Ja omaa kokemusta yleisellä tasolla päätöksistä valittamisesta:
Nyt on saatu päätös. Päätöksessä on se varsinainen päätös ja perustelut. Siellä on myös virkamiehen nimi ja numero.
Numeroon ei kannata soittaa, ellei ole hyviä, etukäteen mietittyjä kysymyksiä. Virkamies voi olla sama, joka käsittelee korjauspyyntösi, niin ei kannata ärsyttää ja viedä enempää hänen aikaansa. Ellei todellakin ole tärkeää kysyttävää. Itse olen kysynyt lähinnä päätöksen laskuperusteista, kun ne ei aina olleet itselle selvät. Tuossa nyt oli selkeät, yksinkertaiset kaavat, jotka löytyy vaikka Tullin sivuilta.
Päätöstä reklamoidessa, ei kirjoiteta, mikä itseltä tuntuu oikealta. Mielellään ei: "isäni on arvostettu henkilö, eikä ymmärtänyt toimineensa väärin." Sillä ei ole mitään merkitystä.
Siinä pyritään osoittamaan, että "Sovelletut oikeusohjeet" ei pidä paikkaansa. Mielellään ei: "Alksin sivuilta oli linkki ja siksi ei vaan tämä käy." Vaan mieluummin "Perusteluissa sovellettu valmisteverolain 74§ ei sovellu tähän, koska Alks oli auttanut kuljetusliikkeen valinnassa laittamalla linkin ja ohjeet sivuilleen, katso Liite 3.". Tärkeintä on hyökätä niitä perusteluita vastaan, eikä itse keksiä syitä, miksi tämä nyt olisi väärin. Ja kannattaa nuo pykälät lukea läpi, ei ole hirveää lakikieltä.
Jos rahaa on, niin lakimies olisi paras vaihtoehto tuon vastineen laatimiseen.
--
Oma osumaprosentti on 50/50 noiden yleisten valitusten kanssa, mutta aina välillä olen jotain saanut kumotuksi. Suvussa on virkamiehiä ja olen valittanut enemmän kuin keskiverto käyttäjä täällä..