Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ensin piirisarjan ajurit.Huomenna pitäisi tulla Taichi x470 ja 3700x
Onko jotain merkitystä asennusjärjestyksellä? Ensin piirisarjan ajurit ja sitten AMD Chipset Drivers... Vai onko asennusjärjestyksillä mitään väliä? Toki puhtaaseen Windowsiin tapahtuu asennus.
Näähän on sama asia? Jos meinasit biosia toisella, niin sanoisin, että piirisarja-ajuri ensin ja sitten vasta bios. Ainakin ASUS on kehoittanut asentamaan piirisarja-ajurin ennen biosin päivittämistä joidenkin bios julkaisujen yhteydessä Prime X470-pro emolle.Ensin piirisarjan ajurit ja sitten AMD Chipset Drivers
Kannattaako X470 Taichin m2-heatsinkiä käyttää? Auttaako todella jäähdytyksessä?
Edit. Pahoittelut, jos tätä on jo kysytty. En ainakaan nopealla etsinnällä löytänyt.
Offtopic: Mistä helvetin sarjanumerosta tuohon MSI:n AOI -kampanjaan täytyy laittaa kuva? Emolevyn virtaliittimessä oleva? Laatikon kyljessä oleva? Mikään ei tunnu heille kelpaavan
Ihan tuuripeliähän tämä on MSI:n flashbackin ja biosien kanssa tällä hetkellä. Ei se ole USB-tikusta kiinni jos emolevy saa tikulta filen luettua, mutta ei osaa siitä jatkaa eteenpäin. Yksi iso ongelma on asentajien ja säheltäjien määrä. Kun puolet ongelmista johtuu siitä, että ei osata nimetä fileä uudelleen ohjeiden mukaisesti, jää oikeat ongelmat turhan vähälle huomiolle ja hukkuvat massaan.
Ainakaan asuksella ei pystynyt suoraan päivittämään uusimpaan biosiin jos oli liian vanha bios alla. Aluksi piti päivitellä noita vanhempia biosseja tosta väliltä ja vasta sitten pystyi päivittämään viimesimmän. Tästä ei suoraan löytynyt mitään ohjetta mikä bios vaaditaan minkäkin biosin päivitykseen joten ihan hatusta heittämällä tuli asenneltua 3kpl noita vanhempia bioseja ennen kuin suostui viimesin asentumaan. Saattaa mahdollisesti olla sama homma msi kanssa?
Näähän on sama asia? Jos meinasit biosia toisella, niin sanoisin, että piirisarja-ajuri ensin ja sitten vasta bios. Ainakin ASUS on kehoittanut asentamaan piirisarja-ajurin ennen biosin päivittämistä joidenkin bios julkaisujen yhteydessä Prime X470-pro emolle.
Olen tässä yrittänyt arpoa sopivan pientä "hyvä-äänistä" emolevyä 3600:n ja GTX 1070:n seuraksi. Tarkoitus olisi ainakin yrittää soittaa Sennheiser HD650 -luureja emolevyn äänipiirillä. Muistit ovat Patriotin 3733 CL17 2x8 gb. Onkohan kumpikaan näistä varteenotettava vaihtoehto normi pelikäyttöön? WiFi on täysin tarpeeton.
MSI on saanut suosituksia, mutta niiden äänipiirit ovat spekseiltään vähän kevyet.
Noista ennemmin AsRock, jota itsekin katsellut
Kunhan ei ole kiiren uuden Ryzenin kanssa. Toimivuus heikoa nykyisellä BIOS-versiolla.
Mitäs eroa asrockin sivuilta löytyvillä ajureilla ja sit amd sivuilla noi chipset ajurit?
Minä en valitettavasti tiedä mitä Linux distroja ja versioita ongelma koskee, vain sen, että useat uudemmista eivät boottaa noilla Ryzen 3000 sarjan prosessoreilla. AMD:n mukaan syy on löytynyt ja korjaus toimitettu emovalmistajille ja heistä riippuu milloin se tulee kuluttajien saataville.
Tästä muuten näkee taas sen, että kannattaa suosia emovalmistajia joilla on hyvät bios tiimit
Olen tässä yrittänyt arpoa sopivan pientä "hyvä-äänistä" emolevyä 3600:n ja GTX 1070:n seuraksi. Tarkoitus olisi ainakin yrittää soittaa Sennheiser HD650 -luureja emolevyn äänipiirillä. Muistit ovat Patriotin 3733 CL17 2x8 gb. Onkohan kumpikaan näistä varteenotettava vaihtoehto normi pelikäyttöön? WiFi on täysin tarpeeton.
MSI on saanut suosituksia, mutta niiden äänipiirit ovat spekseiltään vähän kevyet.
Asrockilla oli ainakin sama X370 Taichin biossien kanssa. Jos lähdit alkupään biosseista liikkeelle on emolevyn elinaikana tullut useampi ns "bridge bios", jotka täytyy olla asennettuna ennen uusimpien laittoa. Ilman niitä ei onnistu.Ainakaan asuksella ei pystynyt suoraan päivittämään uusimpaan biosiin jos oli liian vanha bios alla. Aluksi piti päivitellä noita vanhempia biosseja tosta väliltä ja vasta sitten pystyi päivittämään viimesimmän. Tästä ei suoraan löytynyt mitään ohjetta mikä bios vaaditaan minkäkin biosin päivitykseen joten ihan hatusta heittämällä tuli asenneltua 3kpl noita vanhempia bioseja ennen kuin suostui viimesin asentumaan. Saattaa mahdollisesti olla sama homma msi kanssa?
Ota AMD:ltä ajurit suoraan.
Ei käsitystä. Jostain syystä myös Asus tuppaa laittamaan jotain outoja versioita sivuilleen. Ite olen käyttänyt AMD:n sivuilta uusimpia.Mitäs eroa asrockin sivuilta löytyvillä ajureilla ja sit amd sivuilla noi chipset ajurit?
Itsekin olen aina hakenut suoraan AMD:lta, kun nuo ASUS:sen versionumerot ovat todellakin kulkeneet ihan omia polkujaan . Jokuhan niitä oli testannutkin, että ihan samat ajuriversiot, kun Windowsin Managementista katsoo ja päivämäärätkin olleet mitä milloinkin.Ei käsitystä. Jostain syystä myös Asus tuppaa laittamaan jotain outoja versioita sivuilleen. Ite olen käyttänyt AMD:n sivuilta uusimpia.
Emovalmistajilla on tapana paketoida vaikka mitä muuta noihin paketteihin mukaan. Siinä voi olla esim useampi ajuri samassa paketissa tai sitten vaikka kaikki mahdolliset ajuriversiot (32-bit / 64-bit / whatever) sen sijaan, että AMD:ltä lataat vain sen tarvitsemasi version. Joka tapauksessa AMD sen ajurin tekee eikä Gigabytehttps://www.amd.com/en/support/chipsets/amd-socket-am4/x570
Revision Number
1.07.07.0725
File Size
50.8 MB
Release Date
7/7/2019
X570 AORUS ELITE (rev. 1.0) | Motherboard - GIGABYTE Global
(Note) Win10 ver.1903 supported.
(Note) For 3rd AMD Ryzen CPU support.
[19.10.16]
548.85 MB
2019/07/05
Miten voi olla noi suuri koko ero ajureis?
Kun lataa tuon .zipin ja purkaa sen, ja sitten purkaa sen .exen niin suurin kansio on Drivers/Display, eli siellä on Radeon näytönohjaimen ajuripaketti samassa. Ja myös AMD_RAID-kansiossa on 274 megatavun setup.exe, eli tuossa on muutakin mukana kuin pelkät piirisarjan ajuritMiten voi olla noi suuri koko ero ajureis?
Huomannutkaan, että noiden HD650 ohmit on 300 ja noille emolevyjen äänipuolista tuo on varmaan hankala kuorma, muistan kun jopa Philips Fidelio X2, jotka ovat 32ohm, niin kytkettynä O2 kuulokevahvistimeen oli kuultavina iso parannus vs. emo:n ratkaisu ja meikällä on kuulonalentumaa jo 20 vuotta ja silti sen totesi. Toki siinä oli myös DAC välissä, mutta tuo Project X Dac on jotain 75€, eli ei mikään huippu. Lähinnä sai optisen kautta häiriöt pois .
Itse olen naittanut näihin Asus Strix levyihin, missä mainostetaan olevan jopa äänipuolta kuulokevahvistimineen, joo.. (onhan nämä ihan ok) vain Sennheiserin HD5XX sarjaa. En kyllä laittaisi suoraan 600 sarjaa tai parempaa, mutta mitäs minä olen ketään tuomitsemaan.
Kiitokset kattavasta vastauksesta. Nykyinen X-Fi Elite Pro on toiminut kuulokkeiden kanssa ihan pätevästi, mutta sitä ei saa kiinni enää mihinkään moderniin rautaan (pci-väylä). Pitää itse kokeilla onko integroidulla mitään toivoa parempien luurien kanssa. Joku sopiva USB-DAC/kuulokevahvistin sitten kylkeen, jos ei riitä.
Taichissakin kannattaa ottaa huomioon sitten, että se dac/vahvistus toimii vain kotelon etupaneelin liittimissä. Ei suoraan emon liittimistä. Mielestäni käsittämätöntä että ne tehdään noin.X470 Taichin äänipuoli oli ainakin sen verran hyvä, että revin Xonar Essence Stx:n irti emolta, koska integroitu tarjosi parempaa ääntä. Z97 Hero VII tuo kortti sen sijaan vielä oli ja tuotti huomattavan parannuksen äänenlaatuun vs Asuksen oma äänilähtö.. Eli on noissa muutamassa vuodessa kehitystä tapahtunut aika paljonkin. Testailin kasalla IEM-luureja (mm. Westone UM3x), Akg:n 712 ja Bayernin T90. Akg:t varsinkin menettävät täysin bassokontrollin huonosta lähdöstä ajeltuna, joten ovat sikäli vähän vaativammat ajettavat.
Juu ja koska yhdessäkään kotelossa ei ole kunnollisia etupaneelin liittimiä, niin silti kuulokkeet kytketään aina takapaneeliin. Ja usko pois, että tuo takapaneelin lähtö tarjoaa silti todella hyvää ääntä ja potkuakin omiin tarpeisiin riittävästi. Mutta joo aivan käsittämätön ratkaisu, jota ei voida perustella millään.Taichissakin kannattaa ottaa huomioon sitten, että se dac/vahvistus toimii vain kotelon etupaneelin liittimissä. Ei suoraan emon liittimistä. Mielestäni käsittämätöntä että ne tehdään noin.
Juu uskon kyllä oli tuossa vielä hetki takaperin käytössä X370 versio Taichista ja sekin antoi takaa laadukasta ääntä ulos silloisille luureille. Tuossa varmasti vielä hiottu hieman paremmaksi.Juu ja koska yhdessäkään kotelossa ei ole kunnollisia etupaneelin liittimiä, niin silti kuulokkeet kytketään aina takapaneeliin. Ja usko pois, että tuo takapaneelin lähtö tarjoaa silti todella hyvää ääntä ja potkuakin omiin tarpeisiin riittävästi. Mutta joo aivan käsittämätön ratkaisu, jota ei voida perustella millään.
Youtubessa oli just tänään joku pätkä, missä oli huomattu taihci x570 ylikuumentumis ongelma näytönohjaimen ja pikkutuulettimen vieressä, mittari näytti yli 100 astetta
Vihdoin onnistui hakemus kolmannella kerralla, laitoin kuvan jossa näkyy emolevyn virtaliittimessä oleva sarjanumero sekä laatikon kyljestä.Kerro kun selviää niin voi alkaa tappelemaan itse asian kanssa kun MSI godlike emolevy saapuu joskus. Sinnehän piti lähettää kuva kuitista sekä sarjanumero emolevystä joka on varmaankin sama mikä löytyy laatikon kyljestä.
AM4 Vcore VRM Ratings v1.2 (2019-07-10)Onko tämä minun nykyinen ASUS Prime X470 Pro pätevä lauta virransyötöltään 3950X -Prosessorille?
Asus PRIME X470-PRO, ATX-emolevy - 189,00€
Ainakaan Asuksen paremmissa emoissa ei ole vahvistuseroa taka- ja etuliittimien välillä. Mutta äänenlaatu on kyllä selvästi parempi takaa kun välissä ei ole turhia pennijohtoja ja liitoksia.Onhan noissa paremmissa emoissa nykyään ihan pätevät dacit / kuulokevahvistimet, mutta ne pilataan täysin suunnittelulla. Ainoastaan kotelon etuliitin kun toimii siinä käytössä ja se on aina puhdasta kakkendaalia.
Vakiona(ei PBO:ta) kyllä. 105W TDP prossuissa on vakiona 140W limitti mikä menee suht helposti. PBO nostanee 200W+ joten pitää olla myös pätevämpi emo alla, joku X570 melkeinpä.Onko tämä minun nykyinen ASUS Prime X470 Pro pätevä lauta virransyötöltään 3950X -Prosessorille?
Menee sitten emolevykin vaihtoon
Vakiona(ei PBO:ta) kyllä. 105W TDP prossuissa on vakiona 140W limitti mikä menee suht helposti. PBO nostanee 200W+ joten pitää olla myös pätevämpi emo alla, joku X570 melkeinpä.
Ei tartte, ellet kellota. Saman 105A se haukkaa, kuten muutkin 105W kivet.
Tarkotus on kellotella, kun pitkästä aikaa rakennan customloopin.
Mutta mitä mieltä olette tuosta ASRockin emosta?
@hese_e no eipä ton graafin mukaan paljoa auta. Joku hassu 25-75MHz parannus kaikkien ytimien rasituksessa kun siirrytään AMD:n jäähystä johkin perushyvään. Kyllä kunnon jäähytyksellä pitäisi PBO:n antaa paljon enempi.. tai niin se teki Zen+:lla mutta tuntuu olevan tuhnu näillä uusilla..
Tuossa ylemmässä videossa oli PBO päällä. Eikös tuo GN kuvaaja ollut siitä että pitää vakiona ja jäähdyttää paremmin?
Ja ei kaikilla ole aina 30min aikaa "kuluttaa" videoihin.
Jimmyltä 7 eurolla ostettu Corator DS jonka kiinnikkeiksi menee Noctualta ilmaiseksi saadut AM4 kiinnikkeet. Siitä on vaikea alkaa repimään jäähdytystä halvemmaksi taikka paremmaksi.Ylemmässä videossa oli myös 3700X ja sillä jäi ne boostit vieläkin pienemmäksi (luokkaa 75MHz). Pointtina kuitenkin molemmissa, että nyt kannattaa miettiä jäähdytyksen tarpeellisuutta.
Olen ollut sitä mieltä, että ehdottomasti kannattaa hankkia parempi jäähy noille kaikille. Enää en ole niin varma. Jäähyn hinnasta kiinni.