AM5-emolevyt

Osaako joku sano mitä tämä käytännössä tarkoittaa Gigabyten emon tiedoissa.

Mulla on siis tarve laittaa 3kpl m.2 levyjä emoon. Olen luullut että näissä halvemmissa emoissa usein puolittaa näyttiksen kaistaa tms kun laittaa kolmannen mutta onko niin, että tässä kuitenkin se kolmas vaikuttaa jotenkin vaan ssd-levyjen nopeuteen?

Koneeseen tulossa 1kpl gen5 ssd ja kaksi vanhempaa. Jos laitan gen5 tuohon ”ykköseen” ja vanhemmat noihin kahteen muuhun niin mikä vaikutus käytännössä?

Emolevy Gigabyte X870 Gaming Wifi6
Levyt:
Kingston Renegade G5 1TB
Samsung 990 PRO 2TB
WD Black SN850X 4TB

IMG_1670.jpeg

Osaako joku sano mitä tämä käytännössä tarkoittaa Gigabyten emon tiedoissa.

Mulla on siis tarve laittaa 3kpl m.2 levyjä emoon. Olen luullut että näissä halvemmissa emoissa usein puolittaa näyttiksen kaistaa tms kun laittaa kolmannen mutta onko niin, että tässä kuitenkin se kolmas vaikuttaa jotenkin vaan ssd-levyjen nopeuteen?

Koneeseen tulossa 1kpl gen5 ssd ja kaksi vanhempaa. Jos laitan gen5 tuohon ”ykköseen” ja vanhemmat noihin kahteen muuhun niin mikä vaikutus käytännössä?

Emolevy Gigabyte X870 Gaming Wifi6

IMG_1670.jpeg

Jos tuohon punaisen laatikon yläpuolella mainittuun M.2 liittimeen on kytketty asema, niin silloin tuo laatikossa mainittu asema toimii x2 moodissa, koska se jakaa kaistan tuon toisen liittimen kanssa. Eli tuo M2B toimii 4zx nopeudella, jos M2C ei ole käytössä, ja 2x nopeudella jos M2C on käytössä. Ja M2C on aina 2x sähköisesti (PCIE4).

meneekö tällöin levyn nopeudesta osa hukkaan? Ajatus oli vaihtaa emolevy laadukkaampaan jossa ei tällaista tehohäviötä tapahtuisi mutta onko häviö kuitenkin niin pieni, että ei ole järkeä ostaa 400-500e emolevyä sen takia?

meneekö tällöin levyn nopeudesta osa hukkaan? Ajatus oli vaihtaa emolevy laadukkaampaan jossa ei tällaista tehohäviötä tapahtuisi mutta onko häviö kuitenkin niin pieni, että ei ole järkeä ostaa 400-500e emolevyä sen takia?
2x kaistalla PCIE4:llä nopeus rajoittuu noin 4GB/s nopeuteen, normaali käytössä tuota tuskin huomaa. Rajaahan tuo nopeimpien PCIE4 levyjen maksimi nopeuden melkein puoleen, mutta aika harvoin noihin maksimeihin todellisuudessa pääsee, muuten kuin joissakin testiohjelmissa.

4.0x4 on max 8000MB/s ja 4.0x2 on toki puolet, eli 4000MB/s (sama kuin 3.0x4 siis).
Riittänee useimpien tarpeeseen, harvoin tuotakaan kaistaa tulee täysin käytettyä.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
300 577
Jäsenet
81 823
Uusin jäsen
daniel88

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom