Amazon on itselleni mysteeri. Ilmeisesti valtavat volyymit ja tulosta tekee mutta omat tilailut jäi kun ilmaiset postit Suomeen loppui, joskus niinä vuosina kun vaihtoehdoksi jäi play.com tilailla CD-levyjä. Kovasti juttua, että tulee Ruotsiin ja kohta Suomeen ja tappaa kaiken muun mutta oma tunne on, että meni jo.
Eihän ne ilmaiset postit ole loppuneet? Saksasta edelleen ja jo monia vuosia yli 39 euron tilauksissa ilmaiset postit.
Yhä useammin vaan tuli vastaan sitä "this item not shipping to Finland".
Itselleni tulee tätä kyllä aika harvoin. Varmaan tilaillaan eri tavaroita?
Tämä on kyllä ollut Amazonin alustan ongelma jo yli vuosikymmenen, että tuota ei näytetä selkeästi. Pari vuotta sitten tuota rukattiin niin, että pääosin näkyy tilausnapin vieressä, mutta silti välillä tulee tilausprosessin loppupuolella punaisella tekstillä, että ei voi tilata jotain. Turhauttavaa.
Käytän itse ajoittain edelleen tätä:
Quickly check if Amazon ships to your country with the Does Amazon Ship to... Chrome Extension. Save time and shop smarter.
chrome.google.com
Tarkoittaako tuo "tulee Ruotsiin tai Suomeen", että Amazon oikeasti avautuu tänne ja kaiken voi sitten tilata vai onko se vaan käännetty alusta, josta taas uudet itsenäiset ja hämärät kauppiaat voi trokata sulle tavaraa jos jaksavat tänne postittaa?
Vissiin tulee varasto ainakin.
Viimeksi kun tilasin niin en ollut tarkkana ja tuote oli "new" joltain itsenäiseltä kauppiaalta eli ei virallisesti uusi esine mutta avaamaton pakkaus kaikkineen. Vittu kun tuollaisiakin joutuu varomaan kun on sitten Amazonin vastuun ja takuidenkin kanssa vähän niin ja näin. Ja siis pikaisilla hauilla, onhan tuo nyt feikkiä väärällään.
Laita esimerkkejä feikeistä? Tarkoitatko siis tuoteväärennöksiä vai kopioita vai mitä? Itse en ole saanut tietääkseni yhtään feikkiä, mutta olen kyllä nähnyt luotettavan oloisia raportteja että Amazonin jakeluketjuun on päässyt mm. väärennettyjä muistikortteja välillä.
Sinänsä Amazonin systeemi suojelee kyllä kuluttajaa hyvin kusetuksilta ja olen ihan huoletta tilaillut muilta myyjiltä silloin kun hinta on niin sanellut. Olen kyllä vältellyt niitä ilmeisiä feikkimyyjiä (joista Amazon ei myöskään ole kokonaan päässyt eroon), jotka pyytävät lähettämään sähköpostia ennen tilausta.
Kyllä tuo tulee olemaan kova pala kotimaisille kaupoille. Halvat hinnat, erittäin hyvä asiakaspalvelu, ilmaiset postit, valtava valikoima, Prime jne.
Itseäni vähän harmittaa suorastaan, että tuo tulee syömään niin ison osan kotimaisesta verkkokaupasta. Osa taas menee ihan ansaitusti. Sen verran hidasta, huonoa ja kallista palvelua olen välillä saanut. Toisaalta melko vaikeaa se olisikin kilpailla tuollaisen jätin kanssa muuten kuin erikoistumalla.