Millaisia VRM lämpöjä x470 emon omistajilla on ollut? Itsellä Ryzen 2600(3400Mhz-3900Mhz/Corsair Vengeance LPX 3200 (2133) default, lämmöt RealBench testissä ollut 65C ja OC4100Mhz 1.35v/3200 1.31v ja vrm lämmöt pomppaa helposti sinne 70-80C maastoon vaikka kotelotuuletus on täysillä (3 tuuletinta sisään ja 3 ulos) Mikä on turvaraja tuossa virransyötön lämmössä? Emo on MSI Gaming Pro Carbon.
Tuo pari viestiä ylempänä linkkaamani video antaa suuntaa. Siitä voit myös päätellä, että mitä VRMn hakkuritaajuutta kannattaa käyttää. Ei mitään hajua, mitä tuo auto-asetuksella arpoo. Korkein tajuus on täysin turha tuolle lankulle, koska VRM ei ole riittävä typpikellotuksiin. Testaa, että saatko tuota säätämällä lämpöjä alas, jos 80 astetta on mielestäsi häiritsevän korkea lämpötila.
Kuulostaa ihan normaaleilta lämmöiltä omiin havaintoihin perustuen. Jos lämmöt saisi pysymään aina alle 65 asteessa, niin silloin se kävisi minun mittapuullani mitattuna vähintäänkin riittävän "viileänä".
En tiedä mitä turvarajalla tarkoitat, mutta minun standardeilla 80 astettakin on jo täysin överi, jos sinulla on 24/7 kyseiset lämmöt eli harrastat jotain raskasta laskentaa.
Hetkellisillä 100+ asteen lämmöillä ei ole vielä mitään merkitystä komponenttien kestoikään. Maksimi lienee 115 astetta, jossa tuo katkaisee virrat.
Loggaa HWinfolla esim. viikon keskiarvo. Keskiarvosta voi päätellä, että käykö se liian kuumana sinun käytössäsi. Käytännössä 60-70 asteen keskiarvo on ihan ok, mutta saatat joutua käyttämään sitä jokseenkin ahkerasti, että saat keskiarvon edes noin korkealle.
Tuo siis, jos suunnittelet käyttäväsi lankkua vielä 10 vuoden päästäkin mökkikoneessa tmv. käytössä, kuten minä yleensä teen, mikäli onnistun välttymään maanantaikappaleilta tai valmistusvikaiselta raudalta.
Jos vaihdat lankkua normaaliin tapaan muutaman kuukauden tai parin vuoden välein, niin eipä noiden lämpöjen takia tarvitse stressata ainakaan pelikäytössä tmv. kevyehkössä hommassa
Surfatessa (lue idlatessa) ei pitäisi minkään VRM:n lämmetä lähellekään 60 astetta.
En kommentoi vielä omia lämpöjä tarkempaan, koska kamat ovat vielä testikopassa. Lopullisessa kokoonpanossa lämmöt saattavat nousta tai laskea mainittavasti.
Primellä ei ole kumminkaan vaikeaa saada 80 asteen lämpöjä ja idle-lämmöt on luonnollisesti samaa luokkaa kuin noilla huippulankuillakin.
Jos en väärin muista, niin Taichin VRM kykenee potkimaan prossua 240 watilla tjs. överiä, joten eihän sitä saa kuumaksi juuri missään skenaariossa. (edit: Mitäköhän vittua sekoilen. Saahan tuosta VRM:stä ihan tolkuttomat tehot, mutta taisin joskus laskella karkeasti, että lämmöt pitäisi olla erittäin maltilliset vaikka tuolla ruokkisi kahta 2700X:ää.)
Paljon vaiheita/tuplauksia ja komponentit sieltä paremmasta päästä, niin eihän se muuta tarvitse.
Eli tuo on hieman huono vertailukohde peruslankuille. Tosin jos sitä aletaan myymään budjettilankun hinnalla, niin sittenhän se on ihan hyvä vertailukohde.
Jos on ihan pakko ajella maksikelloilla tuolla lankulla, niin käytännössä siihen tarvitaan vähintään suora ilmavirta sille isommalle jäähylle.
Tuokin riippuu ihan siitä mitä koneella normaalisti tekee. Surffaus vastaa idlaamista ja pelitkään eivät yleensä rankaise prossua testisoftien tavoin.
Jos aikoo käyttää 2700X:ää kymmenen vuotta maksimikelloilla ja jos prossu tikittää täysillä tunteja päivässä, niin sitten kannattaa vaihtaa johonkin Taichiin tai vastaavaan kellotukseen soveltuvaan emoon.
Carbon ei ole siis missään nimessä optimaalinen lankku jo valmiiksi överikellotetun 2700X:n kellottamiseen. Tuhnumpien prossujen piristäminen ei pitäisi olla VRM:n osalta ongelma pidemmälläkään aikavälillä, jos ei mitään maailmanennätyksiä yritä rikkoa.
Ilmeisesti jotkut käyttävät 2700X:ää hinnat alkaen-lankuillakin, joten kai se heidän standardien mukaan pitäisi onnistua Carbonillakin.
Minä en jaksa säätää kellojen kanssa, koska tuo tuntuu vakiona boostaavaan ihan fiksusti ja toistaiseksi prossun suorituskyky ei ole osoittautunut pullonkaulaksi. En pidä muutenkaan mielekkäänä työntää tuolle kivelle kymmeniä ylimääräisiä watteja, koska saatavalla nopeushyödyllä ei ole toistaiseksi käytännön merkitystä minun käytössäni.
Ärsyttävin havaitsemani törkeä vika tähän mennessä on ollut noiden diskovalojen ohjaus. Ainakin toistaiseksi ledien sammutus vaatii ylimääräisen softan käyttämistä, mikä on mielestäni erittäin paskaa suunnittelua tuon osalta.
Vaihtaisin mielelläni nuo valoefektipaskoihin kuluneet tuotantokustannukset esim. ylimääräisiin vaiheisiin tai tuplauksiin ohjaimen spekseistä riippuen.
Toinen erittäin häiritsevä tekijä on tuo konkkien speksien pimittäminen.
Ilmeisesti MSI:n haluamalla värillä maalattu valmistajan x tekele ja speksitkin ovat x.
Pahimmillaan jotain Teapon tekeleitä, mutta haluaisin uskoa, että ovat jotain 5000h/105C japsikannuja, jolloin voisi luottaa riittävään laatuun.
Peruskuluttajan ei tällä nippelitiedolla kannata vaivata päätään, mutta olen hieman nirso sekä pakkomielteinen tuon asian suhteen, joten tällä kertaa piti ostaa sika säkissä, koska moni muu vaihtoehto oli tuotakin huonompi diili.
Lisäksi eräs valmistaja on bännissä ja toinen valmistaja tekee tällä hetkellä aivan luokatonta kuraa.
Taichi oli yksi vaihtoehto, mutta en voi sietää Perskiven nykyistä takuupolitiikkaa. Todennäköisesti tuosta MSI:stä karkaa savut nopeammin, mutta onhan tuo nyt perseestä, etä reilun 200 euron lankulle ei anneta kuin kahden vuoden takuu.
Oli toki muitakin yksityiskohtia miksen tuota ostanut.
Eihän minulla mitään pakkomielteisiä periaatteita ole. Korkeintaan erikoisia.
Töllöttimen PC:ssä on silti tuoreehko perselankku, joten tämä ei ole se kokonaan bännissä oleva merkki.