Amazon tilaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Amazonista vähän kalliimmalla nyt tilasin ja UPSilla tulee eikä postilla USPista ei itselläni kauhean hyviä kokemuksia... Minkähän takia ei Postilla tuu kun kaikki muut tähän asti on sillä tullut?
 
Amazonista vähän kalliimmalla nyt tilasin ja UPSilla tulee eikä postilla USPista ei itselläni kauhean hyviä kokemuksia... Minkähän takia ei Postilla tuu kun kaikki muut tähän asti on sillä tullut?

Otitko standardin vai expedited-toimituksen? Toisaalta, tällä viikolla kun tilasin Saksasta, tuli Standard ja Expedited kummatkin Postilla. 2vk sitten tarjosi UPS:ää Standardiin. Miten lie valikoituu toimittaja. Ehkä sen mukaan, miltä varastolta se paketti lähtee - tai minkä kokoinen se paketti on. Kunhan arvailen.
 
Otitko standardin vai expedited-toimituksen? Toisaalta, tällä viikolla kun tilasin Saksasta, tuli Standard ja Expedited kummatkin Postilla. 2vk sitten tarjosi UPS:ää Standardiin. Miten lie valikoituu toimittaja. Ehkä sen mukaan, miltä varastolta se paketti lähtee - tai minkä kokoinen se paketti on. Kunhan arvailen.
Standardi paketti on. Fulfilled by Amazon. 250€ arvoinen puhelin. Voikohan olla vakuutettu lähetys niin UPSilla?
 
Englannin varaston supistus alkaa, myyjät voi lähettää tavaroita euroopan puolelle ilmaiseksi.

Shipment is received at an Amazon warehouse in DE, PL, or CZ after 11 August 2020 and before 18 September 2020.

Eli ennen syyskuun 18 päivää ei primeday ole ainakaan, kun siellä muuta toimintaa enemmän.



"The Swedish marketplace isn’t even live yet, but we are expecting it to fully launch at some point this month. "
 
Amazon päätti laskea tilaamani (edelleen matkalla olevan) tuotteen hintaa. Amazon tuskin noita hintaerotuksia lähtee hyvittämään? Onko kellään kokemusta?
 
Aivan kuin olisi maksettu juttu, ei piraatti tuote ole kovinkaa suuri ongelma amazonissa jos ei tilaa joltain kiinalaista.
Korostetaan että Amaznista tulee piraattituotteita.

1597890541245.png


Amazon päätti laskea tilaamani (edelleen matkalla olevan) tuotteen hintaa. Amazon tuskin noita hintaerotuksia lähtee hyvittämään? Onko kellään kokemusta?

Eipä ne muuta tee kuin voivottelee ja kehoittaa palauttamaan ja tilaamaan uuden.
Muutaman kerran ollu viime 2019 alussa että tuli 5€ alennuskoodi.
Tilasin sitten alennuskoodilla ja alennutulla hinnalla. Nykyään vaikuttaa että ohjeistettu olemaan tiukempi ettei mitäään tule.
Huom alennettu tuote voi silti olla asiakaspalautus käyttämättömänä, kannattaa palauttaa vasta sitten kun on molemmat käsissä palauttaa kallliimpi ja pitää parempi.
e: Näköjään olikin toinen tuote ei ollu saapunu 3€ alennuskoodi
 
Viimeksi muokattu:
Tiistaina toimitettiin ja äsken tuli postiluukusta. Aika nopea normaalilla toimituksella.
 
Amazon on itselleni mysteeri. Ilmeisesti valtavat volyymit ja tulosta tekee mutta omat tilailut jäi kun ilmaiset postit Suomeen loppui, joskus niinä vuosina kun vaihtoehdoksi jäi play.com tilailla CD-levyjä. Kovasti juttua, että tulee Ruotsiin ja kohta Suomeen ja tappaa kaiken muun mutta oma tunne on, että meni jo. Yhä useammin vaan tuli vastaan sitä "this item not shipping to Finland".

Tarkoittaako tuo "tulee Ruotsiin tai Suomeen", että Amazon oikeasti avautuu tänne ja kaiken voi sitten tilata vai onko se vaan käännetty alusta, josta taas uudet itsenäiset ja hämärät kauppiaat voi trokata sulle tavaraa jos jaksavat tänne postittaa?

Viimeksi kun tilasin niin en ollut tarkkana ja tuote oli "new" joltain itsenäiseltä kauppiaalta eli ei virallisesti uusi esine mutta avaamaton pakkaus kaikkineen. Vittu kun tuollaisiakin joutuu varomaan kun on sitten Amazonin vastuun ja takuidenkin kanssa vähän niin ja näin. Ja siis pikaisilla hauilla, onhan tuo nyt feikkiä väärällään.

En vaan tajuu.
 
Ilmeisesti valtavat volyymit ja tulosta tekee mutta omat tilailut jäi kun ilmaiset postit Suomeen loppui

Maailman suurin verkkokauppa ja yksi yleensäkin maailman suurimmista yhtiöistä, joten volyymit on isot.

Useissa tuotteissa on amazon.de:stä tilattuna ilmainen toimitus Suomeen jos tilauksen summa ylittää 39 euroa.

Osan tuotteista myy amazon itse, osa on kumppaneita joiden tuote on amazonin varastossa ja osa on ulkopuolisia ”platform kauppiaita”. Tuotesivulla maininta kuka myyja lähettää, joissain totteissa voi valita useista myyjistä keneltä tilaa.
 
Amazon on itselleni mysteeri. Ilmeisesti valtavat volyymit ja tulosta tekee mutta omat tilailut jäi kun ilmaiset postit Suomeen loppui, joskus niinä vuosina kun vaihtoehdoksi jäi play.com tilailla CD-levyjä. Kovasti juttua, että tulee Ruotsiin ja kohta Suomeen ja tappaa kaiken muun mutta oma tunne on, että meni jo.

Eihän ne ilmaiset postit ole loppuneet? Saksasta edelleen ja jo monia vuosia yli 39 euron tilauksissa ilmaiset postit.

Yhä useammin vaan tuli vastaan sitä "this item not shipping to Finland".

Itselleni tulee tätä kyllä aika harvoin. Varmaan tilaillaan eri tavaroita?

Tämä on kyllä ollut Amazonin alustan ongelma jo yli vuosikymmenen, että tuota ei näytetä selkeästi. Pari vuotta sitten tuota rukattiin niin, että pääosin näkyy tilausnapin vieressä, mutta silti välillä tulee tilausprosessin loppupuolella punaisella tekstillä, että ei voi tilata jotain. Turhauttavaa.

Käytän itse ajoittain edelleen tätä:


Tarkoittaako tuo "tulee Ruotsiin tai Suomeen", että Amazon oikeasti avautuu tänne ja kaiken voi sitten tilata vai onko se vaan käännetty alusta, josta taas uudet itsenäiset ja hämärät kauppiaat voi trokata sulle tavaraa jos jaksavat tänne postittaa?

Vissiin tulee varasto ainakin.

Viimeksi kun tilasin niin en ollut tarkkana ja tuote oli "new" joltain itsenäiseltä kauppiaalta eli ei virallisesti uusi esine mutta avaamaton pakkaus kaikkineen. Vittu kun tuollaisiakin joutuu varomaan kun on sitten Amazonin vastuun ja takuidenkin kanssa vähän niin ja näin. Ja siis pikaisilla hauilla, onhan tuo nyt feikkiä väärällään.

Laita esimerkkejä feikeistä? Tarkoitatko siis tuoteväärennöksiä vai kopioita vai mitä? Itse en ole saanut tietääkseni yhtään feikkiä, mutta olen kyllä nähnyt luotettavan oloisia raportteja että Amazonin jakeluketjuun on päässyt mm. väärennettyjä muistikortteja välillä.

Sinänsä Amazonin systeemi suojelee kyllä kuluttajaa hyvin kusetuksilta ja olen ihan huoletta tilaillut muilta myyjiltä silloin kun hinta on niin sanellut. Olen kyllä vältellyt niitä ilmeisiä feikkimyyjiä (joista Amazon ei myöskään ole kokonaan päässyt eroon), jotka pyytävät lähettämään sähköpostia ennen tilausta.


Kyllä tuo tulee olemaan kova pala kotimaisille kaupoille. Halvat hinnat, erittäin hyvä asiakaspalvelu, ilmaiset postit, valtava valikoima, Prime jne.

Itseäni vähän harmittaa suorastaan, että tuo tulee syömään niin ison osan kotimaisesta verkkokaupasta. Osa taas menee ihan ansaitusti. Sen verran hidasta, huonoa ja kallista palvelua olen välillä saanut. Toisaalta melko vaikeaa se olisikin kilpailla tuollaisen jätin kanssa muuten kuin erikoistumalla.
 
Taisi olla vielä UK Amazon, josta tilasin "Super Saver" toimituksella ilmaiseksi. Mutta joo, nyt kun muistutitte niin olen jonkun paketin DE:stä myös tilannut ilmaiseksi. Näissä juuri taisin astua johonkin ylläriin, että oli vähän epäselvästi ilmaistu tavaran toimittaja sekä kunto. Ei siinä mitään vikaa ollut mutta tuli jossain kierrätetyssä pahvilaatikossa ja oli uusi vain siinä mielessä, että avaamaton, mikä vähän yllätti.

Yleensä tilaaminen on tainnut jäädä siihen, että googletellut jonkun roippeen, joka sitten onkin myynnissä vain US Amazonilla eikä sitä mistään järkevästi kukaan toimita.

Nopeasti tuo varmaan syrjäyttäisi omissa ostoksissa vaikkapa Verkkokaupan koska se nyt vaan rasittaa hakea ne tavarat paikan päältä kun ei viitsi maksaa sitä postitusta, jonka jälkeen pitää silti noutaa jostain automaatista.
 
Taisi olla vielä UK Amazon, josta tilasin "Super Saver" toimituksella ilmaiseksi. Mutta joo, nyt kun muistutitte niin olen jonkun paketin DE:stä myös tilannut ilmaiseksi. Näissä juuri taisin astua johonkin ylläriin, että oli vähän epäselvästi ilmaistu tavaran toimittaja sekä kunto. Ei siinä mitään vikaa ollut mutta tuli jossain kierrätetyssä pahvilaatikossa ja oli uusi vain siinä mielessä, että avaamaton, mikä vähän yllätti.

Amazon.de:n kanssa harvemmin menee metsään kun katsoo, että myyjänä on Amazon. Sitten kaikki vain sujuu. Sieltä saa vaihdettua myyjän Amazoniin, jos halvin hinta on joltain muulta myyjältä.
 
Amazon taitaa aloittaa myös ruoka kuljetukset coopin kanssa.
Tuskin on sattumaa että jättivarastot tehdään samalle paikkakunnalle.
Saksassahan tämä jo toimii, mutta ei toimita juuri mitään suomeen.



Taisi olla vielä UK Amazon, josta tilasin "Super Saver" toimituksella ilmaiseksi. Mutta joo, nyt kun muistutitte niin olen jonkun paketin DE:stä myös tilannut ilmaiseksi. Näissä juuri taisin astua johonkin ylläriin, että oli vähän epäselvästi ilmaistu tavaran toimittaja sekä kunto. Ei siinä mitään vikaa ollut mutta tuli jossain kierrätetyssä pahvilaatikossa ja oli uusi vain siinä mielessä, että avaamaton, mikä vähän yllätti.

Yleensä tilaaminen on tainnut jäädä siihen, että googletellut jonkun roippeen, joka sitten onkin myynnissä vain US Amazonilla eikä sitä mistään järkevästi kukaan toimita.

Nopeasti tuo varmaan syrjäyttäisi omissa ostoksissa vaikkapa Verkkokaupan koska se nyt vaan rasittaa hakea ne tavarat paikan päältä kun ei viitsi maksaa sitä postitusta, jonka jälkeen pitää silti noutaa jostain automaatista.
Kannattaa kokeilla vaihtaa myös pelkkä .com .de ksi helpoiten näkee onko siellä myynnissä.
Aika hyvin näkee kun valitsee joko myyjät tai katsoo myyjän, sokkona ostaa sokkona.
Mutta oikeassa olet että amazon yrittää pitää myyjän nimen taustalla. Global Amazon tarkoittaa usa amazonia.
1598093498025.png





edit. menny ohi amazonin varaston palo amerikan puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Amazon taitaa aloittaa myös ruoka kuljetukset coopin kanssa.
Tuskin on sattumaa että jättivarastot tehdään samalle paikkakunnalle.
Saksassahan tämä jo toimii, mutta ei toimita juuri mitään suomeen.

Hauska juttu, mutta just sain Amazonilta Rayahin currypastaa, jota ei enää suomalaisista prismoista saa.
 
Hauska juttu, mutta just sain Amazonilta Rayahin currypastaa, jota ei enää suomalaisista prismoista saa.
Olet muuten oikeassa että toimitettavia tuotteita on lisääntyny huomattavasti tämän kesän aikana.

´Ruotsalaisessa julkaisussa paikallinen kaupungin valtuutettu arvoi että noin tämän kuukauden lopussa ruotsin varasto on toimitusvalmiudessa.
Lopullinen aukaisu riippuu Amazonista itsestä´

Tuskimpa ne turhan kauan tyhjänpanttina pitää, uskoisin että aika pian ensi kuussa tapahtuu jos ei mikään viivytä.
Sen verran isot on kustannukset henkilökunnasta ja varastosta.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa kokeilla vaihtaa myös pelkkä .com .de ksi helpoiten näkee onko siellä myynnissä.
Aika hyvin näkee kun valitsee joko myyjät tai katsoo myyjän, sokkona ostaa sokkona.
Mutta oikeassa olet että amazon yrittää pitää myyjän nimen taustalla. Global Amazon tarkoittaa usa amazonia.
1598093498025.png


Tällä näkee fiksusti mm noi eri kauppojen hintaerot. Muutenkin hyvät hintahälyt ym.

1598121130275.png


Olen noita katselemalla säästänyt usein merkittävästi rahaa. Noiden eri Euroopan Amazonien välillä noi hinnat vaihtelee yllättävä paljon ja välillä esim. noita Warehouse dealeja on toisessa kaupassa mutta ei toisessa jne. Toisaalta välillä toiselta sivulta ei toimiteta Suomeen, mutta toiselta taas toimitetaan jne.
 
Tilasin pitkästä aikaa Amazon.de:stä ja tavaraa ei muka voinut toimittaa Suomeen. Selvisi, että postinumeron edessä ei saa lukea "FI". Ennen on toiminut etuliitteellä, mutta nykyään ei näytä toimivan.
 
Itse tilasin Saksan amazonista edellisviikon lauantaina paketin ja toimitusaika arvio oli viime viikon pe tai tänään. Torstaina huomasin että ei prkl ole paketti lähtenyt matkaan ja kyselin asiasta niin vastasivat että on ongelmia laitteiden kanssa ja asiakaspalvelija lupasi laittaa sen matkaan vielä samana päivänä. Perjantaina illalla huomasin ettei se vieläkään ole lähtenyt ja otin uudestaan chatissa yhteyttä ja lupasivat että ensi viikolla lähettävät tuotteen, mitään pientä kompensaatiota en saa koska otin standard toimituksen ja siinä heillä vain arvioitu toimitusaika tosin saa nähdä heittääkö toimitusaika muutaman päivän vai yli viikon jos lasketaan että arvioitu saapumisaika oli tänään. Tuote oli btw amazonin varastolta.

Itselläni ei kyllä ole koskaan amazonin tuotteiden saamisessa ole ollut ongelmia, aina nopeasti postittaneet 1-2 arkipäivässä ja tullut suomeen postittamisesta 1-5 arkipäivän päästä.
 
Pystyisiköhän Saksan 8 %-yksikköä edullisemman ALV:n hyödyntämään edelleenlähetyspalveluilla kuten www.mygermany.com ..? Tosin paketilla saa olla hieman hintaa ja ei liikaa kokoa/painoa, että tulis kannattavaksi huomioiden mygermanyn lisäkustannukset.
 
Tilasin pitkästä aikaa Amazon.de:stä ja tavaraa ei muka voinut toimittaa Suomeen. Selvisi, että postinumeron edessä ei saa lukea "FI". Ennen on toiminut etuliitteellä, mutta nykyään ei näytä toimivan.
Amazon yrittänee tolla tavalla saada asiakkaat siirtymään ruotsin amazonin käyttäjäksi.Toi tavara ei ollut mikään prime tms vaan jonkun toisen firman tavara?.
 
Amazon yrittänee tolla tavalla saada asiakkaat siirtymään ruotsin amazonin käyttäjäksi.Toi tavara ei ollut mikään prime tms vaan jonkun toisen firman tavara?.

En ole ihan varma mitä tarkoitat. En osaa sanoa kenen tavaraa oli, mutta osa lähti Amazonin varastosta ja osa myyjän varastosta (kuitenkin tulevat samassa paketissa/ovat saman tilauksen alla). Minulla ei ole Primeä, joten ei ollut Prime-tarjouksia ym.
 
Amazon yrittänee tolla tavalla saada asiakkaat siirtymään ruotsin amazonin käyttäjäksi.Toi tavara ei ollut mikään prime tms vaan jonkun toisen firman tavara?.
Mitään Ruotsin Amazoniahan ei vielä edes ole. Käsittääkseni tuo muutos on muutenkin tullut jo aika kauan sitten.
 
En ole ihan varma mitä tarkoitat. En osaa sanoa kenen tavaraa oli, mutta osa lähti Amazonin varastosta ja osa myyjän varastosta (kuitenkin tulevat samassa paketissa/ovat saman tilauksen alla). Minulla ei ole Primeä, joten ei ollut Prime-tarjouksia ym.
Ihan normihan toi on ettei amazonin kautta myyvä firma toimita suomeen tavaraa?.Nyt se kai menee jotenkin niin että tavara toimitetaan amazonin varastoon josta sitten se toimitetaan suomeen.
 
Amazon on muuttunut piraattikaman ykkösvälittäjäksi. Fullfilled by Amazon tuotteet voi olla aivan mitä sattuu. Vilpillinen yhteistyökumppani voi lähettää Amazonin varastolle korvauksena piraattitavaraa, jonka aitoutta ei tarkisteta ja piraattimyyjältä jo ostaneet saa luultavasti aidon tuotteen. Täytyy kyllä jatkossa olla tuolta tilatessa tarkempi.

r/YouShouldKnow - YSK that Amazon has a serious problem with counterfeit products, and it's all because of something called "commingled inventory."
 
Myös Amazonin omat tuotteet voivat olla huijauksia koska nekin menee samoihin varastoihin.
 
Amazon on muuttunut piraattikaman ykkösvälittäjäksi. Fullfilled by Amazon tuotteet voi olla aivan mitä sattuu. Vilpillinen yhteistyökumppani voi lähettää Amazonin varastolle korvauksena piraattitavaraa, jonka aitoutta ei tarkisteta ja piraattimyyjältä jo ostaneet saa luultavasti aidon tuotteen. Täytyy kyllä jatkossa olla tuolta tilatessa tarkempi.

r/YouShouldKnow - YSK that Amazon has a serious problem with counterfeit products, and it's all because of something called "commingled inventory."

Pahaltahan tuo kuulostaa, mutta noi kirjoittajan viitteet on 2017, 2018, 2019 ja 2019. Ensimmäisessä Red points -jutussa on jo jotain noita toimia joita Amazon on tehnyt ongelman vähentämiseksi. Kukaan ulkopuolinenhan ei varsinaisesti tiedä kuinka laaja ongelma on. En tosiaan itse ole yhtään tuoteväärennöstä (tietääkseni) ole saanut tässä jo parin vuosikymmenen aikana. Toisaalta ei varmaan olisi kenellekään yllätys, että Amazon (tai OCP) välittää lähinnä rahasta.

Omasta mielestäni suurempia Amazonin ongelmia on nykyään sponsored-tulokset hakutuloksien joukossa. Samoin tuotesivulla on nykyään jotain "sponsored products related to this item" entisen "mitä muuta tämän ostaneet katsoivat", josta oli jotain hyötyä. Samoin haku ei nykyään tottele enää oikein mitään logiikkaa vaan tarjoaa kaikkea paskaa ja osa tuotesivuista löytyy sattumalta vain muun hakukoneen kautta. Ja tietty asiakaspalvelu on mennyt alamäkeä, entisen "asiakas on kuningas"-ajattelun sijaan nykyään pääasiassa vaan pahoitellaan. Tosiaan itsekin käytän noita chrome-lisäosia lisäämään kaupan käytettävyyttä mikä mielestäni kertoo jotain.
 
Viimeksi muokattu:
V*tuttaa tää Postin pelleily näiden Smartpost-automaattien kanssa. Ainakun ohjaan Amazonin paketit jotka lähetetään Postilla lähimpään automaatiin niin ne menee 99% tapauksista lähipostiin joka on toisella puolella kaupunkia.


Tällä kertaa ihan pelkkänä vittuiluna päätin että saavat sen paketin ovelle toimittaa. Mutta kun valitsee omapostista "Kotiinkuljetuksen" ja sen koittaa vahvistaa, niin pakko kilata "voi jättää myös ovelle". Ja vitut voi. Asun kerrostalo-asunnossa? Jos tuohon kyselyyn ei vastaa niin ilmeisesti yrittävät ovelle toimittaa ja eivät voi oven taakse jättää kerta en ole lupaa antanut?
 
V*tuttaa tää Postin pelleily näiden Smartpost-automaattien kanssa. Ainakun ohjaan Amazonin paketit jotka lähetetään Postilla lähimpään automaatiin niin ne menee 99% tapauksista lähipostiin joka on toisella puolella kaupunkia.
Samat kokemukset täällä. Maaliskuun jälkeen en oo saanut yhtään pakettia Postin kautta pakettiautomaattiin, oli sitten Amazonin taikka kenen tahansa lähettämä paketti, vaikka oon ohjauksen tehnyt erikseen automaattiin. Jos jotain kotimaasta tilannut niin, että Matkahuolto on ollut vaihtoehto, niin sitä kautta matkahuollon pakettiautomaattiin on tavaraa saanut normaaliin tapaan. Lähinnä vaikuttaa siltä täällä meillä päin, että nuo Postin pakettiautomaatit on vain lähettämistä varten, kun se paketin jättäminen onnistuu joka kerta automaattiin.
 
Niitä lähetyksiä menee tuhansittain joka vuorokausi smarttibokseihin, jos niistä ei haeta tarpeeksi nopeasti lähetyksiä ulos, ei sinne ymmärrettävästi voi kaikkia viedäkään.

Itsellä tämän vuoden noin 15 smartlähetyksestä yksi ohjautui noutopisteeseen joka on noin viiden metrin päässä bokseista. Tämä jako toki tapahtuu jo logistiikkakeskuksessa missä lähetys lajitellaan, koska siellä on smart dynamics -järjestelmä taustalla joka ohjaa lähetyksen lajitteluhetkellä noutopisteeseen jos smartit ovat täynnä.

Pk-seutulaiset huomaavat tuon helposti kuljetuksen alkamisajasta, jos lähetys menee kuljetukseen 10.30-11.30 -> toimipisteeseen ja seurannassa lukee Lähetys on kuljetuksessa 00230. Lauantaisin noissa lukee lähtöaikana yleensä 07.30 jo heti aamulla.

Jos se on menossa smartteihin, sen kuljetusaika alkaa iltapäivällä kahden kieppeillä ja siellä on tekstinä Lähetys on kuljetuksessa 01530. Tämä näkyy olevan sama aika niin arkisin kuin lauantaisinkin.
 
V*tuttaa tää Postin pelleily näiden Smartpost-automaattien kanssa. Ainakun ohjaan Amazonin paketit jotka lähetetään Postilla lähimpään automaatiin niin ne menee 99% tapauksista lähipostiin joka on toisella puolella kaupunkia.


Tällä kertaa ihan pelkkänä vittuiluna päätin että saavat sen paketin ovelle toimittaa. Mutta kun valitsee omapostista "Kotiinkuljetuksen" ja sen koittaa vahvistaa, niin pakko kilata "voi jättää myös ovelle". Ja vitut voi. Asun kerrostalo-asunnossa? Jos tuohon kyselyyn ei vastaa niin ilmeisesti yrittävät ovelle toimittaa ja eivät voi oven taakse jättää kerta en ole lupaa antanut?
Siis onko se Postin vika, että etämyynti räjähti käsiin alkuvuodesta? Jos siellä on vaikka 40 laatikon smartpost automaatti, niin sinne voi viedä max 40 lähetystä postikierroksella. Jos osa aikaisemmista on vielä noutamatta, niin, muut valuu eri toimipaikkaan.

Samat kokemukset täällä. Maaliskuun jälkeen en oo saanut yhtään pakettia Postin kautta pakettiautomaattiin, oli sitten Amazonin taikka kenen tahansa lähettämä paketti, vaikka oon ohjauksen tehnyt erikseen automaattiin. Jos jotain kotimaasta tilannut niin, että Matkahuolto on ollut vaihtoehto, niin sitä kautta matkahuollon pakettiautomaattiin on tavaraa saanut normaaliin tapaan. Lähinnä vaikuttaa siltä täällä meillä päin, että nuo Postin pakettiautomaatit on vain lähettämistä varten, kun se paketin jättäminen onnistuu joka kerta automaattiin.

Sama juttu kuin yllä. Jos niistä neljästäkymmenestä toimitetusta useimmat hakee sen melko pian tekstiviestin saatuaan, niin tilaa lähettää löytyy kyllä.

Itsellä on mennyt useat lähetykset lähiaikoina varmaan 4 eri paikkaan noudattavaksi, vaikka aina valinnut saman paikan. Ne pakettimäärät on tällä hetkellä vain aika massiivisia.
Eikö voitas välillä taputtaa postin poikia olalle ja todeta että hyvin te vedätte, ei ole pahasti lähetykset jumitellut kasvaneista määristä huolimatta.
 
Tällä kertaa ihan pelkkänä vittuiluna päätin että saavat sen paketin ovelle toimittaa. Mutta kun valitsee omapostista "Kotiinkuljetuksen" ja sen koittaa vahvistaa, niin pakko kilata "voi jättää myös ovelle". Ja vitut voi. Asun kerrostalo-asunnossa? Jos tuohon kyselyyn ei vastaa niin ilmeisesti yrittävät ovelle toimittaa ja eivät voi oven taakse jättää kerta en ole lupaa antanut?
Kyllä minulla ainakin tuohon on voinut valita sen viedään postin toimipaikkaan ovelle jättämisen sijaan ja hyvin ovat paketit tulleet kotiin asti.
 
Kyllä minulla ainakin tuohon on voinut valita sen viedään postin toimipaikkaan ovelle jättämisen sijaan ja hyvin ovat paketit tulleet kotiin asti.

Sama täällä, ei se ovelle jättäminen ole ainoa vaihtoehto. Kannattaa päivittää appi uusimpaan versioon josko olis jäänyt joko vanha versio missä tuo ei skulaa.
 
Pakko vielä todeta kun tuossa Amazonia ihmettelin, että kieltämättä kotimaiset verkkokaupat eivät ihan hirveästi pyri edistämään myyntiään esim ilmaisilla toimituksilla. Ulkomailla se on käytännössä ihan vakio joko tietyn ostosrajan ylittyessä tai sitten kampanjaluonteisesti, joissain paikoissa aina. Paljon herkemmin tulee tilattua heräteostos tai se pääostos kun ei tartte jäädä miettimään, että mitäs tähän vielä samoilla kuluilla ja sitten jää koko ostoskori herkästi.

Suomessa pikemminkin tulee penaltyä kun ostaisi enemmän ja pitäisikin maksaa enemmän postikuluja painon vuoksi. Ja paketti parhaimmillaankin postiin (ei tartte edes mainita Matkahuoltoa), ulkomailta käytännössä aina yritetään kantaa kotiin, toimitti sen UPS, DHL tai DPD.
 
Pakko vielä todeta kun tuossa Amazonia ihmettelin, että kieltämättä kotimaiset verkkokaupat eivät ihan hirveästi pyri edistämään myyntiään esim ilmaisilla toimituksilla. Ulkomailla se on käytännössä ihan vakio joko tietyn ostosrajan ylittyessä tai sitten kampanjaluonteisesti, joissain paikoissa aina. Paljon herkemmin tulee tilattua heräteostos tai se pääostos kun ei tartte jäädä miettimään, että mitäs tähän vielä samoilla kuluilla ja sitten jää koko ostoskori herkästi.

Suomessa pikemminkin tulee penaltyä kun ostaisi enemmän ja pitäisikin maksaa enemmän postikuluja painon vuoksi. Ja paketti parhaimmillaankin postiin (ei tartte edes mainita Matkahuoltoa), ulkomailta käytännössä aina yritetään kantaa kotiin, toimitti sen UPS, DHL tai DPD.
No valveutunut kuluttaja toki ymmärtää että tällöin ne kulut on leivottu sisään hintoihin. Jollain amazonilla ja muilla Euroopan jättiläisillä on niin naurettavan hyvät neuvotteluvaltit lähetyskulujen suhteen volyyminsa takia, ettei kannata paljon verrata suomalaisiin ”pikkupuljuihin”.
 
No valveutunut kuluttaja toki ymmärtää että tällöin ne kulut on leivottu sisään hintoihin. Jollain amazonilla ja muilla Euroopan jättiläisillä on niin naurettavan hyvät neuvotteluvaltit lähetyskulujen suhteen volyyminsa takia, ettei kannata paljon verrata suomalaisiin ”pikkupuljuihin”.

Totta kai kulut otetaan asiakkailta sitten hinnassa mutta valitettavasti Suomi-hinta ei yleensä silti tunnu pärjäävän.
 
Siis onko se Postin vika, että etämyynti räjähti käsiin alkuvuodesta? Jos siellä on vaikka 40 laatikon smartpost automaatti, niin sinne voi viedä max 40 lähetystä postikierroksella. Jos osa aikaisemmista on vielä noutamatta, niin, muut valuu eri toimipaikkaan.

Ensimmäiseen kysymykseen: Ei, mutta jos etämyynti räjähti alkuvuodesta käsiin, niin postilla on myös enemmän resursseja (rahaa) käytössä laajentaa näitä käytäntöjä. (puhutaan omalta osaltani Tampereen ydinkeskustasta)

Ja toinen: Omalla kohdallani automaatteja on noin 5(?) matkalla ennenkuin tulee toimipaikka. Jos se nähdään jo sieltä lajittelukeskuksessa että se automaatti on täynnä niin miksei softa voi sitä automaattisesti lajitella "lähimpänä olevaan vapaana olevaan automaattiin"? Miksei tätä vaihtoehtoa ole oma-postissa?

Tätä joskus kysyin Postin aspasta ja vastauksena oli että "Selviää vasta sittenkun jakelija menee automaatille" joka on täyttä paskapuhetta koska paketit jotka menevät oikein automaattiin on noudettavissa kello 16 ja paketit jotka lähipostiin (koska automaatti täynnä) samana päivänä aamupäivästä noin klo. 12-14.

Sekä, miksi vitussa ei ole vaihtoehtoa edes että toimittaa automaattiin seuraavana päivänä? Tai jos tulee "jonoa" niin miksei sitten toiseen automaattiin joka on kuitenkin lähempänä mitä toimipaikka?

Posti on byrokraattinen ja kankea (paska) firma. Paketit jotka menee Matkahuollon/DHL expressin automaattiin on aina siellä noudettavissa ja puhutaan tasan yhdestä automaatista 1-2 kilometrin sisään urbaani alueella. Jännä että kyseset firma(t) osaa hommansa mutta Postin kanssa aina jotain perseilyä.

Sekä, kun valitset noutopaikan/jakelun oma-postista. Tätä et voi muuttaa vaikka paketti ei olisi edes suomessa? Edes aspa kuulemma ei tähän pääse käsiksi, olisi kuin kiveen lyöty. DHL/UPS kyllä antaa asiakaspalvelusta tämän muuttaa.
 
Aika monimutkaiselta kuulostaa, että useampaa automaattia lajitteluhetkellä arvottaisiin, se valinta pitäisi käytännössä tehdä joissakin sekunneissa kun lähetys matkaa lajittelukoneella mihin lähetystä yritetään ohjata ja jokaisen asiakkaan kohdalla pitäisi olla tietämys saako/voiko lähetystä ohjata mihinkään muualle tai ei ja mikä olisi se itselle mieluisin vaihtoehto. Lisäksi kun muutenkin automaatit ovat muuallakin täynnä jo niihin alunperin ohjautuneista lähetyksistä, millä prioriteetilla ns. vieraat lähetykset sieltä saisivat tilaa?

Ei vaan käytännössä toimisi kun tämän laittaa Postinkin lähetysmäärien volyymiin, kyseessä kuitenkin se halvin tarjoama heidän osaltaan, ei siihen ilman lisämaksuja tule varmaan sen enempää lisätoimintojakaan.

Mihin noita seuraavan päivän lähetyksiä aina varastoitaisiin, miten niille varmistuisi etuiluoikeus muihin lähetyksiin nähden jne? Näinhän ennen osin tehtiin ja siitä varmaan tuli huonoa palautetta kun lähetyksethän voivat viivästyä useammalla päivällä pahimmillaan jos automaatti pysyy täytenä kun sieltä ei noudeta tarpeeksi nopeasti + sen kautta lähetetään lähetyksiä + edelleen se halvin tarjoama kyseessä, ei siihen kannata paljon ylimääräistä tehdä jos siitä pitää edes sentti jäädä voittoa per lähetys. Ylijäämäkamat heti suoraan noutopisteeseen on halvinta todennäköisesti.

Onhan ihmisen oltava jossain määrin vajaalla käyvä jos ei tiedä mihin lähetyksensä haluaa ja milloin, jos sitten tuleekin menoa ja ei ole paikalla, niin mitä sitten, hakee noutopisteestä sen sitten. Tuolla valinnalla vastaanottaja tulee suorittaneeksi lähetykselle ohjauksen minkä mukaan se lajitellaan, aika selkeää, että siihen ei enää tule muutoksia jälkikäteen ja OmaPosti appi tästä myös mainitsee.
 
Sekä, miksi vitussa ei ole vaihtoehtoa edes että toimittaa automaattiin seuraavana päivänä?
Ei ainakaan oletuksena näin. En todellakaan halua jäädä odottelemaan paketteja turhia päiviä että se menisi johonkin tiettyyn automaattiin vaan haluan sen itselleni niin nopeasti kuin mahdollista.
 
Aikaisemminhan postilla oli automaattin jakelu sellainen, että jos automaatti oli täynnä, niin jakelua yritettiin uudestaan seuraavana päivänä. Jos se ei silloinkaan onnistunut (automaatti täynnä), niin meni lähimpään postitoimipaikkaan.

Toivottavasti tämä systeemi ei tule takaisin koskaan. Monesti joutui oottamaan vielä yhden päivän sitä pakettia, kun automaatti oli täynnä. Ennemmin käyn sen paketin postitoimipaikasta samana päivänä jos automaatti on täynnä.
 
Onko Amazoniin tullu joku uusi toiminto, oli pompsahtanu joku outo juttu vaihtoehtoiseksi osoitteeksi. Nappasin varulta luottokortin pois amazon tilitä.

1598778845300.png


edit: Näköjään tuotteen klikkaus täältä lisää jonki lahjatilauksen osoitteen, kaikenlaisia huijauksia sitä on.
Ei siis mene osoitekirjaan vaan tilaattavan tuotteen tietoihin.


tuossa sama tuote ilman lahjansaajan tietoja. https://www.amazon.de/gp/product/B07Y3KDVZH
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä kertaa tuli Saksan Amzonista tällainen ilmoitus.

undeliverable.png


Noh tilasin tuotteen uudelleen ja nyt kuitenkin Posti ilmoitti että 1. kerralla tilattu tuote on myös tulossa ( tai ainakin jotain on tulossa joka on samanpainoinen kuin uudelleen tilattu tuote ). Kortilta on laskutettu kahteen kertaan. Tuleeko tuote, palautuuko rahat vai mitä? Mietin tässä, että mitä jos rahat palautuu ja tuote tulee kahteen kertaan. Taitaa olle epätodennäköisin skenaario.

Edit. Taitaa ollakin kyse siitä että posti on saanut 1. paketista ilmoituksen, jolloin tulkitsin että se on tulossa. Tarkempia vaiheita ei lähetykselle ole, joten on tainnut mennä takaisin lähettäjälle.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä kertaa tuli Saksan Amzonista tällainen ilmoitus.

undeliverable.png


Noh tilasin tuotteen uudelleen ja nyt kuitenkin Posti ilmoitti että 1. kerralla tilattu tuote on myös tulossa ( tai ainakin jotain on tulossa joka on samanpainoinen kuin uudelleen tilattu tuote ). Kortilta on laskutettu kahteen kertaan. Tuleeko tuote, palautuuko rahat vai mitä? Mietin tässä, että mitä jos rahat palautuu ja tuote tulee kahteen kertaan. Taitaa olle epätodennäköisin skenaario.
Jos etsit tästä ketjusta, niin tuo on ihan tavallinen tilanne. Jollakin sopivalla toimitustavalla (saksan posti) se handover saksan posti -> suomen posti aiheuttaa tuollaisen. Mutta seurata voi koodilla suomen postin sivuilta.

Ei tule rahoja takaisin etkä voita mitään. Pelkästään häviät kun saat nyt arpoa mitä teet toisen tilauksen kanssa.
 
Ensimmäistä kertaa tuli Saksan Amzonista tällainen ilmoitus.

undeliverable.png


Noh tilasin tuotteen uudelleen ja nyt kuitenkin Posti ilmoitti että 1. kerralla tilattu tuote on myös tulossa ( tai ainakin jotain on tulossa joka on samanpainoinen kuin uudelleen tilattu tuote ). Kortilta on laskutettu kahteen kertaan. Tuleeko tuote, palautuuko rahat vai mitä? Mietin tässä, että mitä jos rahat palautuu ja tuote tulee kahteen kertaan. Taitaa olle epätodennäköisin skenaario.

Edit. Taitaa ollakin kyse siitä että posti on saanut 1. paketista ilmoituksen, jolloin tulkitsin että se on tulossa. Tarkempia vaiheita ei lähetykselle ole, joten on tainnut mennä takaisin lähettäjälle.
Jos etsit tästä ketjusta, niin tuo on ihan tavallinen tilanne. Jollakin sopivalla toimitustavalla (saksan posti) se handover saksan posti -> suomen posti aiheuttaa tuollaisen. Mutta seurata voi koodilla suomen postin sivuilta.

Ei tule rahoja takaisin etkä voita mitään. Pelkästään häviät kun saat nyt arpoa mitä teet toisen tilauksen kanssa.

Itselle tuli sama ilmoitus ja seurannassa näkyy näin:

1598947187655.png


Eli miten tämä nyt pitää tulkita? DHL oli toimittajana Saksan päässä. Onko tämä nyt oikeasti palautunut vai ilmestyykö kuitenkin postin seurantaan n päivän kuluttua?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 517
Viestejä
4 475 359
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom