AM4 emolevyt

Kulakova

Nukkuva krahu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
139
Raportoidaan nyt tännekkin kun taitaa olla enemmän emolevy "vika". Eli kasailin eilen uuden koneen osista 5600X + MSI X570 Unify + 2x16GB 3600 CL16.

Laitoin A-XMP-profiilin päälle. Tuo aiheutti äänien rätinää ja bottausongelmia. Taisi kaatuakin kerran tai pari ennen kuin tajusin johtuvan muisteista.

Nyt googlauksella selvisi, että porukalla on enemmänkin ongelmia päästä MSI emoilla yli 3200 MHz, vaikka 3000-sarjan prossuilla on samalla kokoonpanolla kulkenut.


Joutuukohan tässä laittamaan vielä emon palautukseen ja kasaamaan taas kaiken uusiksi. :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 592
Raportoidaan nyt tännekkin kun taitaa olla enemmän emolevy "vika". Eli kasailin eilen uuden koneen osista 5600X + MSI X570 Unify + 2x16GB 3600 CL16.

Laitoin A-XMP-profiilin päälle. Tuo aiheutti äänien rätinää ja bottausongelmia. Taisi kaatuakin kerran tai pari ennen kuin tajusin johtuvan muisteista.

Nyt googlauksella selvisi, että porukalla on enemmänkin ongelmia päästä MSI emoilla yli 3200 MHz, vaikka 3000-sarjan prossuilla on samalla kokoonpanolla kulkenut.


Joutuukohan tässä laittamaan vielä emon palautukseen ja kasaamaan taas kaiken uusiksi. :facepalm:
Eiköhän kyseessä ole vain early adoptorin kärsimästä betatestauksesta?
Itsekin veikkaan, että tästä on kyse.

Se, että toimii Zen 2:sten kanssa ok, niin kertoo mielestäni vaan BIOS:in epäkypsyydestä. Ja melkein kuvittelisin, että lisäämällä jännitteitä vaikka SoC tai vccio/vccsa niin noikin lähtee toimimaan.

Ihan pahin tapaus on, ettei prosessorisi vaan mene 3600Mhz IF , mutta epäilen, kun niiden pitäisi olla parempia kaikki 5000-sarjalaiset.

edit: ehkä itse ajelisin nyt 3200MHz kunnes tuki lähtee toimimaan, tai voi sitä emolevynkin takaisin pistää, mutta veikkaan, että vika ei ole siinä ja ongelmat korjataan pian BIOS-päivityksellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
290
Olivatko nämä X470 emoihin tulevat bios-päivitykset 5000-sarjalle nyt sellaisia joilla 2000-sarjan Ryzenit eivät enää päivityksen jälkeen toimi?

Nimim. X470 Aorus Gaming 7 ja toiveissa päivittää 2700X -> 5900X.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
214
Raportoidaan nyt tännekkin kun taitaa olla enemmän emolevy "vika". Eli kasailin eilen uuden koneen osista 5600X + MSI X570 Unify + 2x16GB 3600 CL16.

Laitoin A-XMP-profiilin päälle. Tuo aiheutti äänien rätinää ja bottausongelmia. Taisi kaatuakin kerran tai pari ennen kuin tajusin johtuvan muisteista.

Nyt googlauksella selvisi, että porukalla on enemmänkin ongelmia päästä MSI emoilla yli 3200 MHz, vaikka 3000-sarjan prossuilla on samalla kokoonpanolla kulkenut.


Joutuukohan tässä laittamaan vielä emon palautukseen ja kasaamaan taas kaiken uusiksi. :facepalm:
Äänien rätinä oli ainakin itsellä aina oire, kun Infinity Fabric ei ollut vakaa. Tähän liittyviä jänniteasetuksia lähtisin itse ensin tutkimaan. Tai oikeastaan ensimmäisenä kannattanee tarkistaa, että emolevy laittaa XMP-profiilin kytkettäessä järkevät asetukset, kuten muistien jännite 1.35V, SOC jännite ~1.0-1.1 V.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
59
Tuli tilattua 30.10 amazonista tuo MSI MAG X570 Tomahawk kun sai sen alle 200€, luki että tuote saapuu 6.11-12.11. Nytten lukee että torstaina pitäisi saapua, mutta tuotetta ei ole vieläkään postitettu. Näinköhän tulee torstaina vähän epäilen. On tää odottavan aika pitkä, olisi tarkoitus päästää vanha 1600 ryzen eläkkeelle ja uusi 5600x tilalle.
 
Liittynyt
13.06.2020
Viestejä
155
Huomenna pitäisi amazonista tulla B550 Tomahawki. 5600x Prossu odotteleeki jo. Miten hoidan tuon emolevyn vaihdon, formatoinko ssd levyt tällä vanhalla kokoonpanolla vai mites? Tarkoitus on aloittaa uudella koneella puhtaalta pöydältä.
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 436
Huomenna pitäisi amazonista tulla B550 Tomahawki. 5600x Prossu odotteleeki jo. Miten hoidan tuon emolevyn vaihdon, formatoinko ssd levyt tällä vanhalla kokoonpanolla vai mites? Tarkoitus on aloittaa uudella koneella puhtaalta pöydältä.
Lataa ja asenna ainakin uusin bios siihen emoon jos käytettävissä vanhempi yhteensopiva ryzen. Levyjä voi vanhalla formatoida ja ainakin se winukan asennusmedia kannattaa rakennella valmiiksi jo vaikka heti. Samalla backupeja kaikesta, mistä luulee tarvitsevansa.
 
Liittynyt
13.06.2020
Viestejä
155
Lataa ja asenna ainakin uusin bios siihen emoon jos käytettävissä vanhempi yhteensopiva ryzen. Levyjä voi vanhalla formatoida ja ainakin se winukan asennusmedia kannattaa rakennella valmiiksi jo vaikka heti. Samalla backupeja kaikesta, mistä luulee tarvitsevansa.
Ei ole sopivaa prossua. Tuossa on flash bios
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
112
Toinen kysymys noista RGB nauhoista.



Emolevyllä on siis RGB LED ja Addressable RGB LED liittimiä. Erona 12V ja 3A ja 5V. RGB LED Strip liittimen yhteydessä puhutaan 5050 RGB LED strips 12V:stä ja Addressable RGB LED tuulettimen yhteydessä WS2812B nauhasta 5V:lla. Hebreaa minulle. Onko nuo numerot mainittua ko. tuulettimia tai LEDinauhoja ostettaessa vai miten tietää ostaa oikean? Näillä näkymin ei kinosta valot lainkaan, mutta koskaan ei pidä sanoa ei, mikäli noille keksitään jotain järkevää käyttöä, kuten esim. värein ilmoittamaan komponentin lämmön tai kierrosnopeuden jne.


Ja vielä yksi kysymys USB portista. Käykö tuohon Flash BIOS portiksi ristittyyn porttiin USB laite vai onko se pyhitetty vain BIOSin flashäykseen?
Elikkäs vastaus tähän ledi kysymykseen. 5050RGB tarkoitaa ledipaketin kokoa. on 5mm x 5mm kertaa ledipaketti jossa on sisällä RedGreenBlue sirut. Tavallinen RGB liitin toimii 12V Voltin jännittellää ja säätää ledien väriä syöttämällä virran jokaiselle sirulle erikseen omaan linjaansa ja kontrolloimalla näiden suhdetta. Nämä ledit eivät sisällä erillistä mikrosirua värin kontrollointiin. Tähä ledipakettiin menee siis 3kpl + jännitteisiä linjoja ja yksi yhteinen -

Addressable RGB ledit ovat ledejä joissa paketin sisällä on Värien lisäksi mikrokontrolleri joka ohjaa jokaisen värin syttymistä. Tämä mikrokontrolleri toimii 5V jännitteellä ja siksi tälläisiä ohjattavia ledejä ei saa ajaa muulla kuin 5V jännitteellä. WS2812B on ledipaketin tyyppi, jota käytetään strippien valmistamiseen. Näiden ledien väriä kontrolloidaan syöttämällä jokaiseen pakettiin yksi yhteinen + ja - sekä data in ja data out. Tekniikaltaan nämä ovat siis kaksi täysin erilaista ledistrippiä ja siksi näitä ei saa kytkeä ristiin.
led luonnos.jpg


Nämä 5 voltin mikroohjatut ledit ovat näistä niitä viisaampia ja jos koodata osaa niillä saa kyllä näytettyä tietoa. Jokaisen ledin saa syttymään vaikka erillisellä halutulla värillä. Ja jos miettii mistä valita oikea ledi niin luulisin ostopakkauksista löytyvän tämän tiedon. Oleellinen ero noissa on tosiaan tuo jännite ja miten niitä ohjataan.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
771
Emolevy olisi hakusessa näillä näkymin 5600X prossulle. Alunperin oli tarkotuksena hommata 5900X ja Asuksen Dark Hero mutta myöhästyin tosta klo 16 startista ja mitä nyt revikoita lueskelin niin taitaa omassa käytössä olla aivan se ja sama että onko prossuna tuo 6-core vai 200e kalliimpi 12-core. Voi sitten kattoa tilannetta uudestaan kun Rocket Lake ja Zen 3 XT tulee. Näytönohjaimeksi tulossa tod näk 6800XT, 6900XT tahi 3080, riippuu vähän saatavuudesta. Miettinyt nyt B550 tai X570 Tomahawkien ja X570 Unifyn väliltä. Unify olisi kiva kolmen m.2 slotin takia ja myös ledien puute plussaa. Saatavuus Suomessa noiden X570 lankkujen kanssa vaan huono tällä hetkellä niin menetänkö tuolla B550 alustalla muuta kun yhden nopean m.2 slotin? USB porteilla nyt ei hirveästi ole merkitystä ja äänikortti löytyy erikseen. B550 kiinnostaisi myös sen suhteen että niissä ei ole noita helvetin piirisarjan sirkkeleitä.

Noista MSI:n muistien ongelmista nyt on ollut täälläkin juttua, mahtaako esim Asuksella olla samaa vikaa? Yleensä ollut prossujen kanssa tapana ruuvata kerran jotkut asetukset ja sen jälkeen kovaa ajoa sen 3-4 vuotta niin ei kiinnostaisi ruveta kyttäämään uusia BIOS päivityksiä. B550 alustalla vissiin saa kelloteltua löysät pois anyway ihan kohtuu hyvin.
 
Liittynyt
18.07.2020
Viestejä
43
Itsellä MSI B550-A Pro lankku ja 5800x prossu siinä. Ajelin 3600MHz CL16 muistilla XMP päällä, kaikki näytti päällisin puolin hyvältä, ei mitään ongelmaa. Sitten huomasin redditissä että porukalla on ollut ongelmaa MSI emolevyillä saada muisteja kulkemaan lujempaa kuin 3200MHz. Yhdellä käyttäjällä oli toiminut mutta event viewer täynnä varoituksia. Katsoinpa sitten piruuttaan omaa event vieweriä ja olihan siellä vastassa kauhea spämmi WHEA-Logger Event 19 virhevaroituksia. Selasin nämä lävitse ja huomasin, että näitä virheitä on tullut koko sen ajan kun olen pelannut, mutta muutoin ei. Tiputin muistikellot 3200MHz ja FCLK 1600MHz, pelit tulille-->ei varoituksia. Eli jäädään ilmeisesti odottelemaan toimivaa BIOS:ia.
spämmiä.PNG
 
Liittynyt
05.04.2020
Viestejä
28
msi meg unify x570 vs tomahawk vs asus tuf gaming-pro (wifi) ? ja miksi?
onko tuossa mitään järkeä laittaa 100e enempää unifyyn tai asuskeen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
615
Kuinkas paljon tuo nyt oikeasti vaikuttaa suorituskykyyn jos ei voi yli 3200mhz ajella muisteja, kunnes tulee fixi asiaan MSI:ltä? Tuolla redditissä tuli vaan taas fiilis kommenteista että ongelma on tyyliin maailmanloppu -> lauta heti takuuseen/vaihtoon

Itselläkin tulossa Unify 5800X kera ja mietin pitääkö valmiiksi vittuuntua asiasta .. Toivoa toki sopii että korjaus ehtii tulla ennenkuin kone edes minulla mutta en tiiä kuinka kauan tuommoisissa yleensä menee.
 
Viimeksi muokattu:

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 436
msi meg unify x570 vs tomahawk vs asus tuf gaming-pro (wifi) ? ja miksi?
onko tuossa mitään järkeä laittaa 100e enempää unifyyn tai asuskeen?
Ei ole kyllä järkeä, ellet nimenomaan jotain tiettyä ominaisuutta esim. unifyn 3 m.2 paikkaa tarvitse. X570 Tomahawkissa on markkinoiden parhaita VRM:iä, jos ei lasketa näitä yli 600€ emolevyjä mukaan. Löytyy debug ledit ja bios flashback myös. Toki näistä muistiongelmista on nyt kohkattu msi:n osalta uusilla prossuilla, mutta erittäin todennäköisesti ongelma korjataan BIOS -päivityksellä pian.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 874
Kuinkas paljon tuo nyt oikeasti vaikuttaa suorituskykyyn jos ei voi yli 3200mhz ajella muisteja, kunnes tulee fixi asiaan MSI:ltä? Tuolla redditissä tuli vaan taas fiilis kommenteista että ongelma on tyyliin maailmanloppu -> lauta heti takuuseen/vaihtoon

Itselläkin tulossa Unify 5800X kera ja mietin pitääkö valmiiksi vittuuntua asiasta .. Toivoa toki sopii että korjaus ehtii tulla ennenkuin kone edes minulla mutta en tiiä kuinka kauan tuommoisissa yleensä menee.
Tarpeeksi, Johan pelkkä tieto siitä että suorituskykyä jää pöydälle vituttaa riittävästi :D

Oikeasti en noteeraisi asiaa mitenkään, tuohon tulee varmasti pian korjaus BIOS-päivityksen muodossa. Sen aikaa kärsii ajella hitaammalla.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Kuinkas paljon tuo nyt oikeasti vaikuttaa suorituskykyyn jos ei voi yli 3200mhz ajella muisteja, kunnes tulee fixi asiaan MSI:ltä? Tuolla redditissä tuli vaan taas fiilis kommenteista että ongelma on tyyliin maailmanloppu -> lauta heti takuuseen/vaihtoon

Itselläkin tulossa Unify 5800X kera ja mietin pitääkö valmiiksi vittuuntua asiasta .. Toivoa toki sopii että korjaus ehtii tulla ennenkuin kone edes minulla mutta en tiiä kuinka kauan tuommoisissa yleensä menee.
Riippuu latensseista, GN testissä 3200cl14 oli järkeään parempi kuin 3600cl16 vaikka teoriassa noiden pitäisi olla about samassa ja 3600:lla saa paremmat IF-kellotkin
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
140
Hei,

En tiennyt oikeen mihin tämän kysymyksen lyön joten ajattelin tänne AM4 Emojen osioon ja katsoa löytyiskö apua.

Kyseessä uunituore X570 Aorus Master (rev 1,2). Sain viikonlopun aikana 5900X prossun kotiin ja nyt aloin kasaamaan konetta. Ongelma on että intel prossu on ennestään joten ei ole vanhan mallista prossua jolla boottaa biokseen päivittämään. uudempaan biokseen.

Emossa toki on Q Flash Plus toiminto jolla tuon saa kierrettyä päivittämällä Bios suoraan usb tikulla ilman että on komponentteja edes kiinni emossa. (osa syy miksi ostin kyseisen emon).

Ongelma on nyt että tuo ei onnistu syystä tai toisesta..... Onko muilla kokemuksia Q Flash plus toiminnosta? Mietin että teenkö itse nyt jotain väärin vai laitanko ton emolevyn RMA:lla takas Jimmsille?

Olen siis ladannut uusimman biosin oikealle emolevylle ja revikalle, nimennyt sen GIGABYTE.bin ja laittanut ilman kansioo yms juuri formatoidulle UBS tikulle, tikku on myös uusi ja varmistin että on formatoitu FAT32 tyyppiin kuten ohjeissa lukee. Tikku on syötetty BIOS usb porttiin emossa ja 24 pin + 8 pin CPU on kytkettynä ei mitään muuta. virrat tulee emoon ja valot vilahtaa kerran ja clear cmos nappi IO panelissa palaa jatkuvasti, kun painan Q Flash Plus niin tuo ei lähde vilkkumaan ja päivittämään niinkun pitäisi.

Koitin myös tuota clear cmos painaa jos se sitä halusi ensin kun palaa jatkuvasti, mutta ei reagoi mihinkään? Vaikea on myöskään uskoa että tuo paristo olisi finaalissa kun on ihan uus emo uusimmalla revikalla...

Kiitos jo kovasti etukäteen avusta!
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 436
Hei,

En tiennyt oikeen mihin tämän kysymyksen lyön joten ajattelin tänne AM4 Emojen osioon ja katsoa löytyiskö apua.

Kyseessä uunituore X570 Aorus Master (rev 1,2). Sain viikonlopun aikana 5900X prossun kotiin ja nyt aloin kasaamaan konetta. Ongelma on että intel prossu on ennestään joten ei ole vanhan mallista prossua jolla boottaa biokseen päivittämään. uudempaan biokseen.

Emossa toki on Q Flash Plus toiminto jolla tuon saa kierrettyä päivittämällä Bios suoraan usb tikulla ilman että on komponentteja edes kiinni emossa. (osa syy miksi ostin kyseisen emon).

Ongelma on nyt että tuo ei onnistu syystä tai toisesta..... Onko muilla kokemuksia Q Flash plus toiminnosta? Mietin että teenkö itse nyt jotain väärin vai laitanko ton emolevyn RMA:lla takas Jimmsille?

Olen siis ladannut uusimman biosin oikealle emolevylle ja revikalle, nimennyt sen GIGABYTE.bin ja laittanut ilman kansioo yms juuri formatoidulle UBS tikulle, tikku on myös uusi ja varmistin että on formatoitu FAT32 tyyppiin kuten ohjeissa lukee. Tikku on syötetty BIOS usb porttiin emossa ja 24 pin + 8 pin CPU on kytkettynä ei mitään muuta. virrat tulee emoon ja valot vilahtaa kerran ja clear cmos nappi IO panelissa palaa jatkuvasti, kun painan Q Flash Plus niin tuo ei lähde vilkkumaan ja päivittämään niinkun pitäisi.

Koitin myös tuota clear cmos painaa jos se sitä halusi ensin kun palaa jatkuvasti, mutta ei reagoi mihinkään? Vaikea on myöskään uskoa että tuo paristo olisi finaalissa kun on ihan uus emo uusimmalla revikalla...

Kiitos jo kovasti etukäteen avusta!
Ota alkuun vaikka se prosessorikin irti ja kokeile sitten uudelleen. Muista myös malttaa odotella riittävän pitkään aina työvaiheiden välissä. Kärsivällisyys on kovaa valuuttaa tuossa.
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
140
Ota alkuun vaikka se prosessorikin irti ja kokeile sitten uudelleen. Muista myös malttaa odotella riittävän pitkään aina työvaiheiden välissä. Kärsivällisyys on kovaa valuuttaa tuossa.
En vissin huomannut mainita mutta prossu, muistit, gpu yms mitään ei ole kytketty, vain nuo 2 johtoa sekä usb tikku. Nyt vaihdoin myös toiseen tikkuun. Olen koittanut painaa pohjaan Q Flash nappia sekä nopeasti, mihinkään ei reagoi olen välillä odottanut 10-15 min ja mitään ei lähde tapahtumaan. : /

Vähä meinaa ideat loppua :hmm:
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 436
En vissin huomannut mainita mutta prossu, muistit, gpu yms mitään ei ole kytketty, vain nuo 2 johtoa sekä usb tikku. Nyt vaihdoin myös toiseen tikkuun. Olen koittanut painaa pohjaan Q Flash nappia sekä nopeasti, mihinkään ei reagoi olen välillä odottanut 10-15 min ja mitään ei lähde tapahtumaan. : /

Vähä meinaa ideat loppua :hmm:
Aa, luin väärin tuon 8-pin CPU kytkettynä.

Voit kokeilla laittaa prosessorin kiinni ja yrittää uudelleen sen kanssa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 620
En vissin huomannut mainita mutta prossu, muistit, gpu yms mitään ei ole kytketty, vain nuo 2 johtoa sekä usb tikku. Nyt vaihdoin myös toiseen tikkuun. Olen koittanut painaa pohjaan Q Flash nappia sekä nopeasti, mihinkään ei reagoi olen välillä odottanut 10-15 min ja mitään ei lähde tapahtumaan. : /

Vähä meinaa ideat loppua :hmm:
Onhan tikku fat32 muodossa formatoitu?
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
140
Onhan tikku fat32 muodossa formatoitu?
Hei, kyllä tuo myös mainittuna siellä että on FAT32, koitan nyt niin että lyön prossun kiinni ja sillä vielä. Tikun olen tarkistanut 3 kertaa että onhan nyt varmasti oikein. Tuossa gigabyten ZIP tiedostossa tulee4 tiedostoa sen itse bios tiedoston olen tallentanut GIGABYTE.bin nimellä ja tiedoston tyyppi on myös bin, olen koittanut pelkällä sillä ja myös niin että tikulla on nuo 3 muuta tiedostoa.

Tarviikohan jos nyt koitan prossulla niin jäähyä vielä laittaa kiinni tuon biso fläshin ajaksi? Tuskin se lämpöjä vielä ottaa tuossa kohtaan?
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Hei, kyllä tuo myös mainittuna siellä että on FAT32, koitan nyt niin että lyön prossun kiinni ja sillä vielä. Tikun olen tarkistanut 3 kertaa että onhan nyt varmasti oikein. Tuossa gigabyten ZIP tiedostossa tulee4 tiedostoa sen itse bios tiedoston olen tallentanut GIGABYTE.bin nimellä ja tiedoston tyyppi on myös bin, olen koittanut pelkällä sillä ja myös niin että tikulla on nuo 3 muuta tiedostoa.

Tarviikohan jos nyt koitan prossulla niin jäähyä vielä laittaa kiinni tuon biso fläshin ajaksi? Tuskin se lämpöjä vielä ottaa tuossa kohtaan?
Tuskin jäähyä tarvitsee, kun prossun ei siinä prosessissa luulisi mitään tekevän.
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Varmistapa ettei gigabytellä pidä olla tietyllä nimellä se päivitystiedosto. Asuksella tulee biosien mukana biosrenamer joka nimeää tiedoston oikeaan muotoon
 

Snowman

Peräsmies
Liittynyt
09.02.2017
Viestejä
1 436
Varmistapa ettei gigabytellä pidä olla tietyllä nimellä se päivitystiedosto. Asuksella tulee biosien mukana biosrenamer joka nimeää tiedoston oikeaan muotoon
Nämä kaikki on jo mainittuna tuossa ekassa viestissä, että on tehty oikein. Lukekaa nyt se ennen neuvoja.

@Ezekyle : voisikohan olla kyse siitä, että pitää tietty bios olla ensin sisässä, ennen uusimpaan päivittämistä? Tiedätkö mikä bios versio emolla nyt on?
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Onko mahdollisuutta kokeilla toisella tikulla, jos tikku onkin jotenkin viallinen?
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
140
Varmistapa ettei gigabytellä pidä olla tietyllä nimellä se päivitystiedosto. Asuksella tulee biosien mukana biosrenamer joka nimeää tiedoston oikeaan muotoon
Pitää nimetä tietyn mukaan, gigabytella on samalla emolla joka mulla on myös tuo minuutin pituinen video miten hommaa hoituu. Olen nimennyt tarkalleen sen mukaan tiedoston (GIGABYTE.bin).



Tuossa vielä tuo videon linkki. Jos jotain eroavuksia huomauttaisi omasta ja tuosta videosta niin videolla viereinen clear cmos nappi ei pala, minun omassa se palaa 24/7 heti kun virrat lyö päälle. Jos tuolla nyt mitään merkitystä olisi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
319
Joskus USB-tikun vaihto auttaa. Melkeinpä mitä vanhempi tikku, niin paremmin toimii. Itse käytän BIOS-päivityksiin jotain ikivanhaa 4GB tikkua...
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
10 010
Ajatuksena laittaa ehkä joskus "varastolevyksi" M.2 SSD asema tuohon toiseen PCIe 3.0 slottiin (M.2_2) ja kokeilla antaisiko Sound Blaster Fatal1ty paremmat soundit kuin emon piirisarja (Reakltek ALC1200 codec). Sound Blasterin kortti on mallia x16 eli täyspitkä PCIe. PCIe 3.0 x1 slotteja tulen tuskin käyttämään mihinkään. Lontoon lause ei ota kantaa miten PCI_E3 slotti käyttäytyisi mikäli, jos sekä M.2_2:ssa ja PCI_E4:ssä olisi laite. Ilmeisesti mykistäisi myös PCI_E3:n.
Sullahan on tossa taulukko kuvassa josta näkee että millaisia kombinaatioita se tukee. Käytännössä siis m2 slotti ja pcie x4 väylä on toisensa poissulkevat vaihtoehdot ja m2 slotin nopeus tippuu puoleen jos ylempään x1 väylään laittaa kortin kiinni. X1 väylään voi laittaa myös pitkän kortin kiinni kunhan se slotti on takaa auki ja emolevyllä ei ole korkeita komponentteja sen takana.
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
140
Nämä kaikki on jo mainittuna tuossa ekassa viestissä, että on tehty oikein. Lukekaa nyt se ennen neuvoja.

@Ezekyle : voisikohan olla kyse siitä, että pitää tietty bios olla ensin sisässä, ennen uusimpaan päivittämistä? Tiedätkö mikä bios versio emolla nyt on?

Ei ole mitään käryä mikä bios tuossa tulee mukana, tuota ryzen 3000 ready logoahan noissa hehkutetaan. Ja koska on Rev 1,2 niin ilmeisesti joku tämän kesän valmistus? niin tuskin siinä mitään hirveän vanhaa Biosta on.

Olen tosiaan koittanut toisella tikulla jos tikussa vika, kaikki tikut on uusia kaupasta eikä mitään vanhoi 9 luvun tikkui.

Ei ketään satu Vaasan suunnalla asumaan jolla olis ylimäärästä 1000-3000 sarjasta kaapissa lojumassa lainaksi lyödä tohon kiinni vartiks jos sillä pääsis biosin kautta boottaamaan? Toki jimmsin kaa saa fixattua joko RMA jos vika siinä yms mutta sit ollaan 2 viikkoa ilman konetta ja se ei tunnetusti tee milenterveydelle hyvää...
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Emolevyssäsi on vissiin dual bios, niin missä asennossa kytkin on?


If your motherboard has a BIOS switch and a SB switch, reset them to their default settings. (Default setting for the BIOS switch: Boot from the main BIOS; default setting for the SB switch:
Dual BIOS)”
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 117
Hei, kyllä tuo myös mainittuna siellä että on FAT32, koitan nyt niin että lyön prossun kiinni ja sillä vielä. Tikun olen tarkistanut 3 kertaa että onhan nyt varmasti oikein. Tuossa gigabyten ZIP tiedostossa tulee4 tiedostoa sen itse bios tiedoston olen tallentanut GIGABYTE.bin nimellä ja tiedoston tyyppi on myös bin, olen koittanut pelkällä sillä ja myös niin että tikulla on nuo 3 muuta tiedostoa.

Tarviikohan jos nyt koitan prossulla niin jäähyä vielä laittaa kiinni tuon biso fläshin ajaksi? Tuskin se lämpöjä vielä ottaa tuossa kohtaan?
Eikö gigabytellä pitänyt jättää cpu irti?
 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Voit kokeilla myös FAT-formatoidulla tikulla ainakin Aorus Masterin manuskan mukaan. Joskus aikoinaan on ollut gigabytellä ongelmia isompien tikkujen kanssa myös
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
140
Ainaski valoja tuli emoon ja chipset fan alkoi laulamaan ja tuo bios flash nappi vilkkumaann 3 min yöhemmin ei enään bios nappi vilku mutta emossa itse bios chipin kohdalla on 2 eri lediä jotka vuorotellen vilkkuu, olettaisin että se päivittää nyt main bioksesta myös tuohon kakkos biokseen. Ei tuohon nyt uskala koskea ennenkö se on sammunut täysin ja kaikki valot ja äänet loppunut.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
382
Täällä X570 Tomahawkin bios flash meni nätisti tikulta. Tsekkailin että näköjään USB 2.0 portti jonka läpi tekee sen tässä, niin kaapista vaan vanhin muistitikku ja kovaa ajoa. Pientä kuumotusta kyllä tuo redditin lukeminen aiheesta taas nosti :nb: Tunnin sisään pitäisi vielä prossunki saapua matkahuoltoon ellei oo rekka ojassa :tup:
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
140
Varmaan oli GPT-moodissa se uudempi tikku. diskpartilla voi konvertoida
Voi olla, mietin kans että kun noi uudet usbit oli 2,0/3,0/3,1 tuki. Että jos tossa bios portis on säästetty ja se on usb 1.0 yms koska silllä ei mitään isoja tiedostoja siirrellä.

Nyt tosiaan vilkkuu valot bioks chipin kodhalla (heat sinkkien ja chipin välissä) ees taas ja vaikuttais siltä että yrittää bootata vuorotellen ykkös tai kakkos biokseen. Vikakoodi 00 eli ei mitään ja sitten vika ledeissä palaa muisti eli herjaa ilmeisesti niiden puuttuvan. Tuo bios flash nappi lopetti vilkuttamisen ajat sitten.

Noh jos tuon nyt antaa rauhassa laulaa vielä ainaski 15 min ja jossei mihkään muutu vois koittaa sammuttaa ja prossu sisään ja sitten katsoa osuiko arpa onni vai ei.
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
140
Täällä X570 Tomahawkin bios flash meni nätisti tikulta. Tsekkailin että näköjään USB 2.0 portti jonka läpi tekee sen tässä, niin kaapista vaan vanhin muistitikku ja kovaa ajoa. Pientä kuumotusta kyllä tuo redditin lukeminen aiheesta taas nosti :nb: Tunnin sisään pitäisi vielä prossunki saapua matkahuoltoon ellei oo rekka ojassa :tup:
Kauanko sulla kesti tuo prosessi ja sammuiko emo lopulta itsestään?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
382
Kauanko sulla kesti tuo prosessi ja sammuiko emo lopulta itsestään?
Kokonaisuudessaan noin viitisen minuuttia. Kun valmistui niin emo sammutti itsensä ja hyrähti takaisin käyntiin. Pari minuuttia siinä vielä vilkuilin alkaako muistitikun tai emon ledit vilkkumaan ja sitten nykyisin powerista virrat pois.

E. Tein koko prosessin toisella virtalähteellä keittiön pöydällä. Pelkkä ATX 24-pin ja CPU 8-pin emossa, ilman yhtään komponenttia kiinni.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
80
Kauanko sulla kesti tuo prosessi ja sammuiko emo lopulta itsestään?
Ite suoritin tuon juuri x570 tomahawkille ja meni ehkä 5 min, mutta tuntui 10 minuutilta. Sen jälkeen emo sammui, mutta käynnistyi kyllä heti uudestaan, jonka jälkeen annoin olla hetken päällä (mitkään valot ei enää vilkkuneet) ja sitten sammutin virtalähteen. 5900x on postin kuljetuksessa vielä, niin en päässyt heti testaamaan että onnistuiko toimenpide.

Edit: haha vissin meni oikein kun lähes identtinen kuvaus yllä :D
 
Liittynyt
07.11.2020
Viestejä
11
Onko muilla ollut Gigabyten X570 emolevyn kanssa ongelmaa että PCH/chipset tuuletin pyörii vaikka ei pitäisi tuuletinprofiilin mukaan pyöriä alle tietyn lämpötilan? Asensin viikonloppuna Ryzen 9 5900X prossun Aorus X570 I Pro Wifi emolevyyn niin PCH tuuletin pyörii Silent-profiililla n. 3200 rpm vaikka chipset lämmöt n. 55 astetta. Kuulen PCH tuulettimen pyörimisen jopa BIOSissa/UEFIssa vaikka Smart FAN sanoo sen kohdalla 0 rpm. Olen kokeillut BIOS versioita F30 ja F31e, jotka ovat tarjolla Ryzen 5000 sarjalle. Aiemmin tätä ongelmaa ei ollut Ryzen 7 3700X prosulla ja F21 tai aiemmilla BIOS versiolla, joissa PCH tuulettimelle voi laittaa profiilin. Ongelmaa ei ollut myöskään 3700X prosulla ja F31e BIOSilla. Ilmeni vasta kun laitoin 5900X prossun kiinni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 071
Viestejä
4 295 740
Jäsenet
71 784
Uusin jäsen
Oldviking

Hinta.fi

Ylös Bottom