- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 22 786
Voi jumalauta.. Mitä jos aloittaisit siitä, että vastaisit alkuperäiseen kyseenalaistamiseen, etkä vedä jotain ydinfyysikon hattua päähän, ja käytä sitä keskustelun lyömäaseena. Kaiva jostain tarkempia tietoja tuon Asrockin Pro4 VRM:än toiminnasta konkretian eikä teorian tasolla, niin voimme päästä keskustelussa ehkä eteenpäin.
No voi perunalaatikko tätä touhua. Sinä otat jonkun Asusin roskalankun jolla yrität todistaa pointtiasi joka ilmaantui jostain nurkan takaa, minä otin Asrockin lankun, koska siitä alunperinkin kirjoitin ja sitä yhdelle käyttäjälle suosittelin. Miksi helvetissä pitäisi kaivaa jotain surkeimmista surkeimpia lankkuja, kun jopa Suomen suppeilta markkinoilta löytyy alle satasella parempikin lankku plusmerkkisellä saatavuudella?
Meillä pitäisi olla oma ketju tälle. Tämä on niin vammaista.
Ensin puhut hintaluokasta, sitten puhut Asrockista ja nyt puhut ydinfyysikoista. Tunnen vain kemiallisen fysiikan tohtoreita
Edelleen, jos haluat niitä eroja esiin, niin otat sellaisen lankun, jolla niitä eroja saa esiin. En osaa tämän paremmin selittää, enkä enää edes yritä. Ihan kuin et edes haluaisi ymmärtää..
Älä jaksa tarttua yhteen käytännön esimerkkiin valintojen maailmassa. Tuota lankkua ei kukaan kenellekkään suosittele joten get over it. Sitä ei tarvi edes testata, kun ei me olla siitä kiistelemässä, vaikka sitä ilmeisesti yritit tuoda kiistakapulaksi surkein tuloksin.
Lacsative sanoi:Mutta alle satasen lankuista tuo moneen kertaan mainitsemani Asrock B450m pro4 kannattaa ottaa esimerkiksi
Ai, yhtä käytännön esimerkkiä saat käyttää vain sinä?
Eli jos tuo Asus selviytyy huonosti, niin kaikki alle satasen lankut on ihan paskoja? Tosi fiksua ajattelua. Suurin osa alle satasen lankkujen VRM:stä varmasti on enemmän tai vähemmän roskaa, missään kohtaa en ole muuta väittänyt. Jos löytyy yksikin kuluttajan käytön kannalta asiallinen, niin eikö se riitä? Periaatteellinen taso halppislankkujen VRM-laadusta meillä tuskin on edes eriävä, vaikka sitä et teksteistä taida ymmärtää.
Montako kertaa pitää vääntää rautalangasta: jos tuo kyseinen Asus pärjää huonosti, voimme yhdessä miettiä, miksi näin kävi. Miksi sen VRM on paska. Miksi sen VRM ei toimi. Tai ainakin jotkut meistä voivat.
Sinä teet yksinkertaistuksia ja yleistyksiä ja minä vaan yritän selvittää, mikä on sinun lähtötasosi, ennekuin lähden sekoittamaan päätäsi termeillä kuten hyötysuhde, vdroop, llc ja pwm. Se ei auta yhtään mitään, jos et ymmärrä perusasioita ja menet vaan enemmän sekaisin. Vaikea käydä keskustelua tekniikasta, kun ei voi olla varma, ymmärrätkö yhtään mitään.. Paras tapa olisi selittää jotain omin sanoin, kuten siinä alkuperäisessä viestissäni tein, mutta se vaatii asioiden ymmärtämistä, niin ymmärrän, miksi et ole tähän itse lähtemässä.
Fundamentaalina ongelmana tässä on, että kaltaisillasi tyypeillä on joku Excel/youtube-video, jonka pohjalta teette tulkintoja. Kun tämä puuttuu, niin esim. uusien B550-emolevyjen tullessa markkinoille tulee päätelmiä kuten "Mortar on aina ollut hyvä" , "Asus on hyvä merkki" ja "MSI:n on pakko olla huono". Sitten eteen laitetaan täysin tuntematon B550-emolevy, niin se katsotaan sitten jokun jäähyn tarra tai sekoitetaan muovinen ja metallinen jäähyosa keskenään ja arvotaan se tulos. Tässä onkin buildzoidin videoiden kauneus: tyyppi osaa ihan kuvasta ja omalla tietämyksellä analysoida emolevyjä, eikä tarvitse siinä mitään työkaluja. Myöhemmät riippumattomat mittaukset ovat vielä vahvistaneet näitä analyysejä. Ideana on ymmärtää niiden osien toiminta ja mitä mikäkin osa siellä tekee. Sitten fiksut ihmiset voi siitä päätellä emolevyn toimintaa.
Tiedän ettei perusjäähy korvaa virransyötön mahdollisia puutteita, mutta minä alunperin kyseenalaistin sinun tekstiäsi siitä, että miten konkreettisesti tuossa Asrockissa se virransyötön mahdollinen huonous näkyisi FPS:issä. Siihen et kyennyt vastaamaan vaan aloit saamaan päänsärkyä ja juustonatsoja.
Tässä yhdessä käytännön esimerkissä, johon ei saisi tarttua, se näkyy niin , että kellotaajuus äkillisesti laskee läpi prosessorin. Tämä vaikuttaa siihen, ettei koodia voida ajaa niin nopeasti pelimoottorissa. Tämä näkyy käytännössä niin, että peli toimii kuin hitaammalla prosessorilla ja sen FPS laskee prosessoririippuvaisissa kohdissa. Koska throttlaus on niin pienellä intervallilla, niin et sinä välttämättä näe sitä paljain silmin, vaan se täytyy kaivaa jostain kasvaneesta frametimestä tai tilapäisesti sukeltaneesta FPS:stä. En jaksa tätä kirjoittaa enempää auki, jos et ymmärtänyt, niin kerro mitkä sanat oli vaikeita ja saatan niitä vielä avata..