AM4 emolevyt

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
294
@Taneli- Jos muistan oikein niin 32 gigalla piti jotain subtimingeja pudottaa C6H:ssa vs. 16 GB, mutta kuten sanoit ekan generaation ryzen on heikoilla noissa muistimäärissä vs 2700X. Uskon että saat kyllä noi toimimaan tulevalla 3000 sarjan prossulla.

Uusille ryzen käyttäjille tiedoksi sanoisin vielä sen, että miettikää tarkkaan tarvitsetteko enemmän kuin 16 GB. Itsellä ollut 16GB nyt vuodesta 2012 tjsp, ja vaikka task managerissä näyttää että joskus muistia VARATAAN yli 10 gigaa, niin suurin osa siitä menee useimmiten vaan selainten höveliin vapaan muistin varauspolitiikkaan.

Kuten olen ennenkin kertonut tuolla 16 gigalla ajan 1-2 linux virtuaalikonetta; ja firefoxissa ja chromiumissa on kymmeniä tabeja auki työpöydällä, ja samalla setupilla voin myös pelata. Tärkeintä on että jonkunlainen swappi löytyy (itsellä nyt 2 GB), jo pelkkä swapin olemassaolo vaikuttaa vähentävän selainten intoa varailla muistia turhaan.

Olin itsekin varma, kun ostin ekaa rytsölää pari vuotta sitten, että on pakko saada 32 GB, mutta silloinen hintataso onneksi päätti puolestani, että aloitetaan 16 gigalla. Ja kokemuksesta oppineena en ole nyt sitä hetkeen päivittämässä, koska en tee videoeditointia mikä lienee niitä harvoja skenaarioita missä lisämuistista oikeasti on hyötyä.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 080
Niiden mokahan se on jos viel tarkistit hinnan. itse toki välttelen koko puljua sen verran shaipaa koki multitronic
Kuulemma valmistajalta ei enään saa sitä, ja niitä 3 ainoastaan oli varastossa.. pitänee ettiä toisesta puljusta emo sitten. Tuolla kyseisellä hinnalla he myivät kuulemma ne 3 kpl..
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Kuulemma valmistajalta ei enään saa sitä, ja niitä 3 ainoastaan oli varastossa.. pitänee ettiä toisesta puljusta emo sitten. Tuolla kyseisellä hinnalla he myivät kuulemma ne 3 kpl..
ei ole eka kerta kun mutuaa samaa asiaa.. Mulle kesti vastaavassa tulla rahat takas 3 viikkoa ja takuut tonne on yhtä tuskaa..
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 815
Niiden mokahan se on jos viel tarkistit hinnan. itse toki välttelen koko puljua sen verran shaipaa koki multitronic
Alkoi kiinnostamaan, kun tilasin juuri tuolta eka kertaa kun oli Suomen halvin Strix X470-F Gaming tuolla. Milä tavalla shaipaa?
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
110
Alkoi kiinnostamaan, kun tilasin juuri tuolta eka kertaa kun oli Suomen halvin Strix X470-F Gaming tuolla. Milä tavalla shaipaa?
Itse sain tilattua yhden MSI:n X370 tarjouslankuista, torstaina lähti tilaus liikkeelle. Pari kertaa tuolta tilannut eikä mitään pahaa sanottavaa. Takuuasioiden tiimoilta ei ole tosin tarvinnut olla Multitronicin kanssa tekemisissä.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 080
Itse sain tilattua yhden MSI:n X370 tarjouslankuista, torstaina lähti tilaus liikkeelle. Pari kertaa tuolta tilannut eikä mitään pahaa sanottavaa. Takuuasioiden tiimoilta ei ole tosin tarvinnut olla Multitronicin kanssa tekemisissä.
Itsellä jäi kyllä hieman huono maku suuhun kyseisestä firmasta.. ainakin hidas asiakaspalvelu siellä on, ja informaatio voisi olla parempi.. katsotaan milloin saavat rahat takaisin tilille, ei mitään vastausta laittaneet.

Mutta muualta vua tilaukseen sitten emo ja muut osat :D kyllähän paikkoja löytyy onneksi.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
110
Itsellä jäi kyllä hieman huono maku suuhun kyseisestä firmasta.. ainakin hidas asiakaspalvelu siellä on, ja informaatio voisi olla parempi.. katsotaan milloin saavat rahat takaisin tilille, ei mitään vastausta laittaneet.

Mutta muualta vua tilaukseen sitten emo ja muut osat :D kyllähän paikkoja löytyy onneksi.
Ihan varmasti itselläkin maistuisi suussa uloste jossei olisi saanutkaan tilattua tuotetta. Eikä tuo nyt ihan tätäpäivää ole mielestäni, jos 3kpl myytävänä ja sitten tilauksia otetaan vastaan määräänsä enemmän.
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 177
Itselläni Multitronicista positiiviset kokemukset. Pari takuukeissiä joutunut heidän kanssaan hoitamaan, ja aina hommat toimineet moitteetta. Ensimmäisellä kertaa takuuseen meni näyttis, toisella muistit.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
1 595
Itsellä ollut multitronicin kanssa moneen otteeseen et myyvät liian halvalla tuotetta sit ei saakkaan mitään ja rahojen palautuminen kestänyt ikuisuuden. viimeisimmässä kahdessa takuukeississä ovat väittäneet minun rikkoneen tuotteen joka ei pidä paikkansa mut asiat ratkesi ennenkuin meni eteenpäin. Myöskin aspa vastaa välillä silloin kun sille tuntuu. Toki aina ei mene nallekarkit tasan!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Mjooh, itte tilasin Ryzen 7 1800X, muistit ja AIO:n Multitronikilta, muistien toimituksessa kävi joku kämmi eikä ne lähteny viikkoon tulemaan vaikka mainostivat pikatoimitusta. Soittelin asiasta ja hinnasta lähti 9€ + postit veke, eli ihan tyytyväinen ainakin itse olen kyseiseen putiikkiin ollut. Niin ja erotus palautettiin ihan muutamassa päivässä eli ei senkään puoleen mitään narisemista.
Mutta joo aika offtopic alkaa mennä mutta oli pakko vastata kun niin kovasti tunnutaan antavan nyt kyseiselle putiikille risuja.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
MSI gaming+ lankuista kun oli puhe, niin onko kukaan asentanut uusinta UEFI:a (7A34vME) mikä tuli tammikuussa? Mun b350 Gaming plus lankussa oleva UEFI on todennäköisesti tasan vuosi sitten julkaistu versio, kun pyysin jimmsiä päivittämään sen ennen lähettämistä, niin onko mitään järkeä asentaa?
Nostan kysymystäni :hammer:
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 080

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 705
Mitäs porukka suosittelee näistä ehdokkaista? (tietenkin bios päivitys tehtynä) ja jos tietenkin hyviä tarjouksia tulee niin ehotuksia. MSI:n pro carbonia kehuttu ainakin?

ASUS ROG STRIX X370-F GAMING / Emolevyt AM4 / 90MB0UI0-M0EAY0 / Tietokonekauppa.fi verkkokauppa ja myymälä Turku
Itse valitsisin noista neljästä tuon tai sitten (jos ~40€ hinnannousu ei olisi este) ehkä tämän:
ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO Motherboard - AMD X370 - AMD AM4 socket - DDR4 RAM - ATX

Tosin täytyy myöntää että omalla kohdalla tuohon päätymisen syynä oli Jimm's:n 139€ tarjous mutta ei tuo 186€ hintaankaan paha ole enkä ole huomannut suurempia parannuksia X470 versiossa (jolloin hinta pomppaa päälle 300€).

Ajatellen siis ennenkaikkea pitkäikäisyyttä sekä tulevia prosessoreita samalle emolevylle (3000 sarjaa ja ehkä 4000 sarjaa)
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Ei se nyt kovin terveeltä tunnu. Kai sinulla on vieressä edes joku tuuletin?

SoC on se ylempi siili lähellä kotelon kattoa, siinä ei välttämättä ole niin kovia lämpöjä.

Itse ajaisin vakiona, jos tuollaista kävisi. Ja yhden koneen olen B350 Prime Plussalla + 2600:lla koonnut ja se ajelee onnellisesti vakiona. Se on kyllä nyt maakunnissa, niin ei pääse itse mittaamaan. Mittari on kyllä.

--

Kellotteluun sitten enemmän virransyötön vaiheita (feikki-, teiniangst- tai rinnakkaistodellisuusvaiheita), jotta VRM-lämpötilat on pysyy kunnossa. Niiden lukumäärällä on suora vaikutus VRM:n lämpötiloihin.

Sain aikaiseksi lisätä vähän jäähdytystä emolle.

Koitin ensin laittaa kattotuulettimen puhaltamaan vrm:n suuntaan kopan sisälle, mutta se puhalsi ohi. Ei vaikutusta emolevyn takapinnan lämpöihin ainakaan. Ilmanohjainta en viitsinyt alkaa väsäämään.

Muuta järkevää tuulettimen paikkaa en keksinyt kuin emolevyn takapuolelle. Sinne mahtui nippa nappa 10 mm paksu propelli "Fractal Design 50 x 50 x 10mm Silent Series R3". Laitoin tuulettimen ottamaan virran emolevyltä ja kierrokset säätymään cpu:n lämpöjen mukaan ja pwm-ohjaus.

Emon lämmöt putosi 20-25 asteella OCCT-kuormalla.

Sitä en tiedä auttaako tuo mosfetteja ollenkaan, konkkia toivottavasti kuitenkin.

Mitenkään kaunis tuosta ei tullut, mutta ei onneksi sieltä pahemmin näy eikä kuulu.

IMG_20190202_201429.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
907
Ehkä noi kannattaa pitää jos on kesällä/syksyllä tarkoitus päivittää seuraavaan sukupolveen, ainahan siinä vähän rahaa häviää myydessä.

Tuossa voi olla niin että Stiltin asetukset ovat sitten liian tiukat alemmallakin taajuudella, varsinkin kun kyseessä on 2*16GB kitti. Mulla ei ole omaa kokemusta 32 gigasta. Eikö vakautta sitten löydy edes DOCP asetuksilla tai DOCP 3066 taajuudella? Onko DRAM voltage 1.38 - 1.4V ja SoC Voltage 1.05 - 1.1V?

Joka tapauksessa neljä tai viisi ensimmäistä asetustahan ovat ne tärkeimmät, mutta ensimmäisenä on tietysti löydettävä joku vakaa perustaso.
Pistin uusimman biossin sisään ja valitsin DOCP 3200. Muutin DramV:n @ 1.4V ja SoC voltagen 1.05V. Lisäksi biossiin oli tullut CLDO_VDDP säätö jota ei mielestäni edellisessä ollut.
Nyt taitaa kuitenkin olla ennätys menossa jos se ei vakaa oliskaan. (Bootattu perjantaina n. klo17).
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 080
Itse valitsisin noista neljästä tuon tai sitten (jos ~40€ hinnannousu ei olisi este) ehkä tämän:
ASUS ROG CROSSHAIR VI HERO Motherboard - AMD X370 - AMD AM4 socket - DDR4 RAM - ATX

Tosin täytyy myöntää että omalla kohdalla tuohon päätymisen syynä oli Jimm's:n 139€ tarjous mutta ei tuo 186€ hintaankaan paha ole enkä ole huomannut suurempia parannuksia X470 versiossa (jolloin hinta pomppaa päälle 300€).

Ajatellen siis ennenkaikkea pitkäikäisyyttä sekä tulevia prosessoreita samalle emolevylle (3000 sarjaa ja ehkä 4000 sarjaa)
Kiitosta, tämäpä lähti tilaukseen! Tarkoituksena olisi juuri ollakin pitkäikäinen kone. Bios päivitystä en ikinä ole vielä tehnyt, mutta tuossahan tuo onnistuu aika helpon näkösesti tikulta :)
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
621
Omassa Jimmsiltä ostetussa Crosshair VI Herossa, ei suostunut päivittämään biosta EZ Flash3:sen kautta, vaan uusimman joutui tyrkkimään sisään vanhalla kunnon DOS metodilla.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Omassa Jimmsiltä ostetussa Crosshair VI Herossa, ei suostunut päivittämään biosta EZ Flash3:sen kautta, vaan uusimman joutui tyrkkimään sisään vanhalla kunnon DOS metodilla.
Ittellä hörppäs flashbackkinä sisään uusimman ongelmitta.
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
621
Ittellä hörppäs flashbackkinä sisään uusimman ongelmitta.
Juu ei menny itellä normisti sisään, aina hyydytti vehkeen. 3502 tais olla originaali mikä emolla oli. Flashbackkiä en ruvennu testaileen kun oli noi muut rojut hollilla.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 705
Omassa Jimmsiltä ostetussa Crosshair VI Herossa, ei suostunut päivittämään biosta EZ Flash3:sen kautta, vaan uusimman joutui tyrkkimään sisään vanhalla kunnon DOS metodilla.
Itsellä oli se ongelma että (vaikka toisin luvattiin) ei ollut viimeisin bios sisällä. Kun hetken pähkäilin ja asiaa testasin huomasin että ajamalla ensin hieman vanhemman ja sitten vasta viimeisimmän version sisälle homma toimi OK. Muuten ei suostunut asentamaan millään ostamisesta "seuraavaa" päivitystä.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 080
Onkos mukamas näillä intelin ja amd:n emoilla jotain korkeuseroa??? Hämmennyin hieman, kun kysyin silentiumpc:n tyypeiltä kuinka tiukka tuo regnumin 159mm max jäähyn korkeus on.. sanoi että intelillä mahtuisi max 160mm, mutta amd:n emolla 158-159mm.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
582
Onkos mukamas näillä intelin ja amd:n emoilla jotain korkeuseroa??? Hämmennyin hieman, kun kysyin silentiumpc:n tyypeiltä kuinka tiukka tuo regnumin 159mm max jäähyn korkeus on.. sanoi että intelillä mahtuisi max 160mm, mutta amd:n emolla 158-159mm.
Emot itsessään varmaan samanpaksuiset mutta socketeissa on eroja. Intelin paketti lie tuon 1-2mm ohuempi LGA-paketoinnin ansiosta, siinä kun prossu menee osittain tuon socketin "sisälle", kun taas amd:lla prossu menee socketin päälle.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 705
Onkos mukamas näillä intelin ja amd:n emoilla jotain korkeuseroa??? Hämmennyin hieman, kun kysyin silentiumpc:n tyypeiltä kuinka tiukka tuo regnumin 159mm max jäähyn korkeus on.. sanoi että intelillä mahtuisi max 160mm, mutta amd:n emolla 158-159mm.
Ainakin erilaiset kiinnikkeet, ehkä siitä tulee sitten se 1-2mm eroa? En kyllä itsekään moista tiennyt tai miettinyt edes, ehkä tottunut ja käytän itse sen verran isoja koteloita (tai pieniä jäähyjä) että ei ole ollut ongelmaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
700
Ruuvailin tuossa juuri emoa lopulliseen koteloon ja huomasin poistaessani muovisen jonneledispoilerin ilmavirran tieltä, että virransyötön siili oli aivan löysällä.
Kyseessä MSI:n X470 Gaming Pro Carbon, mutta saattaa vaivata muitakin lankkuja. Ei tullut ensimmäisenä mieleen tarkistaa jäähyn kiinnitystä, mutta ilmeisesti sekin on nykyään tehtävä.
Eli osittain tuon vitun turhan muovilipan alla oleva tärkeämpi siili, koska tuo jäähdyttelee suurinta osaa prossun VRM:stä. Pienempi siili oli ihan ok kireydessä.
Vaikutti siltä, että tehtaan momenttiavain ei ole ollut ihan säädöissään tai vaihtoehtoisesti kierteet/reiät ahdistivat hieman liikaa ja oletettu momenttiavain on luullut ruvien olevan kireällä.
Eihän noita saa liian tiukkaankaan laittaa, mutta tuo heilui kuin hullun mulkku ja otti vain toiselta laidaltaan kiinni lämpötyynyihin, joten virransyöttö on saattanut käydä hieman hiilenä. En tosin ole vielä prossua raiskannut, koska ei ole vielä lopullista jäähyä asennettu ja tuo vakio diskopaska ei 2700X:n rääkkäämiseen riitä.
Eipä ollut lämpöongelmia ainakaan anturin mukaan löysällä jäähylläkään (Miltei sama asia kuin sitä ei olisi ollut ollenkaan.), mutta en nyt jaksa googlailla, että missä anturi sijaitsee.

Rallispoilerin alta paljastui myös liitin langattomalle verkkokortille eli jokseenkin identtinen lankku AC-version kanssa.
Mikäli koodaajat ovat täysiä vajukkeja, niin tuo lankku alkaa herjaamaan puuttuvasta diskovalosta. Olisi varsin iloinen yllätys.


Pari päivää meni taas etsiessä vakaita muistiasetuksia, koska menin päivittämään uuden agesan sisältävän biosin ja vanhat toimivat asetukset muuttuivat epävakaaksi. Suurin syyllinen on pilattu SOC-jännitteen säätö. Ennen toimi LLC autolla hyvin ja nyt joutui säätämään sitä ja tätä. Offset-säätö taitaa olla uusi ominaisuus, mutta siihen en ole vielä koskenut. Muistaakseni aikaisemmin LLC:lle oli myös 15 portainen säätö tjs. ja nyt niitä on kahdeksan joista mikään ei tunnu toimivan standardieni mukaisesti. Sai sentään koneen vakaaksi, mutta vaati muutakin säätöä.
Kammat 3733 Mhz Corsairin sekundamuistit B-die paskoilla varustettuna. Hikiseen toimii 3200 MHz safe-asetuksilla... Saattaa olla hieman huonohko kivikin, mutta kunhan nyt toimii edes löysillä asetuksilla. 50 kikaa sekunnissa riittänee surffailluun.
Testasin myös 3466 sorsairin paskoilla ja ei edes bootannut vanhoilla asetuksilla.
Odottelen innolla seuraavaa päivitystä.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 815
Hyvä lankku. Ainoa miinus tulee siitä että blc 99.8 mutta ei se nyt mihinkään vaikuta.
Sama lankku odottelee itsellänikin vielä muisteja. Mitä tuo blc 99.8 meinaa?
Meinasin itsekin tuon Jimmsin bundlen ostaa, mutta säästin kymppejä tilaamalla kahdesta eri paikasta.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Monia ärsyttää kun prosun taajuus jää 10 MHz vajaaksi luvatusta.
Itse olen arvellut että bclk väylätaajuus olisi jätetty 0,2 % vajaaksi sen takia että "spread spectrum" ei nostaisi väylää koskaan hetkellisesti yli 100 MHz speksin. Bclk spread spectrum on radiotaajuuksisten häiriöiden vähentämistä varten. Käytännössä en kuitenkaan muista kuulleeni että se olisi tehnyt jostain kellotuksesta vakaamman kuin mitä se on ilman.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 815
No vähemmän vajaahan tuo on luvatusta kuin GTX 970:n muisti. Luulen että tuon kanssa pärjää.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Jos ei sittenkään lopulta pärjää niin 1usmus on tehnyt modi-bioseja joissa tuo speksit täyttävä vakava vika on korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

HFK

Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
160
Oonki miettiny miksi kellotajuus on 4.34ghz eikä luvattu 4.35ghz. No pystyn elää tämän asian kanssa.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 939
Ei pysty enää, koska nyt siihen on ratkaisu olemassa. Joka voi tehdä emolevystä tiiliskiven. Ollaan vaikeiden valintojen edessä.
 
Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
128
Tässä ihmetellään kaverin kokoonpanoa, millaiset muistit tuohon ottaisi. Mulle ei ole AMD:n leiri millään lailla tuttu...

Emolevynä on Gigabyten Aorus X470 Ultra Gaming ja prossuna on 2700x. Onko nämä muistit esimerkiksi passelit, tarkoituksena ei ole hakea kuitenkaan maksimeita? G.Skill 16GB (2 x 8GB) Flare X (for AMD), DDR4 2400 MHz, CL15, 1.20V, musta - 149,90€ , ihmettelen täsäs tuota 1,2V jännitettä, monessa muistissa kun on specsit 1,35V mutta sitten hintaakin on enemmän, eli saako tuon hilattua itse halutessaan vaikkapa XMP-profiililla 1,35V ja kellot lähemmäksi 3000mhz? En uskalla suoralta kädeltä suositella kun mulla on sellainen mielikuva, että AMD:n emolevyt olisivat olleet vähän kitsaita muistien suhteen.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
924
Tässä ihmetellään kaverin kokoonpanoa, millaiset muistit tuohon ottaisi. Mulle ei ole AMD:n leiri millään lailla tuttu...

Emolevynä on Gigabyten Aorus X470 Ultra Gaming ja prossuna on 2700x. Onko nämä muistit esimerkiksi passelit, tarkoituksena ei ole hakea kuitenkaan maksimeita? G.Skill 16GB (2 x 8GB) Flare X (for AMD), DDR4 2400 MHz, CL15, 1.20V, musta - 149,90€ , ihmettelen täsäs tuota 1,2V jännitettä, monessa muistissa kun on specsit 1,35V mutta sitten hintaakin on enemmän, eli saako tuon hilattua itse halutessaan vaikkapa XMP-profiililla 1,35V ja kellot lähemmäksi 3000mhz? En uskalla suoralta kädeltä suositella kun mulla on sellainen mielikuva, että AMD:n emolevyt olisivat olleet vähän kitsaita muistien suhteen.
G.Skill 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz, CL16 - 139,00€
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
385
Tässä ihmetellään kaverin kokoonpanoa, millaiset muistit tuohon ottaisi. Mulle ei ole AMD:n leiri millään lailla tuttu...

Emolevynä on Gigabyten Aorus X470 Ultra Gaming ja prossuna on 2700x. Onko nämä muistit esimerkiksi passelit, tarkoituksena ei ole hakea kuitenkaan maksimeita? G.Skill 16GB (2 x 8GB) Flare X (for AMD), DDR4 2400 MHz, CL15, 1.20V, musta - 149,90€ , ihmettelen täsäs tuota 1,2V jännitettä, monessa muistissa kun on specsit 1,35V mutta sitten hintaakin on enemmän, eli saako tuon hilattua itse halutessaan vaikkapa XMP-profiililla 1,35V ja kellot lähemmäksi 3000mhz? En uskalla suoralta kädeltä suositella kun mulla on sellainen mielikuva, että AMD:n emolevyt olisivat olleet vähän kitsaita muistien suhteen.
'
Pitäs olla sopivat muistit. Bios päivityksen jälkeen ei AMD niin ranttu ole muisteista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 163
Emolevynä on Gigabyten Aorus X470 Ultra Gaming ja prossuna on 2700x. Onko nämä muistit esimerkiksi passelit, tarkoituksena ei ole hakea kuitenkaan maksimeita? G.Skill 16GB (2 x 8GB) Flare X (for AMD), DDR4 2400 MHz, CL15, 1.20V, musta - 149,90€ , ihmettelen täsäs tuota 1,2V jännitettä, monessa muistissa kun on specsit 1,35V mutta sitten hintaakin on enemmän, eli saako tuon hilattua itse halutessaan vaikkapa XMP-profiililla 1,35V ja kellot lähemmäksi 3000mhz? En uskalla suoralta kädeltä suositella kun mulla on sellainen mielikuva, että AMD:n emolevyt olisivat olleet vähän kitsaita muistien suhteen.
Noissa muisteissa ei ole XMP-profiilia. Jos olisi, niin ne myytäisiin xmp-profiilin nopeudella. Ota mielummin nuo ripjawsit, toimivat kyllä 3200:na 400-sarjan emoilla varsinkin premium-sarjalaisella. Muistiongelmia oli alussa kun rusinat tuli markkinoille. Ja osassa 300-sarjan emoja 3200 ei välttämättä toimi edes single-rank muisteilla nykyäänkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
342
Tässä ihmetellään kaverin kokoonpanoa, millaiset muistit tuohon ottaisi. Mulle ei ole AMD:n leiri millään lailla tuttu...

Emolevynä on Gigabyten Aorus X470 Ultra Gaming ja prossuna on 2700x. Onko nämä muistit esimerkiksi passelit, tarkoituksena ei ole hakea kuitenkaan maksimeita? G.Skill 16GB (2 x 8GB) Flare X (for AMD), DDR4 2400 MHz, CL15, 1.20V, musta - 149,90€ , ihmettelen täsäs tuota 1,2V jännitettä, monessa muistissa kun on specsit 1,35V mutta sitten hintaakin on enemmän, eli saako tuon hilattua itse halutessaan vaikkapa XMP-profiililla 1,35V ja kellot lähemmäksi 3000mhz? En uskalla suoralta kädeltä suositella kun mulla on sellainen mielikuva, että AMD:n emolevyt olisivat olleet vähän kitsaita muistien suhteen.
Tuo emolevy ei ole hyvä 2700x:älle varsinkaan jos on XFR2 aktiivisena. Virransyöttö lämpenee liikaa XFR:än pyytäessä pahimmillaan 1,5+v. Jos vielä voit niin vaihda emo toiseen.

Emoksi vaikkapa, jos ei ole sli:n tarvetta, niin MSI b450 pro carbon ac, X470 Gaming Plus, SLI- tuella Asus X470 Prime... kalliimmista sitten Gigabyte x470 Ultra Gaming M7 ja Asrokin x470 Taichi

Valitettavan monessa nykysessä B450/X470 sarjalaisessa on säästelty prosessorin virransyötön komponenteissä, ja se on aika paska homma
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
128
Tuo emolevy ei ole hyvä 2700x:älle varsinkaan jos on XFR2 aktiivisena. Virransyöttö lämpenee liikaa XFR:än pyytäessä pahimmillaan 1,5+v. Jos vielä voit niin vaihda emo toiseen.

Emoksi vaikkapa, jos ei ole sli:n tarvetta, niin MSI b450 pro carbon ac, X470 Gaming Plus, SLI- tuella Asus X470 Prime... kalliimmista sitten Gigabyte x470 Ultra Gaming M7 ja Asrokin x470 Taichi

Valitettavan monessa nykysessä B450/X470 sarjalaisessa on säästelty prosessorin virransyötön komponenteissä, ja se on aika paska homma
Eipä taida olla emon vaihto enää mahdollista. Eikä se herkkua ole omassa Asuksen z370-emossakaan tuo virransyöttö...

Eli XFR2 on jokin automaattinen kellotusohjelma? OK, täytyykö sen olla päällä, onko se automaattisesti kytkettynä BIOSista päälle, hakeeko se siis osat paketista ulos otettuna ja asennettuna jo jotain prossun maksimeita? Vai onko sen käyttö enemmänkin henk. koht. mieltyvyys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
342
Eipä taida olla emon vaihto enää mahdollista. Eikä se herkkua ole omassa Asuksen z370-emossakaan tuo virransyöttö...

Eli XFR2 on jokin automaattinen kellotusohjelma? OK, täytyykö sen olla päällä, onko se automaattisesti kytkettynä BIOSista päälle, hakeeko se siis osat paketista ulos otettuna ja asennettuna jo jotain prossun maksimeita? Vai onko sen käyttö enemmänkin henk. koht. mieltyvyys.
Oletuksena se on päällä. Bioksesta saa pois. Eli tää on se systeemi, joka nostaa kellot yhdellä ytimellä sinne 4.35GHz. Samalla tietenkin syöttää "reilusti" volttia että on vakaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 295
Viestejä
4 197 026
Jäsenet
70 887
Uusin jäsen
Veev1

Hinta.fi

Ylös Bottom