niin suorituskyky laskee.
Mutta kaiken kaikkiaan täytyy kyllä sanoa, että tää mun 3600 on kyllä aika luumu. Tai no, ilmeisesti on pakko jättää varaus tähän vielä, koska kyse voi todellakin olla myös Asuksen ongelmasta C7H:n kanssa. Vakiona single core boostaa just ja just 4150MHz, josta sitten tviikkailu antaa kaikenlaisia mahdollisuuksia tiputtaa taajuuksia. Vähänkin 2133:ea nopeammat muistit niin single core jää 4125MHz:iin ja sitten 3600-> muisteilla niin sahataan 4075-4100MHz. Kaikilla coreilla 3950MHz on aika maksimi Cinessä.
Kokeilin tuota TDP-rajaa tutkiessani jo PBO+AutoOC:nkin, ja ihan yhtä tyhjän kanssa. Multicore parani sen verran että just hipoi 4000MHz, välillä 3975. Single core vastaavasti tuli alas ollen pikemminkin 4050. Eli summa summarum: kyllä mua vituttaa että tää nuorallatanssi mitä näyttisten kanssa on käyty jo vuosia, on nyt tullut koko järjestelmätasolle. Pakko dipata varpaita manuaalikellotuksiin, vaikka luulin selviäväni ilman. Tällä setillä jo 4100 allcore on kaikilla tavoin parempi kuin tämä boostipelleily.
Edit: Joo, I went old-school. Eli 1.3V BIOSista, Prime95 koneelle ja hakemaan kelloja. 40-kerroin antoi jo paremman multicore-tuloksen Cinessä kuin mikään boostin kanssa kokeiltu, 41 meni heittämällä Primeä 30 min (ilman AVX2, mutta AVX päällä), 41.5 ei ongelmia ilman AVX:ää, nyt pyörii 42 ja ei ainakaan kauhean kaukana ole vakaasta. Ja single core oli jo 41-kertoimella parempi kuin paras boost-ajo. Toisin sanoen... ei tuossa kivessä mitään valittamista ole. Mutta boostin toiminnassa on. Jos toi 42 pysyy pystyssä vielä jonkun tovin, niin tyrkkään AVX:llä pikaiset testit. 41 AVX:llä lämmöt oli max. 80, ilman AVX:ää Prime 70 ja CB 65.
Näillä näkymin on pakko olla konsensusta vastaan ja sanoa, että kyllä manual OC on mun selkeä valinta. Ehkä BIOSit kypsyy jossain vaiheessa, mutta mä saan manuaalilla a) selvästi paremman multi-core suorituskyvyn b) hiukan paremman single-core suorituskyvyn ja c) nelisen astetta alemmat lämmöt. Aika selvä valinta, kiitos vaan.