AM5-emolevyt

Tuohon on pakko mainita jälleen siitä, että joissain jopa B650 laudoissa toimii GPU PCIe 5.0, vähän siellä sun täällä aktivoituna piirisarjasta toiseen. Kuten joku täällä foorumilla tuumasi, että "valmistajalla unohtunut päälle". :kahvi:

1744244197412.png
Vuoden alussa asiaa selvitin tämän ROG STRIX X870-I GAMING WIFI | Gaming motherboards|ROG - Republic of Gamers|ROG Suomi emolevyn kohdalla, mutta en enää muista mihin lopputulokseen pääsin :D Eli jos haluaa näyttikselle PCIe 5.0 x16 niin voi vain yhtä M.2 paikkaa käyttää? Vaiko kahta jos molemmat Gen4? USB4 tuosta linjoja vie eli sen perään tarvittaessa lisävelytilaa? Prossuksi tulossa 9800X3D ja näyttis RTX 5800.

Vuoden alussa asiaa selvitin tämän ROG STRIX X870-I GAMING WIFI | Gaming motherboards|ROG - Republic of Gamers|ROG Suomi emolevyn kohdalla, mutta en enää muista mihin lopputulokseen pääsin :D Eli jos haluaa näyttikselle PCIe 5.0 x16 niin voi vain yhtä M.2 paikkaa käyttää? Vaiko kahta jos molemmat Gen4? USB4 tuosta linjoja vie eli sen perään tarvittaessa lisävelytilaa? Prossuksi tulossa 9800X3D ja näyttis RTX 5800.
Mulla on 3kpl m.2. ja se gpu pcie 4.0 16x kun katsellut tietoja, mutta emolevyn bios TUF B650-Plus huutelee jotain USB4 osalta, sekä GPU PCIe 5.0, mutta laitoin 4.0. En ole siis testannut, mutta yllättävän useista laudoista oli jätetty toimivaksi, mutta mielestäni tässä ei se toimine kuitenkaan. Uskoisin kuulleeni sen toiminnasta jo väkisin muita lähteitä lukiessa ympäri nettiä. :kahvi:

Vähän sen mukaan että montako väylää suoraan prosessoriin, kulkematta piirisarjan kautta.

Nyt ku muistin, niin se m.2_3 disabloi toisen, sen alemman täyspitkän PCIe-slotin.

Katso että Vsoc arvo ei mene luokka 1.3V mitä jotkut emot tekee automaattisesti kun laittaa expon päälle. 6000 kitillä sulla ei tarvii varmaan kuin 1.1V kun infinityfabric 2000MHz.
Mulla oli virhe tuossa. Suoritin on siis 7500f eikä 9500f. Tarkistin Vsoc arvon, se oli tosiaan lähellä 1.3V. tarkalleen 1.284V. mikähän olisi sellainen turvallinen arvo johon kannattaa tiputtaa tuolla suorittimella ja muisteilla?

Mulla oli virhe tuossa. Suoritin on siis 7500f eikä 9500f. Tarkistin Vsoc arvon, se oli tosiaan lähellä 1.3V. tarkalleen 1.284V. mikähän olisi sellainen turvallinen arvo johon kannattaa tiputtaa tuolla suorittimella ja muisteilla?
suorittimesta kiinni kuinka matalalla toimii, huomaat kyllä kun ei toimi :) sitten laitat lisää, ollen kuitenkin alle nykyisen. Kai sitä voi alottaa puolivälistä, 1-1.3V, eli 1.15V kanssa

Asus on tuonut vsoc jännite korjaavan päivitykset saataville ja omassa emossa ei ollut mainintaa siitä vaikka oli uusi versio.

Versio 3003

"This update enhances compatibility with high-capacity memory modules and improves overall system performance.

Ainakin omassa kokoonpanossa zentiming näyttää nyt oikein.

Viimeksi muokattu:
Onko Asus B650E-I, B850-I tai X870-I emossa mahdollista kytkeä VRM tuuletinta pois päältä?
X870-I sai BIOS päivityksen jonka myötä tuo toimii (ominaisuus kaiketi aina ollut valittavissa, muttei ole toiminut) ja ennen päivitystä homma hoitui Best Fan Control Software for Windows avulla. Ei omaa kokemusta, mutta tuon verran lähiaikoina selvittelin kun X870-I ympärille konetta nyt lähiaikoina kasaamassa.

Jaahas, viime vuoden puolella ostettu X870 Tomahawk taitaa lähteä takuuseen. Päivitin windowsin ja ajurit, minkä jälkeen lankku alkoi boot looppaamaan satunnaisesti. Seuraavaksi yritin päivittää biossin USBista, mutta punainen status-LED ei koskaan lopettanut vilkkumista ja oli pakko laittaa kone kiinni parin tunnin odottelun jälkeen.

Nyt tuo on jumissa 00 koodilla kun yrittää bootata. BIOSsi ei suostu flashautumään vaikka mitä yritän. USB on satavarmasti oikein formatoitu, ja tikun valo kanssa jatkaa välkkymistä, joten kyllä sitä ainakin luetaan. Liekkö jumissa jossain bios-asennus loopissa?

Mietin nyt korvaavan emon ostamista jos tämän Tomahawkin saisi myytyä kun se takuusta joskus tulee, tässä on omalla kohdalla ollut aika paljon lastenongelmia muutenkin. Olisko kellään mitään emo-suosituksia 9900X:lle ja 6000Mhz muisteille, jonka saisi tilattua heti?

E: Päädyin ASUS B850 TUF GAMINGiin, saa nähdä toimiiko kaikki PCI-slotit ja ethernet-paikka tappeluitta.

Viimeksi muokattu:
Jaahas, viime vuoden puolella ostettu X870 Tomahawk taitaa lähteä takuuseen. Päivitin windowsin ja ajurit, minkä jälkeen lankku alkoi boot looppaamaan satunnaisesti. Seuraavaksi yritin päivittää biossin USBista, mutta punainen status-LED ei koskaan lopettanut vilkkumista ja oli pakko laittaa kone kiinni parin tunnin odottelun jälkeen.

Nyt tuo on jumissa 00 koodilla kun yrittää bootata. BIOSsi ei suostu flashautumään vaikka mitä yritän. USB on satavarmasti oikein formatoitu, ja tikun valo kanssa jatkaa välkkymistä, joten kyllä sitä ainakin luetaan. Liekkö jumissa jossain bios-asennus loopissa?

Mietin nyt korvaavan emon ostamista jos tämän Tomahawkin saisi myytyä kun se takuusta joskus tulee, tässä on omalla kohdalla ollut aika paljon lastenongelmia muutenkin. Olisko kellään mitään emo-suosituksia 9900X:lle ja 6000Mhz muisteille, jonka saisi tilattua heti?

Asrock B850 Steel Legend. Itse päivitin tähän MSI B650 Tomahawkista. Keksin kaikkia tekosyitä, mutta todellinen syy päivitykseen oli uuden raudan himo.

Tähän mennessä ainoa näkyvä muutos on, että käynnistyy nopeammin (nähtävästi jotenkin muistien treenaus on nopeampaa). Näytönohjain ja NVME on PCIE 4 minulla - ja emolevy tukee PCIE 5..

Näytäpä linkki sellaiseen B650 emolevyyn, jossa olisi Wifi 7. Itse en nimittäin sellaista löytänyt ja rohkenen väittää ettei sellaista olekaan.

Laadukkaammissa B650E emoissakin on enintään Wifi 6E tuki.
Eihän noita montaa ole mutta ainakin gigabyte B650E BTF:ssä on. Alkuperäinen pointti oli ettei uudempi piirisarja ole tae uudemmasta wifistä.

Tech yes city oli tutkinut, miksi 9800x3d prossut mahdollisesti kuolevat Asrockin emoilla. Yhteenvetona olin että syy voisi olla soc jännitteen vaihtelussa ja sen mahdollisesta piikistä. Olikohan tämä jo käsitelty täällä?

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=Nd-Ua_orG24

Itse kävin kokeeksi vaihtamassa tuon SOC/Encore OC ->Enabled ja nyt ei VSOC enää vaihtele. Eipä ole x3d prossua tällä hetkellä, mutta kunhan tuli testailtua

Edit. Älkää laittako! Kokeilin ja tuli sama homma kuin hsalonen:lla. Eli windows ei käynnistynyt/sekoili. Itsellä onneksi auttoi, kun palautti arvon biosissa enabled ->Auto
Itse koetin nyt B850 Steel Legend (3.20) ja 7800X3D laittaa tuon asetuksen päälle. Meni ensimmäinen bootti hyvin, sitten LG-monitorin ohjaussofta halusi päivittää ja käynnistää uusiksi. En päässyt edes käynnistystä loppuun, vaan tuli muistivirheitä koko ajan. Juuri, kun työpöytä aukesi, niin tuli page fault/memory error/tms.. Laitoin "reset bios to defaults", niin taas toimii.. Koetin välissä myös laittaa sen Enable -> Disable, mutta se ei auttanut mitään.

Tosin muistit on nyt 4800MHz, kun tosiaan resetoin kaikki asetukset. Täytyynee taas bootata ja laittaa EXPO päälle.

..mutta siis tuo asetus ei ole ongelmaton minun koneessani.

Viimeksi muokattu:
Tech yes city oli tutkinut, miksi 9800x3d prossut ehkä kuolvat Asrockin emoilla. Yhteenvetona oli että syy saattaa olla soc jännitteen vaihtelussa ja sen mahdollisesta piikistä tuhoutuminen. Olikohan tämä jo käsitelty täällä?

Itse kävin kokeeksi vaihtamassa tuon SOC/Encore OC ->Enabled ja nyt ei VSOC enää vaihtele. Eipä ole x3d prossua tällä hetkellä, mutta kunhan tuli testailtua
video

Oli tuota kai jossain keskustelussa sivuttu, mutta lienee ihan hyvä kerrata.
Juuri eilen yksi saksalainen nettituttu kyseli mikä mahtaa olla vikana, kun tammi-helmikuun tienoilla kasattu kone jossa olin konsulttina valitsemassa osia ja neuvomassa kasauksessa, ei enää bootannut vaan antoi punaista CPU lediä.
No hänellähän on juurikin 9800X3D ja AsRock X870 Steel Legend WiFi, niin tokihan siinä epäilys heti heräsi, jotta olisiko hän sitten joutunut tämän fiaskon "uhriksi".
Uusin 3.20 BIOS oli jo kuulemma ollut sisällä, jonka pitäisi ehkäistä jotain, mutta ei lähtenyt käyntiin CMOS nollauksilla tai edes BIOS flashbackilla.

Käskin olemaan yhteydessä AMD/AsRock/jämy ja ilmeisesti prosessorin myynyt firma (olikohan Mindfactory) ainakin ilmeisesti lupasi uutta prosessoria tilalle.
Siellä hän irroitti tuon nykyisen kiven, niin kaksi muista poikkeavaa pädiä pohjassa (hieman tärähtänyt kuva):

1747145958977.png

Eli päällisin puolin kaikki voi toimia pidempäänkin (tässä tapauksessa 3-4kk) ilman oireiluja, mutta yhtäkkiä simahtaa.

Itse koetin nyt B850 Steel Legend (3.20) ja 7800X3D laittaa tuon asetuksen päälle. Meni ensimmäinen bootti hyvin, sitten LG-monitorin ohjaussofta halusi päivittää ja käynnistää uusiksi. En päässyt edes käynnistystä loppuun, vaan tuli muistivirheitä koko ajan. Juuri, kun työpöytä aukesi, niin tuli page fault/memory error/tms.. Laitoin "reset bios to defaults", niin taas toimii.. Koetin välissä myös laittaa sen Enable -> Disable, mutta se ei auttanut mitään.

Tosin muistit on nyt 4800MHz, kun tosiaan resetoin kaikki asetukset. Täytyynee taas bootata ja laittaa EXPO päälle.

Eipä toiminut tuo itselläkään. Eli varauksemattomat epäsuositukseni tuolle asetukselle. Ongelmat alkoivat ensimmäisen kylmän bootin jälkeen

Statistiikka

Viestiketjuista
277 107
Jäsenet
77 582
Uusin jäsen
Matias1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom