AliExpress, eBay yms. tilaaminen ja kokemuksia

Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
1 740
Tilasin keväällä Aliexpressistä "hyvissä ajoin" 10€ arvosta ladattavia paristoja. Lähetyksessä kesti ja kesti ja myydä pahoitteli sitä useampaan kertaan, antoi myös useamman seurantanumeron joista vain tämä viimeinen on löytynyt parcelappilla ja se näyttää että kirje olisi lähtenyt Saksasta viime viikolla ja saapunut Suomeen pari päivää sitten.

Näyttääkö tuo nyt postille siltä että paketti on EU:n sisäinen eikä mitään ylimääräistä tarvitse tehdä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
375
Huomasin, että Saksassa on tämä 1.7. uudistus toteutettu muuten saman lailla kuin täällä, mutta siellä ei alle euron veroja veloiteta:


Is there an exemption limit?

From July 1, 2021, there will be no exemption from import sales tax for shipments with a value of up to 22 euros, which means that taxes must be paid for almost all shipments. However, taxes of less than one euro are not levied.
I received a shipment and didn't have to pay any import duties. What could be the reason?

The seller may have registered to participate in the Import One Stop Shop (IOSS) in one of the EU member states. In this case, goods with a value of no more than 150 euros that you buy outside the EU do not incur any additional import duties at customs, as an import sales tax exemption is granted. However, since the seller is obliged to pay the taxes due to the EU via the above-mentioned VAT system, these duties are usually already included in the seller's final invoice amount. Taxes of less than one euro are not levied.
Vähän periaattellisessa mielessä risoo, kun tämä tarkoittaa, että siellä on kuitenkin raja edelleen käytössä pienille lähetyksille. Jännä, että tämä EU:n laajuinen uudistus nyt kuitenkin sitten toteutettu maakohtaisesti soveltaen ja täällä tietenkin tiukemman mukaan. Täällä siis vastaisi sitä, että 4 euron lähetykset olisivat edelleen veloituksettomia. Tähän menisi pääosin omat Aliexpress/Ebay ostokset, jotka ovat muuten vaikeasti ostettavia tavaroita tyyliin pussi tietynlaisia ledejä tai muita elektroniikkakomponentteja, liittimiä, joku tietyn tyyppinen kaapeli jne. Sellaisia tavaroita mitä täältä saa kaupasta tosi nihkeästi, pakko ostaa kerralla valtava määrä tai ovat vaan törkeän hintaisia.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
135
Tein pari päivää sitten Aliexpressiin tilauksen ja maksuvaiheessa veloitettiin ALV.
Latasin sitten invoice:n koneelle, mutta siinä ei kyllä mielestäni ole mainintaa IOSS tunnuksesta. Vero on kyllä eritelty laskulla ja siinä näkyy myyjän lisäksi marketplace operator eli "Alibaba.com Singapore E-commerce private Limited". Riittääköhän tuo operaattoritieto tullipostille? Mutta tosiaan mitään varsinaista IOSS tunnusta tuolla invoice:lla ei ole ilmoitettu. Tilausta ei ole vielä lähetetty, vaan on edelleen käsittelyvaiheessa, joten en tiedä ilmestyykö se IOSS tunnus siinä vaiheessa jonnekin?
En osaa kyllä tuohon sanoa. Veikkaisin että kohdan Invoice No. : vastaa sitä IOSS yhteenkäypää veronumeroa. Onko kyseinen numero sama tositteissa? Omasta mielestä tullille pitäis riittää tuo invoice kuitti sinällään. Ei tämä kiinasta shoppailu ensimmäinen kerta ole kun tulli noita verotuksia selvittelee ulkomaantuonnille varmastikaan. Mutta sittenpähän sen näkee. Itse meinaan kuitenkin nakata tuon Tax Invoicen mikäli tarvetta ilmenee. Enemmänkin tullin ongelma elleivät kykene ilmoitetusta tiedosta parsimaan.

Invoicen lopussa myös maininta että alibaba soveltaa hollannin verokäytänteiden mukaan. EI pitäis vaikuttaa mielestäni suomessa koska tullioperoi myös EU:n tasolla eli hollannista operoitu/tiliteyty verot pitäis kelvata siinä missä mikä muukin.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
819
Niin, onhan tuo invoice no. FI-alkuinen eli alkaa maatunnisteella.
IOSS-numerot alkavat kirjaimilla IM, ei FI.

Toisin kuin tavalliset ALV-numerot, IOSS-numeroa ei tarvitse näkyä kuitilla/laskulla (kun normaali käyttötapa on se että se välittyy kuljetusyhtiön kautta suoraan määrämaan tullille).
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
604
IOSS-numerot alkavat kirjaimilla IM, ei FI.

Toisin kuin tavalliset ALV-numerot, IOSS-numeroa ei tarvitse näkyä kuitilla/laskulla (kun normaali käyttötapa on se että se välittyy kuljetusyhtiön kautta suoraan määrämaan tullille).
Eli siis jos invoicella ei näy IOSS numeroa ei pidä huolestua, koska jos kaikki toimii niin kuin pitääkin niin IOSS numero välittyy myyjältä kuljetusyhtiön kautta tullille?
Mutta jos numero katoaa matkalla ja tulee vaatimus tullaamisesta, niin silloinko riittää kun lähettää ko. invoicen tullille missä näkyy että ALV on maksettu ostohetkellä? Postin/Tullin ohjeissa kun puhutaan vain että tullaus pitää tehdä ja ALV maksaa uudestaan ja sen jälkeen periä myyjältä takaisin maksettua ALV:tä. Jos siis myyjältä ei saa IOSS numeroa tullasta varten.
Saas nähdä miten käy :eek:
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
1 740
Tilasin keväällä Aliexpressistä "hyvissä ajoin" 10€ arvosta ladattavia paristoja. Lähetyksessä kesti ja kesti ja myydä pahoitteli sitä useampaan kertaan, antoi myös useamman seurantanumeron joista vain tämä viimeinen on löytynyt parcelappilla ja se näyttää että kirje olisi lähtenyt Saksasta viime viikolla ja saapunut Suomeen pari päivää sitten.

Näyttääkö tuo nyt postille siltä että paketti on EU:n sisäinen eikä mitään ylimääräistä tarvitse tehdä?
No perkule näin kävi! Kirje ja parin euron arvoiset patterit tulivat juuri postiluukusta ilman tullauksia.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
819
Eli siis jos invoicella ei näy IOSS numeroa ei pidä huolestua, koska jos kaikki toimii niin kuin pitääkin niin IOSS numero välittyy myyjältä kuljetusyhtiön kautta tullille?
Joo.
Mutta jos numero katoaa matkalla ja tulee vaatimus tullaamisesta, niin silloinko riittää kun lähettää ko. invoicen tullille missä näkyy että ALV on maksettu ostohetkellä? Postin/Tullin ohjeissa kun puhutaan vain että tullaus pitää tehdä ja ALV maksaa uudestaan ja sen jälkeen periä myyjältä takaisin maksettua ALV:tä. Jos siis myyjältä ei saa IOSS numeroa tullasta varten.
Luulen että Tullin ohjeet pitävät paikkaansa, eli jos IOSS-numero ei tavoita Tullia niin mikään lasku ei riitä vaan tarvitaan IOSS-numero tai sitten pitää periä ALV takaisin myyjältä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
135
Itse en meinaa laittaa kyllä tikkua ristiin asian suhteen mädäntyköön tullissa siinä tapauksessa ja dispuuttaan ostoksen alibaban kanssa. Tullilaitos voi omasta toimestaankin päivittää kanssa nuo järjestelmänsä. Mitä todennäköisemmin tullilla on pääsy IOSS tietokantaan johonka aliexpresskin on rekisteröitynyt. Tuolla Invoice kuitilla voidaan varmentaa että aliexpress on nimenomaan perinyt tuon alv ja tilittää sen joskus. Tämä ei ole mielestäni ostajan ongelma jos tulli ei osaa eikä halua hakea tietoja. Lisäksi tuo alv+2.9 maksuttaminen jo invoice IOSS maksetusta tuotteesta on perusteetonta ja tuplaverotusta joka ei ole ok.

Mitä ilmeisemmin tulli kuvittelee että IOSS vaatiminen olisi heidän osaltaan perusteltua "huijaamisen"-kiertämisessä. Mutta kannattaa muistaa että ihan se riittää jo rikkomukseksi jos tuon invoice kuitin joku tehtailee itse joka on sinällään rikos. Se että jos aliexpress ei jostain syystä tilitä noita alv ei ole ostajan ongelma vaan tullin tulee lähteä käymään oikeutta siinä tapauksessa kiinassa tai tarkemmin varmaan hollannissa saatavistaan.
 
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
205
Tänään tuli kesäkuun alussa tilattu paketti turkista, eikä jäänyt tulliin. Oli kuitenkin isokokoinen paketti, joten miten lie päässyt ohi livahtamaan.

Saakos noita alveja jotenkin alista välteltyä helposti? Ei viitsisi aineettomista ostoista turhaan alveja maksella.
 
Liittynyt
26.09.2017
Viestejä
56
Tullin sivustolla Kaikki tullataan – EU:n ulkopuolelta tulevat paketit on tullattava 1.7.2021 alkaen - Tulli

"Entä jos kuljetusyritys ei saa myyjältä IOSS-tunnistetta? Jos Posti tai muu kuljetusyritys ei saa myyjältä IOSS-tunnistetta, sinun täytyy tullausvaiheessa joko maksaa arvonlisävero uudelleen tai ilmoittaa IOSS-tunniste itse. Pyydä tarvittaessa IOSS-tunniste myyjältä. Jos et kuitenkaan saa myyjältä IOSS-tunnistetta, joudut maksamaan arvonlisäveron uudelleen tullauksen yhteydessä. Tullauksen jälkeen voit hakea arvonlisäveron takaisin myyjältä. Arvonlisäveron maksaa takaisin myyjä, ei Tulli. Tilaathan tavaroita vain luotettavista verkkokaupoista."
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
610
Voisko joku vääntää rautalangasta mistä tuon AliExpressin tilauksen invoicen saa ladattua ? Oli mennyt linkki rikki aiemman postauksen kuvasta. Eka Aliexpressin tullaus edessä ja en meinaa löytää IOSS numeroa mistään enkä saa ladattua invoicea.

Edit: Hetihän se löytyi kun postauksen sai tehtyä...My Orders / All Orders/ Download Invoice

Mutta mahtavaa...kyseisen tilauksen kohdalla ei oo tuota Download Invoice-nappia. Tullissa taas ei pääse eteenpäin ellei kirjoita IOSS-tunnusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
339
briteistä tuli muutama leffa suoraan postilaatikkoon jotka oli heinäkuun puolella ebaystä tilattu eikä näkäjään tarvinnu tullata.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
604
Voisko joku vääntää rautalangasta mistä tuon AliExpressin tilauksen invoicen saa ladattua ? Oli mennyt linkki rikki aiemman postauksen kuvasta. Eka Aliexpressin tullaus edessä ja en meinaa löytää IOSS numeroa mistään enkä saa ladattua invoicea.

Edit: Hetihän se löytyi kun postauksen sai tehtyä...My Orders / All Orders/ Download Invoice

Mutta mahtavaa...kyseisen tilauksen kohdalla ei oo tuota Download Invoice-nappia. Tullissa taas ei pääse eteenpäin ellei kirjoita IOSS-tunnusta.
No, eipä noissa minun parin tilauksen invoicessa ollut IOSS numeroa eli siinä mielessä noista invoiceista ei ole apua tullaukseen. Oletko lähettänyt myyjälle viestiä ja kysynyt IOSS tunnistetta, kuten tullin ohjeissa kehotetaan?
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 169
Voisko joku vääntää rautalangasta mistä tuon AliExpressin tilauksen invoicen saa ladattua ? Oli mennyt linkki rikki aiemman postauksen kuvasta. Eka Aliexpressin tullaus edessä ja en meinaa löytää IOSS numeroa mistään enkä saa ladattua invoicea.

Edit: Hetihän se löytyi kun postauksen sai tehtyä...My Orders / All Orders/ Download Invoice

Mutta mahtavaa...kyseisen tilauksen kohdalla ei oo tuota Download Invoice-nappia. Tullissa taas ei pääse eteenpäin ellei kirjoita IOSS-tunnusta.
Jos on tilattu ennen 1.7.2021 niin sitä kuittia ei ole saatavilla.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
610
Jos on tilattu ennen 1.7.2021 niin sitä kuittia ei ole saatavilla.
Kiitoksia, tämähän se oli :) Muistelin, ettei tilauksesta noin kauan ollut, mutta olihan siitä. Sainpas tuon jokatapauksessa jo kun ehdin kysäistä kauppiaalta ja sitäkautta selvisi :)
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
1 961
Tilasin ennen kuun vaihdetta Briteistä paketin, saapui Suomeen kuun vaihteen jälkeen.
Jumitti 1,5vko:a Postissa.
Soitin sinne tänään ja aspa laittoi sen tullattavien listalle (oli kuulemma molemmat tiedot, ei tarvitse ja tarvitsee, siksi ei paketti edennyt mihinkään). Ehkä siksi kun lähettäjä oli merkannut sen "Gift" tunnuksella.
Maksoin tullin ja käsittelymaksun, toivotaan että tulee joskus perille.

Tilasin Kanadasta ebay:n kautta paketin jonka kuitissa on IOSS numero.
Kysyin samalla Postin kanssa asioidessa että meneehän tämä nyt sitten helpommin ja eikö OmaPostissa pitäisi olla tieto saapuvasta tavarasta etukäteen tehtävää digitullausta varten.
Kuulemma joissain paketeissa tieto välittyy ja joissain ei, minun ei :hmm:
Tullaus sinänsä on helppo ja nopea ja kun tuo IOSS on, niin ei ongelmaa sen suhteen.

Tilasin eilen Aliexpressistä (Kiina) paketin ja sen invoice:ssa ei IOSS tunnusta näy kuten täällä jo muutkin totesivat.
Siitä myyjälle kysely, ei ole vielä vastannut.

Tuon UK paketin tullatessa ei siellä ollut mahdollisuutta lähetellä mitään kuitteja, kysyttiin IOSS numeroa.
Eli sen perusteella on aika heikoilla jos ei Ali kuitteihin IOSS numeroa kirjaa.

edit: Aliexpress myyjä vastasi noin vuorokaudessa ja nyt on IOSS numero lähetykselle.
Toivon mukaan jatkossa se tulee ilman että tarvitsee joka kerta erikseen kysyä.
Seurannassa lukee että toimitus viivästyy, uusi toimitusarvio syyskuun 16. pv :rofl:
No eipä näillä kiire ole että ihan sama.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
11 236
Tilasin Kanadasta ebay:n kautta paketin jonka kuitissa on IOSS numero.
Kysyin samalla Postin kanssa asioidessa että meneehän tämä nyt sitten helpommin ja eikö OmaPostissa pitäisi olla tieto saapuvasta tavarasta etukäteen tehtävää digitullausta varten.
Kuulemma joissain paketeissa tieto välittyy ja joissain ei, minun ei :hmm:
Tullaus sinänsä on helppo ja nopea ja kun tuo IOSS on, niin ei ongelmaa sen suhteen.
Eikös IOSS tarkoita sitä, että verot on jo maksettu etukäteen kun ostit tuotteen, joten eihän niitä nyt uudestaan tarvitse enää maksaa...

Mä luulin, että tuollaiset tulee automaattisesti sukkana läpi. Tai ainakin pitäisi.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
1 961
Eikös IOSS tarkoita sitä, että verot on jo maksettu etukäteen kun ostit tuotteen, joten eihän niitä nyt uudestaan tarvitse enää maksaa...
Juurikin näin, Kanadan paketista on maksettu etukäteen ALV ja on se IOSS.
Kaikki silti tullataan ja kun Posti ei jostain syystä tuosta mun tulevasta paketista ole tuota IOSS:ää etukäteen saanut, niin mun pitää itse se tullata Tullin sivuilla johon laitan sen IOSS numeron ja sit pitäs paketin edetä.
Jos siinä kohdin joudun maksamaan jotain Postin käsittelymaksuja, niin ne saa perittyä takaisin kun lähettää sinne tulliselvityksen jossa on tietoa ettei veroja tarvitse maksaa.
Myyjä kyllä kirjoitti vielä varuiksi IOSS:n kuoreenkin vaan ei se taida riittää.

edit:
Tulikin juuri sopivasti tänään Suomeen tuo Kanadan paketti.
- Postilta tekstari että pitää tullata
- Linkin kautta tullaamaan jonne annoin tavaran arvon ja IOSS numeron että VAT on jo maksettu
- Tullauspäätöksestä kopio itselle
- OmaPostiin tuli näkyviin että tullauspäätös hyväksytty
- Sähköpostia osoitteeseen huolinta(at)posti.com vapautuspyyntö paketille ja Tullin päätös liitteenä
Nyt odotellaan josko paketti tulisi perille.

Onhan tämä kyllä aivan perseestä jos jokaisesta paketista pitää erikseen pyytää Postilta vapautuspäätös palautelomakkeen kautta tai tuon huolinnan kautta kuten tullatessa ohjeistus oli.
Ruuhkauttaa aivan järjettömästi palvelua ja paketit tulee pitkällä viiveellä.
Tuohon tulee kyllä joku muutos varmaan aika pikaisesti.
Vai luulevatko että ihmiset huvikseen maksavat sen 2,90eur käsittelymaksua jokaisesta paketista vaikka ei ole tarve.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
135
Sen verran päivitystä tuosta omasta 1.7 jälkeen alista tilatusta muutaman euron paketista että trackingiin putkahtanut seuraava tieto:

16.7 Lähetyksen ALV on maksettu ostovaiheessa. Posti hoitaa tulli-ilmoituksen puolestasi.
VAT on the shipment has been paid at the time of purchase. Posti will handle the customs declaration on your behalf

Samalla tuo RP********YP seurankoodi vaihtunut matkan varrella SP*******FI eli postin kautta kulkee ja mitä ilmeisemmin alibaban IOSS/alv tiedot välittyy postille. Uskosin että homma pelaa siis ilman ongelmia. Valittuna tais postituksessa olla yanwen special line-yw joka seurannalla ja ilmaisella toimituksella. Nähtäväksi vielä jää onko tällä eroa esim supersaveriin ilman trackingiä. Periaatteessa niidenkin pitäis mennä ihan samalla tavalla, mutta never know. Ainakin alustavasti nuo trackätyt kirjeet tulis läpi ilman ongelmia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
3 749
Ensimmäinen testitilaus tulossa Ebaysta kiinasta. Ainakaan vielä ei ole muodostettu (kannattaa käydä katsomassa esim. MONIPUOLINEN LÄHETYSTEN SEURANTA | 17TRACK niin poppaa esille sinne) SP seurantakoodia josta näkisi kulkeeko mukana Postin tullauksen ohittava koodi, koska VAT on maksettu ostettaessa.
Näköjään aina sama koodi käytössä joten se varmaan kannattaa mainita jos tulliin jämähtää ja vaatii vapautus sähköpostin lähettämistä.
lentoposti.png
tullille.png



Onhan tämä kyllä aivan perseestä jos jokaisesta paketista pitää erikseen pyytää Postilta vapautuspäätös palautelomakkeen kautta tai tuon huolinnan kautta kuten tullatessa ohjeistus oli.
Ruuhkauttaa aivan järjettömästi palvelua ja paketit tulee pitkällä viiveellä.
Tuohon tulee kyllä joku muutos varmaan aika pikaisesti.
Vai luulevatko että ihmiset huvikseen maksavat sen 2,90eur käsittelymaksua jokaisesta paketista vaikka ei ole tarve.
Turha kai tuosta on postia syyttää kun myyjän tehtävä on se syöttää järjestelmään kun tilaus on tehty. Eikä kyse ole postin järjestelmästä vaan EU:n
Kannattaa huomata miten Ebayssa korostetaan kuinka pakettiin kirjoitettu koodi ei riitä.

Voisko joku vääntää rautalangasta mistä tuon AliExpressin tilauksen invoicen saa ladattua ? Oli mennyt linkki rikki aiemman postauksen kuvasta. Eka Aliexpressin tullaus edessä ja en meinaa löytää IOSS numeroa mistään enkä saa ladattua invoicea.

Edit: Hetihän se löytyi kun postauksen sai tehtyä...My Orders / All Orders/ Download Invoice

Mutta mahtavaa...kyseisen tilauksen kohdalla ei oo tuota Download Invoice-nappia. Tullissa taas ei pääse eteenpäin ellei kirjoita IOSS-tunnusta.
Itse olen aina käyttäny orders-> view detail-> kuvakaappaus sivusta.
En ole ostanu vat laskutuksen aikaan joten itselläkää ei ole noita download nappeja. Tässä postissa on ylempänä spoilerissa kuva miten voit koettaa toimia, jos ei enää toimi varmaan kuuluu vastausta takasin.
Nuo IOSS numerot on yrityskohtaisia ja niitä ei kerrota jukisuuteen luettelona. Joku voisi kyllä kertoa ne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
1 961
Turha kai tuosta on postia syyttää kun myyjän tehtävä on se syöttää järjestelmään kun tilaus on tehty. Eikä kyse ole postin järjestelmästä vaan EU:n
Kannattaa huomata miten Ebayssa korostetaan kuinka pakettiin kirjoitettu koodi ei riitä.
En tässä kohdin Postia syytäkään, totean vaan että on perseestä että Posti saa tässä tapauksessa tullauspäätöksen järjestelmän mukana, mutta silti pitää vielä 2,90 euron käsittelymaksun välttääkseen lähettää erikseen Postille sähköpostia jossa on tuo Tullin päätös että paketti voi jatkaa matkaa.
Ihan mitä vaan muuta, mutta tuo on liian kankeaa kun joku siellä Postin päässä joutuu ne sähköpostit lukemaan ja kliksauttelemaan että paketti voi jatkaa matkaa. Asiakkaana tietysti vituttaa odotella päiväkään ylimääräistä.
edit:
Kysyin asiaa just nyt Postin asiakaspalvelusta ja kuulemma järjestelmässä ollut häiriöitä eikä vapautusta pitäisi erikseen pyytää jokaisesta paketista joista ALV on jo maksettu tilatessa ja Tulli ei peri maksua.
Siis niissä tilanteissa kun Postille ei IOSS ole jostain syystä välittynyt.
Parannuksia kuulemma tulossa.

Tuossa mun Brittien paketissa oli Postin tai Tullin järjestelmässä niin että vaaditaan tullaus ja ei vaadita tullausta, siksi paketti ei edennyt Postin varastolta mihinkään.
Piti siis soittaa sinne että joku aspan henkilö laittoi sen manuaalisesti tullaukseen.
Mikä lie järjestelmäbugi tämäkin, ei ainakaan edesauta pakettien sujuvaa kulkua.

IOSS
Omassa ebay Kanadan paketissa oli tosiaan tuo sama numero IM2760000742
AliExpressin numero on IM5280002556
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
139
Tässä olen odotellut yhtä paketti jo jonkun aikaa alista ja jossakin vaiheessa tuo unohtui. Katsoin nyt vähän tarkemmin että löytyykö mitään lisää infoa ja löytyihän sitä.

Pitää varamaan pistää 7pv päästä valitusta menemään kun ei ole saapunut. Aika paljon ollut itsellä tämän vuoden puolella noita mistä joutunut laittamaan valitusta, onneksi kuitenkin rahat tainnut tulla kaikista takaisin.
 

Liitteet

Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
375
Ekaa kertaa jouduin tullaamaan Tullin ja Postin uudella järjestelmällä ja maksamaan tuon 2,9 euron käsittelymaksun postille. Kyseessä oli siis 50 euron postipaketti USA:sta ilman IOSS-juttuja.

1626444023775.png



Koko systeemihän on tietysti aivan saatanan kankea ja ärsttävä monine kirjautumisineen. Lähettäisivät edes valokuvan paketista (tällaisen saa monessa edelleenlähetyspalvelussa), että sais enemmän käryä mistä paketista on kyse, jos annetaan vain seurantakoodi (joka voi olla vaihtunut matkalla). Miksi asiakkaan pitää myös syöttää paketin saapumispäivä kaavakkeeseen, kun sinne kuitenkin annetaan seurantakoodi jne. Nyt kun tästä veloitetaan niin sopii odottaakin edes jotain palvelua.

Eniten huvitti kuitenkin tullin kaavakkeessa tämä kohta (en tiedä miksi tämä oli englanniksi):

1626444216718.png


Luulis siellä jollakin (Tiedolla?) kellojen soivan, jos tehdään tuollainen kaavake, johon pitää syöttää aina sama summa.

Onko joku seurannut miten tämän 2,9 euron palvelumaksun kanssa on tapahtunut Kuluttajavirastossa? Sinnehän tehtiin valituksia joku aika sitten. Samaahan ei sallittu kuriirifirmoille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
1 961
1626444934581.png

Kuinkahan moni maksaa mukisematta tuon 2,90eur vaikka ei olisi tarvetta.
Tuo juuri on se kohta jonka kankeuden määrää en voi käsittää, pitää lähettää sähköpostia saadakseen vapautuksen paketille.
 
Liittynyt
23.09.2018
Viestejä
375


Kuinkahan moni maksaa mukisematta tuon 2,90eur vaikka ei olisi tarvetta.
Tuo juuri on se kohta jonka kankeuden määrää en voi käsittää, pitää lähettää sähköpostia saadakseen vapautuksen paketille.
Tuo on kyllä ankeaa toimintaa. Tullihan lähettää sen tiedon vapautumisesta Postille.
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
1 961
Postilta tuli illalla tekstari tuohon ebay Kanadan pakettiin liittyen, että pitää maksaa 2,90 euroa käsittelymaksua vaikka kuten tuossa selitin niin sen VAT oli maksettu etukateen ja tullasin IOSS numerolla, tullausmaksu 0,00eur.
Pistin siitä kahteen paikkaan ohjeen mukaan Postille vapautuspyynnön Tullin päätös liitteenä ja asiakaspalvelija OmaPostissa kirjoitti että on vapautettu ja matkalla minulle.
:mad:
SMS Posti.jpg

edit:
Soitin taas kerran Postin tulliasioiden numeroon 01002215
"Pistän viestiä eteenpäin..."

Oli kyllä mukava aspa vastailemassa ja ymmärsi harmituksen.
Vika on heidän järjestelmässä tässäkin kohdin, paketti on kuulemma tulossa tekstarista huolimatta.
(Kuinkahan moni viimeistään tässä kohdin suorittaa 2,90eur maksun... :rolleyes: )
Sanoi kyllä että IOSS:n välittyminen on lähettäjästä kiinni...kumma kun ebay:n kaltainen pulju ei saa ohjeistettua myyjiään / pakottaa järjestelmänsä lähettämään IOSS:n, kun AliExpressistä kuulemma homma on toiminut täysin ongelmitta, ehkä kiinalaisilla on parempi ryhti.
Tosin tuskin Kiinasta on vielä 1.7. jälkeen tilattuja paketteja tullut...

Taidan jättää EU:n ulkopuolelta tilaamatta ainakin siihen asti kun saavat homman toimimaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 515
WoW


eBay ja Paypal molemmat päättivät tapauksen hyväkseni missä Venäläinen ostaja jätti 3080 kortin hakematta postista.

Tällä hetkellä kortti ollut n.4kk matkalla ja tulossa takaisin. Seurannan mukaan maanantaista asti ollut Vantaalla.

Olen puulla päähän lyöty kyllä. Olin 90% varma, että ainakin menee rahat ja ehkä myös kortti kun olen vähän skeptinen mitä sieltä mahtaa tulla takaisin. No nyt ainakin jää rahat ja pian varmaan näkee tuleeko alkuperäinen paketti takaisin. Jos tulee ehjänä niin kai mä muutaman euron voisin ostajalle laittaa?
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
829
WoW


eBay ja Paypal molemmat päättivät tapauksen hyväkseni missä Venäläinen ostaja jätti 3080 kortin hakematta postista.

Tällä hetkellä kortti ollut n.4kk matkalla ja tulossa takaisin. Seurannan mukaan maanantaista asti ollut Vantaalla.

Olen puulla päähän lyöty kyllä. Olin 90% varma, että ainakin menee rahat ja ehkä myös kortti kun olen vähän skeptinen mitä sieltä mahtaa tulla takaisin. No nyt ainakin jää rahat ja pian varmaan näkee tuleeko alkuperäinen paketti takaisin. Jos tulee ehjänä niin kai mä muutaman euron voisin ostajalle laittaa?
No jos se on sun kortti ja paketti tulee ehjänä ja avaamattomana takaisin niin kai sille ostajalle kuuluisi antaa rahat takaisin miinustettuna ne kulut mitä sinulle itsellesi on tuosta hommasta koitunut.
Mutta jokainen meistä tietysti toimii oman moraalinsa mukaisesti. Jos mielestäsi ostaja on toiminut niin pahasti väärin että ansaitsee menettää koko kauppasumman niin eipä siihen muiden mielipiteet paljoa vaikuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 515
No jos se on sun kortti ja paketti tulee ehjänä ja avaamattomana takaisin niin kai sille ostajalle kuuluisi antaa rahat takaisin miinustettuna ne kulut mitä sinulle itsellesi on tuosta hommasta koitunut.
Mutta jokainen meistä tietysti toimii oman moraalinsa mukaisesti. Jos mielestäsi ostaja on toiminut niin pahasti väärin että ansaitsee menettää koko kauppasumman niin eipä siihen muiden mielipiteet paljoa vaikuta.
Joo pitää miettiä. Ei kovin suuri mielenkiinto ole palauttaa ainakaan täyttä summaa miinus kulut, koska todennäköinen kusettaja. Otti muhunkin yhteyttä ekan kerran, että missä paketti miksei kurriiri soita kun oli 2vk ollut seurannan mukaan Pietarin postissa. Voi olla, että paikalliset tullit ja alvit yllätti tai sitten kun siinä meni oikeasti 1kk ennenkuin paketti oli matkustanut tonne asti maailmaa niin oli hommannut jo muualta toisen kortin.

Avainasemassa oli varmaan melkein 2kk kestänyt postin selvitys paketista sen jälkeen kun se oli ollut sen melkein 2kk matkalla. Sieltä tuli alkuviikosta vihdoin postia:

"Lähetys xx on palautumassa Suomeen, koska vastaanottaja ei noutanut lähetystä paikallisesta toimipisteestä. Häneen oltiin useasti yhteydessä ja vielä ennen palauttamista soitettiin, mutta hän ei ollut Pietarissa.

Valitettavasti tällä hetkellä palautumisessa voi kestää tavallista pidempään koronavirustilanteen takia. "


Sain tuon lisättyä paypal disputeen kun avasin sinne toisen tapauksen (noihin ei normaalisti voi kirjoittaa kuin kerran). Sieltä tuli hienosti samana päivänä vastaus, että lisäävät tiedon alkuperäiseen tapaukseen. Ja nyt loppuviikosta ratkaisu asiaan mun hyväksi.

1590€ makso korttista. Postit sinne 50€ postit tänne varmaankin toiset 50€. Paypal palkkio 90€ ebay palkkio 250€. Kaiken lisäksi kortin arvo romahtanut, OEM kortti jonka jälleenmyynti hinta suomessa on varmaan nyt sellanen 1100€. Puhumattakaan siitä ajasta mitä joutunut tähän käyttämään.

Katotaan tuleeko sieltä millanen yhteydenotto nyt kun keissit on klousattu on kuitenkin yhteystiedot...

Hänen kommentti disputeen:

"The package didnt was delivered by unknown reason. i call to post express service many times, they all time says wait delivery wait delivery. also i coming in post office because at track number shows its was in post office, but they tell me they dont have that package i must wait delivery. now package going back to the seller and i cant do nothing in this situation "

Oli tosiaan kuukauden siellä postissa noutoa odottamssa ja itsekkin yritin hänelle lähetellä jotain ryskin postin numeroja ja sähköposteja, että soita/pistä postia. Mulle ainakin sieltä tuli samantien vastaus, että eivät vastaile ulkomaalaisille. Koskaan en saanut tietää mitä olisivat hänelle vastanneet.

95% kusetti tuon noudon suhteen. Mielenkiinnolla odotan, että oisko ollut joku frendi vielä postissa ja paketista puuttuisi kortti kun tulee tänne. Jos siellä on ehjä kortti ja toimii niin ehkä mä jonkun 500€ voisin palauttaa, toisaalta kiinnostaisi vittujakaan. Jos olisi ollut alusta asti rehellinen niin eiköhän tähän joku ratkaisu olisi löydetty.

e: Jos on maksanut paypallin luottokortilla niin voinee sitä kautta riitauttaa myös. Tai sitten laittaa Igorin pesäpallomailalla ovelle...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 524
Onko tällaisesta firmasta kokemuksia?
Ymmärsin että noi olis EUn sisällä Espanjassa varastot joten ei tarviis kikkailla tullien kanssa.

Pitäis tilaa hiireen uudet kytkimet eli muutaman euron kilkkeestä kyse joten ei suurempia hävittävää, mutta kysytään josko joku täällä tietäisi kyseisestä firmasta enemmän ja tosiaan lähinnä noiden tullipelleilyjen takia.

Ja siis jos jotakuta kiinnostaa niin nämä kytkimet kyseessä:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 975
Onko tällaisesta firmasta kokemuksia?
Ymmärsin että noi olis EUn sisällä Espanjassa varastot joten ei tarviis kikkailla tullien kanssa.

Pitäis tilaa hiireen uudet kytkimet eli muutaman euron kilkkeestä kyse joten ei suurempia hävittävää, mutta kysytään josko joku täällä tietäisi kyseisestä firmasta enemmän ja tosiaan lähinnä noiden tullipelleilyjen takia.

Ja siis jos jotakuta kiinnostaa niin nämä kytkimet kyseessä:
Näyttää olevan varastoja vähän siellä sun täällä: (aika karsea google-käännös koko sivusto)

Miten lähettää paketteja?
Pakkaukset varastostamme Espanjassa, Italiassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Venäjällä ja Kiinassa toimitetaan ePacketin tai EMS: n avulla tuotteen painosta ja koosta riippuen. Yhdysvaltain varastostamme lähetetyt paketit lähetetään USPS: n kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 524
Näyttää olevan varastoja vähän siellä sun täällä: (aika karsea google-käännös koko sivusto)

Miten lähettää paketteja?
Pakkaukset varastostamme Espanjassa, Italiassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Venäjällä ja Kiinassa toimitetaan ePacketin tai EMS: n avulla tuotteen painosta ja koosta riippuen. Yhdysvaltain varastostamme lähetetyt paketit lähetetään USPS: n kautta.
Joo itsekkin vasta äsken hokasin. Noistahan ei sitten visiin yhtään tiiä mistä mikäkin paketti tulee..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 484
Juu, en kyllä kauheena luottaisi kyseiseen firmaan ku ehdot on tälläisiä, että ostaja maksaa ja on vastuussa kaikesta (eli vaikka väittää varastoja olevan ympäri maailmaa, niin mistä tietää että kaikki kuitenkin lähetetään jostain Kiinasta, koska halpaa)...

Entä tulli?
Emme ole vastuussa mistään tullit kun kohteita ovat lähetetty. Ostamalla tuotteitamme, käyttäjä hyväksyy, että yksi tai useampia paketteja voidaan lähettää ja sinne voi saada tullit, kun he saapuvat maasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 524
Niimpä niin. Mistähän noita kytkimiä sais mahdollisimman pienellä VAIVALLA? Eikä edullinen hintakaan toki pahitteeksi ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
19
Onko kellään kokemusta Cainiao Warehouse Express -kuljetuksesta, miten kulkee Suomessa? Alin kautta on Puolasta tulossa bluetooth-kuulokkeet tuolla vankkurilla, Alin seuranta näyttää "Parcel at destination office for final delivery'.

Posti tai matkahuolto ei tuota pelkkiä numeroita sisältävää tracking codea tunnista, ja tilausvahvistuksessa on puhelinnumerossa häikkää, joten tekstaria tuskin perille tulee. Mistä tätä kannattais alkaa kyselemään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 975
Onko kellään kokemusta Cainiao Warehouse Express -kuljetuksesta, miten kulkee Suomessa? Alin kautta on Puolasta tulossa bluetooth-kuulokkeet tuolla vankkurilla, Alin seuranta näyttää "Parcel at destination office for final delivery'.

Posti tai matkahuolto ei tuota pelkkiä numeroita sisältävää tracking codea tunnista, ja tilausvahvistuksessa on puhelinnumerossa häikkää, joten tekstaria tuskin perille tulee. Mistä tätä kannattais alkaa kyselemään?
Ainakin Postal Ninja ( Universal Package Tracking - The best global postal tracking service | Postal Ninja ) osaa kertoa tarkempaa tietoa lähetyksistä ja osaa myös kertoa vaihtoehtoiset seurantanumerot jos niitä on matkan varrella tullut lisää lähetykseen. Sieltä saattaisi nähdä jotain. Aliexpressin oma tracking on näyttänut ainakin mulla ihan puutaheinää niin en ole sitä käyttänyt ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
19
Kiitti, tuo Ninja osasi kertoa, että em. destination office olikin joku mesta Itä-Puolassa...
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
1 961
Eipä etene edelleenkään paketit joista toisesta verot maksettu tilausvaiheessa ja on IOSS, tullattu eikä veroa kannettavaksi, Postille tullauspäätökset. Pyörii lajittelussa edelleen vaikka piti aspan mukaan jo jatkaa matkaa.
Toinen tullattu ja palvelumaksu maksettu, ollut Suomessa pari viikkoa. Nyt makaa jossain laatikon pohjalla eikä tapahdu mitään.

Kannattaa harkita tilaako EU:n ulkopuolelta vähään aikaan.
Jos mulla molempien pakettien kanssa ongelmia, niin en usko että olen ainoa ja näitähän tulee varmaan tuhansia lisää päivittäin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
760
Alista 5.7. tilattu, VATit maksettu, ROxxxxEE paketti ilmeisesti etenee. Ei kuitenkaan näy vielä Matkahuollon seurannassa:

Jul 9, 2021 19:15 Tallinn, Arrival at airport
Jul 9, 2021 19:15 Arrive at destination
Jul 15, 2021 11:22 Arrive at transit country or district
Jul 15, 2021 20:14 Import clearance start
Jul 16, 2021 14:22 Depart from transit country or district
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
604
Alista 5.7. tilattu, VATit maksettu, ROxxxxEE paketti ilmeisesti etenee. Ei kuitenkaan näy vielä Matkahuollon seurannassa:

Jul 9, 2021 19:15 Tallinn, Arrival at airport
Jul 9, 2021 19:15 Arrive at destination
Jul 15, 2021 11:22 Arrive at transit country or district
Jul 15, 2021 20:14 Import clearance start
Jul 16, 2021 14:22 Depart from transit country or district
Itsellä kanssa tulossa kaksi kappaletta 10. ja 11. heinäkuuta tilattuja paketteja, joista verot maksettu tilauksen yhteydessä. Seuranrakoodit myös muotoa ROxxxxxxxxxEE. Eli nuo taitavat mennä siis Viron kautta Matkahuoltoon..?
Edit: kappas, ovat näköjään yhdistäneet kahdelta eri kauppiaalta tilatut tuotteet yhdeksi lähetykseksi. Kätevää, ensimmäistä kertaa näin on tehty. Ovat molemmat yhden RO -seurantakoodin alla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
1 961
Mitä noista kirjaimista voi päätellä?
Mulla Alin paketissa RUxxxxxxxxxNL ja Kiinasta tulee.
Meneekö tuo Venäjän kautta Hollantiin ja sieltä ehkä Suomeen jos Tulli ja Posti suvaitsevat :hmm:
Syyskuulle lupailtu.
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
1 740
Mitä noista kirjaimista voi päätellä?
Mulla Alin paketissa RUxxxxxxxxxNL ja Kiinasta tulee.
Meneekö tuo Venäjän kautta Hollantiin ja sieltä ehkä Suomeen jos Tulli ja Posti suvaitsevat :hmm:
Syyskuulle lupailtu.
Mulle tuli viime viikolla aliexpressistä ladattavia pattereita kirjekuoressa enkä tullannut tai tehnyt mitään muutakaan. Paketilla oli kesän aikana useampi lähetystunnus enkä löytynyt niitä parcelappilla tai muullakaan pakettiseurannalla. Yhtäkkiä myyjä lähetti alissa viestin että tässä uusi lähetystunnus ja se näkyi olevan Saksassa josta parin päivän päästä saapui Suomeen. Paketista (kirjeestä) ei nähnyt mitenkään päällepäin että se tuli Kiinasta.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
760
On Alin logistiikka saatu nopeaksi: pe 16.7. tilasin, tänään 19.7. oli saapunut Tallinnaan. Harmi vaan, että toimitusketjun loppuosa tökkii pahasti ja varmaan 2-3 viikkoa saa odotella. Kaikki nopeasti liikkuneet ovat olleet AliExpress standard/selection standard lähetyksiä.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
819
Mitä noista kirjaimista voi päätellä?
Mulla Alin paketissa RUxxxxxxxxxNL ja Kiinasta tulee.
Meneekö tuo Venäjän kautta Hollantiin ja sieltä ehkä Suomeen jos Tulli ja Posti suvaitsevat :hmm:
Syyskuulle lupailtu.
R tarkoittaa kirjattua kirjettä (Registered), U ei tarkoita mitään, NL tarkoittaa että seurantanumero on myönnetty Alankomaissa (paketti ei välttämättä kulje ko. maan kautta, mutta PostNL:n tapauksessa taitaa yleensä tai aina kulkea).

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
864
Täytyy kysyä teiltä viisaammilta neuvoja:) Ostin Ebaysta tuotteen, jossa VAT kuului siihen hintaan ja maksoin pois. Nyt sitten postilta tuli ilmoitus, että pitäisi tullata.

1. Täytyykö omapostissa tehdä tullausta jos tuote on alle 150e arvoinen?
2. Kannattaako tullaus tehdä tullin sivuilla vai täytyykö tehdä omapostissa?
3. Omapostissa kysytään: valtuutan postin tekemään digitullauksen puolestani?
4. Ja valtuutan postin käyttämään lähetyksen tietoja tulli-ilmoituksen esitäytössä?
5. Omapostissa kysytään tilausvahvistusta, voiko ottaa sähköpostista Ebayn vahvistuksen?
6. Omapostissa maksutavaksi ei hyväksytä mitään muuta kuin Mastercard?

Päivitystä, tein omapostissa tullauksen, spostista tilausvahvistus ja maksoin. Sen verran kallista,
10e tuote tuli posteineen ja tulleineen maksamaan 55e, ettei varmaan tule enää ostettua
jos ei ole aivan päätön pakkomielle :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
1 961
Täytyy kysyä teiltä viisaammilta neuvoja:) Ostin Ebaysta tuotteen, jossa VAT kuului siihen hintaan ja maksoin pois. Nyt sitten postilta tuli ilmoitus, että pitäisi tullata.

1. Täytyykö omapostissa tehdä tullausta jos tuote on alle 150e arvoinen?
2. Kannattaako tullaus tehdä tullin sivuilla vai täytyykö tehdä omapostissa?
3. Omapostissa kysytään: valtuutan postin tekemään digitullauksen puolestani?
4. Ja valtuutan postin käyttämään lähetyksen tietoja tulli-ilmoituksen esitäytössä?
5. Omapostissa kysytään tilausvahvistusta, voiko ottaa sähköpostista Ebayn vahvistuksen?
6. Omapostissa maksutavaksi ei hyväksytä mitään muuta kuin Mastercard?

Päivitystä, tein omapostissa tullauksen, spostista tilausvahvistus ja maksoin. Sen verran kallista,
10e tuote tuli posteineen ja tulleineen maksamaan 55e, ettei varmaan tule enää ostettua
jos ei ole aivan päätön pakkomielle :D
Samaa skeidaa siis Sinulle.

Kun luet muutaman viestin taaksepäin, niin homma ehkä aukeaa,
Ei Sinun olisi tarvinnut maksaa siitä latiakaan Tullille tai Postille jos on tilattu 1.7. jälkeen eBay:stä.
Tullille annetaan IOSS ja selvitys ostoksesta.
Postin kanssa sitten joutuukin tappelemaan eli sinne annetaan se Tullin päätös että ei veroa, niin ei myöskään palvelumaksua.

Omalla kohdalla tuo sotku jatkuu edelleen, Posti on nyt vapauttanutkin paketin jo moneen kertaan ja vakuuttaa että mitään maksuja ei tule, vaan eipä tuo sieltä tunnu kotiin päin tulevan.

Heillä järjestelmä sakkaa pahemman kerran.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 975
Just eilen pistin ensimmäiset kiinatilaukset muutoksen jälkeen tulemaan, saa nähdä kauanko kestää ja minkälainen show niistä syntyy. Teoriassahan AliExpressin pitäisi hoitaa nuo verot sun muut, mutta...
 
Liittynyt
09.06.2018
Viestejä
1 961
Postin tulliasioiden aspa sanoi että AliExpressin kanssa ei ongelmia, tiedot välittyy heiltä Postille eikä tarvitse itse tehdä tullauksia tms.
Ainakin aBay valitettava poikkeus tällä hetkellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 975
Postin tulliasioiden aspa sanoi että AliExpressin kanssa ei ongelmia, tiedot välittyy heiltä Postille eikä tarvitse itse tehdä tullauksia tms.
Ainakin aBay valitettava poikkeus tällä hetkellä.
No hyvä että edes joku toimii.

Näköjään 2 pakettia kolmesta on jo lähtenyt liikkeelle, seurantatunnusten perusteella veikkaisin että toinen tulee Postilla ja toinen Matkahuollolla loppumatkan. Optimi olisi jos kerkiäisivät alle 3 viikossa tulla niin pääsisi loman aikana rakentelemaan taas kaikkea jännää.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
141 023
Viestejä
2 696 658
Jäsenet
52 560
Uusin jäsen
Aapo2003

Hinta.fi

Ylös Bottom