Eli tarkoittaisi toteutuessaan sitä, että tavara tulee perille, mutta jotain kautta tulee sitten lasku veroista maksettavaksi?
Juu, näin tulli on sen kaavaillut. Tai siis etämyynnissä ei ole noin selvää.
Jos olisi etäosto, tulli lähettäisi suoraan laskun perään. Sitten maksaisit sen. Siinä voi olla veronkorotuksia, kun yritit kuitenkin huijata tullia.
Nyt on viestisi perusteella etämyynti, eli jäädessään kiinni, tulli laittaa laskun Portugal Vineyardsille/kuljetuksen järjestäjälle ja he laittavat sen sinulle. Ei välttämättä jää kiinni. Sitten ei tule laskua. Voit toki maksella OmaVerossa jälkikäteen, jos moraalinen krapula iskee.
Tässä skenaariossa tulli takavarikoi lähetyksen ja vapauttaa sen, kun laskut on maksettu. Mielellään et ole kusipää, ja kieltäydy maksamasta, koska sitten Portugal Vineyards lopettaa kuljetukset Suomeen. Mutta tällaista kiinnijäämisarvontaa on mahdollisuus pelata ja itse maksaisin tai vähintään neuvottelisin diilin lähettäjän kanssa, ettei mene tullin viemäriin.
Täällä on nyt tämä tullin tehovalvontanatsismi, josta minun piti päästä taas valittamaan. Oma mielipiteeni on edelleen, että nuo ylimääräiset maksut, joita tulli kerää, ovat lain ja säädösten vastaisia, mutta niitä samoja lakeja ja säädöksiä me tulkitaan eri lailla. Sjöberg ajaa tähän selvyyttä ja pari oikeusjuttua on meneillään, joista voi tulla tarkempia linjauksia. Ei siis Sjöbergin oikeusjuttuja, mutta hän seuraa niitä ja on laatinut valituksen Tullin toiminnasta EU:n vastaavalle elimelle.
Portugalissa viinistä ei makseta valmisteveroa.
Valitan, tarkoitukseni oli oman tiedon varassa vaan kritisoida tätä älytöntä järjestelmää, jossa nuo maksut menee kahteen kertaan - jos siis verot kerättäisiin myös lähdemaassa, niinkuin minun tilaamisssani tuotteissa.
En ole viinien asiantuntija, mutta tilaan kyllä alkoholia verkosta - siinä roolissa kommentoin.