Juuri näin. Nykyään varaosien valikoima on suomessa ihan toivoton. Itse hain ennen Virosta kaiken, koska siellä jopa pienemmissä rautakaupoissa on suurempi valikoima. Juuri kävin paikallisessa Kodin Terrassa, jossa käsityökoneiden valikoima on kuta kuinkin kahden merkin valikoima ja vain pieni osa näiden valmistajien konetarjonnasta. Kun miettii miten jättisuuri se terran halli on, niin itsellä ei ole kerrassaan mitään ymmärrystä. Heidän valikoimasta puuttuvilla työkoneillaan jäisi useimmat työt tehtyä.Suomalaista kauppiasta ja postia ei kiinnosta mitä ilmeisemmin edelleenkään paskan vertaa kerätä kotimaahan varastoja edes perus huonekalunvaraosille. Saatika harjoittaa järkevän hintaista verkkokauppaa. Kiersin kaikki paikalliset rautakaupat, mätänetistä puuiloon eikä mistään löytynyt. Tämänkin osan kohdalla puhutaan niinkin mystisestä tuotteesta jota todennäköisesti olisi jopa löytynyt 2000-luvun alkupuolella jopa kotimaisista rautakaupoista ympäri maan. Ehkä rautakauppojenkin kannattaa keskittyä vaan vastaisuudessa suklaan ja t-paitojen myymiseen että saadaan ne "katteet kohdalleen"
Itsekin myyntihommissa työskennelleenä opin, että liike haluaa myydä suppeasti ja vain niitä tuotteita, joilla saadaan tehtyä nopeasti iso kate ja joita saadaan pidettyä jatkuvasti varastossa (erittäin hyvä saatavuus). Ja puuttuvat pienrakennustarvikkeet (ruuvit, tulpat, saranat, pienet kiinnikkeet, jne) monesti korvataan joillain kelvottoman heikoilla kiinaversioilla, jotka pussitetaan ja myydään isolla katteella Habo, Pisla, Prof, sun muilla nimillä. Näistä pussitetuista useimmiten puuttuu juuri aina ne mitä itse etsin, eli ne ovat olleet 90% turhia tuotteita.
Jos taas haluaa kodinkoneita- ja kodinelektroniikkaa korjata, niin niillekin varaosien (moottorit, kiinnikkeet, letkut, piirilevyt, laitteen kuluvat rungon osat, jne) saaminen on usein toivotonta, vaikka kyselee huollot läpi sähköpostitse ympäri Suomen. Ulkomaiset sen sijaan myyvät yllättävän laajasti koko valmistajan varaosakatalogia. Hyvin monet suomalaiset kodinkonekorjaamot ovat vuosien varrella sanoneet, ettei heillä ole kyseistä osaa, eikä muka saada edes tilaamalla.
Elektroniikkakomponentien valikoima ja -hintataso on ihan järkyttävä suomessa. Väkisin joutuu tilaamaan ulkomailta ja usein menee USA:n tilausta matkaan ja päälle tulee kaupan hirveä postimaksu ja nyt tämä uusi Postin Tuontisakko™. Suomalaisten kauppojen valikoiman kanssa kun pitäisi pärjätä.. on kuin luolassa asuisi. Jos laite on rikki, osta uusi. Jos Talossa on joku paikka rikki, niin osta vaikka uusi Talopaketti. Kaikkia auton osiakaan en romutusikäiseen (15v) autooni autooni löydä vaikka kaikki varaosaliikkeet on käyty läpi, mutta heti löytyi autotarvikeliikkeistä googlaamalla pilvin pimein alkuperäisosaa.
Jos on yritteliäs, niin keksii itse ratkaisut ja tilaa ammattilaisilta (kunhan pääsee hinnasta sopuun) vaikka sitten paremmat sohvan jalat, kuten itse tein. Nyt mahtuu robotti-imurikin sohvan alle kun suomalaisella sohvamerkillä ei ollut myynnissä korkeampia petsilakattuja puujalkoja.