Kyllä Ryzeneilläkin voi pärjätä alle satasen lankuilla helposti, jos prossuna Ryzen 5 tai 7, mutta noihin alle satasen lankkuihin tuskin tulee Zen3-tukea. B450 Tomahaukkaan pitäisi tulla. Ja alle satasen lankuista ei kannata ottaa niitä joissa huonoimmat VRM-jäähyt. Asrock B450m pro4:ssä on asiallinen.
Joku voi korjata jos olen väärässä, mutta jos ei ihan surkeinta halvemman kategorian lankkua ota, niin ei peruskäytössä hieman potentiaalisesti huonompi virransyöttö pitäisi näkyä käytännössä mitenkään. Ja taas kerran siis jos ei aja jollain yli 10 ytimen prossulla. Halvemmat virransyötöt voi syöttää vähän enemmän volttia prossulle, mutta ei sellaisia lukemia että prossu siitä hajoaisi pitkässäkään juoksussa.
Mun kokemuksella ja mitä olen foorumeita vuosien varrella lukenut, niin ei prossut kellotu sen paremmin kalliimmilla kuin halvemmilla (kunhan halvemman emolevyn VRM + jäähdytys on asiallinen) emolevyillä.
Mulla on jostain Phenomeista asti ollut aina alle satasen lankkuja, ja kunnollisia ylikelloja olen kaikista prossuista saanut irti. Esim. Sandy Bridgellä keskivertoa paremmat kellot, vaikka lankkuna oli VRM-jäähdytyksen osalta aikanaan foorumeilla parjattu Asuksen LX-evo.
Noin muuten halvemmissa emolevyissä on yleensä vähemmän joitakin liitäntöjä tai vanhempia standardeja jolloin joillekkin käyttäjille ne ei tule sen puolesta kysymykseen. Emolevyt ovat usein pitkäikäsiä GPU:iden ja muiden vaihtuessa, joten kyllä emoon kannattaa satsata jos siitä saa hyötyä itselle, mutta ihan hyvin voi pärjätä jollain 80-90e lankullakin kun valitsee sen hintaluokan laadukkaimmista. Yhtään enempää FPS:ää ne kalliimmat lankut ei esim. pelikäyttöön tuo. Kaikki benchmarkit joita olen nähnyt, ovat näyttäneet virhemarginaalin verran eroja.
@Buffon jos tarkoitus ei ole päivittää Zen3-prossua eli uskot pärjääväsi Zen2-prossulla yli noiden 4000-sarjan prossujen, niin täältä suositus
ASRock B450M Pro4 Emolevy - AMD B450 - AMD AM4 socket - DDR4 RAM - Micro-ATX emolevylle. Io-techin testissä tuon emolevyn VRM osoittautui asialliseksi. Katso toki että liitännät varmasti riittää jne.