Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulle tuli rahat takaisin ilman ongelmia kengistä joissa ei ollut mukana niitä alkuperäisiä lappuja, eikä alkuperäistä pakkaustakaan (toisten kenkien kenkälaatikossa palautin).
Mitä laitoit puhelinnumeroksi ja emailiksi tuohon postin lappuun?Commercial Invoicea ei tartte EU:n sisällä. Pakettiin riittää se Amazonin oma lappu jossa on viivakoodi ja Postin (tai muun firman) osoitelappu. Paketin sisällä on hyvä olla se erillinen lappu kanssa jossa on sama viivakoodi - oletettavsti käyttävät niitä viivakoodeja paketin seuraamiseen Amazonin varaston sisällä ja palautuksen yhdistämiseen tilaukseen.
Itse laitoin sen commercial invoicen varmuuden vuoksi laatikon sisälle, olipa siinä ainakin listattu mitä on palauttamassa.
Mitä laitoit puhelinnumeroksi ja emailiksi tuohon postin lappuun?
Uskomattoman vaikeaa löytää tuommoisia tietoja näinkin isosta firmasta, amazon.de siis kyseessä ja palautus menee Slovakiaan.
Tämä on siis ollut käytäntö, kun palautus menee Saksaan Amazonin palautuskeskukseen.Kun kuljetustietoihin pitäisi kirjoittaa vastaanottajan puhelinnumero ja sähköpostiosoite, minulla ainakin toimivat
+49 94178878474 ja rueckgabe@amazon.de. Puhelinnumero löytyi Amazonin helpistä, se on jokin yleinen ulkomaalaisten asiakkaiden numero.
Yhden olen palauttanut Postin kautta. Silloin kirjoitin Helposti-koodin Amazonin osoitekorttiin ja jätin pakettiautomaattiin.
UPS Standardilla palautin toisen, siinä tulostin kortin shipitistä ja liimasin Amazonin osoitekortin päälle niin, että Amazonin palautuksen viivakoodi näkyi edelleen. UPS:n sivuilta piti tilata nouto erikseen, mutta se kuului lähetyksen hintaan.
Molemmat menivät perille.
Osa Amazonin omien myyntien palautuksista menee Slovakiaan. Tuo mainitsemasi sääntö ei "tietenkään" koske Amazonia itse.Tämä on siis ollut käytäntö, kun palautus menee Saksaan Amazonin palautuskeskukseen.
Amazon.de vaatii myös marketplace-kauppiailta saksalaista palautusosoitetta tai valmiiksi maksettua palautusta. Missä tilanteessa palautus pitäisi lähettää Slovakiaan?
Kyseessä näytönohjain ja Slovakian varasto annettiin palautusosoitteeksi. Kulut maksetaan takaisin kuittia vasten, vaikka lukikin tuo perus 8.40€ tai jotain.Tämä on siis ollut käytäntö, kun palautus menee Saksaan Amazonin palautuskeskukseen.
Amazon.de vaatii myös marketplace-kauppiailta saksalaista palautusosoitetta tai valmiiksi maksettua palautusta. Missä tilanteessa palautus pitäisi lähettää Slovakiaan?
Riippuu koosta ja tuurista. Molemmilla tavoilla on tullut kamaa, mutta useimmiten kuitenkin ovelle saakka kuriirin toimesta.Onko muuten pienemmät paketit .de:stä tullut postiluukusta vai koittaako ihan normaalina kotiinkuljetuksena tuoda? Kyseessä pienempi kirja, vaikuttaa vähän mihin tuon sitten tilailen.
Riippuu koosta ja tuurista. Molemmilla tavoilla on tullut kamaa, mutta useimmiten kuitenkin ovelle saakka kuriirin toimesta.
Taitaa olla, että Posti ei sitä päätä, vaan Amazon tilaa Postilta jonkin palvelutyypin. Postin seurannassa näkyy tietojen kirjautumisen jälkeen, jaetaanko paketti laatikkoon vai tuoko kuski. Tuotavissa paketeissa pystyy usein Oma Postissa valitsemaan, että haluaakin noutopistetoimituksen. Laatikkoon jätettävä paketti on palvelunimikkeeltään Pikkupaketti tai vastaavaa.Tätä vähän itekin fiilistelin että saattaapi olla juurikin tuurista kiinni, tosin ehkä voi myös luottaa postin laiskuuteen että tuovat sen sitten päiväpostin matkassa kun on sitä kokoluokkaa oleva paketti että semmoisen matkassa menis.
Tätä vähän itekin fiilistelin että saattaapi olla juurikin tuurista kiinni, tosin ehkä voi myös luottaa postin laiskuuteen että tuovat sen sitten päiväpostin matkassa kun on sitä kokoluokkaa oleva paketti että semmoisen matkassa menis.
Täällä ne tulee päiväpostin mukana. Sama auto ja kuski joka tuo päiväpostin tuo siinä samalla paketin ovelle (tai laatikkoon jos mahtuu sinne).Tuo ei tule päiväpostin mukana vaan kuriiri tuo sen. Toki riippuu jakajan viitseliäisyydestä, itsellä pari pakettia on mennyt "vastaanottajaa ei tavoitettu" tms. tekstillä suoraan noutopaikkaan kun jakaja ei ole vain jaksanut. Mutta periaatteessa nuo pikkupaketit pitäisi toimittaa kotiin jos ne mahtuvat postiluukusta.
Itsellä ne on aina vähän takkuillut. Viime viikon perjantaina tilasin kuulokkeet, eilen sain paketin mutta seuranta näyttää että tulis vasta 17.9.Amazonilla on jotain ongelmia osalla asiakkaista tilauksien seurannassa tällä hetkellä kuulemma. Oma paketti ei ole edes lähtenyt vielä, mutta kuulemma tulee jo ensiviikon alussa ja sivustolla joku ongelma. Ei tullut edes toimitus ilmoitusta, mikä tulee yleensä kun lähettävät.
Varmaankin huijaus kuten Rupert sanoi. Odota että tilaus peruuntuu, tai arvioitu toimituspäivä ylittyy 3 päivällä.Lueskelin ketjua pari sivua taaksepäin, mutta en löytänyt vastaavaa tapausta. Bongasin alkuviikosta amazon.de:stä etsimäni tuotteen (kamera) hyvässä, mutta melko realistisessa alessa (noin -25%). Tein tilauksen hieman kiireessä, enkä pistänyt sen tarkemmin merkille, että myyjä ei ollutkaan virallinen valmistaja/jälleenmyyjä, eikä myöskään Amazon. Parin tunnin päästä tuli viestiä pahoitteluiden kera, että tilaus on peruttu virheen takia ja rahat palautetaan luottokortille. Samalla kerrottiin, että tuotteen voi tilata uudestaan. Edelleen kiireessä tein nopean päätöksen tehdä uusi tilaus. Tämä ei ole edennyt mihinkään koko viikon aikana. Myyjä pyysi laittamaan kopion tilisiirrosta tms., mihin vastasin kohteliaasti, että olen maksanut tilauksen normaalisti Amazonin kautta ja myyjän tulisi lähettää tuote. Sanoin myös, että hän voi halutessaan peruuttaa tämänkin tilauksen ja palauttaa rahat (epäilyttää, että onko heillä tuotetta ollenkaan lähetettävissä). Ko. myyjällä oli pidemmältä ajalta positiivisia arvioita, mutta tuolta päivältä on pelkkiä negatiivisia ja kommentien perusteella muiltakin on tilauksia peruttu.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Entä suosituksia, miten kannattaa toimia? Amazonin "problem with order" ilmoittaa, että ko. funktiota voi käyttää vasta 3 päivää oletetun tilauksen saapumispäivän jälkeen (tässä tapauksessa 18.9.). Luottokortilla ei näy vielä mitään merkintöjä tilauksista. Ja jos niitä tuleekin, niin saahan nuo luottokorttiyhtiöltä vaadittua takaisin. Eli sen suhteen ei pitäisi olla ongelmaa, mutta ärsyttäähän sen, kun tilaus on avoimena eikä näytä siltä, että toimitusta ikinä tulee.
Veikkaan että kyseessä on jokin bugi. Tuo teksti katoaa kun kirjaudun sisään:Minkähän takia Amazon.de:ssä (lisäksi ainakin Amazon.es) monissa elektroniikkatuotteissa, jotka Amazon myy ja toimittaa on return policyn kohdalla teksti: "This item is non-returnable"
Eikö tuollainen ehto ole lainvastainen, kun EU:ssa on lakisääteinen vähintään 14 vuorokauden peruutusoikeus?
Kun tuota tekstiä klikkaa tulee tälläinen teksti:
"This item is non-returnable. However, if the item arrives damaged or defective, you may request a refund or replacement."
Esimerkki: Neues Apple iPhone 12 Pro Max (512 GB) - Pazifikblau : Amazon.de: Elektronik & Foto
Sääntöjen mukaan EU-alueelle toimitettaessa asiakkaalle ei saa tulla tulleja tai veroja maksettavaksi. Jos tämä ei toteudu, Amazonille voi valittaa A-to-Z Guarantee:n perusteella. Siellä yksi valitusperuste onMiten se tuo tullaus nykyään menee amazon.de ostosten kanssa? Ostin muutaman hupparin amazon.de, myyjä toimittaa nämä ilmeisesti jostain Kiinasta. Pitääkö siis tullata ja maksaa tullaus?
Alla yksi esimerkki pusakka.
ASKSWF Herren Sweatshirts Druck Snoop Dogg California Times Fleece Pullover mit Kapuze : Amazon.de: Fashion
Ei niitä niillä Amazonin lapuilla voi palauttaa vaan pitää maksaa itse postitus ja periä kulut Amazonilta jälkikäteen.Kuinka monella on onnistuneita kokemuksia tuosta Amazonin suuntaan tuotteen palauttamisesta ylipäätänsä? Nimimerkillä paukutin Amazonin ohjeilla palautuspaketin postiin ja parin viikon odottelun jälkeen Posti suhas saman paketin vain takaisin omaan postilaatikkoon.
Eli todistetusti homma kuitenkin toimii jollain tasolla.
Ei ole ollut ongelmaa. Toki hiukan pidempäänhän tossa menee mutta aina toiminut hyvin. Rahat hyvitetty 1-2 päivän jälkeen käsittelystä.Kuinka monella on onnistuneita kokemuksia tuosta Amazonin suuntaan tuotteen palauttamisesta ylipäätänsä? Nimimerkillä paukutin Amazonin ohjeilla palautuspaketin postiin ja parin viikon odottelun jälkeen Posti suhas saman paketin vain takaisin omaan postilaatikkoon.
Vaikuttaisi hieman muuttuneen palautuskäytäntö ehkä viikon parin sisään. Nyt voi vaihtoehtoisesti käyttää DHL:n palautuslappua ("Pre-paid return with DHL"-valinta) omakustanteisen palautuksen sijaan. Mielestäni myös aiemmin Suomesta palautuksen hinta oli eritelty ohjesivulla, jossa on enää muita maita.
Palautin juuri paidan ko. palautuslapulla. Jännä nähdä tuleeko paketti bumerangina takaisin, vai tuleeko hyvitys paidasta.
Piti tulostaa. Tuli linkki sähköpostiin ja se on myös Order historyssa tulostettavissa.Tuliko tämä DHL lappu tilauksen mukana, vai pitikö se tulostaa?
Mihin se DHL paketti viedään? Tuleeko DHL kuski noutamaan sen kotoa+Piti tulostaa. Tuli linkki sähköpostiin ja se on myös Order historyssa tulostettavissa.
Tämä arvelutti itseänikin, kun Amazonin ohje neuvoi viemään "DHL Parcelshopiin". DHL:n ja Postin yhteistyöstä päätellen ajattelin Postin olevan yhteistyökumppani (Amazonin ohjeen linkki vei DHL:n palvelupisteiden selailusivulle, joka vahvisti asiaa), mutta vein sitten paketin R-kioskille. Kioskin täti vaikutti käyttävän Postin systeemiä kuitin tulostamiseen, mutta ärrällä on kyllä kaikki muutkin pakettipalvelut tarjolla ja kuitissa lukee "DHL lähetys" sekä JJD-alkuinen koodi, joka oli paketin päälle laitettavassa lapussa.Mihin se DHL paketti viedään? Tuleeko DHL kuski noutamaan sen kotoa+
Tuohan ei ole Amazonin myymä tuote, joten koskeeko tuo sitäkin? Se on "dispatched and sold by jokuihanihmekiinalainennimi".Sääntöjen mukaan EU-alueelle toimitettaessa asiakkaalle ei saa tulla tulleja tai veroja maksettavaksi. Jos tämä ei toteudu, Amazonille voi valittaa A-to-Z Guarantee:n perusteella. Siellä yksi valitusperuste on
- You were charged additional costs (e.g., customs costs for direct delivery to an EU country) in addition to the purchase price, and the seller hasn't refunded these costs.
Tuolla mainitsemallasi ohjesivulla ei ole koskaan ollut Suomea, olen sitä aktiivisesti seuraillut.Vaikuttaisi hieman muuttuneen palautuskäytäntö ehkä viikon parin sisään. Nyt voi vaihtoehtoisesti käyttää DHL:n palautuslappua ("Pre-paid return with DHL"-valinta) omakustanteisen palautuksen sijaan. Mielestäni myös aiemmin Suomesta palautuksen hinta oli eritelty ohjesivulla, jossa on enää muita maita.
Jeps, tuo Return Connect on Parcel Connect -paketteja vastaava palautuspalvelu: International customer return – For businesses – PostiTämä arvelutti itseänikin, kun Amazonin ohje neuvoi viemään "DHL Parcelshopiin". DHL:n ja Postin yhteistyöstä päätellen ajattelin Postin olevan yhteistyökumppani (Amazonin ohjeen linkki vei DHL:n palvelupisteiden selailusivulle, joka vahvisti asiaa), mutta vein sitten paketin R-kioskille. Kioskin täti vaikutti käyttävän Postin systeemiä kuitin tulostamiseen, mutta ärrällä on kyllä kaikki muutkin pakettipalvelut tarjolla ja kuitissa lukee "DHL lähetys" sekä JJD-alkuinen koodi, joka oli paketin päälle laitettavassa lapussa.
Tässä vielä esimerkiksi tuo Amazonin sivuilta tulostettava sivu (muokkasin omat tiedot pois):
Tuo pätee nimenomaan ei-Amazonin myymiin tuotteisiin. Amazonin myymille tuotteille ei voi tehdä A-to-z claimia.Tuohan ei ole Amazonin myymä tuote, joten koskeeko tuo sitäkin? Se on "dispatched and sold by jokuihanihmekiinalainennimi".
Ok, en ole tuollaisesta aiemmin kuullut. Hyvä tietää.Tuo pätee nimenomaan ei-Amazonin myymiin tuotteisiin. Amazonin myymille tuotteille ei voi tehdä A-to-z claimia.
My bad. Luultavasti sekoitin johonkin toiseen maahan (ehkä Tanska), joka on poistunut listalta. Siellä oli maita listattu sillä samalla 8,40€ korvaussummalla, joka jossain toisessa kohdassa ilmoitettiin Suomesta palautuksesta korvattavan. =DTuolla mainitsemallasi ohjesivulla ei ole koskaan ollut Suomea, olen sitä aktiivisesti seuraillut.
Tarjoukset ketjussa on mainittu näin:
"Tuote: Samsung 980 PRO, PCIe 4.0 NVMe M.2(2280) SSD 1Tb
Hinta: 149.99€ + veroero
Kauppa: Amazon
Voimassa: ?
Linkki:
https://www.amazon.de/-/en/Samsung-internal-Solid-State-Drive/dp/B08GS7748F/ "
Tilasin tuon ja mitään veroero plussaa ei hintaan tullut vaikka toimituspaikkana on suomi? Olenko jotain tehnyt väärin? Ei sillä, halvempi hinta toki kelpaa.
Tarjoukset ketjussa on mainittu näin:
"Tuote: Samsung 980 PRO, PCIe 4.0 NVMe M.2(2280) SSD 1Tb
Hinta: 149.99€ + veroero
Kauppa: Amazon
Voimassa: ?
Linkki:
https://www.amazon.de/-/en/Samsung-internal-Solid-State-Drive/dp/B08GS7748F/ "
Tilasin tuon ja mitään veroero plussaa ei hintaan tullut vaikka toimituspaikkana on suomi? Olenko jotain tehnyt väärin? Ei sillä, halvempi hinta toki kelpaa.
Suomessa on ALV 24% ja Saksassa 19%, joten joudut maksamaan tuon 5% eron lisää kassalla...Miksi tuohon pitäisi tulla jotain lisää ? ( btw. mikä veroero ? )
ok, alviero siis. Voipi olla että en ole kiinnittänyt tuohon vaan huomiota.......mut olen myös melko varman että olen saanut tilattua tuolta myös ihan saksahinnoilla.
Paljon siitä myyjästä kiinni, että kiinnostaako niitä niin paljoa ja käsittääkseni taitaa olla jotain rajoja liikevaihdossa, mitkä vaikuttaa asiaan ku käy kauppaa EU sisällä...ok, alviero siis. Voipi olla että en ole kiinnittänyt tuohon vaan huomiota.......mut olen myös melko varman että olen saanut tilattua tuolta myös ihan saksahinnoilla.