Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ole emossa rautavikaa. Bios bugi.
Siliconlottery.com lopetti binnattujen Pinnacle Ridge prossujen myynnin, kun heidän mukaansa varianssi oli niin pientä.Näissä prossuissa on järkyttävän laajan skaalan piilotto.
En näe, että prossun kellotuksella olisi hirveästi hyötyä vakiojäähyllä. AMD:n oma boost-ominaisuus kellottaa ihan tarpeeksi hyvin. Mulla on jäähynä NH-D15S, niin vakioasetuksilla boostailee tuonne 4,3GHz:iin. Se, että manuaalisesti nostaisi kaikki ytimet tohon 4,3GHz:iin vaatisi aika kovat jännitteet ja lämmöt karkaisi pilviin.
Tuo cb-score on n. 150-200 pistettä alle tavallisen stock lukeman. Muistaakseni nuo hitaat muistikellot ei noin isoa vajaavuutta selitä.
Ite saan nyt kun prossu boostaa ~4GHz ja muistit on 3200CL16 cinebenchissä kans joku 1620 pistettä...jos on ihan out-of-box muistit eli 2133CL15 niin jossain 1550 paikkeilla. Olis kans kiva tietää mikä tähän oikeesti vaikuttaa? Lämmötkin itellä siellä 60c max.Tuo cb-score on n. 150-200 pistettä alle tavallisen stock lukeman.
Kokeile 16-16-16-36. Se on "vakio" CL16. Yllättävän hyvin heitti autolla sulle noi, itellä oli jotain 16-22-22-58Nostin muistien kellot sinne 3200 Mhz, käyttäen sitä bioksen valmista profiilia. Olisiko muistien latensseissa vielä manuaalisesti hiomisen varaa? Muistit ovat Corsair Vengeance.
Näköjään tuo CPU boosti tosiaan nostaa jo nyt prosessorin sinne 4 Ghz. Pysytään siinä tällä vakiojäähyllä.
Bios täytyy päivittää, kiitos vinkistä.
edit: On tässäkin tapa löytää se kultainen chippi Laudalla voltit kaakkoon ja kärähtänyt Rytsölä takuun kautta huit helvettiin!
En ole mihinkään voltteihin koskenut. Kaikki ovat autolla ja uusin bios sisässä. Näin ollen ei ole minun ongelma, jos menee kiviä 1 per päivä.
Neljäs Rytsölä (kolmas 2700X) toden sanoi! Nyt kulukee!
4.3 @ 1.45V
4.2 @ 1.40V
Muistit
3566 mhz @ 1.5V
100% vakaat peleissä ja editoinnissa. Synteettiset setit ei kinosta. Lämmöt pyörii 55 tai 65 tienoilla. Koskaan ei ole noussut yli 75.
edit: On tässäkin tapa löytää se kultainen chippi Laudalla voltit kaakkoon ja kärähtänyt Rytsölä takuun kautta huit helvettiin!
Nauroin.Mikäs muuten on se max. suositus voltage? Itsellä 1.456V, lämmöt pelatessa ja editoidessa 65, joten pelkkä volttimäärä huolettaa.
Kyl minä olisin jo vääntänyt tommosen emolevyn polvea vasten poikki. On yllättävän terapeuttinen homma. Edellinen emolevy joka koki tämän oli lga1151 asusAjoin saman Biosin uudestaan siisään. Ongelma poistui. Vanha bios vei kolme kiveä savuavaan hautaan...
Oma (eka) 2700X kivi menee 4.2GHz kaikilla coreilla 1.395V. 4.3GHz en viitsinyt lähteä tavoittelemaan, ilmeisesti vaatisi tuon korkeamman hypyn ja olen tähän toistaiseksi tyytynyt.
Onkos sulla yhtään LLC:tä käytössä 370-prossa noilla volteilla?
Ite sain C6H lankulla oman 2700x 4.2GHz 1.356 volteilla vakaaksi mut joutu laittamaan LLC3 käyttöön.
LLC3 tietysti käytössä, mutta rasituksen alla lienee voltit matalammat kuin tuo 1.395V. Varmaan jos laskisi core jännitettä ja nostaisi LLC vielä korkeammaksi niin voisi saada vähän tasasemman jännitteen.
Voi olla että olen hukassa asian kanssa, mutta LLC3 on mulla ollut kaikkien Ryzeneiden kanssa käytössä julkaisusta lähtien (3 Ryzen kivi itsellä tämä).
Aika erikoista että kone edes käynnistyy noilla asetuksilla. Kaikilla muistikiteillä ja prosessoreilla joita olen testannut 60Ohm on ollut suurin terminointiasetus jolla kone edes postaa.
Onko tuolle väärälle RttNom arvolle jotain erityistä syytä, vai onko se vaan unohtunut?
Hmm, mikäs pitäisi olla se oikea/optimaallinen arvo sitten? lähinnä ryzen DRAM calculatorista otettu nuo arvot omille kammoille, ja siellä on tarjottu RZQ/7 arvoa nomille ja RZQ/5 arvoa parkille lähinnä kaikkeen.
Testailin kyseisiä arvoja ja rttNom=off asetuksella ja 3533 postasi mutta antoi muistivirheitä, kun taas 3466 ei postannut edes windowsiin asti. Lämäytin takaisin RZQ/7(34) arvon testiin ja 3466 esim. postasi heti ilman mitään ongelmia. Eli veikkaan että tuossa on joko läpitestattu arvot jostain tai sitten XMP-profiilista kaivaa tuon tiedon jotka ohjelmaan on kuitenkin importattu.
Miten tämän 2700X kiven Tctl ja Tdie arvoja muuten oikein pitäisi tulkita? 1700X kivellä katsoin aina Tctl arvoa mielestäni, mutta tässä 2700X kivessä se käyttäytyy jotenkin erilailla tai sitten mun kivi vain käy tosi kuumana.
Pari päivää sitten huomasin että olin HWiNFOsta laittanut Tdie seurantaan Tctl sijasta, en tiedä miksi mutta varmaan oilin katsonut että se on se matalampi arvo kuten Tctl oli 1700X kivellä. Nyt kun asiaa hieman enemmän katselin niin näyttää about tältä:
Eli molemmat Tctl ja Tdie melko korkeita, mutta emon raportoima CPU lämpötila taas sitten huomattavasti alempi. Mitään vakaus tms ongelmia ei kuitenkaan ole enkä enkä usko että kivi oikeasti on tuolla sadassa asteessa. Kuitenkin vesillä mennään ja samoilla jäähyillä 1700X kivi oli alle 70 astetta. 1700X oli 1.44 corella sen 3.975GHz ja nyt 2700X 1.395V 4.2GHz, eli sinällään ihan tajuttomasti ei pitäisi olla eroa lämmöntuotossa itse kivellä.
Screenshotin otin kun oli AIDA64 stability test päällä. Sitä ennen oli parin tunnin PUBG pelit, jonka aikana mukamas nuo korkeimmat Tctl ja Tdie arvot olisi tullut.
Miten tämän 2700X kiven Tctl ja Tdie arvoja muuten oikein pitäisi tulkita? 1700X kivellä katsoin aina Tctl arvoa mielestäni, mutta tässä 2700X kivessä se käyttäytyy jotenkin erilailla tai sitten mun kivi vain käy tosi kuumana.
Millaset asetukset teillä joilla on 2700x @ 4,2ghz on biosissa? Offsetit yms.
Kumpi arvo näyttää muuten hwinfo64:ssä oikein tuon core voltagen, cpu core voltage vai vddcr cpu? Itsellä tuo vddcr cpu täsmää cpu z:n vcoreen.
Mitenkäs tuon 2700x kellottaminen ryzen masterilla mahtaa olla? Nopealla testauksella 4.25ghz 1.3875V cinebench 1881 pistettä, onko tuolla ryzen masterilla kellotus ihan turvallista kun ei muuta säädä kuin hertsit ja voltit?
Kokeile 16-16-16-36. Se on "vakio" CL16. Yllättävän hyvin heitti autolla sulle noi, itellä oli jotain 16-22-22-58
Eipä tolla mitään järisyttävää eroa muutenkaan saatais kun kyse noin pienestä siirtymästäKokeilin tuota 16-16-16-36, mutta heitti resetin yhden ytimen testissä joten vaihdoin suosiolla takaisin 16-18-18-36. Ei ole aiemmin resetoitunut kesken Cinebenchin.
Hieman on vielä ongelmia lämpöjen kanssa, tiiä sit varmaan johtuu vaan ihan huonohkosta ilmavirrasta kopassa. Kuitenkin tuli nyt pistettyä silent-modeen tuulettimet (tiedän, custom curve parempi mut viimeks kun sitä räpelsin niin kävi liian kuumana) ja lykättyä 4.2GHz 1.35v prossulle. Myös muistit nyt 3600CL16. Ennen Winukan uudelleenasennusta ei bootannut ees 3600MHz Edelleen ottaa kyllä ton 119A ja 186W.
Ei se ohjelma niitä tapa, vaan ylivoltit. Kunhan voltit on valmistajan suosittelemissa rajoissa (tai sanotaan vaikka alle 1.4V), niin ei se prosessori kuole.
Lisäksi, 2700X boostaa 4.25GHz single thread, joten kellot ei ole hirveästi nousseet
Buustaa kylläkin 4,35Ghz.
Tosin vain kahdella prosessorin parhaimmalla ytimellä, ellei ASUS:n Performance Enhancer satu olemaan käytössä (Level 3 tai 4 taso). 4.35GHz toteutuminen on siis normaalisti vähän scheduloinnista kiinni, koska käyttöjärjestelmä ei tiedä mitkä ytimet on prosessorin parhaimpia (Intelillä on TBM ohjelma tätä varten Skylake-X:lle).