Hommattiin veljelle opiskelijabudjetilla 2600X, B350-F Strix ja G.Skillin 3200@CL15, oletettavasti Samsungin b-die muistit. Sinällään tiesin, että voi muistien kulkemisen kanssa tulla ongelmia tällä laudalla, mutta kalikat sai 190€:lla Ranskan Amazonista, joten päätettiin kokeilla. Olen yrittänyt nyt pari päivää muistiasetuksien kanssa säätää ja ideat ovat tervetulleita.
Olen lähinnä koittanut saada 3200mhz Safe -asetuksien mukaisia latensseja vakaiksi. Ihmetystä aiheuttaa lähinnä se, että muistit tuntuvat tarvitsevan melkoisen määrän muistijännitettä toimiakseen. Näyttäisi, että 3000@CL14 tarvitsee 1.47v vakauteen. SOC-jännitteellä ei näyttäis suurta merkitystä olevan, mutta pienemmät arvot ovat jaksaneet Mustanaamion testissä pidemmälle.
Erikoista on myös se, että lauta tuntuu treinaavan muistit usemmallakin ProcODT-arvolla. Olen The Stiltin puheista ymmärtänyt, että ei pitäisi toimia tyypillisesti kuin yhdellä arvolla. 48 Ohm - 68.6 Ohm tullut kokeiltua lävitte, jos vaikuttaisi jotenkin vakauteen.
Edit: ...ja tosiaan kyseessä 2x8gb setti eli single rank kammat.