AM5-emolevyt

On nää AM5 emot mielenkiintoisia. Itsellä ollut MSI B650 Gaming Wifi emolevy kohta vuoden päivät käytössä. Bios päivityksiä on tullut, mutta sitkeästi sitä vaivaa alusta alkaen ollut "ominaisuus" josta ainakin maailmalta löytyy paljon kirjoittelua. Hot restart kusasee jos muisteilla vauhtia. Ostin alkuun epähuomiossa XMP muistit (G.Skill ripjaws S5 ddr5-6000 cl32)... niillä menty melkein näihin päiviin. Kone vakaa ja toimiii, mutta restartata ei sovi, vaan helpommalla pääsee kun tekee shut downin ja käynnistää uudestaan.
Pitkään kuvittelin tämän johtuvan noista XMP muisteista ja nyt sitten innostuin kokeeksi tilaamaan corsairin expo muistikitin. Käytös emolla täysin samaa. On kokeiltu bioksesta jos jonkinlaista asetusta, mistä redditissä ja muuaalla ollut ehdotuksia. Oli koneessa kiinni kummat kammat vaan niin ilman expo tai xmp asetusta muistit jedec standardina niin kaikki toimii. Kokeiltu myös käsin laitella noi expo profiilin asetukset enabloimatta expoa.. ei auta.
Nyt tuli postista sitten kokeeksi uusi emo.. tällä kertaa asus b650e tuf wifi. Katotaan onko siinä samat vai eri ongelmat :)
Löysin asetuksia tutkimalla tuohon korjauksen joskus 1kk sitten, kirjoitin sen silloin tuonne DDR5 osiolle, muistaakseni.

Ainakin overclocker.net sen laitoin.

MSI poistanut ainakin oman emoni 1K2 eli Agesa 1202 beta bioksen lataus mahdollisuuden, aiempi 1201 beta (1K1) versio tällä hetkellä uusin joka ladattavissa MSI sivulla.

Itsellä toi 1K2 ollut käytössä kun julkaisivat sen 2-3 viikkoa sitten eikä ongelmia.
 
Ei näyttäisi oikeen mitään lisää antavan verrattuna asus proart x670e lautaan. Wifi 7 kiva lisä mutta kun ei tiedä wifi kortin valmistajaa niin en liikaa arvoa antaisi sille. Asuksessa tosin lisänä etu usbc 60W pikalataus ja 10g ethernetti. Tosin ainakin omassa laudassa on puolipaska mediatekin wifi kortti joka vaihtuu intelin korttiin kun jaksaisi vaan asennella.
Mites olisi tämä, kun itse tykkään Gigabytestä luovaan toimintaan, itse odottelen vielä jotain testiä emosta
 
Mites olisi tämä, kun itse tykkään Gigabytestä luovaan toimintaan, itse odottelen vielä jotain testiä emosta

Pikkaisen kalliimpi on tuo GB x870e extreme. Uutisoitiin et usd hinta olisi 799, suomessa hinta.fi näyttää 900€ nyt, jos ei tuolla hinnalla välillä niin mikä ettei. 2x 10gb nic, muuta ihmeellistä verratuna 200-300€ emoon en ainakaan heti specseissä näe. ES9118 DAC on ilmeisesti ok, ei toisaalta mitenkään hyvä verratuna erilliseen dacciin. Taitaa olla jonkin verran ilmaa flagship emojen hinnoittelussa. Pieni osa saattaa kuitenkin haluta ostaa nimenomaan kalleimman, status symboliksi tms.

Jos tuossa extremessä on jotain mitä nimenomaan tarvitsee tai jos tosiaan hinnalla ei ole väliä niin osta pois. Tuon emon 10gb nic AQC113C hinta on 52€ ebays, niitä on tuossa emossa 2x, jos tarvii niitä nimenomaan kaksi niin voihan tossa olla järkeä. Empä ole katsonut löytyykö muista emoista 2x 10gb:tä.
 
Pikkaisen kalliimpi on tuo GB x870e extreme. Uutisoitiin et usd hinta olisi 799, suomessa hinta.fi näyttää 900€ nyt, jos ei tuolla hinnalla välillä niin mikä ettei. 2x 10gb nic, muuta ihmeellistä verratuna 200-300€ emoon en ainakaan heti specseissä näe. ES9118 DAC on ilmeisesti ok, ei toisaalta mitenkään hyvä verratuna erilliseen dacciin. Taitaa olla jonkin verran ilmaa flagship emojen hinnoittelussa. Pieni osa saattaa kuitenkin haluta ostaa nimenomaan kalleimman, status symboliksi tms.

Jos tuossa extremessä on jotain mitä nimenomaan tarvitsee tai jos tosiaan hinnalla ei ole väliä niin osta pois. Tuon emon 10gb nic AQC113C hinta on 52€ ebays, niitä on tuossa emossa 2x, jos tarvii niitä nimenomaan kaksi niin voihan tossa olla järkeä. Empä ole katsonut löytyykö muista emoista 2x 10gb:tä.
Eihän sitä autokaan osteta järeillä, vaan tunteella jotta saa naapurit kateelliseksi.
 
Eihän sitä autokaan osteta järeillä, vaan tunteella jotta saa naapurit kateelliseksi.
No niinkin. Eipä nois enää isoja eroja ole. Ostaa sen mukaan mitä io puolta luulee tarvitsevan. Itsellä oli sillon että lauta johon saa 4x m.2 kiinni ja löytyy usb4. 10gb kortti oli plussaa vaikken sitä tuskin saa täysin hyödynnettyä. Wifi kortteja saa päiviteltyä muutamalla kympillä niin sekään ei sinänsä mikään iso homma ole ja itse käytän muutenkin wifiä satunnaisesti langattoman tulostimen kanssa niin pärjäisin ilmankin. Tosin jos hintaa alkaa olla lähempänä tonnia niin siinä maksaa tyhjästä eli gaming brändäyksestä ja rgb valoista. Jos nyt olisin kaupoilla niin ilman muuta x870e kuitenkin. Msin laittasin ennemmin kun gigapaskeen. Asrockilla monesti hyvä hintalaatu suhde.
 
No niinkin. Eipä nois enää isoja eroja ole. Ostaa sen mukaan mitä io puolta luulee tarvitsevan. Itsellä oli sillon että lauta johon saa 4x m.2 kiinni ja löytyy usb4. 10gb kortti oli plussaa vaikken sitä tuskin saa täysin hyödynnettyä. Wifi kortteja saa päiviteltyä muutamalla kympillä niin sekään ei sinänsä mikään iso homma ole ja itse käytän muutenkin wifiä satunnaisesti langattoman tulostimen kanssa niin pärjäisin ilmankin. Tosin jos hintaa alkaa olla lähempänä tonnia niin siinä maksaa tyhjästä eli gaming brändäyksestä ja rgb valoista. Jos nyt olisin kaupoilla niin ilman muuta x870e kuitenkin. Msin laittasin ennemmin kun gigapaskeen. Asrockilla monesti hyvä hintalaatu suhde.
Viitaten tuohon, MSI emoon.... omakohtainen kokemus MSI emoista, En ota vastaan vaikka saisin ilmaiseksi!

 
Nyt mä oon hämmentyny. Jos mulla on nyt Asus ROG STRIX X670E-I niin itx maailamssa Asus ROG STRIX X870-I GAMING on ainoa itx lankku ja on paperilla huomattavasti paskempi. Käsitinkö nyt oikein? Pohdin jos päivitän prossun 9950x3d:hen niin jos päivittäis emon, mutta tota listaa kun kattoo, niin toi vaan huononee.
 
Saattaa olla että ihan kovastikkin ajelee tuota 9000 sarjaa tällä 6 sarjan lankulla. näkee kuhan tulee 9800x3d myyntiin
 
Nyt mä oon hämmentyny. Jos mulla on nyt Asus ROG STRIX X670E-I niin itx maailamssa Asus ROG STRIX X870-I GAMING on ainoa itx lankku ja on paperilla huomattavasti paskempi. Käsitinkö nyt oikein? Pohdin jos päivitän prossun 9950x3d:hen niin jos päivittäis emon, mutta tota listaa kun kattoo, niin toi vaan huononee.
Se hämmentää kun X870 pitäisi olla nimetty B850.
 
Kieltämättä vähän hämmentää nämä x870e esim asus proart uusi x870e on takapaneelikin ihan identtinen ainut että wifi 7 lisätty ja poistettu etupaneelin lisävirta eli ei 60w latausta uudessa mallissa. Onko tuo nyt downgrade vai ei.
 
Kieltämättä vähän hämmentää nämä x870e esim asus proart uusi x870e on takapaneelikin ihan identtinen ainut että wifi 7 lisätty ja poistettu etupaneelin lisävirta eli ei 60w latausta uudessa mallissa. Onko tuo nyt downgrade vai ei.
Harvemmin pöytäkoneessa on wifi edes mikään juttu sanoisin. Itsellä tuo Proart x670-e ja ei kyllä erityisesti hätkäytä tämä uus.
 
Harvemmin pöytäkoneessa on wifi edes mikään juttu sanoisin. Itsellä tuo Proart x670-e ja ei kyllä erityisesti hätkäytä tämä uus.
Joo samaa kans mietin että onko jopa huonompi tuo uusi versio. En ainakaan itse meinaa päivitellä emolevyä vaikka luultavasti tulee 9950x3d laitettua sitten kun on tullakseen. Wifillä tosin oo niin merkitystä ja saahan tuon wifikortin vaihdettua nykyseenkin halutessaan.
 
Sain itse tänään x870e taichi liten. Täytyy sanoa että tuo VRM jäähdytys palikka ja muutkin emolevyllä olevat alumiiniblokit ei ole kyllä kevyimmästä päästä eli painoa löytyy kyllä. Ja siis tässä litessä ei ole edes takalevyä. Asentelemaan toki pääsee vasta kun 9800x3d tulee ulos. (kun tulee joskus) Sanoisin että passiivijäähdytteisenä riittää enemmän kuin hyvin 9800x3d ajeluun stockki kelloilla ja jopa kellotettuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 349
Viestejä
4 437 851
Jäsenet
73 537
Uusin jäsen
osanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom