Alkoholin tilaaminen ulkomailta netin kautta

Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Olen aina ajatellut että Jenkkikalja on pelkkä Budweiser (King of beers) ja tuo orkkis Tsekki on Budweiser Budvar ja nämä ovat erilaisella etiketillä ja logolla.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
958
Olen aina ajatellut että Jenkkikalja on pelkkä Budweiser (King of beers) ja tuo orkkis Tsekki on Budweiser Budvar ja nämä ovat erilaisella etiketillä ja logolla.
Superalko.de ollessa kyseessä tuotetietoihin/kuviin ei kannata luottaa. Tiedot ja kuvat copypasteja jostain ja ovat useammankin tuotteen kohdalla olleet ristiriitaisia.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
842
Olinkin väärillä sivuilla ja ihmettelin tuota kyselyä. Superalko.lv ei jätä arvailun varaan kumpaa on mutta tuo Superalko.de näköjään on vähän sinnepäin.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
403
Tässäpä tulleet verolaput. Eihän noissa suuria ihmeellisyyksiä, suurinpiirtein samoja pykäliä kerrataan kuin täälläkin käyty läpi useampaan kertaan. Jonkinlaista vastinetta olisi tosiaan kirjoiteltava, tuon laiminlyönti maksun ainakin haluaisi välttää. Ehkä vetoamalla pykälien vaikea selkoisuuteen ja kaupan ehtojen yhtäkkiseen muutokseen(linkit poistettu alksin sivulta)? Jos jotain hyvää kulmaa tai apua jollain vastineen kirjoittamiseen niin vinkkejä otetaan ilolla vastaan.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Tässäpä tulleet verolaput. Eihän noissa suuria ihmeellisyyksiä, suurinpiirtein samoja pykäliä kerrataan kuin täälläkin käyty läpi useampaan kertaan. Jonkinlaista vastinetta olisi tosiaan kirjoiteltava, tuon laiminlyönti maksun ainakin haluaisi välttää. Ehkä vetoamalla pykälien vaikea selkoisuuteen ja kaupan ehtojen yhtäkkiseen muutokseen(linkit poistettu alksin sivulta)? Jos jotain hyvää kulmaa tai apua jollain vastineen kirjoittamiseen niin vinkkejä otetaan ilolla vastaan.
Kiitos näistä. Oikein mielenkiintoista.

Itse laittaisin vastineeseen Alks:in kuitin/tilausvahvistuksen ja sanoisin, että "nyt ei tarvitse arvioida määriä, niin 25% veronkorotus ei ole aiheellinen.". Luulisi pääsevän siitä eroon, kun arviointi ei ole enää pakollinen. Jos kyse on rangaistusluonteisesta maksusta, niin sitten saattavat kuitenkin periä sen +25%. Sitä vastaan nyt eniten protestoisin itse. Kai se on mahdollista saada kumottua.

Suurimman osan noista joutuu kuitenkin maksamaan :(
 
Liittynyt
09.01.2018
Viestejä
156
Tässäpä tulleet verolaput. Eihän noissa suuria ihmeellisyyksiä, suurinpiirtein samoja pykäliä kerrataan kuin täälläkin käyty läpi useampaan kertaan. Jonkinlaista vastinetta olisi tosiaan kirjoiteltava, tuon laiminlyönti maksun ainakin haluaisi välttää. Ehkä vetoamalla pykälien vaikea selkoisuuteen ja kaupan ehtojen yhtäkkiseen muutokseen(linkit poistettu alksin sivulta)? Jos jotain hyvää kulmaa tai apua jollain vastineen kirjoittamiseen niin vinkkejä otetaan ilolla vastaan.
Mielenkiitosta, mukava kun jaksoit skannata. Nyt vain parviälyllä vinkkiä pöytään siitä, mitä vastineeseen kannattaa laittaa. Itse ottaisin sinuna yhteyttä Rickard Sjöbergiin (twitterissä) yksityisviestillä tms. ja pyytäisin vinkkiä.

Tilasitko siis minkäkokoisen annoksen? EDIT: siellähän se olikin, 12 litraa. Mutta eihän tuo ole edes yhtä pakettia, tilasitko vajaan kuljetuspaketin? EDIT2: siellä oli toisessa kohdassa sitten 45 yksikköä joista vero arvioitiin. Eli verottajan mukaa 100% alkoholia on tullut 12 litraa 45 yksiköstä?

Lopuksi on todettava, että moinen tutkinta ja moinen päätös (aika työlistävää) ja noin pieni seuraamus kyllä alleviivaa sitä, että valtio ei tienaa tällä mitenkään päin. Mutta sitä työtä on tehtävä millä on olevinaan tarkoitus.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
403
Kiitos näistä. Oikein mielenkiintoista.

Itse laittaisin vastineeseen Alks:in kuitin/tilausvahvistuksen ja sanoisin, että "nyt ei tarvitse arvioida määriä, niin 25% veronkorotus ei ole aiheellinen.". Luulisi pääsevän siitä eroon, kun arviointi ei ole enää pakollinen. Jos kyse on rangaistusluonteisesta maksusta, niin sitten saattavat kuitenkin periä sen +25%. Sitä vastaan nyt eniten protestoisin itse. Kai se on mahdollista saada kumottua.

Suurimman osan noista joutuu kuitenkin maksamaan :(
Tuo on ihan hyvä pointti, pitää sisällyttää vastineeseen.

Kyllähän nuo varmaan kaikki joutuu maksamaan, eikä se paha summa sinänsä ole, varsinkaan kun ottaa huomioon mitä tilaillulla on jo säästänyt. Mutta tokihan nuokin haluaisi välttää sekä periaatteessakin protestoida tätä tullin kyseenalaista kampanjaa vastaan.


Mielenkiitosta, mukava kun jaksoit skannata. Nyt vain parviälyllä vinkkiä pöytään siitä, mitä vastineeseen kannattaa laittaa. Itse ottaisin sinuna yhteyttä Rickard Sjöbergiin (twitterissä) yksityisviestillä tms. ja pyytäisin vinkkiä.

Tilasitko siis minkäkokoisen annoksen? EDIT: siellähän se olikin, 12 litraa. Mutta eihän tuo ole edes yhtä pakettia, tilasitko vajaan kuljetuspaketin?

Lopuksi on todettava, että moinen tutkinta ja moinen päätös (aika työlistävää) ja noin pieni seuraamus kyllä alleviivaa sitä, että valtio ei tienaa tällä mitenkään päin. Mutta sitä työtä on tehtävä millä on olevinaan tarkoitus.
Paketillinen brandya, vodkaa ja rommia. Tuo oli siis isukin tilaus, jonka vähän pöhkösti tilasi just tuolloin "kriittisellä" hetkellä vaikka kuinka oltiin tullin tehoiskusta uutisoitu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Tuo on ihan hyvä pointti, pitää sisällyttää vastineeseen.

Kyllähän nuo varmaan kaikki joutuu maksamaan, eikä se paha summa sinänsä ole, varsinkaan kun ottaa huomioon mitä tilaillulla on jo säästänyt. Mutta tokihan nuokin haluaisi välttää sekä periaatteessakin protestoida tätä tullin kyseenalaista kampanjaa vastaan.
"Koska vero määrätään arvioimalla, määrätään veronkorotusta 25% veron määrästä" -> Ei tuo perustelu päde, jos isäsi toimittaa sinne tarkat tiedot, mitä on tilattu. Itse toimittaisin sinne kaikki saamani viestinnän Alksilta ja jos laatikossa oli lappuja, niin ne myös. Sitten laskisin itse (vaikka laskureilla) oman määrän, joka on käytännössä vaan tarkoilla tiedoilla laskettu määrä.

Tämän pistäisin teidän korjaushakemuksessa jotenkin niin, että "Ensijaisesti vaadimme kaikkien verojen hylkäämistä, koska xxx. Toissijaisesti vaadimme päätöksen korjaamista niin, että verot lasketaan näistä liitteistä tarkoilla määrillä, eikä arvioina. Tällöin arvioinnista tullut 25% veronkorotus pitää poistaa".

Tällä säästää kymppejä satasten laskussa. Säästö se on pienikin säästö.
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
329
Paketillinen brandya, vodkaa ja rommia. Tuo oli siis isukin tilaus, jonka vähän pöhkösti tilasi just tuolloin "kriittisellä" hetkellä vaikka kuinka oltiin tullin tehoiskusta uutisoitu.
Tarkoittaako tuo 45 yksikköä tässä tapauksessa 45 pulloa vahvoja?
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
329
"Koska vero määrätään arvioimalla, määrätään veronkorotusta 25% veron määrästä" -> Ei tuo perustelu päde, jos isäsi toimittaa sinne tarkat tiedot, mitä on tilattu. Itse toimittaisin sinne kaikki saamani viestinnän Alksilta ja jos laatikossa oli lappuja, niin ne myös. Sitten laskisin itse (vaikka laskureilla) oman määrän, joka on käytännössä vaan tarkoilla tiedoilla laskettu määrä.
Ensimmäisellä sivulla lukee "Lähetyslistasta on käynyt ilmi tuotteiden tilaajan tiedot, tilatut tuotteet sekä niiden määrät". Miksi vero on arvioitu, jos tullilla on tarkat tiedot tilauksesta? Jotenkin kuulostaa myös siltä, että on katsottu vain lähetyslista eikä avattu pakettia.
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
Ensimmäisellä sivulla lukee "Lähetyslistasta on käynyt ilmi tuotteiden tilaajan tiedot, tilatut tuotteet sekä niiden määrät". Miksi vero on arvioitu, jos tullilla on tarkat tiedot tilauksesta? Jotenkin kuulostaa myös siltä, että on katsottu vain lähetyslista eikä avattu pakettia.
Eiks tossa vois väittää että lähetyslistassa on virhe ja siellä oli vain alkoholittomia energiajuomia? Eikö tullin pitäis todentaa asia muutenkin kuin lähetyslistalla koska siinä voi olla virheitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Ja omaa kokemusta yleisellä tasolla päätöksistä valittamisesta:

Nyt on saatu päätös. Päätöksessä on se varsinainen päätös ja perustelut. Siellä on myös virkamiehen nimi ja numero.

Numeroon ei kannata soittaa, ellei ole hyviä, etukäteen mietittyjä kysymyksiä. Virkamies voi olla sama, joka käsittelee korjauspyyntösi, niin ei kannata ärsyttää ja viedä enempää hänen aikaansa. Ellei todellakin ole tärkeää kysyttävää. Itse olen kysynyt lähinnä päätöksen laskuperusteista, kun ne ei aina olleet itselle selvät. Tuossa nyt oli selkeät, yksinkertaiset kaavat, jotka löytyy vaikka Tullin sivuilta.

Päätöstä reklamoidessa, ei kirjoiteta, mikä itseltä tuntuu oikealta. Mielellään ei: "isäni on arvostettu henkilö, eikä ymmärtänyt toimineensa väärin." Sillä ei ole mitään merkitystä.

Siinä pyritään osoittamaan, että "Sovelletut oikeusohjeet" ei pidä paikkaansa. Mielellään ei: "Alksin sivuilta oli linkki ja siksi ei vaan tämä käy." Vaan mieluummin "Perusteluissa sovellettu valmisteverolain 74§ ei sovellu tähän, koska Alks oli auttanut kuljetusliikkeen valinnassa laittamalla linkin ja ohjeet sivuilleen, katso Liite 3.". Tärkeintä on hyökätä niitä perusteluita vastaan, eikä itse keksiä syitä, miksi tämä nyt olisi väärin. Ja kannattaa nuo pykälät lukea läpi, ei ole hirveää lakikieltä.

Jos rahaa on, niin lakimies olisi paras vaihtoehto tuon vastineen laatimiseen.

--

Oma osumaprosentti on 50/50 noiden yleisten valitusten kanssa, mutta aina välillä olen jotain saanut kumotuksi. Suvussa on virkamiehiä ja olen valittanut enemmän kuin keskiverto käyttäjä täällä.. Tai no.. Alle 10 kertaa, mutta olen myös oikeudessa käynyt esittämässä vaatimuksia, niin jotain on tarttunut päähän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Ensimmäisellä sivulla lukee "Lähetyslistasta on käynyt ilmi tuotteiden tilaajan tiedot, tilatut tuotteet sekä niiden määrät". Miksi vero on arvioitu, jos tullilla on tarkat tiedot tilauksesta? Jotenkin kuulostaa myös siltä, että on katsottu vain lähetyslista eikä avattu pakettia.
Tulli on voinut avata paketin. Tulli on voinut tehdä mitä vaan.

Verohallinto on lähettänyt laskun. Ne on kaksi eri toimijaa.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
403
Tarkoittaako tuo 45 yksikköä tässä tapauksessa 45 pulloa vahvoja?
Käsittääkseni tuo tarkoittaa sitä tuoteryhmää, jonka mukaan vero annetaan.

Ensimmäisellä sivulla lukee "Lähetyslistasta on käynyt ilmi tuotteiden tilaajan tiedot, tilatut tuotteet sekä niiden määrät". Miksi vero on arvioitu, jos tullilla on tarkat tiedot tilauksesta? Jotenkin kuulostaa myös siltä, että on katsottu vain lähetyslista eikä avattu pakettia.
Hyvä pointti. Paketti oli kuitenkin avattu ja siinä oli Tullin teipit päällä. Tiedä sitten kirjasivatko mihinkään tarkemmin ylös avatessa havaittuja tuloksia.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
403
Ja omaa kokemusta yleisellä tasolla päätöksistä valittamisesta:

Nyt on saatu päätös. Päätöksessä on se varsinainen päätös ja perustelut. Siellä on myös virkamiehen nimi ja numero.

Numeroon ei kannata soittaa, ellei ole hyviä, etukäteen mietittyjä kysymyksiä. Virkamies voi olla sama, joka käsittelee korjauspyyntösi, niin ei kannata ärsyttää ja viedä enempää hänen aikaansa. Ellei todellakin ole tärkeää kysyttävää. Itse olen kysynyt lähinnä päätöksen laskuperusteista, kun ne ei aina olleet itselle selvät. Tuossa nyt oli selkeät, yksinkertaiset kaavat, jotka löytyy vaikka Tullin sivuilta.

Päätöstä reklamoidessa, ei kirjoiteta, mikä itseltä tuntuu oikealta. Mielellään ei: "isäni on arvostettu henkilö, eikä ymmärtänyt toimineensa väärin." Sillä ei ole mitään merkitystä.

Siinä pyritään osoittamaan, että "Sovelletut oikeusohjeet" ei pidä paikkaansa. Mielellään ei: "Alksin sivuilta oli linkki ja siksi ei vaan tämä käy." Vaan mieluummin "Perusteluissa sovellettu valmisteverolain 74§ ei sovellu tähän, koska Alks oli auttanut kuljetusliikkeen valinnassa laittamalla linkin ja ohjeet sivuilleen, katso Liite 3.". Tärkeintä on hyökätä niitä perusteluita vastaan, eikä itse keksiä syitä, miksi tämä nyt olisi väärin. Ja kannattaa nuo pykälät lukea läpi, ei ole hirveää lakikieltä.

Jos rahaa on, niin lakimies olisi paras vaihtoehto tuon vastineen laatimiseen.

--

Oma osumaprosentti on 50/50 noiden yleisten valitusten kanssa, mutta aina välillä olen jotain saanut kumotuksi. Suvussa on virkamiehiä ja olen valittanut enemmän kuin keskiverto käyttäjä täällä..
Juurikin näin. Jonkinlaista käsitystä on kertynyt itsellenikin miten näihin pitäisi vastata. Pykäläkieli on kuitenkin aika raskasta luettavaa ja sisäistettävää, näissä on yleensä aika homma. Nyt kuitenkin on jo ennestään aika paljon näihin pykäliin tutustunut, joten ei tällä kertaa ihan niin paha. Eikä ehkä paljoa lakimiestä kehtaa palkkailla kolmen-neljän huntin takia, voi nopiaan tulla kalliimmaksi.

Arvaappa muuten oliko ensimmäinen asia, mitä isukki teki kirjeet saatuaan, tolle verosihteerille soittaminen? =D
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Olikos tuolla Alksin ja kuljetusliikkeen välillä yhteinen asiakaskanta, kuten Alkostore ja Norrlog sekä Shippiin kanssa (eli Alkostoren tilausnumerolla suoraan kuljetuksen osto ja ei tarvinnut lähetellä mitään posteja mihinkään), joka oli myös verottajan tulkinnan etämyyntiä (kauppiaan ja kuljetusliikkeen välinen puitesopimus).
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
403
Olikos tuolla Alksin ja kuljetusliikkeen välillä yhteinen asiakaskanta, kuten Alkostore ja Norrlog sekä Shippiin kanssa (eli Alkostoren tilausnumerolla suoraan kuljetuksen osto ja ei tarvinnut lähetellä mitään posteja mihinkään), joka oli myös verottajan tulkinnan etämyyntiä (kauppiaan ja kuljetusliikkeen välinen puitesopimus).
Tätä kantaa jo vähän itsekin päässä pohtinut. Olen ollut siinä käsityksessä että Alks ja Fransberg ovat käytännössä samaa puljua. Mutta osaako kukaan tätä miten todentaa? Muistaakseni Fransbergille ei tarvinnut antaa kuin tilausnumero tilattaessa, en tiedä onko se muuttunut? Ja jos on muuttunut niin miten mitenpä todentaa se että ennen riitti pelkkä tilausnumero.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Muistaakseni Fransbergille ei tarvinnut antaa kuin tilausnumero tilattaessa, en tiedä onko se muuttunut? Ja jos on muuttunut niin miten mitenpä todentaa se että ennen riitti pelkkä tilausnumero.
No tarkastaa vaikka sähköpostista, että onko käyty mitään tiedonvaihtoa, jos ei, niin silloinpa ei ole tarvinnut mitään lisätietoja antaa.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
498
Tätä kantaa jo vähän itsekin päässä pohtinut. Olen ollut siinä käsityksessä että Alks ja Fransberg ovat käytännössä samaa puljua. Mutta osaako kukaan tätä miten todentaa? Muistaakseni Fransbergille ei tarvinnut antaa kuin tilausnumero tilattaessa, en tiedä onko se muuttunut? Ja jos on muuttunut niin miten mitenpä todentaa se että ennen riitti pelkkä tilausnumero.
Minunkin mielestä Alks ja Alkostar ja Fransberg ovat samaa yritystä.
Kerran kysyin Fransbergiltä saisiko kuljetusta Alkostoren paketille niin vastasivat että toimittavat pelkästään Alks ja Alkostar kaupoista.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
@Restoni Onko siis 12 litraa samaa juomaa lähetyksessä vai eri kokoisia ja vahvuisia juomia lähetyksessä, mutta yhteensä 12 litraa?

Kun on kyse viranomaisista niin niiden kuuluu olla tarkoja ja kuuluisi eritellä alkohoolivero siten että jos lähetyksessä mukana esim 0,7l cognac a' 40% 3 pulloa, 1l vodkaa a' 50% 6 pulloa jne..... Itsellä tämä käsitys
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 674
@Restoni Onko siis 12 litraa samaa juomaa lähetyksessä vai eri kokoisia ja vahvuisia juomia lähetyksessä, mutta yhteensä 12 litraa?

Kun on kyse viranomaisista niin niiden kuuluu olla tarkoja ja kuuluisi eritellä alkohoolivero siten että jos lähetyksessä mukana esim 0,7l cognac a' 40% 3 pulloa, 1l vodkaa a' 50% 6 pulloa jne..... Itsellä tämä käsitys
Ei taida olla yli 12% väliä paljonko voltteja on? Vai oliko 15% tai jotai.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
403
@Restoni Onko siis 12 litraa samaa juomaa lähetyksessä vai eri kokoisia ja vahvuisia juomia lähetyksessä, mutta yhteensä 12 litraa?

Kun on kyse viranomaisista niin niiden kuuluu olla tarkoja ja kuuluisi eritellä alkohoolivero siten että jos lähetyksessä mukana esim 0,7l cognac a' 40% 3 pulloa, 1l vodkaa a' 50% 6 pulloa jne..... Itsellä tämä käsitys
Itseasiassa kun tarkemmin tuota tilausta tarkastelee, niin tuo 12 litraa on vähän outo määrä, 9x1l pulloa brandya, vodkaa, ginia, viskiä ja rommia, vahvuudet 36%-40%, mutta sitten on vielä 2x2l BiB-laatikkoa brandya, joten tarkkaan ottaen juomaa oli 13l. Samaan kategoriaanhan nuo menee, etyylialkoholi yli 2,8%, jos oikein olen ymmärtänyt. Toki vahvuudet ja määrät lasketaan, Veron sivullahan on alkoholiverolaskurilla pääsee suurinpiirtein samoihin tuloksiin, noin pullon verran tosiaan noissa papereissa on liian vähän.

Luettelohan on tuossa että 12 litraa, jonka eacl on 442,5, joka taasen prosenteiksi muutettuna (442,5/12) on 36,875. Joten voidaan sanoa että aika paljon on oiottu mutkia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Olikos tuolla Alksin ja kuljetusliikkeen välillä yhteinen asiakaskanta, kuten Alkostore ja Norrlog sekä Shippiin kanssa (eli Alkostoren tilausnumerolla suoraan kuljetuksen osto ja ei tarvinnut lähetellä mitään posteja mihinkään), joka oli myös verottajan tulkinnan etämyyntiä (kauppiaan ja kuljetusliikkeen välinen puitesopimus).
Tarkistin nopeasti (ilman oikeaa tilausta) ja näyttää vaativan vain tilauksen numeron ja spostin josta tilaus on tehty. Menemällä osoitteseen Products – fransberg.eu ja valitsemalla "Delivery to FI" vie linkki url:iin Delivery to FI. Eli jo valitsemalla toimituksen Suomeen, url:ista löytyy "alkc", vaikka mitään kauppaa mistä tilaus on tehty ei ole edes valittu.
En nopesti löytänyt sitä verottajan mainintaa tuosta kauppiaan ja kuljettajan välisestä tiedonvaihdosta, muistan sen kyllä nähneeni.

Edit: eli linkkien piti olla url:it tekstinä ettei tarvitse klikkailla itse linkkejä, en tiennyt foorumin automattisesti vetävän noita linkeiksi.
 
Liittynyt
11.02.2021
Viestejä
96
27.1 Alksin Saksan varastolle tekemä juomatilaus saapui juuri kotiovelle ilman tullin teippejä. Kolme pakkauslaatikkoa, sisältönä 6 salkkua olutta ja 24 litraa viiniä. Lonkerotilaus vielä jossain matkalla, mutta eiköhän sekin sieltä kotiudu.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
En nopesti löytänyt sitä verottajan mainintaa tuosta kauppiaan ja kuljettajan välisestä tiedonvaihdosta, muistan sen kyllä nähneeni.
Täällähän se on verottajan ohjeissa.

Jos myyjällä on kuljetuksen järjestävän tahon kanssa sopimus yksityishenkilön tilaamien tuotteiden kuljettamisesta, kysymys on etämyynnistä. Tällöin kuljetusyhtiö kuljettaa tuotteet nimenomaan myyjän eikä asiakkaan puolesta. Kuljetus järjestetään myyjän puolesta myös silloin, jos myyjän ja kuljetusliikkeen välillä on kuljetuspalveluihin liittyvä puitesopimus, vaikka yksityishenkilö sopisi kuljetuksesta erikseen kyseisen kuljetusyhtiön kanssa. Sillä, että kuljetus- tai logistiikkayhtiönä on muu kuin tuotteiden myyjä ei ole merkitystä silloin, kun tosiasiallisesti kyseessä on myyjän ja kuljetusliikkeen tai logistiikkayhtiön välinen yhteistyö.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
369
Tässäpä tulleet verolaput. Eihän noissa suuria ihmeellisyyksiä, suurinpiirtein samoja pykäliä kerrataan kuin täälläkin käyty läpi useampaan kertaan. Jonkinlaista vastinetta olisi tosiaan kirjoiteltava, tuon laiminlyönti maksun ainakin haluaisi välttää. Ehkä vetoamalla pykälien vaikea selkoisuuteen ja kaupan ehtojen yhtäkkiseen muutokseen(linkit poistettu alksin sivulta)? Jos jotain hyvää kulmaa tai apua jollain vastineen kirjoittamiseen niin vinkkejä otetaan ilolla vastaan.
Kiitos, oli mielenkiintoista luettavaa.

Jos ei parempaa vastinetta löydy niin wayback machinella selailin Alks sivua ja ainakin 6.10.2022 vielä löytyi linkit kuljetusfirmoihin. Tuoreempaa linkkiä tuosta kyseisestä sivusta ei ollut, ainakin pääsivu löytyi 30.11.2022 joka olisi parempi mutta tuota eu-delivery sivusta ei löytynyt paremmalla aikaleimalla. Katso sähköpostin tilausvahvistus myös, muistaakseni Alks lähetti sähköpostin vahvistuksessa ohjeen ja linkin kuljetusfirmoihin.

Tulli tai verohallinto ei ollut täsmentänyt minä päivänä he ovat katselmuksensa tehneet joten tuolla saisi ainakin kohtuullisen epäilyn että joskus nuo kuljetusfirmojen linkit ovat sivustolla olleet.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Täällähän se on verottajan ohjeissa.
Tähän kun lisätään vielä se, kuljetusliikkeelle ei joudu ilmoittamaan koska esimerkiksi paketti haetaan, kaupan nimeä, osoitetta tai edes puhelinnumeroa niin tieto kyllä liittyy tahojen välillä.

Edit:
Eiköhän tähän verottajan ohjeeseen pohjaamalla saa ainakin yhden argumentin (tämä tuosta Valexin linkistä):

Kuljetus järjestetään myyjän puolesta myös silloin, jos myyjän ja kuljetusliikkeen välillä on kuljetuspalveluihin liittyvä puitesopimus, vaikka yksityishenkilö sopisi kuljetuksesta erikseen kyseisen kuljetusyhtiön kanssa. Sillä, että kuljetus- tai logistiikkayhtiönä on muu kuin tuotteiden myyjä ei ole merkitystä silloin, kun tosiasiallisesti kyseessä on myyjän ja kuljetusliikkeen tai logistiikkayhtiön välinen yhteistyö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2022
Viestejä
66
Tarkistin nopeasti (ilman oikeaa tilausta) ja näyttää vaativan vain tilauksen numeron ja spostin josta tilaus on tehty. Menemällä osoitteseen Products – fransberg.eu ja valitsemalla "Delivery to FI" vie linkki url:iin Delivery to FI. Eli jo valitsemalla toimituksen Suomeen, url:ista löytyy "alkc", vaikka mitään kauppaa mistä tilaus on tehty ei ole edes valittu.
En nopesti löytänyt sitä verottajan mainintaa tuosta kauppiaan ja kuljettajan välisestä tiedonvaihdosta, muistan sen kyllä nähneeni.

Edit: eli linkkien piti olla url:it tekstinä ettei tarvitse klikkailla itse linkkejä, en tiennyt foorumin automattisesti vetävän noita linkeiksi.
Fransbergin etusivulla seuraava teksti:
Fransberg.eu on erikoistunut pakettien ja kuormalavojen kuljettamiseen Tanskaan, Ruotsiin, Suomeen ja Baltian maihin.

Toimituspalvelumme tilaaminen on helppoa:

  1. Valitse kumppanimme, josta ostit tavarasi ja tarvitset toimituksen
  2. Syötä tilausnumero, jonka sait, kun ostit tuotteet kumppaniltamme.
  3. Anna sähköpostiosoite, jota käytit tehdessäsi ostoksen kumppaniltamme.
  4. Maksa VISA/Mastercardilla
Maksun jälkeen kokoamme paketin ja toimitamme sen. Seurantakoodi lähetetään sinulle sähköpostitse.

Selkeä puitesopimus Alksin ja Fransbergin kanssa = kumppanit. Ilmoituksia näiden kahden välillä ei asiakkaalta vaadita.
 
Liittynyt
23.11.2022
Viestejä
66
Fransbergin etusivulla seuraava teksti:
Fransberg.eu on erikoistunut pakettien ja kuormalavojen kuljettamiseen Tanskaan, Ruotsiin, Suomeen ja Baltian maihin.

Toimituspalvelumme tilaaminen on helppoa:

  1. Valitse kumppanimme, josta ostit tavarasi ja tarvitset toimituksen
  2. Syötä tilausnumero, jonka sait, kun ostit tuotteet kumppaniltamme.
  3. Anna sähköpostiosoite, jota käytit tehdessäsi ostoksen kumppaniltamme.
  4. Maksa VISA/Mastercardilla
Maksun jälkeen kokoamme paketin ja toimitamme sen. Seurantakoodi lähetetään sinulle sähköpostitse.

Selkeä puitesopimus Alksin ja Fransbergin kanssa = kumppanit. Ilmoituksia näiden kahden välillä ei asiakkaalta vaadita.
Ja voihan sitä ulkoistaa kuljetusohjeet ja linkit toiselle saitille
 

Liitteet

Liittynyt
08.06.2017
Viestejä
49
Eilen laitettu tilaukseen 4laatikkoa olutta varaston täytettä netpris+shippii combolla. Saa nähdä kauan menee nykyisin ja kiinostuuko tullin pojat.
Nämä saapuivat tänään noudettavaksi. Ei ylimääräisiä pysähdyksiä tai lappuja. Kaikki ehjänä.

31.1 tilattu

2.1 ensimäiset viestit UPSilta (lupasivat toimituksen 3.2 päivän loppuun menessä johon en iha uskonut. Vaihtuikin heti 7.2 ja lopulta 8.2)

Helsingissä skannattu 8.2 aamupäivällä, noudettavissa alkuillasta.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 429
Netpris + UPSista-shippii 1.2. tilaus ja nyt tasan viikon kuluttua hain palvelupisteeltä laatikon kotiin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Netpris + UPSista-shippii 1.2. tilaus ja nyt tasan viikon kuluttua hain palvelupisteeltä laatikon kotiin.
Samaan aikaan tilattu ja HUPS ilmoittelee, että 7.2 on puketit Tanskassa ja että "Toimintaolosuhteiden vuoksi pakettisi voi olla myöhässä" xD

Kuitenkin lupailee, että huomenna olisi perillä. No, katsotaan...

P. S. On se sentään eilen illalla nytkähtänyt Tanskasta eteenpäin...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
191
Samaan aikaan tilattu ja HUPS ilmoittelee, että 7.2 on puketit Tanskassa ja että "Toimintaolosuhteiden vuoksi pakettisi voi olla myöhässä" xD

Kuitenkin lupailee, että huomenna olisi perillä. No, katsotaan...
Sama ilmoitus itellekki tuli UPS:lta, tosin lupasivat 10.2 toimituksen
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
253
Samaan aikaan tilattu ja HUPS ilmoittelee, että 7.2 on puketit Tanskassa ja että "Toimintaolosuhteiden vuoksi pakettisi voi olla myöhässä" xD

Kuitenkin lupailee, että huomenna olisi perillä. No, katsotaan...
Mulla taas 3.2 UPS:ltä tilattu paketti piti arvion mukaan olla täällä tämän päivän aikana. Vaihtui arvio juuri ensi maanantaille.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
253
Mulla taas 3.2 UPS:ltä tilattu paketti piti arvion mukaan olla täällä tämän päivän aikana. Vaihtui arvio juuri ensi maanantaille.
Varmaan tullin etsijät saaneet buustia -> "kannustinlisää/provisiopalkkaa" jostakin, joka hidastuttaa osaltaan toimituksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
577
Hiukan sellainen kutina että taitavat puuttua lähinnä väkeviä sisältäviin paketteihin ja isompiin lavoihin mistä sitä verokertymää voi saada, jos ei valitukset mene läpi. Olemattomista kaljatilauksista ei verohallinto paljon kostu kun veronmäärä on muutaman kympin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
4 429
Varmaan tullin etsijät saaneet buustia -> "kannustinlisää/provisiopalkkaa" jostakin, joka hidastuttaa osaltaan toimituksia.
Ei varmasti ole vaikuttimena parin päivän myöhästymisissä. Jos ne romut jää tulliin niin puhutaan päivien sijaan todennäköisimmin kuukausista.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
257
huh tää mun tapaus taas uudella kirjeellä verottaja pirjolta ;)
Hei! tilasin netpri + shippi 20.12.2022



Jos asiakas on järjestänyt tuotteilleen itse kuljetuksen, kyse on etäostosta ja vastuu veroista kuuluu ostajalle. Tullin selvityksen ajaksi tuote on pidätetty, mutta jatkaa sen jälkeen matkaa ostajalle. Verotuspäätös lähetetään ostajalle jälkikäteen.



Jos ette ole saaneet tuotteita, vaikuttaa siltä, että tässä tapauksessa verovelvollinen onkin myyjä. Tuotteet vapautetaan sen jälkeen, kun myyjä on maksanut näistä verot. Eli en voi valitettavasti auttaa tässä asiassa enempää vaan yhteyttä kannattaa ottaa myyjäyritykseen.



Ystävällisin terveisin,



Pirjo

Verotarkastaja, Verohallinto
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Silti se hinta meni noiden edellämainittujen kilojen mukaan, kun tarkistin! 27,99€ sai 40kg tavaraa. Sen mukaan itsekin tilasin. Puhuttiin "paketeista" sähköpostissa mitä vaan. Onhan täälläkin jo porukka ihmetellyt mitä se höpinä paketeista oli...

Edit: Ylipäätään kaikki rahti veloitetaan kilojen mukaan eikä minkään helvetin "pakettien".
Tätä pitää korjata koska selkeästi puhutaan paketeista ja monet sivustot tarjoavat vain paketteja kilojen sijaan, joissain kerrotaan molemmat.

Alks.fi sivustolla et voi mistään nähdä tuotteiden painoa etkä paketin painoa missään vaiheessa tilausta. Voit vain käyttää paketteja joissa tuotteet vievät tietyn määrän tilavuusyksiköitä. Shippii tarjoaa Big Buck$ pakettipalvelua, joka on juuri tätä varten tehty toimitustapa. Painolla (ei edes pakettien täyttöasteella) ei ole Big Buck$ia käyttäessä mitään väliä, vain pakettien määrällä.

Alks.fi
captures_chrome-capture-2023-1-8.png

Shippii Big Buck$ hinnasto.
captures_chrome-capture-2023-1-8 (1).png

Tämä yhdistettynä Shippiin viestiin otsikolla: "Rakkaudella Suomeen! Alkaen: 14,99 € per paketti", ihmiset odottivat että tuo Big Buck$ toimitustapa olisi maksanut 14,99 € per paketti.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
19
yksi tölkki oli vähän vuotanut ja pahvit kastuneet, ei maksanut vaivaa reklamoida kun ei kyse kumminkaan ollut kalliista tuotteesta ja nyt ei jaksanut reklamoida edes periaatteesta. tavarat tuli kumminkin ihan kohtuuajassa. ei jaksa jonkun alle euron tuotteen perään itkeä kun tilaukset kumminkin pääsääntöisesti tulleet ehjinä perille.
Shippiin tarjoama vakuutus ja lupaus vastata tietyn ajan kuluessa reklamaatioon on käytännössä valetta. Hyvä, jos porukka on saanut juomansa ehjänä, mutta turha odottaa korvauksia tai vastauksia, jos jokin menee vikaan. Itsellekin tullut muutoin aina ehjänä. Täytyy lähteä hakemaan korvaukset Paypalin kautta, kun eivät reagoineet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
83
Norrlogilla näköjään verkkokaupan sivusto päivityksessä, pitänee hetki ootella että saa tilailtua kuljetuksen simoille :(
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
25
Alko24+ 9.1 tilatut tarjousbisset tänään haettu koskemattomina :kippis:
Päivyttyykö nuo Alko24+ tilaussivut mitenkä hyvin vai tuleeko vain paketti kotia? Nyt 24h ei ole ainakaan tapahtunut mitään sivustolla. Norrlog odottelee kai heiltä infoa kun ei sekään päivity nyt.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 561
Viestejä
4 166 356
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom