AM4 emolevyt

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Heitä konkreettinen väite tästä, eli miten tämä mahdollisesti näkyisi eri hintaluokan emolevyissä ja mielellään jotain lähdettä. Ääripäissä varmasti on eroja, mutta uskotko että jossain asiallisessa 80e lankussa vs 150e lankussa näkyisi ''min fps'' eroja virhemarginaalia enempää? Kun prossuna siis ei ole jotain virtanälkäistä Ryzen 9 tai i9.
Jos katsoo tarkasti niin mielestäni tuossa hintaluokassa on jo riittävän hyviä emoja. Mutta myös paljon vielä huonoja joille ei suositella mitään 8 ytimistä edes kellottamatta.

Aina mäkin ihmettelin kun niin järjestään suositellaan reippaasti yli tarpeen olevia emoja. Saman rahan voisi käyttää näyttikseen tai prossuun tai muisteihin, jossa ne eurot näkyisi konkreettisena suorituskykynä. Emolevy on pitkälti vaan on/off.

No tuossa on malliesimerkki siitä että mitä huono VRM saa aikaan Z490 lankuissa.



Jo i5 on aikamoista shaibaa halpis lankuille.

Puhumattakaan siitä että VRM laadun lähtökohta pitää olla se että homma toimii vesijäähdytyksellä kotelossa missä ei ole minkäänlaista ilmavirtausta VRM:lle (Phanteks Shift).
Meinasin itekin tuota postata.

Hieman tuosta videosta selitystä siis. Kun Intelin K prossujen ja Z emojen ideana on vähintään löysät pois ylikellotus, niin on aika kummallista että noi Asrockit eivät kykene ajamaan kellotettua 6 ytimistä koska se on vaatimattomin K sarjan prossu mitä noille emoille kannattaa ostaa. Toinen on että noiden hintaerot Suomessa isommissa liikkeessä on jotain 165-195 väliltä, eli ei niin suuret. Sitäkin voisi ihmetellä miten noi Asrockit ei jaksa ajaa 10900K edes vakiokelloilla, ilman että VRM:n takia prossua ajetaan vakiokelloilla ilman turboa. Sen nyt voi perustella ettei kaikkein halvinta emoa kannata yrittää ottaa mallisarjan loppupään 10 ytimiselle mallille ts. kovin moni ei sellaista yrittäisi, mutta sitä että noi emot eivät jaksa 6 ytimistä kellotettua prossua tukea, ei voi millään perustella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Voi juustonacho tätä touhua. Sitten otetaan vielä kohtuullisesti testeissä pärjännyt lankku, niin varmasti pedataan oma sänky niin, ettei testeillä helposti löydetä mitään.
No voi perunalaatikko tätä touhua. Sinä otat jonkun Asusin roskalankun jolla yrität todistaa pointtiasi joka ilmaantui jostain nurkan takaa, minä otin Asrockin lankun, koska siitä alunperinkin kirjoitin ja sitä yhdelle käyttäjälle suosittelin. Miksi helvetissä pitäisi kaivaa jotain surkeimmista surkeimpia lankkuja, kun jopa Suomen suppeilta markkinoilta löytyy alle satasella parempikin lankku plusmerkkisellä saatavuudella?

Niin, eli otetaan vähävirtainen prosessori testiin, ettei erot varmasti tule esille? :facepalm:
Älä jaksa tarttua yhteen käytännön esimerkkiin valintojen maailmassa. Tuota lankkua ei kukaan kenellekkään suosittele joten get over it. Sitä ei tarvi edes testata, kun ei me olla siitä kiistelemässä, vaikka sitä ilmeisesti yritit tuoda kiistakapulaksi surkein tuloksin.

Eli jos tuo Asus selviytyy huonosti, niin siitä voi päätellä jotain. Tai ainakin me fiksummat voimme.
Eli jos tuo Asus selviytyy huonosti, niin kaikki alle satasen lankut on ihan paskoja? Tosi fiksua ajattelua. Suurin osa alle satasen lankkujen VRM:stä varmasti on enemmän tai vähemmän roskaa, missään kohtaa en ole muuta väittänyt. Jos löytyy yksikin kuluttajan käytön kannalta asiallinen, niin eikö se riitä? Periaatteellinen taso halppislankkujen VRM-laadusta meillä tuskin on edes eriävä, vaikka sitä et teksteistä taida ymmärtää.

Sinulla on edelleen se vääristynyt mielikuva, että jäähy korjaa kaiken. Asrockissa on ihan perusjäähy ja 3-vaiheinen virransyöttö, mutta jäähyllä se sinne kärkeen meni.
Tiedän ettei perusjäähy korvaa virransyötön mahdollisia puutteita, mutta minä alunperin kyseenalaistin sinun tekstiäsi siitä, että miten konkreettisesti tuossa Asrockissa se virransyötön mahdollinen huonous näkyisi FPS:issä. Siihen et kyennyt vastaamaan vaan aloit saamaan päänsärkyä ja juustonatsoja. Ja tuossa kohtaa ''en tiedä varmaksi, mutta...'' olisi ollut sinulta ihan hyväksyttävä vastaus. Mutta ei...

Ei vaan kiinnosta paukuttaa niitä samoja linkkejä, eikä niitä samoja argumentteja taas ja taas uudestaan, kun viime kerrallakin et ymmärtänyt.

Tässä taas tämä, lukiofysiikkaa:
Voi jumalauta.. Mitä jos aloittaisit siitä, että vastaisit alkuperäiseen kyseenalaistamiseen, etkä vedä jotain ydinfyysikon hattua päähän, ja käytä sitä keskustelun lyömäaseena. Kaiva jostain tarkempia tietoja tuon Asrockin Pro4 VRM:än toiminnasta konkretian eikä pelkän teorian tasolla, niin voimme päästä keskustelussa ehkä eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Ei muuta kuin ostamaan se kallein ja parhain emolevy esim. 3600:n kaveriksi, jotta voidaan olla varmoja VRM:n riittävyydestä 3950x:lle. :tup: Ei edes kannata katsoa sinne alle 100 € hintaluokkaan päin, koska VRM= paskaaa (ei väliä vaikka riittäisi omalle prosessorillesi!:angry:).
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
611
EIköhän se kannata tarpeen mukaan edelleenkin ostaa :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Voi jumalauta.. Mitä jos aloittaisit siitä, että vastaisit alkuperäiseen kyseenalaistamiseen, etkä vedä jotain ydinfyysikon hattua päähän, ja käytä sitä keskustelun lyömäaseena. Kaiva jostain tarkempia tietoja tuon Asrockin Pro4 VRM:än toiminnasta konkretian eikä teorian tasolla, niin voimme päästä keskustelussa ehkä eteenpäin.

No voi perunalaatikko tätä touhua. Sinä otat jonkun Asusin roskalankun jolla yrität todistaa pointtiasi joka ilmaantui jostain nurkan takaa, minä otin Asrockin lankun, koska siitä alunperinkin kirjoitin ja sitä yhdelle käyttäjälle suosittelin. Miksi helvetissä pitäisi kaivaa jotain surkeimmista surkeimpia lankkuja, kun jopa Suomen suppeilta markkinoilta löytyy alle satasella parempikin lankku plusmerkkisellä saatavuudella?
Meillä pitäisi olla oma ketju tälle. Tämä on niin vammaista.

Ensin puhut hintaluokasta, sitten puhut Asrockista ja nyt puhut ydinfyysikoista. Tunnen vain kemiallisen fysiikan tohtoreita :(

Edelleen, jos haluat niitä eroja esiin, niin otat sellaisen lankun, jolla niitä eroja saa esiin. En osaa tämän paremmin selittää, enkä enää edes yritä. Ihan kuin et edes haluaisi ymmärtää..

Älä jaksa tarttua yhteen käytännön esimerkkiin valintojen maailmassa. Tuota lankkua ei kukaan kenellekkään suosittele joten get over it. Sitä ei tarvi edes testata, kun ei me olla siitä kiistelemässä, vaikka sitä ilmeisesti yritit tuoda kiistakapulaksi surkein tuloksin.
Lacsative sanoi:
Mutta alle satasen lankuista tuo moneen kertaan mainitsemani Asrock B450m pro4 kannattaa ottaa esimerkiksi
Ai, yhtä käytännön esimerkkiä saat käyttää vain sinä?


Eli jos tuo Asus selviytyy huonosti, niin kaikki alle satasen lankut on ihan paskoja? Tosi fiksua ajattelua. Suurin osa alle satasen lankkujen VRM:stä varmasti on enemmän tai vähemmän roskaa, missään kohtaa en ole muuta väittänyt. Jos löytyy yksikin kuluttajan käytön kannalta asiallinen, niin eikö se riitä? Periaatteellinen taso halppislankkujen VRM-laadusta meillä tuskin on edes eriävä, vaikka sitä et teksteistä taida ymmärtää.
Montako kertaa pitää vääntää rautalangasta: jos tuo kyseinen Asus pärjää huonosti, voimme yhdessä miettiä, miksi näin kävi. Miksi sen VRM on paska. Miksi sen VRM ei toimi. Tai ainakin jotkut meistä voivat.

Sinä teet yksinkertaistuksia ja yleistyksiä ja minä vaan yritän selvittää, mikä on sinun lähtötasosi, ennekuin lähden sekoittamaan päätäsi termeillä kuten hyötysuhde, vdroop, llc ja pwm. Se ei auta yhtään mitään, jos et ymmärrä perusasioita ja menet vaan enemmän sekaisin. Vaikea käydä keskustelua tekniikasta, kun ei voi olla varma, ymmärrätkö yhtään mitään.. Paras tapa olisi selittää jotain omin sanoin, kuten siinä alkuperäisessä viestissäni tein, mutta se vaatii asioiden ymmärtämistä, niin ymmärrän, miksi et ole tähän itse lähtemässä.

Fundamentaalina ongelmana tässä on, että kaltaisillasi tyypeillä on joku Excel/youtube-video, jonka pohjalta teette tulkintoja. Kun tämä puuttuu, niin esim. uusien B550-emolevyjen tullessa markkinoille tulee päätelmiä kuten "Mortar on aina ollut hyvä" , "Asus on hyvä merkki" ja "MSI:n on pakko olla huono". Sitten eteen laitetaan täysin tuntematon B550-emolevy, niin se katsotaan sitten jokun jäähyn tarra tai sekoitetaan muovinen ja metallinen jäähyosa keskenään ja arvotaan se tulos. Tässä onkin buildzoidin videoiden kauneus: tyyppi osaa ihan kuvasta ja omalla tietämyksellä analysoida emolevyjä, eikä tarvitse siinä mitään työkaluja. Myöhemmät riippumattomat mittaukset ovat vielä vahvistaneet näitä analyysejä. Ideana on ymmärtää niiden osien toiminta ja mitä mikäkin osa siellä tekee. Sitten fiksut ihmiset voi siitä päätellä emolevyn toimintaa.

Tiedän ettei perusjäähy korvaa virransyötön mahdollisia puutteita, mutta minä alunperin kyseenalaistin sinun tekstiäsi siitä, että miten konkreettisesti tuossa Asrockissa se virransyötön mahdollinen huonous näkyisi FPS:issä. Siihen et kyennyt vastaamaan vaan aloit saamaan päänsärkyä ja juustonatsoja.
Tässä yhdessä käytännön esimerkissä, johon ei saisi tarttua, se näkyy niin , että kellotaajuus äkillisesti laskee läpi prosessorin. Tämä vaikuttaa siihen, ettei koodia voida ajaa niin nopeasti pelimoottorissa. Tämä näkyy käytännössä niin, että peli toimii kuin hitaammalla prosessorilla ja sen FPS laskee prosessoririippuvaisissa kohdissa. Koska throttlaus on niin pienellä intervallilla, niin et sinä välttämättä näe sitä paljain silmin, vaan se täytyy kaivaa jostain kasvaneesta frametimestä tai tilapäisesti sukeltaneesta FPS:stä. En jaksa tätä kirjoittaa enempää auki, jos et ymmärtänyt, niin kerro mitkä sanat oli vaikeita ja saatan niitä vielä avata..
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Ensin puhut hintaluokasta, sitten puhut Asrockista ja nyt puhut ydinfyysikoista.
Eri asiayhteyksissä katsos. Hauska kommentti ihmiseltä joka kirjoittaa juustonachoista, päänsäryistä ja kemian tohtoreista. Punaiset elefantit ja lentävät pingviinit vielä puuttuu. Eri asiayhteyksissä nuo sinunkin toki..

Ai, yhtä käytännön esimerkkiä saat käyttää vain sinä?
Sinä voit käyttää yhtä tai vaikka useampia, mutta kannattaa ensin arvioida sen esimerkin relevanttius toisen osapuolen argumentteihin. Tai edes omaan argumentaatioon.

Montako kertaa pitää vääntää rautalangasta: jos tuo kyseinen Asus pärjää huonosti, voimme yhdessä miettiä, miksi näin kävi. Miksi sen VRM on paska. Miksi sen VRM ei toimi. Tai ainakin jotkut meistä voivat.
Niin voimme, mutta mitä lisäarvoa se tuo tälle keskustelulle meidän välillä? Jos haluat tuosta kyseisestä Asusista kertoa lisää, niin voit toki kertoa vaikka se ei lisäarvoa juuri minulle toisikaan.

Sinä teet yksinkertaistuksia ja yleistyksiä ja minä vaan yritän selvittää, mikä on sinun lähtötasosi, ennekuin lähden sekoittamaan päätäsi termeillä vdroop, llc ja pwm. Se ei auta yhtään mitään, jos et ymmärrä perusasioita ja menet vaan enemmän sekaisin. Vaikea käydä keskustelua tekniikasta, kun ei voi olla varma, ymmärrätkö yhtään mitään..
Sinä et ole yrittänyt selvittää, vaan olet jo lähtökohtaisesti aliarvioinut minun lähtötasoni, joka ei anna sinulle ydinfyysikon hattua vaan aasinhatun. Mutta vastaan toki, lähtötasoni on se, että ymmärrän VRM:än perusperiaatteet jossain määrin, syvempää osaamista minulta löytyy hyvin rajallisesti. Sitä sinulta varmasti löytyy enemmän, mutta harmi että silti, tai ehkä juuri siitä syystä sinun argumentaatiosi vuotaa välillä kuin Titanic. Ylimielisellä pätemisellä ei pääse puusta pitkään.

Paras tapa olisi selittää jotain omin sanoin, kuten siinä alkuperäisessä viestissäni tein, mutta se vaatii asioiden ymmärtämistä, niin ymmärrän, miksi et ole tähän itse lähtemässä.
Alkuperäisen tekstisi (jossa et minulle edes vastannut suoraan...) ymmärsin hyvin. Se oli sitä perusperiaate -tasoa, jota olen hiljalleen kartuttanut. Ei minulle tarvi kertoa että huono VRM saattaa syöttää epävakaasti volttia prossulle joka voi johtaa kellojen laskuun, sen tietää suunnilleen jokainen tällä palstalla. Asrockin B450m pro4-lankulta jos tuollaista käytöstä epäilet löytyvän, näkisin siitä mielellään perusteluita. Tai sitten odotellaan kesän yli, että olen takaisin omassa kämpässäni tuon koneen luona, ja voin tarkempia testejä tehdä omalla Asrockillani.

Fundamentaalina ongelmana tässä on, että kaltaisillasi tyypeillä on joku Excel/youtube-video, jonka pohjalta teette tulkintoja. Kun tämä puuttuu, niin esim. uusien B550-emolevyjen tullessa markkinoille tulee päätelmiä kuten "Mortar on aina ollut hyvä" , "Asus on hyvä merkki" ja "MSI:n on pakko olla huono".
Fundamentaalina ongelmana tässä on se, että sinä heität jatkuvasti oletuksia aivan hatusta. Jätä tällainen höpöhöpön jauhaminen väliin kiitos.

Tässä onkin buildzoidin videoiden kauneus: tyyppi osaa ihan kuvasta ja omalla tietämyksellä analysoida emolevyjä, eikä tarvitse siinä mitään työkaluja.
Mitä tämä kaveri on/olisi sanonut Asus P8Z68-V LX emolevyn VRM:stä kuvan perusteella? Ihan totaalista paskaa? Järkyttävän huono? Vai osasiko hän analysoida VRM:iä myös kuvista. Minä ja Asusin foorumeiden perusteella moni muukin on tuolla emolevyllä aikanaan hyvin pärjännyt. Jopa i5-2500k 4,6ghz kellotettuna, jolloin volttia joutui jo syöttää aika reilusti eli virtaa tarvittiin. Monitoroin aikanaan pelatessa FPS:iä, tein benchmarkkeja jne. enkä saanut missään huonompia tuloksia kuin tuolla prossulla kuului. Tätä sinä et varmasti usko, ja odotan jo valmiiksi kumoamistasi.

Tässä yhdessä käytännön esimerkissä, johon ei saisi tarttua, se näkyy niin , että kellotaajuus äkillisesti laskee läpi prosessorin. Tämä vaikuttaa siihen, ettei koodia voida ajaa niin nopeasti pelimoottorissa. Tämä näkyy käytännössä niin, että peli toimii kuin hitaammalla prosessorilla ja sen FPS laskee prosessoririippuvaisissa kohdissa. Koska throttlaus on niin pienellä intervallilla, niin et sinä välttämättä näe sitä paljain silmin, vaan se täytyy kaivaa jostain kasvaneesta frametimestä tai tilapäisesti sukeltaneesta FPS:stä.
Tämä on itsestäänselvää, kyllä. Näin voi tapahtua niillä umpipaskoilla VRM-toteutuksilla. Onko tästä tarkempia testejä olemassa? Lähinnä kiinnostaisi, että millaiset emolevyt tuota ovat tehneet, ja kuinka pahoista dropeista puhutaan. Itse en pikaisella googlettelulla löytänyt kuin keskimääräisiä FPS:iä, joissa erot eri emolevyjen välillä ovat marginaalisia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.12.2019
Viestejä
24
Ihan mielenkiintoista vääntöä alunperin Buffonin esittämään kysymykseen emolevyn valinnasta. Olen itse samanlainen koneen päivittäjä eli menen samalla kokoonpanolla 5-10 v ja laitan sit kokonaan uuden kokoonpanon vanhan tilalle. Tallennustila on ainoa mitä tuolla aikajänteellä tulee lisäiltyä ja tietysti, jos joku komponentti hajoaa, se tulee vaihdettua.

Nyt olen kasaamassa uutta kokoonpanoa koteloa myöten. Prosessoriksi tullenee joko Ryzenin 3600 tai 3300x, vähän riippuen siitä sattuuko kohdalle jotain ohittamatonta tarjousta. Budjettikokoonpanoa siis kasailen, hintaluokka 800-900€. En ylikellottele ja pyrin kaiken säätämisen pitämään niin minimissä kuin mahdollista. Kunhan kaikki toimii jumittelematta, niin olen tyytyväinen. Käyttö on kevyehköä/keskiraskasta pelailua, väikkäriin liittyvien asioiden hoitamista, perheen nettikoneena toimimista yms. sekalaista kevyttä käyttöä.

Kannattaako minun sijoittaa emolevyn suhteen mihinkään muuhun kuin tuohon Asrock B450 Pro4 -levyyn, jonka Suomesta saa noin 90 €:lla. Miksi maksaisin 130 € jostain MSI B450 Tomahawkista tai 150 € jostain Gigabyten B550 lankusta?

Tuo teidän vääntönne alkoi ehkä ihan hyvin mutta sitten se kääntyi väännöksi väännöstä. Eli eipä tuosta tällainen asioista tietämätön saanut oikein mitään selkeää apua omaan pähkäilyynsä. Asioista tietävillehän näistä asioista ei tarvitse kertoa eikä vääntää. Joku suositteli B550:stä sillä perusteella, että 10 vuoden aikajänteellä siitä voi olla jotain hyötyä. Mutta jos menee samalla kokoonpanolla sen 10 vuotta minkä tänä päivänä hankkii, niin mitä hyötyä siitä B550:stä on verrattuna B450:een? Tämmöisenä peruskäyttäjänä tarvitsen hyvin vähän laajennuspaikkoja tai liitäntöjä.

Olenko kovin väärässä, jos ajattelen, että tulen pärjäämään oikein hyvin tuolla Asrock B450 Pro4 levyllä vaikka seuraavat 10 vuotta ja minun kannattaa käyttää se säästynyt 50 € vaikkapa pykälää kalliimpaan näytönohjaimeen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
Ihan mielenkiintoista vääntöä alunperin Buffonin esittämään kysymykseen emolevyn valinnasta. Olen itse samanlainen koneen päivittäjä eli menen samalla kokoonpanolla 5-10 v ja laitan sit kokonaan uuden kokoonpanon vanhan tilalle. Tallennustila on ainoa mitä tuolla aikajänteellä tulee lisäiltyä ja tietysti, jos joku komponentti hajoaa, se tulee vaihdettua.

Nyt olen kasaamassa uutta kokoonpanoa koteloa myöten. Prosessoriksi tullenee joko Ryzenin 3600 tai 3300x, vähän riippuen siitä sattuuko kohdalle jotain ohittamatonta tarjousta. Budjettikokoonpanoa siis kasailen, hintaluokka 800-900€. En ylikellottele ja pyrin kaiken säätämisen pitämään niin minimissä kuin mahdollista. Kunhan kaikki toimii jumittelematta, niin olen tyytyväinen. Käyttö on kevyehköä/keskiraskasta pelailua, väikkäriin liittyvien asioiden hoitamista, perheen nettikoneena toimimista yms. sekalaista kevyttä käyttöä.

Kannattaako minun sijoittaa emolevyn suhteen mihinkään muuhun kuin tuohon Asrock B450 Pro4 -levyyn, jonka Suomesta saa noin 90 €:lla. Miksi maksaisin 130 € jostain MSI B450 Tomahawkista tai 150 € jostain Gigabyten B550 lankusta?

Tuo teidän vääntönne alkoi ehkä ihan hyvin mutta sitten se kääntyi väännöksi väännöstä. Eli eipä tuosta tällainen asioista tietämätön saanut oikein mitään selkeää apua omaan pähkäilyynsä. Asioista tietävillehän näistä asioista ei tarvitse kertoa eikä vääntää. Joku suositteli B550:stä sillä perusteella, että 10 vuoden aikajänteellä siitä voi olla jotain hyötyä. Mutta jos menee samalla kokoonpanolla sen 10 vuotta minkä tänä päivänä hankkii, niin mitä hyötyä siitä B550:stä on verrattuna B450:een? Tämmöisenä peruskäyttäjänä tarvitsen hyvin vähän laajennuspaikkoja tai liitäntöjä.

Olenko kovin väärässä, jos ajattelen, että tulen pärjäämään oikein hyvin tuolla Asrock B450 Pro4 levyllä vaikka seuraavat 10 vuotta ja minun kannattaa käyttää se säästynyt 50 € vaikkapa pykälää kalliimpaan näytönohjaimeen?
Jos ominaisuudet muuten riittää, niin varmasti pärjäät tuolla laudalla 3300x:n ja 3600:n kanssa. Kannattaa vaan tarkistaa bios-yhteensopivuus uusien Ryzeneiden kanssa ennen ostoa, kun noissa ei ole bios flashbackkia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
123
Olikohan tämä hardware unboxedin video jo postattu tänne?


Testaili VRM osalta B450 VS B550 ja mukana tuloksissa myös X570 emoja.
Tässä vielä yhteenvetona kuvakaappaukset.
1594626541073.png

1594626653809.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Ihan mielenkiintoista vääntöä alunperin Buffonin esittämään kysymykseen emolevyn valinnasta. Olen itse samanlainen koneen päivittäjä eli menen samalla kokoonpanolla 5-10 v ja laitan sit kokonaan uuden kokoonpanon vanhan tilalle. Tallennustila on ainoa mitä tuolla aikajänteellä tulee lisäiltyä ja tietysti, jos joku komponentti hajoaa, se tulee vaihdettua.

Tuo teidän vääntönne alkoi ehkä ihan hyvin mutta sitten se kääntyi väännöksi väännöstä. Eli eipä tuosta tällainen asioista tietämätön saanut oikein mitään selkeää apua omaan pähkäilyynsä. Asioista tietävillehän näistä asioista ei tarvitse kertoa eikä vääntää.
Tämä on sitten turhaa vääntöä. Lopetan omalta osaltani. Sanon vaan, että oma huomioni kiinnittyi siihen, että noita eroja voi mitata ja argh.. ei siitä enempää ja iso jäähy ei ole hyvän VRM:n tae, eikä se VRM toimi sillä jäähyllä pelkästään. Nyt jumitamme paikoillamme; taas kävi näin.

Joku suositteli B550:stä sillä perusteella, että 10 vuoden aikajänteellä siitä voi olla jotain hyötyä. Mutta jos menee samalla kokoonpanolla sen 10 vuotta minkä tänä päivänä hankkii, niin mitä hyötyä siitä B550:stä on verrattuna B450:een? Tämmöisenä peruskäyttäjänä tarvitsen hyvin vähän laajennuspaikkoja tai liitäntöjä.

Kannattaako minun sijoittaa emolevyn suhteen mihinkään muuhun kuin tuohon Asrock B450 Pro4 -levyyn, jonka Suomesta saa noin 90 €:lla. Miksi maksaisin 130 € jostain MSI B450 Tomahawkista tai 150 € jostain Gigabyten B550 lankusta?
Mikään tietokone ei säily pelikelpoisena 10 vuotta.

MSI B450 Tomahawk MAX:ia suositellaan, koska siinä toimii Ryzen 3600/3600X suoraan. Asrock B450 Pro4 ei välttämättä sisällä tarpeeksi uutta BIOS-versiota, jolloin prosessori tarvitsee BIOS-päivityksen tai kone ei käynnisty. Siksi Asrockkia ei niin paljoa suositella tuolla "Konepaketit"-osiolla. Se maksaa aikaa, rahaa ja vaivaa tehdä se jälkikäteen. Ja ennakkoonkin:
Jos Asrockissa on tarra "Ryzen 3000 ready", se toimii. Jos ei ole, niin voi tulla juustonachopäänsärky :)
Toinen jatkuvan valituksen aiheeni on, että noita emolevyjä suositellaan aina välillä ja sitten ostajalle voi käydä kalpaten. Voi toki toimia myös. Täällä kävi viime viikolla kaveri, jolla oli tuore BIOS B450-emolevyssä (2019/11), vaikka tarraa ei ollut päällä. Pitää vaan tiedostaa riskit.

B550 on alustava tuki PCI-express 4.0:lle ja yleisesti emolevyt ovat paremmin varusteltuja, kuin B450-mallit. Lisäksi siitä on ollut säätöä, tuleeko uusien 4000-sarjan prosessorien tuki B450:lle ja se voi tarkoittaa vaikka mitä - tulee hitaammin, ei tule kaikille malleille tai on epävakaa jollain tavalla.

Itse ostaisin jonkun noista Jimm'sin bundleista, ne on aika varma valinta, jos ei ole pakko säästää pari kymppiä.

Nyt olen kasaamassa uutta kokoonpanoa koteloa myöten. Prosessoriksi tullenee joko Ryzenin 3600 tai 3300x, vähän riippuen siitä sattuuko kohdalle jotain ohittamatonta tarjousta. Budjettikokoonpanoa siis kasailen, hintaluokka 800-900€. En ylikellottele ja pyrin kaiken säätämisen pitämään niin minimissä kuin mahdollista. Kunhan kaikki toimii jumittelematta, niin olen tyytyväinen. Käyttö on kevyehköä/keskiraskasta pelailua, väikkäriin liittyvien asioiden hoitamista, perheen nettikoneena toimimista yms. sekalaista kevyttä käyttöä.

Olenko kovin väärässä, jos ajattelen, että tulen pärjäämään oikein hyvin tuolla Asrock B450 Pro4 levyllä vaikka seuraavat 10 vuotta ja minun kannattaa käyttää se säästynyt 50 € vaikkapa pykälää kalliimpaan näytönohjaimeen?
Mikään tietokone ei säily pelikelpoisena 10 vuotta.

@rikyy6 oli hyvä pointti sarkasmin seassa: jos ostaa sen halvan emolevyn, niin se todennäköisesti riittää sille halvalle prosessorille (kuten sinun 3300X/3600). Siitä voi vielä miettiä, että jos päivitys tarvitsee enemmän, niin myy sen emolevyn ja prosessorin pois - eihän niistä maksettu alkujaankin paljon.

Tuossa koneessa kannattaa panostaa virtalähteeseen, jos pitkää käyttöikää hakee. Myös kunnon jäähdytys pidentää elinkaarta.

Jos et koe kaipaavasi mitään B550:n ominaisuuksista, niin sen puolesta B450 riittää oikein hyvin.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 224
Olin kokoamassa budjettikokoonpanoa Ryxen 3 3300x ympärille mutta kun tuota 3300x ei tällä hetkellä saa mistään, niin tilasin sitten 3100:n. Senkin pitäisi olla riittävä tarpeisiini tällä hetkellä.

Alun perin suunnitelmissa oli hankkia B450 emo, mutta päätin kuitenkin sijoittaa tulevaisuuteen ja tilasin MSI B550-A Pro emon. Tuohon menee sitten uudemmatkin Ryzenit, jos tulee tarvetta vaihtaa CPU tehokkaampaan. Lisäksi B550:ssä on se PCIe 4.0 tuki mikä löytyy myös tilaamastani Radeon RX 5500XT näytönohjaimesta. Lisäksi emolla on 2 kpl M.2 paikkoja joista toinen tukee PCIe 4.0 ja toinen on 3.0.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
273
Olen kasaamassa uutta konetta tulevaa FS2020 lentosimua varten. Olen yrittänyt tutustua eri emolevymalleihin ja päätynyt Gigabyten B550 Aorus Eliteen. Prossuksi on tulossa 3900X ja tarkoitus on myös kellotella tuota ihan reilustikin. Koneeseen tulee myös gtx1070, 2 sata ssd:tä sekä 1kpl m.2 ssd-levy. Onko kyseisessä emossa jotain erikoisuuksia, mitä pitäisi tietää tai onko jokin toinen sopivampi? Parempia toki löytyy mutts en viitsisi liikas emosta maksaa. X570 ilmeisesti ei tuo muuta hyötyä kuin useamman näyttiksen. Mulle riittää hyvin toi 1070 sekä integroitu. Saan sillä sen 5-6 näyttöä kiinni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
427
Olen kasaamassa uutta konetta tulevaa FS2020 lentosimua varten. Olen yrittänyt tutustua eri emolevymalleihin ja päätynyt Gigabyten B550 Aorus Eliteen. Prossuksi on tulossa 3900X ja tarkoitus on myös kellotella tuota ihan reilustikin. Koneeseen tulee myös gtx1070, 2 sata ssd:tä sekä 1kpl m.2 ssd-levy. Onko kyseisessä emossa jotain erikoisuuksia, mitä pitäisi tietää tai onko jokin toinen sopivampi? Parempia toki löytyy mutts en viitsisi liikas emosta maksaa. X570 ilmeisesti ei tuo muuta hyötyä kuin useamman näyttiksen. Mulle riittää hyvin toi 1070 sekä integroitu. Saan sillä sen 5-6 näyttöä kiinni.
3900x ei sisällä integroitua näytönohjainta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
3900x ei sisällä integroitua näytönohjainta.
Varmaan taas väännettiin sanamuodoista, mutta se on se multi-gpu -tuki, mitä ei ole B450/B550-emolevyillä. Eli kaksi+ näytönohjainta samaan koneeseen. Nykyään aika vähänkäytetty ominaisuus.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
273
Jahas, olin siis väärässä taas. Ei ole emolevyllä integroitua myöskään.

Täytyy näytönohjaimesta vetää 6 , voi jopa onnistua daisy chainilla ja tarpeeksi tuoreilla näytöillä.
Mitäs noi HDMI ja DP liittimet sitten tekee emolla? Täytyykö mun nyt sitten suunnitella koko homma uusiksi. Mulla on vanha GTX560 kaapissa. Jos laitan sen B550 emolle niin toimiiko se lisänäyttiksenä vai vaatiiko se sitten sen X570:n?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Mitäs noi HDMI ja DP liittimet sitten tekee emolla? Täytyykö mun nyt sitten suunnitella koko homma uusiksi. Mulla on vanha GTX560 kaapissa. Jos laitan sen B550 emolle niin toimiiko se lisänäyttiksenä vai vaatiiko se sitten sen X570:n?
HDMI ja DP on sitä varten, että siihen ostetaan APU-prosessori, jossa on integroitu näytönohjain. Esim:

Nyt ei riitä elämänkokemus arvioimaan, miten toimisi systeemi, jossa on GTX560 ja GTX 1070 rinnan. Normaalissa SLI-tilanteessa olisi tarkoitus 3d-kiihdyttää kahdella samanlaisella kortilla, tuossa on varmaan tulossa GTX560:sta pelkkää 2d-kuvaa?
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
menen samalla kokoonpanolla 5-10 v ja laitan sit kokonaan uuden kokoonpanon vanhan tilalle. Tallennustila on ainoa mitä tuolla aikajänteellä tulee lisäiltyä ja tietysti, jos joku komponentti hajoaa, se tulee vaihdettua.

Nyt olen kasaamassa uutta kokoonpanoa koteloa myöten. Prosessoriksi tullenee joko Ryzenin 3600 tai 3300x, vähän riippuen siitä sattuuko kohdalle jotain ohittamatonta tarjousta.
Maksimi elinkaari kun ostaa uuden arkkitehtuurin tuoreeltaan. Biossit kypsyy hiljalleen ekan vuoden aikana julkaisun jälkeen.

Omassa kristallipallossa on vuoden vaihteen tienoilla 8 ytimen Zen 3, jossa kaikki ytimet on samassa CCX:ssä eli ei ydinryppäiden välisiä viiveitä. Uusissa konsoleissa myös 8 ydintä.
Ja seuraavan sukupolven näyttikset julkaistaan samoihin aikoihin. Ne pitäisi olla hyviä 5 v koneeseen. Tulevan syksyn mittaan tarkempaa tietoa aikatauluista.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
118
Ihan mielenkiintoista vääntöä alunperin Buffonin esittämään kysymykseen emolevyn valinnasta. Olen itse samanlainen koneen päivittäjä eli menen samalla kokoonpanolla 5-10 v ja laitan sit kokonaan uuden kokoonpanon vanhan tilalle. Tallennustila on ainoa mitä tuolla aikajänteellä tulee lisäiltyä ja tietysti, jos joku komponentti hajoaa, se tulee vaihdettua.

Nyt olen kasaamassa uutta kokoonpanoa koteloa myöten. Prosessoriksi tullenee joko Ryzenin 3600 tai 3300x, vähän riippuen siitä sattuuko kohdalle jotain ohittamatonta tarjousta. Budjettikokoonpanoa siis kasailen, hintaluokka 800-900€. En ylikellottele ja pyrin kaiken säätämisen pitämään niin minimissä kuin mahdollista. Kunhan kaikki toimii jumittelematta, niin olen tyytyväinen. Käyttö on kevyehköä/keskiraskasta pelailua, väikkäriin liittyvien asioiden hoitamista, perheen nettikoneena toimimista yms. sekalaista kevyttä käyttöä.

Kannattaako minun sijoittaa emolevyn suhteen mihinkään muuhun kuin tuohon Asrock B450 Pro4 -levyyn, jonka Suomesta saa noin 90 €:lla. Miksi maksaisin 130 € jostain MSI B450 Tomahawkista tai 150 € jostain Gigabyten B550 lankusta?

Tuo teidän vääntönne alkoi ehkä ihan hyvin mutta sitten se kääntyi väännöksi väännöstä. Eli eipä tuosta tällainen asioista tietämätön saanut oikein mitään selkeää apua omaan pähkäilyynsä. Asioista tietävillehän näistä asioista ei tarvitse kertoa eikä vääntää. Joku suositteli B550:stä sillä perusteella, että 10 vuoden aikajänteellä siitä voi olla jotain hyötyä. Mutta jos menee samalla kokoonpanolla sen 10 vuotta minkä tänä päivänä hankkii, niin mitä hyötyä siitä B550:stä on verrattuna B450:een? Tämmöisenä peruskäyttäjänä tarvitsen hyvin vähän laajennuspaikkoja tai liitäntöjä.

Olenko kovin väärässä, jos ajattelen, että tulen pärjäämään oikein hyvin tuolla Asrock B450 Pro4 levyllä vaikka seuraavat 10 vuotta ja minun kannattaa käyttää se säästynyt 50 € vaikkapa pykälää kalliimpaan näytönohjaimeen?
Tämä koko teksti kiteyttää minunkin ajatukseni ja tarpeeni melko täydellisesti, tallennustilan lisäämisiä ym myöten. Tietysti erona se, että minulla jo tuo prossu sattuu löytymään (R7 3700X) ja sille sopiva emo tarpeessa. Aiemman ja näiden keskustelujen pohjalta uskoisin vähällä tiedollani, että jos valintasi kohdistuu noihin esittämiisi r5 prossuihin, niin silloin sinulle tuo edukkaampikin emo voisi riittää, mutta tuosta omasta r7 3700x olen edelleen epävarma. Juurikin esim. tuon ylle linkitetyn Hardware unboxedin kuvakaappausten graafit pohdituttavat. "Paras" B450 tomahawkikin näyttää kovin onnettomalta r9 käsittelyssä, mutta onkohan jo r7 3700x:lläni tilanne eri?


Edit:
HDMI ja DP on sitä varten, että siihen ostetaan APU-prosessori, jossa on integroitu näytönohjain. Esim:
Näitä portteja itsekin ihmettelin, ja mietin jopa, että osaisiko emot nykyään tarjota näyttikselle "lisäportteja", mutta ei. Mutta tämähän osaltaan (vain hieman?) selittänee emojen hintojen nousuakin. Itse ja hyvin moni muu maksavat siis näistä porteista turhaan, kun prossuni ei integroitua grafiikkapiiriä sisällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 224
Eikös emolla olevat HDMI ja/tai DP liittimet toimi vain, jos CPU:ssa on integroitu GPU? Kuten esim. joku Ryzen 3 3200g?
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Kannattaa muistaa noiden halpojen emojen kanssa että niissä on yleensä todella rajalliset liitännät.

Esim. Tuossa Asrockissa on vain 1kpl PCI--E m.2 paikkoja ja 4 sata paikkaa. Lisäkorteillekkaan ei juuri käytettävissä ole kuin 1 paikka.

Monessa on myös erittäin vähän USB portteja.

En ainakaan itse enää tänä päivänä ostaisi emoa jossa ei ole kahta m.2 pci-e paikkaa. Toiseen käyttis ja toiseen pelit.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
273
HDMI ja DP on sitä varten, että siihen ostetaan APU-prosessori, jossa on integroitu näytönohjain. Esim:

Nyt ei riitä elämänkokemus arvioimaan, miten toimisi systeemi, jossa on GTX560 ja GTX 1070 rinnan. Normaalissa SLI-tilanteessa olisi tarkoitus 3d-kiihdyttää kahdella samanlaisella kortilla, tuossa on varmaan tulossa GTX560:sta pelkkää 2d-kuvaa?
Juuri näin. 1070 hoitaa simun/pelit näyttiksenä ja 560ssa sitten pari lisänäyttöä kiinni missä esim desktop tai mittareita. Tällä hetkellä emon integroitu intel hd 4000 gpu riittää siihen vallan mainiosti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Eikös emolla olevat HDMI ja/tai DP liittimet toimi vain, jos CPU:ssa on integroitu GPU? Kuten esim. joku Ryzen 3 3200g?
Riippuu emolevyistä. B550-emoissa ei taida olla tukea noille vanhoille lainkaan vaan liittimet on tulevaisuuden malleja varten.
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
543
Tämä koko teksti kiteyttää minunkin ajatukseni ja tarpeeni melko täydellisesti, tallennustilan lisäämisiä ym myöten. Tietysti erona se, että minulla jo tuo prossu sattuu löytymään (R7 3700X) ja sille sopiva emo tarpeessa. Aiemman ja näiden keskustelujen pohjalta uskoisin vähällä tiedollani, että jos valintasi kohdistuu noihin esittämiisi r5 prossuihin, niin silloin sinulle tuo edukkaampikin emo voisi riittää, mutta tuosta omasta r7 3700x olen edelleen epävarma. Juurikin esim. tuon ylle linkitetyn Hardware unboxedin kuvakaappausten graafit pohdituttavat. "Paras" B450 tomahawkikin näyttää kovin onnettomalta r9 käsittelyssä, mutta onkohan jo r7 3700x:lläni tilanne eri?
3700x:ssä on kolmannes vähemmän coreja, eikä se siksi pysty repimään virtaa kuin 3900x. PBO käyttää paljon enemmän sähköä, kuin vakiona ajo ja siitä saatava lisävauhti on aika marginaalinen.

Lisäksi kannattaa olla järeä prossujäähy jos meinaat pitkiä all-core kuormia ajella PBO päällä. Muuten ytimet kuumene ja hidastelee. Kellotusketjuissa jotkut ovat saaneet parempia Cinebench-pisteitä virrankulutusta rajoittamalla.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Tuo teidän vääntönne alkoi ehkä ihan hyvin mutta sitten se kääntyi väännöksi väännöstä. Eli eipä tuosta tällainen asioista tietämätön saanut oikein mitään selkeää apua omaan pähkäilyynsä.
Oikeassa olet, lopulta turhinta vääntöä jota olen hetkeen tehnyt tai nähnyt ;) Mutta itse asiaan siis.

Kannattaako minun sijoittaa emolevyn suhteen mihinkään muuhun kuin tuohon Asrock B450 Pro4 -levyyn, jonka Suomesta saa noin 90 €:lla. Miksi maksaisin 130 € jostain MSI B450 Tomahawkista tai 150 € jostain Gigabyten B550 lankusta?
Ominaisuuksien puolesta pärjäisit hyvin tuolla Asrockilla, mutta sbasil ja hsalonen heittivät hyvän pointin joka oli itseltäni unohtunut: Asrockin B450 Pro4 ei välttämättä sisällä 3000- Ryzeneiden vaatimaa BIOS:ta. Myöskin Tomahawkista löytyy nyt tarjous 119e (+5e toimituskulut) MSI B450 TOMAHAWK MAX . Tomahawkiin itse kallistuisin. Toki jos joltain frendiltä löytyy vanhempi Ryzen, niin sillä sen BIOS:in voisi tarvittaessa päivittää, mutta se vie aikaa ja vaivaa.

Yksi vaihtoehto olisi ostaa Ryzen 3100 (3300x saatavuus suomessa olematon), ja emolevyksi se Tomahawk. Näin prossun ostossa vähän säästäisi, ja tulevaisuudessa voisi tarvittaessa päivittää tuolle emolevylle tehokkaampaa 4000-sarjan prossua. Tuo Ryzen 3100 on täysin riittävä ''tavalliseen pelailuun'' ja käytännön eroja edes Ryzen 3600 nähden tuskin on. Jos rahaa on niin voi sen 3600:kin ostaa heti, mutta hintaa kertyy aika roimasti 3100 enemmän.

Kannattaa muistaa noiden halpojen emojen kanssa että niissä on yleensä todella rajalliset liitännät.
Totta, mutta yleensä halpojen emojen ostajat ovat lähempänä ''peruskäyttäjää'', jotka eivät tarvi kovin paljoa liitäntöjä. Sellaisille nuo USB-portit ja SATA-liitännät riittää yleensä heittämällä. Yksi PCI-E M.2 -liitäntä voi toki olla rajoittavana tekijänä. Tarpeeksi ison M.2 -kovalevyn ja tarvittaessa SATA-liitäntään ostettavien lisäkovojen ostolla siitäkin selviää. Tulevaisuuden käyttötarkoituksia ja vaatimuksia ei aina täysin voi ennustaa, joten siinä mielessä lisäliitännät yms. on ''turvallisia valintoja'' emolevyissä. Tomahawkia saa sen verran halvalla vs vaikkapa se Asrock B450m pro4, että Tomahawkin itsekin ostaisin jos nyt olisin kaupoilla.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Totta, mutta yleensä halpojen emojen ostajat ovat lähempänä ''peruskäyttäjää'', jotka eivät tarvi kovin paljoa liitäntöjä. Sellaisille nuo USB-portit ja SATA-liitännät riittää yleensä heittämällä. Yksi PCI-E M.2 -liitäntä voi toki olla rajoittavana tekijänä. Tarpeeksi ison M.2 -kovalevyn ja tarvittaessa SATA-liitäntään ostettavien lisäkovojen ostolla siitäkin selviää.
Itse mielellään pidän pelkän käyttiksen omalla levyllään. Helpottaa tarvittaessa uudelleen asentamista... Eli se m.2 paikka menee sille.

Mutta kyllä toki SATA SSD:lläkin pärjää pelilevynä. Huomattavasti pienemmät erot latausajoissa on PCI-E SSD:n ja SATA SSD:n välillä kuin HDD:n ja SATA SSD:n...
 
Liittynyt
31.08.2019
Viestejä
2 014
Ominaisuuksien puolesta pärjäisit hyvin tuolla Asrockilla, mutta sbasil ja hsalonen heittivät hyvän pointin joka oli itseltäni unohtunut: Asrockin B450 Pro4 ei välttämättä sisällä 3000- Ryzeneiden vaatimaa BIOS:ta.
En tiedä onko tämä emolevykohtaista vai ei, mutta pari kuukautta sitten tuli kaverin uuteen koneeseen Asrock B450 Pro4 + R5 3600 kombinaatio ja pelitti suoraan paketista ilman BIOS-päivitystä.
 
Liittynyt
23.12.2019
Viestejä
24
Saivarteluahan tämä toisaalta on, pohtia sijoittaako emolevyyn 90 € vai 130 €. Kustannusero tavalliselle työssäkäyvälle tallaajalle 5-10 vuoden käyttöaikahorisontilla on aivan merkityksetön. Jokin sisäinen laihialainen vain aina pakottaa viilaamaan euroja kaupasta kuin kaupasta. Ehkäpä se on harrastus siinä missä tietotekniikka toisille.

Tomahawkissa tuntuu olevan jotain ihan käyttökelpoisia ominaisuuksia mitä Asrockin Pro4:ssä ei. Kiitos näistä huomautuksista. Toisaalta onko sama sitten investoida se 30 € lisää ja siirtyä B550 maailman entry tasolle.
 
Liittynyt
22.05.2017
Viestejä
1 768
Saivarteluahan tämä toisaalta on, pohtia sijoittaako emolevyyn 90 € vai 130 €. Kustannusero tavalliselle työssäkäyvälle tallaajalle 5-10 vuoden käyttöaikahorisontilla on aivan merkityksetön. Jokin sisäinen laihialainen vain aina pakottaa viilaamaan euroja kaupasta kuin kaupasta. Ehkäpä se on harrastus siinä missä tietotekniikka toisille.

Tomahawkissa tuntuu olevan jotain ihan käyttökelpoisia ominaisuuksia mitä Asrockin Pro4:ssä ei. Kiitos näistä huomautuksista. Toisaalta onko sama sitten investoida se 30 € lisää ja siirtyä B550 maailman entry tasolle.
Mutta niillä joilla on tiukempi budjetti tuo ero voi olla aika merkittävä. 30€ siellä ja 20€ täällä jne. on lopulta aika iso summa, jonka voi säästää tai vaihtoehtoisesti ostaa vaikka parempaa näytönohjainta tms.
 
Liittynyt
22.09.2019
Viestejä
240
Saivarteluahan tämä toisaalta on, pohtia sijoittaako emolevyyn 90 € vai 130 €. Kustannusero tavalliselle työssäkäyvälle tallaajalle 5-10 vuoden käyttöaikahorisontilla on aivan merkityksetön. Jokin sisäinen laihialainen vain aina pakottaa viilaamaan euroja kaupasta kuin kaupasta. Ehkäpä se on harrastus siinä missä tietotekniikka toisille.

Tomahawkissa tuntuu olevan jotain ihan käyttökelpoisia ominaisuuksia mitä Asrockin Pro4:ssä ei. Kiitos näistä huomautuksista. Toisaalta onko sama sitten investoida se 30 € lisää ja siirtyä B550 maailman entry tasolle.
Tämähän se perimmäinen ongelma on. Muutaman kympin sijoituksella saa yleensä jotain lisää, mutta missä menee se raja milloin ei henkilökohtaisesti enää tästä hyödy. Monesti jälkeenpäin ajatellen olisi ollut ihan aiheellista se pari kymppiä laittaa lisää ja ostaa hieman parempi. Vähintään yhtä monesti huomaa ettei kaikkia ominaisuuksia ja hyötyjä tule käytettyä. Tämä toki on se mukavampi vaihtoehto, kunhan ei ole näistä ominaisuuksista hirveästi ekstraa maksanut.

Edit. BIOS asiaan sen verran että viime vuoden syyskuussa jo tuli pro4:sia zen2 biossilla. Tänä päivänä tuskin minkään varaston perällä on niin vanhaa roinaa etteikö moista löytyisi uudesta. Varsinkin kun tuon mallin menekki on melkoinen.
 
Liittynyt
23.12.2019
Viestejä
24
Tämähän se perimmäinen ongelma on. Muutaman kympin sijoituksella saa yleensä jotain lisää, mutta missä menee se raja milloin ei henkilökohtaisesti enää tästä hyödy. Monesti jälkeenpäin ajatellen olisi ollut ihan aiheellista se pari kymppiä laittaa lisää ja ostaa hieman parempi. Vähintään yhtä monesti huomaa ettei kaikkia ominaisuuksia ja hyötyjä tule käytettyä. Tämä toki on se mukavampi vaihtoehto, kunhan ei ole näistä ominaisuuksista hirveästi ekstraa maksanut.

Edit. BIOS asiaan sen verran että viime vuoden syyskuussa jo tuli pro4:sia zen2 biossilla. Tänä päivänä tuskin minkään varaston perällä on niin vanhaa roinaa etteikö moista löytyisi uudesta. Varsinkin kun tuon mallin menekki on melkoinen.
Nuorempana tuli ostettua ominaisuuksia "varastoon" eli tulevaisuutta varten. Omat tarpeeni tietotekniikan saralla ovat olleet aina niin vaatimattomia, että noilla varastoilla ei lopulta ole ollut juurikaan käyttöä. Sen vuoksi pyrin nykyään mieluummin ostamaan vain sellaista, mikä riittää tämän päivän tarpeisiini, koska en selvästikään harrasta sellaista ketjutettua päivittämistä, vaan uusin koko laitteiston aina kerrallaan 5-10 vuoden päästä.

Kaltaiselleni käyttäjälle lienee olennaisinta se, että saa toimivan tuotteen missä ei ole jotain selvää heikkoutta, joka rampauttaa kyseisen komponentin tavanomaista hyödyntämistä. Äärilaidalle laitteistoaan rasittavat kaipaavat sitten jotain muuta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
456
Auttakaapas miestä hädässä. Olen rakentamassa mITX-pelikokoonpanoa NZXT H1:een, mutta emolevyn valinnan kanssa meinaa olla suuria vaikeuksia, kun mikään tarjolla olevista ei ole täysosuma omiin tarpeisiin. Prosessorina Ryzen 7 3700X.

Ensin pitäisi tehdä valinta, ottaako B550 vai B450. B450 houkuttelisi propellittomuutensa, useampien USB-porttien sekä tietysti hintansa puolesta. B550:n myötä saisi mm. PCI-E 4.0:n, parempaa virransyöttöä ja USB-C:tä, mutta en ole varma onko mitään järkeä käyttää niihin melkein 100 euroa.

Seuraavia olen harkinnut ja lueskellut arvosteluita. Listailin myös omiin tarpeisiini suhteutettuja plussia ja miinuksia.

Asus ROG STRIX B550-I GAMING
+ hyvä virransyöttö
+ USB-C -header kotelon etupaneeliin
+ saatavuus
+ B550:n tuomat lisäominaisuudet
- tuuletin
- hinta (230 €)
- USB-A -porttien määrä

Gigabyte B550I AORUS PRO AX
+ paras(?) virransyöttö
+ hinta varauksin (200 €)
+ ei tuuletinta
+ B550:n tuomat lisäominaisuudet
+- kohtuullisesti USB-A -portteja
- saatavuus
- ei USB-C -headeria

Asus ROG Strix B450-I GAMING
+ hinta (Asuksen cashbackin kanssa 140 €)
+ paljon USB-A -portteja
+ ei tuuletinta
- ei USB-C -headeria

MSI B450I Gaming Plus AC
+ hinta (140 €)
+ paljon USB-A -portteja
+ ei tuuletinta
- ei USB-C -headeria
(- ulkonäkö ei miellytä)

Minulla oli ensin tilauksessa tuo Gigabyte, mutta sen saatavuudesta ei ole minkäänlaista tietoa, minkä myötä vaihdoin tilauksen Asuksen ROG Strix B550-I:een. Nyt aloin vielä pohtia, että pärjäisinköhän kuitenkin tuolla B450:lla, jolla säästäisi 90 euroa. Tällöin jäisi kotelon USB-C -portti käyttämättä, mikä lienee suurin takaisku omassa käytössä B550:n ja B450:n välillä. Vai saako noille B550:n ominaisuuksille vastinetta? Onko MSI:n ja Asuksen B450-lankuilla suuria eroja? Mielipiteitä / kommentteja?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 627
Auttakaapas miestä hädässä. Olen rakentamassa mITX-pelikokoonpanoa NZXT H1:een, mutta emolevyn valinnan kanssa meinaa olla suuria vaikeuksia, kun mikään tarjolla olevista ei ole täysosuma omiin tarpeisiin. Prosessorina Ryzen 7 3700X.

Ensin pitäisi tehdä valinta, ottaako B550 vai B450. B450 houkuttelisi propellittomuutensa, useampien USB-porttien sekä tietysti hintansa puolesta. B550:n myötä saisi mm. PCI-E 4.0:n, parempaa virransyöttöä ja USB-C:tä, mutta en ole varma onko mitään järkeä käyttää niihin melkein 100 euroa.

Seuraavia olen harkinnut ja lueskellut arvosteluita. Listailin myös omiin tarpeisiini suhteutettuja plussia ja miinuksia.

Asus ROG STRIX B550-I GAMING
+ hyvä virransyöttö
+ USB-C -header kotelon etupaneeliin
+ saatavuus
+ B550:n tuomat lisäominaisuudet
- tuuletin
- hinta (230 €)
- USB-A -porttien määrä

Gigabyte B550I AORUS PRO AX
+ paras(?) virransyöttö
+ hinta varauksin (200 €)
+ ei tuuletinta
+ B550:n tuomat lisäominaisuudet
+- kohtuullisesti USB-A -portteja
- saatavuus
- ei USB-C -headeria

Asus ROG Strix B450-I GAMING
+ hinta (Asuksen cashbackin kanssa 140 €)
+ paljon USB-A -portteja
+ ei tuuletinta
- ei USB-C -headeria

MSI B450I Gaming Plus AC
+ hinta (140 €)
+ paljon USB-A -portteja
+ ei tuuletinta
- ei USB-C -headeria
(- ulkonäkö ei miellytä)

Minulla oli ensin tilauksessa tuo Gigabyte, mutta sen saatavuudesta ei ole minkäänlaista tietoa, minkä myötä vaihdoin tilauksen Asuksen ROG Strix B550-I:een. Nyt aloin vielä pohtia, että pärjäisinköhän kuitenkin tuolla B450:lla, jolla säästäisi 90 euroa. Tällöin jäisi kotelon USB-C -portti käyttämättä, mikä lienee suurin takaisku omassa käytössä B550:n ja B450:n välillä. Vai saako noille B550:n ominaisuuksille vastinetta? Onko MSI:n ja Asuksen B450-lankuilla suuria eroja? Mielipiteitä / kommentteja?
B450 Strix on kahdella m.2 paikalla varustettu ja VRM on myös ihan mukiinmenevä (3950X menee kellotettuna mutta melko tuhdeilla +80C lämmöillä), mutta kivikautinen BT4.2 wifi-kortti on sen suurin riippakivi.
B550 Strix omaa muun muassa AI Microphone Noise-Cancelling toiminnon joka toimii samaan tapaan kuin Nvidian RTX-vastine.

B450 MSI:n ja Strixin välillä suurin ero oli aikaisemmin hinnassa, mutta nykyisellä Cashbackilla on tuo Strix aika no-brainer.
B450 Strixin takana oleva toinen m.2 näyttäisi muuten olevan aika shaibaa. Voit käyttää vain NVME tikkua (paistuu 90C lämmöissä ilman ilmavirtaa) ja samalla sen käyttö pudottaa näyttiksen pcie x16 --->x8...

Gigabyten B550I on ollut täälläkin liipasimella mutta koko Euroopassa ei ole näkynyt vielä yhtäkään yksilöä kaupan hyllyillä. Itselläkin lähti B550-I Strix viikonloppuna tuon takia tilaukseen, ja nyt miettinyt että olisiko B450-I Strix parempi vaihtoehto. Näillä näkymin mennään B550-I Strixillä koska kaksi m.2 porttia on vaatimuksena, ja takana olevan täytyy olla SATA-tikku. Sampan 970Evo paistuu tälläkin hetkellä 80C-90C lämmöissä Asrockin AB350 ITX lankun takana...

TL;DR: B550 vie selvän voiton m.2 porttien (viileä SATA-tikku taakse ja NVME-kiuas eteen) ja VRM tuen puolesta. Päälle lisä-tilpehööriä USB-C ja ohjelmistojen muodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
456
B450 Strix on kahdella m.2 paikalla varustettu ja VRM on myös ihan mukiinmenevä (3950X menee kellotettuna mutta melko tuhdeilla +80C lämmöillä), mutta kivikautinen BT4.2 wifi-kortti on sen suurin riippakivi.
B550 Strix omaa muun muassa AI Microphone Noise-Cancelling toiminnon joka toimii samaan tapaan kuin Nvidian RTX-vastine.

B450 MSI:n ja Strixin välillä suurin ero oli aikaisemmin hinnassa, mutta nykyisellä Cashbackilla on tuo Strix aika no-brainer.
B450 Strixin takana oleva toinen m.2 näyttäisi muuten olevan aika shaibaa. Voit käyttää vain NVME tikkua (paistuu 90C lämmöissä ilman ilmavirtaa) ja samalla sen käyttö pudottaa näyttiksen pcie x16 --->x8...

Gigabyten B550I on ollut täälläkin liipasimella mutta koko Euroopassa ei ole näkynyt vielä yhtäkään yksilöä kaupan hyllyillä. Itselläkin lähti B550-I Strix viikonloppuna tuon takia tilaukseen, ja nyt miettinyt että olisiko B450-I Strix parempi vaihtoehto. Näillä näkymin mennään B550-I Strixillä koska kaksi m.2 porttia on vaatimuksena, ja takana olevan täytyy olla SATA-tikku. Sampan 970Evo paistuu tälläkin hetkellä 80C-90C lämmöissä Asrockin AB350 ITX lankun takana...

TL;DR: B550 vie selvän voiton m.2 porttien (viileä SATA-tikku taakse ja NVME-kiuas eteen) ja VRM tuen puolesta. Päälle lisä-tilpehööriä USB-C ja ohjelmistojen muodossa.
Erittäin hyvä yhteenveto, kiitän. Pitäydyn tuossa tilatussa B550-I Strixissä, sillä on kiva pitää tuo optio toisesta m.2 -tikusta muiden jo mainittujen asioiden lisäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 290
VK:n outletissa oli vielä tunti sitten ihan kohtuuhintainen MSI B450 Gaming Plus Max 75 eurolla. Tosin ilman tilpehöörejä, mutta hinta-laatu silti kohdillaan. Jos joku asuu vieressä, niin sieltä vaan noukkimaan. :cool:
 
Liittynyt
06.08.2017
Viestejä
398
Taitaa olla ASUS Prime B550-Plus Gaming 139e hintaan okok ostos? Meinasin Tomahawkia, mutta taitaa olla kaikin puolin parempi tämä B550....
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
476
Dustinissa näyttää olevan esittelykappaleena yksi X570 mini-itx emo 200€ + postit.
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI
Itselläni oli ongelmia tämän kanssa. Ei toimi Micronin rev.e muistit, tulee virheitä testisoftissa (testattu kahdella crucialin 2x16GB kitillä). Mutta Samsung b-die toimii. Myös integroidun äänessä paljon häiriötä, mutta syynä voi olla oma vahvistin.
 
Liittynyt
19.10.2019
Viestejä
16
Auttakaapas miestä hädässä. Olen rakentamassa mITX-pelikokoonpanoa NZXT H1:een, mutta emolevyn valinnan kanssa meinaa olla suuria vaikeuksia, kun mikään tarjolla olevista ei ole täysosuma omiin tarpeisiin. Prosessorina Ryzen 7 3700X.

Ensin pitäisi tehdä valinta, ottaako B550 vai B450. B450 houkuttelisi propellittomuutensa, useampien USB-porttien sekä tietysti hintansa puolesta. B550:n myötä saisi mm. PCI-E 4.0:n, parempaa virransyöttöä ja USB-C:tä, mutta en ole varma onko mitään järkeä käyttää niihin melkein 100 euroa.

Seuraavia olen harkinnut ja lueskellut arvosteluita. Listailin myös omiin tarpeisiini suhteutettuja plussia ja miinuksia.

Asus ROG STRIX B550-I GAMING
+ hyvä virransyöttö
+ USB-C -header kotelon etupaneeliin
+ saatavuus
+ B550:n tuomat lisäominaisuudet
- tuuletin
- hinta (230 €)
- USB-A -porttien määrä

Gigabyte B550I AORUS PRO AX
+ paras(?) virransyöttö
+ hinta varauksin (200 €)
+ ei tuuletinta
+ B550:n tuomat lisäominaisuudet
+- kohtuullisesti USB-A -portteja
- saatavuus
- ei USB-C -headeria

Asus ROG Strix B450-I GAMING
+ hinta (Asuksen cashbackin kanssa 140 €)
+ paljon USB-A -portteja
+ ei tuuletinta
- ei USB-C -headeria

MSI B450I Gaming Plus AC
+ hinta (140 €)
+ paljon USB-A -portteja
+ ei tuuletinta
- ei USB-C -headeria
(- ulkonäkö ei miellytä)

Minulla oli ensin tilauksessa tuo Gigabyte, mutta sen saatavuudesta ei ole minkäänlaista tietoa, minkä myötä vaihdoin tilauksen Asuksen ROG Strix B550-I:een. Nyt aloin vielä pohtia, että pärjäisinköhän kuitenkin tuolla B450:lla, jolla säästäisi 90 euroa. Tällöin jäisi kotelon USB-C -portti käyttämättä, mikä lienee suurin takaisku omassa käytössä B550:n ja B450:n välillä. Vai saako noille B550:n ominaisuuksille vastinetta? Onko MSI:n ja Asuksen B450-lankuilla suuria eroja? Mielipiteitä / kommentteja?
Itse päädyin tuohon Asus B450-I. Monta konetta ostaneena olen alkanut tunnistaa itseni varsin hyvin. Kone päivitystarve ilmenee siinä kuuden vuoden välein. Tuolla aikaikkunalla ei ole mitään mieltä investoida optioihin. Sen virheen olen nyt monta kertaa tehnyt. Optiot tuntuvat mukavilta, mutta lopulta ne ovat vanhenneet käsiin siinä vaiheessa, kun päivittämistä rupeaa miettimään. B550 on mieltä, jos aikoo päivittää seuraavan sukupolven prossuihin, mutta kuudessa vuodessa hienoinkin lankku on vanhennut.

Olen siis päätynyt siihen että kannattaa rakentaa tällä hetkellä tasapainoinen kokoonpano, eikä maksaa turhasta. USB-C en itse ainakaan ole keksinyt tarvetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Auttakaapas miestä hädässä. Olen rakentamassa mITX-pelikokoonpanoa NZXT H1:een, mutta emolevyn valinnan kanssa meinaa olla suuria vaikeuksia, kun mikään tarjolla olevista ei ole täysosuma omiin tarpeisiin. Prosessorina Ryzen 7 3700X.

Ensin pitäisi tehdä valinta, ottaako B550 vai B450. B450 houkuttelisi propellittomuutensa, useampien USB-porttien sekä tietysti hintansa puolesta. B550:n myötä saisi mm. PCI-E 4.0:n, parempaa virransyöttöä ja USB-C:tä, mutta en ole varma onko mitään järkeä käyttää niihin melkein 100 euroa.

Seuraavia olen harkinnut ja lueskellut arvosteluita. Listailin myös omiin tarpeisiini suhteutettuja plussia ja miinuksia.

Asus ROG STRIX B550-I GAMING
+ hyvä virransyöttö
+ USB-C -header kotelon etupaneeliin
+ saatavuus
+ B550:n tuomat lisäominaisuudet
- tuuletin
- hinta (230 €)
- USB-A -porttien määrä

Gigabyte B550I AORUS PRO AX
+ paras(?) virransyöttö
+ hinta varauksin (200 €)
+ ei tuuletinta
+ B550:n tuomat lisäominaisuudet
+- kohtuullisesti USB-A -portteja
- saatavuus
- ei USB-C -headeria

Asus ROG Strix B450-I GAMING
+ hinta (Asuksen cashbackin kanssa 140 €)
+ paljon USB-A -portteja
+ ei tuuletinta
- ei USB-C -headeria

MSI B450I Gaming Plus AC
+ hinta (140 €)
+ paljon USB-A -portteja
+ ei tuuletinta
- ei USB-C -headeria
(- ulkonäkö ei miellytä)

Minulla oli ensin tilauksessa tuo Gigabyte, mutta sen saatavuudesta ei ole minkäänlaista tietoa, minkä myötä vaihdoin tilauksen Asuksen ROG Strix B550-I:een. Nyt aloin vielä pohtia, että pärjäisinköhän kuitenkin tuolla B450:lla, jolla säästäisi 90 euroa. Tällöin jäisi kotelon USB-C -portti käyttämättä, mikä lienee suurin takaisku omassa käytössä B550:n ja B450:n välillä. Vai saako noille B550:n ominaisuuksille vastinetta? Onko MSI:n ja Asuksen B450-lankuilla suuria eroja? Mielipiteitä / kommentteja?
Tulin vaan sanomaan, että Asuksen cashbackit on pääosin jättäneet pahan maun suuhun. Rahoja odotetaan maksimiaika ja niiden perään joutuu toistuvasti kyselemään.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Ostin reipas vuosi sitten Asrockin B450-i (ITX) emon, kun sitä foorumilla suositeltiin 2200G kaveriksi. Kyseinen emo on nyt 3600 kaverina ja 2200G ilman emoa.

Onko jokin muuttunut, vai vieläkö tuo on varteenotettava vaihtoehto ITX konetta kasatessa? Taitaa olla halvimpia B450 ITX emoja markkinoilla. B550-i emot maksavat sen alkaen 30-50e enemmän ja saako siinä todellisuudessa vastinetta rahoille? Toisen M.2 paikan lisä taitaa olla ainoa oikea hyöty. PCI-express 4.0 todellinen hyöty tulee vasta vuosien päästä. Toki kiinnostaisi hommata tehokkaampi 4000 sarjan APU prosessori tulevaisuudessa.

Tuossa Asrockissa on HDMI 2.0, jolla onnistuu 4K@60hz suoraan emolta. Tämä pitäisi olla uudessakin laudassa.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 627
Ostin reipas vuosi sitten Asrockin B450-i (ITX) emon, kun sitä foorumilla suositeltiin 2200G kaveriksi. Kyseinen emo on nyt 3600 kaverina ja 2200G ilman emoa.

Onko jokin muuttunut, vai vieläkö tuo on varteenotettava vaihtoehto ITX konetta kasatessa? Taitaa olla halvimpia B450 ITX emoja markkinoilla. B550-i emot maksavat sen alkaen 30-50e enemmän ja saako siinä todellisuudessa vastinetta rahoille? Toisen M.2 paikan lisä taitaa olla ainoa oikea hyöty. PCI-express 4.0 todellinen hyöty tulee vasta vuosien päästä. Toki kiinnostaisi hommata tehokkaampi 4000 sarjan APU prosessori tulevaisuudessa.

Tuossa Asrockissa on HDMI 2.0, jolla onnistuu 4K@60hz suoraan emolta. Tämä pitäisi olla uudessakin laudassa.
Käsittääkseni nuo HDMI tuet ovat suoraan sidottu prosessoriin eikä siihen piirisarjaan. HDMI 2.1 tosin on vieläkin täysi kysymysmerkki.
Gigabyten B450 ITX lankkua löytyy myös Amazonilta kelpo hintaan: https://www.amazon.de/Gigabyte-B450-Aorus-Pro-Wi-Fi/dp/B07GZW32BV
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 542
Käsittääkseni nuo HDMI tuet ovat suoraan sidottu prosessoriin eikä siihen piirisarjaan. HDMI 2.1 tosin on vieläkin täysi kysymysmerkki.
Gigabyten B450 ITX lankkua löytyy myös Amazonilta kelpo hintaan: https://www.amazon.de/Gigabyte-B450-Aorus-Pro-Wi-Fi/dp/B07GZW32BV
Siellä emolevyllä on joitain komponentteja jotka muuntavat suoraan prossulta saatavat signaalit HDMI speksin mukaisiksi. Nämä komponentit osaltaan rajaavat tukea.

edit: näköjään hyvin vähän komponentteja mitä pari kuvaa löysin. Ne voi kuitenkin osaltaan estää speksin toteutumisen, samoin kuin vedot PCB:llä ym.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Käsittääkseni nuo HDMI tuet ovat suoraan sidottu prosessoriin eikä siihen piirisarjaan. HDMI 2.1 tosin on vieläkin täysi kysymysmerkki.
Gigabyten B450 ITX lankkua löytyy myös Amazonilta kelpo hintaan: https://www.amazon.de/Gigabyte-B450-Aorus-Pro-Wi-Fi/dp/B07GZW32BV
Tuolla oli myös samassa linkissä B450 Aorus M ~80€ posteineen, jossa oli .. kiva RGB-headeri. Pistin tulemaan. Siihen menee 1600AF/2600/3600 tai muu kevyt prosessori (ja alle 150€). Nyt jos emolevy maksoi 75€, niin ei ole suurta väliä, onko siitä päivityspolkua ylöspäin, kunhan pyörittää tuota siihen suunniteltua prosessoria. Lisäksi ARGB on kovassa huudossa.

Ainoastaan A520 voi tämän voittaa hinta/laatu-suhteessa, jos niistä ei ole taas riisuttu kaikkia ominaisuuksia ja tehty susip**kaa virransyöttöä. Tähän vielä Dustinin ~80€ 2600 (jos saatte sitä ikinä) ja ~50€ tarjousmuistit (jos niitäkään sai), niin noin 200€ ja on hyvä budjettikokoonpano.

Muistit ei kyllä uutenakaan paljoa maksa..

Prosessoria tuolta ei vaan saa..

--

Vieläkin vähän ristiriitaiset tunteet kyllä, jos ei päivitä (ja kotona on ylimääräinen 2000-sarjan Ryzen), niin en näe tuossa huonoja puolia. Sitten jos haluaa päivittää, niin esim. Tomahawk B450 MAX on tasaisesti vaan kallistunut:
1594792752606.png


Sama homma tuo Aorus M:

--

Spekulaatio on hirveän vaikeaa ja voin olla väärässä, mutta näyttää siltä, että korona tai logistiikka-ahdistus johtaa siihen, että hinnat vaan jatkaa maltillista nousuaan.

--

Nyt kyllä edelleen jumitan ajatuksessa, että ostaako päivityskelpoinen emolevy ja maksaa siitä ~40-100€ enemmän vai nykyiseen suunnitelmaan ihan riittävä ja pistää ne säästyneet rahat parempaan käyttöön.. Tämän Gigabyten tapauksessa voi kyllä mennä hukkaan (= RGB:hen :D )
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 053
Oliko joku asentanut Asrockin B450/B450M Steel Legend emolevylle tuon viimeisimmän 3.20 biosin jossa tulee tuo AGESA 1.0.0.6 update?
Alkusyksystä olisi tarkoitus hommata muutama lisäcore ja mahdollisesti XT versio olisi tulossa nykyisen tilalle, siksi kyselen.

Itsellä vielä käytössä 2.70 koska 2.90 rikkoi muistituen eikä sigussa olevat kammat toimineetkaan enää XMP:llä kuten 2.70:lla, joten tein rollbackin.
1594877102143.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
167
Noi biossin omat päivitys työkalut ei pääsääntöisesti salli vanhempaan versioon palaamista, ainoastaan jos on flashback ominaisuus niin se ei turhia tarkistele vaan flashaa kait aikalailla mitä sille tarjoaa.
Eli jos ei ole flashback ominaisuutta niin sitten olet jumissa siinä versiossa jonka asensit ja odottelet että valmistaja julkaisee paremman version.
En tiedä kiinnostaako, mutta sain biossin päivitettyä edelliseen versioon PRIME-X570-P-ASUS-2204 ja nyt toimii muistit 3200 mhz. Enpähän enää biossiin koske.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 817
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom